امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقد و بررسی بازی Call of Juarez: The Cartel
#1
[تصویر:  17100.JPG]

پیش گفتار | خود را برای خواندن فاجعه آماده کنید!
Call Of Juarez یکی از ایده های نوین در سبک وسترن به حساب می آید،طوری که اولین نسخه ی بازی فروشی میلیونی داشته و توانسته دستی بر سر و گوش ژانر وسترن بکشد.Ubisoft ناشر هر سه نسخه ی COJ یعنی Bound In Blood و نسخه ی جدید The Cartel می باشد و سازنده ی آن نیز Techland بوده است.با معرفی این نسخه بار دیگر گیمرها انتظار حال و هوای وسترن را در خود ایجاد کرده بودند که Ubisoft اعلام نمود نسخه ی The Cartelدر زمان و عصر جدید بنا شده و دیگر خبری از وسترن نیست.


داستان | به دنبال تروریست
تروری در شهر لوس آنجلس رخ میدهد و عده ی زیادی از مردم بی گناه طی این حادثه تروریستی کشته میشوند،ظاهرا فرد تروریست مردی از کشور مکزیک بوده که با اهداف خاصی دست به این جنایت بزرگ زده است.مسئولین کشور تمامی نیروها را یکپارچه کرده و دستور دستگیری هرچه سریعتر آدمکش را میدهند.از این رو سه نفر با نام های Ben Mccall از LAPD ، Eddie Guerra از DEA و Kim Evans از FBI توسط مسئول کل،انتخاب و به آنها ماموریت شناسایی و دستگیری این مجرم را میدهند.هر سه ی آنها با کمک یکدیگر به مناطق مختلف و گوناگونی رفته و با افراد زیادی ملاقات میکنند تا اینکه سرنخ هایی از فرد تروریست پیدا و برای دستگیری آن شتاب میکنند.
داستان خوب کار شده و بازیباز را تا آخر به دنبال خود می کشاند و در هر مرحله ماجرای خاصی اتفاق می افتد که باید آن را حل کرده و سپس با گذراندن موانع به هدف خود برسید.


[تصویر:  call-of-juarez-the-cartel-625x351.jpg]
گرافیک | تغییر 180 درجه ای بازی
دیگر خبری از آن گرافیک چشم گیر نبوده و همه چی عوض شده است.دموها از کیفیت پایینی برخودار هستند و اگر انیمیشن های بهتری کار شده بود روایت بازی در دمو بهتر واقع میشد.در اوایل باید بازی را از داخل جنگل شروع کنید،جنگل و محیط آن پرجزئیات بوده و کوه ها،درختان،سنگ ها و ...از کیفیت خوبی برخودار هستند.طراحی کاراکترهای بازی در حد متوسط بوده و در بعضی دموها،بافت صورت کاراکترها افتضاح و در حد یک عنوان PS2 می شود و با فناوری امروزی هیچ شباهتی ندارد.Call Of Juarez : The Cartel از فونت های قدیمی و نچندان زیبا استفاده میکند.اگر وارد منوها شده یا حتی به زیر نویس دیالوگ ها توجه کنید،فونتی قدیمی مشاهده می شود که دلچسب نبوده و چشم را میزند.
در هنگام شلیک پوکه های گلوله بسته به نوع سلاح از اسلحه به بیرون پرتاب میشوند و بازی را زیبا می سازد.به هر اشیاءی که شلیک کنید خورده های آن ماننده چوب بوده و در هوا پخش میشود و هیچ تنوع خاصی در جنس مواد خرد شده ندارد.زمانی که به جنسی چوبی شلیک کنید خرده چوب ها به هوا رفته و محو میشوند،این کار بستگی به میزان شلیک شما ندارد و اگر یک تیر یا 100 تیر به صورت همزمان شلیک کنید،تنها یک مقدار خرده چوب مشاهده میفرمایید که این موضوع هم اصلا جالب نیست.شعله های آتش و دود به زیبایی کار شده و اگر وسیله ای آتش بگیرد و سپس منفجر شود،دود حاصل از آن منطقه را می پوشاند.



نورپردازی در سطح خوبی بوده و پرتوهای نور از میان شاخه و برگ ها به زیبایی به درون جنگل تابیده و محیط را روشن میسازد در مراحل جلوتر با محیط های بزرگ و وسیعتری روبه رو میشوید به عنوان مثال زمانی که در بندر با دشمن درگیر هستید،کشتی های بزرگی را مشاهده می نمایید که هر کدام با عظمت خاصی لنگر انداخته اند.اما اگر در فیلم های تلوزیونی به کشتی های باربری را دیده باشید،متوجه ی هیچ شباهتی بین این دو نخواهید شد و همه چی دگرگون شده است.در هنگام نشانه گیری محیط تار شده و بازی توان و کشش نشان دادن zoom را ندارد و بی کیفیت ترین قسمت این بخش محسوب میشود.بازی در روز و هوای روشن لذت بیشتری تا شب و هوای تاریک دارد،زیرا که افکت های لازم دیده نمیشوند.

گیم پلی | اوج فاجعه
Call Of Juarez در گذشته سبک وسترن را پشتیبانی کرده و یکی گیم پلی لذت بخش را به وجود آورده بود.اما نسخه ی The Cartel دیگر آن حال و هوای وسترن خود را ندارد.زیرا که همه چی تغییر کرده و دیگر خبری از بیابان های سوزان همراه با کوه های نوک تیز نیست.کمی دقتمان را بیشتر کنیم می بینیم که بیشتر بازی های امروزی پس از انتشار چند نسخه ای که موضوع داستان به سال های گذشته برگردد،در نسخه ی بعدی خود یک هویی به عصر جدید می آیند! این کار را برای اولین بار در این سبک Call Of Duty انجام داد و توانست این سبک را به خوبی حفظ کرده و با یک داستان و گیم پلی عالی جهش موفقی داشته باشد.اما The Cartel توانایی انجام این کار را نداشت و بدون هیچ مراتبی و گذراندن پله پله ی مراحل،خود را هول داد در عصر جدید!
زمانی که سوار بر ماشین هستید،بدترین لحظه ی گیم پلی شما به حساب می آید! زیرا اصلا با مزاق گیمرهای امروزی سازگار نبوده و بسی بی خود و بدون هیچ اساسی می باشد.طراحان تنها یک گاز و چندین ترمز برای ماشین گذاشته اند و هیچ امکانات اضافه ای وجود ندارد.حتی نمی توانید محیط درون خودرو را به طور کامل مشاهده نمایید.در هنگام رانندگی دید خوبی به جلو نداشته و تنها دوربین بازی از پشت صندلی راننده کمی پایین تر به جای نشاندن خیابان،کیلومتر و فرمان را نشان داده و بزور میتوان جلوی خود را هنگام رانندگی دید یا بهتر بگویم هیچ تسلط و تضمینی برای زنده ماندن نیست.پس از نظر Racing بازی COJ:The Cartel یک فاجعه نام میگیرد.


[تصویر:  call-of-juarez-the-cartel.jpg]

در بازی دو نوع سلاح سبک و سنگین موجود است،انواع کلت های دستی و انواع مسلسل و تفنگ های نشانه دار یا اسنایپ.هر کدام از این سلاح ها دارای قدرت خاصی بوده که توسط منوی زیر هر اسلحه به بازیباز ویژگی های خود را می فهماند.در اول هر مرحله،شما حق انتخاب اسلحه دارید و باید دونوع کلت و یک اسلحه سنگین انتخاب بنمایید.
در هنگام تیراندازی،ناگهان جلوی شما تار شده و هیچ چیز را نمیتوانید مشاهده فرمایید که این خود ضعف بازی در مراحل تولید و ساخت را نشان میدهد.این ایراد به حدی جدی و مهم بوده که در بعضی از درگیری ها عامل باخت شما تارشدن بازی می باشد.آن طور که پیداست باز هم Teachland به تقلید روی آورده و قصد داشته در هنگام نشانه گیری محیط اطراف را تنها کمی تار کند تا بازیبار بهتر هدف خود را مورد اصابت قرار دهد.دقیقا کاری که Crysis 2 به طور فوق العاده ای آن را انجام داده بود.اما نتوانسته و بازی را به شدت خراب نموده است.
2 همکار دیگر Eddi و Kim نقش مهمی در روند بازی ندارند و بیشتر مواقع کاور گرفته اند و از هر 15 تیری که به سوی دشمن شلیک میکنند 2الی 3 تیر شاید! به دشمن یا هدف بخورد.این دو ایفای نقش مهمی نداشته و بازی یک نفره اجرا میشود.شما باید خود را به دل دشمن زده و با استفاده از سلاح های رگباری خودکار افراد را بکشید تا بازی سریعتر پیش برود.
در گیم پلی هیچ کاور یا پناهگاهی وجود ندارد و تنها میتوانید پشت اجسام غایم شوید،یعنی مثل بازی های دیگر نمی توانید با زدن دکمه خود را به پشت دیواری رسانده و سپس اسلحه و سر خود را بیرون برده و شلیک کنید.این موضوع خیلی کسل کننده بوده و باعث مرگ زود هنگام بازیباز میشود.برای اینکه تیر به شما برخورد نکند باید پشت اجسام رفته و بنشینید و در یک موقع مناسب به بیرون آمده و پیشروی کنید.این کار دیگر در بازی های امروزی صورت نمیگیرد و کاورگیری ها تقریبا در تمامی بازی ها حتی هری پاتر! وجود دارد.جالب اینجاست که یارهای شما در بعضی مواقع می گویند Take Cover پناه بگیرید! و خود بنده به شوخی جواب میدهم: خوب باشه،اما کجا پناه بگیرم؟
اگر قرار بر این باشد که درجه ی هوش مصنوعی را از 1 تا 5 مشخص کنیم،شماره 2 هم با با دلنوازی و محبت میتوان به The Cartel داد.


[تصویر:  1311539267coj-cartel-wallpaper-1-hd.jpg]

شما در کنار نفرات دشمن قرار گرفته اید و در حال شلیک به آنها می باشید.هیچ کدامشان متوجه ی شما نشده و تمرکزشان بر روی Kim و Eddiمی باشد.بلاخره بعد از مدتی متوجه ی حضور شما شده و حالا دیگر دست از سر شما برنمیدارند.کیم و ادی هم در بیشتر مواقع جلوتر از شما بدون اینکه بندانند که شما نیز با آنها ملحق شده اید یا نه حرکت میکنند! کل بخش گیم پلی Call Of Juarez : The Cartel تقلید از بازی های مربوط به این سبک از جمله Call Of Duty بوده و سازندگان سعی بر این داشته اند که بازی را طبق اصول این بازی بسازند که توانایی آنها بسیار اندک بوده و آن نام شهرت COJ را با نادیده گرفتن از بین بردند.


موزیک و صداگذاری | دیالوگ های طنز همراه با سکوت میل دارید؟
بعد از این همه انتقاد در آخر به یک آیتم خوب هم رسیدیم،اما تنها یک آیتم.! دیالوگ هایی که بین کاراکترها رد و بدل میشود تا حد زیادی خنده آور و امروزی می باشد،اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید دقیقا معنای اصلی جمله ی آنها را درک خواهید نمود و می گویید آنها چه قدر احمق هستند! زیرا از هر 20 کلمه 15 کلمه فحش میدهند.بد دهن ترین شخصیت بازی Ben می باشد که فحش های وحشتانکی به دوستان و دشمنانش میدهد.البته در فحش ها نوآوری دیده میشود و گاه شاهد فحش هایی آمیخته با هم خواهیم بود..خوب از بحث فحش کمی فاصله بگیریم!در کل دیالوگ های بازی جالب بوده اما طولانی شدن آنها کمی خسته کننده می باشد.صداگذاری کاراکترهای اصلی خوب بوده اما کاراکترهای فرعی هرگونه صدایی را از خود تولید می نمایند .به عنوان مثال همان ابتدای بازی فرمانده ی شما که در حال صحبت کردن است،صدای قاطی با یکسری افکت می باشد که مخصوص آدم های فضایی یا ارتباطات فضایی بوده که بیشتر در فیلم ها به گوش شما خورده است.


[تصویر:  360_call-of-juarez-the-cartel_shot1.jpg]
در هنگام رانندگی هیچ صدایی به گوش نمیرسد! با سرعت بالایی در حال حرکت هستید اما نه صدای موتور و نه ترمز از این ماشین بیرون نمی آید.حتی ماشین های دیگری که از کنارشما میگذرانند،باد را هم تکان نداده و گویا این بخش را به طور Silent طراحی نموده اند! زمانی که در جنگل با دشمنان درگیر شده اید،صدای رگبار ها به آسمان رفته اما چهچه ی بلبل و گنجشک های درون جنگل قطع نمیشود و یکزمان تا آخر مرحله در حال خواندن هستند که بسیار تعجب و عمق فاجعه و اشتباه سازندگان را نشان میدهد.


نتیجه گیری | نتیجه خوری؟

Call Of Juarez:The Cartel یک عنوان تقلیدی ضعیف نام گرفت و نتوانست حتی طرفداران قدیمی خود را شاد و راضی کند.با این حال این بازی فروش خوبی داشته است اما واقعا یک فاجعه در صنعت بازیسازی را نشان میدهد.

نمره بازی : از 10 .6.5

نویسنده و منتقد: حامد زاهدی
اینستاگرام: Hamedzahedi_ir
واتساپ: 09360649125

یاد باد آن روزگاران
یاد باد


پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد و بررسی بازی مافیا officialamir 1 1,982 05-10-2023, 04:01 PM
آخرین ارسال: برنا زرین
  بررسی بازی The Quarry : فیلم خوب، بازی معمولی علی امینی 0 1,095 06-14-2022, 03:46 PM
آخرین ارسال: علی امینی
  بررسی بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga ساسان گیمر 0 1,119 04-18-2022, 11:40 AM
آخرین ارسال: ساسان گیمر
  زنگ ورزش | نقد و بررسی FIFA 14 White Fang 23 8,525 02-28-2022, 03:36 PM
آخرین ارسال: alireza663
  نقد و بررسی گوشی سامسونگ a51 pishrotech 0 1,272 10-20-2021, 07:48 PM
آخرین ارسال: pishrotech

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان