02-17-2015, 03:53 PM
(آخرین ویرایش: 02-17-2015, 04:20 PM، توسط Lord Of Games.)
مقدمه:
بازیهای RPG یا همون Role Playing Game از زمان بدو شروع این سبک طرفداران زیادی پیدا کرد و کرده،یکی از دلایلی که بازی های RPG زیادتر مورد استقبال بازی بازان قرار میگیره اینکه در بازی شما خودتون سرنوشت شخصیت کارکترتون و میسازید و میتونید اون و به یک فرشته عدالت خواه یا یک قهرمان تند خو و یا یک خائن تبدیل کنید (البته در بعضی بازی های RPG آزادی عمل زیادی نمیده و در بیشتر بازی ها آزادی عمل بیشتری دیده میشه)، و یکی دیگه شخصی سازی کارکتر مورد نظرتون هست که خیلی مورد پسند بازیباز ها قرار میگیره و همچنین داستان اصلی گیرا و داستان های فرعی جذاب نیز در این امر این بازی ها رو همراهی میکنه، و امروز میخوام یک بازی RPG به اسم King Of Amalur. Reckoning رو که در سال 2012 توسط کمپانیهای بازیسازی 38 Studios و Big Huge Games که بازی های به مانند Rise of Nations و Age of Empires III: The Asian Dynasties رو در کارنامشون دارن ساخته شده، و انتشار این اثر بر عهده Electronic Arts و 38 Studios بوده است.
خوب حالا میپردازیم به نقد بازی
داستان
داستان شروعی نه چندان جالبی دارد و درمورد یک سرباز هست که در جنگ جان خود را از دست میدهد و در سکانس بعدی جنازه او در ارابه ای نشان داده میشود که توسط دو کوتوله به سمت چاهی هدایت میشود و خوب میندازنش تو چاه! ولی بعد از مدتی دوباره زنده میشود اما بدون هیچ خاطره ای از گذشته!
اما بعد از کمی جستجو متوجه میشود که او توسط یک دانشمند کوتوله که در حال انجام آزمایش برای زنده کردن مردگان هست دوباره به جهان هستی برگشته و او تنها کسی هست که آزمایش روی او جواب داده و تونسته زنده بشه،و از قضا زنده شدن او مصادف با جنگ در سرزمین آمالور (سرزمینی که بازی در آن اتفاق میافتد) میباشد...
آمالور سرزمین زیبایی هست که پیشگوهای زیادی رو در خودش جا داده که اکثرشون زیادی در مورد آینده و سرنوشتشون میدونند، و اون پیشگوها معتقدن که در زمانی که جنگ در آمالور شروع میشه شخصی پیدا میشه که اونها رو نجات میده! وقتی شخصیت اصلی بازی (یعنی خوده ما دیگه) با یکی از این پیشگوها برخورد میکنه ازش درخواست میکنه سرنوشت اون رو هم ببینه، پیشگو درخواستشو قبول میکنه، ولی وقتی که پیشگو عملیات پیشگویی رو انجام میده تعجب میکنه! (یعنی شاخ در میاره) میبینه که اون هیچ سرنوشت و آینده ای نداره ((خوب این یعنی یک نکته خوب تو بازی، یعنی قراره سرنوشت و آینده شخصیتمون و خودمون رقم بزنیم)) ولی او میگه تو حتما باید همون شخصی باشی که در پیشگویی ها ازش سخن به عمل آمده و باقی داستان که به دستان بازیباز رقم میخوره که میتونه شخصیت بازی رو به یه قهرمان خوب یا بد مبدل کنه...
گرافیک
خوب مسلمآ یکی از مهترین بخش های یک و بازی بخش گرافیکی اونه، این بازی از موتور گرافیکی Big Huge Engine که بازی هایی که بالا متذکر شدیم نیز با همین انجین ساخته شدن، خوب گرافیک بازی از نظر جزیئات و کارکترها همچین چنگی به دل نمیزنه و بافت ها خیلی بی کیفیت هستن ولی اگر به جزیئات توجه نکنیم و به طبیعت اطراف (البته بدون دقت یعنی از نظر زیبایی) نگاهی بندازیم میبینیم که الحق طبیعت زیبایی رو شاهدیم که آدم و وادار به ادامه بازی میکنه و زیبای منحصر به فردی داره و همچنین سرزمین آمالور دارای مناطقی با آب و هوای مختلفی هست که با توجه به گفته قبلی اگر به کلیات نگاه کنیم واقعا زیبا هستن، خوب مبحث گرافیکی این شامل نکته های زیادی نمیشه و همانطور که ذکر کردم در این بازی با طبیعتی بکر و محیط ها و سرزمین های عالی ولی بدون کیفیت از نظر بافتی رو به رو هستیم که اکه در مورد بافت ها کمی بیشتر زحمت کشیده میشد میتونست زیبایی این بازی چندین برابر کنه.
گیم پلی
شخصی سازی نیز یکی از بخش های سفت و سخت بازی های RPG هست که King Of Amalur نیز از این قاعده مستثنی نیست، در شروع بازی که کار ساخت کارکتر آغاز میشود (در واقع سرنوشت شما از همینجا شروع میشود) نژادها و کلاس های متعددی وجود دارد که بر پایه ی هر انتخاب سرنوشت شما رقم میخورد که به عنوان مثال میخواهید به عنوان یک جنگو یا جادوگر پیش بروید.
یکی از قوی ترین بخش های بازی King Of Amalur بخش مبارزات بازی هست، سازندگان این بازی روی مبارزات بازی دقت و تمرکز بیشتری نسبت به باقی بخش ها به خرج دادند و با اینکه بازی های RPG بیشتر بر پایه داستان سرایی استوار هستند ولی این RPG بیشتر سر مبارزات بازی استوار هست و بازی بیشتر به یک بازی Hack and Slash نزدیک میشود و الحق مبارزات صحنه های زیبایی رو در بازی رقم میزنند که لذت کشتن دشمنان چندین برابر بیشتر میکند، همچنین شما میتوانید به پنهانی و از پشت سر به دشمنان آرام و بی صدا حمله کنید و دشمن را از پا در بیاورید، منوها بسیار ساده هستند و آنقدر پیچیدگی خاصی ندارند و برای کسانی که زیاد در زبان انگلیسی وارد نیستند چندان کار سختی نیست تا با منوها و شاخه ها آشنا بشند و در بازی قدرتی به نام MANA گنجانیده شده که زمانی قدرت پر میشود ضربات شما با چندین برابر سرعت و چندین برابر قدرت بر دشمن وارد میشود.
و خلاصه اینکه بخش گیم پلی این بازی یکی از قوی ترین بخش های این بازی هست.
صداگذاری
صداگذاری در بازی خوب کار شده ولی جای کار بیشتری داشت، به تقلید از بازی اسکایریم شخصیت این بازی هم صدا ندارد و صحبت نمیکند و فقط بازیباز دیالوگ ها را انتخاب میکند، اما خوب صدای مابقی کارکترها قابل قبول هست اما همانطور که گفته شد جای کاره بهتری داشت ولی باز هم بد نیست و حس خوبی به بازیباز انتقال میدهد.
اما موسیقی در بازی خوب کار شده و قطعه های خاطره انگیزی را بجا گذاشته است که با دیدن محیط های هنری زیبا و موسیقی ملایم و زیباتر آن میتواند تا مدت ها در یاد بازیباز بماند.
نتیجه گیری
خوب در جمع بندی آخرمان برای نتیجه گیری میتوانیم بگویم:
داستان ساده و زیبا هست ولی آنقدر خوب که باید روایت میشد،نشد...
گرافیک بازی از لحاظ بافت بندی جای کار بیشتری داشت ولی از لحاظ محیط های تاریخی زیبا بود...
گیم پلی بازی خوب هست و بیشتر سبک یک بازی Hack and Slash را به بازیباز تداعی میکند نه یک بازی RPG و در کل خوب است...
صداگذاری نیز زمانی بهتر میشد که کارکتر بازی صحبت میکرد و از این حالت بی روحی بیرون میشد ولی مابقی کارکترها و موسیقی خوب کار شده...
و اما در آخر میتوانیم بگویم بازی King Of Amalur Reckoning در قالب یک بازی RPG ارزش یک بار تمام کردن را دارد و میتواند تا ساعاتی طولاتی یک گیمیر را سرگرم کند.
ومن الله توفیق
امیدوارم نقد خوبی شده باشه که ارزش یک بار خوندشو برای شما عزیزان داشته باشه.
بازیهای RPG یا همون Role Playing Game از زمان بدو شروع این سبک طرفداران زیادی پیدا کرد و کرده،یکی از دلایلی که بازی های RPG زیادتر مورد استقبال بازی بازان قرار میگیره اینکه در بازی شما خودتون سرنوشت شخصیت کارکترتون و میسازید و میتونید اون و به یک فرشته عدالت خواه یا یک قهرمان تند خو و یا یک خائن تبدیل کنید (البته در بعضی بازی های RPG آزادی عمل زیادی نمیده و در بیشتر بازی ها آزادی عمل بیشتری دیده میشه)، و یکی دیگه شخصی سازی کارکتر مورد نظرتون هست که خیلی مورد پسند بازیباز ها قرار میگیره و همچنین داستان اصلی گیرا و داستان های فرعی جذاب نیز در این امر این بازی ها رو همراهی میکنه، و امروز میخوام یک بازی RPG به اسم King Of Amalur. Reckoning رو که در سال 2012 توسط کمپانیهای بازیسازی 38 Studios و Big Huge Games که بازی های به مانند Rise of Nations و Age of Empires III: The Asian Dynasties رو در کارنامشون دارن ساخته شده، و انتشار این اثر بر عهده Electronic Arts و 38 Studios بوده است.
خوب حالا میپردازیم به نقد بازی
داستان
داستان شروعی نه چندان جالبی دارد و درمورد یک سرباز هست که در جنگ جان خود را از دست میدهد و در سکانس بعدی جنازه او در ارابه ای نشان داده میشود که توسط دو کوتوله به سمت چاهی هدایت میشود و خوب میندازنش تو چاه! ولی بعد از مدتی دوباره زنده میشود اما بدون هیچ خاطره ای از گذشته!
اما بعد از کمی جستجو متوجه میشود که او توسط یک دانشمند کوتوله که در حال انجام آزمایش برای زنده کردن مردگان هست دوباره به جهان هستی برگشته و او تنها کسی هست که آزمایش روی او جواب داده و تونسته زنده بشه،و از قضا زنده شدن او مصادف با جنگ در سرزمین آمالور (سرزمینی که بازی در آن اتفاق میافتد) میباشد...
آمالور سرزمین زیبایی هست که پیشگوهای زیادی رو در خودش جا داده که اکثرشون زیادی در مورد آینده و سرنوشتشون میدونند، و اون پیشگوها معتقدن که در زمانی که جنگ در آمالور شروع میشه شخصی پیدا میشه که اونها رو نجات میده! وقتی شخصیت اصلی بازی (یعنی خوده ما دیگه) با یکی از این پیشگوها برخورد میکنه ازش درخواست میکنه سرنوشت اون رو هم ببینه، پیشگو درخواستشو قبول میکنه، ولی وقتی که پیشگو عملیات پیشگویی رو انجام میده تعجب میکنه! (یعنی شاخ در میاره) میبینه که اون هیچ سرنوشت و آینده ای نداره ((خوب این یعنی یک نکته خوب تو بازی، یعنی قراره سرنوشت و آینده شخصیتمون و خودمون رقم بزنیم)) ولی او میگه تو حتما باید همون شخصی باشی که در پیشگویی ها ازش سخن به عمل آمده و باقی داستان که به دستان بازیباز رقم میخوره که میتونه شخصیت بازی رو به یه قهرمان خوب یا بد مبدل کنه...
گرافیک
خوب مسلمآ یکی از مهترین بخش های یک و بازی بخش گرافیکی اونه، این بازی از موتور گرافیکی Big Huge Engine که بازی هایی که بالا متذکر شدیم نیز با همین انجین ساخته شدن، خوب گرافیک بازی از نظر جزیئات و کارکترها همچین چنگی به دل نمیزنه و بافت ها خیلی بی کیفیت هستن ولی اگر به جزیئات توجه نکنیم و به طبیعت اطراف (البته بدون دقت یعنی از نظر زیبایی) نگاهی بندازیم میبینیم که الحق طبیعت زیبایی رو شاهدیم که آدم و وادار به ادامه بازی میکنه و زیبای منحصر به فردی داره و همچنین سرزمین آمالور دارای مناطقی با آب و هوای مختلفی هست که با توجه به گفته قبلی اگر به کلیات نگاه کنیم واقعا زیبا هستن، خوب مبحث گرافیکی این شامل نکته های زیادی نمیشه و همانطور که ذکر کردم در این بازی با طبیعتی بکر و محیط ها و سرزمین های عالی ولی بدون کیفیت از نظر بافتی رو به رو هستیم که اکه در مورد بافت ها کمی بیشتر زحمت کشیده میشد میتونست زیبایی این بازی چندین برابر کنه.
گیم پلی
شخصی سازی نیز یکی از بخش های سفت و سخت بازی های RPG هست که King Of Amalur نیز از این قاعده مستثنی نیست، در شروع بازی که کار ساخت کارکتر آغاز میشود (در واقع سرنوشت شما از همینجا شروع میشود) نژادها و کلاس های متعددی وجود دارد که بر پایه ی هر انتخاب سرنوشت شما رقم میخورد که به عنوان مثال میخواهید به عنوان یک جنگو یا جادوگر پیش بروید.
یکی از قوی ترین بخش های بازی King Of Amalur بخش مبارزات بازی هست، سازندگان این بازی روی مبارزات بازی دقت و تمرکز بیشتری نسبت به باقی بخش ها به خرج دادند و با اینکه بازی های RPG بیشتر بر پایه داستان سرایی استوار هستند ولی این RPG بیشتر سر مبارزات بازی استوار هست و بازی بیشتر به یک بازی Hack and Slash نزدیک میشود و الحق مبارزات صحنه های زیبایی رو در بازی رقم میزنند که لذت کشتن دشمنان چندین برابر بیشتر میکند، همچنین شما میتوانید به پنهانی و از پشت سر به دشمنان آرام و بی صدا حمله کنید و دشمن را از پا در بیاورید، منوها بسیار ساده هستند و آنقدر پیچیدگی خاصی ندارند و برای کسانی که زیاد در زبان انگلیسی وارد نیستند چندان کار سختی نیست تا با منوها و شاخه ها آشنا بشند و در بازی قدرتی به نام MANA گنجانیده شده که زمانی قدرت پر میشود ضربات شما با چندین برابر سرعت و چندین برابر قدرت بر دشمن وارد میشود.
و خلاصه اینکه بخش گیم پلی این بازی یکی از قوی ترین بخش های این بازی هست.
صداگذاری
صداگذاری در بازی خوب کار شده ولی جای کار بیشتری داشت، به تقلید از بازی اسکایریم شخصیت این بازی هم صدا ندارد و صحبت نمیکند و فقط بازیباز دیالوگ ها را انتخاب میکند، اما خوب صدای مابقی کارکترها قابل قبول هست اما همانطور که گفته شد جای کاره بهتری داشت ولی باز هم بد نیست و حس خوبی به بازیباز انتقال میدهد.
اما موسیقی در بازی خوب کار شده و قطعه های خاطره انگیزی را بجا گذاشته است که با دیدن محیط های هنری زیبا و موسیقی ملایم و زیباتر آن میتواند تا مدت ها در یاد بازیباز بماند.
نتیجه گیری
خوب در جمع بندی آخرمان برای نتیجه گیری میتوانیم بگویم:
داستان ساده و زیبا هست ولی آنقدر خوب که باید روایت میشد،نشد...
گرافیک بازی از لحاظ بافت بندی جای کار بیشتری داشت ولی از لحاظ محیط های تاریخی زیبا بود...
گیم پلی بازی خوب هست و بیشتر سبک یک بازی Hack and Slash را به بازیباز تداعی میکند نه یک بازی RPG و در کل خوب است...
صداگذاری نیز زمانی بهتر میشد که کارکتر بازی صحبت میکرد و از این حالت بی روحی بیرون میشد ولی مابقی کارکترها و موسیقی خوب کار شده...
و اما در آخر میتوانیم بگویم بازی King Of Amalur Reckoning در قالب یک بازی RPG ارزش یک بار تمام کردن را دارد و میتواند تا ساعاتی طولاتی یک گیمیر را سرگرم کند.
ومن الله توفیق
امیدوارم نقد خوبی شده باشه که ارزش یک بار خوندشو برای شما عزیزان داشته باشه.
سواره سرنوشتم کجا؟ نمیدونم؟
یه جا نمیمونم!
یه باک پر دارم یه راه که پر پیچه!
تمام لحظه هام دنبال اکسیژن و جای آزاد!
یه جا نمیمونم!
یه باک پر دارم یه راه که پر پیچه!
تمام لحظه هام دنبال اکسیژن و جای آزاد!