Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا
ایده فرار، ایده ای ماندگار| پیش نمایش بازی DayLight - نسخه‌ی قابل چاپ

+- Forum Gamefa | انجمن بازی های کامپیوتری گيمفا (https://forum.gamefa.com)
+-- انجمن: آژانس خبری (https://forum.gamefa.com/Forum-%D8%A2%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DB%8C)
+--- انجمن: نقد و بررسی (https://forum.gamefa.com/Forum-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C)
+--- موضوع: ایده فرار، ایده ای ماندگار| پیش نمایش بازی DayLight (/Thread-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-DayLight)

صفحه‌ها: 1 2


ایده فرار، ایده ای ماندگار| پیش نمایش بازی DayLight - Ronan - 10-06-2013

[تصویر:  82139339356365358425.jpg]
آیا سری Amnesia یا Selender man را تجربه کرده اید؟یقینا پس از تجربه ی این عناوین متوجه تفاوت خاص آن ها با سایر عناوین هم سبکشان شده اید.تفاوت ها آنقدر زیاد است که حتی فکرش را هم نمی کنید که بعنوان مثال بازی ای همچون The last of Us هم سبک با این قبیل بازی ها باشد.ایده ی فرار از معدود ایده هایی است که توانسته بار دیگر بقا و ترس را به جای آغازین خود بازگرداند و بار دیگر معنی متفاوتی از ترس را برای ما محیا سازد.در ایده ی فرار تنها کاری که در مقابله با دشمنان موجود در بازی از عهده ی گیرم بر می آید فرار است و در حقیقت هیچ گونه راه حلی جز فرار از دست دشمنان برای به اتمام رساندن مراحل وجود ندارد.ساخت عناوین ایده ی فرار توسط استودیوهایی صورت می گیرد که محبوبیت چندان زیادی در دنیای بازی های ویدئویی ندارند.علت اصلی این موضوع ریسکی است که با ساخت این سبک عناوین به استودیوی سازنده تحمیل می شود و در واقع به علت سبک خاص این قبیل بازی ها مورد پسند همگان نخواهند بود و نمی توان توقع فروش میلیونی و حیرت انگیز را از این عناوین داشت.برای رونمایی از عناوین سبک فرار خرج های گزاف معنا ندارد و در حقیقت سازندگان فروش این را موضوعی حتمی و مبرا از تبلیغ های بیهوده می دانند.معمولا پیش از انتشار اطلاعات چندان زیادی پیرامون روند این سبک بازی ها منتشر نمی شود.استودیوهای سازنده به خوبی می دانند که بازی های سبک فرار حرف چندانی برای گفتن و مانور دادن ندارند پس ترجیه می دهند تا گیمران به صورت مستقل این سبک بازی ها را تجربه و برداشت مخصوص به خودشان را از جذابیت و هیجان آن ها داشته باشند.گیم پلی این سبک عناوین اغلب کوتاه و مکانیسم های آن نیز محدود است.شاید ایده ی فرار در نگاه اول یک ایده ی شکست خورده تلقی شود اما بد نیست که بدانید روز به روز بر عناوین محبوب و سری های انحصاری این سبک افزوده می شود. این سبک نه تنها در میان بازی های این نسل بلکه حتی در میان بازی های نسل بعد نیز حرف زیادی برای گفتن دارد.تایید شدن عنوانی همچون OUTLAST که در همین سبک طرحی شده است برای کنسول با کیفیت و برتری همچون PS4 نوید ایده ای ناب و قابل تامل را به ما می دهد.ایده ی فرار مطلق از آن جهت زیباست که تمایز اساسی میان سبک اکشن و ترس و بقا را آشکار می سازد و به ما می آموزد که ترس تنها و محض پتانسیل کافی برای طرحی یک عنوان جذاب و زیبا را خواهد داشت.مدتی پیش بازی منحصر به فرد و ایده داری با نام DayLight رونمایی شد که بنظر می رسد در سبک فرار با اندکی تغییرات و دگرگونی های قابل ملاحظه در حال طی کردن مراحل ساخت و توسعه باشد.بار دیگر با استودیوی نچندان شناخته شده و یک ریسک دیگر روبه رو هستیم اما ایبنار ریسکی نه برای این نسل بلکه برای نسل بعد و ایده ای که قابلیت به ثبت رساندن یک شاهکار را خواهد داشت.یقینا بعلت تبلیغ و مانور محدود پیرامون این عنوان جالب و بحث برانگیز متوجه حضور و اهمیت آن در میان بازی های نسل بعد نشده اید اما بیایید تا شما را کمی بیش تر با این عنوان آشنا و از ایده ی ناب و بسیار شنیدنی آن برایتان تعریف کنیم.

[تصویر:  250px-Daylight_Logo.jpg]

ساخت و توسعه : Zombie Studios

ناشر : Atlus

موتور ساخت :Unreal Engine 4

پلتفرم ها : PC و PS4

تاریخ انتشار : ربع اول سال 2014 میلادی

ژانر : ترس و بقا / اول شخص

حالت : تک نفره


[تصویر:  ScreenShot00003.jpg]
 DayLight نام عنوانی روبه انتشار با زاویه ی دید اول شخص است که توسط استودیوی Zombie در دست ساخت و توسعه می باشد.داستان بازی پیرامون زنی است که بدون هیچ گونه حافظه و بی دلیل خودش را در بیمارستانی متروکه و مرموز می یابد.اگر اندکی پیرامون هسته ی اساسی داستان بازی تفکر و تامل کنیم  شاید ظاهرا شبیه به داستان بازی OUTLAST بنظر برسد اما بد نیست که بدانید چند تفاوت اساسی میان داستان عنوان DayLight و OUTLAST وجود دارد:
اولین تفاوت ظاهری این دو عنوان مرتبط با نحوه ی استارت خوردن دو داستان است به گونه ای که در بازی OUTLAST کاراکتر اصلی بازی با اراده ی خود و برای تحقیق و پژوهش وارد یک تیمارستان مرموز می شود در حالی که در بازی DayLight کاراکتر اصلی بدون هیچ گونه حافظه و اطلاعی از دلیل ورودش به تیمارستان متروکه ی بازی از خوابی ناخواسته بیدار می شود.دومین تفاوت مرتبط با کاراکترهای اصلی و قهرمان بازی است که به گونه ای بر خلاف بازی OUTLAST در DayLight کاراکتر اصلی یک زن می باشد.
[تصویر:  136035508934.jpg]
تا همین جای کار با ایده های جدید و نابی در زمینه ی سبک فرار روبه رو شدیم که یقینا ما را به تجربه ی عنوان  بیش از پیش سوق می دهند.همانگونه که بنظر می رسد شروع بازی در شب و هدف کاراکتر اصلی خروج از تیمارستان مرموز بازی است.بیمارستان بازی با خاطرات و وقایع هولناکی که طی قرن ها درون آن رخ داده است اجین و ترکیب شده است.دیوارهای این تیمارستان محل سکونت روح افرادی است که در آنجا شکنجه شده اند و به بدترین شکل ممکن به قتل رسیده اند.پس روح های سرگردان و حبس شده ی تیمارستان بعنوان اساسی ترین دشمنان ما تلقی می شوند.همانگونه که پیش تر ذکر شد بازی DayLight در سبک متفاوت فرار طرحی شده است پس شکی نخواهد بود که گیمر هیچ گونه سلاح سرد و یا گرمی در اختیار نخواهد داشت.هیچ راهی برای مقابله با حملات روح های موجود در بازی وجود ندارد و تنها راه نجات کاراکتر اصلی فرار از دسترس دشمنان بازی است.طراح داستان بازی خانم جسیکا چوبات (Jessica Chobot) جوانی خود را در غارهای موجود در اطراف شهر محل شکونتش گذرانیده است.خانم چوبات داستان های فراوانی را پیرامون افسانه و نظریه ی وجود روح از خود به ثبت رسانیده است که کار او را برای نگاشتن داستان بازی ای همچون DayLight آسان تر می گرداند.بر طبق گفته های مدیر ساخت استودیوی Zombie آقای جارد گریتزن (Jared Gerritzen) تیم ساخت عنوان تنها شامل شش نفر می شود که خانم چوبات یکی از آن ها است.گریتزن که قبلا ساخت عناوینی همچون F.E.A.R و Condemned : Criminal Origins را بر عهده داشته است قصد دارد تا اینبار سرمایه گذاری اساسی ای را بر روی عنوان DayLight کند.گریتزن در یکی از مصاحبه های خود عنوان می کند که علاقه ی فوق العاده زیادی به طرحی بازی های رایانه ای با ایده ی چندین بار به اتمام رساندن آن ها را دارد و اینکه سبک ترس و بقا را مناسب ترین سبک برای پیاده سازی این ایده دیده است.

"حکم و دستور عمده ی ساخت بازی تکرار چندین و چند باره ی آن از ابتدا تا انتها است."
[تصویر:  8977427577_e69462235f.jpg]
بنابر گفته های گریتزن گیمر برای تشخیص داستان باید بازی را چندین بار به اتمام برساند.هر بار به اتمام رساندن بازی حدود نیم ساعت (25-30 دقیقه) طول می کشد و در هر بار به اتمام رساندن بازی جزئیات متفاوت تری نسبت به دفعه های پیشین آشکار می شود.هر بار تجربه ی بازی متفاوت تر از همیشه خواهد بود و محیط های طی شده به طبع دگرگون می شوند.پس همانگونه که تاکنون مشخص شده است گیمر با یک بار به اتمام رساندن بازی پی به داستان کامل و جزئیات مشخص نشده ی آن نخواهد برد.در زمانی که گیمر بازی را برای بار دیگر آغاز می کند تجربیات او نیز تغییر خواهند کرد و در حقیقت نحوه ی وقوع رخ دادها قابل پیش بینی نخواهد بود پس در نهایت اینگونه می توان برداشت نمود که با چندین بار به اتمام رساندن بازی نه تنها از جذابیت آن کاسته نمی شود بلکه بر شوق گیمر برای دستیابی به نقاط مبهم وداستان بازی و تجربه ی ترسی دیگر می افزاید.شاید عجیب و غیر ممکن بنظر برسد اما سازندگان بازی ادعا کرده اند که هیچ دو تجربه ای از به اتمام رساندن بازی یکسان و تکراری نخواهند بود و گیمر همواره با عنصر تنوع روبه رو می شود.بر طبق گفته ی سازندگان بازی طی کردن مراحل دشوارتر از آنچه که بنظر می رسد می باشد و در حقیقت اگر توسط روح های سرگردان موجود در بازی شناسایی شوید باخت شما قطعی خواهد بود.سازندگان سعی دارند تا پیش از انتشار بازی مشکل و معضل سختی بیش از حد مراحل را برطرف کنند.ایده ی تجربه ی چندین باره ی یک بازی آن هم با سبک ها و طرحی های متفاوت برای عنوانی همچون DayLight که در سبک ترس و بقا طرحی شده است بسیار ناب و هیجان انگیز بنظر می رسد و در حقیقت با این اوصاف شناسایی محل حمله ی یک روح حتی پس از چندین بار طی کردن مراحل بازی ممکن و میسر نخواهد بود.در عنوان DayLight داستان از طریق نوشته هایی که در جای جای بازی پخش و متفرق شده اند قابل شناسایی خواهد بود اما دقت کنید که با یک مرتبه به اتمام رساندن بازی تمامی نوشته های مورد نیاز و اسناد و مدارک لازم برای شناسایی داستان بازی جمع آوری نمی شوند.پس هرگاه فکر نقد کردن عنوان DayLight به سرتان زد آگاه باشید که برای شناسایی کامل داستان بازی باید آن را برای چندین بار متوالی از اول تا آخر طی کنید.بر طبق گفته های خانم چوبات در هر نوبت از به اتمام رساندن بازی بسته به میزان وقتی که شما برای گشت و گذار در محیط بازی می گذارید و تعداد نوشته ها و اسنادی که می یابید اسرار و رازهای بازی برای شما آشکار تر می شوند.پس برخلاف آنچه که ممکن است پس از چند بار به اتمام رساندن بازی و طی کردن مراحل آن و خواندن نوشته هی موجود در بازی کسالت آور بنظر برسد چندین بار به اتمام رسانیدن بازی جذابیت کشف ماهیت داستان بازی را برای شما افزایش خواهد داد.
در بازی ابتدایی ترین ابزار شما تلفن همراهتان  می باشد.تلفن همراه شما علاوه بر روشن نمودن محیط اطراف و ایجاد منبعی موقت برای روشن سازی تاریکی های مبهم بازی با منتشر کردن اشعه ی فرابنفش (UV) از خود مسیر شما را و محل ردپاهایتان را مشخص و بازگشت را میسر می سازد.علاوه بر تمامی این ویژگی ها تلفن همراه شما قابلیت کشف مدارک و اسناد مخفی موجود در کحیط بازی و هشدار دادن به شما هنگام نزدیک شدن به یک روح را خواهد داشت.با این تفاسیر تلفن همراه باید وسیله ای باشد که در هر لحظه از بازی نیاز به آن را احساس خواهید کرد.بد نیست که بدایند گاهی تلفن همراه شما تحت تاثیر سیگنال های مرموز موجود در جو بازی قرار می گیرد و به طور ناگهانی برای شما پیام های مرموز و با متن هایی عجیب را ارسال می کند ؛ گاهی نیز تلفن همراه شما تحت تاثیر قرار می گیرد و تمامی اسناد ذخیره سازی شده را پاک می کند.همانگونه که نام بازی بر این مسئله دلالت دارد نور در بازی نقش حیاتی و مهمی را ایفا می کند.مشعل ها  و شعله هایی که در بازی از آن ها استفاده می کنید ابزار مناسبی برای دفع دشمنان موجود در بازی محسوب می شوند.گریتزن پیرامون نحوه ی عملکرد شعله ها و وسایل نورزای بازی می گوید:

"در بازی شعله ها سبب دفع تمامی روح ها و اشباح می شوند اما باید بدانید که همین شعله ها بشدت سخت و خشن هستند و بوسیله ی نور درخشان و خیره کننده ای که دارند محیط پیرامون شما را اندکی ترسناک تر می کنند و با سایه های مبهم و تیره آن را تزیین می نمایند.بعلت ایجاد شدن سایه های دینامیک و پویا میزان ترس حاصل از تماشای محیط های بازی دوچندان می شود.وسیله ی نورازی دیگری که در بازی از آن بهره می برید تکه چوبی است که شعله و نور به مراتب بزرگتری را ایجاد می کند.شعله ی تکه های چوب نوعی نور تولید می نماید که همانند نور حاصل از تلفن همراه مسیر ردپاهای پیشین شما را نمایان می کند اما علاوه بر این ویژگی ها شعله ی این تکه چوب ها پیام های موجود بر روی دیواری های تیمارستان را آشکار می کند و شناسایی سایر قسمت های مبهم داستان را برای شما ممکن می سازد."
[تصویر:  daylight_014_25133.nphd.jpg]
یکی از جذابیت های دیگری که می توان در عنوان DayLight یافت نحوه ی بازکردن درب های بسته است.در نسخه ی PC این عنوان ابتدا باید با فشردن یک دکمه دستگیره ی درب را گرفت و سپس با تکان دادن موس اقدام به باز کردن درب نمود.این تکنیک بعلت نامانوس بودن برای اغلب گیمران و سرعت و سختی عملکرد جذابیت و استرس تجربه ی بازی را دچندان می کند.تیم سازنده ی بازی امیدوار هستند تا گیمران این بازی را چندین و چند مرتبه پشت هم و به صورت متوالی دقیقا همانند حالتی که به چندین بار جست و جوی یک خانه می پردازیم تجربه کنند.گریتزن پیرامون داستان بازی می گوید:

"ما از آیتم های واقعی و افسانه ای فراوانی برای ترسناک تر جلوه دادن داستان بهره می گیریم.ما نمی خواهیم به شما بیاموزیم که کاراکتر اصلی بازی چه کسی بوده است و یا اینکه در این تیمارستان چه می کند بلکه ما می خواهیم به شما بیاموزیم تا واقعیت ها را ببینید و پیرامون آن ها ونحوه ی وقوعشان تفکر و بحث کنید."

چوبات پیرامون دلیل اصلی جذابیت داستان DayLight می گوید:

"ما قصد داریم تا با ساختن این بازی بر روی عقاید گیمران برای تجربه ی یک عنوان جدید تاثیر بگذاریم و از آن ها بخواهیم تا بازی را نه فقط برای اهداف کاراکتر اصلی بلکه برای اهداف و علایق خودشان تجربه کنند."

در نهایت داستان بازی DayLight را اینگونه می توان توصیف کرد: تجربه ای کوتاه و گذرا که فقط پس از تجربه های مکرر و متوالی به اوج و شکوفایی خود می رسد.گریتزن در رابطه با علاقه اش پیرامون منتشر کردن نسخه های دیگر DayLight در یکی از مصاحبه های خود می گوید:

"نسخه ی دوم ،سوم و .. این بازی در آینده ای نزدیک منتشر خواهند شد و هر نسخه ای که منتشر می شود داستان و سبکی متفاوت و مخصوص به خود را خواهد داشت."

در پایان باید همانند بازی OUTLAST قضاوت پیرامون بازی DayLight را بر عهده ی گیمر گذاشت چرا که سبک خاص و متفاوت این بازی تجربه ی آن را نیز متفاوت خواهد کرد پس نمی توان توقع بازخورد مثبت همگانی آن هم برای عنوان خاصی همچون DayLight را داشت.ساخت و توسعه DayLight توسط موتور پرقدرت و با کیفیت Unreal Engine 4 به ما گوشزد می کند که علاوه بر رویارویی با نخستین آثار و عناوین ساخته شده توسط این موتور با عنوانی به بحث برانگیزی کنسول های نسل بعد مواجه هستیم.ایده ای که ذات و هسته ی بازی هایی همچون OUTLAST و DayLight را تشکیل می دهد هنوز راه زیادی را برای طی کردن دارد و هرچه با عناوین بیش تری پیرامون این ایده روبه رو می شویم بیش تر به اهمیت و حساسیت وجود و ظهور این ایده پی می بریم.در حقیقت آینده برای هیچ کس مشخص نیست و این ما هستیم که با تجربه ی این آینده به گونه ای آن را به واقعیت تبدیل می کنیم، آینده ای مبهم اما یقینا روشن ... 

تماشای آنلاین دموی بازی DayLight
تماشای آنلاین اولین تریلر بازی DayLight
تماشای آنلاین دومین تریلر بازی DayLight


با تشکر از نیکان صبوری 



RE: ایده فرار، ایده ای ماندگار| پیش نمایش بازی DayLight - hadiviper - 10-06-2013

انچنان گرافیکی نداره
ولی پیش نمایش خوبی بود[img]images/smi/s0 (62).gif[/img]


RE: ایده فرار، ایده ای ماندگار| پیش نمایش بازی DayLight - Ct Os - 10-06-2013

(10-06-2013, 02:36 PM)'hadiviper' نوشته است: انچنان گرافیکی نداره
ولی پیش نمایش خوبی بود[img]images/smi/s0 (62).gif[/img]

داداش داره با unreal engine 4 ساخته میشه اونوقت گرافیک نداره
 



RE: ایده فرار، ایده ای ماندگار| پیش نمایش بازی DayLight - hadiviper - 10-06-2013

(10-06-2013, 02:43 PM)'arian esmaili' نوشته است:
(10-06-2013, 02:36 PM)'hadiviper' نوشته است: انچنان گرافیکی نداره
ولی پیش نمایش خوبی بود[img]images/smi/s0 (62).gif[/img]

داداش داره با unreal engine 4 ساخته میشه اونوقت گرافیک نداره
میدونم ولی اینطور که از تصاویر پیداست میشه فهمید گرافیک بازی چطوریه[img]images/smi/s0 (43).gif[/img]

(10-06-2013, 02:43 PM)'arian esmaili' نوشته است:
(10-06-2013, 02:36 PM)'hadiviper' نوشته است: انچنان گرافیکی نداره
ولی پیش نمایش خوبی بود[img]images/smi/s0 (62).gif[/img]

داداش داره با unreal engine 4 ساخته میشه اونوقت گرافیک نداره
میدونم ولی اینطور که از تصاویر پیداست میشه فهمید گرافیک بازی چطوریه[img]images/smi/s0 (43).gif[/img]



RE: ایده فرار، ایده ای ماندگار| پیش نمایش بازی DayLight - Ct Os - 10-06-2013

(10-06-2013, 03:14 PM)'hadiviper' نوشته است:
(10-06-2013, 02:43 PM)'arian esmaili' نوشته است:
(10-06-2013, 02:36 PM)'hadiviper' نوشته است: انچنان گرافیکی نداره
ولی پیش نمایش خوبی بود[img]images/smi/s0 (62).gif[/img]

داداش داره با unreal engine 4 ساخته میشه اونوقت گرافیک نداره
میدونم ولی اینطور که از تصاویر پیداست میشه فهمید گرافیک بازی چطوریه[img]images/smi/s0 (43).gif[/img]

(10-06-2013, 02:43 PM)'arian esmaili' نوشته است:
(10-06-2013, 02:36 PM)'hadiviper' نوشته است: انچنان گرافیکی نداره
ولی پیش نمایش خوبی بود[img]images/smi/s0 (62).gif[/img]

داداش داره با unreal engine 4 ساخته میشه اونوقت گرافیک نداره
میدونم ولی اینطور که از تصاویرپیداست میشه فهمید گرافیک بازی چطوریه[img]images/smi/s0 (43).gif[/img]


مگه به تصویر شما تصویر battlefield 4 هم ببینی میگی بده 
چون تصویر مثل بازی نیست
 



RE: ایده فرار، ایده ای ماندگار| پیش نمایش بازی DayLight - shayanviper - 10-06-2013

با درود فروان هادی جان[img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
از این سبک بازی ها خیلی خوشم میاد .
من خیلی دنبال یه پیش نمایش کامل از این بازی بودم  و من تا حالا پیدا نکردم تا مطلبتو خوندم و می تونم بگم بدون نقص بود .
خیلی خوب بود[img]images/smi/s0 (62).gif[/img][img]images/smi/s0 (29).gif[/img]


RE: ایده فرار، ایده ای ماندگار| پیش نمایش بازی DayLight - Arthas - 10-06-2013

بازی ترسناک اول شخص خیلی هیجان داره با من سازگاری نداره... متن رو هم یک مقداریشو خوندم دیدم اصلا با من هم خونی نداره!!!
ممنون بابت پیش نمایش به نظر بازی خوبیه برای دوستداران این سبک.[img]images/smi/s0 (74).gif[/img]


RE: ایده فرار، ایده ای ماندگار| پیش نمایش بازی DayLight - Mahdi.AC4 - 10-06-2013

درود هادی جان واقعا بهترین مقالات رو تو میتونی از این بازی ها و این سبک در بیاری...[img]images/smi/s0 (25).gif[/img]

اونطوری که خوندم چیزی تو بازی ندیدم جز ایده های متنوع و جذاب(مثل باز کردن درها به اون صورت... )مثل اینکه بازی موفقی هست چون از همه لحاظ عالی کار شده 
Unreal Engine 4 که فعلا داره میترکونه با عناوینی که باهاش داره ساخته میشه...
[img]images/smi/s0 (29).gif[/img]


RE: ایده فرار، ایده ای ماندگار| پیش نمایش بازی DayLight - dark_prince277 - 10-06-2013

پیش نمایش قشنگی بود. مقدمه خوب، پاراگراف بندیت هم خوشحالم روش کار کردی ولی همچنان اون مواردی رو که جلسه اول گفتم رعایت نکردی. ( مشکلات ویراستاری)


RE: ایده فرار، ایده ای ماندگار| پیش نمایش بازی DayLight - Ruthless - 10-06-2013

ممنون !
از بازی های ترسناک خوشم نمیاد ! [img]images/smi/s0 (43).gif[/img]