02-04-2015, 12:07 AM
(آخرین ویرایش: 02-07-2015, 01:23 AM، توسط Last Warrior.)
خیلی فکر کردم که این نوشته را چطور بنویسم، از چه جملاتی استفاده کنم که تاثیر گذار باشد، مقاله را احساسی بنویسم یا لحن جدی داشته باشم، اصلن از کجا شروع کنم؟!
شاید با خودتان فکر کرده باشید یا در دلتان بگویید " تو که هنوز در ابتدای نوشته ات مانده ای، پس چرا دست به قلم شدی؟ " شاید حق با شما باشد ولی خودمانیم، وقتی که بخواهیم در مورد چیزی که دوستش داریم بنویسیم، همین طور کاغذ را سیاه میکنیم و بدون فکر به مطلب آن را می نویسیم؟! من هم خواستم در مورد پدیده ای بنویسم که دوستش دارم و قسمتی از زندگیم شده، خب، خواستم وسواس به خرج دهم که دیدم هر چه فکر میکنم بیشتر مطالبی را که در ذهنم بود هم فراموش می کنم تا اینکه جملات جدید و خوبی به خاطر بیاورم .
بگذریم!
اما این پدیده که بخشی از زندگی من شده و شاید بخشی از زندگی همه دوست داران آن حتمن حدس زدید که چیست!
گیم، این گیم دوست داشتنی!
آری بخواهیم یا نخواهیم گیم پدیده ای است که امروزه جامعه جهانی را که جامعه ما نیز جزو آن است، در قلمرو خود گرفته و با سرعت فزاینده ای اعضاء قلمرو خود را افزایش می دهد.
اما چرا گیم اینقدر پر طرفدار است ؟ ( البته شاید نه برای همه که به این گروه هم خواهیم رسید)
شاید اولین جوابی که به ذهن همه خطور کند، کلمه سرگرمی است، انسان سرگرمی را دوست دارد، از دیرباز و روزگاران کهن همیشه سرگرمی بخشی از فعالیت های روزمره انسان بوده و به امروز و وسایل سرگرم کننده امروز محدود نمی شود.
سرگرمی همیشه بوده اما شکل و نوع آن فرق میکرده، شاید دوران های خیلی دور، شکار، جشن های مختلف، مبارزات جنگجویان و ...
از سرگرمی های جوامع بودند که بعضی از آنها هنوز هم ادامه دارند و البته به تعداد این سرگرمی ها هم با پیشرفت علوم و تکنولوژی افزوده شده است .
گیم هم جزو سرگرمی های جدید البته با نگاه به تاریخ طویل بشر است. اما با اینکه سرگرمی جوانی به نظر میرسد، ولی خیلی زود جای خود را در دل اکثر مردم، به خصوص کودکان، نوجوانان و جوانان باز کرده و بسیاری از سرگرمی های دیگر را پشت سر گذاشته و جای خود را محکم کرده است .
ولی چرا گیم سرگرمی پرطرفداری است؟
هرچه جذابیت بالاتر اقبال عمومی هم بالاتر!
یاد فوتبال می افتم که همیشه شنیده ایم پر طرفدارترین ورزش دنیاست و البته معلوم است برای چه، برای این جذابیت و هیجان فراوانی که دارد و البته چرخه صنعتی بزرگی که در اطراف آن جاریست .
اینجا گیم هم توانسته با ارائه نوعی جدید از سرگرمی با گستره فراوان، قدرت خود را نشان دهد.
در هر بازی و سرگرمی محوریتی وجود دارد و جذابیت حول آن است، مثلن در دوران کودکی سرگرمی هایی مثل بازی های کودکانه محبوب هستند و در سنین نوجوانی و جوانی سرگرمی ها و بازی های دیگر.
اما گیم برای همه این سنین(و شاید بعضی افراد در سنین بالاتر) محبوب است. اینجا گیم شاید همه این سرگرمی های قدیمی و یا بسیار بیشتر از آنها در یک دنیای جدید است و ما شبیه به آن سرگرمی ها را به شکل های نو در دنیای گیم انجام می دهیم .
در گیم ما وارد دنیایی میشویم که شاید هیچگاه در واقعیت آن را تجربه نکرده باشیم و هیچگاه هم تجربه نکنیم .
از گذشته های دور، شهرهایی که وجود دارند و ندارند، تا آینده دور .
حد و مرزی وجود ندارد و انسان هم که عاشق کنجکاوی و شکستن حد و مرز هاست .
عاشق کشف کردن ناشناخته هاست .
عاشق دیدن زیبایی هاست .
و البته که عاشق هیجان است (بخصوص جوان ترها)
پس چرا پای به دنیای گیم نگذارد؟! تا شاید بسیاری از این مفاهیم را در دنیای گیم تجربه کند .
تنها دنیای گسترده و از انواع مختلف در گیم ایجاد جذابیت نمی کند .
ما می توانیم در گیم هر کسی باشیم
از یک آدم معمولی تا یک ابر قهرمان!
از یک شوالیه در دوران کهن تا یک سرباز در جنگ های مدرن!
و حتی پادشاه یک ملت!
و همین طور زندگی در گذشته های دور تا آینده های دور و جهان های واقعی و تخیلی ساخته ذهن انسان.
اینها چیزی است که شاید هیچ گاه در زندگی معمولی تجربه ان را نداشته باشیم و اگر هم داشته باشیم مثل گیم جذاب نباشد.
به جز جذابیت و برانگیختن حس کنجکاوی و کاوش انسان گیم میتواند احساسات ما را نیز تحت تاثیر قرار دهد .
شادی، هیجان، غم، ترس، عشق و نفرت شاید فقط بخشی از احساساتی باشد که گیمر را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
در گیم ممکن است بر سر دوراهی انجام کاری یا انجام ندادن آن بمانیم!
یا بعد از جنگ های طولانی و مشقت بار به یکباره همرزم صمیمی خود در بازی را ار دست دهیم.
یا خیانت یکی ار همراهانمان میتواند حس نفرت را در ما برانگیزد.
شاید بعضی اوقات بین نجات یک فرد یا فرد دیگری باید یکی را انتخاب کنیم
و یا صحنه ای غم انگیز باعث این شود که چند لحضه ای سکوت کنیم و بغض گلویمان را بفشارد .
شاید پدیده های کمی باشند که بتوانند همه این انواع احساسات را در انسان ایجاد نمایند و اینجاست که گیم تبدیل به گنجینه ای از احساسات مختلف برای یک گیمر می شود.
از این گونه ظرفیت های گیم میتوان خیلی حرف زد، اما نکته مهمی را نیز باید به آن اشاره کرد که آن هم بحث صنعت این پدیده است.
پدیده ای که این قدر پرطرفدار و جذاب است پس میتوان روی آن سرمایه گذاری کرد. این سرمایه گذاری از چندین لحاظ میتواند کاربرد داشته باشد.
شاید در نگاه اول فقط سود سرشاری که از موفقیت در ارائه یک گیم جذاب و پرفروش عاید شرکت سازنده می شود، کاربرد اصلی این صنعت به نظر بیاید و البته این هم موضوع مهمی است ولی کاربرد دیگر آن ظرفیتی است که گیم برای تاثیر گذاری روی مخاطب دارد.
با گیم میتوان خیلی بهتر و قدرتمند تر از درس و کتاب به کودکان و نوجوانان و... آموزش های مختلف داد و یا بر روی ذهن آنها تاثیر گذاشت .
خیلی از کشورهای صاحب سبک در این صنعت نیز علاوه بر سود معمولن این نکته را نیز به کار میبرند.
امیدوارم در کشور ما هم به ارزش صنعتی و قدرت تاثیر گذاری گیم توجه بیشتری شود و سرمایه گذاری روی آن افزایش یابد.
در این بین البته مقاومت هایی هم وجود دارد و گروهی بیشتر مضرات گیم را می بینند تا محاسن آن، شاید حتی بعضی به وجود محاسن نیز اعتقاد نداشته باشند؛ قضیه لیوان را که می دانید، بعضی نیمه خالی آن را می بینند و بعضی تمام آن را خالی می بینند. البته زیاده روی و استفاده نابجا از هر پدیده ای میتواند مضر باشد، ولی نمیتوان گفت که مثلن چون مزاحم تلفنی وجود دارد پس تلفن وسیله بدی است.
گیم هم همین طور است، میتوان هم از ظرفیت های خوب آن استفاده کرد ویا فقط معایب آن را دید و یا از آن استفاده نادرست کرد.
شاید تاثیر گذاری بد بر روی ذهن کودکان و نوجوانان یکی از مضرات گیم باشد که البته به نظر من این در بقیه پدیده ها هم ممکن است وجود داشته باشد و مختص گیم نیست؛ مثل فیلم و یا حتی رفتار مردم و ...
هر کسی میتواند از این ابزار و وسایل و دیدن رفتار و مشاهدات برداشت های مختلفی داشته باشد .
البته باید در این قبیل مسائل زیاده روی نکردکه زیاده روی در این قبیل کارها از جنبه های گوناگون میتواند زیان آور باشد.
گیم هم از این قضیه مجزا نیست و استفاده بیش از حد و نابجا البته میتواند مضر باشد.
گیم ظرفیت هایی دارد که میتواند در بعضی مسائل که حتی به فکرمان هم خطور نمی کند کاربرد مثبت داشته باشد.
اخیرن مقاله ای می خواندم که گروهی از افراد را که به علت بیماری لرزش دست دارند با استفاده از گیم تحت درمان قرار داده بودند، چون در این گونه بازی ها باید تمرکز بالا را حفظ کرد و این در بهبودی بیماری آنها تاثیر مثبت گذاشته بود.
این فقط نمونه ای از تاثیرات مثبتی است که این پدیده می تواند بر زندگی انسان بگذارد.
سرگرمی و جذابیت، تجربه و حس حضور در سرزمین های مختلف، احساسات مختلف و البته آثار فردی و اجتماعی گیم که خود مقاله ای جداگانه می طلبد و غیره و غیره و غیره.
باز هم می توان در مورد گیم گفت و گفت و حتی در مورد هر کدام از این مواردی که در نوشته مطرح شد مقاله ای جدا گانه نوشت و در مورد جنبه های گوناگون آن صحبت کرد.
خودمانیم، اولش نمی دانستم چه بنویسم ولی حالا که نگاه می کنم می بینم چند خطی نوشته ام!
و سخن پایانی اینکه،
من گیمرم، نه برای اینکه زندگی ندارم
بلکه برای اینکه زندگی های بسیاری دارم.
I AM A GAMER
NOT BECAUSE I DON'T HAVE A LIFE
BUT BECAUSE I CHOOSE TO HAVE MANY
اخیرن مقاله ای می خواندم که گروهی از افراد را که به علت بیماری لرزش دست دارند با استفاده از گیم تحت درمان قرار داده بودند، چون در این گونه بازی ها باید تمرکز بالا را حفظ کرد و این در بهبودی بیماری آنها تاثیر مثبت گذاشته بود.
این فقط نمونه ای از تاثیرات مثبتی است که این پدیده می تواند بر زندگی انسان بگذارد.
سرگرمی و جذابیت، تجربه و حس حضور در سرزمین های مختلف، احساسات مختلف و البته آثار فردی و اجتماعی گیم که خود مقاله ای جداگانه می طلبد و غیره و غیره و غیره.
باز هم می توان در مورد گیم گفت و گفت و حتی در مورد هر کدام از این مواردی که در نوشته مطرح شد مقاله ای جدا گانه نوشت و در مورد جنبه های گوناگون آن صحبت کرد.
خودمانیم، اولش نمی دانستم چه بنویسم ولی حالا که نگاه می کنم می بینم چند خطی نوشته ام!
و سخن پایانی اینکه،
من گیمرم، نه برای اینکه زندگی ندارم
بلکه برای اینکه زندگی های بسیاری دارم.
I AM A GAMER
NOT BECAUSE I DON'T HAVE A LIFE
BUT BECAUSE I CHOOSE TO HAVE MANY
از دوستانی که این مقاله را مطالعه کردند ممنونم
هر نظری داشتید حتمن مطرح نمایید که باعث دلگرمیست
با تشکر
هر نظری داشتید حتمن مطرح نمایید که باعث دلگرمیست
با تشکر