وقتی در سال 2012 استودیو Grasshopper Manufacture خبر ساخت بازی جدید خود را با عنوان Killer is Dead بهاختصار K.I.D منتشر کرد، میدانستم قرار است با بازی ساختار شکنانه و متفاوت دیگری از ساختههای استاد goichi Suda معروف به Suda 51 روبرو شوم. بازی K.I.D مثل ساختههای دیگر Suda 51 ازنظر گرافیکی متفاوت و ازنظر داستان خاص است، اما متأسفانه مانند شاهکارهایش [font=Times New Roman]killer 7 ،[/font]No More Heroes
، Shadows of [font=Times New Roman]the Damned [/font]و Lollipop Chainsaw خیلی خوب و دلچسب نیست. بازیهایی که Suda51 میسازد، معمولاً به خاطر فضای عجیب و خاص خود و داستانهای منحصربهفردش تجربهای جدید را در آن سبک برای شما رقم میزنند، اما این بار این تغییرات نتوانسته K.I.D را بازی جدیدی و خاص نشان دهد و همین محیط خاص و داستان عجیبش باعث ضعف بازی شده است.
نام بازی: Killer Is Dead Nightmare Edition
سازنده: Grasshopper Manufacture
ناشر: Deap Silver
پلتفرم: PC
سبک: Hack & Slash
تاریخ انتشار: 23, 2014May
کابوسهای عجیب قاتل| داستان
داستان بازی در مورد قاتلی شیکپوش، جدی و البته کارکشته به نام Mondo zappa است که در آیندهای نهچندان دور که فنّاوری سایبرگ پیشرفت زیادی کرده زندگی میکند. Mondo به همراه دستیار جوانش Mika عضو سازمانی مرموز به نام Bryan Execution office هستند، که مؤسس این سازمان Bryan Roses و دستیارش Vivienne است. کار این سازمان کشتن افراد است حال این فرد آلیس در سرزمین عجایب باشد، مردی که ماه را دزدید یا مردی که خون را دزدید. بعد از کشتن چند نفر از این افراد متوجه میشوید که ارتباطی بین آنها بوده و کسی پشت تمام ماجراها پیشآمده برای Mondo است و وقتی کابوسهای Mondo شروع میشود متوجه میشوید که ...
سبک داستاننویسی و شخصیتپردازی بازی مانند انیمه های ژاپنی است. در اصل Suda51 بهجای روایت داستان یک بازی در حال روایت یک مینی انیمه است، که داستان آن در هر بخش مربوط به کشتن فردی میشود، اما کلیت داستان حول Mondo میچرخد. اگر از طرفداران انیمه های ژاپنی باشید، میدانید که نوع داستاننویسی و شخصیتپردازی انیمه های ژاپنی به این صورت است که در ابتدا ماجرا شما با یک شروع طوفانی وارد داستان میشوید و شخصیت اصلی داستان با نشان دادن قدرت خود در همان ابتدا ماجرا شمارا مجذوب خود میکند و در ادامه هر چه داستان جلوتر میرود ابعاد بیشتری از زندگی شخصیت اصلی داستان و گذشته او نمایان میشود و کمکم بیننده را در خود غرق میکند. هنگامیکه به پایان ماجرا میرسیم تمام ابهامات داستان و شخصیتهای آن، در طول انیمه جواب داده و شما منتظر یک پایان حماسی و شگفتانگیز هستید. متأسفانه Suda51 از همان شروع داستان بازی این فاکتورها را بهدرستی رعایت نکرده و اگرچه در ابتدای بازی شخصیت اصلی قدرت خود را نشان میدهد اما آنچنانکه باید شمارا مجذوب خود نمیکند. یک مینی انیمه معمولاً 60 تا 70 قسمت دارد و بیشتر این قسمتها برای روایت بهتر داستان و گذشته شخصیتها مورداستفاده قرار میگیرد، اما متأسفانه داستان K.I.D بسیار کوتاه است و باعث شده شخصیتپردازی بازی کامل صورت نگیرد. Suda51 در روایت داستان عجله کرده و باعث شده تا بازیباز بهخوبی با کاراکترهای دیگر بازی؛ مثل Mika یا Vivienne ارتباط برقرار نکند. هرچند داستان سریع تمام میشود اما در بازی سوپرایزهای زیادی وجود دارد که باعث می شود داستان کمی مرموز و جالب به نظر بیاید و پایان خوب و سورپرایز مانند آن ارزش وقتیکه برای تمام کردن بازی میگذارید را دارد.
4 شخصیت بازی عبارتاند از:
Mondo Zappa
قاتلی بیروح و ماهر که از یک کاتانا و دست چپ سایبرگ خود برای کشتن افراد استفاده میکند. در ابتدا اطلاعاتی زیادی از او نداریم اما با پیشرفت داستان زوایای بیشتر از زندگی او برای ما آشکار میشود. او برای کشتن افراد دستمزدهای متفاوتی دریافت میکند که از 10000 دلار گرفته تا یک بوسه را شامل میشود.
Mika Takekawa
Mika دستیار Mondo دختری 20 ساله، مهربان، ساده و پر جنبوجوش است. او 2 وظیفه مهم دارد: اولی اینکه غذای موردعلاقه Mondo را که نیمرو است درست کند و دوم وقتی Mondo در مبارزات شکست خورد با مشت و ضربات محکم خود او را از مرگ نجات دهد.
Bryan Roses
مؤسس شرکت Bryan Execution Office که 65 سال سن دارد. او عاشق دریافت مأموریت مهیج و خطرناک است. توانایی او احضار یک سلاح بزرگ به نام Bryan Turret است که وقتی با Mondo ترکیب شود هر دشمنی را از سر راه خود برمیدارند.
Vivienne Squall
دستیار Bryan Roses که 25 ساله است. او به دستمزد مأموریت بیشتر از خود مأموریت اهمیت میدهد. توانایی او احضار 16 دست در اطراف خود به همراه 16 سلاح سبک است که دشمنان را تیرباران میکند. او همچنین با موتور خود Mondo را به مکان اهدافی که باید کشته شوند میرساند.
کابوسهای خطرناک قاتل| گیم پلی:
سبک بازی Hach & Slash است یعنی باید انتظار یک گیم پلی سریع در مبارزات، دشمنان زیاد و البته جانسخت و باس های زیاد در بازی را داشته باشیم. بیشتر مبارزات بازی بر اساس ضربات با سلاح سرد صورت میگیرد و کاتانا Mondo بهترین سلاح برای کشتن دشمنان است. البته دست چپ Mondo هم که به سلاح گرم تبدیل میشود نقش مهمی در مبارزات ایفا میکند اما تا تقویت نشود آنچنان کارایی در مبارزات ندارد و بیشتر در پایان بازی که دشمنانی با سلاح گرم ظاهر میشوند میتواند مؤثر باشد.
کلیت مبارزات بازی به این صورت است که وارد یک اتاق میشوید دشمنان را میکشید و به اتاق بعدی میروید، دراینبین نه معمایی وجود دارد نه چالش دیگری که شمارا سردرگم میکند، فقط در مراحل آخر کمی تعداد اتاقها بیشتر میشود که باید در بین آنها کلید در اصلی را جستجو کنید. مبارزات در بازی روان است Mondo در ابتدا با ضربات ساده شروع میکند و هرچه زنجیره ضربات شما بالا رود او هم سریعتر شده و ضربات بهتر و سریعتری را وارد میکند. در بازی هم میتوانید ضربات را دفاع کنید و هم جاخالی دهید اما بدون شک کارایی جاخالی بسیار بیشتر است چراکه با جاخالی دادن بهموقع میتوانید از قابلیت خاص Mondo استفاده کنید. این قابلیت به شما این امکان را میدهد بعد جاخالی دادن ضربه حریف او را با ضربات سریع و کشنده خود در حالت Burst Rush تنبیه کنید که در مبارزه با باس ها و زمانی که دشمنان قوی وارد بازی میشوند بسیار کاربرد دارد. هوش مصنوعی دشمنان زیاد خوب نیست در طول بازی حتی قویترین دشمنان از یک نوع رفتار تبعیت میکنند، شمارا پیدا کنند، نزدیک شوند، چند ضربه بخورند، دفاع کنند، ضربه بزنند. متأسفانه دشمنان بازی در تمامی درجه سختیها فقط همین نوع رفتار رادارند و فقط جانسختتر میشوند. مبارزات با دشمنان بعد از چند ساعت برای شما راحت میشود اما کوتاهی بازی مانع از لذت بردن شما از این راحتی میشود. با افزایش قابلیتهایتان بازی سادهتر هم میشود و این سادگی در گیم پلی بازی یکی از نقاط ضعف بازی است.
سازندگان برای اینکه درجه سختی بازی را بالا ببرند 2 کارکردهاند: اول تعداد دشمنان و تنوع آنها در مراحل پایانی زیاد کردهاند که اگر در طی مراحل خوب ارتقا پیدا کنید مشکلی برایتان ندارند و دوم دوربین بازی را بد طراحی کردهاند درحین مبارزات واقعاً دوربین روی اعصاب میرود، در مراحل پایانی و بعضی از باس ها واقعاً این دوربین بد مانع زدن درست ضربات یا جاخالی دادن میشود در درجات سختی بالا شمارا بهراحتی به کشتن میدهد. متأسفانه طراحی مراحل هم بسیار ساده است هرچند در هر مرحله به یک مکان دیگر در کره زمین میروید اما هر وقت بازی شروع میشود، این حس به شما دست میدهد که در همان منطقه قبلی هستید. بعد پایان هر مرحله برای شما چند مرحله جانبی بازی میشود که اگر آنها را به پایان برسانید Gift هایی برای شما بهعنوان جایزه باز میشود که در مینی گیم های Gigolo مورداستفاده قرار میگیرد.
یکی از شوخیها و یا بهتر بگوییم مراحل عجیبوغریب که فقط Suda51 میتواند در یک بازی جای دهد همین Gigolo است. مینی گیمی که بازی کردن آن باعث آزادشده تیکت های رنگی و سلاحهای مختلف برای دست چپ Mondo می شود که نقش مهمی در گیم پلی بازی ایفا میکنند. در آخر هر مرحله با یک باس روبرو میشوید که طراحی آنها زیبا و شکست دادن هرکدام روش خواص خود رادارند.
Health Bar: میزان جان شما در بازی را نشان میدهد.
Blood Bar: نواری که 2 استفاده دارد: اول بهعنوان میزان مهمات شما برای سلاحهای گرم دست چپ Mondo و دوم بهعنوان انرژی موردنیاز برای انجام حرکت Adrenaline Burts
Combo bar: نواری که میزان ضربات پشت سر هم Mondo را در مبارزات نشان میدهد.
Sub Weapon Bar: نواری که سلاحهای گرم Mondo و سطح آنها را نشان میدهد.
Final judgment: یکی از تواناییهای خاص Mondo در کشتن دشمنان است. 4 راه برای مجازات دشمنان در اختیاردارید:
زدن دکمه Q: به شما Health Gem جایزه میدهد که میتوانید بهوسیله آن میزان سطح جان خود را افزایش دهید.
زدن کلیک چپ موس: به شما Moon Crystal میدهد که میتوانید با استفاده در بخش توانایی ها Mondo را تقویت کنید.
زدن دکمه Space: با Bloody Rose بهدستآمده بعد کشتن دشمنان میتوانید Blood Bar را افزایش سطح دهید.
زدن دکمه E: با زدن این دکمه Energy Core به دست میآید که Mondo جان ازدستداده خود را بر میگرداند.
Adernaline Burt
Office Menu: در اینجا میتوانید Mondo را تقویت میکنید، هدایا بخش Gigolo را تهیه میکنید و ...
Upgardes Menu: در اینجا تواناییها Mondo را با مصرف Moon Crystal تقویت میکنیم؛ که از 3 بخش به نامهای Sub Waepon Skills، Special Skills و Attack skills
Attack skills: در این بخش شما توانایی Mondo در مبارزات نزدیک مخصوصاً مبارزه با کاتانا را افزایش میدهید که به ترتیب از چپ به راست:
Power Stab: این گزینه توانایی حرکت سریع بهسوی دشمنان بعد از جاخالی دادن از ضربات آنان را به شما میدهد، Mondo با استفاده از این توانایی میتواند از فاصله دور خود را به دشمنان برساند.
Upper Slash: با استفاده این توانایی میتوانید به وسیله کاتانا ضربه سنگینی را به دشمنان وارد کنید و آنها را پرتاب کنید.
Spin Slash: با این توانایی Mondo با کاتانا دور خود میچرخد و به دشمنان ضربه وارد میکند در حالت دوم تقویت این توانایی که Spiral Finish نام دارد، Mondo بعد از چرخیدن به دور خود پرشی انجام میدهد و بعد یک ضربه سنگین با کاتانا به زمین وارد میکند که باعث پرت شدن دشمنان و وارد شدن خسارات زیادی به آنان میشود.
Counter Shot: در بازی اگر Mondo بعد حمله نزدیک دشمنان بهموقع جاخالی دهد میتواند Counter Attack (ضد حمله) انجام دهد، همین توانایی برای زمانی که به سمت Mondo تیراندازی میشود وجود دارد که با خرید این توانایی او میتواند بعد از جاخالی دادن با یک تیر دشمنان را مجازات کند.
Counter Smash: در مبارزات اگر ضربات دشمنان را دفع کنید و این توانایی را داشته باشید، Mondo با یک ضربه دشمن را به هوا پرت کرده و ضربات خود را به دشمن وارد میکند.
Sub Weapon Skills: در این بخش شما سلاحها گرم Mondo را خریداری و تقویت میکنید. 2 توانایی اول این بخش که Bullet Shot Ultimate و Snipers Eye نام دارند مربوط به سلاح Bullet Shot میشود. Bullet Shot Ultimate سرعت شلیک این سلاح را افزایش میدهد و Snipers Eye توانایی زوم خودکار روی دشمنان و در صورت تقویت بیشتر، توانایی زوم نزدیکتر روی سر دشمنان برای Head Shot کردن آنها را به Mondo هنگام استفاده از Bullet Shot میدهد.
3 توانایی دیگر این بخش مربوط به سلاحهای freeze shooter، Drill و Charge Cannon است که با خرید و تقویت آنها در دسترس Mondo قرار میگیرند.
Special Skill: شما در این بخش تواناییهای فردی Mondo را افزایش میدهید.
High Mobility: با خرید این گزینه توانایی جاخالی دادن Mondo تقویت میشود و او سریعتر میتواند از ضربات دشمنان فرار کند.
Guard Crush: در بازی Mondo این توانایی را دارد که دفاع دشمنان را بشکند، با خرید این گزینه و تقویت آن حال Mondo این توانایی را به دست میآورد که با نگهداشتن دکمه مربوط به شکستن دفاع، به دشمنان ضربه سختی وارد کند و آنها را او خود دور کند.
Healing: با خرید این گزینه میتوانید در بازی میزان جان کم شده Mondo را با مصرف مقداری از Blood Bar او، برگردانید.
Auto Cure: این گزینه توانایی برگشت خودکار میزان جان کم شده Mondo در مبارزات را فعال میکند.
Gekkou Extreme: این گزینه کاتانا Mondo را تقویت میکند.
حال به بررسی سلاحهای بازی میپردازیم:
Gekkou(moonlight)
کاتانا Mondo که بهترین سلاح بازی است و اسمش به معنی نور ماه (مهتاب) است و میتوان هر دشمنی را که روی زمین حرکت میکند را با چند ضربه آن از پای درآورد. بیشتر مبارزات بازی وابسته به این سلاح است و با بیشتر کردن قابلیتهای آن باعث راحتتر شدن کار Mondo در مبارزات میشوید.
Cybernectic Arm Musselback & Etc
بازوی چپ سایبرگی Mondo که هم بهعنوان سلاح و هم برای باز کردن درها بسته سر راه شما مورداستفاده او قرار میگیرد.
این بازو به 4 سلاح گرم تبدیل میشود:
1- Bullet Shot: بدون شک بهترین سلاح بازی است که با افزایش قابلیتهای آن در کنار کاتانا شما به سلاح دیگری احتیاج پیدا نمیکنید. تنها سلاح گرم بازی که قابلیت زوم و شلیک بدون وقفه را دارا است البته اگر کامل تقویت شود. شلیکها در ابتدا بهصورت تکی صورت میگیرد اما بعد از تقویت بهصورت یک مسلسل سنگین شلیک میکند و بهترین سلاح برای از بین بردن دشمنان هوایی بازی است.
2-Freeze Shooter: قابلیت این اسلحه منجمد کردن دشمنان است اما متأسفانه باید چندین بار به یک دشمن شلیک کرد تا اثر کند. شلیک آهسته اما پیاپی و قدرت کم از نقاط ضعف این سلاح است.
3-Drill: سلاحی که فقط برای شکستن دیوارها مورداستفاده قرار میگیرد. هرچند قدرت خوبی دارد اما کندی آن و وجود کاتانا مانع از استفاده آن در مبارزات میشود.
4- Charge Cannon: آخرین سلاحی که در بازی آزاد میشود و شلیک تکی اما بسیار قوی دارد. اگر بهطور کامل تقویت شود و کامل شارژ شود با یک شلیک آن تمامی دشمنان ابتدایی بازی به هر تعدادی سر راه شلیک باشند از بین میروند؛ اما متأسفانه چون فرآیند شارژ زیاد طول میکشد، در مبارزات مگر اینکه از دشمنان فاصله زیادی داشته باشید مورداستفاده قرار نمیگیرد. این سلاح برای شلیک تا 4 مرحله شارژ میشود اما میتوانید بعد از پر شدن؛ مثلاً 2 مرحله هم شلیک کنید اما شلیک شما قدرت زیادی نخواهد داشت.
کابوسهای تکراری قاتل| گرافیک:
شاید ضعیفترین بخش K.I.D بخش گرافیک آن باشد. هرچند سازندگان از موتور Unreal Engine3 استفاده کردهاند، اما متأسفانه گرافیک بازی هم در بخش فنی و هم هنری ضعیف ساختهشده است. در بخش فنی طراحی مراحل تکراری است؛ مثلاً شاید شما از یک کارخانه به یک غار برده شوید اما هنوز طراحی وسایل اطراف شما یکنواخت و بسیار ساده است و همین سادگی باعث شده تمام مراحل یکشکل به نظر برسند. طراحی مراحل مثل یکخانه پر اتاق تصور میشود که در مرحله کاغذدیواری آن عوضشده و مکان وسایل آن تغییر پیداکرده است. وسایل موجود در اطراف شما همه مثل هم طراحیشدهاند و ضربه زدن به یک میز با یک سنگ فرقی زیادی نمیکند. طراحی دشمنان خاص و عجیب است، آنها مثل دشمنانی که تا حالا دیدهاید نیستند، نمیشود تشخیص داد که انسان یا ربات هستند. آنها حتی از سلاحی عجیب استفاده که شبیه گرز است اما طراحی خاص خود رادارند و در کل طراحیشان این قدر عجیب است که به خاطر همین خاصیت دوست دارید هرچه سریعتر آنها را از سر راه خود بردارید. بافتهای بازی معمولاً کمی دیر بارگذاری میشوند؛ و ازنظر هنری شاید گرافیک خاص به نظر برسد اما چیز جدیدی برای ارائه ندارد و انگار سبک گرافیکی عادی بازی بارنگ قرمز زیاد مخلوط شده باشد؛ اما در کل گرافیک بازی در 2 بخش خوب عمل کرده که اولی در بخش طراحی باس های بازی که واقعاً زیبا، عجیب و مهیج طراحیشدهاند، و دوم در بخش طراحی شخصیت و حرکات آنها مخصوصاً Mondo که واقعاً حرکات سریع و نرمی در بازی دارد و در مبارزات اگر میزان Combo بالا باشد میتوانید این طراحی خوب را مشاهده کنید. گرافیک بازی در بخش نورپردازی هم قابلقبول ظاهرشده که میتوان نورپردازی خوب بازی را در مرحله مردی که خون را دزدید مشاهده کرد.
کابوسهای گوش نواز قاتل| صدا و موسیقی:
در ابتدا هر مرحله یک موسیقی آرامشبخش پخش میشود و با دیدن اولین دشمن موسیقی تغییر میکند و دلهرهآورتر میشود این روند تا جایی ادامه پیدا میکند که وقتی به باس مرحله رسیدید دیگر این موسیقی است که شمارا مجبور به مبارزه میکند و دوست دارید با ضربآهنگ موسیقی دشمن خود را شکست دهید. انتخاب موسیقیها واقعاً دقیق و درست بوده و با حال و هوای هر منطقه که میروید همخوانی دارد. صداگذاری بازی هم ضعف زیادی ندارد دشمنان عادی بازی که فقط فریاد میکشند و حرف نمیزنند، باس ها صدایی زخمت و خشن دارند و بهخوبی خباثت را در پشت صدایشان احساس میکنید و در آخر Mondo و اطرافیان او که صداگذاری بینقص و خوبی دارند؛ اما در بخش صداگذاری بازی مقداری ضعف وجود دارد ضعفی که به مبارزات و صدا سلاحها برمیگردد متأسفانه در این بخش صداگذاری بیشازحد ساده بوده و حتی صدای سلاح دشمنان که شمشیر هم نیست صدایی مانند کاتانا Mondo تولید میکنند که باعث تکراری شدن صداها در مبارزات بازی شده است.
کابوس پایانی قاتل| کلام آخر:
هرچند Suda51 سبک عجیب و خاصی را در داستان بکار برد و سعی کرد با یک گرافیک عجیبتر در کنار گیم پلی استاندارد بازی جدیدی ارائه دهد اما متأسفانه موفق نبوده و اگر بیشتر روی گرافیک بازی کار میشود و داستان طولانیتر بود با بازی خیلی بهتر روبرو میشدیم. این بازی چیزی از استاد Suda51 کم نمیکند کسی که استاد ساختن بازیهایی با تم خاص و عجیب است و همین دلیل کفایت میکند او را یکی از بهترین سازندگان بازیهای کامپیوتری صدا کنیم که هدفش فقط ساخت بازی پرفروش نیست و تلاش میکند برای بازیباز های این دنیا همیشه بازی جدید و عجیبی را عرضه کند.
نقاط قوت: گیم پلی سریع و روان- Boss Fight خوب- موسیقی و صداگذاری خوب- شخصیتپردازی خوب Mondo
نقاط ضعف: گرافیک و طراحی مراحل بد- داستان کوتاه و مبهم- دشمنان تکراری