|


Big Bug
(کاربر سایت)
کاربر سایت
**

تاریخ ثبت نام: 10-04-2018
تاریخ تولد: مخفی (17 ساله)
زمان محلی: 08-22-2019 , 03:58 PM
وضعیت: آفلاین

اطلاعات انجمن Big Bug
تاریخ عضویت: 10-04-2018
آخرین بازدید: 11-14-2018, 02:13 PM
کل ارسال‌ها: 8 (0.02 ارسال در هر روز | 0 درصد از کل ارسال‌ها)
(یافتن تمامی ارسال‌ها)
کل موضوع‌ها: 2 (0.01 موضوع در هر روز | 0.01 درصد از کل موضوع‌ها)
(یافتن تمامی موضوع‌ها)
مدت زمان حضور در انجمن: 16 ساعت, 39 دقیقه, 17 ثانیه
تعداد کاربران معرفی کرده: 0
Total Likes Received 17 (0.05 1.23 per day | 1384 percent of total 1.23)
(Find All Threads Liked ForFind All Posts Liked For)
Total Likes Given 3 (0.01 0.22 per day | 1384 percent of total 0.22)
(Find All Liked ThreadsFind All Liked Posts)

اطلاعات تماسِ Big Bug
پیام خصوصی: ارسال یک پیام خصوصی به Big Bug.
  
اطلاعات اضافی درباره‌ی Big Bug
درباره من: به غیرممکن اعتقاد ندارم ولی جامعه اون رو توی مغز من تزریق می‌کنه. من یک گیمرم، جامعه باس فایت. غیرممکن رو هزار بار توی مغزم می‌کشم و تا پایان بازی زنده می‌مونم.
جنسیت: Male
محل سکونت: بابل
پلتفرم های شما:
  • PC

امضای Big Bug
?WHY SO SERIOUS

نکاتی جالب در مورد صنعت بازی ایران از دیدگاه دانشگاه Charles 5
نکاتی جالب در مورد صنعت بازی ایران از دیدگاه دانشگاه Charles گفت و گوی آزاد
یک روز داشتم همینطور توی اینترنت پرسه می‌زدم که به مقاله خیلی جالبی برخوردم. اسم مقاله Video Games and the Asymmetry of Global Cultural Flows است که توسط دانشجویان Charles University جم.هوری چک نوشته شده و به بررسی صنعت بازی جم.هوری چک و ایران می‌پردازه. در این مقاله سعی شده که دو منطقه شرق‌ اروپا و خاورمیانه مقایسه بشه و دلیل انتخاب ایران هم همین است.

مقاله به نکات جالبی در مورد پیدایش بازی در ایران، اولین کنسول‌های بازی، بازی‌ها و به سایت‌ها و مجلات بازی اشاره می‌کنه. تمام سعی خودم را کردم تا ترجمه‌ای درخور انجام بدهم. با توجه به اینکه مقاله تخصصی است سعی کردم فقط قسمت‌های جالب اون رو انتخاب کنم و از ترجمه بقیه بخش‌ها چشم پوشی کنم. دعوت می‌کنم که بخونید.
-----------------------------------------------------

توسعه و فرهنگ بازی در ایران

فرهنگ بازی در ایران رابطه پیچیده‌ای با مراکز بزرگ توسعه بازی دارد. علاوه بر آن، پیدایش بازی در ایران با انقلاب ۱۳۵۷ و همینطور هشت سال جنگ ایران و عراق همزمان شد و تاثیرات زیادی از این اتفاقات گرفته است.

نظام اس.لامی که بعد از سال ۵۷ به روی کار آمد قوانین جدیدی در زمینه فرهنگ وضع کرد. هدف اصلی سیا.ست‌های فرهنگی حکومت جدید، تخریب فرهنگ غربی بیگانه و جایگزینی آن با یک فرهنگ اصیل، بومی و مورد تایید اس.لامی بود. در نتیجه، رسانه در ایران مورد کنترل و سا.نس.ور قرار گرفت و تولیدات فرهنگی بایستی به این سیا.ست‌ها توجه می‌کردند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اس.لامی می‌بایست قبل از انتشار تمام بازی‌ها، آنها را تایید کند. از سال ۱۳۸۵ این عمل توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صورت می‌گیرد. این بنیاد دو هدف دارد: کمک به رشد اقتصادی صنعت بازی و همچنین کمک به ترویج ارزش‌های ایرانی_اسلامی.

وزارت فرهنگ و ارشاد اس.لامی اغلب موارد بحث‌ برانگیز را قبل از انتشار بازی حذف می‌کند. بازی‌ سازی در ایران تحت تاثیر جناح‌های متفاوت در حکومت و نظرات گوناگون سازمان‌های مختلف و همچنین تنش بین دو.لت و بخش خصوصی است.

سخت افزار‌ها
اولین کامپیوتری که به ایران وارد شد IBM-1620 بود که در سال ۱۳۴۱ در شرکت ملی نفت ایران نصب شد. تا سال ۱۳۵۶ بیش از ۶۰۰ کامپیوتر در ایران وجود داشت که بیشتر آنها توسط شرکت‌های آمریکایی مانند IBM و Electronic Data Systems ساخته می‌شد. بعدها، رشد در دسترس بودن کامپیوتر‌های شخصی ارزان و همچنین ساخت نرم‌افزارهای واژه‌پرداز فارسی باعث رشد واردات قطعات کامپیوتری شد و بعد از آن کامپیوتر‌ها در ایران مونتاژ شدند.

در سال ۱۳۵۹ مینی‌کامپیوتر M-1 در دانشکده برنامه‌نویسی کامپیوتر و نرم‌افزار ساخته شد. چهار سال بعد در سال ۱۳۶۳، موسسه پژوهشی ارتباطات، میکروکامپیوتر لاله را معرفی کرد که به تولید انبوه رسید. این کامپیوترهای داخلی به ندرت برای گیمینگ استفاده می‌شدند.

Atari VCS 2600 اولین نسل از کنسول‌های بازی بود که به صورت رسمی وارد ایران شد که توسط اولین بازیبازهای ایرانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه به خاطر تحریم‌های اقتصادی، گسترده‌ترین پلتفرم بازی در ایران ‌PC است که از قطعات ارزان قیمت بازار جنوب شرق آسیا ساخته می‌شود.

تولید و توزیع بازی در ایران
به دلیل تعداد محدود بازی‌هایی که در ایران ساخته می‌شد، اولین بازیبازان ایرانی بیشتر به سمت بازی‌های اروپایی و آمریکایی گرایش داشتند. در نتیجه تلاش برای  ترجمه و بومی سازی آن فرهنگ‌ها، یک فرهنگ بر اساس ترکیب چند فرهنگ گیمینگ در کشور شکل گرفت. اولین فرهنگ گیمینگ در کشور تحت تاثیر بازی‌های غربی شکل گرفت و البته با کمی ویژگی‌های تازه و فرهنگ ارتباطی متفاوت. اولین بازی غربی در اولیل دهه هشتاد میلادی یا دهه شصت خورشیدی وارد ایران شد در شرایطی که ایران در جنگ با عراق قرار داشت. بازیبازان آن دهه تعریف می‌کنند که وقتی وضعیت سفید بود و خطر بمباران وجود نداشت، آنها جلوی تلویزیون جمع می‌شدند و با یکدیگر بازی می‌کردند.

اولین بازی‌های ایرانی بسیار ساده بودند، مانند بازی اکشن دو بعدی Tank Hunter محصول سال ۱۹۹۶، Cobra Operation محصول ۱۹۹۸ و بازی رستم ساخت سال ۲۰۰۰. مخاطبان آنها معمولا به هم‌ دانشگاهی‌ها و دوستان سازندگان بازی محدود می‌شد. بیشتر نسل اول بازیسازان ایرانی، دانشجو بودند و بازی‌هایشان را به عنوان پروژه دانشگاهی می‌ساختند.

تحریم‌های آمریکا باعث منع بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری از رابطه مالی با ایران شد. این عمل باعث گسترده شدن دزدی نرم‌افزار در ایران شد که در حقیقت مزیتی بزرگ بود، زیرا که ایران جزو کنوانسیون بین‌المللی کپی‌رایت نیست. یک بازی آمریکایی یا اروپایی را می‌توان به قیمتی معادل ۲ تا ۵ دلار آمریکا در تمام شهرهای ایران خریداری کرد. این بازی‌ها بلافاصله از عرضه در بازارهای آمریکا یا اروپا در ایران نیز عرضه می‌شوند. در نتیجه، نسل جدید در ایران دسترسی آسانی به بازی‌های جهانی دارند و بازی‌های غربی به قسمتی از فرهنگ مصرف‌کنندگان ایرانی تبدیل شده است.

رسانه‌های بازی
مجلات بازی نقش مهمی در توسعه فرهنگ گیمینگ در ایران بازی می کنند. تمامی مجلات به صورت مستقل کار می‌کنند و از جایی حمایت نمی‌شوند.

اولین مجله بازی‌های ویدئویی ایران بازینما است که کار خود را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد. این مجله کار خود را به صورت مستقل با چند تن از علاقه‌مندان جوان شروع کرد و خیلی زود تبدیل به یک مجله کامل شد که تمام زاویه‌های دنیای بازی‌‌ها را پوشش می‌دهد. 

دنیای بازی اولین مجله رسمی گیمینگ در ایران است که با گرفتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اس.لامی در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد. این مجله هفته‌ای دوبار به بررسی بازی‌های ‌PC و کنسول می‌پرداخت و همچنین جنبه‌های متفاوت صنعت بازی را بررسی می‌کرد. یکی از اهداف اصلی این مجله حمایت از صنعت بازی سازی ایران بود. انتشار این مجله در سال ۹۳ متوقف شد.

امروزه، مجلات چاپی و همچنین وبسایت‌های گوناگون به معرفی بازی‌های خارجی و داخلی می‌پردازند و بر سلیقه و عادات گیمینگ کاربران خود تاثیر دارند.
-----------------------------------------------------

خیلی ممنونم که زحمت کشیدین و این مقاله رو خوندین. این مقاله نکات جالب دیگه‌ای هم داره که اگه دوست داشتین، می‌تونین با یه سرچ تو گوگل این مقاله رو پیدا کنید. 

اگه نظری در مورد مقاله یا ترجمه بنده داشتین خوشحال میشم که بشنوم (البته نمی‌تونم بشنوم باید بخونم S0 (2) ).