دوباره برگشتم، نمیدانم که هستم، چه بودم و خواهم بود، فقط میخواهم رو به جلو بروم و بفهمم که من که هستم؟! او در محفظه ی کاملا امنیتی و خاص زندانی شده و همانند آتش زیر خاکستر، در آرامی به سر میبرد؛ اما این آرامی و ساکتی قرار است بعد از 20 سال شکسته شود و دوباره او ظهور کند و مسئولیت خود را به پایان برساند، ولی نه به آن صورتی که فکرش را میکرد. او دیگر یک قهرمان سرد و خطرناک تر از قبل شده و رحم برای او کاملا بی معنی است، دیگر ما شاهد یک ابر قهرمان در نسخه ی 2 این بازی با هدفی مشخص نخواهیم بود، این قهرمان ما بین برزخ گذشته ی خود و نجات دنیا قرار گرفته شده است، موقعی که PROPHET او را به عنوان جایگزین خود انتخاب کرد و سپس گفت: " Remember Me " این همان کلمه ای میباشد، که در Crysis 3 معنی پیدا میکند، جان میگیرد و کاری میکند که شما مات و مبهوت بمانید، البته اگر به عمق این کلمه پی ببرید. چه سختی هایی که قبلا برای نجات زمین نکشیده، اما حالا دارد 20 سال مانند یک زندانی با او رفتار میشود، ولی بس است، دیگر نباید به هیچ کس رحم کرد. برای اولین بار که منوی بازی را مشاهده میکنیم، کاملا جو مخوف و تنها این نسخه را حس میکنیم و با یک موسیقی بسیار زیبا و سازگار با آن محیط، به تجربه ی بازی خواهیم پرداخت. بله نسخه ی سوم سری بازی های Crysis در سال 2013 توسط Crytek ساخته شد. بعد از شکست های جزئی نسخه ی 2 این بازی نسبت به شاهکار Crysis 1 همه منتظر یکی از بهترین شوتر های سال 2013 بودند. ولی متاسفانه این نسخه افت بسیاری داشت و از نظر منتقدان و فروش نیز یک شکست به تمام معنا بود و حتی سازنده هم از این بازی ناراضی بود. اما چرا؟ آیا واقعا حق این بازی همچین شکستی بوده؟ آیا واقعا بازی بوده که بخاطر هایپ های شرکت سازنده اش از بین رفته؟ یا فقط بخاطر مضنون خاصی که در هیچ بازی دیده نشده و داستان واقعا گنگ که باز هم کاملا معلوم نشده؟ یا مانند بسیاری از بازی های دیگر ما شاهد یک بی عدالتی در حق یک گیم بودیم؟ در ادامه ی نقد خودمان سعی میکنیم بیش تر از منتقدان به بدی های بازی بنگریم و زیبایی ها یکی از زیباترین بازی ها را برایتان نشان دهیم.
نام بازی : Crysis 3
استودیوی سازنده ی بازی : Crytek
موتور ساخت بازی : 3 CryEngine
پلتفرم ها : PC/PS3/XBOX 360
سال انتشار : 2013
رده سنی بازی : 18 سال به بالا
سبک بازی : اکشن اول شخص
نام بازی : Crysis 3
استودیوی سازنده ی بازی : Crytek
موتور ساخت بازی : 3 CryEngine
پلتفرم ها : PC/PS3/XBOX 360
سال انتشار : 2013
رده سنی بازی : 18 سال به بالا
سبک بازی : اکشن اول شخص
داستان ( خطر اسپویل ) | گنگ ترین، زیباترین و حتی بهترین چیز در بازی .....
مطمئنا یکی از بهترین نقاط این بازی داستان بسیار زیبای آن است؛ ولی در جاهایی دیده می شود که می گویند " این بازی از داستان غنی برخوردار نیست " خب مطمئنا باید کسانی باشند که بروند سراغ داستان از آن خبردار شوند. متاسفانه شما در این بازی با یکی از زیباترین و گنگ ترین داستان های بازی و حتی میتوان گفت جز 5 داستان پیچیده ی دنیا در کنار بازی بزرگی همچون Metal Gear Solid قرار داد. شما باید برای فهمیدن این داستان تمام نسخه ها را بازی کنید. Crysis 1، Crysis Warhead، Crysis 2 تا بتوانید از داستان نسخه ی 3 این بازی سردر بیارید. در ابتدای بازی شما در یک محفظه ی بسیار قوی و پیشرفته مانند یک آتشی که دیگر اکسیژنی ندارد، بی حرکت مانده اید. ولی طی حمله ی فردی ارتشی به نام Physco شما را نجات میدهد. اما صبر کنید، چه شده؟ مگر در نسخه ی دوم شما بعد از پایان بازی زنده نمانده اید؟ بله در نسخه ی دوم زنده مانده ایم ولی ما توسط نیروهای C.E.L.L که دوباره ظهور کردند، به اسارت گرفته خواهیم شد. طی حمله ی دوباره ی Ceph ها به زمین، باز دوباره نیروهای C.E.L.L وارد عمل شده اند و ازا ین موقعیت برای تصرف زمین استفاده کردند، اما این بار کاملا با فکر جلو رفتند و بزرگ ترین خطر یعنی PROPHET را در محفظه ی فوق امنیتی قرار دادند تا مانع از هدف پلید آن ها شود، اما قضیه به اینجا ختم نمیشود و هنوز کسانی هستند که میدانند، Prohpetـی وجود دارد، ناجی زمین وجود دارد، و آن کس کسی نیست جز مایکل ملقب به سایکو!!! همان طور که در دموی اولیه بازی مشاهده کردیم، سایکو با جمعی از طربازانش به صورت کاملا مخفی به محلی که Prophet در آنجا میباشد نفوذ کردند، حال وقتی Physco که شخصیت اصلی Crysis Warhead نیز بود و در Crysis 1 نیز هم حضور داشت، با صورتی پیر شده به کمک Prophet می آید، ما آن را به یاد نمی آوریم، ولی کم کم میفهمیم که بودیم و چه هستیم. در هنگام بازی صحنه هایی جلوی چشان شما می آید انگار فراموشی گرفته اید و کم کم دارند این لحاظات به یاد شما می آیند. این ها همان DNA هایی بودند، که Prophet از بدون خود گرفته بود و به Nanosuit تزریق کرده بود تا شما بتوانید راه خود را پیدا کنید و برای نجات نیویورک و زمین همان هدف مورد نظر را پیش بگیرید. ولی این DNA ها برای شما داستانی خواهند شد و حتی می توان گفت سرنوشت نسخه ی 4 این بازی را رقم خواهند زد. همین DNA ها باعث شده که در آخر بازی فقط بگویید چرا Prophet آمده است؟ مگر او نمرده بود؟ چطور میشود که اون زنده باشد؟ بله آخر بازی وقتی از فضا سقوط خواهید کرد و وقتی وارد جو می شوید نانوسوییت سوخته و با بدن شما ترکیب شده و DNA هایی که پرافت به این لباس وارد کرده بود، با بدن شما ترکیب شده و اتفاقی واقعا عجیبی می افتد. در پایان بازی میبنید، که شما یک انسان سیاه پوست هستید و همان Prophet. ولی مگر پرافت نمرده بود؟ خود را جلوی چشمانمان با تفنگ کشت. جوابش این است که وقتی Nanosuit سوخت تمام DNA های پرافت به بدن شما وارد شد و شما بعد از مدتی به همان پرافت تبدیل شدید. اما در آینه چه میبینید؟ چرا صورت من به خود حالت Armor گرفته است؟ این هم تمام قابلیت هایی که در لباس نانویی شما وجود داشت به بدن شما منتقل شده است. شما در آخر هم پلاک هایی که Prophet به شما داده بود را بر می دارید و به داخل دریا پرت میکنید و در آخر بدون هیچ لباسی نامرئی میشوید. اما سوال دیگر آن است که سر Physco چه آمد؟ هنگامی که ما را نجات داد؟ در دموی آخرین بازی میبنید که سایکو زنده است و با دو کلت چندین سرباز را کشته و بر روی میز می نشیند. باید دید که در نسخه های بعدی او چه نقش ایفا خواهد کرد، زیرا رفتار او بسیار مغرورانه بود. میتوان گفت بهترین داستان را ما در این نسخه شاهد بودیم، زیرا بسیاری از فراز نشیب ها و اتفاقاتی که این فرانچایز را به جلو هل میداد، در این نسخه ی اتفاق افتاد. لازم به ذکر است که طی خبری از تهیه کننده ی کرایسیس 3 گفت که آینده ی این بازی ممکن است، یک عنوان FPS نباشد و مطمئنا این حرف ربطی بسیار به روایات آخر بازی و تبدیل شدن Prohpet به یک ابر انسان دارد.
مطمئنا یکی از بهترین نقاط این بازی داستان بسیار زیبای آن است؛ ولی در جاهایی دیده می شود که می گویند " این بازی از داستان غنی برخوردار نیست " خب مطمئنا باید کسانی باشند که بروند سراغ داستان از آن خبردار شوند. متاسفانه شما در این بازی با یکی از زیباترین و گنگ ترین داستان های بازی و حتی میتوان گفت جز 5 داستان پیچیده ی دنیا در کنار بازی بزرگی همچون Metal Gear Solid قرار داد. شما باید برای فهمیدن این داستان تمام نسخه ها را بازی کنید. Crysis 1، Crysis Warhead، Crysis 2 تا بتوانید از داستان نسخه ی 3 این بازی سردر بیارید. در ابتدای بازی شما در یک محفظه ی بسیار قوی و پیشرفته مانند یک آتشی که دیگر اکسیژنی ندارد، بی حرکت مانده اید. ولی طی حمله ی فردی ارتشی به نام Physco شما را نجات میدهد. اما صبر کنید، چه شده؟ مگر در نسخه ی دوم شما بعد از پایان بازی زنده نمانده اید؟ بله در نسخه ی دوم زنده مانده ایم ولی ما توسط نیروهای C.E.L.L که دوباره ظهور کردند، به اسارت گرفته خواهیم شد. طی حمله ی دوباره ی Ceph ها به زمین، باز دوباره نیروهای C.E.L.L وارد عمل شده اند و ازا ین موقعیت برای تصرف زمین استفاده کردند، اما این بار کاملا با فکر جلو رفتند و بزرگ ترین خطر یعنی PROPHET را در محفظه ی فوق امنیتی قرار دادند تا مانع از هدف پلید آن ها شود، اما قضیه به اینجا ختم نمیشود و هنوز کسانی هستند که میدانند، Prohpetـی وجود دارد، ناجی زمین وجود دارد، و آن کس کسی نیست جز مایکل ملقب به سایکو!!! همان طور که در دموی اولیه بازی مشاهده کردیم، سایکو با جمعی از طربازانش به صورت کاملا مخفی به محلی که Prophet در آنجا میباشد نفوذ کردند، حال وقتی Physco که شخصیت اصلی Crysis Warhead نیز بود و در Crysis 1 نیز هم حضور داشت، با صورتی پیر شده به کمک Prophet می آید، ما آن را به یاد نمی آوریم، ولی کم کم میفهمیم که بودیم و چه هستیم. در هنگام بازی صحنه هایی جلوی چشان شما می آید انگار فراموشی گرفته اید و کم کم دارند این لحاظات به یاد شما می آیند. این ها همان DNA هایی بودند، که Prophet از بدون خود گرفته بود و به Nanosuit تزریق کرده بود تا شما بتوانید راه خود را پیدا کنید و برای نجات نیویورک و زمین همان هدف مورد نظر را پیش بگیرید. ولی این DNA ها برای شما داستانی خواهند شد و حتی می توان گفت سرنوشت نسخه ی 4 این بازی را رقم خواهند زد. همین DNA ها باعث شده که در آخر بازی فقط بگویید چرا Prophet آمده است؟ مگر او نمرده بود؟ چطور میشود که اون زنده باشد؟ بله آخر بازی وقتی از فضا سقوط خواهید کرد و وقتی وارد جو می شوید نانوسوییت سوخته و با بدن شما ترکیب شده و DNA هایی که پرافت به این لباس وارد کرده بود، با بدن شما ترکیب شده و اتفاقی واقعا عجیبی می افتد. در پایان بازی میبنید، که شما یک انسان سیاه پوست هستید و همان Prophet. ولی مگر پرافت نمرده بود؟ خود را جلوی چشمانمان با تفنگ کشت. جوابش این است که وقتی Nanosuit سوخت تمام DNA های پرافت به بدن شما وارد شد و شما بعد از مدتی به همان پرافت تبدیل شدید. اما در آینه چه میبینید؟ چرا صورت من به خود حالت Armor گرفته است؟ این هم تمام قابلیت هایی که در لباس نانویی شما وجود داشت به بدن شما منتقل شده است. شما در آخر هم پلاک هایی که Prophet به شما داده بود را بر می دارید و به داخل دریا پرت میکنید و در آخر بدون هیچ لباسی نامرئی میشوید. اما سوال دیگر آن است که سر Physco چه آمد؟ هنگامی که ما را نجات داد؟ در دموی آخرین بازی میبنید که سایکو زنده است و با دو کلت چندین سرباز را کشته و بر روی میز می نشیند. باید دید که در نسخه های بعدی او چه نقش ایفا خواهد کرد، زیرا رفتار او بسیار مغرورانه بود. میتوان گفت بهترین داستان را ما در این نسخه شاهد بودیم، زیرا بسیاری از فراز نشیب ها و اتفاقاتی که این فرانچایز را به جلو هل میداد، در این نسخه ی اتفاق افتاد. لازم به ذکر است که طی خبری از تهیه کننده ی کرایسیس 3 گفت که آینده ی این بازی ممکن است، یک عنوان FPS نباشد و مطمئنا این حرف ربطی بسیار به روایات آخر بازی و تبدیل شدن Prohpet به یک ابر انسان دارد.
شخصیت ها | جدید، قدیمی، نامعلوم...
شخصیت بالا کسی نیست جز Psycho که میتوان ناجی جان خود نیز در بازی اسم آن را گذاشت. او در نسخه ی Warhead به عنوان شخصیت اصلی حضور داشت ولی در این نسخه بسیار پیرتر شده و به یک تک تیرانداز ماهر تبدیل شده است و با گروهی ضد C.E.L.L و Ceph قرار است دنیا را نجات دهد، ولی متاسفانه گروه آن ها حتی توان مقابله با
C.E.L.L را ندارند!! ولی ناجی زمین بعد از 20 سال بیدار میشود و....
C.E.L.L را ندارند!! ولی ناجی زمین بعد از 20 سال بیدار میشود و....
این کارکتر بازی Crysis 3 میباشد. البته این شخصیت در نسخه ی 2 هم حضور داشت. در اصل داخل بازی ما شاهد هیچ چهره ای از صورت Alcatraz نبودیم و در فضای مجازی هم صورت هایی پخش شد ، که خیلی شبیه و سایکس بود و هنوز که هنوزه چهره ی الکاتراز مجهول است و احتمالا هیچ وقت هم پیدا نمیشود، زیرا از این به بعد ما Alcatraz را مانند شخصیت پایین خواهیم دید.
Prophet هم از Nanosuit پوشان بود و در نسخه ی 2 رسما خداحافظی کرد. بله او خداحاظی کرد ولی DNA هایش نه! از این به بعد ما چهره ی Alcatraz را باید به این مدل ببینیم و با خود بگوییم که Lorens Barns هرگز نمیمرد. پس همیشه این جمله را به یاد داشته باشید " Remember Me "
تصویر بالا یکی از نیرو های Ceph است. این موجودات فضایی به زمین حمله کرده اند تا دنیا را از بین ببرند. در این نسخه ی آن ها به دسته های Stakler, Grunt, Reaver, Shadow, Scorcher, Dvastator, Spotter, Pinger و Sentry تقسیم میشوند. Stakler ها در این نسخه نیز حضور دارند. آن ها فضایی های مبارز هستند و تمام انسان ها را با دستان آهنین و تیز خود به راحتی تکه تکه میکنند. سرعت آن ها نیز بسیار زیاد و میتوانند در میان گیاهان جوری مخفی شوند که حتی خود شما نیز نتوانید آن را ببینید، این دشمن در مرحله ی Welcom too Jugle نقش بسیار مهمی داشت. Shadow همان طور که از اسمش پیداست باید یک چیز مخفی باشد و کاملا هم هست. آن ها نقش تک تیزاندازهایی را دارند که در ارتفاعات بلند هستند و با تفنگ های بسیار قوی خود میتوانند به صورت شما را از پای در آورند. Pinger در نسخه ی 2 نیز حضور داشت و فضایی بسیار بزرگ با 3 پا است که کشتن آن واقعا سخت است، این ربات 3 پا در بازی نقش مهمی ندارد و جز چند بار در مراحل زیاد دیده نمیشود. Grunt ها نوعی فضایی بهتر بگوییم شاتگان دارد هستند و تنظمیات تفنگ های آن ها جوریت که مانند یک شاتگان به صورت تک تک تیز های بسیار خطرناکی را به شما میزنند و بهتر است در فاضله ی نزدیک با آن ها در نیوفتید. Reaver ها ساده ترین نوع Ceph ها هستند و نسبت به بقیه از جان کمتری بهره میبرند و راحت تر نسبت به بقیه میمیرند. بقیه نیرو های فضایی شامل یک نوع ربات عنکبوت مانند میباشد و مجهز به سلاحی است که از خودش آتش پخش میکند و بهترین راه کشتن آن استفاده از تیر بزقی کمان میباشد. یکربات دیگر مخصوص اسکن کردن است و میتواند شما را وقتی در حالت Cloack Mode هستید پیدا کند و دستتان را برای همه رو سازد.
نفر بعدی ما این شخصیت میباشد، کسی که در اصل رهبری تمام نیروهای ضد C.E.L.L را بر عهده دارد و با سایکو نیز بسیار صمیمی است. او ما را نمیشناسد و وقتی برای اولین بار Prophet را مبیند، از شدت ترس اون را یک Ceph خطاب میکند ولی وقتی سایکو با اون صحبت میکند تا حدی اون قانع میشود و حرف او را زمین نمیزند. در مراحل کلر نقش بسیار مهمی ایفا میکند و تمامی نقشه های و طراحی مراحل را او به ما میگوید و اتفاقات مهمی نیز برا او رخ میدهد.
گرافیک | !!!!!!
60 درصد یک بازی گرافیک است!! حرفی از برادران یرلی، همان چیزی که در کرایسیس 3 هم دیدم، بخش اعظم این بازی مختص به گرافیک و جلو های هنری آن بود. به لطف موتور فوق العاده قوی CryEngine 3، هنوز که هنوزه خیلی از بازی های نسل هشتمی نیز نصف گرافیک این عنوان را ندارند، عنوان Crysis 3 با همکاری Nvidia یک گرافیک فراتر از انتظار را تحویل گیمر ها داد!!! Teslletion یکی از مهم ترین قسمت های گرافیکی بوده و بسیار گرافیک بازی را با کیفیت میکند. در ادامه عکس های از گرافیک بازی میگذاریم تا به قدرت CryEngine 3 پی ببرید. کرای انجین برعکس دیگر موتورهای گرافیکی واقعا بر کیفیت تکسچرها اهیمت میدهد و میتوان آن را به وضوح در کرایسیس 3 دید. قاصدک ها چنان در بازی به تکان میخورند و همچنین محیط داینامیک بازی واقعا گیمر را مشتاق به بازی میکند. کیفیت تکسچر های بازی حتی از واقعیت هم واقعی تر میباشد، حتی کوچک ترین جزئیات بازی مانند یک قورباغه چنان با ظرافت طراحی شده اند که حتی سخت گیران منتقدان گرافیک هم هیچ حرفی برای گفتن ندارند. کیفیت برگ درختان و همچنین تکان خوردن آن ها بسیار فراتر از نسل هفت بود.در نورپردازی حرفی برای گفتن باقی نمی ماند، در Crysis 2 اشعه های نور کمتر دیده میشد، ولی در این نسخه ی با موتور ارتقا یافته CryEngine ما شاهد یک نورپردازی فوق العاده میباشیم و تابش آن از لا به لای درختان واقعا زیبا به نظر میرسد. با اینکه از یک بازی FPS انتظار پردازش محیط دور زیادی نمیرود، ولی حالت Sanbox کوچک این عنوان باعث شده که سازنده بتواند قدرت CryEngine 3 را در خلق محیط های دور نیز نشان دهد و با کمی دقت میتوانیم بفهیم که حتی در محیط هایی که به چشم هم نمیایند، تکسچرها بسیار قوی و با کیفیت میباشند. کیفیت آتش بازی نیز بیش از بیش بهتر شده است و حتی کمتر بازی میتواند به اندازه ی Crysis 3 کیفت آتش را به رخ بکشد. Crysis 2 از کیفیت آب زیادی برخوردار نبودند، بخصوص کرایسیس 2 که زیاد با محیط های مانند دریا سرکار نداشت، ولی در کرایسیس 3 بیشتر مناطق را آب فراگرفته است و در صورت بی کیفیت بودن آن، یک ننگ بزرگ گرافیکی برای این عنوان میشد؛ اما Crytek از هیچ چیزی کم نگذاشت و واقعا به طرز باور نکردنی کیفیت آب را شبیه واقعیت کرد و این کار آن واقعا جای تحسین دارد. تخریب پذیری این نسخه بسیار بهتر و واقع گرایانه تر شده است، ولی انتظار یک تخریب پذیری فوق العاده مانند سری Battlefield رو نداشته باشید، اما مطمئن باشید در کنار این گرفیک فوق العاده اصلا به چشم نمیاد. همان طور که انتظار میرفت، Crysis 3 از گرافیک سربلند بیرون آمد و در کنار گرافیک فوق العاده باور نکردنی و واقع گرایانه، هیچ مشکل و باگی نیز مشاهده نشده است.
به عکس ها دقت کنید! هردو از بازی گرفته شده اند!! این یک عنوان نسل هفتمی هست!!!
بعد از Crysis 2 یک افت جزئی نسبت به نسخه ی Warhead و 1 نسخه ی 3 این فرانچایز از نظر منتقدین افت بسیار شدیدتری داشته است، ولی طبق نقد و نظر شخصی نویسنده، کرایسیس 3 تنها به دلیل نبود فراز نشیب در مرحل هیجان کمتری را به بازیباز ارائه میداد و وگرنه در همه ی قسمت ها؛ چه صداگزاری، چه گرافیک، چه داستان و موسیقی از نسخه ی 2 بهتر و یک پیشرفت کاملا محسوس بود. همچنین داستان این بازی الرقم بازی های دیگر بسیار پیچیده بود و باید برای درک آن مقدار زیادی بازی و همچنین تحقیق میکردید. نویسنده ی این پست امیدوار است که از نقد و بررسی عنوان Crysis 3 لذت برده و استفاده کرده باشید.
نکات مثبت : تیر کمان - مخفی کاری ارتقا یافته - گرافیک فوق العاده - هوش مصنوعی عالی - داستان زیبا - موسیقی آرام و همخوان با محیط بازی - ترکیب محیط جنگلی و شهری نیویورک
نکات منفی : مراحل کم - یکنواختی مراحل
نمرات
گیم پلی : 100/80
داستان : 100/100
موسیقی و صداگذاری : 100/100
گرافیک : 100/100
نمره ی کل : 100/90
این شخصیت نیز یکی از افراد مهم در داستان بازی میباشد و در اصل باید جزو افراد خودی باشد ولی امان از خیانت، این شخش پدر کلر است و در کارهای او با تجربه اش کمک میکند، برای بار اولی که Prophet او را دید، DNA او را اسکن کرد ولی هیچ اطلاعاتی داده نشد و از همان موقع Prophet فهمید که این فرد یک آدم عادی نیست!!! ولی بخاطر موقعیت حساس و بدبین بودن کلر به او از ادامه ی بحث کنار کشید و بعد نتیجه ی اسکن خود را دید...
گیم پلی | جنگل، زیر زمین، فضا
گیم پلی، میتوان گفت یکی از ضعیف ترین بخش های این نسخه ی گیم پلی آن بوده است، زیرا حالت یکنواخت بسیاری دارد و جوری طراحی شده است که انگار فقط محیط بازی در حال عوض شدن هستند و ما فقط از یک نقطه به نقطه ی دیگر خواهیم رفت!! همین عدم وجود هیجان بالا باعث میشود که بازیباز به دیگر قسمت های بازی هم حتی توجه نکند و بسیار زود برای آن خسته کننده شود. نکات دیگری در گیم پلی بازی قابل توجه است، همان طور که میدانید کل گیم پلی فرانچایز Crysis برپایه Nanosuit جریان دارد و یکی از بزرگ ترین ارکان گیم پلی میباشد؛ خوشبختانه Crytek گیم پلی را پیشرفته تر کرده است و به بر پایه مخفی کاری بازی نیز بیشتر تمرکز کرده است. همچنان مانند قبل دو حالت Armor Body برای محافظت در مقابل هجوم دشمنان و حالت Cloack Mode برای مخفی کاری در این نسخه بدون هیچ تغییری وجود دارند. هم چنین مانند قبل دیگر دویدن از انرژی شما کم نمیکند و دویدن شما توسط خود شخصیت انجام میشود نه قدرت نانوسوییت؛ تغییرات زیادی در سلاح ها بازی به وجود آمده است، به منظور افزایش گرافیک بازی، جزئیات و کارایی آن ها نیز به واقعیت نزدیک تر شده اند؛ تفنگ های جدید از جمله Thyphon نیز وارد بازی شده است و میتوان از آن استفاده های زیادی کرد. یکی از بزرگ ترین تغییرات در بخش اسلحه و همچنین بیشترین مانور سازنده روی آن کمان جدید این سری میباشد؛ برای اولین بار در این سری شخصیت بازی یک کمان مجهز و فوق العاده قوی بدست میگیرد و با قابلیت های فوق العاده ی آن میتواند مراحل را به پیش ببرد؛ مهم ترین ویزگی کمان این است که در حالت Cloack Mode هیچ انرژی بابت تیر اندازی از شما کم نمیکند که به نوبه ی خودش بسیار عالی میباشد، هم چنین سیستم Custom کمان بسیار حرفه ای میباشد، این سلاح دارای سه نوع حالت پرتاب کمان کند، متوسط و سریع میباشد و همچنین تیر کمان هم به 4 نوع برقی، بمب، ضد نفر و کمان معمولی تقسیم میشود. تیر برقی برای از بین برد فضایی ها و همچنین ماشین آلات ها واقعا عالی میباشد و تیر های ضد نفر نیز برای از بین بردن جمعی از دشمنان عالی میباشد. تنوع سلاح ها در بازی بسیار زیاد میباشد و برای گیمر آزادی عمل زیادی فراهم میسازد. محیط بازی برعکس نسخه ی 2، دارای جزئیات بیشتر و همچنین محیطی بزرگتر میباشد و نوعی Sandbox مانند میباشد! همچنین تنوع سربازان C.E.L.L نسبت به قبل بسیار بیشتر میباشد و هر کدام از ویژگی های خاصی بهره میبرند. البته باز یه مشکل بزرگی که در دشمنان انسان میبنیم، با اینکه سعی در برطرف کردن آن داشتند ولی هنوز هم پا برجاست، نبود دیالوگ ها و صدا پیشه های زیاد برای آن ها هست و انگار در بازی دو نفر چند دیالوگ رو تا آخر بازی برای دشمنان پیاده کرده اند. قسمت Browser پیشرف بسزایی نسبت به نسخه های قبلی داشته؛ امکان اختلال در دستگاهای امنیتی و هوشمند که یک نوع ه*ک میباشد و نقش مهمی در گیم پلی دارد. همچنین امکان نشانه گذاری روی دشمنان بهبود یافته با تغییر رنگ آن ها مشکلی برای دیدن فلش در هر محیطی نیست. انیمیشن های دشمنان بسیار بهتر شده است و قابل تحسین میباشد. هوش مصنوعی نیز مانند قبل عالی عمل کرده است و در نیروهای انسانی و فضایی به طور کامل فرق دارد؛ وقتی انسان ها از بودن شما با خبر میشوند، با کاور گیری و استراتژی خاصی سعی در نزدیک شدن به شما و شبیه خون زدن به شما را دارند، ولی Ceph ها بر اساس خوی حیوانی خودشان مستقیما به شما حمله ور میشوند و کمتر مواقعی خود را پشت موانع نگه میدارند! همچنین وقتی شما در حالت Cloack Mode هستید، هنگامی که به دشمن نزدیک میشود او کم کم وجود شمارا احساس میکند و اگر دیر بجنبید سببلو رفتن شما میشود، یکی دیگر از نشانه های هوش مصنوعی بالای بازی آن است که اگر شما رو حالت Cloack Mode باشید و از جلوی دشمنی رد شوید و آن ها رد پای شما را در آب ببینند، دیگر بودن Cloack Mode کمکی به حال شما نمیکند. سیستم آپگرید بازی به کلی فرق است، شما باید جعبه هایی که مخصوص آپگرید نانوسوییت میباشد را پیدا کرده و سپس نانوسوییت خودرا ارتقا دهید و به درجه های بالاتری برسید، هر آپگرید نیز یک چلنج دارد که با کامل کردن آن، میتوانید نوعی دیگر و بهتر از آپگرید های خودتان را ببینید. حال نوبت سمت مولتی پلیر این نسخه است، به دلیل محیط جنگلی و وجود تیر کمان و همچنین مدل های نوع انجام آن باعث شده که به یکی از بهترین و هیجان انگیز ترین بخش های بازی تبدیل شود. یکی از قسمت های آن Hunter Mode است که در این نوع مد دو نفر به عنوان پلیری با نانوسوییت قابلیت های زیاد در مقابل چندین پلیر دیگر که فقط در نقش یک نیروی عادی هستند و فقط تفنگ دارند، به مبارزه بپردازند؛ نقشه های مولتی پلیر این عنوان 15 عدد است و هر نقشه تکنیک های خاص خودش را دارا میباشد.
گیم پلی | جنگل، زیر زمین، فضا
گیم پلی، میتوان گفت یکی از ضعیف ترین بخش های این نسخه ی گیم پلی آن بوده است، زیرا حالت یکنواخت بسیاری دارد و جوری طراحی شده است که انگار فقط محیط بازی در حال عوض شدن هستند و ما فقط از یک نقطه به نقطه ی دیگر خواهیم رفت!! همین عدم وجود هیجان بالا باعث میشود که بازیباز به دیگر قسمت های بازی هم حتی توجه نکند و بسیار زود برای آن خسته کننده شود. نکات دیگری در گیم پلی بازی قابل توجه است، همان طور که میدانید کل گیم پلی فرانچایز Crysis برپایه Nanosuit جریان دارد و یکی از بزرگ ترین ارکان گیم پلی میباشد؛ خوشبختانه Crytek گیم پلی را پیشرفته تر کرده است و به بر پایه مخفی کاری بازی نیز بیشتر تمرکز کرده است. همچنان مانند قبل دو حالت Armor Body برای محافظت در مقابل هجوم دشمنان و حالت Cloack Mode برای مخفی کاری در این نسخه بدون هیچ تغییری وجود دارند. هم چنین مانند قبل دیگر دویدن از انرژی شما کم نمیکند و دویدن شما توسط خود شخصیت انجام میشود نه قدرت نانوسوییت؛ تغییرات زیادی در سلاح ها بازی به وجود آمده است، به منظور افزایش گرافیک بازی، جزئیات و کارایی آن ها نیز به واقعیت نزدیک تر شده اند؛ تفنگ های جدید از جمله Thyphon نیز وارد بازی شده است و میتوان از آن استفاده های زیادی کرد. یکی از بزرگ ترین تغییرات در بخش اسلحه و همچنین بیشترین مانور سازنده روی آن کمان جدید این سری میباشد؛ برای اولین بار در این سری شخصیت بازی یک کمان مجهز و فوق العاده قوی بدست میگیرد و با قابلیت های فوق العاده ی آن میتواند مراحل را به پیش ببرد؛ مهم ترین ویزگی کمان این است که در حالت Cloack Mode هیچ انرژی بابت تیر اندازی از شما کم نمیکند که به نوبه ی خودش بسیار عالی میباشد، هم چنین سیستم Custom کمان بسیار حرفه ای میباشد، این سلاح دارای سه نوع حالت پرتاب کمان کند، متوسط و سریع میباشد و همچنین تیر کمان هم به 4 نوع برقی، بمب، ضد نفر و کمان معمولی تقسیم میشود. تیر برقی برای از بین برد فضایی ها و همچنین ماشین آلات ها واقعا عالی میباشد و تیر های ضد نفر نیز برای از بین بردن جمعی از دشمنان عالی میباشد. تنوع سلاح ها در بازی بسیار زیاد میباشد و برای گیمر آزادی عمل زیادی فراهم میسازد. محیط بازی برعکس نسخه ی 2، دارای جزئیات بیشتر و همچنین محیطی بزرگتر میباشد و نوعی Sandbox مانند میباشد! همچنین تنوع سربازان C.E.L.L نسبت به قبل بسیار بیشتر میباشد و هر کدام از ویژگی های خاصی بهره میبرند. البته باز یه مشکل بزرگی که در دشمنان انسان میبنیم، با اینکه سعی در برطرف کردن آن داشتند ولی هنوز هم پا برجاست، نبود دیالوگ ها و صدا پیشه های زیاد برای آن ها هست و انگار در بازی دو نفر چند دیالوگ رو تا آخر بازی برای دشمنان پیاده کرده اند. قسمت Browser پیشرف بسزایی نسبت به نسخه های قبلی داشته؛ امکان اختلال در دستگاهای امنیتی و هوشمند که یک نوع ه*ک میباشد و نقش مهمی در گیم پلی دارد. همچنین امکان نشانه گذاری روی دشمنان بهبود یافته با تغییر رنگ آن ها مشکلی برای دیدن فلش در هر محیطی نیست. انیمیشن های دشمنان بسیار بهتر شده است و قابل تحسین میباشد. هوش مصنوعی نیز مانند قبل عالی عمل کرده است و در نیروهای انسانی و فضایی به طور کامل فرق دارد؛ وقتی انسان ها از بودن شما با خبر میشوند، با کاور گیری و استراتژی خاصی سعی در نزدیک شدن به شما و شبیه خون زدن به شما را دارند، ولی Ceph ها بر اساس خوی حیوانی خودشان مستقیما به شما حمله ور میشوند و کمتر مواقعی خود را پشت موانع نگه میدارند! همچنین وقتی شما در حالت Cloack Mode هستید، هنگامی که به دشمن نزدیک میشود او کم کم وجود شمارا احساس میکند و اگر دیر بجنبید سببلو رفتن شما میشود، یکی دیگر از نشانه های هوش مصنوعی بالای بازی آن است که اگر شما رو حالت Cloack Mode باشید و از جلوی دشمنی رد شوید و آن ها رد پای شما را در آب ببینند، دیگر بودن Cloack Mode کمکی به حال شما نمیکند. سیستم آپگرید بازی به کلی فرق است، شما باید جعبه هایی که مخصوص آپگرید نانوسوییت میباشد را پیدا کرده و سپس نانوسوییت خودرا ارتقا دهید و به درجه های بالاتری برسید، هر آپگرید نیز یک چلنج دارد که با کامل کردن آن، میتوانید نوعی دیگر و بهتر از آپگرید های خودتان را ببینید. حال نوبت سمت مولتی پلیر این نسخه است، به دلیل محیط جنگلی و وجود تیر کمان و همچنین مدل های نوع انجام آن باعث شده که به یکی از بهترین و هیجان انگیز ترین بخش های بازی تبدیل شود. یکی از قسمت های آن Hunter Mode است که در این نوع مد دو نفر به عنوان پلیری با نانوسوییت قابلیت های زیاد در مقابل چندین پلیر دیگر که فقط در نقش یک نیروی عادی هستند و فقط تفنگ دارند، به مبارزه بپردازند؛ نقشه های مولتی پلیر این عنوان 15 عدد است و هر نقشه تکنیک های خاص خودش را دارا میباشد.
60 درصد یک بازی گرافیک است!! حرفی از برادران یرلی، همان چیزی که در کرایسیس 3 هم دیدم، بخش اعظم این بازی مختص به گرافیک و جلو های هنری آن بود. به لطف موتور فوق العاده قوی CryEngine 3، هنوز که هنوزه خیلی از بازی های نسل هشتمی نیز نصف گرافیک این عنوان را ندارند، عنوان Crysis 3 با همکاری Nvidia یک گرافیک فراتر از انتظار را تحویل گیمر ها داد!!! Teslletion یکی از مهم ترین قسمت های گرافیکی بوده و بسیار گرافیک بازی را با کیفیت میکند. در ادامه عکس های از گرافیک بازی میگذاریم تا به قدرت CryEngine 3 پی ببرید. کرای انجین برعکس دیگر موتورهای گرافیکی واقعا بر کیفیت تکسچرها اهیمت میدهد و میتوان آن را به وضوح در کرایسیس 3 دید. قاصدک ها چنان در بازی به تکان میخورند و همچنین محیط داینامیک بازی واقعا گیمر را مشتاق به بازی میکند. کیفیت تکسچر های بازی حتی از واقعیت هم واقعی تر میباشد، حتی کوچک ترین جزئیات بازی مانند یک قورباغه چنان با ظرافت طراحی شده اند که حتی سخت گیران منتقدان گرافیک هم هیچ حرفی برای گفتن ندارند. کیفیت برگ درختان و همچنین تکان خوردن آن ها بسیار فراتر از نسل هفت بود.در نورپردازی حرفی برای گفتن باقی نمی ماند، در Crysis 2 اشعه های نور کمتر دیده میشد، ولی در این نسخه ی با موتور ارتقا یافته CryEngine ما شاهد یک نورپردازی فوق العاده میباشیم و تابش آن از لا به لای درختان واقعا زیبا به نظر میرسد. با اینکه از یک بازی FPS انتظار پردازش محیط دور زیادی نمیرود، ولی حالت Sanbox کوچک این عنوان باعث شده که سازنده بتواند قدرت CryEngine 3 را در خلق محیط های دور نیز نشان دهد و با کمی دقت میتوانیم بفهیم که حتی در محیط هایی که به چشم هم نمیایند، تکسچرها بسیار قوی و با کیفیت میباشند. کیفیت آتش بازی نیز بیش از بیش بهتر شده است و حتی کمتر بازی میتواند به اندازه ی Crysis 3 کیفت آتش را به رخ بکشد. Crysis 2 از کیفیت آب زیادی برخوردار نبودند، بخصوص کرایسیس 2 که زیاد با محیط های مانند دریا سرکار نداشت، ولی در کرایسیس 3 بیشتر مناطق را آب فراگرفته است و در صورت بی کیفیت بودن آن، یک ننگ بزرگ گرافیکی برای این عنوان میشد؛ اما Crytek از هیچ چیزی کم نگذاشت و واقعا به طرز باور نکردنی کیفیت آب را شبیه واقعیت کرد و این کار آن واقعا جای تحسین دارد. تخریب پذیری این نسخه بسیار بهتر و واقع گرایانه تر شده است، ولی انتظار یک تخریب پذیری فوق العاده مانند سری Battlefield رو نداشته باشید، اما مطمئن باشید در کنار این گرفیک فوق العاده اصلا به چشم نمیاد. همان طور که انتظار میرفت، Crysis 3 از گرافیک سربلند بیرون آمد و در کنار گرافیک فوق العاده باور نکردنی و واقع گرایانه، هیچ مشکل و باگی نیز مشاهده نشده است.
به عکس ها دقت کنید! هردو از بازی گرفته شده اند!! این یک عنوان نسل هفتمی هست!!!
موسیقی | ندای آخر الزمان
این بار دیگر خبری از استاد Hans Zimmer نیست، دیگر خبری ازآهنگ با تم فوق العاده ی حماسی و سوپر قهرمانی نیست، این بار بوریسلاو سعی کرد، یک تم آرام و همراه با عناصر انتقام و سردرگمی را تحویل ما بدهد و گویا نیز موفق هم شد. در Soundtrack های کل این عنوان، کمتر ما شاهد یک ریتم تند و خشن هستیم و بیشتر یک حالت آرام و مخوف را خواهیم دید. از نظر صداگذاری واقعا نیز هیچ مشکلی در بازی وجود ندارد، تمام دیالوگ ها کاملا درست و بجا میباشد و همچنین صداپیشه ی هر شخصیت داخل بازی کاملا مناسب رفتار و حالات او میباشد و هیچ کم و کساتی در آن نمیبنیم. صدا گذاری Ceph ها نیز طبق معمول کار شده است و تقریبا با زبان فضایی! با هم ارتباط بر قرار میکنند. تنها مشکل صداگذاری نیز در این نسخه هم وجود دارد، کمبود صدا پیشه در دشمنان انسان هست، که کمی بازی را یک نواخت میکند.
این بار دیگر خبری از استاد Hans Zimmer نیست، دیگر خبری ازآهنگ با تم فوق العاده ی حماسی و سوپر قهرمانی نیست، این بار بوریسلاو سعی کرد، یک تم آرام و همراه با عناصر انتقام و سردرگمی را تحویل ما بدهد و گویا نیز موفق هم شد. در Soundtrack های کل این عنوان، کمتر ما شاهد یک ریتم تند و خشن هستیم و بیشتر یک حالت آرام و مخوف را خواهیم دید. از نظر صداگذاری واقعا نیز هیچ مشکلی در بازی وجود ندارد، تمام دیالوگ ها کاملا درست و بجا میباشد و همچنین صداپیشه ی هر شخصیت داخل بازی کاملا مناسب رفتار و حالات او میباشد و هیچ کم و کساتی در آن نمیبنیم. صدا گذاری Ceph ها نیز طبق معمول کار شده است و تقریبا با زبان فضایی! با هم ارتباط بر قرار میکنند. تنها مشکل صداگذاری نیز در این نسخه هم وجود دارد، کمبود صدا پیشه در دشمنان انسان هست، که کمی بازی را یک نواخت میکند.
نتیجه گیری | پسرفت یا پیشرفت؟ نظر گیمرها یا منتقدها؟
نکات مثبت : تیر کمان - مخفی کاری ارتقا یافته - گرافیک فوق العاده - هوش مصنوعی عالی - داستان زیبا - موسیقی آرام و همخوان با محیط بازی - ترکیب محیط جنگلی و شهری نیویورک
نکات منفی : مراحل کم - یکنواختی مراحل
نمرات
گیم پلی : 100/80
داستان : 100/100
موسیقی و صداگذاری : 100/100
گرافیک : 100/100
نمره ی کل : 100/90
...CRYSiS