یکی از مورد انتظارترین بازیهای سال 2015,چهارمین نسخه از سری Fallout بود.بازیی در سبک نقش آفرینی که عاشقان این سری,سالها منتظر آن بودند.تا اینکه در مراسم E3 سال 2015,این بازی به صورت رسمی معرفی شد تا باردیگر,شرکت پرآوازه Bethesda هنر خود را در به تصویر کشیدن دنیای بحران زده پس از حملهی اتمی را نشان دهد.ولی آیا توانست بازیی که سالها در انتظار آن بودیم را مشاهده بکنیم؟
داستانی کلیشهای,با روایتی جذاب
یک روز آرام در ایالت پنسیلوانیا,شما و همسرتان به همراه بچهی نوزادتان,با خوشی در کنار یکدیگر زندگی میکنید.که ناگهان از توی اخبار,خبری ناخوشایند پخش میشه,که درباره حمله اتمی به کشور آنها است.درحالی که تمامی مردم برای نجات زندگی خود,به سمت پناهگاه زیرزمینی میروند,شما به همراه خانواده خود و تعدادی از اهالی شهر,نجات پیدا میکنید.
داستان کلی بازی,200 سال پس از این واقعه است.شما,به عنوان پدر/مادر,باید به دنبال فرزند گم شده(دزدیده شده) خود باشید.
داستان بازی,با وجود ساده بودن,از محتویات زیادی برخوردار است,با وجود اینکه احساس میشود داستان روایتی خطی دارد,ولی باید گفت که به بهترین شکل ممکن روایت میشود.شوکهای داستانی و پیچوخمهای آن استادانه روایت میشود و شما را ترغیب میکند تا داستان اصلی رو ادامه بدهید.در ابتدا کار,شما به عنوان یک انسان ساده پا به این دنیای وحشی میگزارید,ولی هیچوقت فکر آن رو هم نمیکنید که سرنوشت انسانهای مختلف در دستان شما است.
در بازی,روایت گروههای مختلف رو شاهد هستیم.گروه آزادیخواه Minutemen,گروه زیرزمینی Railroad,گروه نظامی قدرتمند The Brotherhood Of Steel, و در اخر گروه مرموز Institute.هرکدام از این گروهها اهداف مشخص خود را دارند.شما با تکتک این گروهها آشنا میشوید و میتوانید در هرکدام,اهداف آنها را دنبال بکنید.ولی این رو باید بدونید,نمیتوانید طرفدار هر 4تای اینها باشید و باید,در انتها به انتخاب خود,یکی را انتخاب بکنید.
داستان بازی,پر از شخصیتهای مختلف با داستانهای خود هستند.ولی مشکلی که هست,تمامی شخصیت ها,به خوبی پردازش نمیشوند و ممکن است در طول بازی,با وجود اینکه نقش مهمی هم داشتند,به یکباره از دید پنهان شود,به طوری که انگار شما هیچوقت با این شخصیت ملاقاتی نداشتید.
البته این موضوع,برای همه شخصیت ها صدق نمیکند.
داستانهای فرعی داخل بازی,نسبتا خوب گنجانده شدهاند و از تعداد خوبی برخوردارند.و البته,بسیار سرگرم کنندهتر از داستان اصلی هستند و ممکن است با اتفاقات جالبی در هنگام انجام دادن این ماموریت ها مواجه بشوید.
یک RPG همه جانبه
یکی از مهمترین قسمتهایی که باید به یک بازی در سبک نقش آفرینی توجه کرد,قسمت گیمپلی بازی است.
این نسخه,نسبت به قبل یکسری پیشرفتهای قابل توجه داشته و یکسری پسرفتهایی که غیرقابل چشمپوشی هستند.
از همان ابتدای بازی,شما میتوانید به عظمت این بازی پی ببرید.در ابتدا,شما باید کارکتر موردنظر خود را بسازید.در اینجا,برخلاف دیگر بازیهای نقش آفرینی,شما با سیستمی سادهتر برای ساخت شخصیت خود دارید,ولی این سادگی به این منظور نیست که نمیتوانید چهره خود را طوری که میخوایید بسازید,بلکه در این قسمت,بدون اینکه درگیر انتخابهای زیاد بشوید,میتوانید چهره شخصیت رو بسازید.
یکی از تغییراتی که در همان ابتدای بازی,نظرتان را جلب میکند,سیستم جدید مکالمه است.این سیستم با تقلید نصفهونیمه از ساختههای شرکت Bioware,سعی بر این داشته است که یک نوآوری در بازی به وجود بیاورد.در این سیستم مکالمه,به جای انتخاب های زیاد و موثر قبل,جای خودش را به چندگزینه محدود میکند."بله,خیر,به صورت تمسخرآمیز و سوالی".مشکل این سیستم این است که شما خیلی محدود شدهاید.دیگر مانند قبل نمیتوانید سوالهایی در مورد ماموریت,شخصیت,محل خاص و..... رو به صورت کامل بپرسید و جوابها معمولا به چند دیالوگ که اطلاعات خاصی را نمیدهند ختم میشود.همچنین حالت تمسخرآمیز و گزینه بله تقریبا هیچ تفاوتی باهم ندارند.البته در این میان,به یکسری موقعیت ها برمیخورید که میتوانید جواب های مختلف براساس موقعیت دهید تا مسیر انجام دادن ماموریت عوض شود,برای این کار شما نیاز به Charisma دارید.ولی این Charisma چگونه به دست میآِید؟
تمامی کارهایی که میکنید از طریق PIP.BOY است.
به لطف سیستم لولآپ کردن,شما میتوانید در زیر شاخههای مختلف,براساس نوع بازیکردنتان,میتونید شخصیت رو ارتقا بدهید.
سیستم ارتقا,به اصطلاح S.P.E.C.I.A.L است که به چند بخش تقسیم میشود:"توانایی بدنی,ادراک,استقامت,توانایی مکالمه,هوش,چابکی و شانس" تقسیم میشوند.
هر کدام از این بخشها,به یکسری تواناییهای مخصوص ختم میشود.برای مثال در ادراک,میتوانید توانایی بازکردن قفلها را ارتقا بدهید.این ارتقاها برای زنده موندن در این دنیای وحشی الزامی است.
صفحه آپگرید شخصیت
دنیای بازی,به معنای کلمه بزرگ است.البته نقشه بازی نسبت به ساخته قبلی Bethesda,یعنی Skyrim کوچکتر است,ولی از همین مقدار وسعت درداخل بازی,به نحو احسنت استفاده کردهاند.هیچجای نقشه مانند یکدیگر نیست.مناطق زیادی داخل بازی وجود دارد تا بازیکن آنها را کشف بکنید.ولی این کاوشگری,بدون خطر نیست.
انواع موجودات و حیوانات مختلف که تغییرات ژنتیکی و....داشتهاند,جلو شما ایستادهاند تا شما را از بین ببرند.پس برای محافظت از خودتان,باید از انواع سلاح استفاده بکنید تا از خودتان دفاع بکنید.در اینجا,با یکی از تغییرات بزرگ این بازی مواجه میشویم,سیستم شوتینگ بازی به کل تغییر کرده و Bethesda برای اینکار,از سازندگان بازیهای بزرگ شوتر مانند Doom استفاده کردند تا سیستم شوتر بازی را از اول طراحی بکنند,و واقعا این تغییرات ثمر داشتند.شوتر بازی,سریعتر,خشنتر و نرمتر از نسخه قبلی است,ولی این سیستم,برای افرادی که با این سیستم آشنا نباشند ممکن است سخت باشد,برای اینکار,سیستم جذاب V.A.T.S طراحی شده.نوآوری خوبی که در نسخه قبلی این سری,خیلی موفق بود اینبار با یکسری تغییرات جزئی برگشته است.در این سیستم,زمان به حالت اهسته در میآید,و شما باید در کمترین زمان ممکن,نقاطی از بدن را که میخواهید علامت گزاری بکنید,تا شخصیت شما به طور خودکار به آن نقاط بدن شلیک بکند.البته برای برخورد کردن تیر شما به هدف,باید ادراک و شانس شخصیت شما بالا باشد تا درصد برخورد تیر به هدف برخورد بکند ولی شما با این قابلیت به خدا تبدیل نمیشود,زیرا هنوز دشمنان میتوانند به شما صدمه بزنند و همچنین شما برای استفاده از این سیستم,باید به مقدار مورد نیاز AP داشته باشید.
سیستم V.A.T.S
تنوع سلاحها خوبه.سلاحهای بازی به دو دسته سرد و گرم تقسیم میشوند که همهی اینها قابل ارتقا و شخصی سازی هستند.یکی از قابلیتهای جذاب اضافه شده به بازی,شخصی سازی اسلحهها است.شما میتوانید از یک تفنگ ساده,اون رو تبدیل به ماشین کشتار بکنید تا دشمنان خودتونو سلاخی بکنید!بیشتر مشخصههای تنفگ ها قابل تغییر هستند.از نوع شلیک و مهمات استفاده شده تا لولهی تفنگ,همه را میتوانید با توجه به کاربرد و سلیقه خود بسازید.ولی فقط اسلحهها قابل شخصی سازی نیستند,بلکه زره,و Power Armour شما هم قابل شخصی سازی است تا خود را در مقابل حملات دشمن مقاوم بکنید.برای ساخت و شخصیسازی,به یکسری آیتمهای بخصوصی نیاز دارید تا این کار رو انجام دهید و همهی این ابزارها را میتوان در محیط بازی پیدا کرد.تمامی آیتمهای ظاهرا بدردنخور داخل بازی,برای یک کاری ساخته شدهاند تا به شما کمک بکنند در بازی پیشرفت بکنید.از برداشتن هیچچیزی نباید دریغ بکنید!چون مطمئن باشید در یکجا به درد شما خواهند خورد.همیشه همهی آیتمها به آسانی در دسترس نیستند و برای رسیدن به آنها باید تلاش بکنید.از موانعی که میتوان نامبرد,قفل درها و گاوصندوق ها که باید آنها را به صورت دستی باز بکنید,و یا ترمینالهایی که باید آنها را هک بکنید.برای تمامی این موارد شما باید قابلیتهای موردنظرشون رو ارتقا بدین.بعضی مواقع ممکن است برای دستیابی به یک آیتم,مجبور باشید چندبار به منطقه مورد نظر برید تا بتونید آن را به دست بیاورید.
از دیگر چیزهایی که میتوانید بسازید,ساخت Base خودتون برای محافظت از منابع ارزشمندتون و مردمانی که به شما پناه اوردهاند.ولی متاسفانه این بخش آموزش درست و حسابی ندارد و شما فقط در بعضی بخشها از داستان اصلی,مجبور به استفاده از آن میشوید.انگار که این قابلیت در لحظه آخر به بازی اضافه شده باشد و هیچگونه اموزشی برای کاربر خود در اختیار نگزاشتهاند.ولی اگر بتوانید با همه این موضوعات کنار بیایید و کمی خلاقیت داشته باشید,میتوانید به راحتی با این بخش ارتباط برقرار بکنید و بیسهای متنوع و خارقالعادهای در این دنیای برهوت بسازید!
شما در این دنیا تنها نیستید.بلکه بسیاری هستند که میخواهد همسفر شما در این ماجراجویی شوند.در دنیای بازی,یکسری از مردم را میتوانید به عنوان همراه خود به سفر ببرید.تنها کاری که بکنید این است که یک لطفی در حق آنها بکنید تا بعد بتوانید آنها را با خود ببرید.ولی این موضوع فقط برای انسانهای کمکی صدق میکند.بعضی از شخصیتهای کمکی مانند سگ وفادارتان,فقط کافیه آنها را پیدا بکنید.این شخصیتها فقط برای اینکه یک دلگرمی در سفر باشد ساخته نشده,بلکه این افراد همانند شما در تمامی جنگها شما را همراهی میکنند.تمامی این شخصیتها داستان و پیشزمینههای داستانی جالبی دارند که میتوانید از انها سردربیاورید.هر همراه,قابلیتهای خاص خود را دارد.برای مثال Valentain استاد هک کردن ترمینالها است و میتواند به شما در این راه کمک بکند.
Super dogmeat
مشکلی(تا یه حدی نقطه قوت!!!) که میتوان به همراهان وارد کرد,آن است که به سختی از پای درمیآیند.برای مثال سگ شما با 2 یا 3 ضربه یک DeathClaw از پا درمیآید,درحالی که شما ممکن است با 2 ضربه از پای دربیایید!همچنین مشکلات هوش مصنوعی همراهان در بعضی مواقع به شدت اعصابخوردکن میشود و بعضی مواقع,علت اصلی مرگ شما,قرار گرفتن همراهان بر سر راهتان است.
هوش مصنوعی دشمنان,بسیار خوب طراحی شده است و همیشه شما را تحت فشار قرار میدهند.از پرتاب انواع نارنجکها به سمت شما تا گرفتن یک بمب در دستشان و حرکت به سوی شما تا شما را در یک حرکت انتحاری,از بین ببرند!
ولی این هوش مصنوعی,بدون مشکل نیست.از بزرگترین مشکل هوش مصنوعی,این است که شما به راحتی میتوانید به پشت دشمن بروید و از پشت به انها ضربه بزنید.این مشکل باعث شده بازی کمی راحتتر شود.
یکی از انواع سخت دشمنان,نوع Legendary است.در این حالت,دشمن علاوه بر میزان سلامتی بیشتر,بعضی مواقع از سلاحها یا ایتمهای مخصوص جهت مقابله با شما استفاده میکنند.ولی با کشتن این نوع دشمنان,همیشه با یک آیتم Legendary همراه است که از آیتمهای معمولی,قدرت و قیمت بالاتری دارد.
زشت زیبا
در زمان معرفی شدن بازی,یکی از موضوعاتی که خیلی به چشم میآمد,گرافیک متوسط آن نسبت به بقیه بازیهای نسل 8 بود,و همین اتفاق هم افتاد,گرافیک فنی بازی تقریبا قابل قبوله,و گرافیک هنری بازی واقعا زیبا است.
از ضعیفترین بخشهای گرافیکی بازی,کیفیت بافتهای بازی است,که واقعا برای یک بازی نسل هشتمی غیرقابل قبول است.بافتهای بیکیفیت ساختمانها از نزدیک,کیفیت بافت شخصیتها(به غیر از شخصیت اصلی) و... همه غیرقابل قبول هستند.البته این موضوع برای کاربران رایانههای شخصی,بهتر جلوه میدهد.زیرا در آینده مادهای بیشمار گرافیکی برای آنها عرضه میشود.
Draw Distance بازی تقریبا برروی کنسولها خوب است.تخریب پذیری خاصی برای بازی در نظر گرفته نشده است,ولی میشود از این موضوع گذشت.
از مشکلات گرافیک فنی در نسخههای کنسولی که اصلا نمیشود از آن گذشت,افت فریم به شدت بالای این بازی است.در نسخه PS4,بیشتر در مواقع درگیری این افت فریمها پدید میآید و تا حدی پیش میرود که هم داخل بازی,کشته میشوید و هم از این افت فریم,واقعا سردرد میگیرید.این موضوع برای این بازی اصلا قابل قبول نیست,بازی گرافیک فنی قویی ندارد و نباید همچین مشکلاتی در آن پدید بیاید.البته این افت فریمها پس از اپدیت 1.02 بازی,کم شده است,ولی هنوز پابرجاست.
باگهای گرافیکی در بازی به وفور یافت میشود.بعضیها به گیمپلی صدمهای نمیزنند و باعث شادی گیمرهم میشود,ولی بعضیها بازیکن را تا مرز ریاستارت کردن بازی پیش میبرد.وسعت بازی بزرگ است,ولی باگهای بازی بزرگتر!!!
یکی دیگر از مشکلات بازی,بارگزاریهای طولانی آن است.بطوری که اگر بخواهید وارد یک ساختمان بشوید,باید حدود 30 ثانیه تا 1 دقیقه منتظر باشید.البته در میان بارگزاریها,اطلاعاتی و عکسهایی درباره بازی میدهد که بیشتر مواقع,خیلی کاربردی هستند
از آن طرف گرافیک هنری بازی,واقعا خوب عمل میکنید.محیطهای بازی,واقعا خوب طراحی شدهاند و هیچ یک از مناطق بازی,شبیه به یکدیگر نیست و هر منطقه,حال و هوای خاص خودش را دارد.سیستم آبوهوای بازی تقریبا خوب پیاده سازی شده و کاملا حس و حال خودش را دارد.
آوای دلنشین برهوت
موسیقی بازی,در یک کلام شاهکار است.تمامی قطعههای نواخته شده در طول بازی,به شرایط بازی میخورد,و موسیقی تم بازی,یکی از بهترینهای این چند سال اخیر است.دانلود موسیقی متن
صداگذاری در طرف دیگر,خوب کار شده.تمامی سلاحهای بازی,صدای مخصوص به خود را دارند.صداگزاری محیط بازی,اجسامو... همگی به خوبی کار شدهاند.
یکی از تغییراتی که Bethesda در این بازی اعمال کرده,گذاشتن صدا برای شخصیت اصلی بازیست.صداگذاری شخصیت اصلی,بدون مشکل نیست,و جای کار داشت.بعضی مواقع صدا با تصویر همخوانی ندارد.البته این موضوع برای شخصیت اصلی خیلی کم اتفاق میافتد,ولی NPC ها از این مشکل به شدت رنج میبرند.همچنین صدای شخصیت اصلی,در بعضی مواقع,حسوحال آن لحظه را ندارد و تمامی کلمات به صورت عادی بیان میشود
نتیجهگیری
بازی Fallout 4 با تمامی مشکلات,بازی کاملا خوبی است و تا مدتها میتواند شما را درگیر خود بکند.ماموریتهای جانبی زیاد و جذاب,گیمپلی سرگرمکننده,گرافیک هنری خوب و موسیقی فوقالعاده,همه دست به دست هم دادند تا این بازی,به یکی از نامزدهای بهترین بازی سال تبدیل بشود.اگر هنوز موفق به تجربه این عنوان نشدهاید,حتما این بازی را از دست ندهید.زیرا میتواند این بازی,تا ساعتها شما را درگیر خود بکند.
نقد بازی براساس نسخه PS4 انجام شده.همه عکس ها توسط خودم تهیه شده.کپی برداری با ذکر منبع
——————————————————————————
نام: Fallout 4
استودیو سازنده: Bethesda Game Studios
ناشر: Bethesda Softworks
کارگردان: Todd Howard
نویسنده: Emil Pagliarulo
پلتفرمها: پلیاستیشن۴، اکسباکسوان و رایانه شخصی
میانگین نمرات بازی: نسخه پلیاستیشن۴ ۸۷ – نسخه اکسباکسوان ۸۸ – نسخه رایانه شخصی ۸۵
——————————————————————————
داستانی کلیشهای,با روایتی جذاب
یک روز آرام در ایالت پنسیلوانیا,شما و همسرتان به همراه بچهی نوزادتان,با خوشی در کنار یکدیگر زندگی میکنید.که ناگهان از توی اخبار,خبری ناخوشایند پخش میشه,که درباره حمله اتمی به کشور آنها است.درحالی که تمامی مردم برای نجات زندگی خود,به سمت پناهگاه زیرزمینی میروند,شما به همراه خانواده خود و تعدادی از اهالی شهر,نجات پیدا میکنید.
داستان کلی بازی,200 سال پس از این واقعه است.شما,به عنوان پدر/مادر,باید به دنبال فرزند گم شده(دزدیده شده) خود باشید.
داستان بازی,با وجود ساده بودن,از محتویات زیادی برخوردار است,با وجود اینکه احساس میشود داستان روایتی خطی دارد,ولی باید گفت که به بهترین شکل ممکن روایت میشود.شوکهای داستانی و پیچوخمهای آن استادانه روایت میشود و شما را ترغیب میکند تا داستان اصلی رو ادامه بدهید.در ابتدا کار,شما به عنوان یک انسان ساده پا به این دنیای وحشی میگزارید,ولی هیچوقت فکر آن رو هم نمیکنید که سرنوشت انسانهای مختلف در دستان شما است.
در بازی,روایت گروههای مختلف رو شاهد هستیم.گروه آزادیخواه Minutemen,گروه زیرزمینی Railroad,گروه نظامی قدرتمند The Brotherhood Of Steel, و در اخر گروه مرموز Institute.هرکدام از این گروهها اهداف مشخص خود را دارند.شما با تکتک این گروهها آشنا میشوید و میتوانید در هرکدام,اهداف آنها را دنبال بکنید.ولی این رو باید بدونید,نمیتوانید طرفدار هر 4تای اینها باشید و باید,در انتها به انتخاب خود,یکی را انتخاب بکنید.
داستان بازی,پر از شخصیتهای مختلف با داستانهای خود هستند.ولی مشکلی که هست,تمامی شخصیت ها,به خوبی پردازش نمیشوند و ممکن است در طول بازی,با وجود اینکه نقش مهمی هم داشتند,به یکباره از دید پنهان شود,به طوری که انگار شما هیچوقت با این شخصیت ملاقاتی نداشتید.
البته این موضوع,برای همه شخصیت ها صدق نمیکند.
داستانهای فرعی داخل بازی,نسبتا خوب گنجانده شدهاند و از تعداد خوبی برخوردارند.و البته,بسیار سرگرم کنندهتر از داستان اصلی هستند و ممکن است با اتفاقات جالبی در هنگام انجام دادن این ماموریت ها مواجه بشوید.
یک RPG همه جانبه
یکی از مهمترین قسمتهایی که باید به یک بازی در سبک نقش آفرینی توجه کرد,قسمت گیمپلی بازی است.
این نسخه,نسبت به قبل یکسری پیشرفتهای قابل توجه داشته و یکسری پسرفتهایی که غیرقابل چشمپوشی هستند.
از همان ابتدای بازی,شما میتوانید به عظمت این بازی پی ببرید.در ابتدا,شما باید کارکتر موردنظر خود را بسازید.در اینجا,برخلاف دیگر بازیهای نقش آفرینی,شما با سیستمی سادهتر برای ساخت شخصیت خود دارید,ولی این سادگی به این منظور نیست که نمیتوانید چهره خود را طوری که میخوایید بسازید,بلکه در این قسمت,بدون اینکه درگیر انتخابهای زیاد بشوید,میتوانید چهره شخصیت رو بسازید.
یکی از تغییراتی که در همان ابتدای بازی,نظرتان را جلب میکند,سیستم جدید مکالمه است.این سیستم با تقلید نصفهونیمه از ساختههای شرکت Bioware,سعی بر این داشته است که یک نوآوری در بازی به وجود بیاورد.در این سیستم مکالمه,به جای انتخاب های زیاد و موثر قبل,جای خودش را به چندگزینه محدود میکند."بله,خیر,به صورت تمسخرآمیز و سوالی".مشکل این سیستم این است که شما خیلی محدود شدهاید.دیگر مانند قبل نمیتوانید سوالهایی در مورد ماموریت,شخصیت,محل خاص و..... رو به صورت کامل بپرسید و جوابها معمولا به چند دیالوگ که اطلاعات خاصی را نمیدهند ختم میشود.همچنین حالت تمسخرآمیز و گزینه بله تقریبا هیچ تفاوتی باهم ندارند.البته در این میان,به یکسری موقعیت ها برمیخورید که میتوانید جواب های مختلف براساس موقعیت دهید تا مسیر انجام دادن ماموریت عوض شود,برای این کار شما نیاز به Charisma دارید.ولی این Charisma چگونه به دست میآِید؟
تمامی کارهایی که میکنید از طریق PIP.BOY است.
سیستم ارتقا,به اصطلاح S.P.E.C.I.A.L است که به چند بخش تقسیم میشود:"توانایی بدنی,ادراک,استقامت,توانایی مکالمه,هوش,چابکی و شانس" تقسیم میشوند.
هر کدام از این بخشها,به یکسری تواناییهای مخصوص ختم میشود.برای مثال در ادراک,میتوانید توانایی بازکردن قفلها را ارتقا بدهید.این ارتقاها برای زنده موندن در این دنیای وحشی الزامی است.
صفحه آپگرید شخصیت
انواع موجودات و حیوانات مختلف که تغییرات ژنتیکی و....داشتهاند,جلو شما ایستادهاند تا شما را از بین ببرند.پس برای محافظت از خودتان,باید از انواع سلاح استفاده بکنید تا از خودتان دفاع بکنید.در اینجا,با یکی از تغییرات بزرگ این بازی مواجه میشویم,سیستم شوتینگ بازی به کل تغییر کرده و Bethesda برای اینکار,از سازندگان بازیهای بزرگ شوتر مانند Doom استفاده کردند تا سیستم شوتر بازی را از اول طراحی بکنند,و واقعا این تغییرات ثمر داشتند.شوتر بازی,سریعتر,خشنتر و نرمتر از نسخه قبلی است,ولی این سیستم,برای افرادی که با این سیستم آشنا نباشند ممکن است سخت باشد,برای اینکار,سیستم جذاب V.A.T.S طراحی شده.نوآوری خوبی که در نسخه قبلی این سری,خیلی موفق بود اینبار با یکسری تغییرات جزئی برگشته است.در این سیستم,زمان به حالت اهسته در میآید,و شما باید در کمترین زمان ممکن,نقاطی از بدن را که میخواهید علامت گزاری بکنید,تا شخصیت شما به طور خودکار به آن نقاط بدن شلیک بکند.البته برای برخورد کردن تیر شما به هدف,باید ادراک و شانس شخصیت شما بالا باشد تا درصد برخورد تیر به هدف برخورد بکند ولی شما با این قابلیت به خدا تبدیل نمیشود,زیرا هنوز دشمنان میتوانند به شما صدمه بزنند و همچنین شما برای استفاده از این سیستم,باید به مقدار مورد نیاز AP داشته باشید.
سیستم V.A.T.S
شما در این دنیا تنها نیستید.بلکه بسیاری هستند که میخواهد همسفر شما در این ماجراجویی شوند.در دنیای بازی,یکسری از مردم را میتوانید به عنوان همراه خود به سفر ببرید.تنها کاری که بکنید این است که یک لطفی در حق آنها بکنید تا بعد بتوانید آنها را با خود ببرید.ولی این موضوع فقط برای انسانهای کمکی صدق میکند.بعضی از شخصیتهای کمکی مانند سگ وفادارتان,فقط کافیه آنها را پیدا بکنید.این شخصیتها فقط برای اینکه یک دلگرمی در سفر باشد ساخته نشده,بلکه این افراد همانند شما در تمامی جنگها شما را همراهی میکنند.تمامی این شخصیتها داستان و پیشزمینههای داستانی جالبی دارند که میتوانید از انها سردربیاورید.هر همراه,قابلیتهای خاص خود را دارد.برای مثال Valentain استاد هک کردن ترمینالها است و میتواند به شما در این راه کمک بکند.
Super dogmeat
هوش مصنوعی دشمنان,بسیار خوب طراحی شده است و همیشه شما را تحت فشار قرار میدهند.از پرتاب انواع نارنجکها به سمت شما تا گرفتن یک بمب در دستشان و حرکت به سوی شما تا شما را در یک حرکت انتحاری,از بین ببرند!
ولی این هوش مصنوعی,بدون مشکل نیست.از بزرگترین مشکل هوش مصنوعی,این است که شما به راحتی میتوانید به پشت دشمن بروید و از پشت به انها ضربه بزنید.این مشکل باعث شده بازی کمی راحتتر شود.
یکی از انواع سخت دشمنان,نوع Legendary است.در این حالت,دشمن علاوه بر میزان سلامتی بیشتر,بعضی مواقع از سلاحها یا ایتمهای مخصوص جهت مقابله با شما استفاده میکنند.ولی با کشتن این نوع دشمنان,همیشه با یک آیتم Legendary همراه است که از آیتمهای معمولی,قدرت و قیمت بالاتری دارد.
زشت زیبا
در زمان معرفی شدن بازی,یکی از موضوعاتی که خیلی به چشم میآمد,گرافیک متوسط آن نسبت به بقیه بازیهای نسل 8 بود,و همین اتفاق هم افتاد,گرافیک فنی بازی تقریبا قابل قبوله,و گرافیک هنری بازی واقعا زیبا است.
از ضعیفترین بخشهای گرافیکی بازی,کیفیت بافتهای بازی است,که واقعا برای یک بازی نسل هشتمی غیرقابل قبول است.بافتهای بیکیفیت ساختمانها از نزدیک,کیفیت بافت شخصیتها(به غیر از شخصیت اصلی) و... همه غیرقابل قبول هستند.البته این موضوع برای کاربران رایانههای شخصی,بهتر جلوه میدهد.زیرا در آینده مادهای بیشمار گرافیکی برای آنها عرضه میشود.
Draw Distance بازی تقریبا برروی کنسولها خوب است.تخریب پذیری خاصی برای بازی در نظر گرفته نشده است,ولی میشود از این موضوع گذشت.
از مشکلات گرافیک فنی در نسخههای کنسولی که اصلا نمیشود از آن گذشت,افت فریم به شدت بالای این بازی است.در نسخه PS4,بیشتر در مواقع درگیری این افت فریمها پدید میآید و تا حدی پیش میرود که هم داخل بازی,کشته میشوید و هم از این افت فریم,واقعا سردرد میگیرید.این موضوع برای این بازی اصلا قابل قبول نیست,بازی گرافیک فنی قویی ندارد و نباید همچین مشکلاتی در آن پدید بیاید.البته این افت فریمها پس از اپدیت 1.02 بازی,کم شده است,ولی هنوز پابرجاست.
یکی دیگر از مشکلات بازی,بارگزاریهای طولانی آن است.بطوری که اگر بخواهید وارد یک ساختمان بشوید,باید حدود 30 ثانیه تا 1 دقیقه منتظر باشید.البته در میان بارگزاریها,اطلاعاتی و عکسهایی درباره بازی میدهد که بیشتر مواقع,خیلی کاربردی هستند
از آن طرف گرافیک هنری بازی,واقعا خوب عمل میکنید.محیطهای بازی,واقعا خوب طراحی شدهاند و هیچ یک از مناطق بازی,شبیه به یکدیگر نیست و هر منطقه,حال و هوای خاص خودش را دارد.سیستم آبوهوای بازی تقریبا خوب پیاده سازی شده و کاملا حس و حال خودش را دارد.
آوای دلنشین برهوت
موسیقی بازی,در یک کلام شاهکار است.تمامی قطعههای نواخته شده در طول بازی,به شرایط بازی میخورد,و موسیقی تم بازی,یکی از بهترینهای این چند سال اخیر است.دانلود موسیقی متن
صداگذاری در طرف دیگر,خوب کار شده.تمامی سلاحهای بازی,صدای مخصوص به خود را دارند.صداگزاری محیط بازی,اجسامو... همگی به خوبی کار شدهاند.
یکی از تغییراتی که Bethesda در این بازی اعمال کرده,گذاشتن صدا برای شخصیت اصلی بازیست.صداگذاری شخصیت اصلی,بدون مشکل نیست,و جای کار داشت.بعضی مواقع صدا با تصویر همخوانی ندارد.البته این موضوع برای شخصیت اصلی خیلی کم اتفاق میافتد,ولی NPC ها از این مشکل به شدت رنج میبرند.همچنین صدای شخصیت اصلی,در بعضی مواقع,حسوحال آن لحظه را ندارد و تمامی کلمات به صورت عادی بیان میشود
نتیجهگیری
بازی Fallout 4 با تمامی مشکلات,بازی کاملا خوبی است و تا مدتها میتواند شما را درگیر خود بکند.ماموریتهای جانبی زیاد و جذاب,گیمپلی سرگرمکننده,گرافیک هنری خوب و موسیقی فوقالعاده,همه دست به دست هم دادند تا این بازی,به یکی از نامزدهای بهترین بازی سال تبدیل بشود.اگر هنوز موفق به تجربه این عنوان نشدهاید,حتما این بازی را از دست ندهید.زیرا میتواند این بازی,تا ساعتها شما را درگیر خود بکند.
داستان:9
گیمپلی:8/5
گرافیک:7/5
موسیقی:10
صداگزاری:9
ارزش کل:8/5
جذابیت:9
پ.ن:این اولین نقد بنده بود.لطفا نظرات خودتونو بگید.اگر مشکلی دیدید بگید تا در کارهای بعدی بهتر عمل بکنمنقد بازی براساس نسخه PS4 انجام شده.همه عکس ها توسط خودم تهیه شده.کپی برداری با ذکر منبع
That was just a dream