04-13-2014, 04:26 PM
(آخرین ویرایش: 11-03-2014, 11:34 PM، توسط Punished Snake.)
اسطوره ای با 25 سال قدمت
دو قسمت حذف شد :|
Box Art رسمی هنوز منتشر نشده است. فعلاً با همین عکس بالایی تا رونمایی رسمی Box Art خوش باشید!
عنوان: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
سازنده: Kojima Productions
ناشر: Konami
کارگردان، طراح و تولید کننده: Hideo Kojima
آهنگ سازان: Harry Gregson-Williams, Akihiro Honda, Ludvig Forsell
موتور گرافیکی (انجین): Fox Engine
پلتفرم ها: PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360
سبک: اکشن-ماجرایی، مخفی کاری، جهان باز
و باز هم کار های عجیب Kojima و جنجالی به نام The Phantom Pain
شاید تا به حال شنیده اید که به Hideo Kojima آقای خاص یا مرموز هم می گویند! این لقب زمانی بیشتر به وی نسبت دارد که Metal Gear Solid V: The Phantom Pain را به طرز عجیبی با یک تریلر معرفی کرد. در واقع این نسخه برای اولین بار در VGA (که نامش بعداً به VGX تغییر کرد) سال 2012 با تریلری مرموز نشان داده شد، در واقع در آن زمان هنوز تایید نشده بود که The Phantom Pain نسخه جدیدی از Metal Gear Solid است و تنها گفته شده بود بازی The Phantom Pain نام دارد و توسط استودیو Moby Di*ck Studios به کارگردانی شخصی سوئدی به اسم Joakim Mogren در حال ساخت است. وقتی تریلر بازی در VGA به نمایش عموم در آمد طولی نکشید که کاربران زیادی من جمله Sn4ke_911 (از فروم NeoGAF) بازی را بخاطر شباهت بسیار زیاد به سری Metal Gear Solid زیر ذره بین قرار دارند! شواهد زیادی به وجود آمد که نشان می داد این بازی همان Metal Gear Solid 5 است. (از جمله این شواهد این بود که شخصیت اصلی شباهت فوق العاده زیادی به Snake/Big Boss دارد. گل های سفید و معلق در هوا یادآور پایان نسخه Metal Gear Solid 3: Snake Eater است که Snake با رئیس خود یعنی The Boss جنگید. شخصی که از دل آتش بیرون می آید شباهت بسیار زیادی به Colonel Volgin یا همان Thunderbolt نسخه سوم دارد. اسب آتشین و شخص سوار بر آن شبیه Volgin یا شاید هم The Boss است. همانطور که می دانیم پایان Ground Zeroes منجر به کما رفتن Big Boss می شود و به هوش آمدن شخص شبیه Big Boss در بیمارستان ارتباطی انکار ناپذیر با Ground Zeroes دارد. شخصی که در راه روی بیمارستان و آخر تریلر بازی دیده شد به شدت مانند Psycho Mantis و Sorrow بود. دکتری که در تریلر نشان داده شد کاملاً شبیه دکتر Kio Marv بود. نام کارگردان بازی که اول Joakim Mogren بود؛ شباهت بسیار زیادی به اسم Kojima و پروژه Ogre کوجیما داشت.)
انتقام، دوای درد یک مار از کما برگشته
در سری بازی های Metal Gear Solid همیشه شاهد این بودیم که داستان حرف اول و آخر را در بازی داشته و همیشه نویسنده و کارگردان این بازی یعنی Hideo Kojima سعی بر نشان دادن چهره زشت جنگ داشته است. طبق گفته Kojima؛ داستان The Phantom Pain سعی دارد تا چهره بد و زشت جنگ را نشان دهد. در حقیقت باز هم باید شاهد انتقاد های کوجیما به همان جنگ های اتمی باشیم، البته با شیوه هایی نوین و تغییراتی جدید در داستان بازی که کوجیما قول آن را داده است.
داستان بلافاصله پس از پایان Ground Zeroes شروع می شود. احتمال می رود یکی از اولین صحنه هایی که قرار است در اول بازی نمایان شود همان صحنه ای باشد که در عکس سوم تاپیک می بینید! Big Boss در پایان Ground Zeroes طی اتفاقاتی گروه خود یعنی MSF و مقر اصلی خود یعنی Mother Base واقع در کارائیب را از دست می دهد و این علتی می باشد که سبب می شود Big Boss به مدت 9 سال به کما فرو رود. (این که چرا Mother Base نابود شد و کسانی که به آن حمله ور شدند چه کسانی بودند هنوز برای آن جواب درستی وجود ندارد اما احتمالاً کسانی که Mother Base را نابود کردند سربازان Skull Face به رهبر ی میهن پرستان و گروه خود یعنی XOF بودند. حدس و گمان هایی در این باره وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته می شود.)
Snake/Big Boss و دیگر اطرافیانش (Kazuhira Miller و Chico) پس از این که در آخر Ground Zeroes به شدت مورد عنایت آتش و ضربه هلی کوپتری به هلی کوپتر خود قرار می گیرند احتمال زیاد به بیمارستانی در انگلستان منتقل می شود (با توجه به وجود پرچم انگلستان در بیمارستان) از این واقعه تلخ 9 سال می گذرد. (به عبارتی می توان نتیجه گرفت که داستان The Phantom Pain در سال 1984 رخ می دهد.) Big Boss بالاخره به هوش می آید! البته این کومای طولانی مدت باعث شد تا Big Boss به شدت ضعیف و لاغر شود؛ Snake به حدی ضعیف شد که در تریلر اول سینه خیز راه می رفت و باید از محیط اطراف خود برای قدم برداشتن کمک می گرفت! با به هوش آمدن Big Boss از کما، سربازانی شبیه به سربازانی که به Mother Base حمله کردند؛ به این بیمارستان هم حمله می کنند و تمام پرسنل و افراد آن را به طرز وحشیانه ای رهسپار دیار باقی می کنند! شخصی به اسم Ishmael در این راه به Big Boss برای فرار از بیمارستان می کند. (Ishmael معلوم نیست در واقع چه کسی است؛ اما احتمال دارد که این مرد توهمات ذهن Big Boss باشد، شاید هم همان دکتری باشد که در Ground Zeroes بود؛ چرا که وقتی Paz در هوا منفجر شد دکتر به جلوی Big Boss رفت و مانع سوختگی کامل صورت Big Boss شد!) همچنین شایان ذکر است که در اولین تریلر The Phantom Pain شاهد عواملی عجیب در بازی بودیم! مانند اسب آتشین و نهنگی که در هوا هلی کوپتری را بلعید! این موارد چیز هایی هستند که اطلاعات زیادی در مورد آن ها وجود ندارد و البته شاید همه این ها توهمات ذهن Big Boss پس از کما باشد!
داستان بلافاصله پس از پایان Ground Zeroes شروع می شود. احتمال می رود یکی از اولین صحنه هایی که قرار است در اول بازی نمایان شود همان صحنه ای باشد که در عکس سوم تاپیک می بینید! Big Boss در پایان Ground Zeroes طی اتفاقاتی گروه خود یعنی MSF و مقر اصلی خود یعنی Mother Base واقع در کارائیب را از دست می دهد و این علتی می باشد که سبب می شود Big Boss به مدت 9 سال به کما فرو رود. (این که چرا Mother Base نابود شد و کسانی که به آن حمله ور شدند چه کسانی بودند هنوز برای آن جواب درستی وجود ندارد اما احتمالاً کسانی که Mother Base را نابود کردند سربازان Skull Face به رهبر ی میهن پرستان و گروه خود یعنی XOF بودند. حدس و گمان هایی در این باره وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته می شود.)
Snake/Big Boss و دیگر اطرافیانش (Kazuhira Miller و Chico) پس از این که در آخر Ground Zeroes به شدت مورد عنایت آتش و ضربه هلی کوپتری به هلی کوپتر خود قرار می گیرند احتمال زیاد به بیمارستانی در انگلستان منتقل می شود (با توجه به وجود پرچم انگلستان در بیمارستان) از این واقعه تلخ 9 سال می گذرد. (به عبارتی می توان نتیجه گرفت که داستان The Phantom Pain در سال 1984 رخ می دهد.) Big Boss بالاخره به هوش می آید! البته این کومای طولانی مدت باعث شد تا Big Boss به شدت ضعیف و لاغر شود؛ Snake به حدی ضعیف شد که در تریلر اول سینه خیز راه می رفت و باید از محیط اطراف خود برای قدم برداشتن کمک می گرفت! با به هوش آمدن Big Boss از کما، سربازانی شبیه به سربازانی که به Mother Base حمله کردند؛ به این بیمارستان هم حمله می کنند و تمام پرسنل و افراد آن را به طرز وحشیانه ای رهسپار دیار باقی می کنند! شخصی به اسم Ishmael در این راه به Big Boss برای فرار از بیمارستان می کند. (Ishmael معلوم نیست در واقع چه کسی است؛ اما احتمال دارد که این مرد توهمات ذهن Big Boss باشد، شاید هم همان دکتری باشد که در Ground Zeroes بود؛ چرا که وقتی Paz در هوا منفجر شد دکتر به جلوی Big Boss رفت و مانع سوختگی کامل صورت Big Boss شد!) همچنین شایان ذکر است که در اولین تریلر The Phantom Pain شاهد عواملی عجیب در بازی بودیم! مانند اسب آتشین و نهنگی که در هوا هلی کوپتری را بلعید! این موارد چیز هایی هستند که اطلاعات زیادی در مورد آن ها وجود ندارد و البته شاید همه این ها توهمات ذهن Big Boss پس از کما باشد!
پس از این که در آخر Big Boss همراه Ishamel با ماشینی از بیمارستان فرار می کنند؛ ماشین به دلایلی نا معلوم، (احتمالاً ماشین مورد حمله سربازان قرار می گیرد.) تصادف می کند. Ishmael احتمالاً در این جا می میرد؛ زیرا از ماشین تنها Big Boss توانست بیرون بیاید. وقتی که Big Boss از ماشین بیرون آید شاهد چهره ای آشنا هستیم؛ در این جا شخصی دیده می شود که شباهت بسیار زیادی به Psycho Mantis دارد! (معلوم نیست که این شخص این جا دشمن است یا دوست) در این حین شاهد شخصی دیگر به نام Ocelot هستیم! وی قبلاً یکی از عوامل FOXHOUND بوده که در حال حاضر مامور گروه The Patriots یا میهن پرستان است. (این گروه با نام هایی همچون La-li-lu-le-lo و Chiper شناخته می شود.) حضور Ocelot و کمک به Big Boss در شرایطی فوق بحرانی نکته مبهمی است که هنوز پاسخ درستی برای آن وجود ندارد. در حقیقت، این مورد بخاطر این عجیب است که Ocelot عضو گروه میهن پرستان یا همان The Patriots است. میهن پرستان گروهی منفور هستند که فلاکت و سختی زیادی بر روی دوش Solid Snake و Big Boss قرار دارند و هر چه سختی و مشقت بر سر این دو شخص آمده همگی زیر سر میهن پرستان بوده و برای همین عجیب است که اکنون باید عضوی از میهن پرستان به Big Boss کمک کند! شاید این یکی از تعییرات داستان باشد که کوجیما گفته بود.
پیوستن به Diamond Dogs و سفر به افغانستان
پس از نجات یافتن Big Boss توسط Ocelot، با توجه به لباس Big Boss و دیگر عوامل فهمیدیم که Big Boss حال به ارتشی جدید به نام Diamond Dogs پیوسته؛ این که Diamond Dogs کی به وجود آمده و رئیس آن چه شخصی می باشد یکی دیگر از نکاتی است که مخفی مانده و باید تا تاریخ انتشار یا حداقل مدتی صبر کرد تا بتوانیم برای این مسئله پاسخی قانع کننده و درست داشته باشیم. در مراسم E3 2013؛ در کنفرانس مایکروسافت شاهد بودیم که تریلری جدید از The Phantom Pain به نمایش مردم در آمد. در این تریلر دیدیم که Big Boss توانسته قوای قبلی خود را به دست آورد و دستی مصنوعی برای دست راست خود داشته باشد. هر چند خط و خش های زیادی بر روی Snake افتاده و روی سرش میله ای فلزی شبیه به شاخ های هیولا هایی که در قصه دیدیم مشاهده می شود و او را کمی پیر نشان می دهد! البته این مورد جداً ابهتی زیبا به Big Boss بخشیده و نشان از سربازی کهنه کار با کوله باری از تجربه می دهد که فقط برای انتقام از میهن پرستان (و شاید بعداً Skull Face و گروه XOF) آمده است و در این راه از هیچ کاری دریغ نمی کند و حاضر است جان انسان های بی گناه هم بگیرد! (با توجه به جمله Kaz I'm Already Demon "کاز، من الان هم دیو هستم" انتظار می رود که Big Boss برای انتقام و میهن پرستان شخصی کم حرف و شاید سرد و بی رحم تر در مقابل دشمنان شود.) از این موارد که بگذریم به ادامه داستان می رسیم؛ داستان از جایی شروع می شود که Ocelot و Big Boss در طوفان شن در حال حرکت هستند و Ocelot به Big Boss می گوید باید Kazuhira Miller را این جا پیدا کند. (معلوم نیست که Kaz توسط چه کسانی دستگیر شده است.) زمانی که Ocelot با Big Boss حرف می زد شاهد بودیم که Big Boss هیچ حرفی نزد و آن طور که به نظر می رسد Big Boss بعد از کما و ضربه سختی که خورد همانطور که گفتیم کم حرف، سرد و شاید بی رحم تر در مقابل دشمنان شده است. Big Boss پس از یک عملیات تمیز (!) توانست Kazuhira Miller را نجات دهد. Kaz دست و پایش در این مدت قطع شده اند و همچنین هر دو (Big Boss و Kazuhira Miller) برای انتقام بخاطر زخم های بیش از حدی که خوردند مصمم هستند. آن ها در این تریلر به دلایلی نامعلوم از شکنجه Quiet (شخصیتی که در تریلر معرفی شد و طبق گفته کوجیما نقشی مهم در بازی ایفا می کند.) و Huey Emmerich هیچ باکی ندارند (البته معلوم نیست آن اشخاصی که شکنجه می شدند Quiet و Huey باشند ولی شباهت بسیار زیادی به آن ها دارند!) و احتمالاً آن ها چیز هایی درباره میهن پرستان و آن حادثه می دانند.
در این تریلر کارکتر هایی جدید نظیر Quiet, Ellie و Code Talker معرفی می شوند. Code Talker به نظر شخصی است که ویژگی هایی مانند Psycho Mantis دارد و همینطور طبق اطلاعات بالای 100 سال سن دارد! Quiet دختری جوان است که قادر به حرف زدن نیست و در تریلر دیدیم که بالای جای بلندی همراه یک Sniper بود؛ این طور که به نظر می رسد وی تک تیرانداز ماهری است و احتمالاً او همان Sniper Wolf است که در Twin Snakes وجود داشت! یکی دیگر از شخصیت های معرفی شده بازی Ellie نام دارد. شخصی که شباهت زیادی به Solid Snake و Liquid Snake (فرزندان کلونی Big Boss) دارد و احتمال زیاد فرمانده کودکان رزمنده می باشد. نکته جالبی که در این قسمت وجود دارد؛ این است که Big Boss در تریلر E3 2013 با نام Punished Snake و عنوان A Fallen Legend معرفی می شود! این که چرا Big Boss باز هم لقبی جدید گرفته هنوز مشخص نیست اما شاید مربوط به نابود شدن Mother Base و رفتن وی به کما باشد که این بار لقب مار مجازات شده را توانسته به خود اختصاص دهد.
با توجه به نوار کاست های Ground Zeroes؛ این احتمال و حدس ها وجود دارد که Skull Face علاوه بر این که دشمن Big Boss است، دشمن خونی میهن پرستان هم باشد! شاید Skull Face تحت رهبر ی میهن پرستان نباشد و همانطور که گفته شد گروهی مستقل از هر سازمان و ارتشی باشد. این که Skull Face شخصیت جدیدی است یا یک Villain جدید است هنوز مشخص نیست. اما در یکی از نوار کاست ها شاهد هستیم که Skull Face هنگامی که با Chico مشغول حرف زدن بود به Big Boss اشاره ای دارد و می گوید داستان من و او به خیلی قبل برمیگردد! این چند کلمه به راحتی توانسته باز هم سوال های بی پاسخ زیادی در داستان مطرح کند. این که آیا Big Boss و Skull Face دوست یا دشمن یک دیگر بودند یا Big Boss باعث رنجش Skull Face برای انتقام شده؛ جواب مشخصی وجود ندارد و فقط باید صبر کرد و دید که این بار Kojima قرار است دقیقاً چه کاری انجام دهد! اما سوالات بی پایان داستان بازی به این جا ختم نمی شود. در Ground Zeroes در یکی دیگر از نوار ها شنیدیم که Skull Face گفت چند وقت پیش (معلوم نیست چه زمانی) از سازمان Cipher جدا شده و این نشان می دهد که Skull Face قبلاً عضوی از میهن پرستان بوده، البته شاید الان هم باشد و منظورش این است که قصد خیانت به آن ها را دارد! شاید اصلاً میهن پرستان در نابودی Mother Base هیچ دخلی نداشته باشند و این Skull Face است که باعث شده میهن پرستان و Big Boss به جان یک دیگر بیفتند! جمله From "FOX" Two Phantoms Were Reborn هم جای بسی تامل دارد. شاید این جمله مربوط به Big Boss و Skull Face باشد. چون Skull Face هم مانند Big Boss گذشته تلخی را پشت سر گذاشته و دهکده و خانواده اش را از دست داده و از یک مرگ حتمی نجات پیدا کرده است. پس احتمالاً به همین دلیل است که Skull Face دنبال انتقام است و احتمالاً Big Boss و میهن پرستان در نابودی زندگی Skull Face نقشی داشته اند. برای همین اگر این فرضیه دست باشد احتمالاً می توانیم بگوییم From "FOX" Two Phantoms Were Reborn مربوط به همین قضیه و ماجرا است.
تصور این که این بار Hideo Kojima برای داستان بازی چه چیزی در ذهن دارد انسان را مجنون و بی تاب خود می کند! اطلاعات زیادی از داستان وجود ندارد و کوجیما بیشتر راه را برای فرضیه ها باز گذاشته و از گفتن اطلاعات زیاد از داستان به شدت پرهیز کرده است. هیدئو کوجیما خالق خلاق این سری با پیش زمینه ای که در خلق داستان سری Metal Gear Solid داشته این مژده را غیر مستقیم به طرفداران می دهد که The Phantom Pain قرار است یکی از غنی ترین و برترین داستان ها را در این سری و بین دیگر بازی ها داشته باشد.
تصور این که این بار Hideo Kojima برای داستان بازی چه چیزی در ذهن دارد انسان را مجنون و بی تاب خود می کند! اطلاعات زیادی از داستان وجود ندارد و کوجیما بیشتر راه را برای فرضیه ها باز گذاشته و از گفتن اطلاعات زیاد از داستان به شدت پرهیز کرده است. هیدئو کوجیما خالق خلاق این سری با پیش زمینه ای که در خلق داستان سری Metal Gear Solid داشته این مژده را غیر مستقیم به طرفداران می دهد که The Phantom Pain قرار است یکی از غنی ترین و برترین داستان ها را در این سری و بین دیگر بازی ها داشته باشد.
دنیایی غوظه ور در گستردگی و مخفی کاری
علاوه بر این که داستان این بازی به نظر فوق العاده و بی نقص می آید؛ گیم پلی هم به نظر قرار است مثل همیشه عالی باشد! البته با تغییرات بسیار زیادی که علاوه بر عامه پسند تر شدن بازی توانسته تا بدین لحظه طرفداران اصیل و قدیمی بازی را نیز خوشحال نگه دارد.
مخفی کاری: گیم پلی زیبای بازی مثل همیشه بر پایه مخفی کاری بنا شده؛ ویژگی های به شدت زیادی به این پایه اضافه شده که در تریلر E3 2013 بسیار خودنمایی می کرد. با توجه به Open World یا جهان باز شدن گیم پلی بازی دیدیم که Big Boss قابلیت این را دارد که پایگاه دشمنان را دور بزند و آب و لازم به ذکر است که هوا کاملاً Real Time شده و شاهد چرخه شبانه روزی و طوفان شن هستیم! (این مورد توانسته کمک شایانی به پیش برد مراحل بکند که در ادامه به آن پرداخته می شود.) Big Boss با رفتن به یک صخره و دید زدن و زیر نگه داشتن دشمنان؛ برای حمله به پایگاه دشمنان نقشه و برنامه ریزی صحیحی ابداع می کند. این که این مورد برای انجام مراحل اجباری است یا خیر هنوز معلوم نیست اما با توجه به گفته های Kojima و آزادی عمل بسیار بالا برای پیش برد مراحل به نظر می رسد که می توان مراحل را به شیوه دیگری هم به اتمام رساند. Big Boss پس از برنامه ریزی برای حمله برای شب شدن صبر می کند. چون طبق اطلاعات انجام دادن مراحل در شب بخاطر فضای تاریک راحت تر است. به این علت که 24 ساعت بازی در دنیای واقعی فقط 6 ساعت (!) طول می کشد. به همین علت سازندگان ویژگی جدیدی در بازی قرار دادند که در آن دیدیم ساعتی بزرگ بر روی صفحه ظاهر می شود و ثانیه ها به سرعت می گذرند و Big Boss در این حین مشغول سیگار کشیدن می شود. Big Boss پس از این که تا شب صبر کرد در نزدیکی پایگاه در بین درختان و علوفه ها کمین می کند. وقتی که کامیون دشمن در حال حرکت بود در بین راه گوسفندی بر سر راهش سبز می شود و کامیون می ایستد! Big Boss از این فرصت طلایی استفاده می کند و بدون آن که کسی بفهمد به پشت کامیون می رود و کامیون با حرکت به پایگاه بدون آن که متوجه شود Big Boss را راهی پایگاه می کند. انجام عملیات Big Boss در این وهله به خوبی انجام شد و این انجام ماموریت باعث می شود که منتظر یک مخفی کاری خارق العاده باشیم.
کمی هم اکشن!: با توجه به تریلر تا بدین لحظه دیگر تردیدی وجود ندارد که مخفی کاری بسیار غنی و بی نقص است. اما از این موارد که بگذریم کمی هم بهتر است درباره قسمت هایی بگوییم که Big Boss از فاز مخفی کاری بیرون می آید و بی باک به دل دشمنان می زند! خوشبختانه با گیم پلیی که در Ground Zeroes در قسمت اکشن وجود داشت؛ می توان فهمید که The Phantom Pain قرار است چیزی بهتر از آن شود. البته این بدین معنا نیست که The Phantom Pain یک اکشن خالص و به اصطلاح "Kill & Run" باشد بلکه حتی قسمت های اکشن بازی نیازمند تاکتیک است و اگر در آن بازیکن اشتباهی کند به درک واصل می شود! در کل بازی بیشتر شعار "No Kill, No Alert" و مخفی کاری را یدک می کشد و زیاد کاری به قسمت های اکشن بازی ندارد. البته کنترل کردن Metal Gear و تانک در بازی یکی از نگرانی هایی است که درباره اکشن شدن گیم پلی وجود دارد! امید است با پیش زمینه ای که Kojima دارد بتواند باز هم یک مخفی کاری ناب را تحویل دهد.
تغییرات و ویژگی هایی که به لطف جهان باز شدن بازی به وجود آمدند: با جهان باز شدن گیم پلی در Metal Gear Solid V: The Phantom Pain به معنای واقعی؛ شاهد این هستیم که علاوه بر تغییراتی در قسمت اکشن و مخصوصاً مخفی کاری به وجود آمده است، به بازی ویژگی های بسیار زیادی اضافه شده که قبلاً در هیچ یک از نسخه ها شاهد نبودیم و علاوه بر آن، توانسته جذابیت بازی را چند برابر و ارزش تکرار را بالاتر ببرد. همانطور که گفته شد این بازی کاملاً جهان باز است و بازیکن می تواند بیگ باس را به هر جایی که می خواهد ببرد و در محیط به انجام مراحل فرعی و کند و کاو بپردازد. نقشه بازی فقط در افغانستان نیست و مناطق کشور های دیگر را در خود جا داده است؛ این که دیگر نقشه ها در چه کشوری جریان دارند مشخص نیست اما با توجه به کودکان سیاه پوستی که در بازی وجود داشت این احتمال وجود دارد که بازی در آفریقا هم جریان داشته باشد. در نمایش E3 2013 به نظر می آمد نقشه به شدت گسترده است؛ هر چند نقشه کلی بازی هنوز معلوم نیست چه شکلی می باشد اما با کمی توجه به محیط و مسافت طولانی Big Boss برای رسیدن به هدف می توان به راحتی گفت نقشه همان طور که کوجیما قول داده بود بسیار بزرگ است. خوش بختانه نقشه مانند Ground Zeroes از دشمن و سرباز پر نشده و طوری طراحی شده که بازیکن بتواند به راحتی در محیط به جستجو بپردازد و از بزرگی بازی و آزادی عمل بازی لذت ببرد، اما این بدین معنا نیست که در نقشه و محیط هیچ سرباز و دشمنی را نبینیم! یکی از نکات جالبی که درباره بزرگی بازی وجود دارد این است کوجیما می گوید بازی به علت گستردگی بیش از حد ممکن است برخی از افراد بازی را نتوانند به اتمام برسانند!
مخفی کاری: گیم پلی زیبای بازی مثل همیشه بر پایه مخفی کاری بنا شده؛ ویژگی های به شدت زیادی به این پایه اضافه شده که در تریلر E3 2013 بسیار خودنمایی می کرد. با توجه به Open World یا جهان باز شدن گیم پلی بازی دیدیم که Big Boss قابلیت این را دارد که پایگاه دشمنان را دور بزند و آب و لازم به ذکر است که هوا کاملاً Real Time شده و شاهد چرخه شبانه روزی و طوفان شن هستیم! (این مورد توانسته کمک شایانی به پیش برد مراحل بکند که در ادامه به آن پرداخته می شود.) Big Boss با رفتن به یک صخره و دید زدن و زیر نگه داشتن دشمنان؛ برای حمله به پایگاه دشمنان نقشه و برنامه ریزی صحیحی ابداع می کند. این که این مورد برای انجام مراحل اجباری است یا خیر هنوز معلوم نیست اما با توجه به گفته های Kojima و آزادی عمل بسیار بالا برای پیش برد مراحل به نظر می رسد که می توان مراحل را به شیوه دیگری هم به اتمام رساند. Big Boss پس از برنامه ریزی برای حمله برای شب شدن صبر می کند. چون طبق اطلاعات انجام دادن مراحل در شب بخاطر فضای تاریک راحت تر است. به این علت که 24 ساعت بازی در دنیای واقعی فقط 6 ساعت (!) طول می کشد. به همین علت سازندگان ویژگی جدیدی در بازی قرار دادند که در آن دیدیم ساعتی بزرگ بر روی صفحه ظاهر می شود و ثانیه ها به سرعت می گذرند و Big Boss در این حین مشغول سیگار کشیدن می شود. Big Boss پس از این که تا شب صبر کرد در نزدیکی پایگاه در بین درختان و علوفه ها کمین می کند. وقتی که کامیون دشمن در حال حرکت بود در بین راه گوسفندی بر سر راهش سبز می شود و کامیون می ایستد! Big Boss از این فرصت طلایی استفاده می کند و بدون آن که کسی بفهمد به پشت کامیون می رود و کامیون با حرکت به پایگاه بدون آن که متوجه شود Big Boss را راهی پایگاه می کند. انجام عملیات Big Boss در این وهله به خوبی انجام شد و این انجام ماموریت باعث می شود که منتظر یک مخفی کاری خارق العاده باشیم.
کمی هم اکشن!: با توجه به تریلر تا بدین لحظه دیگر تردیدی وجود ندارد که مخفی کاری بسیار غنی و بی نقص است. اما از این موارد که بگذریم کمی هم بهتر است درباره قسمت هایی بگوییم که Big Boss از فاز مخفی کاری بیرون می آید و بی باک به دل دشمنان می زند! خوشبختانه با گیم پلیی که در Ground Zeroes در قسمت اکشن وجود داشت؛ می توان فهمید که The Phantom Pain قرار است چیزی بهتر از آن شود. البته این بدین معنا نیست که The Phantom Pain یک اکشن خالص و به اصطلاح "Kill & Run" باشد بلکه حتی قسمت های اکشن بازی نیازمند تاکتیک است و اگر در آن بازیکن اشتباهی کند به درک واصل می شود! در کل بازی بیشتر شعار "No Kill, No Alert" و مخفی کاری را یدک می کشد و زیاد کاری به قسمت های اکشن بازی ندارد. البته کنترل کردن Metal Gear و تانک در بازی یکی از نگرانی هایی است که درباره اکشن شدن گیم پلی وجود دارد! امید است با پیش زمینه ای که Kojima دارد بتواند باز هم یک مخفی کاری ناب را تحویل دهد.
تغییرات و ویژگی هایی که به لطف جهان باز شدن بازی به وجود آمدند: با جهان باز شدن گیم پلی در Metal Gear Solid V: The Phantom Pain به معنای واقعی؛ شاهد این هستیم که علاوه بر تغییراتی در قسمت اکشن و مخصوصاً مخفی کاری به وجود آمده است، به بازی ویژگی های بسیار زیادی اضافه شده که قبلاً در هیچ یک از نسخه ها شاهد نبودیم و علاوه بر آن، توانسته جذابیت بازی را چند برابر و ارزش تکرار را بالاتر ببرد. همانطور که گفته شد این بازی کاملاً جهان باز است و بازیکن می تواند بیگ باس را به هر جایی که می خواهد ببرد و در محیط به انجام مراحل فرعی و کند و کاو بپردازد. نقشه بازی فقط در افغانستان نیست و مناطق کشور های دیگر را در خود جا داده است؛ این که دیگر نقشه ها در چه کشوری جریان دارند مشخص نیست اما با توجه به کودکان سیاه پوستی که در بازی وجود داشت این احتمال وجود دارد که بازی در آفریقا هم جریان داشته باشد. در نمایش E3 2013 به نظر می آمد نقشه به شدت گسترده است؛ هر چند نقشه کلی بازی هنوز معلوم نیست چه شکلی می باشد اما با کمی توجه به محیط و مسافت طولانی Big Boss برای رسیدن به هدف می توان به راحتی گفت نقشه همان طور که کوجیما قول داده بود بسیار بزرگ است. خوش بختانه نقشه مانند Ground Zeroes از دشمن و سرباز پر نشده و طوری طراحی شده که بازیکن بتواند به راحتی در محیط به جستجو بپردازد و از بزرگی بازی و آزادی عمل بازی لذت ببرد، اما این بدین معنا نیست که در نقشه و محیط هیچ سرباز و دشمنی را نبینیم! یکی از نکات جالبی که درباره بزرگی بازی وجود دارد این است کوجیما می گوید بازی به علت گستردگی بیش از حد ممکن است برخی از افراد بازی را نتوانند به اتمام برسانند!
ساخت پایگاه: در The Phantom Pain قابلیت ساخت پایگاه و استخدام سرباز را دارا هستیم و برخلاف Peace Walker و Ground Zeroes که فقط از دور با نمایی کلی می توانستیم پایگاه خود (Mother Base) را ببینیم در این قسمت می توانیم به راحتی به پایگاه رفته و در آن قدم بزنیم. این که می شود پایگاه را آپگرید کرد و ارتقا داد هنوز مشخص نشده اما بسیار خوب می شود که مانند Assassin's Creed II و Assassin's Creed Brotherhood بتوانیم ویلا (در TPP پایگاه) خود را مدیریت کنیم و گسترش دهیم.
دنیای زنده: قطعاً یک بازی جهان باز نیازمند یک دنیای پویا و زنده است که افراد و سکنه در آن عکس و العمل های مختلفی داشته باشند و مثل دنیای واقعی هر کدام مشکلات خود را داشته باشند. این که سکنه و مردم عادی در محیط حضور دارند تایید نشده است اما با نگاهی به تریلر ها می توان گفت وجود الاغ، گوسفند و بز توانسته محیط را پویا نگه دارد! برای مثال وقتی Big Boss در بین بوته ها کمین کرده بود دیدیم که کامیونی که در وسط راه بود بخاطر مزاحمت بز و گوسفندان وسط راه می ایستد و بوق می زند! از دیگر مواردی که دنیای The Phantom Pain را زنده نشان داد این بود که وقتی Big Boss پایگاه را با دوربین زیر نظر داشت سربازان مشغول گفتگو با یک دیگر بودند و این نکته را هم می توان به زنده بودن دنیای The Phantom Pain اضافه کرد. البته قضاوت درباره پویایی محیط خیلی زود است و باید تا منتشر شدن تریلر های جدید و تاریخ انتشار بازی صبر پیشه کرد.
Boss Fight ها: در بسیاری از نسخه های سری Metal Gear مانند MGS3: Snake Eater, MGS: Peace Walker, MGS4: Guns of The Patriots و... شاهد Boss Fight های زیادی بودیم که معمولاً در آخر هر مرحله ظاهر می شدند. برخلاف Ground Zeroes که در آن هیچ Boss Fight موجود نبود خوشبختانه طبق گفته Kojima نسخه اصلی در پایان هر مرحله دارای Boss Fight های مختلفی است. هنوز اطلاعات زیادی در این قسمت منتشر شده و فقط در همین حد می دانیم.
کنترل وسایل نقلیه: در این نسخه مانند Ground Zeroes قابلیت این را داریم که سوار جیپ و تانک شویم. البته با توجه به یکی از تریلر های بازی و سوار بودن Big Boss بر روی موتوری شبیه موتور های Harley Davidson به نظر می رسد در بازی می توانیم کنترل موتور را به دست آوریم. با توجه به نوع کنترل بسیار خوب وسایل نقلیه در Ground Zeroes به نظر می رسد The Phantom Pain قرار است دو برابر بهتر از Ground Zeroes شود.
آزادی عمل در مراحل و سرنوشت شخصیت ها: آزادی عمل بازی نه تنها شامل حال محیط و نقشه می شود، بلکه به مرگ شخصیت ها و اتمام رساندن مراحل هم مربوط می شود. خوشبختانه طبق گفته Kojima، مراحل را می توان هر طور که بازیکن می خواهد انجام دهد. برای مثال می تواند تا شب صبر کند تا یک عملیات فوق مخفی کاری انجام دهد یا به دل دشمنان زده و کابوسی برای دشمنان تبدیل شود! در بازی می توان درباره مرگ برخی از شخصیت ها (احتمال زیاد فرعی ها و اشخاص غیر مهم) تصمیم گیری کرد. این عامل بر روند کلی داستان تاثیری ندارد اما احتمال زیاد بر روی جزئیات داستان و چیز های غیر ضروری و مهم ممکن است تاثیر گذار باشد.
هنگامی که حرفی برای گفتن باقی نمی ماند: در آخر باید به Easter Egg ها و شوخی های جالبی اشاره کرد که Kojima قول داده است آن ها را در بازی قرار دهد! البته این اولین بار نیست که Kojima می خواهد دست به چنین کاری بزند، ایشان قبلاً در نسخه های قبلی Easter Egg های به شدت زیادی قرار داده اند، به طوری که با آسودگی خاطر می توان گفت سری Metal Gear یکی از موفق ترین بازی ها در قرار دادن راز ها و Easter Egg های مختلف در بازی بوده است. اگر بخواهیم نتیجه کلی ای از گیم پلی بازی داشته باشیم هیچ حرفی باقی نمی ماند جزء این که بازی اگر واقعاً مانند تریلر ها باشد شکی نخواهد بود که قرار است یکی از برترین گیم پلی ها را در سری داشته باشد و معجونی بسیار خوشمزه (!) از Stealth و Open World شود.
دنیای زنده: قطعاً یک بازی جهان باز نیازمند یک دنیای پویا و زنده است که افراد و سکنه در آن عکس و العمل های مختلفی داشته باشند و مثل دنیای واقعی هر کدام مشکلات خود را داشته باشند. این که سکنه و مردم عادی در محیط حضور دارند تایید نشده است اما با نگاهی به تریلر ها می توان گفت وجود الاغ، گوسفند و بز توانسته محیط را پویا نگه دارد! برای مثال وقتی Big Boss در بین بوته ها کمین کرده بود دیدیم که کامیونی که در وسط راه بود بخاطر مزاحمت بز و گوسفندان وسط راه می ایستد و بوق می زند! از دیگر مواردی که دنیای The Phantom Pain را زنده نشان داد این بود که وقتی Big Boss پایگاه را با دوربین زیر نظر داشت سربازان مشغول گفتگو با یک دیگر بودند و این نکته را هم می توان به زنده بودن دنیای The Phantom Pain اضافه کرد. البته قضاوت درباره پویایی محیط خیلی زود است و باید تا منتشر شدن تریلر های جدید و تاریخ انتشار بازی صبر پیشه کرد.
Boss Fight ها: در بسیاری از نسخه های سری Metal Gear مانند MGS3: Snake Eater, MGS: Peace Walker, MGS4: Guns of The Patriots و... شاهد Boss Fight های زیادی بودیم که معمولاً در آخر هر مرحله ظاهر می شدند. برخلاف Ground Zeroes که در آن هیچ Boss Fight موجود نبود خوشبختانه طبق گفته Kojima نسخه اصلی در پایان هر مرحله دارای Boss Fight های مختلفی است. هنوز اطلاعات زیادی در این قسمت منتشر شده و فقط در همین حد می دانیم.
کنترل وسایل نقلیه: در این نسخه مانند Ground Zeroes قابلیت این را داریم که سوار جیپ و تانک شویم. البته با توجه به یکی از تریلر های بازی و سوار بودن Big Boss بر روی موتوری شبیه موتور های Harley Davidson به نظر می رسد در بازی می توانیم کنترل موتور را به دست آوریم. با توجه به نوع کنترل بسیار خوب وسایل نقلیه در Ground Zeroes به نظر می رسد The Phantom Pain قرار است دو برابر بهتر از Ground Zeroes شود.
آزادی عمل در مراحل و سرنوشت شخصیت ها: آزادی عمل بازی نه تنها شامل حال محیط و نقشه می شود، بلکه به مرگ شخصیت ها و اتمام رساندن مراحل هم مربوط می شود. خوشبختانه طبق گفته Kojima، مراحل را می توان هر طور که بازیکن می خواهد انجام دهد. برای مثال می تواند تا شب صبر کند تا یک عملیات فوق مخفی کاری انجام دهد یا به دل دشمنان زده و کابوسی برای دشمنان تبدیل شود! در بازی می توان درباره مرگ برخی از شخصیت ها (احتمال زیاد فرعی ها و اشخاص غیر مهم) تصمیم گیری کرد. این عامل بر روند کلی داستان تاثیری ندارد اما احتمال زیاد بر روی جزئیات داستان و چیز های غیر ضروری و مهم ممکن است تاثیر گذار باشد.
هنگامی که حرفی برای گفتن باقی نمی ماند: در آخر باید به Easter Egg ها و شوخی های جالبی اشاره کرد که Kojima قول داده است آن ها را در بازی قرار دهد! البته این اولین بار نیست که Kojima می خواهد دست به چنین کاری بزند، ایشان قبلاً در نسخه های قبلی Easter Egg های به شدت زیادی قرار داده اند، به طوری که با آسودگی خاطر می توان گفت سری Metal Gear یکی از موفق ترین بازی ها در قرار دادن راز ها و Easter Egg های مختلف در بازی بوده است. اگر بخواهیم نتیجه کلی ای از گیم پلی بازی داشته باشیم هیچ حرفی باقی نمی ماند جزء این که بازی اگر واقعاً مانند تریلر ها باشد شکی نخواهد بود که قرار است یکی از برترین گیم پلی ها را در سری داشته باشد و معجونی بسیار خوشمزه (!) از Stealth و Open World شود.
نوازش گر چشم ها
معمولاً اکثر نسخه های Metal Gear در زمان خود از گرافیک خوبی بهره مند بودند. برای مثال می توان به نسخه قبلی یعنی Metal Gear Solid 4: Guns of The Patriots اشاره کرد که از نظر سایت هایی همچون GameSpot, IGN, PALGN, PC World و Giant Bomb توانست لقب "بهترین گرافیک" را بگیرد. خوشبختانه The Phantom Pain از این قائده (گرافیک) مستثنی نیست؛ با نگاهی به تریلر ها می شود گفت تا الان گرافیک بازی راضی کننده و حتی فوق العاده بوده است. بافت ها به خوبی کار شده اند و بازی دارای فیزیک خوبی است. یکی از نکات مثبت بازی چروک شدن لباس ها پس از حرکت است که این عامل کاملاً در Ground Zeroes دیده می شد. سایه زنی و نورپردازی دیگر حرفی برای برای گفتن نذاشته است. برای کوچک ترین اشیائی در بازی سایه قرار گرفته؛ برای مثال می توان به شی ریزی مانند سیم برق اشاره کرد که سایه زنی آن به خوبی کار شده بود. نورپردازی را در عکس بالا به خوبی می توانید مشاهده کنید! آفتاب غروب کرده ای که در حال آمدن از پشت کوه می باشد بسیار با جزئیات و وسواس ساخته شده و واقعاً جلوه بصری فوق العاده ای را به وجود آورده است. به دیگر عواملی که می توان اشاره کرد دقیق بودن تیم سازنده برای سایر جزئیات مانند صورت بوده است. در تریلر معرفی رسمی The Phantom Pain وقتی به صورت دکتر نگاه می کردید حتماً متوجه جزئیات خارف العاده (مانند عرق روی پیشونی و انعکاس نور آن توسط نور لامپ) شده اید؛ جزئیات آن قدر خوب بوده اند که کاملاً حس می کردید دکتر بسیار از حال خراب مریض استرس دارد و تمام سعی و تلاشی که دارد بر این است که بیمار (Big Boss) را خوب کند.
سوالی که این جا مطرح می شود این می باشد که واقعاً چنین گرافیک حارق العاده ای توسط چه موتور گرافیکی ای در حال است؟ جواب تنها یک کلام است، موتور قدرتمند Fox Engine! این موتور گرافیکی پس از پایان ساخت Metal Gear Solid 4: Guns of The Patriots پروژه ساخت اش با هدف "بهترین موتور گرافیکی در دنیا" ساخته شد؛ واقعاً هم به نظر می رسد این موتور گرافیکی پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بهترین انجین های دنیا را دارا است. اولین دموی تکنیکی بازی در کنفرانس Konami در مراسم با شکوه E3 2011 پرده برداری شد و درباره شخصی سیاه پوست بود که در جنگل با سگ و اسبی در حال حرکت بودند. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain تا زمان انتشار به نظر راه زیادی را در پیش دارد و احتمال زیاد بازی از نظر گرافیکی به خوبی در آینده پیشرفت می کند.
سوالی که این جا مطرح می شود این می باشد که واقعاً چنین گرافیک حارق العاده ای توسط چه موتور گرافیکی ای در حال است؟ جواب تنها یک کلام است، موتور قدرتمند Fox Engine! این موتور گرافیکی پس از پایان ساخت Metal Gear Solid 4: Guns of The Patriots پروژه ساخت اش با هدف "بهترین موتور گرافیکی در دنیا" ساخته شد؛ واقعاً هم به نظر می رسد این موتور گرافیکی پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بهترین انجین های دنیا را دارا است. اولین دموی تکنیکی بازی در کنفرانس Konami در مراسم با شکوه E3 2011 پرده برداری شد و درباره شخصی سیاه پوست بود که در جنگل با سگ و اسبی در حال حرکت بودند. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain تا زمان انتشار به نظر راه زیادی را در پیش دارد و احتمال زیاد بازی از نظر گرافیکی به خوبی در آینده پیشرفت می کند.
[font=tahoma] [/font]
طنین نیش یک مار
موسیقی و صداگذاری؛ موردی که همیشه در سری Metal Gear خودنمایی می کرده و به خوبی نقش خود را در بازی ایفا کرده است. طبیعتاً تا قبل از انتشار بازی نمی توان زیاد درباره موسیقی و صداگذاری بازی بحثی به میان آورد. اما حیف است به موسیقی های پخش شده در تریلر ها یعنی آهنگ بند Garbage در سال 2010 به نام We Are Not Yout Kind of People و موسیقی ساخته شده Ludvig Forsell (یکی از آهنگ سازان این نسخه) به اسم Sins of The Father نمایش E3 2013 بازی اشاره ای نکرد. در تریلر های بازی ما شاهد آهنگ های بسیار زیبایی بودیم که با تم بازی به شدت مرتبط بود و حتی اشاره هایی گنگ به داستان بازی و بی رحم شدن Big Boss در این نسخه داشت! این مورد یکی از نکات مهم و مثبت بازی به شمار می رود که معمولاً در کمتر بازی ای شاهد آن بوده ایم. تا بدین لحظه هیچ ایرادی به موسیقی های بازی نیست، البته نمی توان با اطمینان همچین جمله ای را به کار برد و بهتر است تا تاریخ انتشار بازی صبر کرد و دید.
صداگذاری هم مانند قسمت موسیقی زیاد نمی توان بر روی آن مانور داد و باید تا انتشار رسمی بازی صبر کرد. اما صدای اسلحه ها، صدای باد، طوفان شن، صدای ماشین، موتور و شخصیت ها همگی به خوبی درست شده اند، تا این جا بازی از نظر صداگذاری و موسیقی موردی ندارد. صداپیشه جدید Big Boss آقای Kiefer Sutherland بازیگر معروف هالیوودی که در سریالی همچون 24 به خوبی درخشید. جایگزین صداپیشه دیرینه این شخصیت یعنی David Hayter شده است. با به روی کار آمدن آقای ساترلند شاهد صداپیشگی بسیار خوب ایشان در Ground Zeroes بودیم و به جرئت می توانیم بگوییم که آقای ساترلند کاملاً شایستگی صداپیشه بودن این شخیصت افسانه ای را دارا هستند، البته از حق نگذریم وجود David Hayter برای طرفداران قدیمی بازی زیبا تر بود. به نظر می رسد Hideo Kojima قرار است در این نسخه از کلاً از صداپیشه های معروف استفاده کند! چرا که در این نسخه صداپیشه Ocelot شخصی نیست جزء آقای Troy Baker که تجربه صداپیشگی برای شخصیت هایی نظیر Booker Dewit, Joel و... را داشته است. در آخر می توانیم بگوییم بازی از نظر موسیقی و صداگذاری عیب و ایرادی ندارد.
صداگذاری هم مانند قسمت موسیقی زیاد نمی توان بر روی آن مانور داد و باید تا انتشار رسمی بازی صبر کرد. اما صدای اسلحه ها، صدای باد، طوفان شن، صدای ماشین، موتور و شخصیت ها همگی به خوبی درست شده اند، تا این جا بازی از نظر صداگذاری و موسیقی موردی ندارد. صداپیشه جدید Big Boss آقای Kiefer Sutherland بازیگر معروف هالیوودی که در سریالی همچون 24 به خوبی درخشید. جایگزین صداپیشه دیرینه این شخصیت یعنی David Hayter شده است. با به روی کار آمدن آقای ساترلند شاهد صداپیشگی بسیار خوب ایشان در Ground Zeroes بودیم و به جرئت می توانیم بگوییم که آقای ساترلند کاملاً شایستگی صداپیشه بودن این شخیصت افسانه ای را دارا هستند، البته از حق نگذریم وجود David Hayter برای طرفداران قدیمی بازی زیبا تر بود. به نظر می رسد Hideo Kojima قرار است در این نسخه از کلاً از صداپیشه های معروف استفاده کند! چرا که در این نسخه صداپیشه Ocelot شخصی نیست جزء آقای Troy Baker که تجربه صداپیشگی برای شخصیت هایی نظیر Booker Dewit, Joel و... را داشته است. در آخر می توانیم بگوییم بازی از نظر موسیقی و صداگذاری عیب و ایرادی ندارد.
انتقام، تنها راه رهایی مار از عذاب...
عنوان Metal Gear Solid V: The Phantom Pain تا بدین لحظه یک شاهکار بوده و از هر نظر تکمیل به نظر می رسد. خوشبختانه تغییرات جدید بازی توانسته جذابیت بازی را چند برابر کند، هر چند برای تصمیم گیری زود است و حتی هنوز اطلاعات تکمیلی درباره دیگر اجزای داستان و تاریخ انتشار بازی منتشر نشده است. (طبق شایعات احتمال دارد بازی اوایل 2015 عرضه شود، شاید هم تا سال 2016 عرضه نشود!) اما تریلر ها نوید یک بازی شاهکار را می دهد که به راحتی می تواند در سال عرضه خود در لیست نامزدان برنده "بهترین بازی سال" قرار گیرد.
*مطلب نوشته شده دارای 7300 کلمه می باشد. امیدوارم راضی باشید.*