08-03-2012, 10:35 PM
داستان این شماره سه سال پس از نسخه اول رخ می دهد. پس از نابودی Marker شخصیت اصلی آیزک کلارک (Isaac Clark) به علت خاطره وحشتناکش در سفینه ایشیمورا (U.S.G Ishimura) راهی تیمارستان می شود. نسخه دوم داخل تیمارستان شروع می شود و دکترها قصد دارند به آیزک کمک کنند تا سلامتی خودش را بازیابد. آیزک تصاویر وحشتناکی از حضور نیکول (Nicole) به شکلی عجیب می بیند. پس از مدتی پی می برید تاثیرات Marker بیش از چیزی است که فکرش را می کردید و هنوز هم روی آیزک و انسان های دیگر تاثیر می گذارد. آیزک در ادامه متوجه می شود که برای درمان در تیمارستان نبوده و ماجرا بزرگ تر از این مسائل است. داستان Dead Space 2 بسیار بهتر از نسخه قبل شده و از برخی جهات بسیار شبیه به BioShock است. شخصیت های بیشتری این بار در دل داستان هستند و صحبت کردن شخصیت آیزک کمک بزرگی به پیشرفت داستان کرده است. داستان در هر لحظه سوال های زیادی را مطرح می کند که جوابشان می تواند بسیار هولناک باشد. سازندگان حتی سعی کرده اند با داستان هم بازیکن را بترسانند و این نبوغ نویسنده را نشان می دهد.
گرافیک
از لحاظ بصری نسخه اول چشم نواز بود و در DS2 استودیوی Visceral هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ هنری پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. اینبار بازی از معماری و سبک گوتیک استفاده می کند که خیلی محیط ها را باور پذیرتر و گرم تر از قبل می کند و همین موضوع از تکراری شدن بازی نسبت به قبل مبنی بر محیط های فلزی کشتی های فضایی جلوگیری می کند. طراحی های بی نظیر، غنی و با جزئیات محیط دیدنی هستند و محیط ها بسیار شلوغ و پر از وسایلی که واقعا در دنیای واقعی وجود دارند، هستند. طراحی دشمنان هم همانند قبل عالی است. رفیق های نکرومورف (Necromorph) ما در نسخه اول باز هم در DS2 هستند و این بار موجوداتی به مراتب ترسناک تر و خطرناک تر هم خلق شده اند. بعضی از دشمنان (مثل بچه ها و یا بعضی نکرومورف ها) از بازی Dante’s Inferno الهام گرفته شده اند. نورپردازی DS2 قوی ترین قسمت گرافیک آن است. با تابیدن نور به هر جسم و نکرومورف، سایه ای زیبا و داینامیک از آن می بینیم. اتفاقا همین سایه ها هم به ترس بازی کمک کرده اند. مثلا وقتی در یک فضای تاریک به یک نکرومورف نور می تابانید، سایه دست و پای ترسناک او روی دیوار پشت جلوه می کند و او را خیلی بزرگتر و ترسناک تر نشان می دهد. استفاده از نورهای حجم دار همانند Alan Wake خیلی زیبا کار شده و محیط ها بافت های زیبایی دارند. لباس آیزک عالی کار شده و روی فلز آن خط و خش می بینید و یا روی پارچه های آن دقیقا بافت ریز آن را مشاهده می کنید.
موسیقی/صداگذاری
به نظر من قوی ترین قسمت DS2 بخش صداگذاری آن است. کارگردان بازی می گوید: “وقتی بازی را تمام کردیم، هنوز صداگذاری روی آن نشده بود. پیش خود گفتم که بازی بسیار بدی ساختیم، چون اصلا ترسناک نیست. وقتی نسخه بتا را به تیم صداگذاری دادیم پس از سه ماه آن ها بازی را به ما برگردانند که حتی خودم هم جرات بازی کردن نداشتم”. تیم صداگذاری از هر چیزی که فکرش را بکنید برای صدای نکرومورف ها استفاده کرده اند. از صدای حیواناتی مثل، شیر، مار، فیل و… گرفته تا پرندگان جنگل مثل کاسکو. با تغییر و ایجاد افکت روی این صداها، ما صوتی از نکرومورف ها داریم که لرزه به تنتان می اندازد. مثلا حرکت آن ها روی زمین چنان صدای دلهره آوری ایجاد می کند که دستتان به لرزه در می آید و در محیط های ساکت، شما باز هم صدای برخورد اشیاء با هم و یا افتادن لوله در دور دست را حس می کنید که این حس را به شما می دهد که در همین اطراف و جایی یک موجود زنده منتظر شکار شما است. موسیقی هم عالی کار شده، ولی بیشتر سعی شده از فضای ساکت در بازی استفاده شود تا جو خوفناک بیشتری را ترسیم کند. صداگذاری ها به خصوص صدای خود آیزک خوب است، ولی صدای یکی از شخصیت ها به نام الی (Ellie) آنچنان خوب کار نشده است.
گیم پلی
همچنان گیم پلی لذت بخش و هراس آور نسخه قبل در DS2 هست. اینبار کنترل دوربین خیلی روان تر شده و حرکات آیزک هم سریع تر از قبل است. اسلحه های زیادی در بازی وجود دارند و می توانید آن ها را با ارتقاء (Upgrade) دادن بسیار قوی تر کنید. سلاح های دوست داشتنی نسخه قبل همچنان پا برجا هستند و اسلحه های زیادی هم به بازی اضافه شده اند. یکی از دلایل موفقیت DS نبوغ زیاد در طراحی مراحل بود. تعامل درست بین اکشن، صحنه های ترسناک، معما، محاسبه نبردها و مهمات، شما را کاملا غرق در گیم پلی بازی می کردند. در این نسخه همچنان این مسائل وجود دارند و معماهای جالب در کنار اکشن تاکتیکی بازی، آن را خیلی متنوع کرده است. اینبار می توانید همانند Iron Man در فضا پرواز کنید و طی صحنه های سینمایی شبیه به God of War III در فضا با سرعت زیاد شیرجه بزنید. بازی در جاذبه صفر درجه بسیار لذت بخش است و Visceral به خوبی توانسته جو خلاء و بی ثبات را نشان دهد. گیم پلی Dead Space 2 را می توان تلفیقی از بازی های بزرگی چون BioShock ،Half-Life 2 و Resident Evil 4 نامید. مراحل و نوع تعامل با دشمنان، انتخاب اسلحه و بررسی و صرفه جویی در مصرف مهمات خیلی شبیه به BioShock است. می توانید نوارهایی که ساکنین ایستگاه Sprawl (جایی که بازی در آنجا اتفاق می افتد) را بشنوید. DS همانند Resident Evil 4 یک محیط ترسناک خلق نمی کند، بلکه یک محیط معمولی که قبلا در آن رفت و آمد می شده و مردم زندگی می کردند را چنان تغییر می دهد که جو خفقان آور آن شما را غرق خود می کند. این موضوع ترس بازی و به طور کلی محیط آن را خیلی باور پذیرتر از مثلا مکان های تاریخی و عجیب غریب Resident Evil 4 می کند. بالانس مراحل در پازل ها و اکشن خیلی شبیه به Half-Life 2 است. این بالانس درست باعث شده تا نه از اکشن بازی خسته شوید و نه از معماها و هر بار که با یک قسمت از آن ها روبرو می شوید، آن را با لذت قبول می کنید. نحوه دوربین و جمع آوری مهمات باقی مانده از دشمنان هم شبیه به Resident Evil 4 کار شده، ولی بر عکس آن بازی که با عاجز کردن شما (مثلا عدم شلیک و راه رفتن) قصد ایجاد دلهره داشت، DS2 حتی پا فراتر گذاشته و شما می توانید در آن بدوید و یا پرواز کنید. ترسی که شما در DS2 تجربه می کنید، ترس از ناشناخته ها است، نه ترس از عدم توانایی شما در انجام کاری. DS از ترس لحظه ای و فیزیکی استفاده بیشتری می برد که با دقت و ذکاوت کارگردان این ترس به خوبی به بازیکن القاء می شود. در نسخه دوم به جرات می توان گفت Visceral تعریف جدیدی از سبک Horror داشته و ترس ماورایی را هم وارد بازی کرده، بدون این که از اصل خود فاصله بگیرد و یا با سوال های بی جواب شما را بترساند. در حقیقت مشکل روانی آیزک در این شماره باعث دیدن صحنه های غیر واقعی شده که البته پس از پایان هر صحنه بازیساز قصد دارد به شما نشان بدهد تمام این ها توهم است، نه واقعیتی تعریف نشده. این موضوع تکیه سازندگان به ترس لحظه ای را همچنان نشان می دهد که با تکیه به مسائل روانشناسانه به خوبی به عمق ذهن بازیکن می روند و وی را با ترس های درونی خود روبرو می کنند. در نهایت DS2 از هر لحاظ پیشرفت بزرگی نسبت به قبل داشته، ولی تغییرات آنچنانی در کلیت گیم پلی مشاهده نمی شود که این موضوع هم بنا به بی نقص بدون گیم پلی نسخه اول به چشم نمی آید. این بار بخش چندنفره هم برای بازی در نظر گرفته شده که بسیار جذاب است. تصور کنید با دوستان خود به اوج ترس قدم می گذارید و باید با کار تیمی نجات پیدا کنید. این طور نیست که هر کسی برای خود شلیک کند. اگر با هم هماهنگ نباشید، سرنوشت شما مرگ خواهد بود.
مراحل بازی طولانی هستند و ۱۵ بخش دارد. این بازی بسیار سنگین است که حتی بر روی ۲ عدد دی وی دی ۹ برای Xbox360 و ۴ عدد برای کامپیوتر های خانگی عرضه شده است. برای اجرای این بازی بر روی حالت بی نقص و کامل به سیستمی قوی نیاز دارید.
سایت Stickskills به بازی امتیاز فوقوالعاده 9.5 از 10 را داده است.
====================================================
اینم سیستم مورد نیازش...
CPU: 2.8 GHz processor or equivalent (any Pentium 4 2.8 GHz or better, AMD Athlon64 3000+ or better, any Athlon64 X2 or Core Duo processor)
RAM: 1 GB (XP), 2 GB (Vista or Win7) or more
VGA: 256 MB Video Card and Shader Model 3.0 required. NVIDIA GeForce 6800 or better (7300, 7600 GS, and 8500 are below minimum system requirements) ATI X1600 Pro or better (X1300, X1300 Pro and HD2400 are below minimum system requirements)
DX: DirectX 9.0c
OS: Windows XP (SP2), Windows Vista, Windows 7
HDD: At least 10 GB of free space
Sound: DirectX 9.0c compatible sound card
ODD: 8x speed or faster CD/DVD drive
.................................................. .................................................. .................................................. ..
CPU: Core 2 Duo E6700 2.66GHz or Athlon II X2 220
RAM: 2 GB (XP), 4 GB (Vista or Win7) or more
VGA: GeForce 8800 GTS or Radeon HD 3800 series with 512 MB RAM
DX: DirectX 9.0c
OS: Windows XP (SP2), Windows Vista, Windows 7
HDD: 12 GB of free space
Sound: DirectX 9.0c compatible sound card
ODD: 8x speed or faster CD/DVD drive
==========================================================================
اینم تیرنر بازی...
DS2-Raze2.blogfa.com
===========================================================================
اینم راهنمای بازی ...
پارت 1
Dead Space 2 - (Prima).part1
پارت 2
Dead Space 2 - (Prima).part2
=============================================================================
forums.animworld.net