12-13-2016, 11:27 PM
پشتیبانی از کنسول پلیاستیشن ۴ پرو در بین سازندگان امروزی، به یک امر معمولی و عادی تبدیل شده است اما برخی از بازیها در کنسول پلیاستیشن ۴ پرو از هر لحاظ نسبت به نسخه پلیاستیشن ۴ بهتر و زیبا تر به نظر میرسند و از آن طرف، بعضی از بازیها تفاوت بسیار اندک و نا محسوسی را ارایه میدهند. به عنوان مثال بازیهای Final Fantasy XV یا Watch Dogs 2 در نسخه پرو زیبا تر به نظر میرسند و تفاوتها به چشم میآید و از آن طرف بازیهایی مانند Uncharted 4: A Thief’s End تفاوت چندانی با نسخه پلیاستیشن ۴ معمولی نمیکنند. Yakuza 6: The Song of Life به تازگی در ژاپن عرضه شده و میتوان گفت که در دسته دوم قرار میگیرد.
مقایسه گرافیکی تصویری بازی را از اینجا مشاهده کنید
نرخ فریم در هر دو نسخه ۳۰ بر ثانیه است و شاید با توجه به این تفاوت کم بین دو نسخه، انتظار میرفت که بازی برروی پلیاستیشن ۴ پرو به صورت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شود. بزرگ ترین تفاوتی که بین دو نسخه به چشم میخورد، رزولوشن ۴K Native در نسخه پرو است که نه تنها باعث شده جلوههای بصری زیبا تر به نظر برسند، بلکه برروی مسائل کوچکی نیز تاثیر گذاشته است. دورنما های بازی در نسخه پرو کاملا بهتر و با جزئیات بیشتر هستند و در بحث Antialiasing نیز پیشرفتهایی را مشاهده میکنیم؛ هر چند که Antialiasing در نسخه پرو نیز به حد کامل خود نرسیده است و هنوز لبههای اشیا بریدگی دارد.
در این مطلب قصد داریم تا در تصاویر ۱۰۸۰p مشابه، تفاوتهای بین دو نسخه پلیاستیشن ۴ پرو پلیاستیشن ۴ معمولی را بسنجیم و آنها را بررسی کنیم. از آن جایی که چرخه شبانه روزی بازی به صورت داینامیک و پویا نیست و بر اساس پیشرفت بازیباز در بازی صورت میگیرد، کار برای مقایسه دو نسخه در شرایط یکسان راحت تر میشود و حال، میتوانیم یک مقایسه خوب و دقیق را داشته باشیم.
شما میتوانید در زیر، تصاویر مقایسه گرافیکی بازی Yakuza 6: The Song of Life را بین کنسولهای پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۴ پرو مشاهده نمایید. دقت داشته باشید که تصاویر قرار گرفته به صورت PNG هستند و حجم و کیفیت بالایی دارند.مقایسه گرافیکی تصویری بازی را از اینجا مشاهده کنید
نرخ فریم در هر دو نسخه ۳۰ بر ثانیه است و شاید با توجه به این تفاوت کم بین دو نسخه، انتظار میرفت که بازی برروی پلیاستیشن ۴ پرو به صورت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شود. بزرگ ترین تفاوتی که بین دو نسخه به چشم میخورد، رزولوشن ۴K Native در نسخه پرو است که نه تنها باعث شده جلوههای بصری زیبا تر به نظر برسند، بلکه برروی مسائل کوچکی نیز تاثیر گذاشته است. دورنما های بازی در نسخه پرو کاملا بهتر و با جزئیات بیشتر هستند و در بحث Antialiasing نیز پیشرفتهایی را مشاهده میکنیم؛ هر چند که Antialiasing در نسخه پرو نیز به حد کامل خود نرسیده است و هنوز لبههای اشیا بریدگی دارد.
میان پردههای فوقالعاده زیبای بازی تفاوتهای بیشتری را نشان میدهد. رزولوشن بالاتر در پلیاستیشن ۴ پرو باعث شده تا در میان پردهها جزئیات بیشتری را مشاهده کنیم اما نکتهای که بسیار به چشم میآید این است که در نسخه پلیاستیشن ۴ معمولی از Motion Blur تا حد زیادی استفاده شده است که باعث میشود پس زمینهها تار شوند و دورنمای بازی خیلی مشخص نباشند اما در نسخه پلیاستیشن ۴ پرو جزئیات بیشتری را در عمق تصویر میبینیم.
نکتهای که در مقایسه گرافیکی Yakuza 6: The Song of Life به آن پی میبریم، تشابه بسیار جلوههای بصری بازی در نسخههای مختلف است و بازی برروی هر دو کنسول پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۴ پرو زیبا به نظر میرسد. بازی برروی پلیاستیشن ۴ پرو بهتر است اما هیچگاه اجباری جلوه نمیکند (مخصوصا با ثابت ماندن نرخ فریم در هر دو نسخه) و شاید سازندگان میتوانستند پشتیبانی بهتری از پلیاستیشن ۴ پرو انجام دهند (با توجه به انحصاری بودن بازی).
طبق بازخوردهایی که از بازیبازان و منتقدان ژاپنی شنیدهایم، به نظر میرسد که Yakuza 6: The Song of Life کاملا ارزش صبر طرفداران و بازیبازان را داشته است.
Darkness travels along my sight...Opening the windows to reveal the light
BAT#