11-14-2016, 12:44 AM
از زمانی که بازی Nioh معرفی شد، حرف و حدیثها راجع به آن بسیار بود. پس از انتشار نسخه دموی بازی، بسیاری از بازیبازان مطمئن شدند که با یک Dark Souls دیگر طرف هستند و همین طور که زمان میگذرد، بازی جدید تیم نینجا (Team Ninja) برای خود نام و رسمی به دست میآورد و معروف تر میشود. کویی تکمو (Koei Tecmo) در نمایشگاه توکیو گیم شو امسال اعلام کرد که بازی Nioh در تاریخ ۹ فوریه سال ۲۰۱۷ برای پلیاستیشن ۴ منتشر خواهد شدغ عنوانی که مانند سری سولز، شما را در برابر دشمنانی بسیار قدرتمند تر از خودتان قرار میدهد و از شما انتظار پیشروی دارد.
برای طراحی قهرمان بازی از چه منابعی الهام گرفتهاید؟
Nioh از سال ۲۰۰۴ در دست ساخت قرار داشته است. زمانی که بازی برای اولین بار معرفی شد، شایعه شده بود که Nioh بر اساس یک طرح نا تمام که به وسیله کارگردان آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa) نوشته شده بود (با نام Oni)، ساخته میشود. از همان زمان بود که استودیوی تیم نینجا بازی را از ریشههای آن جدا کرد. آیا هنوز هم طرح کوروساوا بر عناصر داستانی بازی تاثیر گذاشته است؟
اوایل سال جاری بود که تیم نینجا یک نسخه دمو از بازی Nioh با محدودیت زمانی تهیه کرد و ۸۵۰,۰۰۰ نفر آن را دانلود و تجربه کردند. پس از آن، یک نظر سنجی برای بازیبازان آمریکا، اروپا و آسیا برگزار شد و نتیجه نظر سنجی به این صورت بود که ۹۱ درصد از بازیبازان آمریکایی در مجموع بازی را خوب یا خیلی خوب ارزیابی کردند و ۵۹ درصد از بازیبازان آسیایی بازی را خوب یا خیلی خوب دانستند. با انتظاراتی مانند گرافیک و اتمسفر، تفاوت نسبتا زیادی در نتایج نظر سنجی به دست آمد. این نتایج چگونه بر محصول نهایی تاثیر خواهند گذاشت؟
چه نتایجی از نسخههای آلفا و بتای دمو به دست آوردید؟ چه تفاوتهایی بین آنها وجود داشت؟
به تازگی مصاحبهای با آقای فومیهیکو یاسودا (Fumihiko Yasuda) انجام شده است و ایشان درباره مسائل مختلفی مانند گیمپلی و داستان بازی Nioh صحبتهایی را ارائه کردهاند. در این مصاحبه همچنین دریافتیم که این بازی به مدت ۱۲ سال در حال ساخت بوده و نتیجه این مدت، دو نسخه دمو بوده است. این مسئله نیز روشن شد که ظاهر قهرمان بازی، ویلیام از گرالت ریویا (Geralt of Rivia) الهام گرفته نشده است. در زیر میتوانید این مصاحبه خواندنی و جذاب را مطالعه کنید:
توجه: پرسشها به صورت درشت و پاسخها به صورت معمولی و شکسته نوشته شدهاند.
انگیزههای قهرمان اصلی بازی Nioh برای مبارزه کردن علیه شیاطین و دشمنان چیست؟
نقلقول:داستان بازی از جایی آغاز میشود که قهرمان بازی، ویلیام آدامز، با وجود موانع شیطان یوکای، دشمنان خود را در ژاپن تعقیب میکند. ویلیام علاوه بر بقای خود، برای بقای هانزو هاتوری نیز مبارزه میکند، یک نینجا که به ویلیام برای دنبال کردن دشمنان خود کمک میکند و برروی تکنیکها و فنون ویلیام به عنوان یک شکارچی یوکای حساب باز کرده است.
تا الان خیلی در مورد طرح کلی داستان بازی Nioh صحبت نشده است. نکتهای وجود دارد که در مورد داستان به ما بگویید؟
نقلقول:از آن جایی که یوکای و دیگر شخصیتهای ماورایی در بازی حضور درند، داستان بازی در واقع یک داستان واقعی نیست، اما وقایع بازی در ژاپن قرن ۱۷ رخ میدهد و شامل نبرد Sekigahara نیز میشود؛ نبردی که به عظیم ترین و بزرگ ترین نبرد در طول تاریخ ژاپن نیز شناخته میشود. با چیدن این وقایع تاریخی در داستان بازی، ما میخواهیم که بازیباز از یک نوع داستان «فانتزی تاریخی» از دید قهرمان بازی لذت ببرد.
برای طراحی قهرمان بازی از چه منابعی الهام گرفتهاید؟
نقلقول:طرح کلی یک شخصیت با موهای بلوند و چشمهای آبی در تکهای از تاریخ ژاپن، چیزی است که ما از ابتدای روند ساخت بازی در ۱۰ سال پیش مد نظر داشتیم اما شناسنامه این شخصیت در طول این سالها تغییر یافته است و ویلیام آدامز از یک دزد دریایی به یک مرد انگلیسی تبدیل میشود و در نهایت نیز مدل و شکل نهایی او که هماکنون مشاهده میکنید. برای طراحی شخصیت اصلی بازی از Game of Thrones و دیگر عناوین الهاماتی گرفتیم.
بازی Nioh با عناوینی مانند Dark Souls مقایسه میشود. چه چیزی Nioh را از این نوع بازیها جدا میکند؟
نقلقول:برای آغاز باید بگویم که قهرمان بازی Nioh یک سامورایی است. به این دلیل که بازی یک عنوان اکشن بر مبنای همین موضوع است، ما میخواستیم تا عناصر سامورایی و سبک و سیاق خاص آن در طراحیها مشهود باشد. به عنوان مثال تضاد بین سکون و حرکت رابطهای است که بازیباز در بازی و در مواجهه با دشمنان درک میکند. عناصر Hack-and-slash نیز تفاوت بزرگ بازی بنید گر عناوین محسوب میشود مخصوصا وقتی وسایل و تجهیزات مبارزهای مانند کاتانا، نیزه و زرههای ژاپنی در آن دیده میشود.
Nioh از سال ۲۰۰۴ در دست ساخت قرار داشته است. زمانی که بازی برای اولین بار معرفی شد، شایعه شده بود که Nioh بر اساس یک طرح نا تمام که به وسیله کارگردان آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa) نوشته شده بود (با نام Oni)، ساخته میشود. از همان زمان بود که استودیوی تیم نینجا بازی را از ریشههای آن جدا کرد. آیا هنوز هم طرح کوروساوا بر عناصر داستانی بازی تاثیر گذاشته است؟
نقلقول:داستان بازی یک روایت اصیل از تاریخ ویلیام آدامز است. با همه این تفاسیر، مبارزات و عناصر هنرمندانه بازی به طور قوی و ملموسی از شاهکارهایی نظیر Yojimbo و Seven Samurai از آکیرا کوروساوا تاثیر پذیرفتهاند.
چه چیزی به تیم سازنده این انگیزه را میداد که ساخت بازی را ادامه دهند و روند ساخت را به طور کلی لغو نکنند؟
نقلقول:به طور اساسی، میل و انگیزه قوی و خوبی از طرف موسس شرکت کویی تکمو و تهیه کننده ارشد بازی Nioh، آقای کو شیبوساوا (Kou Shibusawa) برای تکمیل ماموریت خلق Nioh در این ۱۰ سال وجود داشت و با توجه به حضور و رشد بازیهای مختلف در بازار در این مدت، تهیه کنندگان و استودیوی تیم نینجا را مجبور به ادامه دادن میکرد. به دست آوردن تجربه مناسب برای بازی بازیبازان حرفهای در این چند سال باعث شده بود که این محتوای چالش برانگیز و سخت در بازی گنجانده شود.
اوایل سال جاری بود که تیم نینجا یک نسخه دمو از بازی Nioh با محدودیت زمانی تهیه کرد و ۸۵۰,۰۰۰ نفر آن را دانلود و تجربه کردند. پس از آن، یک نظر سنجی برای بازیبازان آمریکا، اروپا و آسیا برگزار شد و نتیجه نظر سنجی به این صورت بود که ۹۱ درصد از بازیبازان آمریکایی در مجموع بازی را خوب یا خیلی خوب ارزیابی کردند و ۵۹ درصد از بازیبازان آسیایی بازی را خوب یا خیلی خوب دانستند. با انتظاراتی مانند گرافیک و اتمسفر، تفاوت نسبتا زیادی در نتایج نظر سنجی به دست آمد. این نتایج چگونه بر محصول نهایی تاثیر خواهند گذاشت؟
نقلقول:همان طور که شما اشاره کردید، تفاوت و فاصله قابل توجهی بین بازخوردها و نظرات بازیبازان غربی و آسیایی وجود داشت اما این تفاوتها به اندازهای نبود که بتواند محصول نهایی و جهت توسعه بازی را تغییر دهد. اعداد و ارقام شمارش میشوند اما تمرکز ما بیشتر برروی نظرات خاص قرار میگیرد. به عنوان مثال دوربین و سیستم کنترل بازی اکثرا مورد انتقاد قرار گرفت پس ما تمرکز خود را برروی این بخشها میگذاریم تا راه حلی پیدا کنیم. به عنوان نتیجه گیری، ما مشاهده کردیم که نتایج نظر سنجی در مناطق مختلف رفته رفته فاصله کم و کم تری نسبت به یکدیگر گرفتند و اوضاع متفاوت با روزهای اول نظر سنجی بود.
پروسه قرار دادن درخواستها و بازخوردهای طرفداران در بازی چگونه است؟ آیا موردی بود که طرفداران پس از دموی آلفا درخواست کنند و شما نتوانید آن را اجرایی نمایید؟
نقلقول:ما عقیده داریم که در توسعه بازیهای ویدیویی، نمیتوان همه بازخوردها را در بازی پیاده کرد و ما به صورت داخلی بحثهای زیادی داشتیم که چگونه محتوا را تکامل ببخشیم و عناصر جا افتاده و قرار داده نشده را تا جایی که میتوانیم در بازی قرار دهیم.
یکی از مواردی که ما تصمیم گرفتیم در بازی اصلی قرار ندهیم، وجود یک دنیای جهان باز بود. ما این تصمیم را گرفتیم زیرا نمیخواستیم مدت زمان بارگزاری بازی در مکانهای مختلف طولانی شود و از آن جایی که تعداد مرگ و شکست در بازی بالا است، این میتوانست علاوه بر آزار دهنده بودن، به سیستم matchmaking بازی نیز آسیب وارد کند. اگر Nioh به یک فرانچایز تبدیل شود، ما علاقه داریم تا این مورد را به عنوان یک انتخاب جدی در نظر بگیریم.
چه نتایجی از نسخههای آلفا و بتای دمو به دست آوردید؟ چه تفاوتهایی بین آنها وجود داشت؟
نقلقول:ما نسبت به نتایج نسخه بتای دمو خوشحال هستیم که در مجموع، مثبت بودند؛ مخصوصا این که بازی با در نظر گرفتن بازخوردهای طرفداران نسبت به نسخه آلفا پیشرفت کرده بود و بهتر شده بود. جدا از این که سطح کیفی نسخه بتای دمو بالا تر از آلفا بود، بیشتر بازیبازان، دمو را تا انتهای آن بازی کرده بودند که به نوعی غافلگیر کننده بود.
اما به عنوان نتایج منفی، میتوانم به این اشاره کنم که بازیبازان با بالا رفتن سطح سختی بازی با استفاده از افزایش دشمنان در مناطق باریک و تنگ یا اضافه کردن دشمنان کوچک در هنگام مبارزه با غولآخرها، راضی نمیشوند. ما قصد داریم بازی را به ملاحظه به پایان برسانیم.
برای بازیبازانی که بدون تجربه نسخههای دمو و برای اولین بار به دنیای بازی وارد میشوند، چه نصیحتی دارید؟
نقلقول:Nioh یک بازی سخت است و ما به شدت توصیه میکنیم که کسانی که عاشق بازیهای چالش برانگیز هستند به سراغ این عنوان بروند. برای کسانی که بازیهای چالش بانگیز را ترجیح نمیدهند، ما میتوانیم تضمین کنیم که مهارتها و تکنیکهای شما با حس موفقیت خوبی بهتر میشوند و زمانی که یک غولآخر یا یک دشمن قدرتمند را شکست میدهید، اهمیت چالش را در مییابید. اگر بخواهم یک نصیحت به خصوص بگویم این است که وقتی با یک غولآخر مواجه میشوید یا در جایی از بازی بدون راه حل گیر میافتید، با دقت محیط اطراف خود را تحلیل کنید تا با راهنماییهای پیشنهادی بازی راه را برای خود باز کنید.
علاوه بر این، شاید بخواهید که با بالا بردن سطح زره و اسلحه های خود یا قوی تر کردن شخصیت خود و یا حتی با بازی به صورت Co-op از پس موقعیت خاصی برآیید.
Darkness travels along my sight...Opening the windows to reveal the light
BAT#