06-09-2016, 09:47 PM
(آخرین ویرایش: 06-12-2016, 07:33 PM، توسط Devil Prince.)
2016؛ سال کهنهسربازان صنعت گیم | 13 عنوان مورد انتظار در سال 2016 [قسمت دوم]
By Devil Prince
تاریخ انتشار مقاله: 6/9/2016
By Devil Prince
تاریخ انتشار مقاله: 6/9/2016
در قسمت اول این مقاله به بررسی 7 عنوان موردانتظار در نیمهی دوم سال جاری پرداختیم. اکنون به معرفی 6 عنوان باقیمانده میپردازیم. عناوین بزرگی که برای عنوان "بازی سال" خیز برداشتهاند. رقبای اصلی Uncharted 4 در اواخر سال رخسار نشان خواهند داد تا پوزهی ناتان را به خاک بمالند و گوی موفقیت را از چنگال وی بیرون آورند. سازندگان U4 هم تنها میتوانند به عناوین زیر نگاه بیاندازند و برای زمینگیر شدن آنها دعا کنند! در ادامهی مطلب با ما همراه باشید تا با این عناوین آشنا شوید.
تاریخ انتشار: 2016 [نامشخص]
PS4
تنها IP جدیدی که توانسته بود برای خود، جایی در میان بالانشینان سال 2016 دستوپا کند، انحصاری منحصربهفرد PS4، یعنی Horizon: Zero Dawn بود که با بدقولی سازندگان به گروه موردانتظارهای 2017 محلق شد، اما چون هنوز داغمان تازهاست و باور نکردهایم که H:ZD امسال منتشر نمیشود، نیمنگاهی به این عنوان میاندازیم. H:ZD آمدهاست تا خلاقیت و ایدههای بدیع را فریاد کُنَد! تمام عناصر این عنوان، از گیمپلی تا داستان، حول یک ایدهی بِکر، اما خطرناک میچرخد؛ چه میشود اگر انسان دیگر گونهی غالب زمین نباشد؟ آغاز دوبارهی عصر ژوراسیک، اینبار با عموزادگان دایناسورها تا همینجا هم نشان داده که چه جذابیت بالایی دارد، اما پیادهکردن این ایدهها حتی برای اکشن-ادونچرسازهای حرفهای، مانند یوبیسافت سخت و دشوار است؛ چه برسد به استدیوی گوریلا گیمز که تمام عمرش را وقف Killzone کردهاست؛ البته نمایشهای بازی بهقدری زیبا و میخکوبکننده بودهاند که کمکم احساس میکنیم در تمام این مدت، استعداد گوریلا گیمز در ساخت عناوین ماجراجویی، پایمال شدهاست! اما ایکاش ساخت این بازی به استدیوی مطمئنتری واگذار میشد تا آسودهخاطر شویم که تمام پتانسیل این بازی به کار گرفته میشود. Horizon میتواند به سنبل خلاقیت و ابتکار در صنعت گیم تبدیل شود یا میتواند مانند The Order 1886، گواه عینی مَثَل «هرکسی را بهر کاری ساختند» باشد.
شانس موفقیت: 75%
تاریخ انتشار: 15 نوامبر - 25 آبان
PC | PS4 | Xbox One
در فاصلهی یک هفته باقیمانده تا E3 2016، شرکت Ubisoft به شایعات پیرامون نسخهی دوم Watch Dogs پایان داد و طی مراسمی این عنوان را معرفی کرد. تمام تصاویر، تریلرها و اطلاعات WD2 به یک کلمه ختم میشوند؛ تغییر! WD2 بوی موفیقت میدهد، چون به تمام نقطهضعفهای نسخهی اولش توجه کردهاست. شیگاگو، شهر ارواح، را با بهشتی به نام سانفرانسیسکو عوض کردهاست. جو غمگین و تاریک نسخهی اول را به اتمسفر شاد و دیوانهوار فروختهاست و مارکوس رِندِر بشاش و سرمَست را جانشین آیدن پیرسِ بیروح و افسرده کردهاست. حالا میتوانیم تاحدودی WD2 را رقیبی شایسته درخور سری GTA بدانیم؛ البته امیدواریم یوبیسافت دوباره هوس بازی با دم شیر نکند و مدام عنوان نوپای WD را با غولی چون GTA مقایسه نکند. پیشرفتهای این نسخه چنان گسترده هستند که WD2 را شبیه به IP جدیدی نشان میدهند. یکی از این ویژگیها، حرکات پارکور بازی است. برای اولینبار در این چند سال اخیر شاهد پارکور واقعی در عناوین بازیهای ویدئویی هستیم. تصور انجام حرکات پارکور در پشتبامهای شهر همیشهآفتابی سانفرانسیسکو؛ اضافه شدن گجتهای جدید از جمله نوعی پهپاد و ماشین کنترلی در کنار سیستم هک پیشرفتهتر و فراگیرتر، همه و همه انتظار برای این بازی را سختتر و سختتر میکنند؛ البته پیشنهاد میشود برای محکمکاری، احتمال ناکامی WD2 را نیز درنظر بگیرید؛ چراکه یوبیسافت استعداد عجیبی در ناامیدکردن طرفداران دارد و حالا تقریبا همهی گیمرها دندانهایش را شمردهاند و با اصطلاح "هایپ یوبیسافتی" آشنا هستند!
شانس موفقیت: 75%
5- !Final Fantasy XV | Fantastic Fantasy
تاریخ انتشار: 30 سپتامر - 9 مهر
PS4 | Xbox One
تعداد Final Fantasyها، آنقدر زیاد شده که دیگر شمارشان از دستمان خارج شدهاست! گسترهی این عناوین چنان پهناور است که گاهاََ از سبک اصلی خود، یعنی نقشآفرینی، به سایر سبکها هم سرک کشیدهاند؛ گاهی نقشآفرینی بودهاند و گاهی آنلاین و هر از گاهی هم وارد سبک تاکتیکی (Tactical) شدهاند. Final Fantasy XV قرار است جزو معدود عناوین این سری باشد که از نعمت جهانباز بودن بهرهمند میشود؛ اما چیزی که این عنوان را وارد حاشیه کرد، سبک آن نبود، بلکه نمایش E3 آن بود. تریلر این بازی در E3 2013 به طرز فجیعی گیجکننده، مبهم و شلخته بود. در این تریلر مشخص نبود که با گیمپلی بازی روبهرو هستیم یا یک تریلر CG. به نظر میآمد قسمتهایی از این تریلر مربوط به گیمپلی بازی است، اما سرعت اتفاقات در تریلر آنقدر بالا بود که همهی عناصر بازی بیمعنی به نظر میآمدند. شخصیت اصلی ناگهان از یک طرف به طرف دیگر تلپورت میشد؛ پشت میز کاور میگرفت و سپس تبدیل به آب میشد و در هوا شناور میشد! این تریلر بازخوردهای متفاوتی داشت. عدهای اسکوار انیکس را متهم به عوامفریبی کردند و تریلر بازی را ساختگی دانستند و عدهای هم به نسخهی XV امیدوار شدند. با گذشت زمان، سازندگان اطلاعات و تریلرهای مختلف و معقولتری را از بازی منتشر کردند و نهایتاََ موج اعتراضات، فروکش کرد. اطلاعات و تریلرهای اخیر FF:XV نشان از یکی از جاهطلبانهترین عناوین در این سری دارد که میتواند تبدیل به بهترین تجربهی فانتزیبازان در تمام دورانها شود. در این عنوان میتوانید سوار ماشین شوید و کل شهر را زیر پا بگذارید یا با قطار به گردش در شهر افسانهها بپردازید. گیمپلی و گرافیک بازی در کنار کاراکترهای دوستداشتنی سری، نوید یک شاهکار تمامعیار را میدهند. امیدواریم این Final Fantsy، فانتزیهایمان را به باد ندهد و برایمان نوستالژیک باشد!
شانس موفقیت: 75%
4- شروع دوبارهی حماسه | Mass Effect: Andromeda
تاریخ انتشار: سه ماههی چهارم 2016
PC | PS4 | Xbox One
اگر پردهی نقرهای به سهگانههایی چون سری فیلمهای ماتریکس و ارباب حلقهها مینازد، دنیای بازیها هم به سهگانهای به نام Mass Effect میبالد. معجزهی کاپیتان شپرد و همقطارانش در طول سه نسخهی طلایی این سری ما را محصور خود کردهاست. بایووِر کاری کرد تا با Mass Effect زندگی کنیم؛ برای بقای بشریت و سایر نژادهای کهکشان تا آخرین نفس تقلا کنیم و با افتخار در آغوش مرگ جای بگیریم. اشکها و لبخندهایی که با کاپیتان شپرد ریختهایم در تالار مشاهیر قلبمان اسکان و آن را مزیّن کردهاند. حماسهی شپرد و گروهش با یک پایان تراژدیک به آخر خط رسید. محبوبیت بالای این سری بایوور را تشویق به ساخت نسخهی دیگری از Mass Effect کرد؛ این بار بدون کاپیتان شپرد. سازندگان به احترام شپرد و سهگانهاش ترجیح دادند تا شمارهای به نسخهی جدید بازی اختصاص ندهند. اگرچه نگرانیهایی دربارهی ضربهخوردن به بازی به دلیل نبود کاپیتان شپرد وجود دارد، اما سایهی بایوور روی سر این عنوان، باعث میشود تا با خیالی تقریبا آسوده به آیندهی بازی امیدوار باشیم. هنوز اطلاعات زیادی از بازی در دسترس نیست و تنها یک تریلر از بازی منتشر شدهاست، اما نام Mass Effect باعث میشود تا به شدت مشتاق تجربهی این بازی باشیم؛ عنوانی که محکوم به پیروزی است؛ چراکه به دست بایووری ساخته میشود که بارها ما را با تردستیهایش مات و مبهوت و صفحهی نمایشمان را تبدیل به تئاتر رویاها کردهاست. ME:A میتواند مانند برادارن ارشدش در تالار مشاهیر قلب ما مستقر شود یا برای اولینبار در چند سال اخیر، بایوور را متحمل شکست سختی کند؛ اتفاقی که وقوعاش از بازنشستهشدن سری Call of Duty هم بعیدتر است!
شانس موفقیت: 90%
3- ماشین یا انسان؟ مسئله این است | Deus Ex: Mankind Divided
تاریخ انتشار: 23 آگوست - 2 شهریور
PC | PS4 | Xbox One
آیندهی بشریت، تصویر تیره و تاری است که هرکس استدلال خاص خود را از آن دارد. در آیندهای که استدیوی آیداس مونترال (Eidos Montreal) در عنوان DE:MD به تصویر کشیدهاست، بشر به دو گروه تقسیم میشود؛ انسان و نیمه ماشین. از همین نقطه است که تبعیض و اختلاف طبقاتی به وجود میآید. نیمهماشینها به عنوان پستترین قشر جامعه مجبورند زیر دست و پای انسانها له شوند، اما زمانِ آن رسیده تا زنجیرهای اسارت از هم گسیخته شوند. عظمت جهانی که آیداس مونترال در سری Deus Ex آفریدهاست، وصفناپذیر است. ریزبینی سازندگان در پرداخت به جزئیات آنچنان زیاد است که گاهاََ احساس میکنید واقعا چنین اتفاقاتی رخ دادهاست. کافیاست گوشهای از اطلاعات لو رفته از داستان بازی را مطالعه کنید تا به نشانهی تایید، سر تکان بدهید. طبق گفتهی سازندگان، کل هستهی داستانی این عنوان مربوط به رستگاری آدام جِنسن خواهد بود؛ پس نمیتوان لحظهای در موفقیت داستان بازی تردید کرد؛ اما داستان تنها نقطهی عطف بازی نیست. گیمپلی و گرافیک هم کوچکترین نقصی را بروز نمیدهند و یک نفس تا رسیدن به بالاترین سطح ممکن در تلاشاند. به راستی که DE:MD آمادهاست تا سبک اکشن - نقشآفرینی (Action RPG) را بازسازی کند. باید نشست و دید که آیا رستگاری آدام جِنسن با رستگاری سری Deus Ex همموعد میشود یا خیر!
شانس موفقیت: 90%
2- شرمام باد! | Dishonored 2
تاریخ انتشار: 11 نوامبر - 21 آبان
PC | PS4 | Xbox One
نسخهی دومِ شگفتیِ سال 2012، عنوان Dishonored، بار دیگر با گیمرها ملاقات خواهد کرد. Dishonored به واسطهی نسخهی اولاش که عنوانی خوشساخت و خلاقانه بود، به شهرتی جهانی دست یافت و همه را انگشت به دهان گذاشت. عنوانی که در سبک مخفیکاری غوغا به پا کرد و بار دیگر بعد از استاد بزرگ خود، سری Thief، استانداردهای این سری را چندین پله ارتقا بخشید. برگ برندهی Dishonored که امضای این عنوان محسوب میشود، آزادی عمل است. Dishonored آزادی و قدرت اختیار را به گیمرها هدیه کرد؛ هدفی که Assassin's Creed سالهاست برای نائل شدن به آن دستوپا میزند، اما ذرهای هم به آن نزدیک نمیشود. امروز این Dishonored است که به نماد ششدانگِ "آزادی عمل" تبدیل شده است. Dishonored مانند تابلویی گرانبهاست؛ هرچه بیشتر در آن کَندوکو کنید، بیشتر در زیباییها و دنیای طاعونزدهاش غرق میشوید. گیمپلی غنی این بازی چشمها را در برابر گرافیک و داستان متوسط بازی کور میکند تا فقط قدرتنمایی بازی در بخش گیمپلی را ببینید و از دهها راه اتمام مراحل و ترکیب کردن جادوها و مهارتهای فرابشریتان لذت ببرید. حالا زمان آن است تا جلودار کاروان مخفیکاران، جایگاه فعلیاش را تثبیت کند. Dishonored 2 آمادهی جهش تا افقهایی است که دستنخورده باقی ماندهاند. تردید در موفقیت این بازی مانند تردید در چرخش زمین است؛ پس خود را برای درنوردیدن شهر کارناسا آماده کنید؛ جهنمی که بهشت دیکتاتورهاست!
شانس موفقیت: 90%
1- میدان جنگی به وسعت جهان | Battlefield 1
تاریخ انتشار: 18 اکتبر - 27 مهر
PC | PS4 | Xbox One
بعد از سالها دوباره امید مدفونشدهی طرفداران شوتر اولشخص از زیر یک خروار ناامیدی برخاستهاست تا باری دیگر به یک عنوان لبخند بزند؛ عنوانی که بعد از مدتها راه قلب طرفداران را پیدا کرد. Battlefield 1 برای اولینبار میتواند بر بام شوتر سومشخص تکیه زند؛ چراکه دارای چند ویژگی اساسی است. اول اینکه ایدهی این بازی بینهایت جذاب و تا حدودی دستنخورده است. جنگ جهانی اول دورهای است که طرفداران سری Call of Duty مدت هاست که منتظر میهمان شدن آن در سری محبوبشان هستند، اما تعلل و سردرگمی سازندگان در آیندهی لایتناهی باعث شد تا استدیوی دایس این فرصت را غنیمنت بشمارد و شانس خود را امتحان کند که از قضا نتیجهی این تیزهوشی و فرصتطلبی، آن است که تاسِ دایس (!) جفتشش آمدهاست. حمایت همهجانبهی طرفداران هم مهر تایید این قضیه است. آیا عنوانی که تا به حال 16 میلیون بار در یوتیوب دیده شدهاست محبوب نیست؟! حتی منتقدان هم از حالا تصمیم بهجا و عاقلانهی سازندگان را تحسین و Battlefield 1 را مبدا عصر طلایی این سری میدانند. اکنون که Call of Duty جدید در حال آیندهگردی است و به رکورد "چهارمین ویدئوی منفور یوتیوب" زیرچشمی نگاه میکند، میتوانیم CoD جدید و سازندگان آن را که در خلسه به سر میبند فراموش و سر کلاس درس استدیوی دایس بنشینیم و با جنگ جهانی اول کمی بیشتر آشنا شویم و به صورت عملی ببینیم که چگونه یک گرز میتواند بر سلاح گرم غلبه کند!
شانس موفقیت بازی: 85%
توجه: معیار اصلی موفقیت عناوین زیر، نظر منتقدان و سپس میزان استقبال طرفداران و میزان فروش قرار گرفتهاست. ضمناََ موفقیت بازی در رتبهبندی بازی نقشی نداشتهاست و پارامتر اصلی این رتبهبندی، موردانتظار بودن است.
6 (سابق!)- روزی که بشر، زمین را به رباتها باخت | Horizon: Zero Dawnتاریخ انتشار: 2016 [نامشخص]
PS4
تنها IP جدیدی که توانسته بود برای خود، جایی در میان بالانشینان سال 2016 دستوپا کند، انحصاری منحصربهفرد PS4، یعنی Horizon: Zero Dawn بود که با بدقولی سازندگان به گروه موردانتظارهای 2017 محلق شد، اما چون هنوز داغمان تازهاست و باور نکردهایم که H:ZD امسال منتشر نمیشود، نیمنگاهی به این عنوان میاندازیم. H:ZD آمدهاست تا خلاقیت و ایدههای بدیع را فریاد کُنَد! تمام عناصر این عنوان، از گیمپلی تا داستان، حول یک ایدهی بِکر، اما خطرناک میچرخد؛ چه میشود اگر انسان دیگر گونهی غالب زمین نباشد؟ آغاز دوبارهی عصر ژوراسیک، اینبار با عموزادگان دایناسورها تا همینجا هم نشان داده که چه جذابیت بالایی دارد، اما پیادهکردن این ایدهها حتی برای اکشن-ادونچرسازهای حرفهای، مانند یوبیسافت سخت و دشوار است؛ چه برسد به استدیوی گوریلا گیمز که تمام عمرش را وقف Killzone کردهاست؛ البته نمایشهای بازی بهقدری زیبا و میخکوبکننده بودهاند که کمکم احساس میکنیم در تمام این مدت، استعداد گوریلا گیمز در ساخت عناوین ماجراجویی، پایمال شدهاست! اما ایکاش ساخت این بازی به استدیوی مطمئنتری واگذار میشد تا آسودهخاطر شویم که تمام پتانسیل این بازی به کار گرفته میشود. Horizon میتواند به سنبل خلاقیت و ابتکار در صنعت گیم تبدیل شود یا میتواند مانند The Order 1886، گواه عینی مَثَل «هرکسی را بهر کاری ساختند» باشد.
شانس موفقیت: 75%
===============
6- هک، پارکور، انتقام! | Watch Dogs 2تاریخ انتشار: 15 نوامبر - 25 آبان
PC | PS4 | Xbox One
در فاصلهی یک هفته باقیمانده تا E3 2016، شرکت Ubisoft به شایعات پیرامون نسخهی دوم Watch Dogs پایان داد و طی مراسمی این عنوان را معرفی کرد. تمام تصاویر، تریلرها و اطلاعات WD2 به یک کلمه ختم میشوند؛ تغییر! WD2 بوی موفیقت میدهد، چون به تمام نقطهضعفهای نسخهی اولش توجه کردهاست. شیگاگو، شهر ارواح، را با بهشتی به نام سانفرانسیسکو عوض کردهاست. جو غمگین و تاریک نسخهی اول را به اتمسفر شاد و دیوانهوار فروختهاست و مارکوس رِندِر بشاش و سرمَست را جانشین آیدن پیرسِ بیروح و افسرده کردهاست. حالا میتوانیم تاحدودی WD2 را رقیبی شایسته درخور سری GTA بدانیم؛ البته امیدواریم یوبیسافت دوباره هوس بازی با دم شیر نکند و مدام عنوان نوپای WD را با غولی چون GTA مقایسه نکند. پیشرفتهای این نسخه چنان گسترده هستند که WD2 را شبیه به IP جدیدی نشان میدهند. یکی از این ویژگیها، حرکات پارکور بازی است. برای اولینبار در این چند سال اخیر شاهد پارکور واقعی در عناوین بازیهای ویدئویی هستیم. تصور انجام حرکات پارکور در پشتبامهای شهر همیشهآفتابی سانفرانسیسکو؛ اضافه شدن گجتهای جدید از جمله نوعی پهپاد و ماشین کنترلی در کنار سیستم هک پیشرفتهتر و فراگیرتر، همه و همه انتظار برای این بازی را سختتر و سختتر میکنند؛ البته پیشنهاد میشود برای محکمکاری، احتمال ناکامی WD2 را نیز درنظر بگیرید؛ چراکه یوبیسافت استعداد عجیبی در ناامیدکردن طرفداران دارد و حالا تقریبا همهی گیمرها دندانهایش را شمردهاند و با اصطلاح "هایپ یوبیسافتی" آشنا هستند!
شانس موفقیت: 75%
5- !Final Fantasy XV | Fantastic Fantasy
تاریخ انتشار: 30 سپتامر - 9 مهر
PS4 | Xbox One
تعداد Final Fantasyها، آنقدر زیاد شده که دیگر شمارشان از دستمان خارج شدهاست! گسترهی این عناوین چنان پهناور است که گاهاََ از سبک اصلی خود، یعنی نقشآفرینی، به سایر سبکها هم سرک کشیدهاند؛ گاهی نقشآفرینی بودهاند و گاهی آنلاین و هر از گاهی هم وارد سبک تاکتیکی (Tactical) شدهاند. Final Fantasy XV قرار است جزو معدود عناوین این سری باشد که از نعمت جهانباز بودن بهرهمند میشود؛ اما چیزی که این عنوان را وارد حاشیه کرد، سبک آن نبود، بلکه نمایش E3 آن بود. تریلر این بازی در E3 2013 به طرز فجیعی گیجکننده، مبهم و شلخته بود. در این تریلر مشخص نبود که با گیمپلی بازی روبهرو هستیم یا یک تریلر CG. به نظر میآمد قسمتهایی از این تریلر مربوط به گیمپلی بازی است، اما سرعت اتفاقات در تریلر آنقدر بالا بود که همهی عناصر بازی بیمعنی به نظر میآمدند. شخصیت اصلی ناگهان از یک طرف به طرف دیگر تلپورت میشد؛ پشت میز کاور میگرفت و سپس تبدیل به آب میشد و در هوا شناور میشد! این تریلر بازخوردهای متفاوتی داشت. عدهای اسکوار انیکس را متهم به عوامفریبی کردند و تریلر بازی را ساختگی دانستند و عدهای هم به نسخهی XV امیدوار شدند. با گذشت زمان، سازندگان اطلاعات و تریلرهای مختلف و معقولتری را از بازی منتشر کردند و نهایتاََ موج اعتراضات، فروکش کرد. اطلاعات و تریلرهای اخیر FF:XV نشان از یکی از جاهطلبانهترین عناوین در این سری دارد که میتواند تبدیل به بهترین تجربهی فانتزیبازان در تمام دورانها شود. در این عنوان میتوانید سوار ماشین شوید و کل شهر را زیر پا بگذارید یا با قطار به گردش در شهر افسانهها بپردازید. گیمپلی و گرافیک بازی در کنار کاراکترهای دوستداشتنی سری، نوید یک شاهکار تمامعیار را میدهند. امیدواریم این Final Fantsy، فانتزیهایمان را به باد ندهد و برایمان نوستالژیک باشد!
شانس موفقیت: 75%
4- شروع دوبارهی حماسه | Mass Effect: Andromeda
تاریخ انتشار: سه ماههی چهارم 2016
PC | PS4 | Xbox One
اگر پردهی نقرهای به سهگانههایی چون سری فیلمهای ماتریکس و ارباب حلقهها مینازد، دنیای بازیها هم به سهگانهای به نام Mass Effect میبالد. معجزهی کاپیتان شپرد و همقطارانش در طول سه نسخهی طلایی این سری ما را محصور خود کردهاست. بایووِر کاری کرد تا با Mass Effect زندگی کنیم؛ برای بقای بشریت و سایر نژادهای کهکشان تا آخرین نفس تقلا کنیم و با افتخار در آغوش مرگ جای بگیریم. اشکها و لبخندهایی که با کاپیتان شپرد ریختهایم در تالار مشاهیر قلبمان اسکان و آن را مزیّن کردهاند. حماسهی شپرد و گروهش با یک پایان تراژدیک به آخر خط رسید. محبوبیت بالای این سری بایوور را تشویق به ساخت نسخهی دیگری از Mass Effect کرد؛ این بار بدون کاپیتان شپرد. سازندگان به احترام شپرد و سهگانهاش ترجیح دادند تا شمارهای به نسخهی جدید بازی اختصاص ندهند. اگرچه نگرانیهایی دربارهی ضربهخوردن به بازی به دلیل نبود کاپیتان شپرد وجود دارد، اما سایهی بایوور روی سر این عنوان، باعث میشود تا با خیالی تقریبا آسوده به آیندهی بازی امیدوار باشیم. هنوز اطلاعات زیادی از بازی در دسترس نیست و تنها یک تریلر از بازی منتشر شدهاست، اما نام Mass Effect باعث میشود تا به شدت مشتاق تجربهی این بازی باشیم؛ عنوانی که محکوم به پیروزی است؛ چراکه به دست بایووری ساخته میشود که بارها ما را با تردستیهایش مات و مبهوت و صفحهی نمایشمان را تبدیل به تئاتر رویاها کردهاست. ME:A میتواند مانند برادارن ارشدش در تالار مشاهیر قلب ما مستقر شود یا برای اولینبار در چند سال اخیر، بایوور را متحمل شکست سختی کند؛ اتفاقی که وقوعاش از بازنشستهشدن سری Call of Duty هم بعیدتر است!
شانس موفقیت: 90%
3- ماشین یا انسان؟ مسئله این است | Deus Ex: Mankind Divided
تاریخ انتشار: 23 آگوست - 2 شهریور
PC | PS4 | Xbox One
آیندهی بشریت، تصویر تیره و تاری است که هرکس استدلال خاص خود را از آن دارد. در آیندهای که استدیوی آیداس مونترال (Eidos Montreal) در عنوان DE:MD به تصویر کشیدهاست، بشر به دو گروه تقسیم میشود؛ انسان و نیمه ماشین. از همین نقطه است که تبعیض و اختلاف طبقاتی به وجود میآید. نیمهماشینها به عنوان پستترین قشر جامعه مجبورند زیر دست و پای انسانها له شوند، اما زمانِ آن رسیده تا زنجیرهای اسارت از هم گسیخته شوند. عظمت جهانی که آیداس مونترال در سری Deus Ex آفریدهاست، وصفناپذیر است. ریزبینی سازندگان در پرداخت به جزئیات آنچنان زیاد است که گاهاََ احساس میکنید واقعا چنین اتفاقاتی رخ دادهاست. کافیاست گوشهای از اطلاعات لو رفته از داستان بازی را مطالعه کنید تا به نشانهی تایید، سر تکان بدهید. طبق گفتهی سازندگان، کل هستهی داستانی این عنوان مربوط به رستگاری آدام جِنسن خواهد بود؛ پس نمیتوان لحظهای در موفقیت داستان بازی تردید کرد؛ اما داستان تنها نقطهی عطف بازی نیست. گیمپلی و گرافیک هم کوچکترین نقصی را بروز نمیدهند و یک نفس تا رسیدن به بالاترین سطح ممکن در تلاشاند. به راستی که DE:MD آمادهاست تا سبک اکشن - نقشآفرینی (Action RPG) را بازسازی کند. باید نشست و دید که آیا رستگاری آدام جِنسن با رستگاری سری Deus Ex همموعد میشود یا خیر!
شانس موفقیت: 90%
2- شرمام باد! | Dishonored 2
تاریخ انتشار: 11 نوامبر - 21 آبان
PC | PS4 | Xbox One
نسخهی دومِ شگفتیِ سال 2012، عنوان Dishonored، بار دیگر با گیمرها ملاقات خواهد کرد. Dishonored به واسطهی نسخهی اولاش که عنوانی خوشساخت و خلاقانه بود، به شهرتی جهانی دست یافت و همه را انگشت به دهان گذاشت. عنوانی که در سبک مخفیکاری غوغا به پا کرد و بار دیگر بعد از استاد بزرگ خود، سری Thief، استانداردهای این سری را چندین پله ارتقا بخشید. برگ برندهی Dishonored که امضای این عنوان محسوب میشود، آزادی عمل است. Dishonored آزادی و قدرت اختیار را به گیمرها هدیه کرد؛ هدفی که Assassin's Creed سالهاست برای نائل شدن به آن دستوپا میزند، اما ذرهای هم به آن نزدیک نمیشود. امروز این Dishonored است که به نماد ششدانگِ "آزادی عمل" تبدیل شده است. Dishonored مانند تابلویی گرانبهاست؛ هرچه بیشتر در آن کَندوکو کنید، بیشتر در زیباییها و دنیای طاعونزدهاش غرق میشوید. گیمپلی غنی این بازی چشمها را در برابر گرافیک و داستان متوسط بازی کور میکند تا فقط قدرتنمایی بازی در بخش گیمپلی را ببینید و از دهها راه اتمام مراحل و ترکیب کردن جادوها و مهارتهای فرابشریتان لذت ببرید. حالا زمان آن است تا جلودار کاروان مخفیکاران، جایگاه فعلیاش را تثبیت کند. Dishonored 2 آمادهی جهش تا افقهایی است که دستنخورده باقی ماندهاند. تردید در موفقیت این بازی مانند تردید در چرخش زمین است؛ پس خود را برای درنوردیدن شهر کارناسا آماده کنید؛ جهنمی که بهشت دیکتاتورهاست!
شانس موفقیت: 90%
1- میدان جنگی به وسعت جهان | Battlefield 1
تاریخ انتشار: 18 اکتبر - 27 مهر
PC | PS4 | Xbox One
بعد از سالها دوباره امید مدفونشدهی طرفداران شوتر اولشخص از زیر یک خروار ناامیدی برخاستهاست تا باری دیگر به یک عنوان لبخند بزند؛ عنوانی که بعد از مدتها راه قلب طرفداران را پیدا کرد. Battlefield 1 برای اولینبار میتواند بر بام شوتر سومشخص تکیه زند؛ چراکه دارای چند ویژگی اساسی است. اول اینکه ایدهی این بازی بینهایت جذاب و تا حدودی دستنخورده است. جنگ جهانی اول دورهای است که طرفداران سری Call of Duty مدت هاست که منتظر میهمان شدن آن در سری محبوبشان هستند، اما تعلل و سردرگمی سازندگان در آیندهی لایتناهی باعث شد تا استدیوی دایس این فرصت را غنیمنت بشمارد و شانس خود را امتحان کند که از قضا نتیجهی این تیزهوشی و فرصتطلبی، آن است که تاسِ دایس (!) جفتشش آمدهاست. حمایت همهجانبهی طرفداران هم مهر تایید این قضیه است. آیا عنوانی که تا به حال 16 میلیون بار در یوتیوب دیده شدهاست محبوب نیست؟! حتی منتقدان هم از حالا تصمیم بهجا و عاقلانهی سازندگان را تحسین و Battlefield 1 را مبدا عصر طلایی این سری میدانند. اکنون که Call of Duty جدید در حال آیندهگردی است و به رکورد "چهارمین ویدئوی منفور یوتیوب" زیرچشمی نگاه میکند، میتوانیم CoD جدید و سازندگان آن را که در خلسه به سر میبند فراموش و سر کلاس درس استدیوی دایس بنشینیم و با جنگ جهانی اول کمی بیشتر آشنا شویم و به صورت عملی ببینیم که چگونه یک گرز میتواند بر سلاح گرم غلبه کند!
شانس موفقیت بازی: 85%
!Thanks For Reading
نماز و روزههایتان قبول درگاه حق
!Praise Prince of Persia