12-28-2012, 10:02 PM
با وجود پیشرفت ها در تکنولوژی حضور مجازی، در اکثر موارد سیستم های این حوزه چیزی جز یک نمایشگر و یک هدفون نیستند و این نوع حضور خیلی تصنعی است. ولی اینک در تلاشی برای ارائه تجربه حضور مجازی به شکلی واقعی تر (!) پژوهشگاه Ikei در دانشکده طراحی سیستم دانشگاه متروپولیتن در توکیو، چیزی را در دست توسعه که دارد که به آن "تکنولوژی حضور مجازی" گفته می شود.
سازندگان این سیستم که برای اولین بار در Expo 2012 رونمایی شد، ادعا می کنند که محصولشان قادر به استفاده از هر 5 حس برای ارائه تجربه ای نزدیک به تجربه حضور فیزیکی در محلی دیگر است. این سیستم بیشتر از نوع بازیگری مجازی است تا واقعیت مجازی زیرا کاربر به صورت بی حرکت بر روی صندلی قرار می گیرد و محرک های پنج گانه مربوط به محل دیگری را از طریق بخش های مختلف سیستم دریافت می نماید.
ولی این کار به سادگی آوردن یک نمایشگر و یک هدفون نیست، بلکه بایستی این محرک های محیطی به شکلی استادانه در اختیار حواس پنجگانه کاربر قرار گیرد. به این منظور پژوهشگاه Ikei سیستم خود را با استفاده از یک نمایشگر 3D، هدفون ها، یک فن برای رساندن جریان هوا و بو ها، یک صندلی متحرک و پدال هایی برای ایجاد حس راه رفتن یا دویدن، مجهز کرده.
پروفسور «یاسوشی ایکه یی» می گوید که صندلی با حرکت خود حس های مربوط به تغییر جهت و ورود به محیط های مختلف را ایجاد می کند و «پدال ها برای ایجاد حس راه رفتن یا دویدن و موازی بودن سطوح یا غیر آن استفاده می شوند. مثلاً وقتی در حال دویدن باشید لرزش های شدید ایجاد می شود که می توانیم آنها را در بخش های مختلف پا پخش کنیم. همچنین وقتی در یک شهر راه می روید، بو ها و جریان های هوایی مختلفی وجود دارد که سیستم آنها را بازسازی می کند.»
پژوهشگاه Ikei در ساخت این سیستم بیشتر افراد کم توان و کهنسالی را مد نظر داشته که قادر به مسافرت نیستند ولی ممکن است بخواهند تجربه رفتن به مکان های مختلف را کسب کنند.
[/B]به نظر شما این تکنولوژی در صنعت بازی چه تاثیری دارد؟
نظر من:
این تکنولوژی دریچه ای به اینده ای که دنیای مجازی و واقعی مرزی باهم ندارند.
سازندگان این سیستم که برای اولین بار در Expo 2012 رونمایی شد، ادعا می کنند که محصولشان قادر به استفاده از هر 5 حس برای ارائه تجربه ای نزدیک به تجربه حضور فیزیکی در محلی دیگر است. این سیستم بیشتر از نوع بازیگری مجازی است تا واقعیت مجازی زیرا کاربر به صورت بی حرکت بر روی صندلی قرار می گیرد و محرک های پنج گانه مربوط به محل دیگری را از طریق بخش های مختلف سیستم دریافت می نماید.
ولی این کار به سادگی آوردن یک نمایشگر و یک هدفون نیست، بلکه بایستی این محرک های محیطی به شکلی استادانه در اختیار حواس پنجگانه کاربر قرار گیرد. به این منظور پژوهشگاه Ikei سیستم خود را با استفاده از یک نمایشگر 3D، هدفون ها، یک فن برای رساندن جریان هوا و بو ها، یک صندلی متحرک و پدال هایی برای ایجاد حس راه رفتن یا دویدن، مجهز کرده.
پروفسور «یاسوشی ایکه یی» می گوید که صندلی با حرکت خود حس های مربوط به تغییر جهت و ورود به محیط های مختلف را ایجاد می کند و «پدال ها برای ایجاد حس راه رفتن یا دویدن و موازی بودن سطوح یا غیر آن استفاده می شوند. مثلاً وقتی در حال دویدن باشید لرزش های شدید ایجاد می شود که می توانیم آنها را در بخش های مختلف پا پخش کنیم. همچنین وقتی در یک شهر راه می روید، بو ها و جریان های هوایی مختلفی وجود دارد که سیستم آنها را بازسازی می کند.»
پژوهشگاه Ikei در ساخت این سیستم بیشتر افراد کم توان و کهنسالی را مد نظر داشته که قادر به مسافرت نیستند ولی ممکن است بخواهند تجربه رفتن به مکان های مختلف را کسب کنند.
[/B]به نظر شما این تکنولوژی در صنعت بازی چه تاثیری دارد؟
نظر من:
این تکنولوژی دریچه ای به اینده ای که دنیای مجازی و واقعی مرزی باهم ندارند.