Game Maker
گیم میکر
گیم میکر (به انگلیسی: Game Maker) (نام مختصر: GM) نرمافزاری برای بازی سازی در سیستم عامل ویندوز و مک است که توسط مارک اٌورمارس (Mark Overmars) با زبان برنامهنویسی دلفی ارائه شده است. این نرمافزار در حال حاضر توسط یویوگیمز (Yoyo Games) توسعه و ارائه میشود . یویوگیمز شرکت نرمافزار سازی است با دخالت اورمارس . گیم میکر به کاربرانش اجازه میدهد تا بازیهای رایانهای خود را به سادگی ارائه دهند . آخرین نسخه کامل ارائه شده از گیم میکر برای ویندوز نسخه ۸٫۱ در ژانویه ۲۰۱۱ (دی ۱۳۹۰) است و نسخه ۷ برای سیستم عامل مک در آگست ۲۰۱۰ . از نسخه ۱۹۹۹ گیم میکر ارتقاء های زیادی یافت از جمله امکان استفاده در کارهای سه بعدی و ارائه فضای وب برای آپلود بازیهای ساخته شده توسط کاربران . حال یویوگیمز درحال کار بر روی نسخهای جدید از گیم میکر با نامهای (اچ تی ام ال ۵ (html 5)) و استودیو است که کار را برای کاربران آندروید و مک و ... راحت میسازد .
جیامال
جیامال (زبان گیم میکر یا Game Maker Language) یک زبان برنامهنویسی مفسری است که برای استفاده به همراه برنامههای کاربردی ساخت بازی که Game Maker (گیم میکر) نامیده میشود ساخته شدهاست.
اصل این زبان در ابتدا به وسیلهMark Overmars ساخته شد تا سیستم عمل کشیدن و انداختن (بگیر و بکش) "drag-and-drop action" را که در Game Maker استفاده میشود تکمیل نماید. هرچند که در آخرین نسخه اعمال کشیدن و انداختن به GML ترجمه شدند تا بخواهند ازآن به صورت مجزا باشند. GML به سختی با محیط و فضای Game Maker مجتمع شده. اغلب عناصر مانند بلوک پیکسلها و صداها در داخل Game Maker IDE استفاده شدند (در حالی که میتوانستند ازفایلهای خارجی استفاده کنند) معماری Game Maker طراحی شده تا اعمالی مانند کشف رویدادها، طراحی سطح و پیکر بندی شیها را اجرا کند بدون آنکه نیاز باشد تا کد آن را به صورت دستی پیاده سازی کرد.(اضافات کد را به وسیله محیط تعاملی پیشرفته خود کم کرده است.) یک تصور غلط وجود دارد که میگوید زبانهایی مانندPascal وC++ به صورت مستقیم در GML به کار رفته است. این تصور اشتباه است و از آنجا ناشی میشود که GML این توانایی را دارد که شکلبندی Pascal وC++ را به کار ببرد. (مثلا"&&" قابل تعویض با "and" میباشد.)
محصولات یویوگیمز
گیم میکر برای مک
گیم میکر استاندارد
گیم میکر HTML۵
گیم میکر استودیو
گیم میکر مستر (آخرین نسخه ی فعلی گیم میکر و کاملترین نسخه ی گیم میکر که برای اندروید ٬ آی او اس ٬ اچ تی ام ال 5 ٬ مک ٬ ویندوز خروجی میگیرد)
طراحی و استفاده
گیم میکر طراحی شده تا به کاربران اجازه دهد تا به راحتی بازیهایشان را بدون نیاز به یادگیری کامل زبانهای برنامهنویسی مثل سی پلاس پلاس (C++) یا جاوا است . گیم میکر از سیستم بگیر و بکش (drag and drop) استفاده میکند و اجازه میدهد تا آنها بازیشان را با آیکنهای ساخته شده شبیهسازی کنند و بسازند . این آیکنها همان اتفاقات یا اکشنهای گیم میکر است که در بازی اتفاق میافتد . مثل حرکت و نقاشیهای ساده و پایه و ... کاربران خود نیز توانایی ساخت اکشن و کتابخانههایی برای گیم میکر را با نرمافزار اکشن ساز (library maker) دارند . برای آن دسته از افرادی که توانایی و استعداد برنامهنویسی را دارند گیم میکر زبان برنامهنویسی را داراست درون خود با نام زبان برنامه نویسی گیم میکر (gml) که اجازهی ساخت بازیهای حرفهای تری را با این نرمافزار میدهد . گیم میکر اجازه میدهد که کاربر سبکهای مختلف بازی را مثل پلتفرم و تیراندازی اولشخص و سومشخص و بازیهای آنلاین و شبیه سازی و ... بسازد .
نسخههای گیم میکر
گیم میکر :
لایت
پرو
گیم میکر نسخه حاضر:
استادیو (رایگان)
اچ تی ام ال 5
پروفشیونال
مستر
نقایص نسخه لایت(خریداری نشده)
نبود امکان استفاده از فایلهای دی ال ال یا dll
نبود سیستم پارتیکل (سیستمی از افکتها مثل دود و باران و ...)
نبود امکانات حرفهای در طراحی
نبود طراحی و کدهای ساخت بازی سه بعدی
نبود امکان ساخت بازی آنلاین چند نفره
نمایش لوگوی گیم میکر در اول بازی
محدودیت در تعداد منابعی که در بازی به کار برده میشوند
زبان گیم میکر
زبان گیم میکر (gml) زبان کدنویسی در گیم میکر است . این زبان ترکیبی از زبانهای c ، c++ ، java است . گیم میکر زبان برنامه نویسی شیء گرا دارد . این زبان آرامتر از زبانهایی مثل دلفی و سی پلاس پلاس است . امکان استفاده از دی ال ال (dll) در گیم میکر اجازهی استفاده از زبانهای زیر را به گیم میکر میدهد :
سی پلاس پلاس
دلفی
پاسکال
چند زبان دیگر
بازی سازی یعنی ساخت بازی با موتورهای ساخت آن که یا دو بعدی اند یا سه بعدی بعضی از موتورها (انجینها) open sourse اند یعنی میشود تغییرشان داد و بعضی اینگونه نیستند
چند موتور بازی سازی :
game maker یا گیم میکر : موتوری برای ساخت بازیهای دو بعدی و سه بعدی ( بیشتر دو بعدی )
unity یا یونیتی : موتوری که بیشتر برای ساخت بازیهای سه بعدی از آن استفاده میشود
unreal یا آنریل : موتوری که مثل یونیتی با آن بیشتر بازی سه بعدی میسازند .
torque یا ترکیو : این نرمافزار هم برای ساخت بازیهای سه بعدی کاربرد دارد .
cry engine یا کرایانجین : با این انجین بازی کرایسیس ساخته شده
wikipedia.org
دانلود Game Maker v8.1.139
اینم یه وبلاگ مربوط به همین نرم افزار bazinakon.