01-17-2019, 04:32 PM
کنتراست یکی از موثرترین روش های افزودن جذابیت بصری به صفحه است. برای اینکه بیشترین بهره را از کنتراست ببرید، باید حواستان باشد که به اندازه کافی سنگین باشد. در اینجا محافظه کارانه عمل نکنید. قانون کنتراست این است: “عناصر صفحه را به گونه ای متمایز کنید که چشم خواننده به سمت آن صفحه جلب شود.”
چه بر روی طرح بندی یک بروشور کار میکنید، چه در حال طراحی یک پوستر باشید، افزودن کنتراست به صفحه را هیچ گاه نباید فراموش کنید. کنتراست تنها چیزی است که باعث می شود مردم به سمت کار هنری شما جذب شوند که البته اگر بدرستی آن را اعمال کنید کسی متوجه این قضیه نخواهد شد. و برعکس، اگر در استفاده از کنتراست ناشی گری به خرج دهید مثل یک انگشت قرمز و ورم کرده در صفحه، تابلو خواهد شد. کنتراست انواع مختلفی دارد که یکی از آنها کنتراست رنگ است. مثلا رنگ های گرم در مقابل رنگ های سرد، رنگ های روشن در مقابل رنگ های تیره. بله رنگ یکی از موثرترین عناصر کنتراست است، اما انواع دیگری نیز وجود دارد مثل کنتراست تایپ، تراز متن، و اندازه. همه این قوانین نقش حیاتی در موثر عمل کردن طراحی شما خواهند داشت. برای اینکه انواع کنتراست را بهتر بشناسید، به طور مفصل تر هر مورد را بررسی می کنیم تا بتوانید در پروژه بعدی خود قوانین کنتراست را بدرستی به کار ببندید و نتیجه مثبتی بگیرید.
کنتراست اندازه
در تصویر زیر، مثال ساده ای کنتراست اندازه را می بینید. متوجه می شوید که چشم شما ناخودآگاه به سمت متن بزرگتر جلب می شود. این طبیعی است، یک آیتم بزرگ در مقابل یک آیتم کوچک به ما می فهماند که آن آیتم بزرگ، مهم تر است. کنتراست اندازه، جذابیت بصری به ترکیب هنری شما می دهد و باعث می شود بتوانید عناصر کلیدی طرحتان را بهتر پیاده کنید و خواننده را به درستی به مکان مورد نظر هدایت کنید.
[img=0x0]http://printx.ir/wp-content/uploads/2018/12/size-contrast.png[/img]
کنتراست اندازه فقط مختص متن نیست، بلکه می تواند روی تصاویر نیز اعمال شود. بهتر است ابتدا نواحی که می خواهید توجه خواننده به آن جلب شود پیدا کنید و تمرکز خود را روی آن ناحیه قرار دهید. سعی کنید با تغییر اندازه های بجا، چشم خواننده را به مکان درست هدایت کنید. اگر کل طرح شما از متن و تصاویر با اندازه یکسان تشکیل شده باشد، به احتمال زیاد طرح کسل کننده ای خواهد بود. این قانون خصوصا برای زمانی که زائقه مشتری محدود باشد اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد چرا که دیگر قادر نیستید از رنگ برای متمایز ساختن متن، و ایجاد کنتراست استفاده کنید.
کنتراست رنگ
کنتراست رنگ یکی از اصول کلیدی طراحی است، و همانطور که قبلا اشاره شد، احتمالا یکی از مواردی است که قبلا در طراحی هایتان زیاد از آن استفاده می کردید. یک مثال ساده برای آزمایش این تئوری این است که یک پس زمینه سفید در نظر بگیرید و با متن مشکی روی آن بنویسید. کنتراست بین رنگ های سفید و مشکی بسیار واضح است، البته به احتمال زیاد پالت رنگی شما علاوه بر سفید و سیاه شامل رنگ های دیگری نیز خواهد بود.
[img=0x0]http://printx.ir/wp-content/uploads/2018/12/bad-color-contrast.png[/img]
اعمال کنتراست رنگی، هم می تواند طرح شما را جذاب کند، و هم می تواند آن را به فنا ببرد. باید حواستان باشد رنگها با یکدیگر تداخل و تضاد نداشته باشند به طوری که برای خواننده گیج کننده باشد و موجب آزار چشمانش شود. اگر به عکس فوق نگاه کنید احتمالا بعد چند ثانیه چشمتان درد خواهد گرفت. اما تصویر زیر درجه مناسبی از کنتراست را بکار برده و نگاه کردن به آن اصلا چشم را خسته نمی کند. رنگ های انتخابی، سایه های مختلف رنگهای استفاده شده در تصویر قبلی است، اما می بینید که ترکیبشان با هم بخوبی جواب داده است.
بیشتر بخوانید: راهنمای جامع انتخاب رنگ در طراحی کارت ویزیت
[img=0x0]http://printx.ir/wp-content/uploads/2018/12/good-color-contrast.png[/img]
توصیه اکید می شود که با رنگ های مکملی کار کنید که موجبات چشم درد را برای خواننده فراهم نکند. بهتر است از رنگ های خیلی مشابه هم استفاده نکنید مثل قرمز و نارنجی.
کنتراست تایپ
صرف نظر از اینکه نوع طراحی شما چه باشد، به احتمال زیاد از نوعی فونت در کارتان استفاده می کند. در مورد تایپ فیس ها، سایر عناصر کنتراست مثل رنگ و اندازه نیز می تواند اعمال شود. بهتر است در یک طرح فقط از یک تایپ فیس ثابت استفاده نکنید. قسمت هایی را در صفحه انتخاب کنید و در آنجا تغییراتی به فونت خود بدهید. مثلا قسمتی را بولد کنید، قسمت دیگر را کم رنگ و قسمت دیگر را ایتالیک کنید. این کار در عین اینکه یکپارچگی طرحتان را حفظ می کند کنتراست کارتان را بالا می برد.
بیشتر بخوانید: فرق بین فونت با تایپ فیس
منبع: چاپ سی دی
چه بر روی طرح بندی یک بروشور کار میکنید، چه در حال طراحی یک پوستر باشید، افزودن کنتراست به صفحه را هیچ گاه نباید فراموش کنید. کنتراست تنها چیزی است که باعث می شود مردم به سمت کار هنری شما جذب شوند که البته اگر بدرستی آن را اعمال کنید کسی متوجه این قضیه نخواهد شد. و برعکس، اگر در استفاده از کنتراست ناشی گری به خرج دهید مثل یک انگشت قرمز و ورم کرده در صفحه، تابلو خواهد شد. کنتراست انواع مختلفی دارد که یکی از آنها کنتراست رنگ است. مثلا رنگ های گرم در مقابل رنگ های سرد، رنگ های روشن در مقابل رنگ های تیره. بله رنگ یکی از موثرترین عناصر کنتراست است، اما انواع دیگری نیز وجود دارد مثل کنتراست تایپ، تراز متن، و اندازه. همه این قوانین نقش حیاتی در موثر عمل کردن طراحی شما خواهند داشت. برای اینکه انواع کنتراست را بهتر بشناسید، به طور مفصل تر هر مورد را بررسی می کنیم تا بتوانید در پروژه بعدی خود قوانین کنتراست را بدرستی به کار ببندید و نتیجه مثبتی بگیرید.
کنتراست اندازه
در تصویر زیر، مثال ساده ای کنتراست اندازه را می بینید. متوجه می شوید که چشم شما ناخودآگاه به سمت متن بزرگتر جلب می شود. این طبیعی است، یک آیتم بزرگ در مقابل یک آیتم کوچک به ما می فهماند که آن آیتم بزرگ، مهم تر است. کنتراست اندازه، جذابیت بصری به ترکیب هنری شما می دهد و باعث می شود بتوانید عناصر کلیدی طرحتان را بهتر پیاده کنید و خواننده را به درستی به مکان مورد نظر هدایت کنید.
[img=0x0]http://printx.ir/wp-content/uploads/2018/12/size-contrast.png[/img]
کنتراست اندازه فقط مختص متن نیست، بلکه می تواند روی تصاویر نیز اعمال شود. بهتر است ابتدا نواحی که می خواهید توجه خواننده به آن جلب شود پیدا کنید و تمرکز خود را روی آن ناحیه قرار دهید. سعی کنید با تغییر اندازه های بجا، چشم خواننده را به مکان درست هدایت کنید. اگر کل طرح شما از متن و تصاویر با اندازه یکسان تشکیل شده باشد، به احتمال زیاد طرح کسل کننده ای خواهد بود. این قانون خصوصا برای زمانی که زائقه مشتری محدود باشد اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد چرا که دیگر قادر نیستید از رنگ برای متمایز ساختن متن، و ایجاد کنتراست استفاده کنید.
کنتراست رنگ
کنتراست رنگ یکی از اصول کلیدی طراحی است، و همانطور که قبلا اشاره شد، احتمالا یکی از مواردی است که قبلا در طراحی هایتان زیاد از آن استفاده می کردید. یک مثال ساده برای آزمایش این تئوری این است که یک پس زمینه سفید در نظر بگیرید و با متن مشکی روی آن بنویسید. کنتراست بین رنگ های سفید و مشکی بسیار واضح است، البته به احتمال زیاد پالت رنگی شما علاوه بر سفید و سیاه شامل رنگ های دیگری نیز خواهد بود.
[img=0x0]http://printx.ir/wp-content/uploads/2018/12/bad-color-contrast.png[/img]
اعمال کنتراست رنگی، هم می تواند طرح شما را جذاب کند، و هم می تواند آن را به فنا ببرد. باید حواستان باشد رنگها با یکدیگر تداخل و تضاد نداشته باشند به طوری که برای خواننده گیج کننده باشد و موجب آزار چشمانش شود. اگر به عکس فوق نگاه کنید احتمالا بعد چند ثانیه چشمتان درد خواهد گرفت. اما تصویر زیر درجه مناسبی از کنتراست را بکار برده و نگاه کردن به آن اصلا چشم را خسته نمی کند. رنگ های انتخابی، سایه های مختلف رنگهای استفاده شده در تصویر قبلی است، اما می بینید که ترکیبشان با هم بخوبی جواب داده است.
بیشتر بخوانید: راهنمای جامع انتخاب رنگ در طراحی کارت ویزیت
[img=0x0]http://printx.ir/wp-content/uploads/2018/12/good-color-contrast.png[/img]
توصیه اکید می شود که با رنگ های مکملی کار کنید که موجبات چشم درد را برای خواننده فراهم نکند. بهتر است از رنگ های خیلی مشابه هم استفاده نکنید مثل قرمز و نارنجی.
کنتراست تایپ
صرف نظر از اینکه نوع طراحی شما چه باشد، به احتمال زیاد از نوعی فونت در کارتان استفاده می کند. در مورد تایپ فیس ها، سایر عناصر کنتراست مثل رنگ و اندازه نیز می تواند اعمال شود. بهتر است در یک طرح فقط از یک تایپ فیس ثابت استفاده نکنید. قسمت هایی را در صفحه انتخاب کنید و در آنجا تغییراتی به فونت خود بدهید. مثلا قسمتی را بولد کنید، قسمت دیگر را کم رنگ و قسمت دیگر را ایتالیک کنید. این کار در عین اینکه یکپارچگی طرحتان را حفظ می کند کنتراست کارتان را بالا می برد.
بیشتر بخوانید: فرق بین فونت با تایپ فیس
منبع: چاپ سی دی