نظرسنجی: از Mass Effect 3 راضی بودین؟
شما مجاز به شرکت در این نظرسنجی نیستید.
بلی
87.50%
7 87.50%
خیر
12.50%
1 12.50%
در کل 8 رأی 100%
*شما به این گزینه رأی داده‌اید. [نمایش نتایج]

امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
یادی از Mass Effect 3
#1
Rainbow 
Mass Effect 3[تصویر:  mass_effect_3_1920x1080_by_lukemat-d36uki6.png]
مرور

بالاخره شماره سوم بازی تحسین شده اثر توده ای (Mass Effect) عرضه شد تا سگانه کاپیتان شپرد تکمیل شود! البته در این قسمت کاپیتان ما می تواند مونث نیز باشد که جنسیت کاپیتان در ارتباط با کاراکتر های دیگر تاثیری شاید نامحسوس ولی خوب خواهد داشت! اثر توده ای از سری بازی هایی بوده که پس از عرضه بازی اصلی با عرضه محتواهای قابل دانلود (DLC) زیاد سعی در سرگرم کردن مخاطب داشته و به حق نیز موفق بوده حال در زیر مروری اجمالی به این عنوان داشته باشیم.

[تصویر:  Mass-Effect-N7-Wallpaper-1200x800.jpg]
عنوان:
Mass Effect

شرکت سازنده:
BioWare

ناشر:
Electronic Arts

سری:
Mass Effect series

سبک: تیر اندازی سوم شخص، نقش آفرینی نسل هفتم

موتور گرافیکی:
Unreal Engine 3.0

کارگردان:
Casey Hudson

نویسندگان:
Mac Walters, Neil Pollner

تهیه کننده:
Jesse Houston

پلتفورم:
Microsoft Windows, PS3, Xbox 360, Wii U

رده بندی
ESRB : M


کاراکترهای اصلی:

1. Commander Shepard
2. Admiral Hackett
3. Dr Liara T’Soni
4. James Vega
5. Ashley Williams / Kaiden Alenko
6. EDI
7. Garrus Vakarian
8. Tali’Zorah vas Normandy
9. Javik
10. Steve Cortez
11. Jeff “Joker” Moreau
12. Kai-Leng
13. Illusive Man
14. David Anderson
& Miranda Lawson
[تصویر:  Mass-Effect-3-wallpaper-2363.jpg]



سفارشی سازی کاراکتر: پس از انتخاب بازی جدید وارد بخش سفارشی سازی کاراکتر و چند تنظیم دیگر خواهید شد. در خصوص انتخاب سبک بازی سه گزینه Action، Role-Playing و Story را خواهید داشت. حالت Action مکانیسم تصمیم گیر را غیرفعال میکند و درجه سختی بازی را برای تجربه یک اکشن خوب تنظیم می کند. حالت دوم مکانیسم تصمیم گیری را فعال و درجه سختی را درحالت معمولی تنظیم و بالاخره حالت سوم مکانیسم تصمیم گیری را غیر فعال و سختی بازی را به حدی پایین تر برای تمرکز بر روی داستان می آورد.

در زمینه شخصی سازی کاراکتر بهتر است اثر توده ای را با عنوان The Elder Scrolls V: Skyrim مقایسه نکنید! هر چند می توانید چهره پیش فرض کاراکتر را متناسب با جنس تغییر دهید ولی این بخش آن چنان که باید باشد نیست و مدل های زیادی ندارد. هم چنین کاراکتر شپرد مذکر با کمی چین و چروک که نشان از سختی های وارد شده دارد کمی افسرده کننده است ولی با این حال چهره ای واقع گراست ولی چهره پیش فرض شپرد مونث کمی ضعیف عمل می کند و بهتر است آن را شخصی سازی کنید. این چهره برای یک کاپیتان که سختی های زیادی کشیده و مبارزات فراوانی کرده خیلی مناسب نیست با آن که خشمی در زیرلایه اش نهفته!

این بخش شامل چند تنظیم دیگر مانند نژاد و محل تولد و نوع کاراکتر است. هر کدام از نژاد ها دارای نیروی مخصوص به خود است و هم چنین حرکت (مخصوص) نزدیک زن آن ها تفاوت هایی با یکدیگر دارند. نژاد پیشفرض Soldier است که دارای قدرت بدنی بالایی است. برای مثال نژاد Infiltrator می تواند برای مدت کوتاهی نامرئی شود. البته با توجه به نژاد تعدادی از توانایی ها نیز قفل است که با انجام دادن شرط آنها می توانید از آنها نیز استفاده کنید.

تذکر: کاراکتر های Kaiden Alenko و Ashley Williams با توجه به جنسیت کاراکتر شما متغیر است. James Vega یکی از یاران بدرد بخور شما خواهد بود که در هر دو جنس ثابت است.

[تصویر:  Mass-Effect-3-M-8-Avenger-Assault-Rifle-...n-Prop.jpg]


داستان

یکی از قویترین بخش های بازی بدون شک همین است. بازی از شهر ونکوور آغاز می شود. فرمانده شپرد باید در جلسه ای مبنی بر پاسخ دهی به حملات Reaper ها و چگونگی مقابله با آنها در مقر مربوطه حاضر شود. بازی با افکت های سینماتیک خوب (ولی نه عالی) مخاطب را با خود همراه میکند. فرمانده شپرد به همراه دیوید اندرسون (که شخصیتی بسیار مثبت دارد) وارد جلسه (بخوانید دادگاه!) می شود. Ashley Williams / Kaiden Alenko که در اولین اثر توده ای حضور داشتند این بار به همراه کاراکتر جدیدی بنام James Vega حضور خواهند داشت. دادگاه شامل 4 عضو است که اختصاصا درباره Reaper ها و پیش بینی های غلط در رابطه با آنها تشکیل یافته. زمین به صورت ناگهانی مورد حمله Reaper ها قرار گرفته که در همان هنگام تماسی از لندن را دریافت خواهید کرد که حمله سنگین Reaper ها را نشان می دهد. داستان در همان ابتدای بازی کاملا صریح عنوان می شود و هدف بدون پیچش خاصی آشکار است. ولی وجود کاراکتر های منحصر بفردی مثل Illusive Man و Kai-Leng و هم چنین شرکت بدنام Cerberus راه را یر شپرد دشوار می کنن واین درست همین جاست که مخاطب متوجه می شود بدون کمک شکست دادن Reaper ها کاری غیر ممکن است. Shepard (طبق گفته خودش) عضوی از سربروس نیست و فقط قبلا برای آنها کار می کرده است. شپرد چه بخواهد چه نخواهد مسئول قتل هزاران نفر است که باید جوابگو باشد ولی حمله ناگهانی Reaper ها به دادگاه میان پرده را به پایان می رساند و شما را در هیبت شپرد قرار میدهد که مسئولین سنگینی برای شکست دادن Reaper ها دارد و نخستین قدم citadel است. مقری فضایی برای اسکان موقت افراد. در بازی شما شاهد 4 نژاد عمده خواهید بود : نژادهای Asari, Salarian, Turian و Krogan ها خواهید بود. هم چنین دو نژاد مهم دیگر که در اواخر با انها روبرو خواهید شد : Geth ها و نژاد Quarian که باید یکی از این دو نژاد را با انجام ماموریتی انخاب کنید. در طول بازی به وضوح متوجه خواهید شد که Illusive Man قصد کنترل Reaper ها را دارد ولی به هیچ وجه موفق نمی شود و شما باید این ماجرا را به پایان برسانید. پایان نسبتا گنگ بازی و سختی بیش از اندازه اخرین ماموریت در صورت عدم متحد کردن نژاد ها یکی از نقاط ضعف بازی و مایه تاسف است. البته با عرضه محتوای قابل دانلود جدید Extended Cut
این مشکل نیز (کاملا نه) رفع خواهد شد.

امتیاز: 10/8.75

[تصویر:  Mass-Effect-3-Take-Earth-Back-Trailer.jpg]

Gameplay

اثر توده ای در این قسمت نیز کار خود را به خوبی انجام می دهد. ابتدا به HUD ها می پردازم. نوار سلامتی میله ای خمیده است که بسته به نژاد شما رنگ آن می تواند تغییر کند. هم چنین حد اقل 5 فرصت پرشدن کامل سلامتی نیز به صورت 5 میله کوچکتر در پایین نوار سلا متی وجود دارد. قدرت های کاراکتر شما بر اساس شماره در بالای صفحه است که می توانید اگر در حالت آبی باشند آن ها را انتخاب کنید. هم چنین با نگه داشتن کلید Shift در PC قدرت های دو همراه تان را نیز زیر نظر داشته و از آن ها استفاده کنید که مکانیسم واقعا خوبی است. هنگام استفاده از قدرت همراهانتان بازی Pause می شود، به عبارتی زمان متوقف می شود. به طور کل ایده و طرح ستودنی است چرا که هوش مصنوعی همراهانتان خوب است (ولی عالی نیست) ولی با این حال اکثرا نیازمند مداوا خواهند بود و نمی توانند خود را به خوبی پوشش دهند ولی در مقابل هوش مصنوعی دشمنان خوب است و پیشرفت بسیاری داشته. 5 حالت سختی وجود دارد که میانه آن ها Normal است. دشمنان گروهی عمل کرده و خود را نسبت به یاران شما بسیار بهتر پوشش می دهند. در شماره سوم شما می توانید پشت اشیا کاور بگیرید. بین دو کاور بغلتید، سریعا بین دو کاور سوئیچ کنید (با دویدن)، از نردبان بالا و پایین بروید. اضافه شدن عمق به این شماره واقعا به گیم پلی جانی دوباره بخشیده است. ولی از این ها گذشته مکانیسم سخصی سازی اسلحه ها خوب (ولی نه عالی!!!) از آب در آمده است. شما می توانید در هم زمان 5 اسلحه مختلف با خود حمل کنید که طراحی آنها روی لیاس کاراکتر تحسین برانگیز است و مثل بعضی از بازی ها کاراکتر اسلحه را از داخل لباسش در نمی آورد! شما می تواند انواع Rifle، Shotgun، Pistol و Sub-machine gun را با خود حمل کنید. نشانه گیر کارآمد است و کنترل اسلحه ها مثل همیشه خوب. ولی طراحی اسلحه ها کمی زیادی فانتزی و رنگی است!! ولی با این حال گلوله هرکدام و میزان آسیب آنها تفاوت نسبتا زیادی با یکدیگر دارد! به طور کل این قسمت در یک کلمه بسیار خوب است. هم چنین بر اساس تعداد اسلحه هایی که حمل می کنید سرعت حرکت شما نیز متغیر خواهد بود. مکانیسم شخصی سازی اسلحه نیز کار آمد است و می توانید هر کدام از 4 بخش اسلحه تان را تقویت کنید مانند قدرت آسیب، تعویض خشاب، اضافه کردن دوربین و .... از این مبحث که بگذریم به بخش جابه جایی در فضا و مکانیسم سفر میرسیم. این بخش سعی داشته مه سختی های گذشته را حذف کند. شما می توانید سفینه خود را در فضا حرکت دهید و وارد کهکشان های مختلف شوید. هم چنین در سیاره هایی که دارای ماموریت اند فرود بیایید و با مکانیسم Scan اشیای گم شده را پیدا کنید. تمامی کرات موجود داری توضیحات مربوط به خود است. هنگامی که خارج از سیاره ای از Scan استفاده کنید Reaper ها سیگنال سفینه تان را ردیابی کرده و می توانند شما را گیر بیندازند ولی ای کاش کنترل سفینه تا این حد آرکید نبود. با اینحال این مکانیسم در نوع خود کارآمد و خوب است ولی می توانست بهتر از اینها ظاهر شود.

سیستم تصمیم گیری نیز در نوع خود منحصر بفرد و خوش ساخت است و استفاده از آن خوشایند. در طول یازی دیالوگ های انتخابی با رنگ سفید ظاهر خواهند شد ولی در بعضی مواقع حساس با رنگ قرمز برای تهدید، آبی برای متقاعد کردن، خاکستری برای گفت گوی بی طرفانه خواهد بود. شما می توانید با تصمیم خود سرانجام یک ماموریت را تغییر داده یا فقط به یک کاراکتر جوابی درخور داده باشید. در بازی هم چنین شاهد QTE نیز خواهید بود. برای مثال صحنه ی حمله Kai-Leng پس از افتادن روی زمین که باید سریعا عمل کنید وگرنه با ماجرای دیگری روبه رو خواهید شد. در طول بازی با کاراکتر ها ارتباط عاطفی خواهید داشت و حتی به آنها کمک نیز خواهید کرد مانن Steve Cortez ولی این ارتباطات کمرنگ است و آنقدرها هم زیاد نیست و به صورت محدود وجود دارد. صحنه ی تیراندازی با Garrus برای به رخ کشیدن مهارت تیر اندازی یا فروتنی اختیار کردن!!!! را به یاد اورید.
سیستم دیگری مانند دسترسی به ایمیل های خصوصی نیز وجود دارد که در نوع خود قابل تحسین است. این سیستم می تواند ماموریت های فرعی و مینی گیم ها و میان پرده های جالبی را به بازی اضافه کند.

امتیاز: 10/8.5
[تصویر:  mass-effect-3-n7-challenge.jpg]

گرافیک

بازی قدرت گرافیکی خود را از موتور Unreal بدست می آورد. این موتور به اندازه کافی قوی عمل میکند و در بازی به اندازه کافی شاهد سکانس های سینمایی مطلوب خواهیم بود. جلوه های ویژه بازی نسبت به شماره گذشته بهتر شده است و می تواند شما را با محیط خود همرا کند. طراحی محیط ها عالی و بافت ها نیز تا حد ممکن خوب از آب درآمده و شاهد باگ های بسیار ریزی نیز خواهیم بود! دورنمای بازی عالیست و شما می توانید فاصله های دور را نیز مشاهده و از طراحی آنها لذت ببرید. ولی مشکلاتی نیز وجد دارد. طراحی لباس ها مخصوصا لباس های جنگ کمی مشکل دارد و بافت لباس ها کیفیت لازم را ندارد. اگر خوب دقت کنید متوجه ضعف نسبی بافت لباس ها شوید ولی به طور کل می تواند هر کسی را راضی کند. بازی واقعا گرافیک خاص خود و مثال زدنی دارد و بازدهی موتور گرافیکی آن نیز بالاست. به لطف این گرافیک خوب سازندگان بیشتر از میان پرده استفاده کرده اند تا فیلم. کیفیت فیلم های سینماتیک بازی نیز بحث برانگیز و می توانست HD باشد ولی این اتفاق نیفتاد. هم چنین ناپدید شدن دشمنان پس از کشته شدن نیز نقیضه کار را بیشتر میکند. (البته این اشکال احتمالا بر روی سیستم های ضعیف پیش می آید)
در کل بازی دارای گرافیک به مراتب بهتری است و از این نظر بسیارخوب ظاهر میشود.

امتیاز : 10/9

[تصویر:  Mass-Effect-3-Redhead-Shepard.jpg]



صداگذاری

این بازی واقعا بدون صدا گذاری بیسار واقعی خود یک چیزی کم داشت. لیپ سینک ها بسیار بهتر از گذشته ظاهر شده اند و بازی را بیش از پیش طبیعی تر و سینمایی تر میکنند. موسیقی متن این بازی نیز به نوبه خود عالی و چگونگی شروع و نقش بستن لوگوی Mass Effect 3 تاثیر گذار از آب درآمده اند. بعضی از سکانس ها که شاهد کشته شدن دوستان هستیم این موسیقی بی نظیر بازی است که حالت غم را به خوبی منتقل می کند.

امتیاز :10/9.5

[تصویر:  mass_effect_3_distressed_by_darkstaruav-d40fbhs.jpg]



نتیجه گیری: Mass Effect بازی است که واقعا می شود با آن زندگی کرد. ساختار عالی، شخصیت پردازی خوب، موسیقی بی نظیر، روایت درخور توجه و گیم پلی روان آن واقعا برای مخاطب حرفه ای نیز جای حرفی نمی گذارد. با آن که در شخصیت پردازی و روایت داستان نسبت به شماره قبل افت داشته ولی همچنان یک پایان بسیار خوب (ولی نه عالی) برای فرمانده شپرد دوست داشتنی است. امید است Extended Cut بتواند پایانی عالی به مخاطب تحویل دهد.

امتیاز کل: 10/9
پاسخ
#2
عالی بود کارت عین خودم خوبه Confused74: بچه خویی دیگه چیکار میشه کرد
همشهری کین، فیلم مورد علاقه ی منتقدان و گل سرسبد همه ی نظرسنجی ها، به نظرم به شدت خسته کننده است! علاوه بر این، همه ی بازی های فیلم هم بی ارزش است! حجم احترامی که به این فیلم گذاشته می شود برایم غیرقابل درک است.

اینگمار برگمان
پاسخ
#3
خوب نوشتی دمت گرم . آخه من نمیدونم چرا انقدر ازش بد میگن . من تا حالا 12 بار از شماره 1 تا این شماره 3 رو تموم کردم . خیلی هم راضی هستم .Confused74: Confused74: Confused74: Confused62: Confused25: Confused62:
Seize the day or die regretting the time you lost


It's empty and cold without you here, too many people to ache over

Avenged sevenfold - Size the day
پاسخ
#4
(11-07-2012, 01:33 PM)javad.speed 5 نوشته است: خوب نوشتی دمت گرم . آخه من نمیدونم چرا انقدر ازش بد میگن . من تا حالا 12 بار از شماره 1 تا این شماره 3 رو تموم کردم . خیلی هم راضی هستم .Confused74: Confused74: Confused74: Confused62: Confused25: Confused62:
موافقم. بازی فوق العاده ای بود. پایانش رو هم دوست داشتم.
پاسخ
#5
مرسی میلاد.مثل همیشه عالی بود.Confused62:Confused62:Confused62:
من هنوز mass effect 3 رو تموم نکردمConfused38:اما تاجایی که بازی کردم واقعا بازی خیلی خوبیهConfused25:
[تصویر:  41.jpg]
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بازبینی بازی Mass Effect Andromeda (بر روی Vortex G65VR) Gabit0 0 1,286 05-29-2017, 07:44 PM
آخرین ارسال: Gabit0
  یادی از گذشته | بررسی کوتاه عناوین به یاد ماندنی (قسمت دوم ) NS game 4 1,962 12-10-2015, 09:04 AM
آخرین ارسال: BadBoy4Ever
  یادی از گذشته | بررسی کوتاه عناوین به یاد ماندنی (قسمت اول) NS game 9 4,368 05-30-2014, 01:16 PM
آخرین ارسال: Clonel Kovolsky
  بازگشت انسان ها به آرزوی سفر به کهکشان ( نقد و بررسی Mass Effect 3 ) mammad78 15 4,533 08-19-2013, 04:28 PM
آخرین ارسال: Avenged Devil
  یادی از ASSASSIS CREEDREVELEITION vergile 10 4,461 05-16-2013, 01:28 PM
آخرین ارسال: Mahdi.AC4

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان