08-01-2012, 10:50 AM
ساخت بازی ایرانی آل
«بهرام عظیمی» فیلمنامهنویس فیلم سینمایی «آل» و انیماتور در گفتوگو با خبرنگار سینمایی فارس درباره ایده تولید بازی «آل»، گفت: «علی معلم» این ایده را داشت که پس از اکران فیلم، بازی کامپیوتری آن به بازار بیاید. ما قبل از این در ایران چنین سیستمی نداشتیم که بعد یا همزمان با اکران یک فیلم، بازیاش نیز در دسترس مردم قرار بگیرد.
عظیمی به ویژگیهای این فیلم برای بازیسازی اشاره کرد و گفت: این فیلم پر از گره و معما است و از حضور شخصیتی منفی و قوی یعنی آل بهره میبرد که همه شاخصهها، بستر مناسبی برای ساخت بازی کامپیوتری است.
وی افزود: این اتفاق که براساس فیلمهایی از این دست، بازی ساخته شود، بارها و بارها در سینمای جهان رخ داده و بر عکس آن در چند سال اخیر نیز بر اساس بازیهای معروف، فیلمهای موفقی ساخته شده است. معقولانه این است که بر اساس یک فیلم سینمایی موفق، بازی ساخته شود.
عظیمی عرصه تولید بازیهای کامپیوتری در ایران را رو به رشد دانست و گفت: در چند سال اخیر بازیهای موفقی تولید شده که از کیفیتهای خوبی برخوردار بودند و امید میرود که حتی تا بر اساس آنها فیلم نیز ساخته شود ولی از آنجایی که یک فیلم سینمایی مخاطب زیادی دارد فعلا در کشور ما معقولانهتر این است که بر اساس یک فیلم سینمایی موفق، بازی ساخته شود. وی درباره اعلام حمایت بنیاد بازیهای رایانهای از ساخت بازی «آل»، گفت: ظاهرا بنیاد بازیهای رایانهای از ساخت بازی «آل» حمایت کرده و تصمیم گرفتهاند تا در تولید این بازی سهیم باشند.
بهرام عظیمی درباره هزینه ساخت یک بازی رایانهای، گفت: هزینه تولید یک بازی خوب با استانداردهای یک بازی موفق مانند نمونههای خارجی، در ایران هزینه بسیار بالایی است و معمولا بالغ بر چند صد میلیون تومان خواهد شد و تولید آن به زمانی حداقل یکساله نیاز دارد. وی درباره نوع بازی این فیلم، گفت: «آل» با توجه به ساختار و شخصیتهایش، قابلیت این را دارد تا براساس آن یک بازی پر رمزوراز معمایی و اکشن ساخته شود که این نوع ژانر در بازیهای کامپیوتری بسیار موفق است و بسیاری از بازیهای پرفروش دنیا همین گونه بودهاند. عظیمی تأکید کرد: این بازی پر از رمزگشایی خواهد بود و مزیتی که این بازی میتواند داشته باشد، این است که یک موجود جدید با ویژگیهای خاص که تا به حال نمونه آن وجود نداشته است، را معرفی میکند. وی افزود: همین ناشناخته بودن آل، برای خیلی از اشخاصی که به بازیهای این چنینی علاقه دارند، باعث میشود از آن استقبال کنند. این کارگردان انیمیشن، تولید بازی «آل» را یک اتفاق خواند و گفت: تولید این بازی یک اتفاق جدید است و تا به حال در ایران چنین پیوندی بین سینماگران و بازی سازان نداشتیم .علی معلم، راه استانداردی را برای تولید و تبلیغ یک فیلم سینمایی در پی گرفته است
وی درباره دیگر جزئیات تبلیغی این فیلم، گفت: علی معلم، راه استانداردی را برای تولید و تبلیغ یک فیلم سینمایی در پی گرفته که علاوه بر تولید خود فیلم، شامل فعالسازی سایت آن و ساخت بازی این فیلم میشود و همین طور قرار است این فیلم از تبلیغات خاصی برخوردار باشد وحتی صحبت این شده که همزمان با اکران فیلم، محصولات جانبی درباره آن تولید شود و در دسترس کسانی که فیلم را میبینند قرار بگیرد.
بهرام عظیمی که علاوه بر نگارش فیلمنامه «آل»، مشاوره بازیسازی آن را نیز برعهده دارد، درباره زمان شروع ساخت این بازی گفت: مطمئنا این بازی همزمان با اکران فیلم آماده نمیشود، چون قرار است که فیلم نوروز ۸۹ اکران شود و تولید یک بازی حداقل یک سال طول میکشد. اما مطمئنا اکران فیلم باعث میشود که مردم از بازیاش استقبال کنند. وی خبر از استفاده از چهره و شخصیت های فیلم «آل» را در این بازی داد و گفت: ایده آقای معلم این است که از چهره وصدای بازیگران فیلم در بازی نیز استفاده شود. عظیمی به خط داستانی و جزئیات دیگر این بازی اشاره کرد و گفت: داستان بازی مقداری با داستان فیلم فرق میکند و کمی معماییتر خواهد بود و از اکشن بیشتری بهره میگیرند.
وی افزود: چون این نوع بازیها مرحلهای هستند، معمولا یک کاربر کامپیوتری ماهر، میتواند بطور پیوسته ظرف ۸ تا۱۰ ساعت همه مراحل را پشت سر بگذارد و در غیر این صورت کاربر معمول حدود ۲ تا ۳ ماه درگیر این بازی خواهد بود. بهرام عظیمی به فارس گفت: من سالها در حوزه انیمیشن کار کردهام و بهرام بهرامیان نیز کارش را با انیمیشن شروع کرده و هنوز هم برای خلق شخصیتها و فضا هایش از برنامههای انیمیشنی استفاده میکند و هر دوی ما عاشق بازی های کامپیوتری هستیم.
وی ادامه داد: «علی معلم» هم به عنوان تهیهکننده با توجه به مطالبی که در طول سالها در مجله دنیای تصویر راجع به این دو مقوله، منتشر کرده، مشخص است که به این موضوعات علاقه دارند و این باعث میشود که تهیه این بازی به نحو مطلوبی انجام شود. عظیمی خبر از شروع تولید این بازی در بهار سال آینده داد و گفت: پس از انجام جلسات شور و مشورتی، قطعا پیش تولید کار در باقیمانده سال آغاز خواهد شد. واین بازی در سال آینده وارد مرحله تولید میشود.
به گفته این انیماتور، هنوز کارگردان این پروژه مشخص نشده است.
وی گفت: در ساخت بازی آل از متخصصین ساخت بازیهای رایانهای کمک گرفته میشود و بیشتر اعضای گروه را آنها تشکیل میدهند ضمن این که قرار است یک گروه فیلمنامهنویسی روی فیلمنامه بازی کار کنند. بهرام عظیمی در انتها گفت: خط داستانی بازی شبیه داستان فیلم است با این تفاوت که بخش ملودرام آن قاعدتا به پررنگی فیلم نخواهد بود. روایت است که آل ساخته و پرداخته ذهن قابلهها بوده است
آل در واقع یک فیلم کاملا ترسناک است که در سینمای ایران، سالها پیش فیلمی با عنوان «شب بیستونهم» در باره این موجود ساخته شد که در نوع خودش ودر آن زمان فیلم موفق و تأثیرگذاری نیز بود. وی ادامه داد: آل داستان موجودی به نام آل است که در فرهنگ ما و یکسری از کشورهای همسایه وجود دارد. در حقیقت این موجود زنان باردار را با خودش میبرد و به بچه آنها احتیاج دارد! عظیمی با اشاره به ریشههای «آل» گفت: روایت است که آل ساخته و پرداخته قابلههایی بوده که در زمان قدیم، با عدم رعایت بهداشت باعث مرگ مادر و یا فرزندش میشدند و این قابلهها بودند که داستان آل را ساختهاند تا با این خرافه، خودشان را تبرئه کنند!
قصه میطلبید شخصیتهای فیلم در غربت تصویر شوند
نویسنده فیلمنامه آل درباره علل فیلمبرداری این فیلم در ارمنستان، گفت: به علت یکسری ویژگیهای خاصی که کشور ارمنستان داشت مانند معماری و سرما، ماجرای فیلم «آل» در این کشور اتفاق میافتد، ضمن این که قصه میطلبید شخصیتهای فیلم در غربت و جدای از خانوادهشان باشند، چون این فضای غریب به قابل قبول و باورپذیر بودن داستان کمک میکرد.
بهرام عظیمی به تأکید بر موفقیت فیلم «آل» در جذب مخاطب داخلی و خارجی، گفت: نکته قابل توجه این است که وقتی علی معلم(تهیهکننده) و بهرام بهرامیان(کارگردان) برای بازدید لوکیشن به ارمنستان رفتند، با یک نویسنده و تاریخنگار معروف ارمنی صحبت کردند که او نیز تحقیقات گستردهای راجع به آل انجام داده بود. این امر نشان میدهد که «آل» ضمن این که میتواند در ایران فیلم موفقی باشد، درکشورهای دیگر و مخصوصا کشورهایی که آل در افسانههایشان وجود دارد، نیز موفق خواهد بود.
بنیاد ملی بازی های رایانه ای