07-09-2016, 09:13 PM
(آخرین ویرایش: 07-09-2016, 09:57 PM، توسط Mental Patient.)
با عرض سلامی دیگر به تمامی کاربران عزیز خانواده گیمفا. هفتهای دیگر رسید و وقت خبرنامهای با مهمترین اخبار هفته گذشته در صنعت محبوبمان است. این هفته رسانه بازیها خیلی جالب عمل کرد! گیماسپات فقید که دیگر رسما از بی خبری تبدیل شده به یک سایت فیلم و اخبار سینما را بهتر می توانید در آن دنبال کنید. کلا در برههای از سال هستیم که هم رسانه میمیرد و هم بازار! بهطوری که کم میتوانید یک بازی درجه یک که سرگرمتان کند پیدا کنید و از طرفی هایپ رسانه برسر بازیهای چندماه دیگر هم میخوابد. تنها تسلی گیمرها این روزها بازیهای مستقل و کوچک است (که البته بعضی از آنها چون بازیهای درجهیک میدرخشند و نشان میدهند که خلاقیت در بودجههای ۱۰۰ میلیون دلاری مثل پروژههای بزرگ استودیوهای شناخته شده نیست – Inside) از همه این مقدمهچینی ها که بگذریم میرسیم به خود اخبار این هفته.
فکر میکردید که اکتیویژن سری ندایوظیفه را رو به نابودی میبرد؟ اگر بدانید که احتمال ساخت یک بازی در دوره روم باستان وجود داشت چه میگفتید؟! از طرفی هم یوبیسافت تقریبا اعتراف میکند که فیلم Assassin’s Creed آنطوری که فکرش را میکردیم خوب و بزرگ نخواهد بود. آدام بویز از چهرههای ثابت کنفرانسها و برنامههای سونی در سالهای اخیر و از طرفداران پروپاقرص بازی Destiny (در کنفرانسها که میآمد، چهرهاش شبیه بنر تبلیغاتی بود – آنهم برای Destiny) سونی را ترک کرد تا شغل خود را در ساخت بازیها و نه از پشت پرده سیاستچینیهای این شرکت بزرگ، ادامه دهد. اگر این هفته حسابی مشغول زندگی و گرفتاریهای خودتان بودید با گیمفا در این خبرنامه همراه باشید تا مهمترین اخبار این ۷ روز را مرور کنیم.
تابهحال شده بلیزارد بازی بسازد و بابمیل گیمرها آن هم از هر قشری نباشد؟ Overwatch مدت بسیار کمیست که به صورت جهانی در بازار در دسترس بازیکنان قرار گرفته اما خیلی زود بازی به محبوبیت والای جامعه بازیبازان اهل مولتیپلیر و بازیهای رقابتی رسید. از طرفی منتقدین آن را ستایش کردند؛ خلاصه که اورواچ قرار است دنیای وارکرفت جدید باشد. گزارش بسیار جالبی که این هفته منتشر شد بر سر بخش جدید رقابتی بازی بود. اگر به نقشه Lijang Tower مراجعه کنید، سازندگان با حک کردن نام شخصی که یک روز قبل از عرضه بازی درگذشته بود به او ادای احترام کردند. در این نقشه یک سری لباس فضایی وجود دارد و بر روی یکی از آنها نام Hongyu Wu با جمله «قهرمانان نمیمیرند» نقش بستهاست. او واقعا هم یک قهرمان بود؛ وقتی موتورسیکلت دوست او را میدزدند او به تعقیب سارقان میرود و در نهایت با همان موتور تصادف میکند. میگویند که بسیار منتظر بازی اورواچ بوده و کماکان با همکلاسیهایش در ارتباط با آن صحبت کردهاست. شاید برای شما یک چیز کوچک باشد، اما همین هم احترام بیشازاندازه مجموعه بلیزارد را نشان میدهد.
نسخه دوم ریبوت سری توم ریدر امسال عرضه شد و به عهدهای خود وفا کرد. بازی از پس انظار کلی که با آن یک بازی را میسنجیم به خوبی برآمد و تبدیل به یکی از بهترینهای کنسول نسل هشتمی مایکروسافت شد. البته از همان ابتدا میدانستیم که Rise of the Tomb Raider انحصاری زمانی خواهد بود و نهایتا برای کنسول سونی در دسترس مخاطبان و علاقهمندان قرار خواهد گرفت. بازی اولین بار در آبانماه برای اکسباکسوان و اکسباکس ۳۶۰ و در دیماه برای رایانههای شخصی عرضه شد. حال وقتی از یکی از مدیران اسکوئر اینکس در مورد نسخه پلیاستیشن ۴ پرسیده شد، ایشان گفتند: «همانطور که قبلا گفته شده، Rise of the Tomb Raider در تعطیلات ۲۰۱۶ برای پلیاستیشن ۴ در دسترس خواهد بود.»
گزارشهای دیگر خبر میدهند که کنسول میاننسلی سونی که فعلا با نام پلیاستیشن ۴ نئو شناخته میشود هم تا قبل از پایان ۲۰۱۶ عرضه خواهد شد، حال باید ببینیم که آیا نسخه مخصوص پلتفرمهای سونی این بازی ویژگی خاصی خواهد داشت یا خیر.
وقتی اکتیویژن امسال از نسخه جدید سری Call of Duty به رسم هرساله رونمایی کرد، دقیقا آن چیزی نبود که طرفداران برای آن لحظهشماری میکردند. سازنده محبوب شما اینفینیتیوارد آن را میسازد اما دیگر خبری از آن چیزی که ندایوظیفه با آن شناخته میشد نیست. حال بازی به سراغ فضا و نبردهای فوقمدرن و علمی-تخیلی رفته است. همین بود که تنفر زیادی در فضای مجازی ایجاد شد و ویدیوی معرفی Infinite Warfare هماکنون از منفورترین تریلرهای یوتیوب است. در مقابل آن، رقیب همیشگی فرنچایز یعنی بتلفیلد به میدان آمد و دقیقا آن چیزی که مدتهاست میخواهیم به ما پیشنهاد کرد: بازگشت به جنگ جهانی اول. بتلفیلد ۱ شمارا به گذشته میبرد و COD جدید آینده را برای شما تصویرسازی میکند. در یک گزارش جدید، فهمیدیم که اکتیویژن گزینههای دیگری هم برای این سری در سالهای که گذشت داشتهاست؛ گزینههایی که مارا به علمی-تخیلی بودن بازی جدید قانع میکند!
استودیو ویکاریوس ویژنز که از نام آن پیداست، یک بینش جدید برای سری ندایوظیفه داشته است. در سال ۲۰۱۳ آنها یک بازی آزمایشی ساختند و نام آن را Call of Duty: Roman Wars قرار دادند. این بازی جدید قرار بود سری را به روم باستان و نبردهای کهن ببرد. حتی یک گیمپلی ناکامل برای آن ساخته شد که در لینک خبر میتوانید آن را مشاهده کنید. اگر این ویدیو را ببینید، متوجه میشوید که بازی شباهت بسیار زیادی به Ryse: Son of Rome دارد که در همان سال با عرضه اکسباکسوان منتشر شد. وقتی اکتیویژن دید که این بازی با المانهای فرنچایز تفاوت خیلی زیادی دارد از آن گذشت و پروژه لغو شد (البته در سالی که گذشت بعضی شرکتها با تغییر این المانها مشکلی نداشته اند!)
سالهاست که منتظر فیلم Assassin’s Creed هستیم – دقیقا از همان ۲۰۱۲ که وعده ساخت آن با عرضه نسخه پنجم مجموعه به گوشمان رسید. بالاخره از سال گذشته فیلم به صورت جدی در دست تهیه قرار گرفت. مایکل فسبندر، از شناختهشده ترین بازیگران هالیوود (بازیگر فیلمهای «۱۲ سال بردگی» و «استیو جابز»)، قرار است به عنوان آدمکش داستان ما به همراه ماریون کوتیار (بازیگر فیلمهای «اینسپشن» و «شوالیه تاریکی برمیخیزد») در این اقتباس حماسی از بازیهای ویدیویی محبوب نقشآفرینی کنند. جاستین کُرزل هم که در ۲۰۱۵ فیلم مکبثِ ویلیام شیکسپیر را هدایت کرده بود کارگردان این فیلم است. بازیگران محبوب دیگری چون جرمی آیرنز و برندن گلیسون هم در فیلم حضور دارند تا هایپ طرفداران AC را به سقف بچسبانند.
اما گویا یوبیسافت از فیلم خود چندان مطمئن نیست! در مصاحبهای جدید آقای آلن کر، رییس بخش اروپایی یوبیسافت، در مورد فیلم و هدف آن نظر دادهاست. او اظهار داشت که یوبیسافت در ساخت این فیلم بهدنبال سود نیست و فقط میخواهد نام سری Assassin’s Creed را بیشتر به عموم مردم بشناساند – به گونهای این کار یک فرنچایزسازی از اثری است که همین الان هم بازار بازیهایویدیویی را در دست دارد. او گفت:
نقلقول:ما پول زیادی از این فیلم بدست نمیآوریم. این فیلم بیشتر جنبه بازاریابی دارد و تصویر خوبی از برند به نمایش خواهد گذاشت. گرچه پول زیادی برای ساخت این فیلم خرج خواهیم کرد اما هدف اصلی، نمایش Assassin’s Creed به همه مردم است. ما طرفداران ثابت خود را داریم اما قصد ما نمایش این فرنچایز به افراد بیشتری است که شاید با مشاهده این فیلم اقدام به خرید بازیهای Assassin’s Creed کنند.
رو به روی صفحه بزرگ سینما، تلویزیون خانه یا مانیتور سیستم شخصیتان مینشینید و فیلمهای سینمایی – یکی پس از دیگری جذابتر – را تماشا میکنید. اما چند دهه قبل، انقلاب جدیدی در هنرهای تجسمی به راه افتاد؛ بازیهای کامپیوتری ساخته شدند و در مدت بسیار کوتاهی، کمکم با سایهای عظیم دیگر صنایع بزرگ را در برگرفتند. عده زیادی این موضوع را مطرح کردند که «بازیهای ویدئویی بهزودی صنعت سینما و تلویزیون را کنار میزنند و تبدیل به اقتصادیترین عرصه هنر میشوند.» و در مقابل عدهای بودند که میپرسیدند: «چرا؟»
بازیهای ویدئویی به ما این شانس را میدهند که فراتر از انسانهای معمولی باشیم؛ قهرمانهایی که جهادشان سرنوشت شخصیتها یا دنیاهایی را مشخص میکند، دنیاهایی که موردعلاقه شما هستند و با آنها ارتباط برقرار کردهاید. اینها را در فیلمهای سینمایی هم میبینیم، اما فقط در دنیای بازیهای ویدئویی میتوانیم حس بودن در نقش این شخصیتها را تجربه کنیم. حال اینهمه مقدمهچینی برای چیست؟ No Man’s Sky یکی از جاهطلبانهترین بازیهایویدیویی است که تاکنون فکر و ایده آن بر سر یک سازنده افتاده است. مسئله اینجاست که این سازندگان خوشذوق این بازی را ساختهاند! خیلی وقت است منتظر عرضه No Man’s Sky هستیم و هنوز هم نمیدانیم بازی چگونه آن همه گستردگی خلقت را پوشش میدهد. این بازی یک دنیای عظیم است. چقدر عظیم؟ ۱۸,۴۴۶,۷۴۴,۰۷۳,۷۰۹,۵۵۱,۶۱۶ سیاره در بازی وجود دارد، انقدر عظیم!
جالبتر این است که بازی هدف هم دارد و میتوان به انتهای آن رسید (اگر تا دههها بعد عمری باقی باشد) مدتی قبل فهمیدیم که شان موری (کارگردان بازی) به شدت درگیر یک سری مسائل حقوقی بر سر نام بازی بودهاست و طولی نکشید که بازی بالاخره پس از سالها انتظار و وعده و هایپ گٌلد شد! بهزودی میتوانیم منتظر سفر به هزاران دنیای پردازش شده هوشمند باشیم.
بازی The Witcher 3 امسال با آغوش گرم طرفداران و منتقدان و بازیکنان به ماجراهای گرالت، ویچر افسانهای، پایان داد. ویچر ۳ تاکنون جوایز بسیاری را برده و جای خود را به عنوان بزرگترین بازی نسل هشتم باز کرده است. گیمپلی نوآورانه (و تکاملیافته به نسبت دیگر بازیهای نقشآفرینی) به همراه خط داستانی غنی و شخصیتپردازی مثالزدنی در کنار جلوههای فوقالعاده یک دنیای پویا قرار گرفتند و آن تجربه موعود را برای بازیکنان به ارمغان آوردند. بازی از بسیاری از منتقدان نمره کامل یا نزدیک به کامل دریافت کرد. در نقد گیمفا که سال گذشته منتشر شد، به بازی نمره کامل دادیم. البته سیدیپراجکت کار خود را با بازی به پایان نرساند و دو بستهالحاقی دیگر نیز برای آن منتشر شد. Hearts of Stone شخصیتهایی چون شانی را از بازی اول بازمیگرداند و Blood And Wine به خودی خود یک بازی کامل است.
چندی قبل در لیست و فهرستبندی بازیها در آلمان، نسخه بازیسال (GOTY) ویچر ۳ قرار گرفت و مدتی بعد سازنده وجود آن را تایید کرد. این نسخه شامل تمامی آپدیتها، دیالسیها و محتویات اضافه است و تاریخ انتشار آن در آیندهای نه چندان دور مشخص میشود.
آدام بویز پلیاستیشن را ترک کرد
آدام بویز که معاون رییس بخش روابط عمومی و انتشارات سونی بود از این شرکت جدا شد. شاید او را در کنفرانسها و رویدادهای سونی در سالهای گذشته دیده باشید. او حتی امسال هم در همایش ای۳ حضور داشت. همه بستههایالحاقی بازی Destiny توسط این شخص (که خود یکی از طرفداران پروپاقرص آن است) رونمایی و به نمایش گذاشته میشدند.
بویز گفت که میخواهد کارش را در ساخت بازیها ادامه دهد؛ و مشخص است که کار او در سونی زیاد مربوط به ساخت بازیها نبوده. بویز قبلا در استودیوهایی که مسئولیت ساخت بازیهایی چون Brothers: A Tale of Two Sons و PayDay 2 را داشته اند کار کرده است و هنوز مشخص نیست هدف بعدیاش کجا خواهد بود. درهرحال، برای ایشان آرزوی موفقیت میکنیم. او در مورد خروجش از سونی گفت:
نقلقول:پس از سفری فوقالعاده در پلیاستیشن، من تصمیم بسیار سختی گرفتهام تا به دنیای ساخت بازیها بازگردم. چهارسال گذشته تجربهای بسیار عالی بود. من میخواهم از ملت بی نظیر پلیاستیشن تشکر کنم.
و این بود خلاصهای از هفته گذشته در رسانه بازیهایویدیویی. با اینکه پرتالهای خبری فعلا در حالت نیمهخاموش به سر میبرند و هنوز تا مدت قابل توجهی با خشکسالی بازی همراه هستیم، امسال سال بزرگی برای بازیهایویدیویی بوده و خواهد بود. شاید بزرگترین جنجال چندماه آینده معرفی و عرضه کنسول جدید سونی با نام پلیاستیشن نئو (یا PlayStation 4K) باشد. چندی دیگر از اخبار مهم:
- [url=https://gamefa.com/go.php?https://gamefa.com/328870/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-tomb-raider-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B8-%D9%85%D9%88%DA%A9%D9%88%D9%84-%D8%B4%D8%AF/]تاریخ اکران فیلم Tomb Raider به سال ۲۰۱۸ موکول شد
- خالق Dark Souls مصمم به ساخت بازیهای بهتر است
- ۶ شخصیت جدید برای Kingsglaive: Final Fantasy 15 معرفی شدند
- رییس الکترونیک آرتز از رقابت سالم Call of Duty و Battlefield لذت میبرد
- بخش رقابتی Overwatch به اشتباه بازیکنان را مجازات میکند