از همان ابتدا که Ghost Recon رختهای خود را از روی کامپیوترهای شخصی بست و به کنسولهای خانگی نقل مکان کرد، میشد کمرنگ شدن نیمه تاکتیکال بازی را مشاهده کرد. Future Soldier قصد داشت تا بعد از نیم دهه، عطش عاشقان این سبک را سیراب کند و خوشبختانه چیزی که عرضه شد ترکیبی از تاکتیک، مخفیکاری و شوتر است که با تعادلی مناسب Future Soldier را نه به یک تاکتیکال شوتر ناب، بلکه به یک Stealth Shooter بسیار خوب تبدیل کرده است.
از زمان معرفی Future Soldier طرفداران پر و پا قرص این سبک نگران این بودند که مبادا این عنوان به یکی دیگر از قربانیان کژوالیسم تبدیل شده و یکی دیگر از شوترهای تکراری این سالها را شاهد باشیم. اما Future Soldier راه خود را جدا کرده است؛ خبری از گذاشتن دست روی ماشه و شلیکهای بی هدف نیست، بدون طرح یک نقشه و برنامه ریزی بیش از چند ثانیه زیر آتش دشمن دوام نخواهید یافت. همکاری گروهی، مخفی ماندن از چشم دشمن و استفاده درست و به موقع از Gadgetهای پر تعداد Ghost، رمز موفقیت شما در پیشبرد بازی خواهد بود.
مراحل در FS به دو بخش تقسیم میشوند: مراحل بر پایه مخفیکاری و مراحلی بر پایه درگیریهای مستقیم. انتخاب بین پیشبرد مراحل به صورت مخفیکاری یا شوتر چیزی است که Future Soldier را از شوترهای دیگر متمایز میکند. برتری بازی در اینجاست که در عین حال که اکثر مراحل متکی بر مخفیکاری است، ولی به محض لو رفتن پوشش Ghost، سرعت گیمپلی و درگیریها به شدت افزایش پیدا میکند و شما را مجبور به تعویض سریع کاور، هدف گیری سریع و استفاده از سلاحهای کارآمد میکند. Gadget های موجود نیز هم در درگیریها و هم در بخش مخفیکاری کاربرد دارد. یکی از موثرترین آنها Sensor Grenade است که با پرتاب این نارنجک کوچک شما میتوانید اطلاعاتی از محل دشمنان بدست آورید، این اطلاعات مستقیما به Cross Com منتقل شده و شما دشمنان را به صورت هایلایت شده و متمایز در تصویر مشاهده میکنید.
بر خلاف انتظار، خبری از دستورات مستقیم به هم گروهیها نیست که این یکی از نگرانیهای بزرگ قبل از عرضه بازی بود. عدم وجود دستورات مستقیم به نوعی ماهیت یک بازی تاکتیکال شوتر را زیر سوال میبرد ولی نتیجه کار چیز دیگری را نشان میدهد. دستورات به همتیمیها در قالب سیستم جدید Mark & Execute پیادهسازی شدهاند، بدین صورت که شما یک به یک دشمنان را علامت گذاری میکنید و به محض دادن فرمان، افراد گروه دشمنان علامت گذاری شده را از پا در خواهند آورد. این قابلیت که نمونه اولیه آن را در Splinter Cell: Conviction مشاهده کردیم، این بار بر خلاف آن بازی محدودیتی برای استفاده مجدد ندارد و شما در هر لحظه میتوانید تا سقف 4 نفر را علامت گذاری کرده و از پا در آورید. مکانیزم شلیک هم زمان (Sync Shoot) نیز خود را در این پروسه نشان میدهد؛ با علامت گذاری و دادن دستور شلیک، شاهد شلیک هم زمان هر چهار عضو Ghost هستید که این مکانیزم در شرایط پیش روی بر پایه مخفی کاری بسیار مفید است. نکته مثبت در این مورد، جاگیری به موقع و درست هم تیمیها است که به محض علامت گذاری هر یک از سربازان، چنان چه سرباز مورد نظر در تیررس هم تیمی شما نباشد، به سرعت تغییر مکان داده و به محلی میرود که بهترین دید را به فرد مورد نظر دارد. همچنین افراد گروه با ورود به هر منطقه، اطلاعات خوب، مفید و حیاتی از محل قرارگیری دشمنان به شما میدهند. هوش مصنوعی بازی در این موارد بسیار خوب و در اکثر مواقع بی نقص عمل میکند؛ هر چند گاهی شاهد باگهایی نظیر عبور گلوله از دیوار نیز هستیم! اما در مورد دشمنان موضوع کمی فرق می کند. دشمنان در اکثر مواقع به خوبی کاور گرفته و از گلوله های شما اجتناب می کنند ولی گاهی عکس العمل های عجیبی از خود نشان می دهند که حاکی از ضعف بازی در این بخش است. به نظر کمی پولیش بیشتر می توانست از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.
در یک بازی شوتر، مهمترین چیز اسلحههای آن میباشد. Future Soldier کلکسیونی از انواع و اقسام اسلحهها است که همگی از نمونههای واقعی مدل سازی شدهاند، صدای هر اسلحه بسیار عالی کار شده و حس بودن در یک میدان نبرد را به خوبی به شما القا میکند. تعداد اسلحهها بسیار زیاد است، حال به آن اضافه شوندههایی که اکثرا قفل بوده و با انجام Challengeهایی که در هر مرحله قابل انجام است، باز می شود نیز اضافه کنید تا پی ببرید Future Soldier از بابت اسلحههایش هیچ کم و کاستی ندارد. ولی مهیجترین بخش در مورد سلاح ها، بخش Gunsmith است. این بخش در نسخه X360 کاملا با کینکت هماهنگ شده است و به نوعی یک مینیگیم محسوب میشود. کلیه کارهایی که با کنترلر میتوانید در این بخش انجام دهید را میتوان با حرکات دست و حتی فرمان صوتی نیز انجام داد، حتی بخش مخصوص تیراندازی نیز در Gunsmith وجود دارد. تنها نکته منفی در این مورد، بر خلاف عنوانی همانند ME3، رعایت فاصله اجباری شما تا کینکت است، حتی برای فرمان صوتی که این مورد برای افرادی که از فضای کافی در اتاق خود برخوردار نیستند مشکل ساز خواهد شد.
یکی از اصلیترین Gadgetهای Ghost که در اکثر مراحل نیز با شما است، Drone میباشد. این پرنده کوچک پرکاربردترین و مفیدترین ابزار بازی است که با به پرواز در آوردن آن شما میتوانید به خوبی موقعیت میدان نبرد را بررسی و آنالیز کنید، دشمنان را علامت گذاری کرده و دستور کشتن آنها را دهید. حتی میتوانید قسمتهایی از مراحل را بدون شلیک حتی یک گلوله توسط خودتان به پایان برسانید؛ همه و همه تنها با به پرواز در آوردن این پرنده کوچک. ولی این Drone تنها برای پرواز کردن ساخته نشده است، با نزدیک کردن آن به سطح زمین میتوانید آن را فرود آورده و در مکانهای تنگ و غیرقابل دسترس از آن استفاده کنید. Drone فرود آمده مجهز به یک دستگاه تولید کننده پالس صوتی است که برای باز کردن برخی درهای بسته کاربرد دارد. به طور کلی Future Soldier من باب ابزار و وسایل پیشرفته، بسیار موفق عمل کرده و حس و حال یک سرباز آینده با ادوات جنگی پیشرفته را به خوبی القا میکند.
اصلیترین مکانیزم گیمپلی Future Soldier، قابلیت استتار (Camouflage) است. لباس Ghost مجهز به تجهیزاتی است که به آنها قابیت نامریی شدن میدهد. در حالی که به نظر میرسد این قابلیت بازی را به شدت آسان کند، مشاهده میشود که چنین نیست. این قابلیت تنها در زمان نشسته راه رفتن فعال است، همچنین این قابلیت باعث دیده نشدن به طور کامل نمیشود. اگر از نزدیکی سربازی عبور کنید، او شما را تشخیص داده و به سمت شما شلیک میکند. این قابلیت بیشتر به درد فواصل دورتر میخورد ولی در صورت استفاده و جاگیری درست در فواصل نزدیک هم بسیار مفید خواهد بود.
جایی که Future Soldier به شدت در آن ضعف دارد، داستان و نحوه روایت آن است؛ با منفجر شدن بمبی در افریقا و کشته شدن تیم اصلی Ghost، چهار نفر از افراد زبده ارتش امریکا تیم جدید Ghost را تشکیل میدهند. ابتدا با چند ماموریت تحقیقی به کشورهای نیجریه و پاکستان اعزام میشوند ولی رفته رفته با مدارکی که بدست میآورند پایشان به اروپای شرقی و روسیه که اتفاقات بزرگی در آن در شرف وقوع است باز میشود. داستان بازی به تنهایی برای یک بازی شوتر نظامی خوب و قابل قبول است ولی چیزی که به این بخش لطمه میزند، نحوه روایت بسیار بد آن است. کاتسین های بازی به شدت خشک و بی روح است، دیالوگهای رد و بدل شده سطحی و فراموش شدنی هستند، اتفاقات بازی به خوبی با یکدیگر پیوند نمیخورند؛ کارگردانی بسیار ضعیف این کاتسین ها در کنار انیمشن های صورت از رده خارج و نسل قبلی باعث میشود که هر بار ماموریت شما به اتمام میرسد، فقط منتظر این باشید که هر چه زودتر کاتسین در حال نمایش تمام شود!
هر چه قدر در میانپردههای بازی هیجانی یافت نمیشود، در بطن گیمپلی شاهد سکانسهای هیجان انگیز زیادی هستیم. از حملههای هوایی گرفته تا شلیک از پشت اسلحه هلیکوپتر، اسکورت گروگانها، ورود سریع به داخل اتاقها و پاکسازی آنی آنها و... باعث شده است تا Future Soldier به یک اکشن بسیار خوب نیز تبدیل شود. اگرچه رد پای Call of Duty در این بخشهای اسکریپ شده به چشم میخورد ولی Future Soldier موفق شده است تعادل مناسبی بین این بخشها با بخشهای مخفیکاری ایجاد کند. هر دشمنی که میکشید، باید مراقب باشید جسد او توسط بقیه سربازان دیده نشود. در بعضی مراحل که مبتنی بر مخفیکاری است و هدف نفوذ به جایی بدون به صدا در آمدن آژیر است، دیده شدن اجساد توسط سربازان منجر به شکست خوردن ماموریت و تکرار دوباره آن میشود. ولی در جاهایی که هدف نفوذ بدون سر و صدا نیست، پیدا شدن اجساد باعث میشود دشمن از حضور شما در منطقه با خبر شده و درگیری سختی بین شما و نیروهای دشمن که همواره تعداد آن ها بسیار بیشتر از شما است در بگیرد. پس بهتر است همیشه تا جایی که امکان دارد سربازان را بی سر و صدا از پا در آورید.
FS از باب گرافیک تکنیکی، در بعضی قسمتها بسیار خوب و در بعضی موارد تا سطح افتضاح پایین میآید. تکسچرهای بازی بسیار بیکیفیت است، از تکسچرهای دیوار، سطح زمین و آبجکتها گرفته تا سربازان و دشمنان، مدل سازی حتی افراد Ghost نیز چندان چنگی به دل نمیزند، پسزمینه ها نیز در بعضی مواقع خوب و در برخی مواقع به شدت سطح پایین است به طوری که به نظر میرسد از تصاویر آبرنگی برای بک گراند استفاده شده است. این مشکلات در روز و در فضاهای باز بیشتر خود را نشان میدهد ولی در شب و فضاهای بسته کمتر دیده میشود. تنوع مراحل بسیار خوب است؛ هر مرحله، از افریقا و پاکستان تا جنگلهای اروپای شرقی و برفهای روسیه دارای قالب و رنگبندی مخصوص به خود است که ارزش هنری کار را بالاتر میبرد. صداگذاری شخصیتها نیز کاملا معمولی است. ولی موسیقی با جو بازی هماهنگی خوبی دارد.
کمپین بازی چیزی حدود 9-10 ساعت به طول خواهد انجامید که زمان مناسبی است. این روزها یک کمپین نهایتا 12 ساعته به هیچ وجه کفاف 60 دلاری که خریدار پای بازی داده است را نمیدهد. Future Soldier دارای یک مد Co-op قدرتمند است تا ارزش خرید بازی را بالا ببرد. قابلیت Co-op چهارنفره یکی از مهیجترین بخشهای بازی است؛ امکان بازی کردن کامل کمپین بازی به صورت 4 نفره و اجرای تاکتیکهای مختلف و ابداعی جذابیت این بخش را بالاتر میبرد و حتی بخشهایی از کمپین در حالت Co-op تفاوتهای اندکی نیز با همین بخش در حالت تک نفره دارد. متاسفانه امکان بازی کردن Co-op به صورت Split Screen وجود ندارد. در کنار این ها بخش چندنفره بسیار خوب باعث میشود Future Soldier تا مدتها شما را سرگرم کند. بخش چندنفره شامل 4 مد مختلف است که جالبترین آنها مد Decoy است؛ در این مد دو تیم به دنبال 3 هدف مختلف خواهند بود و نکته اینجاست که فقط یکی از این اهداف واقعی است و دو تای دیگر انحرافی هستند. در مدهای دیگر نیز شاهد این هستیم که بدست آوردن اطلاعات نقش بسیار مهمی در پیروزی هر فرد بازی میکند. با هک کردن حریفان و بدست آوردن اطلاعات از موقعیت آنها، شانس بیشتری برای پیروزی خواهید داشت. در کنار مدهای مختلف بخش چند نفره، Guerrilla Mode نیز وجود دارد که همانند مد Horde در سری GeOW است. در این بخش تا سقف 4 بازیکن میتوانند چه به صورت آنلاین و چه به صورت Split Screen به انجام این بخش بپردازند. المانهای مورد استفاده در این بخش نیز بر پایه کمپین بازی، یعنی علامتگذاری دشمنان، دستور برای کشتن دشمنان، سعی در دیده نشدن است که این بخش مخصوصا برای طرفداران پر و پا قرص Ghost Recon که به دنبال باز کردن تمامی اسلحهها و اضافه شوندههای پر تعداد بازی هستند، جذابیتی دو چندان خواهد داشت.
5 سال انتظار برای یکی از بهترین IPهای تاکتیکال شوتر، شاید برای آنهایی که انتظار Operation Flashpoint داشتند ناامید کننده باشد ولی Ghost Recon از مدت ها پیش نشان داده که راه خود را جدا کرده است و با Future Soldier قصد دارد تا ترکیبی از مخفیکاری و شوتر ارائه دهد و نمیتوان گفت که Ubisoft در این راه موفق نبوده است. اگر از طرفداران قدیمی Ghost Recon هستید شاید Future Soldier چندان به مذاقتان خوش نیاید و حس دوگانهای نسبت به آن داشته باشید. ولی آنهایی که به دنبال یک شوتر متفاوت هستند، از امتحان کردن این عنوان پشیمان نخواهند شد و با وجود Co-op قدرتمند و بخش چند نفره جذاب تا مدتها سرگرم خواهند بود.
bazicenter.com
از زمان معرفی Future Soldier طرفداران پر و پا قرص این سبک نگران این بودند که مبادا این عنوان به یکی دیگر از قربانیان کژوالیسم تبدیل شده و یکی دیگر از شوترهای تکراری این سالها را شاهد باشیم. اما Future Soldier راه خود را جدا کرده است؛ خبری از گذاشتن دست روی ماشه و شلیکهای بی هدف نیست، بدون طرح یک نقشه و برنامه ریزی بیش از چند ثانیه زیر آتش دشمن دوام نخواهید یافت. همکاری گروهی، مخفی ماندن از چشم دشمن و استفاده درست و به موقع از Gadgetهای پر تعداد Ghost، رمز موفقیت شما در پیشبرد بازی خواهد بود.
مراحل در FS به دو بخش تقسیم میشوند: مراحل بر پایه مخفیکاری و مراحلی بر پایه درگیریهای مستقیم. انتخاب بین پیشبرد مراحل به صورت مخفیکاری یا شوتر چیزی است که Future Soldier را از شوترهای دیگر متمایز میکند. برتری بازی در اینجاست که در عین حال که اکثر مراحل متکی بر مخفیکاری است، ولی به محض لو رفتن پوشش Ghost، سرعت گیمپلی و درگیریها به شدت افزایش پیدا میکند و شما را مجبور به تعویض سریع کاور، هدف گیری سریع و استفاده از سلاحهای کارآمد میکند. Gadget های موجود نیز هم در درگیریها و هم در بخش مخفیکاری کاربرد دارد. یکی از موثرترین آنها Sensor Grenade است که با پرتاب این نارنجک کوچک شما میتوانید اطلاعاتی از محل دشمنان بدست آورید، این اطلاعات مستقیما به Cross Com منتقل شده و شما دشمنان را به صورت هایلایت شده و متمایز در تصویر مشاهده میکنید.
بر خلاف انتظار، خبری از دستورات مستقیم به هم گروهیها نیست که این یکی از نگرانیهای بزرگ قبل از عرضه بازی بود. عدم وجود دستورات مستقیم به نوعی ماهیت یک بازی تاکتیکال شوتر را زیر سوال میبرد ولی نتیجه کار چیز دیگری را نشان میدهد. دستورات به همتیمیها در قالب سیستم جدید Mark & Execute پیادهسازی شدهاند، بدین صورت که شما یک به یک دشمنان را علامت گذاری میکنید و به محض دادن فرمان، افراد گروه دشمنان علامت گذاری شده را از پا در خواهند آورد. این قابلیت که نمونه اولیه آن را در Splinter Cell: Conviction مشاهده کردیم، این بار بر خلاف آن بازی محدودیتی برای استفاده مجدد ندارد و شما در هر لحظه میتوانید تا سقف 4 نفر را علامت گذاری کرده و از پا در آورید. مکانیزم شلیک هم زمان (Sync Shoot) نیز خود را در این پروسه نشان میدهد؛ با علامت گذاری و دادن دستور شلیک، شاهد شلیک هم زمان هر چهار عضو Ghost هستید که این مکانیزم در شرایط پیش روی بر پایه مخفی کاری بسیار مفید است. نکته مثبت در این مورد، جاگیری به موقع و درست هم تیمیها است که به محض علامت گذاری هر یک از سربازان، چنان چه سرباز مورد نظر در تیررس هم تیمی شما نباشد، به سرعت تغییر مکان داده و به محلی میرود که بهترین دید را به فرد مورد نظر دارد. همچنین افراد گروه با ورود به هر منطقه، اطلاعات خوب، مفید و حیاتی از محل قرارگیری دشمنان به شما میدهند. هوش مصنوعی بازی در این موارد بسیار خوب و در اکثر مواقع بی نقص عمل میکند؛ هر چند گاهی شاهد باگهایی نظیر عبور گلوله از دیوار نیز هستیم! اما در مورد دشمنان موضوع کمی فرق می کند. دشمنان در اکثر مواقع به خوبی کاور گرفته و از گلوله های شما اجتناب می کنند ولی گاهی عکس العمل های عجیبی از خود نشان می دهند که حاکی از ضعف بازی در این بخش است. به نظر کمی پولیش بیشتر می توانست از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.
در یک بازی شوتر، مهمترین چیز اسلحههای آن میباشد. Future Soldier کلکسیونی از انواع و اقسام اسلحهها است که همگی از نمونههای واقعی مدل سازی شدهاند، صدای هر اسلحه بسیار عالی کار شده و حس بودن در یک میدان نبرد را به خوبی به شما القا میکند. تعداد اسلحهها بسیار زیاد است، حال به آن اضافه شوندههایی که اکثرا قفل بوده و با انجام Challengeهایی که در هر مرحله قابل انجام است، باز می شود نیز اضافه کنید تا پی ببرید Future Soldier از بابت اسلحههایش هیچ کم و کاستی ندارد. ولی مهیجترین بخش در مورد سلاح ها، بخش Gunsmith است. این بخش در نسخه X360 کاملا با کینکت هماهنگ شده است و به نوعی یک مینیگیم محسوب میشود. کلیه کارهایی که با کنترلر میتوانید در این بخش انجام دهید را میتوان با حرکات دست و حتی فرمان صوتی نیز انجام داد، حتی بخش مخصوص تیراندازی نیز در Gunsmith وجود دارد. تنها نکته منفی در این مورد، بر خلاف عنوانی همانند ME3، رعایت فاصله اجباری شما تا کینکت است، حتی برای فرمان صوتی که این مورد برای افرادی که از فضای کافی در اتاق خود برخوردار نیستند مشکل ساز خواهد شد.
یکی از اصلیترین Gadgetهای Ghost که در اکثر مراحل نیز با شما است، Drone میباشد. این پرنده کوچک پرکاربردترین و مفیدترین ابزار بازی است که با به پرواز در آوردن آن شما میتوانید به خوبی موقعیت میدان نبرد را بررسی و آنالیز کنید، دشمنان را علامت گذاری کرده و دستور کشتن آنها را دهید. حتی میتوانید قسمتهایی از مراحل را بدون شلیک حتی یک گلوله توسط خودتان به پایان برسانید؛ همه و همه تنها با به پرواز در آوردن این پرنده کوچک. ولی این Drone تنها برای پرواز کردن ساخته نشده است، با نزدیک کردن آن به سطح زمین میتوانید آن را فرود آورده و در مکانهای تنگ و غیرقابل دسترس از آن استفاده کنید. Drone فرود آمده مجهز به یک دستگاه تولید کننده پالس صوتی است که برای باز کردن برخی درهای بسته کاربرد دارد. به طور کلی Future Soldier من باب ابزار و وسایل پیشرفته، بسیار موفق عمل کرده و حس و حال یک سرباز آینده با ادوات جنگی پیشرفته را به خوبی القا میکند.
اصلیترین مکانیزم گیمپلی Future Soldier، قابلیت استتار (Camouflage) است. لباس Ghost مجهز به تجهیزاتی است که به آنها قابیت نامریی شدن میدهد. در حالی که به نظر میرسد این قابلیت بازی را به شدت آسان کند، مشاهده میشود که چنین نیست. این قابلیت تنها در زمان نشسته راه رفتن فعال است، همچنین این قابلیت باعث دیده نشدن به طور کامل نمیشود. اگر از نزدیکی سربازی عبور کنید، او شما را تشخیص داده و به سمت شما شلیک میکند. این قابلیت بیشتر به درد فواصل دورتر میخورد ولی در صورت استفاده و جاگیری درست در فواصل نزدیک هم بسیار مفید خواهد بود.
جایی که Future Soldier به شدت در آن ضعف دارد، داستان و نحوه روایت آن است؛ با منفجر شدن بمبی در افریقا و کشته شدن تیم اصلی Ghost، چهار نفر از افراد زبده ارتش امریکا تیم جدید Ghost را تشکیل میدهند. ابتدا با چند ماموریت تحقیقی به کشورهای نیجریه و پاکستان اعزام میشوند ولی رفته رفته با مدارکی که بدست میآورند پایشان به اروپای شرقی و روسیه که اتفاقات بزرگی در آن در شرف وقوع است باز میشود. داستان بازی به تنهایی برای یک بازی شوتر نظامی خوب و قابل قبول است ولی چیزی که به این بخش لطمه میزند، نحوه روایت بسیار بد آن است. کاتسین های بازی به شدت خشک و بی روح است، دیالوگهای رد و بدل شده سطحی و فراموش شدنی هستند، اتفاقات بازی به خوبی با یکدیگر پیوند نمیخورند؛ کارگردانی بسیار ضعیف این کاتسین ها در کنار انیمشن های صورت از رده خارج و نسل قبلی باعث میشود که هر بار ماموریت شما به اتمام میرسد، فقط منتظر این باشید که هر چه زودتر کاتسین در حال نمایش تمام شود!
هر چه قدر در میانپردههای بازی هیجانی یافت نمیشود، در بطن گیمپلی شاهد سکانسهای هیجان انگیز زیادی هستیم. از حملههای هوایی گرفته تا شلیک از پشت اسلحه هلیکوپتر، اسکورت گروگانها، ورود سریع به داخل اتاقها و پاکسازی آنی آنها و... باعث شده است تا Future Soldier به یک اکشن بسیار خوب نیز تبدیل شود. اگرچه رد پای Call of Duty در این بخشهای اسکریپ شده به چشم میخورد ولی Future Soldier موفق شده است تعادل مناسبی بین این بخشها با بخشهای مخفیکاری ایجاد کند. هر دشمنی که میکشید، باید مراقب باشید جسد او توسط بقیه سربازان دیده نشود. در بعضی مراحل که مبتنی بر مخفیکاری است و هدف نفوذ به جایی بدون به صدا در آمدن آژیر است، دیده شدن اجساد توسط سربازان منجر به شکست خوردن ماموریت و تکرار دوباره آن میشود. ولی در جاهایی که هدف نفوذ بدون سر و صدا نیست، پیدا شدن اجساد باعث میشود دشمن از حضور شما در منطقه با خبر شده و درگیری سختی بین شما و نیروهای دشمن که همواره تعداد آن ها بسیار بیشتر از شما است در بگیرد. پس بهتر است همیشه تا جایی که امکان دارد سربازان را بی سر و صدا از پا در آورید.
FS از باب گرافیک تکنیکی، در بعضی قسمتها بسیار خوب و در بعضی موارد تا سطح افتضاح پایین میآید. تکسچرهای بازی بسیار بیکیفیت است، از تکسچرهای دیوار، سطح زمین و آبجکتها گرفته تا سربازان و دشمنان، مدل سازی حتی افراد Ghost نیز چندان چنگی به دل نمیزند، پسزمینه ها نیز در بعضی مواقع خوب و در برخی مواقع به شدت سطح پایین است به طوری که به نظر میرسد از تصاویر آبرنگی برای بک گراند استفاده شده است. این مشکلات در روز و در فضاهای باز بیشتر خود را نشان میدهد ولی در شب و فضاهای بسته کمتر دیده میشود. تنوع مراحل بسیار خوب است؛ هر مرحله، از افریقا و پاکستان تا جنگلهای اروپای شرقی و برفهای روسیه دارای قالب و رنگبندی مخصوص به خود است که ارزش هنری کار را بالاتر میبرد. صداگذاری شخصیتها نیز کاملا معمولی است. ولی موسیقی با جو بازی هماهنگی خوبی دارد.
کمپین بازی چیزی حدود 9-10 ساعت به طول خواهد انجامید که زمان مناسبی است. این روزها یک کمپین نهایتا 12 ساعته به هیچ وجه کفاف 60 دلاری که خریدار پای بازی داده است را نمیدهد. Future Soldier دارای یک مد Co-op قدرتمند است تا ارزش خرید بازی را بالا ببرد. قابلیت Co-op چهارنفره یکی از مهیجترین بخشهای بازی است؛ امکان بازی کردن کامل کمپین بازی به صورت 4 نفره و اجرای تاکتیکهای مختلف و ابداعی جذابیت این بخش را بالاتر میبرد و حتی بخشهایی از کمپین در حالت Co-op تفاوتهای اندکی نیز با همین بخش در حالت تک نفره دارد. متاسفانه امکان بازی کردن Co-op به صورت Split Screen وجود ندارد. در کنار این ها بخش چندنفره بسیار خوب باعث میشود Future Soldier تا مدتها شما را سرگرم کند. بخش چندنفره شامل 4 مد مختلف است که جالبترین آنها مد Decoy است؛ در این مد دو تیم به دنبال 3 هدف مختلف خواهند بود و نکته اینجاست که فقط یکی از این اهداف واقعی است و دو تای دیگر انحرافی هستند. در مدهای دیگر نیز شاهد این هستیم که بدست آوردن اطلاعات نقش بسیار مهمی در پیروزی هر فرد بازی میکند. با هک کردن حریفان و بدست آوردن اطلاعات از موقعیت آنها، شانس بیشتری برای پیروزی خواهید داشت. در کنار مدهای مختلف بخش چند نفره، Guerrilla Mode نیز وجود دارد که همانند مد Horde در سری GeOW است. در این بخش تا سقف 4 بازیکن میتوانند چه به صورت آنلاین و چه به صورت Split Screen به انجام این بخش بپردازند. المانهای مورد استفاده در این بخش نیز بر پایه کمپین بازی، یعنی علامتگذاری دشمنان، دستور برای کشتن دشمنان، سعی در دیده نشدن است که این بخش مخصوصا برای طرفداران پر و پا قرص Ghost Recon که به دنبال باز کردن تمامی اسلحهها و اضافه شوندههای پر تعداد بازی هستند، جذابیتی دو چندان خواهد داشت.
5 سال انتظار برای یکی از بهترین IPهای تاکتیکال شوتر، شاید برای آنهایی که انتظار Operation Flashpoint داشتند ناامید کننده باشد ولی Ghost Recon از مدت ها پیش نشان داده که راه خود را جدا کرده است و با Future Soldier قصد دارد تا ترکیبی از مخفیکاری و شوتر ارائه دهد و نمیتوان گفت که Ubisoft در این راه موفق نبوده است. اگر از طرفداران قدیمی Ghost Recon هستید شاید Future Soldier چندان به مذاقتان خوش نیاید و حس دوگانهای نسبت به آن داشته باشید. ولی آنهایی که به دنبال یک شوتر متفاوت هستند، از امتحان کردن این عنوان پشیمان نخواهند شد و با وجود Co-op قدرتمند و بخش چند نفره جذاب تا مدتها سرگرم خواهند بود.
bazicenter.com