چون از راه حذف گزینه راحت می رسیدیم به ویچر!
بلادبورن و ماریو راحت حذف میشن چون انحصاری هستن. انحصاری ها زمانی که حداقل دو مولتی پلتفرم قوی تو کاندیدها باشن شانس خیلی کمی واسه برنده شدن دارن! البته هردوشون شاهکارهای بی نظیری هستن و ارزششون کم نمیشه ولی وقتی Last of Us نتونست بهترین بازی سال شه بخاطر GTA V دیگه واقعا نباید انتظار داشت بلادبورن و ماریو جلو غولی مثل متال گیر برتری کنن. البته این مسئله اصلا توجیه منطقی نداره به نظرم ولی خب چیزیه که هست.
متال گیر بازی ناقصی بود! مرحله آخر از بازی حذف شده بود و بازی تکه پاره هایی از ایده های کوجیما بود که کونامی خیلی دست رفته بود توش و کلا بخاطر کونامی بازی نتونست تبدیل به بهترین بازی سال شه وگرنه هیچی کم نداشت هیچی! اما با توجه به نظری که از متال بازا گرفتم کلا بر این ایده بودن از لحاظ داستانی ضعیف کار شده بود نسبت به قبلیا که فقط هم تقصیر کونامی بود پس اینم حذف.
فال اوت 4 بی نظیره ولی اگر نسخه سوم رو بازی کرده باشین و در نظر بگیرین این نسخه 7 سال صرف ساختنش شده حتما قبول می کنین خیلی بیشتر جای پیشرفت داشت. اگر فال اوت گرافیک فنی قوی ارائه می کرد صد در صد رقیب جدی ویچر می شد. اگر هم برخی دینامیک های گیم پلی رو پیشرفت می داد که صد در صد بهترین بازی سال بود. فال اوت 4 به صورت جدا شاهکار نقش آفرینی هست ولی در مقایسه با نسخه سوم خیلی بحث توشه.
ویچر رو من به عنوان شاهکار تکرار نشدنی می دونم چون المان های قوی و جالبی رو تو بازی قرار داد و نسبت به نسخه ی دوم کلا انقلاب بود. پیشرفت باور نکردنی، گیراتر شدن داستان، گیم پلی روون تر و موسیقی های حماسی دست به دست هم داد که تبدیل به شاهکار بی نقصی بشه و ضعف های جزئی رقیب هاش باعث شد شانسش فوق العاده بره بالا.
کاملا با برنده موافقم و به نظرم مثل 2013 ناحقی نشد و واقعا ویچر حقش رو گرفت.