01-08-2016, 05:10 PM
(آخرین ویرایش: 01-08-2016, 05:25 PM، توسط Mohammad Reza Sahraee.)
زمانی که شرکت Sony اعلام کرد قیمت PlayStation VR بسیار نزدیک به یک کنسول نسل هشتمی است، بسیاری از روزنامهنگاران و منتقدین حوزه بازی این اقدام Sony را مورد تمسخر و آن را بازارگرمی جدید آنها برای تصاحب بازار دانستند ولی اکنون با اعلام قیمت Oculus Rift باید به این موضوع از نگاهی دیگر بپردازیم.
محمد رضا صحرایی
Oculus Rift
نقلقول:به عنوان یک نویسنده در حوزه بازی با این که میدانم هنوز دو محصول Oculus Rift و PlayStation VR به مرحله تکامل و اثبات نرسیدهاند ولی اگر به بنده دستور انتخاب یکی از میان این دو هدست واقعیت مجازی را دهند، محصول تیمی را انتخاب میکنم که به مدت بیست سال تکنوزلوژیهای صنعت بازیسازی را دستخوش تغییر قرار داده است.
هدست واقعیت مجازی Oculus Rift چیزی در حدود ۶۰۰ دلار از پول شما را خواستار و مورد جالب این است که شما برای استفاده از آن باید یک سیستم سختافزاری High End داشته باشد که همین موضوع باز هم چندین هزار دلار به خریدار فشار وارد میکند که بنده به هیچ عنوان این موضوع را قبول نمیکنم. با این که قیمت بالا برای تکنولوژیهای جدید چندان تعجب آور نیست ولی باید این را گفت که شرکت Oculus، اپل و هدست واقعیت مجازی آنها (Rift) به هیچ عنوان iPhone نیست [انتقاد نسبت به قیمت بالا این هدست واقعیت مجازی] این محصول حتی یک تلویزیون ۴K هوشمند ۵۵ اینچ نبوده که بتوان این قیمت را معقول دانست زیرا هدستها و محصولات واقعیت مجازی به هیچ عنوان تکنولوژیهایی نیستند که به صورت روزانه از آنها در خانه، محل کار و حتی برای سرگرمی و لذت استفاده کنیم.
سرگرمیهای ویدیویی یک تجربه گران قیمت و در عین حال گاهی مسخره است! فرقی نمیکند که شما بر روی PC یا کنسولها به انجام بازی بپردازید، شاید بگوید چرا؟ قیمت سختافزار و دستهها، بازیها، بستههای الحاقی و حتی سرویسهای ارائه شده توسط شرکتها به بازیکنان همگی دست به دست هم دادهاند تا حرف بنده به کرسی حقیقت بنشیند. این مورد را به یاد داشته باشید که Oculus Rift یک تکنولوژی مجهول در صنعت بازیسازی نیست و چه بسا بتواند در کنار سایر محصولات سرگرمی برای خود جایی ایجاد کند، ایستادن در مکانهایی که بازی در آن اتفاق افتاده، تجربه و تماشای فوتبال از نزدیک یا حتی بودن در یک کنسرت مطمئنا کلک تبلیغاتی بوده که به خوبی گرفته است. برای بازیبازانی که در این دوره به سختی دست در جیبشان کرده و حاضر نیستند هر موردی را خریداری کنند قیمت ۶۰۰ دلار آن هم بر روی یک محصول سخت افزاری که چندان هم کارآمد نیست بسیار بیپروا و مسخره است. مطمئنا اگر به افقهای صنعت بازیسازی نگاهی داشته باشیم، شاهد محصولهای متنوعی برای صنعت بازیسازی خواهیم بود. اگر شما علاقه فراوانی به تجربه واقعیت مجازی دارید به احتمال زیاد PlayStation VR در سایه قیمت ۶۰۰ دلاری رقیب خود مورد استقبال بیشتری از سوی همگان و شما قرار خواهد گرفت.
Sony به طور رسمی اعلام کرده است که PlayStation VR قیمتی در اندازه یک پلتفرم نسل هشتمی دارد در آن زمان همگی این اقدام Sony را بازارگرمی دانستند ولی اگر محصول واقعیت مجازی این شرکت قیمت ۴۰۰ دلاری را به خود گیرد آن موقع است که باعث خوشحالی ما میشود اگر بخواهم به طور دیگر بگویم اگر Sony محصول خود را با ۲۰۰ دلار قیمت پایینتر نسبت به رقیب خود وارد بازار کند باز هم شاهد یک E3 2013 دیگر خواهیم بود [زمانی که این شرکت کنسول PS4 را با قیمت ۱۰۰ دلار پایینتر نسبت به Xbox One وارد بازار کرد] Sony بیش از ۳۵ میلیون مشتری در بازار دارد بنابراین اصول بازاریابی برای این شرکت مانند آب خوردن است، مشتریهای به شدت وافادار نیز بخش از بازاریابی این شرکت را تشکیل میدهد. Sony میداند شما چه بازیها و فرانچایزها را خواستار هستید و سعی در ارایه آنها به شما دارد.
Oculus Rift و PlayStation VR هنوز خود را به مرحله اثبات نرساندهاند ولی این بازی شبیه به یک قمار بوده که بهتر است طرفی را انتخاب کنید که ریسک بسیار کمتری را برای شما دارد. همانطور که اشاره کردم واقعیت مجازی تکنولوژی بوده که ممکن است به یک انقلاب یا همچون Kinect به مرحله فراموشی برسد ولی اگر شما هنوز هم مشتاق شرط بندی در این حوزه هستید، پول خود را صرف تیمی کنید که در طول ۲۰ سال گذشته صنعت بازیسازی را دستخوش تغییر کرده است.
این موضوع به آن معنا نیست که در این بین هیچ جایگاهی برای Oculus Rift وجود ندارد، اما مشکل اصلی بسیاری از نویسندگان از جمله بنده این است که آیا این محصول توانایی اثبات خود به بازیبازان واقعی را دارد؟ پیشفروش این محصول خوب بوده و طبیعی است که بسیاری اشتیاق فراوانی برای تجربه بازیها در محیطی که نمیتوانند آن را تصور کنند دارند. اما این سوال مطرح است که مگر پیش از این نیز Kinect قول این که ما را تبدیل به یک اسکیت سوار یا کونگفو کار را نداده بود! شاید در نگاه اول این که بتوانید به وسیله هدست واقعیت مجازی در میان منوهای بازی ها بچرخید جذاب به نظر برسد ولی تا کی حاضر به انجام این کار در یک محیط شبیه سازی شده هستید؟! در خصوص طوفان Sony در خصوص بازیهای ۳D در نسل قبل صحبت نکنم بهتر است. پس چشمانتان را باز کرده و کلک این تبلیغات اضافه را نخورید.
PlayStation VR هنوز خود را به مرحله اثبات نرسانده ولی این بازی شبیه به یک قمار بوده که بهتر است طرفی را انتخاب کنید که ریسک بسیار کمتری را برای شما دارد.
سد بعدی که Rift باید از آن عبور کند، عینک واقعیت مجازی Vive محصول مشترک Valve و HTC است. محصولی که روز به روز یک روند رو به رشد فوقالعاده را در پیش گرفته و مورد دیگر همکاران و شرکا بسیار Valve در مقابل شرکت Oculus است. اما چه خبر از Microsoft؟ باید بگویم که استراتژی این شرکت در حوزه واقعیت مجازی فوقالعاده است، از همکاری بسیار نزدیک با شرکت Valve و قرار دادن کنترلر Xbox One در بسته محصول Oculus Rift که طبق گفته Microsoft مشکلات بسیاری که بر سر راه سازندگان قرار داشته را برطرف کرده است و از همه مهمتر HoloLens که ما عملکرد بینظیر و فوق العاده آن را مشاهده کردهایم پس با این اوصاف Microsoft یک قدم از رقبای خود جلوتر است. مشکل بعدی که بر سر راه Oculus Rift قرار دارد، اعتماد مردم به برند و شرکت آن است به هر حال این موضوع تنها مشکل شرکت Oculus نبوده و بسیاری از شرکتها در همان مرحله اول همین معضل را بر سر راه دارند. در طرف مقابل Sony میتواند با استفاده از این موضوع رقیب خود را ضربهفنی کند! اعتماد مردم به این شرکت و برند PlayStation به صورت کامل تضمین شده است [فروش ۳۵ میلیون واحدی PS4 نیز مدعی همین موضوع است] خوشبختانه Sony برگ برنده فوق العاده دیگری را در دست دارد.
در انتها اگر شما علاقه فراوانی به تجربه بازیهای واقعیت مجازی دارید مطمئنا در میان دو مورد اشاره شده محصول Sony به مراتب مورد اعتمادتر است و بنده این موضوع را با دلایل متنوع و در عین حال با احتیاط و رعایت شرایط توضیح دادم. حال توپ و میدان دست Sony است اگر این شرکت محصول خود را با قیمتی پایینتر و بازیهای درست و درمان روانه بازار کند مطمئنا برنده این مسابقه در مقابل رقیب خود است و میتواند محصولی را به دست همگان برساند که بتواند رویای ما در خصوص واقعیت مجازی را به حقیقت تبدیل کند. با این حال باید ادعا کرد که آینده واقعیت مجازی و محصولات پیرامون آن کاملا نامشخص بوده و تنها باید امید آن را داشت که به سرنوشت محصولی همچون Kinect دست پیدا نکنند.محمد رضا صحرایی
سياستمدار انسانها را به دو دسته تقسيم ميكند: ابزار و دشمن.
يعني فقط يك طبقه را ميشناسند و آن هم دشمن است.