12-04-2015, 07:20 PM
(آخرین ویرایش: 12-04-2015, 07:23 PM، توسط The White Witcher.)
پس از انتشار بازی Call of Duty: Black Ops ll که دنبالهای بر نسخه قبلی خود بود، تمامی طرفداران سری بازی Call of Duty انتظار والایی از نسخههای بعدی این سری داشتند که تمامی ارکان یک عنوان خوب را دارا باشد زیرا Call of Duty: Black Ops ll هر چیزی که نداشت، دارای یک خط داستانی پیوسته و دلچسب بود؛ اما متاسفانه درست در زمانی که همگی منتظر یک شاهکار بودند، Activision با انتشار Call of Duty: Ghosts آتشی بر این سری زد. با من در ادامه در نقد و بررسی این بازی همراه باشید.
سال 2013 و معرفی کنسولهای نسل هشتم. تمامی بازی بازان در بهت و حیرت از قدرت این دو کنسول بودند و برای فرا رسیدن فصل زیبا و رویایی گیمرها، پاییز، لحظهشماری مینمودند؛ آنها منتظر یک Call of Duty خیرهکننده، یک Battlefield شاهکار و یک Assassin's Creed بدون نقص بودند. همگی میخواستند تحولی بزرگ در صنعت بازیهای رایانهای را مشاهده کنند و همانطور که گفتم، Call of Duty جدید یکی از مورد انتظارترین بازیهای 2013 بود.
---------------------------------------------------------------------------------------------
نام بازی: Call of Duty: Ghosts
سازنده: Infinity Ward
ناشر: Activision
سبک: اکشن - شوتر اول شخص
پلتفرمها: Xbox One ،PS4 ،PS3 ،Xbox 360 و PC
-------------------------------------------------------------------------
ناامیدکننده | داستان و شخصیتپردازی
یکی از خصوصیات همیشگی عناوین Call of Duty، داشتن داستانی سینماتیک، سرگرمکننده و زیبا بود که متاسفانه با انتشار نسخه «ارواح»، این مزیت نیز از بین رفت. زمانی که به داستان Call of Duty: Modern Warfare 1 و 2 و 3 یا Call of Duty: Black Ops 1 و 2 مینگریم، تعجب میکنیم که Activision چگونه توانسته است نسخهای از Call of Duty را به بازار روانه کند در حالی که به هیچ وجه نمیتوان با داستان و شخصیتهای آن، ارتباط برقرار نمود؛ بهطوری که در هیچ یک از صحنههای احساسی این عنوان، به هیچوجه ناراحت و غمزده نمیشوید.
قبل از ادامه دادن، به زندگینامه مهمترین شخصیتهای این عنوان میپردازیم:
نام: Logan Walker - درجه: گروهبان - ملیت: آمریکایی - تاریخ و مکان تولد: سال ۲۰۰۱ در San Diego ،California - جنسیت: مرد - قد: ۱۸۳ سانتیمتر - وزن: ۷۷ کیلوگرم - رنگ مو: بور - رنگ چشم: قهوهای
زندگینامه: Logan Walker در سال ۲۰۰۱ توسط پدرش و مادری ناشناخته بهدنیا آمد. او برادر کوچکتر Hesh Walker و فرزند Elias میباشد. طبق اطلاعاتی که در فایلهای Rorke موجود بود، Logan به برادرش بسیار نزدیک بوده و همیشه او را دنبال میکرد. همچنین با توجه به سخنان Elias Walker، این شخصیت شباهتهای زیادی به مادرش داشته است. در زمان کودکی، Logan و Hesh به مدرسهای (که نامش اعلام نشده است) میروند و زمانی که به سنین بالاتر دست یافتند، پدرشان به آنها تمامی تواناییهای نبرد اعم از تیراندازی، شکار و صحبت کردن بدون سخن گفتن را آموزش داد؛ این دو برادر، مرد شدند.
نام: David Walker - لقب: Hesh - درجه: فرمانده - ملیت: آمریکایی - تاریخ و مکان تولد: سال ۱۹۹۹ در San Diego ،California - جنسیت: مرد - قد: ۱۸۵ سانتیمتر - وزن: ۸۵ کیلوگرم - رنگ مو: قهوهای - رنگ چشم: سبز
زندگینامه: David Walker در سال ۱۹۹۹ دیده به جهان گشود و پس از ۲ سال نیز برادرش، Logan بهدنیا آمد. چندی پس از آن، مادر Logan و Hesh مرد و Elias، همسر خود را مسئول نگهداری از آنان قرار داد. این دو برادر اشتیاق زیادی به پیوستن به ارتش داشتند و به همین دلیل، توسط پدر خود آموزش دیدند. به محض این که David در سال ۲۰۱۷ به سن ۱۸ سالگی رسید، وارد ارتش شد.
نام: Elias Walker - لقب: مترسک - درجه: کاپیتان - ملیت: آمریکایی - تاریخ و مکان تولد: سال ۱۹۷۵ در San Diego ،California - جنسیت: مرد - قد: ۱۸۸ سانتیمتر - وزن: ۹۱ کیلوگرم - رنگ مو: خاکستری - رنگ چشم: قهوهای
زندگینامه: اطلاعاتی در دسترس نیست
نقلقول: آره Elias، تو راست میگی، من یه روح نیستم، من کسیام که اونها رو شکار میکنه و میفرستتشون به یه جای دیگه.آخرین صحبتهای Rorke پیش از کشتن دوست قدیمیاش
نام: Gabriel T. Rorke- لقب: روح کُش - درجه: کاپیتان و ژنرال - ملیت: آمریکایی - تاریخ و مکان تولد: سال ۱۹۷۴ در آمریکا - جنسیت: مرد - قد: ۱۹۱ سانتیمتر - وزن: ۱۰۴ کیلوگرم - رنگ مو: ندارد - رنگ چشم: قهوهای
زندگینامه: در ابتدای زندگی نظامیاش، او یک افسر بود؛ اما با تلاش فراوان توانست به درجه کاپیتانی و ژنرالی برسد. پس از آنکه توسط Elias به درون آب پرتاب شد، از ارواح منتفر گردید و شروع به کشتن آنها کرد.
داستان بازی در محوریت خانواده Walker، متشکل از Logan Walker ،Elias Walker و David (Hesh) Walker قرار دارد. درست در زمانی که کشور آمریکا از لحاظ نظامی تبدیل به یک کشور ضعیف شده و قدرت در دست آمریکای جنوبی و اروپا با نام Federation یا همان فدراسیون است، این خانواده و دیگر ارواح، سعی بر دفاع از وطن خود در این نسخه دارند که ناگهان با خبری تعجبآور مواجه میشوند؛ به سالها قبل باز میگردیم...
قرار بود این صحنه بسیار احساسی باشد؛ اما نبود. مطمئنا هیچ حسی به شما القا نخواهد شد.
Elias که پدر Logan و Hesh است، در حال انجام یک ماموریت با برترین روح یعنی Gabriel T. Rorke و ۲ فرد دیگر بهنامهای Alex V. Johnson ملقب به Ajax و Merrick میباشد. پس از کشت و کشتارهای فراوان، این چند نفر در یک بالگرد گیر میکنند و در معرض افتادن در داخل یک کانال آب که دارای فشاری بسیار قویست قرار میگیرند زیرا حضور این ۴ فرد در بالگرد، وزن آن را زیاد میکند؛ Rorke ،Elias Walker را در دستان خود دارد که ناگهان صدای Ajax بهگوش میرسد که میگوید یا باید Rorke را رها کنی یا همگی میمیریم؛ Elias بهگفته خودش، با سختترین تصمیم زندگی خود روبهرو میشود و در نهایت، برترین روح تاریخ را رها میکند و فریاد او نیز بهگوش میرسد. کل تیم تصور میکنند که او مرده است ولی درست در زمانی که شرایط بدی در ایالات متحده آمریکا حکم فرما میباشد، «روح کُش» باز میگردد تا انتقامش را بگیرد.
منی که برای مرگ Ghost در Modern Warfare 2 چند قطرهای اشک ریختم، برای این سکانس حتی تره نیز خورد نمیکنم.
پس از انجام ماموریتهای فراوان، به مرحله Sin City میرسید. Logan ،Hesh ،Elias و Merrick در کنار یکدیگرند که ناگهان نیروهای Rorke به آنان حملهور شده و آنها را اسیر خود میکنند. پس از مدتی بیهوشی، Rorke بالای سر تمامی اعضای گروه ایستاده و صحبتهایی میکند؛ بهمحض اینکه «روح کُش» میخواهد به پدرتان حمله کند، شما برای نجات جان او تلاش میکنید ولی آن بیفایده است. اینجاست که Rorke پتانسیل بالایی را در Logan میبیند و میتوان گفت از شهامت او لذت میبرد. او خطاب به Elias میگوید که کمی از فرزندش یاد بگیرد! در نهایت، بعد از جنگ و جدلهای لفظی، Rorke پدر Logan را بهقتل میرساند.
معمولی برای نسل هشتم | گرافیک
همانطور که پیشتر از این نیز گفته بودم، زمانی که وارد نسل هشتم شدیم، بازی بازان علاوه بر گیمپلی (که در ادامه به آن خواهم پرداخت)، انتظار یک گرافیک فوقالعاده نیز داشتند و از بین تمامی بازیهای سال 2013، تنها میتوان به نسخه نسل هشتمی عنوان NBA 2K14 اشاره کرد که پیشرفتی انقلابی در گرافیک و کیفیت بهخود دید. «ندای وظیفه: ارواح» هم گرافیک فنی و هنری نسبتا خوبی داشت؛ اما یقین دارم که شما نیز با من همعقیدهاید که ترقی بزرگی را در گرافیک این عنوان بینا نبودیم؛ البته باید بگوییم که در برخی از مراحل، گرافیک هنری بازی بسیار زیبا بوده و به شما حس خوبی میدهد؛ اما بهصورت میانگین، ما شاهد یک گرافیک نسبتا معمولی در این عنوان بودیم.
گرافیک هنری در این مراحله بیداد میکند!
همانطور که در تصاویر بالا مشاهده میکنید، در مراحل جنگلی و دریایی این بازی، گرافیک خوبی را شاهد هستیم و باید برای این کار به Infinity Ward و Activision تبریک گفت؛ اما متاسفانه در ساخت چهره برخی از کاراکترهای بازی مخصوصا Hesh، برادر Logan کمکاری شده است.
باز هم بدون تغییر | گیمپلی بخش چندنفره و تکنفره
گیمپلی عناوین سری «ندای وظیفه» نیز کمکم رو به افول میروند. حقیقتا با تجربه Call of Duty: Ghosts، هیچ تفاوتی را در ابن فاکتور احساس ننمودم؛ البته نسخه «ارواح»، گیمپلی نسبتا خوبی دارد ولی هرچه دارد، از عناوین قبلی این سری همانند «عملیات سیاه ۱ و ۲» و «جنگهای مدرن ۱ و ۲ و ۳» است.
یکی از هیجانانگیزترین تغییراتی که در این گیمپلی Call of Duty: Ghosts ایجاد شد، همراه بودن سگی بهنام Riley با شماست. در چند مرحله ابتدایی شما حتی میتوانید دنیا را از چشمان این سگ ببینید و با سرعت فراوان به سمت سربازان دشمن حرکت کرده و آنها را تکهتکه نمایید؛ اما متاسفانه پس از به پایان رسیدن این مراحل، شما دیگر نخواهید توانست کنترل این سگ را بهطور کامل در دست بگیرید و تنها قادر هستید که به او دستور دهید با یک دشمن وارد ستیز شود.
یکی از مراحلی که در آن، مخفیکاری حرف اول را میزند.
خوشبختانه تنوع مراحل بسیار بالا بوده و باید بعضی از مراحل را با مخفیکاری و برخی از آنان را بهصورت تیربارانی (!) به پایان برسانید؛ اما متاسفانه چیزی کلیشهای که در بازی وجود دارد آن است که در اکثر مراحل بهجز دو یا سه مورد، در ابتدای ماموریت بهصورت مخفی کار میکنید ولی ناگهان دشمنان از حضور شما مطلع میشوند.
تصویری از قسمت شخصیسازی در قسمت چندنفره
یکی از پسرفتهای دیگر «ندای وظیفه: ارواح»، نبودن بخش شخصیسازی اسلحه در قسمت تکنفره است. حتی نسخه Black Ops 2 که پیش از Ghosts منتشر شده بود نیز در بخش تکنفره خود این قابلیت را میدید.
همچنین همانقدر که قسمت شخصیسازی اسلحه تکامل یافته است، برای ساختن شخصیت خود کمی محدود میباشید؛ مثلا تعداد چهرههایی که میتوانید برای خود انتخاب کنید بسیار کماند و اگر جنسیت زن را انتخاب نمایید، تغییری در گیمپلی، نحوه راه رفتن، قدرت و حتی بدن آنها پیدا نمیکنید؛ البته از لحاظ لباس و کلاهخود و بقیه وسایل جانبی، تقریبا دستتان باز است.
ساختن شخصیت خود در بخش چندنفره چنگی به دل نمیزند.
و حالا به قسمت چندنفره و بهطور کلی، گیمپلی آن میرسیم. خوشبختانه از لحاظ وسعت، نقشههای نسخه «ارواح» بزرگتر از نسخ پیشین سری Call of Duty میباشند؛ اما متاسفانه از جذابیت این نقشهها بسیار کاسته شده است و یقینا نقشهای بهیادماندنی، بسیار جذاب و دلپذیری در بازی موجود نمیباشد. در ادامه باید بگویم که شخصیسازی اسلحه و همچنین لباسها و نحوه پوشش در بخش چندنفره بسیار مهم میباشند. شما باید با توجه به نقشه، بهنوعی لباس بپوشید که در آن مکان، رصد شما مشکل شود یا باید بهنحوی سلاحهایتان را انتخاب نمایید که با آن مرحله سازگار باشند.
بیاحساس | صداگذاری و موسیقی
در اوایل مقاله نیز گفتم که سری Call of Duty، بسیار سینماتیک و بعضا احساسی بوده است و برای این که حس هیجان، استرس، موفقیت و افتخار به یک بازی باز انتقال داده شود، نیاز به یک صداگذاری و موسیقی خوب داریم که به همین دلیل، بخش موسیقی به یکی دیگر از نکات قوت همیشگی و همچنین ارکان اصلی سری «ندای وظیفه» تبدیل گردیده است. بهواسطه نبود یک داستان پیوسته، احساسی و پرهیجان در نسخه «ارواح»، بخش صداگذاری Call of Duty: Ghosts نیز دچار افت شد. در بعضی مواقع با آنکه با یک صحنه هیجانی و یا با یک درگیری شدید مواجه نشدهاید، موسیقی هیجانانگیز و دلهرهآوری پخش میشود؛ درست است که این موسیقی بهنوعی به بازی باز هشدار میدهند که خطر نزدیک است ولی در واقع در برخی موارد ناهماهنگیهایی بین صدا و تصویر دیده میشود.
یکی دیگر از معایب صداگذاری در کل سری Call of Duty آن است که شخصیت اصلی و فردی که کنترلش بر عهده گیمر است، بههیچوجه صحبت نمیکند. این مشکل درباره «ندای وظیفه: ارواح» نیز صدق میکند که واقعا موضوع آزار دهندهای میباشد.
صداگذاری سلاحها بهخوبی کار شدهاند.
به صداگذاری شخصیتها میرسیم. مطمئنا صدای شخصیت منفی داستان ما، Rorke بسیار خوب کار شده است. دیگر شخصیتها نیز از گرمی زیادی در صدای خود برخوردار هستند و زمانی که یاران و ارواح با یکدیگر توسط بیسیم و یا حتی با سفینههای فضایی به گفتوگو میپردازند، شما از آن لذت خواهید برد؛ اما متاسفانه در مرحله اول و یک مانده به آخر این عنوان، زمانی که در فضا قرار دارید، Activision یکی از قوانین فیزیک را بهزیبایی کنار میزند! بهدلیل نبود هیچگونه هوایی در فضا و وجود خلاء، هیچ صدایی نیز در آن انتشار نمییابد ولی در Call of Duty: Ghosts این موضوع کاملا متفاوت است و صدای سلاحها کاملا بهگوش میرسند.
نتیجهگیری
Call of Duty: Ghosts را بدون شک میتوان بدترین «ندای وظیفه» تاریخ نامید؛ نبود گرافیکی خیرهکننده، گیمپلیای متفاوت و داستانی درگیرکننده کاملا گواه بر این حرف من است. Activision با انتشار این عنوان، پایههای این عنوان را بههم ریخت ولی طرفداران، این سری را رها نکردند و آن را به یکی دیگر از عناوین پر فروش این ناشر تبدیل نمودند؛ در هر صورت، Activision با انتشار Call of Duty: Advanced Warfare و Black Ops lll توانسته است تا حدی این فاجعه بینالنسلی را کمرنگتر نمایش دهد تا بتوانیم به آینده این سری، کمی بیشتر امیدوار باشیم.
داستان: 5/10
گرافیک: 7.5/10
گیمپلی: 7.5/10
صداگذاری: 8/10
ارزش کلی بازی: 7/10
تمامی این نقد توسط خود من نوشته شده و هرگونه کپیبرداری از آن غیرقانونی است.