04-11-2020, 02:52 PM
(آخرین ویرایش: 04-11-2020, 02:53 PM، توسط peyman_eun.)
Shadow of the Colossus
یکی از خلاقانهترین بازیهای ویدیویی در تمام ادوار بازی "Shadow of the Colossus" است. بازی شادو آو کلوسوس به گیمپلی شاهکار و اپنورلد/Open World بودنش شهرت دارد. این بازی اولین بار برای PS2 منتشر شد و همگان را با جادوی خودش مسحور کرد. به جرأت میتوان گفت نه تنها در زمان منتشر شدن خودش بلکه اکنون هم گیمرها را غرق گرافیک خیرهکننده، مناظر بسیار زیبا، عظیم و رؤیایی و جهان گسترده خود میکند. اما خلاقیت این بازی در گیمپلی شاهکار آن است که کاملأ منحصر به فرد بوده است و شاید هنوز هم هیچ بازی نتوانسته است از آن پیشی بگیرد! اما چرا؟ گیمپلی بازی حیرتانگیز است، تصور کنید که یک کلوسی/Colossi (غول) بسیار بزرگ که عظمتش در صفحه نمایش نمیگنجد! در مقابل شما ایستاده باشد. خلاقیت این بازی و چیزی که این بازی را از سایر بازیهای غولکشی متمایز میسازد در نحوه کشتن و بالا رفتن از این غولهاست. لذت غولکشی در شادو آو کلوسوس به مراتب بیشتر از بازیهای دیگر است. شاید نزدیک به نیم ساعت طول بکشد تا بتوانید به بالاترین نقطه یک غول برسید.
بازی شادو آو کلوسوس در عین گستردگی جهانش، محدودیتهایی دارد که آن را خلاقانهتر ساخته است! گیمر در بازی آیتمهای محدودی همچون تیر و کمان و شمشیر دارد اما با همین آیتمهای محدود کارهایی میتوان انجام داد که غیرقابل تصور است! البته بازی امکاناتی همچون سوار شدن بر اسب، سوت زدن (برای صدا زدن و فراخواندن اسب)، تاکتیکهای جنگی و رزمی مختلف و ... در اختیار گیمر قرار داده است.
شاید این بازی انسجام داستانی نداشته باشد ولی نکته مثبت این است که گیمر میتواند هر مکانی که اراده کرد برود و با هر غولی که اراده کرد بجنگد. در واقع این بازی یک مثال بسیار واضح برای سبک Open World به شمار میرود. این بازی بهترین بازی PS2 در تاریخ از نظر بسیاری از منتقدان، نظرسنجیها و سایتهای مختلف، حائز بالاترین امتیاز بازیهای پلی استیشن 2 در سایت IGN با نمره شاهکار 9.7، نسخه PS4 جزو بهترین ریمیکهای تاریخ بازیهای ویدیویی و بسیاری عناوین و افتخارات دیگر است. سازنده این بازی Fumito Ueda است که قبل از آن، با ساخت بازی ICO مشهور شده بود و پس از ساخت بازی Shadow of the Colossus و کسب افتخارات بیشتر، چندین سال صرف ساخت بازی The Last Guardian کرد که اینبار به خاطر ایجاد حاشیههای بسیار به اندازه قبل موفق نبود.
موسیقیهای متن این بازی که توسط کامپوزر مشهوری به نام Kow Otani ساخته شدهاند، بسیار حماسی و شگفتانگیز هستند کافیست موسیقیهای شاهکار The Sunlit Earth (از بهترین و شگفتانگیزترین موسیقیهای تاریخ بازیهای ویدیویی) و Sign of the Colossus را به یاد آورید.
تعداد غولهای بازی شادو آو کلوسوس 16 تاست اما کشتن آنها بسیار دشوار است. اول از همه، پیدا کردن و کشف محل این غولها به راحتی امکان پذیر نیست (مگر اینکه نقشته/MAP تکمیل شدهی بازی را داشته باشید که در آن صورت باز هم پیدا کردن محل غولها چندان آسان نیست!). دوم اینکه کشتن هر کدام از این غولها، استراتژی خاص و متفاوتی را میطلبد و گیمر باید نقطه ضعف این غولها را پیدا کند. پس از پیدا کردن نقطه ضعف این غولها، باید نحوه و راه کشتن این غولها را کشف کند. اما این تازه آغاز راه است زیرا کشتن این غولها به راحتی امکانپذیر نیست (بسیار سخت است!) و باید دلاورانه با آنها بجنگید حتی اگر بارها و بارها زمینگیر شوید. اما مهمترین نقطه ضعف این بازی در داستان آن است و داستان روند خطی ندارد هرچند پایان این بازی بسیار احساسات برانگیز است. روند غیرخطی داستان شاید خستهکننده باشد اما به قدری نبرد با غولها جذاب است که خستگی را به طور کامل از تن گیمر بیرون میکند.