10-07-2015, 11:36 PM
دزدان دریایی غارتگر و بی شرافت در دنیای آدمکش هایی با نظام و قانون مقدس، عصر حجر در سری بازی هایی که با معیارهایی چون اسلحه ها، وسایل نقلیه و انفجارهای مهیب تحت ژانر “تیراندازی اول شخص” معروف شدند و اسم و رسمی برای خود ایجاد کردند؛ به دنیای یوبیسافت خوش آمدید!
Gamefa.com
یوبیسافت یکی از بزرگترین ناشران و سازندگان در صنعت ما است – بدیهی. یوبیسافت سازنده بعضی از بهترین بازی های نسل های گذشته بود که خاطرات جذاب و فراموش نشدنی خوبی با آن ها داریم – کلیشه. یوبیسافت در سال های اخیر راه خود را گم کرده است و با بازی های تکراری و فرمول های استفاده شده در بازی هایش دوران سختی را چه از نظر مالی و چه از نظر محبوبیت می گذراند – ظاهراً. فارکرای ۳ یکی از برترین شوترها و غنی ترین دنیاهایی بود که در بازی ها دیدیم، فارکرای ۴ با بهبود و پوشاندن نقص های فارکرای ۳ به همراه نوآوری های محدود و کوچک و ناچیز یک بازی جذاب نسل هشتمی را با گیم پلی ای قابل قبول تحویل داد و از آن لذت بردیم – الحمدلله. به صورت نامنظم بحث را عوض می کنیم پس اگر در راه خواندن گم شدید، به خط های قبل مراجعه کنید و دوباره جلو بیایید: پس از عرضه Assassin’s Creed III (کیش یک آدمکش – فرقه قاتلان یا هرچیزی که اسمش را می گذارید) با انتظارات برابری نکرد و تنها بازی نسبتاً خوبی را با تجربه ی تاریخی ستودنی (اشاره به دوره انقلاب آمریکا) برای طرفداران به ارمغان آورد.
یک سال گذشت و یوبیسافت دوباره با بازی جدیدی از این سری به سراغ طرفداران آمد. دزدان دریایی؛ چه ایده غنی و جذابی! Black Flag (پرچم سیاه) بازی بسیار موفقی شد اما اصالتاً هیچ ربطی به سری Assassin’s Creed و ریشه های آن نداشت. اگر ترکیب AC را از اول نام این بازی برداریم، کمتر می توان در آن مشکلی دید؛ نوآوری های «پرچم سیاه» و جلوه های مبهوت کننده آن توجه هر دو منتقدین و طرفداران را جلب کرد اما شخصیت اصلی داستان ما یک آدمکش نبود و به هیچ قانون و ارزشی از این فرقه اعتقاد نداشت؛ ادوارد کنوی یک دزد دریاییِ به دنبال شهرت و ثروت بود (البته در طول بازی به صورت تک و توک با فرقه قاتلان در کارائیب رو به رو شدیم). Black Flag قطعا یک دستاورد خوب برای صنعتمان است و بازی عالی ای محسوب می شود اما بحث ما بر سر این است که چرا وقتی ایده های غنیِ این چنینی وجود دارند، یوبیسافت آن ها را به یک IP و فرنچایز مستقل تبدیل نمی کند؟ چرا این بازی باید به زور و با کلیشه های داستانی غیرقابل قبول به Assassin’s Creed ربط داده شود و نام آن را یدک بکشد؟
این موردی بود که منتقدین در سال عرضه بازی به آن اشاره کردند اما زمانی تصمیم به نوشتن چنین مطلبی گرفتم که از فارکرای جدید با نام Primal (اولیه) رونمایی شد. Far Cry بر روی برگه یک تیراندازی اول شخص محسوب می شود و سلاح های گرم امضای این فرنچایز هستند اما Primal یا «اولیه» اولین ریشه های فرنچایزی که یدک کِش اسمش هست را نقض می کند. ایده این بازی قابل قبول است و حسابی برای آن هایپ شده ایم اما این باعث نمی شود فراموش کنیم که در مورد یک فرنچایز شوتر اول شخص به نام Far Cry صحبت می کنیم. چرا یوبیسافت این بازی را به یک آی پی جدید تبدیل نکرد؟ آیا حتما باید نام Far Cry در اول آن درج شود؟ (برای لحظه ای Killzone: Zero Dawn را در نظر بگیرید!)
بازی ها و محتوایشان با نام ها شناخته می شوند؛ مثلا وقتی شما یک بازی مثل Uncharted را می خرید، می دانید چه تجربه ای را برای شما رقم خواهد زد و بازی از چه قواعد و ساختارهایی پیروی می کند. Assassin’s Creed به عنوان یک بازی اکشن ماجراجویی سوم شخص با المان های مخفی کاری که محیط های تاریخی را به نمایش می گذارد و داستان نبرد اسسین ها و تمپلارها را بازگو می کند، شناخته شده است. همیشه در هر فرنچایز و نسخه جدیدی از آن، پایبند بودن به ریشه ها حرف اول را می زند که با نوآوری همراه است؛ نوآوری، نه تغییر! حال می پرسید اگر دیگر نوآوری نمانده باشد، سازنده باید چکار کند؟ تغییر جواب نیست، قبل از لوث شدن با دیدی خوش و محبوبیتی ماندگار آن فرنچایز را به پایان می رسانند اما متاسفانه یوبیسافت اینطور فکر نمی کند و مثال درخشان و بارز که در طول مقاله بسیار در مورد آن صحبت کرده ایم Assassin’s Creed است. یوبیسافت از فرنچایزهای محبوبش بخاطر پول شیردوشی می کند و نام بازی هایی چون AC یا Far Cry را معادل پول می بیند. اگر Primal با نام دیگری عرضه می شد، بر روی فروشش تاثیرِ به سزایی می گذاشت و این تصمیم یوبیسافت بود که آن را فارکرای بنامد. فکر می کردیم که فارکرای با عرضه سالیانه لوث نمی شود ولی بازهم بر روی برگه، فارکرای ۴ در سال ۲۰۱۴ (ماه های آخر) و Primal در ۲۰۱۶ (دومین ماه سال) عرضه می شود اما فاصله اش همان یک سال است!
متاسفانه عرضه سالانه Assassin’s Creed و نبود نوآوری های کافی (که به سازندگان نسخه های آن حق می دهیم) باعث شده به هر دوره تاریخی ای تکیه کنند و حتی Grappling (گلاویز شدن با قلاب – نمونه ای که در بازی های معدودی مثل بتمن می بینید) را به عنوان کلیشه ای تکراری وارد آن کنند! این مشکل کار یوبیسافت است و حال استفاده از نام های این بازی ها بجای ایجاد یک آی پی کاملا مستقل و جدید را هم به دیگر مشکلاتش اضافه کرده است.
اما با خود می پرسید که چرا به این موضوع انقدر گیر می دهیم؛ نباید فراموش کنیم که بازی های ویدئویی و به طور کل آثار دیجیتالی و هنرهای تجسمی با ارزش های مشخصی شناخته می شوند و همین ارزش ها شاهکارهای با ارزش صنعت ما را می سازند و شکل می دهند و از لوث شدن آن جلوگیری می کنند. یوبیسافت شاید بتواند این بازی جدید را به یک عنوان موفق تبدیل کند اما هدف آن را بخاطر داشته باشید که به هیچ وجه مشتری پسندانه نیست و به اعتماد و ارزش طرفداران، احترام نمی گذارد. امیدواریم این ارزش والا و مهم که صنعت را سال ها پیش از نابودی کامل نجات داد باری دیگر در میان تمامی سازندگان و ناشران تجلّی پیدا کند. به قول دوستان گیم اسپاتی که به هنگام معرفی Primal با شعار جدید یعنی “Survival is timeless” گفتند:
Survival is timeless, Downgrade is priceless
Survival is timeless, Sequels are limitless
Survival is timeless, Glitches are countless
Survival is timeless, Our developers, clueless
Survival is timeless, Sequels are limitless
Survival is timeless, Glitches are countless
Survival is timeless, Our developers, clueless
نظر تمامی کاربران و بازیکنان عزیز در ارتباط با فعالیت این شرکت مورد احترام است، با تشکر
نویسنده: عرفان استادیGamefa.com