08-04-2019, 05:35 PM
نقطهی کور | نکاتی که هنوز از بازی Death Stranding نمیدانیم
کوجیما یکی از مرموزترین افراد حاضر در صنعت بازیهای ویدئویی محسوب میشود. فردی که توانست یکی از عمیقترین و جذابترین مجموعههای کل تاریخ را خلق کند و شاهکاری به نام Metal Gear Solid را به بازیبازان هدیه دهد.
کوجیما، کارگردانی که عاشق رمز و راز است و عادت هر روزهاش، تحریک کردن کنجکاوی بازیبازان است. فردی که زمان معرفی نسخهی پنجم سری Metal Gear Solid هیچ اسمی از آن نیاورد و در ابتدا تنها به ما نشان داد که یک آیپی جدید به نام Phantom Pain در دست ساخت است. فردی که باید تقریبا او را در تمامی بازیهایش یک بار نجات دهیم. کسی که منطق را به بازی گرفته و تعاریف جدید در بازیهایش بیان کرده است؛
از یک طرف با داستانی کاملا واقعگرایانه و مسائل مهم روز در بازیهای کوجیما طرف هستیم که نشان از منطق و حس واقعگرایانهی بالای این کارگردان میدهد، از طرفی دیگر در بازیهای او میتوانید در یک جعبهی متحرک مخفی شوید و هیچکس نیز شک نکند که چرا یک جعبه وسط جنگل به مرکز فرماندهی نزدیک میشود.
میتوان یک مقاله تنها در وصف نبوغ یا دیوانگی کوجیما نوشت، ولی امروز بحث چیز دیگری است. جدیدترین ساختهی کوجیما که یکی از مورد انتظارترین عناوین سال نیز محسوب میشود، قرار است چگونه باشد؟ تا به حال اطلاعات زیادی از بازی Death Stranding منتشر شده است ولی امروز به سراغ مواردی میرویم که هنوز اطلاعاتی از آنها نداریم و برای ما در هالهای از ابهام قرار دارند.
میتوان یک مقاله تنها در وصف نبوغ یا دیوانگی کوجیما نوشت، ولی امروز بحث چیز دیگری است. جدیدترین ساختهی کوجیما که یکی از مورد انتظارترین عناوین سال نیز محسوب میشود، قرار است چگونه باشد؟ تا به حال اطلاعات زیادی از بازی Death Stranding منتشر شده است ولی امروز به سراغ مواردی میرویم که هنوز اطلاعاتی از آنها نداریم و برای ما در هالهای از ابهام قرار دارند.
قضیهی بچههای داخل بازی دقیقا چیست؟
از زمانی که بازی به صورت رسمی معرفی شد، این سوال در ذهن همه به وجود آمد که این بچهها چه ربطی به دنیای آخرالزمانی و دیوانهی کوجیما دارند! البته هنوز هم این سوال، پاسخ مشخصی ندارد و در ذهن ما به عنوان یک مسئلهی مبهم باقی مانده است. کوجیما توضیح میدهد که بچهها در این بازی همانند داستان، به گیمپلی گره خوردهاند. حالا این حرف یعنی چه؟ فقط کوجیما میداند و خدای کوجیما.
آیا بچههای موجود در بازی به عنوان نوعی خط سلامتی برای بازیباز عمل میکنند؟ آیا این بچهها کلید سفر در زمان هستند؟ حدسهای زیادی وجود دارد ولی فعلا هیچکدام به قدری مطمئن و موثق نیستند که به عنوان جواب اصلی آن را در نظر بگیریم.
سفر در زمان به کجا خواهد بود؟
یکی از جالبترین المانهایی که در بازی Death Stranding وجود دارد و ما همه منتظر نوع عملکرد آن هستیم، سفر و دستکاری در زمان است. در یکی از تریلرهای ابتدایی بازی با چیزی به اسم Time Fall روبرو شدیم که به نظر میرسید از یک بعد و زمان دیگر باران میآمد و این موضوع میتواند به صورت کلی محیط زیست و عملکرد طبیعی جهان را به هم بریزد.
در همان تریلر، ما صحنههایی را مشاهده کردیم که به نظر میرسید مربوط به جنگ جهانی اول باشند، با این حال در همین صحنهها، مواردی را مشاهده کردیم که دوباره شک و شبهاتی در ذهن ما ایجاد کردند: وسایل و مواردی در این صحنهها مشاهده شد که به زمان جنگ جهانی اول مربوط نمیشدند.
شاید قسمت جنگ جهانی اول تنها مربوط به یک فلشبک خیلی قدیمی باشد، ولی با شناختی که از کوجیما داریم، باید اقرار کرد که مسائل ساده در بازی او نمیگنجد
در جهان بازی چه فعالیتهایی وجود دارد؟
آقای کوجیما در ساخت بازیهای جهانآزاد تجربهی کافی را دارد چرا که عنوانی همچون Metal Gear Solid را برای اولین تجربهی جهانآزاد خود ساخت و عالی ظاهر شد. پس اکنون که تجربهی بیشتری دارد و از اشتباهات قبلی خود آگاه شده، انتظارات از ذهن خلاق او بسیار بالاتر رفته است. شاید نسخهی پنجم سری Metal Gear Solid نتوانسته باشد که داستان این مجموعه را به بهترین نحو ممکن جمعبندی کند، ولی قطعا مکانیزمهای اکشن-مخفیکاری این سری را به بهترین شکل ممکن به یک بازی جهانباز منتقل کرد.
اکنون به Death Stranding میرسیم. به نظر میرسد که تیم سازنده میخواهد تا مرزهای آزادی را در این بازی گسترش دهد. همانطور که میدانید، وظیفهی اصلی شخصیت بازی آن است که وسایل و مواد مورد نیاز را جابجا کند، ولی نمیتوان انتظار داشت که تمام گیمپلی در یک پیادهروی ساده و انتقال مواد به پایان برسد.
تاکنون مبارزات با موجوداتی عجیب و عریب به نام «Beached Things» را در تریلرها مشاهده کردهایم ولی راستش را بخواهید اصلا نمیدانیم که آنها چه بوده و از چه تشکیل شدهاند. از طرفی دیگر قابلیت گشت و گذار بر فراز کوهها، درون آتشفشانها و بسیاری مکانهای دیگر در بازی فراهم شده است. به نظر میرسد که با یک جهان بزرگ و غنی روبرو هستیم که البته با ایدههای دیوانهوار کوجیما ترکیب شده است. لازم به اشاره است که طبق تریلرهای نمایشداده شده، افراد زیادی در جهان این بازی همانند بازیباز بختبرگشته در حال گشت و گذار نیستند.
طبق صحبتهای کوجیما، هر «مرگ» عواقب مخصوص به خود را دارد؛ در نتیجه باید از کشته شدن و کشتن تا حد امکان جلوگیری کنید. البته که در بعضی مواقع مجبور میشوید مبارزه کنید ولی در غیر این صورت باید تلاش کنید که خونی ریخته نشود. پس از همین الان یک قرار بگذاریم: هر کسی را که در جهان Death Stranding مشاهده کردید، با یک تیر کارش را تمام نکنید؛ زندگی او را ببخشید.
آقای کوجیما در ساخت بازیهای جهانآزاد تجربهی کافی را دارد چرا که عنوانی همچون Metal Gear Solid را برای اولین تجربهی جهانآزاد خود ساخت و عالی ظاهر شد. پس اکنون که تجربهی بیشتری دارد و از اشتباهات قبلی خود آگاه شده، انتظارات از ذهن خلاق او بسیار بالاتر رفته است. شاید نسخهی پنجم سری Metal Gear Solid نتوانسته باشد که داستان این مجموعه را به بهترین نحو ممکن جمعبندی کند، ولی قطعا مکانیزمهای اکشن-مخفیکاری این سری را به بهترین شکل ممکن به یک بازی جهانباز منتقل کرد.
اکنون به Death Stranding میرسیم. به نظر میرسد که تیم سازنده میخواهد تا مرزهای آزادی را در این بازی گسترش دهد. همانطور که میدانید، وظیفهی اصلی شخصیت بازی آن است که وسایل و مواد مورد نیاز را جابجا کند، ولی نمیتوان انتظار داشت که تمام گیمپلی در یک پیادهروی ساده و انتقال مواد به پایان برسد.
تاکنون مبارزات با موجوداتی عجیب و عریب به نام «Beached Things» را در تریلرها مشاهده کردهایم ولی راستش را بخواهید اصلا نمیدانیم که آنها چه بوده و از چه تشکیل شدهاند. از طرفی دیگر قابلیت گشت و گذار بر فراز کوهها، درون آتشفشانها و بسیاری مکانهای دیگر در بازی فراهم شده است. به نظر میرسد که با یک جهان بزرگ و غنی روبرو هستیم که البته با ایدههای دیوانهوار کوجیما ترکیب شده است. لازم به اشاره است که طبق تریلرهای نمایشداده شده، افراد زیادی در جهان این بازی همانند بازیباز بختبرگشته در حال گشت و گذار نیستند.
طبق صحبتهای کوجیما، هر «مرگ» عواقب مخصوص به خود را دارد؛ در نتیجه باید از کشته شدن و کشتن تا حد امکان جلوگیری کنید. البته که در بعضی مواقع مجبور میشوید مبارزه کنید ولی در غیر این صورت باید تلاش کنید که خونی ریخته نشود. پس از همین الان یک قرار بگذاریم: هر کسی را که در جهان Death Stranding مشاهده کردید، با یک تیر کارش را تمام نکنید؛ زندگی او را ببخشید.
قضیهی بخش چندنفره چیست؟
به صورت کلی، یکی از مبهمترین بخشهای بازی Death Stranding، قسمت چندنفرهی آن است. به تازگی اطلاعاتی منتشر شده است که باعث میشود نگاه دقیقتری به این بخش بیاندازیم.
بخش چندنفرهی بازی حالتی است که بازیبازان از یکدیگر پشتیبانی میکنند. کوجیما بیان کرده است که بازیبازان میتوانند با ارسال لوازم و البته نشان دادن راه درست، به یکدیگر کمک کنند. این بخش واضح است با قسمت چندنفرهی Metal Gear Solid V که حالتی رقابتی داشت، متقاوت است ولی نکتهای که بیشتر توجه ما را جلب میکند، آن است که سیستم پیشروی در بازی مخصوصا بخش چندنفره چگونه است؟ آیا کمک رساندن به دیگر بازیبازان به سود بازیبازان دیگر خواهد بود؟ آیا دنبال کردن راهی که دیگران رفتهاند، در بخش داستانی شما تاثیرگذار است؟
با توجه به هدفهایی که بازی دارد و داستانی که تیم سازنده قول روایت آن را داده است، به نظر نمیرسد که بخش چندنفره تنها به انتقال و اهدای مهمات و لوازم مخصوص محدود شود. احتمالا قبل از انتشار بازی اطلاعات بیشتری در رابطه با این بخش منتشر شود و امیدوارم که دوستان شما در بخش آنلاین، افرادی دست و دلباز باشند تا شما را به خوبی در این راه یاری کنند!
کنسولهای مقصد
هیچ شکی نیست که به انتهای نسل طلایی پلیاستیشن ۴ و اکسباکس وان نزدیک شدهایم. سونی در تمامی رویدادهایی که حاضر بوده، اشاراتی به نسل بعد کرده است ولی متاسفانه صحبتی از کنسولهای مقصد بازی Death Stranding که در انتهای نسل هشتم عرضه میشود، نشده است. سونی با انتشار انحصاریها در انتهای نسل اصلا غریبه نیست؛ برای مثال بازی God of War 2 برای پلیاستیشن ۲ عرضه شد زمانی که به عرضهی پلیاستیشن ۳ بسیار نزدیک بودیم. چنین رویدادی برای بازی The Last of Us نیز رخ داد و امکان دارد که دوباره شاهد چنین چیزی در رابطه با Death Stranding باشیم. آیا در نسل بعد شاهد یک نسخهی Remastered برای این بازی خواهیم بود یا تنها باید به قابلیت پشتیبانی از نسل قبل کنسول پلیاستیشن ۵ اکتفا کنیم؟ با توجه به این که بازی Death Stranding با موتور قدرتمند استودیوی گوریلا گیمز (Guerrilla Games) ساخته میشود، به نظر میرسد که نسخهی Remastered آن برای نرمافزار نسل بعد بسیار محتمل باشد.
نمیدانم چرا همیشه مقالههایی که مینویسم به اسم کوجیما ختم میشوند! در مقالهی مربوط به رازهای مخفی بازیها، از کوجیما به عنوان یک دیوانهی نابغه یاد کردم. هرچقدر که بیشتر در رابطه با این کارگردان مطالعه میکنم و اطلاعاتم را در رابطه با او افزایش میدهم، به صحت لقبی که به او دادم پی میبرم. در نهایت، باید منتظر بمانیم و مشاهده کنیم که این نابغه قرار است چه دیوانهبازیهایی در Death Stranding انجام دهد.
نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟ شما چه قسمتهایی از این بازی را برای خود مبهم میدانید؟ نظرات خود را با ما حتما به اشتراک بگذارید.