امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقد و بررسی بازی max payne 3
#1
[تصویر:  0b68e054b52e.original.jpeg]مشخصات:
نام:max payne3
سازنده:rockstar studios
پلتفرم ها:xbox360/ps3/pc
 


بازگشت مکسپین به دنیای بازی و گیم بعد از 9 سال.شایعه ها و نقص های زیادی دراین باره به گوش میرسید ولی بعد از 9 سال این بازی در بین گیمرها ارزه شد.

بازی مکس پین یک بازی سوم شخص است که با شما هدایت میشود.طبق گفته سازندگان بازی مقصود از نسخه جدید مکسپین شروع فصل دوباره زنگی مکس پین میباشد.
داستان
داستان Max Payne 3 چند سال بعد از وقایع نسخه دوم اتفاق می افتد. مکس (Max) از نیروی پلیس بیرون آمده و زندگی تازه ای را شروع کرده، ولی هر وقت که او زندگی جدیدی را شروع می کند، نتیجه خونبارتر و تاریک تر از قبل است. مکس حالا به یک الکلی دائم الخمر تبدیل شده و حتی یک ساعت را بدون وجود الکل در بدنش نمی تواند تحمل کند. درد و رنج گذشته جدا نشدنی است و حالا در تنهایی محض، الکل تنها دوست وی است. چه دوست نامردی! او برای فراموشی باید همیشه الکل را کنار دستش داشته باشد. در میانسالگی، مردی شکسته شده که نه خانواده ای دارد و نه آینده ای که به آن خوشبین باشد.
اما روایت Max Payne 3 دقیقاً از نیوجرسی شروع نمی شود و طبق ساختار مارپیچ آن، به برزیل می رود. مکس به واسطه گری دوست خود رائول پاسوس (Raul Passos) به عنوان محافظ یک سرمایه دار بزرگ برزیلی استخدام می شود. در یکی از مهمانی ها حمله ای به آن ها می شود و تعداد زیادی کشته می شوند. کم کم متوجه می شوید یک گروه ناشناس قصد کشتن تمام اعضای خانواده این مرد را دارند و حالا شما باید به عنوان یک محافظ، وظیفه خود را انجام دهید. داستان Max Payne 3 آنچنان خوب نیست. بگذارید صادق باشیم که داستان دو نسخه قبل هم نکته بارزی نداشتند و این داستان هم مانند آن ها است. حوادث کمی دور از ذهن هستند.
مکس در نسخه های قبل طعنه های نیش داری به آمریکا، خودش و حوادث اطرافش می زد و دن هازر با قالب قرار دادن همین موضوع دیالوگ های فوق العاده ای را برای این بازی نوشته است. مکس در ابتدای بازی تکلیفش را بر روند حرکتی و لجوجانه خود در طول داستان با کنایه ای به سیستم کاپیتالیسم آمریکا مطرح می کند و خود را یکی از همین کالاهای تجاری آمریکا می داند که حالا قرار است شورشی در برزیل ایجاد کند. شخصیت مکس آنقدر شکننده، حقیر و ضربه خورده نمایش داده می شود که دلتان به حال او می سوزد و در کل بازی او همیشه به این وضعیت خود طعنه می زند و خود را یک انسان بازنده در زندگی می داند.
مثلاً مکس در طول یکی از مراحل که وضعیت بسیار سختی را پیش رو دارد، می گوید: "اگر دو سال پیش کسی بهم می گفت که امروز به چنین وضعی دچار می شم، سفارش دو لیوان از هر چیزی که می نوشید رو می دادم و یک گلوله تو مغز خودم خالی می کردم." نکته ای که در Max Payne 3 وجود دارد، نبود هیچ مرحله کابوس شکل، همانند دو نسخه قبل نیست. در Max Payne 3 به طور واضح مرحله ای برای شکستن مرز واقعیت و خیال نیست، ولی حقیقت این است که وقتی هر ساعت یک شیشه الکل دستتان باشد، به طور رسمی دنیای شما روی مرز واقعیت و توهم است. در حقیقت مراحل نیوجرسی کابوس مکس هستند.
نه کابوس واقعی، بلکه کابوسی در دنیای واقعیت که با درصد الکل مشخص می شوند. نمی خواهم داستان را لو بدهم، ولی باید خودتان به طور کلی این بخش های داستانی و زندگی مکس را به طور کامل ببینید تا متوجه منظور من شوید. Max Payne 3 همانند دو نسخه قبل از 3 فصل داستانی تشکیل شده و شامل وقایع قبل از ورود به برزیل، روزهای اول وارد شدن به این کشور و فصل پایانی آن است. گر چه داستان مشکلات فراوانی دارد، ولی نحوه روایت آن طوری است که به خاطر آن بازی را ادامه دهید و مهم تر از همه شخصیت پردازی مکس و دیالوگ های او را نمی توان با کلمه ای جز شاهکار تفسیر کرد. آخرین باری که چنین شخصیت ضدقهرمان و شکننده قوی ای را دیدم، شخصیت کول فلپس (Cole Phelps) در L.A Noire بود که آن هم یک بازی دیگر از Rockstar بود.

[تصویر:  max-artwork.jpg]
گرافیک
بازی های Rockstar به لطف استفاده از موتور قدرتمند RAGE از نظر بصری بسیار با کیفیت هستند. Max Payne 3 هم از این قاعده مستثنی نیست و از نظر گرافیکی بازی بسیار پیشرفته ای است. طراحی شخصیت ها و لباس های آن ها بسیار با کیفیت است. انیمیشن های بازی بدون شک بهترین، رنگ های روشن و تاریک و استفاده از فیلترینگ های مناسب بسیار زیبا و محیط ها به شدت شلوغ هستند. توجه به جزئیات خیلی قوی بوده و کیفیت بافت ها هم بالا است. تمام محیط ها جدید و بیشتر اشیاء متعلق به محیط های آن مرحله هستند، پس بازی هیچ گاه از نظر گرافیکی تکراری نمی شود.
Cut-Sceneها خیلی با کیفیت هستند و نحوه وارد شدن ناگهانی از آن ها به بازی خیلی جالب است. اولین بار کوجیما (Kojima) از این تکنیک در Metal Gear Solid 4 استفاده کرد. در طول میان پرده ها متوجه خواهید شد که تصاویر دارای پارازیت هستند. این موضوع در حقیقت اشاره ای به مست بودن مکس و گیجی بعد از آن دارد و اگر دقت کنید، وقتی حرکات سریع، ضربات شدید و صدای بلند و یا نور زیاد در بازی وجود داشته باشد، این اتفاق می افتد که دقیقاً تاثیر روانی این موارد به ذهن یک انسان مست است. همچنین این موضوع اشاره ای به درد هم دارد. خستگی و دردی که مکس می کشد، خیلی جالب از طریق این تکنیک منتقل می شود.
روایت کمیک مانند نسخه های قبل اگر چه در این بازی وجود ندارد، ولی گاهی بعضی دیالوگ های تأثیرگذار به صورت نوشته روی تصویر ظاهر می شوند و تصویر به چند پلات تقسیم می شود و شما در حقیقت شاهد کمیک های زنده و متحرک هستید. بازی در بعضی صحنه های شلوغ که از Bullet-Time استفاده می کنید، دچار افت فریم می شود. هر چند که این موضوع در کنار Loading طولانی ابتدای (این بازی فقط یک Loading دارد و در ادامه هیچ Loading وجود ندارد) با نصب شدن روی هارد Xbox 360 و PS3 تا حدودی حل می شود. فیزیک Max Payne 3 یکی از بهترین ها است. تمام اشیاء تأثیرپذیر هستند و وقتی اکشن شلوغ تر می شود Particleها و افکت های زیادی را مشاهده می کنید. این فیزیک عالی دقیقاً چیزی است که باعث هیجانی تر شدن بیشتر اکشن بازی می شود.


[تصویر:  max_payne_3_wallpaper.jpg]
موسیقی/صداگذاری
صداگذاری محیط بسیار خوب کار شده است. صدای شهر برزیل و یا مبارزه در محیط های بسته بسیار جالب است. صداپیشگی شخصیت ها هم مانند سایر بازی های Rockstar بسیار با کیفیت است و جیمز مک کفری (James McCaffrey) صداپیشه مکس کار فوق العاده ای را انجام داده و من از همین الان به فکر انتخاب کردن او به عنوان بهترین صداپیشه سال هستم. موسیقی Max Payne 3 توسط گروه راک HEALTH ساخته شده است. نتیجه، قطعات بسیار با کیفیتی است که به خوبی با محیط هماهنگ می شوند، ولی نظر شخصی من این است که اگر ملودی های بیشتر و استفاده بهتری از تم اصلی Max Payne می شد، نتیجه به یاد ماندنی تر بود. قطعات بیشتر Ambientهایی هستند که Loop می شوند و آن طور نیست که نقطه اوج و سقلی داشته باشد. در کل موسیقی Max Payne 3 با کیفیت و تأثیرگذار بر پلات کلی است، ولی پتانسیل بهتر بودن را هم داشت.
گیم پلی
پرش های بلند، Bullet-Time، جاخالی دادن از گلوله، قرص های مسکن و یک دنیا اسلحه و گلوله ما را به یاد گیم پلی سریع و سینمایی Max Payne می اندازند. همه این ها به بهترین شکل در Max Payne 3 وجود دارند. پرش ها خیلی واقعی شده اند و به لطف انیمیشن های خیره کننده بازی شما وزن مکس را حس می کنید. اگر به سمت دیوار شیرجه بروید خیلی واقعی با آن برخورد کرده و به زمین می افتید و وقتی که می خواهید از زمین بلند شوید همانند قبل سریع روی دو پا نمی پرید و مکس خیلی آرام، به خاطر سن و وزن خود بلند می شود. اگر شیرجه بزنید و روی زمین همچنان به شلیک کردن ادامه دهید، همانند MP2 همچنان روی زمین باقی می ماند تا اینکه آنالوگ حرکتی را تکان دهید. جالب اینجاست که حتی در حین بلند شدن هم می توانید تیراندازی کنید.
Bullet-Time یا همان صحنه آهسته اینبار خیلی جالب تر شده و شما باران گلوله را هم در آن ها می بینید. برخورد گلوله به بدن دشمن و پاشیده شدن خون و بیرون زدن گوشت آن نقطه به خوبی نشستن و شکاف گلوله بر بدن او را نشان می دهند. در اقدامی جالب، Rockstar سیستم سلامتی نسخه های قبل را تغییر نداده و هنوز هم برای زنده ماندن به Painkiller یا همان مسکن نیازمند هستید. این موضوع بسیار خوب اجرا شده و مبارزات را نفس گیر کرده است. سلاح های بازی بیشمار هستند و می توانید تقریباً هر اسلحه ای را با اسلحه دیگر در دست بگیرید و شلیک کنید.
مکانیزم تیراندازی بازی فوق العاده جذاب است و Max Payne 3 نشان می دهد که هنوز هم یک سر و گردن از بازی های تیراندازی دیگر بالا است. نکته ای که برای من خیلی جالب بود، بالانس بودن بازی در بخش اکشن آن است. مسلماً Rockstar نمی توانست صرفاً همان سیستم اکشن نسخه های قبل را در این بازی هم پیاده کند و باید اکشن بازی مدرن تر می شد، ولی اکشن مدرن امروزی سیستم سنگرگیری و نوبتی تیراندازی کردن است. چطور می توان این دو موضوع را به طوری که ضربه ای به بالانس بازی وارد نشود، با هم ترکیب کرد؟
قبلاً بازی Stranglehold قصد انجام چنین کاری را داشت که شکست خورد و سیستم سنگیرگیری آن به یک مکانیزم اضافی و به درد نخورد تبدیل شد، چون شما خیلی راحت می توانستید دیوانه وار شلیک کنید و همه را بکشید، پس چه نیازی به پناه گرفتن بود؟ Max Payne 3 در عین نگه داشتن المان های سریع اکشن های قبل، توانسته به خوبی سیستم سنگیرگیری را هم در بازی جای دهد. اگر دشمن ها متمرکز و کمتر باشند، شما می توانید همانند The Matrix حسابی کارهای عجیب و غریب انجام دهید، ولی وقتی دشمن ها بازتر و پشت سنگر باشند، شما مجبور می شوید پناه بگیرید و نوبتی و تاکتیکی حساب آن ها را برسید. حال Rockstar با آگاهی از این موضوع، خیلی خوب Action Pointهای بازی را طبق همین فرمول چیده است. نتیجه، تجربه ای بسیار طولانی ولی کاملاً هیجانی است.بازی به آسانی نسخه های قبل نیست و همین موضوع حسابی توجه و دقت شما را می طلبد. هوش مصنوعی دشمنان بسیار خوب کار شده و حرکات آن ها شما را حیرت زده می کند. آن ها خیلی سریع سنگر می گیرند و برای نزدیک شدن به شما خیلی تاکتیکی از یک سنگر به سنگر دیگر حرکت می کنند و در حالیکه نیروهای شما را پشت سنگر به گلوله بسته اند، آن ها مسیر دیگری پیدا کرده و شما را غافلگیر می کنند. ولی مکس سرسخت ما، با استفاده از Bullet-Time می تواند در چند ثانیه تمام آن ها را از ناحیه سر مورد هدف قرار دهد و در آخر بگوید: "چی فکر کردن؟ فکر کردن با یه پلیس بازنشسته پیر الکلی که از خونه خودش دوره طرفن؟"به دلیل طولانی بودن زمان Max Payne 3 سازندگان خیلی خوب توانسته اند انوع و اقسام مراحل و تم ها را به بازی اضافه کنند. مراحل برزیل و روز مسلماً مراحلی تازه و متفاوت در دنیای Max Payne هستند، ولی خوشبختانه Rockstar فضای تاریک نسخه های قبل را هم حفظ کرده است. اگر دقت کنید، بسیاری از مکان های بازی دقیقاً همان فضای دو نسخه قبل را دارند. می توان گفت که Max Payne 3 ترکیبی از دو نسخه قبل به علاوه مراحل شهری و باز برزیل است. هر چند تاریکی و خفقان بعضی مراحل به پای فضاسازی Remedy نمی رسد، ولی واقعیت این است که کمتر کسی می تواند آن عظمت تاریکی که Remedy در بازی های خود خلق می کند را شکل دهد.

[تصویر:  actual_1357756839.jpg]
نتیجه گیری
به عنوان کسی که یکی از بهترین تجربیات زندگیش بازی کردن دو نسخه اول Max Payne برای بارها و بارها است، دیدار با این دوست قدیمی در چنین بازی با کیفیتی بسیار لذت بخش بود. Max Payne 3 یک دنباله وفادار به دو نسخه قبل و یک اکشن نفس گیر است که تا حدودی از کلیشه های فعلی این سبک فراتر می رود.

نمرات از نظر من از 10:
گرافیک:9.4
گیم پلی:9.6
صداگذاری:9.9
داستان:10

نمره کل:9.7



هیچگونه کپی برداری نشده و لطفا نگید کپی نکن و...(2 روز براش وقت صرف شده)
منبع عکس ها:google.com

 
پاسخ
#2
عالي بود
والا من كه تا وسطاش رفتم ولي تصميم گرفتم تمومش كنم
پاسخ
#3
سلام!
خسته نباشی![img]images/smi/s0 (62).gif[/img]
ای کاش یه عکس از خود بازی می ذاشتی.
[تصویر:  STALKER_2.jpg]
پاسخ
#4
عالی بود .ممنون[img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img][img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
 
پاسخ
#5
درود بر شما
مقاله خیلی خوبی بود (و هست )
مکس پین 3 واقعا عالی بود... من که چندبار تمومش کردم!
موفق باشی[img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
[تصویر:  0nxp_assassins_creed_fanart_by_barbeanic...4og5u0.jpg]
پاسخ
#6
واقعا بازی ای هست که آدم هر بار بره خسته نمی شه
 
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد و بررسی بازی مافیا officialamir 1 2,014 05-10-2023, 04:01 PM
آخرین ارسال: برنا زرین
  بررسی بازی The Quarry : فیلم خوب، بازی معمولی علی امینی 0 1,118 06-14-2022, 03:46 PM
آخرین ارسال: علی امینی
  بررسی بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga ساسان گیمر 0 1,152 04-18-2022, 11:40 AM
آخرین ارسال: ساسان گیمر
  زنگ ورزش | نقد و بررسی FIFA 14 White Fang 23 8,686 02-28-2022, 03:36 PM
آخرین ارسال: alireza663
  نقد و بررسی گوشی سامسونگ a51 pishrotech 0 1,302 10-20-2021, 07:48 PM
آخرین ارسال: pishrotech

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان