امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پایانی برای یک دزد| تحلیل نمایش بازی Uncharted 4: A Thief's End در نمایشگاه E3
#1
جان مهم‌تر است یا ثروت؟ سؤال بسیار مهمی است، خیلی‌ها مثل قهرمان داستان ما آرامش خود را فدای ماجراجویی‌های بزرگ کرده‌اند و البته او در این راه بعضی مواقع با شانس و یا مهارت خود توانسته است از حوادث پیش‌آمده جان سالم به درببرد. قهرمان یا دزد داستان ما درراه کسب ثروت بارها تا دم مرگ پیش رفته است؛ بگذارید باهم داستان او را تا 3 سال پیش مرور کنیم. بار اول او در جنگل‌های آمازون به دنبال گنج گمشده‌ای می‌رود که جد بزرگش، یعنی سر فرانسیس سال‌ها به دنبال آن بوده است. دزد داستان ما هیچ‌وقت فکرش را هم نمی‌کرد که دزدان دریایی و شکارچیان گنج به دنبال میراثی باشند که فقط جد او از آن خبر داشت. او تلاش بسیاری کرد ولی نتوانست به گنج دست پیدا کند و دست‌خالی اولین ماجرای او تمام می‌شود. داستان دوم چند سال بعد در کوه‌های هیمالیا برای او رخ می‌دهد و خطرناک‌تر از همیشه است. در همان ابتدا او را  گرفتار در بین زمین و آسمان و آویزان از یک قطار می‌بینیم. این بار او به دنبال داستان مارکوپولو معروف می‌رود که به دنبال پیدا کردن بهشت گمشده یعنی شامبالا است. دشمن اصلی قهرمان داستان ما یک جنایتکار جنگی است که همه دنیا به دنبالش هستند. او در این ماجراجویی خیانت می‌بیند و تا مرگ فاصله‌ای چندانی ندارد؛ اما به‌سلامت این داستان را هم به پایان می‌رساند. در داستان سوم او به صحراهای سوزان خاورمیانه می‌رود جایی که موجودی زنده و یا خطرناک برای آسیب رساندن به او ندارد ولی طبیعتش بسیار خطرناک و مرگ‌آفرین است. این بار یک زن جاه‌طلب با ارتش خود می‌خواهد گنج خانوادگی او را که حلقه جد بزرگ او یعنی سر فرانسیس می‌شود برای اهداف شوم خود بدزد. در داستان نسخه سوم نیز او در حال غرق شدن بودن؛ اما با توانایی خود توانست از این حادثه جان سالم به درببرد. در پایان نسخه سوم دزد داستان ما به این فکر می‌کند که شاید واقعاً سرنوشت این‌گونه برای او رقم‌زده است که نتواند حتی یک گنج بعدازاین همه مشقت به دست آورد؛ اما شما هم مثل من می‌دانید که او هیچ‌وقت از ماجراجویی دست برنمی‌دارد و فقط منتظر یک فرصت، فرصتی که شاید سال‌هاست منتظر آن است. فکر می‌کنم بعدازاین توضیحات به هویت او پی برده‌اید قهرمان داستان ما Nathan drake (نیتن دریک) همان دزد خوش‌تیپ سری Uncharted است. 
شاهکاری دیگر از ناتی داگ (N-aughuty Dog)، عنوانی که نمایش خیره‌کننده‌ای در کنفرانس سونی داشت و از نگاه منتقدان به‌عنوان بهترین تریلر نمایش داده شد در نمایشگاه E3 امسال انتخاب شد. با نمایش این بازی در آخر کنفرانس سونی طرفداران نفسی راحت کشیدند و بی‌صبرانه آماده آخرین ماجراجویی دزد محبوبشان هستند.
 
[تصویر:  816v_2876987-uncharted4amazon.jpg]
نام بازی: Uncharted 4: A Theif's End
سازنده: N_aughty Dog
ناشر: Sony Computer Entertainment
تاریخ انتشار: بهار 2016


ماجرای 2 برادر و یک گنج| تحلیل نمایش بازی
 
این بار همه‌چیز فرق می‌کند، 3 سال از آخرین ماجراجویی دزد خوش‌تیپ داستان ما گذشته است و نیتن بی‌سروصدا در حال گذران زندگی خویش است؛ اما این دردسر هست که دست از سر او برنمی‌دارد. Sam Drake(سم) برادر بزرگ‌تر نیتن، او را دعوت به ماجراجویی تازه برای کشف گنجی می‌کند که 15 سال پیش دو برادر نقشه آن را پیداکرده بودند. با توجه به اطلاعات نقشه محل این گنج در یک جزیره به نام Libertalia، از مجمع الجزایر ماداگاسکار در جنوب غربی قاره آفریقا است که دزدان دریایی آن را کشف کرده‌ و تحت سیطره خود درآورده‌اند. رقبای سرسخت این دو برادر Rafe (ریف آدلر) و Nadine (نادین راس) نام دارند. نادین با توجه به ارتش و تسلیحات نظامی خود فقط به دنبال ثروت نیست، او برای پیدا کردن گنج و اعمال خود دلیل و هدف بالاتری دارد که به نظرش بسیار درست است و برای رسیدن به آن هر کاری می‌کند، پس باید دو برادر داستان ما بسیار حواس خود را جمع کنند. اطلاعاتی از ریف در دست نیست به‌جز اینکه او نادین را برای پیدا گنج استخدام کرده است. داستان بازی از زمانی آغاز می‌شود که نیتن در کنار ساحل به هوش می‌آید، وقتی اطراف را بررسی می‌کند خبری از سم نیست و برای پیدا کردن او شروع به گردش در جزیره می‌کند. 

[تصویر:  bzfn_uncharted-4-a-thiefs-end-1434785994603583.jpg]

نمایش بازی در کنفرانس سونی خالی از هرگونه اسپویل داستانی بود و فقط ما شاهد گیم پلی بازی بودیم. سالن نمایش تاریک می‌شود و بر روی صفحه نمایشگر آن کلمات Only On Playstation نقش می‌بندد. نمایش بازی شروع نشده است، ولی حاضران در جلسه یک‌صدا سوت و فریاد می‌زنند و بی‌صبرانه منتظر شروع آن هستند چند ثانیه بعد، تصویر یک مجسمه بر روی صفحه‌نمایش نقش می‌بندد و در ادامه دوست وفادار نیتن یعنی سالیوان را می‌بینیم. بالاخره قهرمان دوست‌داشتنی ما وارد صحنه می‌شود و همان ابتدا همه را محو تماشای خود می‌کند. باور کنید اولین جمله‌ای که بعد از دیدن صورت نیتن به ذهنم می‌رسد این است: "عجب گرافیکی دارد!" واقعاً جزئیات در صورت او بیداد می‌کند و هیچ جای شکی باقی نمی‌ماند که ناتی داگ می‌خواهد اوج گرافیک یک بازی در نسل هشتم را به نمایش بگذارد. سازندگان در مورد گرافیک صورت نیتن اذعان داشته‌اند که یک و نیم ساعت برای همین نمایش سه‌دقیقه‌ای از بازی وقت صرف شده است که نتیجه آن را ما مشاهده می‌کنیم. نمایش ادامه می‌یابد و از مکانی معبد گونه نیتن و سالیوان خارج می‌شوند، به‌محض باز شدن در معبد تلالو نور خورشید چشم شما را می‌آزارد. نورپردازی در این عنوان چیزی از جزئیات صورت نیتن کم ندارد. این دو نفر بعد از خارج شدن از معبد وارد یک بازار محلی می‌شوند و نیتن به گوشه‌ای می‌رود و با اشاره دست به سالیوان می‌فهماند که سم در برج روبروی آن‌ها قرار دارد اما یک انفجار در کنار برج رخ می‌دهد و این دو باید خود را سریعاً به آنجا برسانند. Cutscene(میان‌پرده) تمام می‌شود و شاید باورتان نشود اما هیچ فرقی بین آن و خود بازی نیست. بلافاصله بعد از تمام شدن آن می‌توان نیتن را کنترل کرد که نشان از گرافیک بدون نقص و فوق‌العاده بازی می‌دهد که کیفیتی در حد میان‌پرده‌های خود بازی دارد.
[تصویر:  542x_uncharted-4-a-thiefs-end-1434785994603588.jpg]

حالا وقت شروع نمایش است و نیتن باید حرکت کند... ما همچنان منتظر حرکت او هستیم؛ یعنی در همین ابتدا یک سورپرایز بزرگ درراه است... 15 ثانیه گذشته است؛ اما نیتن از جای خود تکان نمی‌خورد یعنی چه اتفاقی افتاده است؟ این نکته نیز جزئی از نمایش است؟ بازی دوباره بارگذاری می‌شود هیچ صدایی از تماشاچیان شنیده نمی‌شوند آن‌ها یک ساعت و نیم منتظر یک نمایش هیجان‌انگیز بوده‌اند و حالا همه نگران هستند. همان تصاویر قبلی مشاهده می‌شود و این بار... خدا را شکر نیتن حرکت می‌کند. معلوم نیست چه اتفاقی بار اول افتاده بود و همه فکر می‌کردند این اتفاق جزئی از نمایش بازی می‌تواند باشد. دزد داستان ما به همراه سالیوان از بین مردم حرکت می‌کند و هنوز چند قدمی بیشتر نرفته‌اند که اکشن بازی خود را نشان می‌دهد. افراد نظامی مجهز به جلیقه زد گلوله وارد صحنه می‌شوند و بدون معطلی همه مردم را با شلیک‌های خود می‌ترسانند. به نظر می‌رسد دنبال شخصیت اصلی داستان ما هستند تیراندازی شروع می‌شود و آن‌ها به سمت او شلیک می‌کنند. مبارزات با سلاح در بازی تغییری چندانی نکرده است البته در نسخه‌های قبلی این بخش به کمال رسیده بود و نیازی به تغییر هم در آن دیده نمی‌شد. Cover گرفتن به‌خوبی در بازی خود را نشان می‌دهد و طبق معمول مهم‌ترین (کاور گرفتن و شلیک کردن) مکانیسم مبارزات بازی را شامل می‌شود. دشمنان و همراه شما هوش مصنوعی خوبی دارند و مزدوران نادین به‌محض دیدن نیتن پشت سنگرهای نزدیک خود پناه می‌گیرند، این بار دشمنان او سرسخت از قبل و مجهزتر به نظر می‌رسند. سنگرها و محیط بازی کاملاً تخریب پذیر هستند و هیچ سنگری برای سارق محبوب ما امن نیست و به همین خاطر دائم در حال جابه‌جایی است. اکشن بازی واقعاً بی‌وقفه بوده و فرصت نفس کشیدن را هم از شما می‌گیرد. برای مثال هنوز سربازان دشمن به طور کامل تعدادشان معلوم نیست که یک خودروی زره‌پوش غول‌پیکر مجهز به مسلسلی سنگین وارد صحنه می‌شود و هر مانعی را نابود می‌کند. قهرمان داستان ما به‌سرعت دشمنان خود را از سر راه برمی‌دارد و جلو می‌رود مبارزات نزدیک دریک بسیار قوی از گذشته به نظر می‌رسد و حالا می‌تواند از ارتفاعی بلند با یک حرکت حریفان خود را نقش زمین کند و باعث می‌شود تا شما ترجیح دهید این کار را چندین بار در بازی انجام دهید که باعث تنوع در مبارزات بازی می‌شود. راننده خودروی زره‌پوش در بازی بسیار نترس و دیوانه است تا جایی که حتی اگر دزد خوش‌تیپ داستان ما وارد ساختمانی شود راننده خودروی زهر پوش هم به دنبال او وارد آن می‌شود. سالیوان و نیتن وارد یک ساختمان می‌شوند تا بتوانند راه فراری برای خود که پیدا کنند که یکی از مزدوران نادین از پشت نیتن را می‌گیرد؛ اما سالیوان به‌موقع می‌رسد و با گرفتن دشمن دیگری که در حال زدن دریک بود او را نجات می‌دهد و دزد داستان ما نیز با یک Upper Cut زیبا حریف نگون‌بخت خود را نقش زمین می‌کند. چند لحظه بعد این دو درون یک جیپ می‌پرند و قسمتی جدیدی از گیم پلی بازی که مربوط به رانندگی است، به نمایش درمی‌آید.

[تصویر:  g5ou_maxresdefault.jpg]

در همین ابتدا باید توصیه کنم که اگر به دنبال خرید یک خودرو با سرعتی در حد فورد موستانگ و مقاومتی به مقدار یک تانک هستید حتماً به سازندگان Uncharted 4 سری بزنید، خودرویی که آن‌ها در بازی طراحی کرده‌اند از زره‌پوش نام‌برده در اول نمایش نیز قدرتمندتر است. شاید شما این‌چنین فکر نمی‌کنید پس ادامه مقاله را مطالعه کنید. رانندگی با این خودرو به نظر آرکید مانند و کاملاً خوش‌دست است که باعث می‌شود تا هم رانندگی لذت‌بخش‌تر شود و هم اکشن این قسمت از بازی دوچندان شود. قهرمان داستان ما در حال فرار است که زره‌پوش او را پیدا می‌کند و حالا باید با استفاده از راه فرعی‌های بی‌شماری که در اطراف جاده اصلی وجود دارد از تیررس گلوله‌های مسلسل زره‌پوش خود را در امان بدارد. طراحی این مرحله هوشمندانه انجام‌شده است و شما می‌توانید بدون حتی کوچک‌ترین برخورد با آن خودروی غول‌پیکر خود را از شرش خلاص کنید. بعد از یک پرش زیبا نیتن فکر می‌کند که از شر خودرو مهاجم رهاشده است در همین حال این خودرو دوباره ظاهر می‌شود که این بار دیگر راه او را می‌بندد؛ اما نیتن با پرش از روی یک سکو و فرود آمدن روی سقف خانه‌های حلبی و بعد از گذشتن چند خودرو فرسوده خود را نجات می‌دهد. یکی از نکات جالب نمایش دیالوگ‌های نیتن است او این بار دیالوگ‌های جذاب‌تر و خنده‌دارتری را می‌گوید که باعث می‌شود صحنه‌های اکشن بازی فقط کشتن و جلو رفتن نباشد؛ مثل لحظه‌ای که دو شخصیت نمایش بازی با جیپ در حال پرش هستند و  نیتن می‌گوید: "دارمش، دارمش، دارمش، ندارمش" یا وقتی‌که با پرش روی یکی از دشمنان اسلحه او را برداشته و می‌گوید: "من این‌رو برمی‌دارم" این‌چنین دیالوگ‌هایی در نمایش بازی مشهود بود که واقعاً ارزش بالایی دارد صداگذاری سلاح‌ها هم بدون نقص به نظر می‌رسد و صدای دریک نیز به لطف Nolan North مثل همیشه گیرا و زیبا است. جیپی که قهرمان داستان ما سوار بر آن بود به‌جز این صحنه، تعدادی بلوک روی‌هم چیده شده را از بین می‌برد، چند داربست را در بین راه خود از جا درمی‌آورد، از حدود چندین پله پشت سر هم به پایین حرکت می‌کند که باعث نابودی یک بازار سنتی می‌شود و اصلاً کاری به این نکته نداریم که باک بنزینی پشت این خودرو براثر تمام این ماجراها از خودرو جدا نمی‌شود و فقط به چپ و راست حرکت می‌کند، در آخر فکر نکنم توضیحی در مورد تخریب ناپذیری خود خودرو نیاز باشد. به همین خاطر بهتر امیدوار باشید تا شاید ناتی داگ مانند Capcom دست به ساخت نسخه واقعی وسیله نقلیه شخصیت اصلی داستان خود بزند که در این صورت به‌زودی شاهد خط تولید این خودرو و در آینده‌ای نه‌چندان دور شرکت خودروسازی ناتی داگ خواهیم بود. بالاخره بخش تعقیب و گریز به پایان می‌رسد و دزد داستان ما خود را به برج می‌رساند؛ اما سم به‌وسیله یک کامیون در حال فرار است. این قسمت از نمایش نیز جولانگاه خودروی قهرمان داستان است که از تمام موانع می‌گذرد. نیتن که به آخر جاده می‌رسد تصمیم می‌گیرد از قلاب جدید خود که در این نسخه به همراه دارد استفاده کند و به‌وسیله آن قلاب کامیون حامل سم را بگیرد. او در آخرین لحظه قلاب را پرت کرده و در هوا شناور می‌شود؛ اما یک مانع روبرو اوست و "لعنتی، لعنتی، لعنتی" این آخرین جملات نیتن است و نمایش بازی به پایان می‌رسد و صدای تشویق حاضران در جلسه نشان می‌دهد که آن‌ها به مقصود خود رسیده‌اند و منتظر تجربه این بازی هستند.

 [تصویر:  tl5y_uncharted-4-a-thiefs-end-1434785994603600.jpg]

آخر خط
با توجه به نمایش کوتاه اما مهیج این بازی، می‌توان بدون اغراق گفت که استحقاق دریافت عنوان بهترین نمایش در نمایشگاه E3 امسال را داشت و فقط باید منتظر انتشار این عنوان باشیم و با تهیه آن‌یک شاهکار دیگر را تجربه کنیم قرار است این پایانی برای دزد محبوب ما باشد و بدون شک این عنوان باشکوه‌ترین خداحافظی با او خواهد بود. همگی کنسول‌های PS4 خود را آماده کنید و فقط منتظر عرضه این بازی باشید و شک نکنید که نیتن شما را مأیوس نخواهد کرد.


جا داره ابتدا ازسجاد عزیز (Last Warrior) و اقا محمد سعید خزائی (Freeman) عزیز تشکر ویژه کنم لطف داشتن به من و با راهنماییشون تو نوشتن مقاله منو کمک کردن امیدوارم همیشه موفق باشن 
اساتید آکادمی که طبق معمول به ما لطف دارن آقای استادی و صفری عزیز امیدوارم تونسته باشم تو این مقاله خواسته هاشون بر آورده کرده باشم و این مدت خیلی اذیت شدن 
از خودم تشکر نمی کنم، هیچی دیگه عوامل این مقاله بیشتز از یه فیلم سینمایی شد و ممنون از همه دوستانی که مقاله می خونن 
یا علی
[تصویر:  238bc43956c72bf464ad6f90c9ccaa6c.jpg]

پاسخ
#2
مقاله‌ای برای نمایش یک بازی در E3 ، اونم در مورد Uncharted، اونوقت بدون نظر! S0 (43) S0 (66)
احتمالا ماه رمضون یکم موجب بی‌حالی شده برای دوستان، مثل خود من البته! در هر حال . . . 

میثم جان مثل همیشه نوشته‌ای خوب و جامع و در عین حال دقیق رو شاهد بودیم ازت، ممنون.
و اما بعد . . .
در نمایش بازی نکات خیلی جالبی وجود داشت، از اون  شروع دیگر بار که بگذریم میتونیم به بعضی از حرکات نیتن بخصوص صدا و برخی انیمیشن ها اشاره کینم که زیبا بودن، میشه به اول درگیری اشاره کرد و اونجایی که به یکباره صدای تیر‌اندازی میاد و نیتن به حالت دستپاچه دست‌هاش رو دور سرش میگیره و بعدش پناه میگیره و یا صداگذاری و دیالوگ های جالبو در عین حال خنده دار که در متن اشاره شد. ولی بعضی جاها مثل پریدن، من از حالت پرش خوشم نیومد. در عوض باز  صحبت‌هایی که در حین ماشین سواری انجام میشه خیلی جالبه و ...
ابتدای بازی هم اون صورت نیتن و برگشتش به سمت دوربین به نظرم یجور پیغام بود از طرف ناتی داگ، که میگفت " گرافیک رو ببینید! "
به ماشین و ماشین سواری هم باید اشاره کرد که دست نید فور اسپید رو از پشت بست و رفت؛ البته ببخشید منظورم اون تانک بود که نیتن و سالیوان سوارش بودن، بعد از اونهمه روندن و پرش از بالای ساختمون ها و ... هنوز راه میرفت، جالب بود!
در هر حال این یک نمایش بود و ممکنه در خود بازی تغییراتی رو شاهد باشیم؛ تا اون روز ...
با تشکر مجدد از میثم عزیز
[تصویر:  Last_Warrior.png]
پاسخ
#3
واقعا عجیبه! مقاله ای بسیار کامل و با محتوا ولی اون وقت بدون نظر!!! [تصویر:  s0%20%2843%29.gif]
همین جا به آقا میثم بابت این مقاله خسته نباشید می گم!
در ضمن به نظرم Uncharted امسال فوق العاده ظاهر شد و لایق گرفتن جوایز معتددی است.
Uncharted همیشه از فیزیک خوبی برخوردار بوده. انشاءالله گیم پلی آن هم به زیبایی نمایش آن در E3 باشد.
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی بازی The Quarry : فیلم خوب، بازی معمولی علی امینی 0 1,112 06-14-2022, 03:46 PM
آخرین ارسال: علی امینی
  زمین بازی خدایان،نقد بازی INJUSTICE GODS AMONG US Funny Man 29 14,691 11-28-2020, 06:39 AM
آخرین ارسال: saeid15
  دنیای خمیری (نقدی کوتاه از بازی بیاد ماندنی neverhood)+دانلود بازی ALAN PAYNE 14 9,552 04-11-2020, 02:31 PM
آخرین ارسال: peyman_eun
  مسترچیف، قهرمانی برای تمام بشریت… | نگاهی کامل به زندگینامه Master Chief قسمت 2 yazdandoost 0 1,333 08-21-2019, 10:47 AM
آخرین ارسال: yazdandoost
  مسترچیف، قهرمانی برای تمام بشریت… | نگاهی کامل به زندگینامه Master Chief yazdandoost 0 1,267 08-21-2019, 10:43 AM
آخرین ارسال: yazdandoost

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان