به نام آفریننده هنر
"پیش از هرچیز، باید گفت که این مقاله مدتی است که برای انتشار در صفحه اصلی سایت، با رضایت کامل شخص سردبیر نگاشته شده ولی بنا به دلایلی که برای شما نامعلوم ولی برای من و امثال من از روشنایی روز هم مبین تر است، اجازه انتشار به آن داده نشده است. این که چرا باید اجازه نگاشتن چنین مقاله ای به من داده شود و بعد انتشار آن منتفی، چیزی است که من را بیش از هر چیزی آزار می دهد و اگر از همان ابتدا یا اواسط یا حتی هر زمان دیگری، قبل از پیش نویس کردن مقاله به من اعلام می شد که خبری از انتشار این مقاله بر روی صفحه اصلی نیست، حداقل اندکی کمتر افسوس می خوردم. وقت یک انسان باارزش ترین داشته اوست و این سرمایه باارزش، چیزی است که من برای صفحه اصلی سایت صرف کرده ام ولی مسئولان آن بنا به بهانه ها و درگیری های شخصی خودشان با عده ای از دوستان بر سر مسائلی معلوم، به فکر آن افتاده اند تا انتشار این مقاله را منتفی کنند. به هر حال، این مقاله هم پاسوز سیاست های غلط تیم تحریریه و مسئولان آن شده و معلوم نیست که این جریانات تا چه زمان ادامه خواهد یافت. بهتر است امیدوار باشیم تا در آینده، تصمیمات به شکل حرفه ای تری گرفته شوند و دیگر شاهد پیوند دادن درگیری های شخصی به مسائل کاری یک سایت بزرگ همچون گیمفا، نباشیم. سخن را کوتاه می کنم و امیدوارم از خواندن این مقاله لذت ببرید."
در روزهای منتهی به عرضه بازی Uncharted 4: A Thief’s End نمیدانستم خوشحال باشم یا نگران. خوشحال از آن جهت که بعد از مدتها صبر قرار بود با یکی از برترین سری بازیهای تاریخ (بدون هیچ شکی!) دوباره دیدار کنم و نگران از آن جهت که ممکن هم بود همه چیز خراب شود و با عنوانی رو به رو شوم که به هر حال، آن چیزی که انتظار داشتم نبوده باشد. به هر حال و با همه نگرانیها، با انتشار نمرات بازی خیالم اندکی راحت شد. بعدتر هم تا بازی در دسترس قرار گرفت، آن را تهیه کردم و نیتن دریک دوست داشتنی را در آخرین ماجراجوییاش (حداقل طبق آن چه خود ناتی داگ اعلام داشته) همراهی کردم و با یک تجربه بینظیر رو به رو شدم. الآن به اواخر سال ۲۰۱۶ رسیدهایم، چندین ماه از عرضه بازی گذشته، آبها از آسیاب افتاده و موقع آن است که ناتی داگ یک بار دیگر Uncharted را از گور بیرون آورد.
وقتی که The Last Of Us عرضه شد، خیلیها اعتقاد داشتند که سازندگان میتوانند بیشتر به ریشههای داستانی بازی بپردازند و گذشته شخصیتهای بازی را به تصویر بکشند. این و مسئله حک کردن نام بازی در ذهن بازیبازان به شکلی پررنگتر و تشنه نگه داشتن آنها برای تجربه تکهای جدید از بازی، ناتی داگ را به آن وا داشت تا یک محتوای الحاقی به نام Left Behind که شخصیت الی را در مرکز داستان قرار داده بود و به شخصیت و گذشته او میپرداخت را عرضه کند که کیفیتی شگفت آور داشت. دوست ندارم با جملات و تعریفاتی اغراق آمیز نظیر “ناتی داگ جز شاهکار خلق نمیکند” و … بیجهت این استودیو را مورد ستایش قرار دهم چرا که آنها بیشتر از آن که یک کارخانه شاهکار سازی (!) باشند، سازندگانی به شدت زرنگ و باهوش هستند و میدانند چه چیزی را منتشر کنند تا هم خدا (استعاره از منتقدان!) راضی باشند، هم بندگان خدا (مخاطبان عادی) و به همین علت عناوینشان به مذاق هر دو قشر خوش میآید. این که چرا این گونه است، خود مقالهای جدا میطلبد. این موفقیت Left Behind باعث شد تا ناتی داگ برای Uncharted هم آستین بالا بزند و یک محتوای الحاقی داستانی را به بازار عرضه کند. با ما همراه باشید تا در ادامه نگاهی به این عنوان یعنی Uncharted: The Lost Legacy و اطلاعات منتشر شده از آن و فرضیاتی که در مورد آن وجود دارند داشته باشیم.
کلویی و نیدین در کنار یکدیگر، جالب است نه؟
وارثی که به سنتها پایبند است
از آن جایی که داریم در مورد یک محتوای الحاقی صحبت میکنیم، آن هم چیزی که به تازگی معرفی شده، سخت است که بخواهیم خیلی روی داستان آن مانور بدهیم ولی خوشبختانه به لطف تریلر منتشر شده از Uncharted: The Lost Legacy و البته دیگر اطلاعاتی که سازندگان از آن منتشر کردند، و البته فرضیات مختلفی که به لطف دو مورد قبلی به وجود آمدهاند میتوانیم به میزان کافی در مورد داستان این عنوان صحبت کنیم. اولاً دیگر خبری از نیتن دریک و همقطاراناش در این The Lost Legacy نیست. نیتن دریک در این عنوان حداقل به عنوان یک شخصیت قابل بازی حضور نخواهد داشت. البته شاید به عنوان یک شخصیت جانبی و غیر قابل بازی شاهد حضور او باشیم، ولی مطمئناً او نقش چندانی در داستان نخواهد داشت و اگر هم در بازی او را ببینیم، در حد چند سکانس کوتاه خواهد بود شاید حتی چهره او را هم نبینیم و صرفاً صدای او در The Lost Legacy وجود داشته باشد و شاید آن هم وجود نداشته باشد و تنها از او نام برده شود، شاید هم کلاً خبری از او نباشد! همین که میدانیم او برای اولین بار شخصیت اصلی بازی نیست، خود مشخص میکند که باید شاهد حضور هرچه پررنگتر شخصیتهای جانبی نسخههای قبلی و البته، چندین شخصیت جدید باشیم. النا هم به مانند نیتن دریک در بازی نقش چندانی نخواهد داشت. از سالی هم خبر خاصی نخواهد بود. در این میان اما قضیه سم اندکی متفاوت است. سازندگان در مورد او سخنی به میان نیاوردهاند، از طرف دیگر سم که برای اولین بار در A Thief’s End حضور داشت به شدت در دل مخاطبان برای خود جا باز کرد و به محبوبیت رسید. این دو عامل را وقتی در کنار هم قرار دهیم، میبینیم که “احتمال دارد” ردپایی از سم در ماجراهای The Lost Legacy به چشم بخورد، خصوصاً از آن جایی که بر خلاف نیتن (که دیگر ماجراجویی را به طور قطعی به خاطر خانوادهاش در پایان ماجراهای نسخه چهارم کنار گذاشت) او حرف خاصی در مورد ادامه ماجراجوییهایش به میان نیاورد. سازندگان سعی داشتهاند تا مخاطبان را از این موضوع آگاه کنند که The Lost Legacy هیچ وابستگی خاصی به Uncharted 4: A Thief’s End ندارد و حتی با وجود آن که “تقریباً” (!) یک محتوای الحاقی است، همچون Left Behind به صورت جداگانه (Standalone) عرضه خواهد شد و زیاد طرفداران نباید در قید و بند ارتباطات این دو با یکدیگر باشند. در حقیقت A Thief’s End تنها آن بستر مورد نیاز برای The Lost Legacy (از لحاظ گرافیک، گیم پلی و البته شخصیتی به نام نیدین (Nadin) که به آن خواهیم پرداخت) را فراهم کرده و دیگر ارتباط خاصی با آن ندارد. شاید از صحبتهای سازندگان و حتی عنوان بازی (که در آن عدد ۴ که در اصل نمایانگر وابستگی بازی به نسخه چهارم است به چشم نمیخورد) متوجه شده باشید که با عنوانی جدا سر و کار داریم، ولی این عنوان آن قدرها هم از نسخه چهارم جدا نیست که آن را یک بازی مجزا به حساب آوریم. در حقیقت، ناتی داگ در حال توسعه چیزی است که نه یک بازی مجزاست، نه یک محتوای الحاقی که صرفاً برای نسخه چهارم در دسترس قرار میگیرد، بلکه هدف آنها چیزی میان این دو است. در ابتدا قرار بوده این عنوان جدید به عنوان یک بسته الحاقی داستانی برای A Thief’s End توسعه یابد ولی در طول مراحل تولید سازندگان متوجه پتانسیل آن شدهاند و آن را به چیزی بسیار بزرگتر و گستردهتر از یک بسته الحاقی ساده تبدیل کردهاند. به هر حال من به شخصه دوست ندارم تا این بازی را جدا از نسخه چهارم بدانم و از سوی دیگر هم دوست ندارم تا آن را در حد یک محتوای الحاقی ساده بدانم، بلکه به نظرم بهتر است تا آن را همچون دو اپیزودی که به عنوان محتوای الحاقی برای GTA IV عرضه شد و به صورت جداگانه هم در دسترس قرار گرفت، چیزی میان یک محتوای الحاقی و یک بازی کاملاً جدید بدانیم و در حقیقت اگر میان محتوای الحاقی و یک بازی جدید یک مرز را فرض کنیم، تصور بداریم که The Lost Legacy دقیقاً روی آن مرز حرکت میکند!
در The Lost Legacy هم مخفی کاری نقش پررنگی دارد
ناتی داگ در مورد The Lost Legacy این توضیحات را ارائه داده است:
“وقتی شروع به طرح ایدهها برای داستان و دیدمان نسبت به بازی کردیم، ما متوجه شدیم که در حال ساختن چیزی بسیار بزرگتر از یک بسته الحاقی برای A Thief’s End هستیم، و در واقع به جای آن، در حال ساختن یک چیز جدا هستیم که در جهان Uncharted رقم میخورد. ما میخواستیم که این ماجراجویی تمامی مشخصات اصلی سری را داشته باشد، از داستان گویی سینمایی که در مکانهایی شگفت انگیز رقم میخورد، تا مبارزات پویا و معماهای پیچیده. این بزرگترین محتوای داستانی جداگانه ما تا به امروز است و به صورت یک بازی جدا هم از طریق قفسه فروشگاهها ]به صورت فیزیکی[ و هم به صورت دیجیتالی در دسترس قرار خواهد گرفت.”
با توجه به توضیحات ناتی داگ و عرضه شدن بازی به صورت فیزیکی، به نظرم بهترین مثال برای چنین وضعیتی که در همین نسل به وجود آمده باشد دو بازی InFamous: First Light و Wolfenstein: The Old Blood هستند. هر دوی این بازیها به نوعی یک محتوای الحاقی برای بازی اصلی و مادر خود (به ترتیب InFamous: Second Son و Wolfenstein: The New Order) به شمار میرفتند ولی در عین حال، عناوینی جداگانه به شمار میرفتند و حتی به صورت فیزیکی و مستقل عرضه شدند.
اما داستان The Lost Legacy به سراغ دو شخصیت مونث این سری رفته است، یعنی کلویی فریزر (Chloe Frazer) و نیدین راس (Nadin Ross). احتمالاً اکثر شما با مورد دوم آشنایی کامل دارید، چرا که او برای اولین بار در آخرین نسخه از سری یعنی A Thief’s End دیده شد و در حقیقت فقط هم در همان بازی تا کنون حضور داشته است. او که رهبر گروهی به نام شورلاین (Shoreline) بود اکنون به عنوان یک مامور خصوصی فعالیت میکند. برای اولین بار کلویی را در نسخه دوم سری یعنی Among Thieves دیدیم و در نسخه سوم یعنی Drake’s Deception نیز شاهد بازگشت او بودیم ولی در نسخه چهارم، اثری از کلویی نبود. او که خود یک شکارچی غنایم به شمار میرود و سابقاً دوست دختر نیتن دریک هم بوده، شخصیتی سرسخت و پرتلاش دارد. در The Lost Legacy این دو با یکدیگر همراه شدهاند تا گنجینهای به نام The Tusk of Gunnesh را بیابند. در حقیقت، خود نیدین به سراغ استخدام کلویی برای پیدا کردن این گنجینه کرده است. این که خود نیدین هم توسط شخص ثالثی استخدام شده یا نه، هنوز برملا نشده است. بیایید قبل از پرداختن بیشتر به جزئیات داستانی، نگاهی کوتاه به این دو شخصیت بیندازیم:
کلویی فریزر
نقلقول:“او که در Uncharted 2: Among Thieves معرفی شد و آخرین بار در Uncharted 3: Drake’s Deception حضور پیدا کرد، یکی از شخصیتهای محبوب سری نزد هواداران به شمار میرود و در عین حال کمتر به او و البته گذشتهاش پرداخته شده است. کلویی یک شکارچی گنجینه بدنام است که در زمینه اطلاعات باستان شناسی و فی البداهه گویی، رقیب سرسخت نیتن دریک به شمار میرود. او به خاطر توانایی بالا در دو زمینه رانندگی و مبارزه تن به تن زبانزد است. او با تکیه بر هوش و ذکاوت ذاتی خود، اکثراً غیر قابل پیشبینی و در لحظه عمل میکند. معمولاً روشهای او منافی اخلاق را زیر پا میگذارد ولی نتیجه بخش هستند، به همین علت همیشه او خواهان زیادی دارد. به هر حال، او هم خط قرمزهای خودش را دارد، و وقتی یک موقعیت شروع به وخیم شدن میکند، او از کنار کشیدن هیچ هراسی ندارد.”
نیدین راس
نقلقول:“نیدین راس برای اولین بار در Uncharted 4: A Thief’s End و به عنوان رهبر شورلاین، یک سازمان شبه نظامی از آفریقای جنوبی که توسط ریف آدلر (Rafe Adler) شخصیت منفی آن بازی استخدام شده بود حضور پیدا کرد. به دنبال فروپاشی شورلاین پس از وقایع A Thief’s End، نیدین راس اکنون یک مامور آزاد و یک قاتل فعالیت دارد. نیدین به خاطر اعمال حساب شده و به موقعاش در هنگام انجام هر کار یا مبارزه معروف است. او همیشه دوست دارد تا نسبت به رقیب برتری داشته باشد و یک قدم جلوتر حرکت کند و هیچ گاه هم در این زمینه ناکام نمانده است.”
بالاتر گفتیم که این دو شخصیت، قرار است با یکدیگر همراه شوند تا یک گنجینه را تصاحب کنند. این گنجینه در هند قرار دارد، یا حداقل با توجه به قواعد دنیای Uncharted که در آن ابتدا تصور میشود گنجینه در جایی قرار دارد ولی بعد متوجه میشویم که در اصل آن جا نیست، باید بگوییم که حداقل فعلاً تصور میشود که The Tusk Of Gunnesh در هند قرار دارد. هند منطقهای است که تا کنون سری Uncharted به آن چندان کار نداشته و در حقیقت، یک محیط جدید برای رقم خوردن ماجراهای یک Uncharted به شمار میرود. در تریلر نیروهای دشمن بر تمامی کوچهها تسلط داشتند. آنها تقریباً همه جا را زیر نظر داشتند و همین مسئله کار را برای پیشروی کلویی سخت کرده بود. معلوم نیست که در تمام بازی، تا این حد دشمنان بر مناطق مختلف تسلط دارند یا خیر ولی از همین تریلر میتوان دریافت که با توجه به برتری نفری دشمنان، کلویی مجبور است تا حد امکان کار را به صورت مخفیانه و به دور از چشم دشمنان پیش ببرد و مسیر خود را هموار سازد. همچنین در قسمتی از تریلر شاهد آن بودیم که جتهای جنگی متعلق به دشمن بر فراز آسمان شهر به پرواز درآمدند و منطقهای را بمباران کردند، حال عقیده نگارنده بر آن است که شاید یک جنگ داخلی نیز در هند در جریان است و کلویی در حقیقت میان این دو ارتش گیر افتاده و باید راه خود را به سمت The Tusk Of Gunnesh پیش ببرد. البته این فقط یک فرضیه است و صحت آن تا زمان ارائه اطلاعات تکمیلی از بازی، مشخص نمیگردد. به هر حال داستان این بازی به اندازه کافی جذابیت دارد تا مخاطبان قدیمی را حفظ کرده و آنها را با ابعاد جدیدی از داستان این سری آشنا سازد.
چرا شهر باید بمباران شود؟
هنوز زود است که بخواهیم گیم پلی بازی را به طور کامل زیر ذره بین ببریم چرا که در تریلر منتشر شده هم بیشتر ما با فضای بازی و تسلط دشمنان بر منطقه آشنا شدیم و مشاهده کردیم که بیشتر کلویی در حال رفتن به سمت مکان مورد نظر خود بود و چندان با دیگر مکانیزمهای گیم پلی آشنا نشدیم. البته این به آن معنا نیست که اصلاً نمیتوان در مورد این موضوع مهم لب به سخت گشود. در ابتدا باید گفت که هنوز هم با یک Uncharted مواجه هستیم و یعنی هنوز هم گیم پلی بازی پر از زد و خورد، پلتفرمینگ و سکانسهای از پیش تعیین شده (Set – Piece) هستیم. البته در The Lost Legacy این موارد اندکی تغییر کردهاند. به هر حال شخصیت اصلی این بازی کلویی است و او نیز یک دختر به شمار میرود، پس طبیعی است که با وجود تمامی قابلیتهای فیزیکی و جسمانی او، هنوز هم اندکی ضعف از این لحاظ در او نسبت به نیتن دریک وجود داشته باشد و همین مسئله در کنار موردی که بالاتر اشاره شد (تسلط کامل دشمنان بر منطقه) باعث خواهند شد تا او سعی کند بیشتر به صورت مخفیانه کار خود را پیش ببرد. در تریلر نمایش داده شده خبری از درگیری مسلحانه نبود ولی مسلماً در بازی شاهد تیراندازیهای پرهیجان هم خواهیم بود و جای نگرانی نیست. کلویی توانایی بالایی در درگیریهای تن به تن دارد و در تریلر بازی هم گوشهای از آن را دیدیم، پس از این بابت هم جای نگرانی نیست و کلویی بدون هر گونه اسلحه گرم هم میتواند از پس دشمنان بر بیاید. دیگر موردی که اشاره به آن خالی از لطف نیست، حضور نیدین در کنار کلویی در برخی مراحل است. به هر حال در تریلر شاهد حضور او بودیم و با توجه به پیشینه این سری، نیدین یکی از همراهان کلویی در مراحل بازی (یا حداقل، “برخی” از مراحل بازی) خواهد بود و همان طور که در A Thief’s End دیدیم، بتوان فنون دونفره را روی دشمنان اجرا کرد. مخفی کاری هم در نسخه چهارم رنگ و بوی دیگری به خود یافته بود و با الگوبرداری از The Last Of Us، به یکی از بخشهای مهم بازی تبدیل شده بود. قبلاً هم اشاره کردیم که این مورد در The Lost Legacy هم وجود خواهد داشت و احتمالاً به مانند نسخه چهارم، بتوانید در بعضی بخشها بین مخفی کاری و نبردهای اکشن، یکی را انتخاب کنید و این مسئله بدون شک خوشایند خواهد بود. بخشهای پلتفرمینگ هم بدون شک در بازی وجود خواهد داشت ولی با توجه به بافت شهری مناطق بازی، حداقل در تریلر نمایش داده شده، نمیتوان با قاطعیت گفت حجم آن به اندازه نسخه چهارم خواهد بود یا خیر. در مورد حل معماها هم تقریباً میتوان مطمئن بود از آن جایی که کلویی هم به دنبال به دست آوردن یک شی باستانی است، به مانند نسخههای پیشین معماهایی در طول بازی در مقابل بازیبازان قرار خواهد گرفت. یکی دیگر از نکات قابل توجه، این است که سازندگان A Thief’s End را یک بازی خطی گسترده مینامند و گفتهاند که The Lost Legacy بزرگتر از یک بازی خطی گسترده خواهد بود! یعنی احتمالاً شاهد محیطهای وسیعتری نسبت به نسخه چهارم (که خود محیطهای وسیع و گستردهای را ارائه کرد) خواهیم بود. این نکته بسیار جالب به نظر میرسد و این مسئله را به مخاطبان گوشزد میکند که ناتی داگ قصد دارد تا بزرگترین بازیاش تا به امروز را نیز با The Lost Legacy به چالش بطلبد! در آینده و با انتشار اطلاعات بیشتر از گیم پلی بازی، بیشتر میتوان در مورد این بخش از بازی صحبت کرد.
از لحاظ گرافیکی به اندازه کافی به ناتی داگ ایمان داریم. نسخه چهارم Uncharted را میتوان برترین گرافیک کنسولی نسل هشتم تا به این لحظه دانست. در ساخت The Lost Legacy هم از همان موتور گرافیکی بهره برده خواهد شد پس میتوانیم انتظار داشته باشیم که این عنوان هم از لحاظ گرافیکی حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد. در تریلر نمایش داده شده نورپردازی عالی بود، بافتها کیفیت بسیار بالایی داشتند و طراحی چهرهها هم به خوبی صورت گرفته بود. شاید در ادامه گرافیک بازی از چیزی که در نمایش دیدیم هم بالاتر برود. از لحاظ موسیقی هم میتوانیم مطمئن باشیم که ناتی داگ طبق معمول کارش را به خوبی انجام خواهد داد.
گرافیک بازی شگفت انگیز است
ناتی داگ به دنبال آن است تا از Uncharted: The Lost Legacy نهایت بهره را ببرد، هم نام این سری را برای مدت بیشتری بر سر زبانها نگه دارد، هم بازیبازان را با ابعاد جدیدی از ماجراهای این سری آماده کند، و هم از آن جایی که طبق گفته خود این استودیو دیگر خبری از تولید Uncharted به دست ناتی داگ نخواهد بود، از همین حالا طرفداران را برای یک Uncharted بدون نیتن دریک آماده کند و بازخورد طرفداران به این مسئله را هم ببیند. همه این موارد دست به دست هم داده تا The Lost Legacy تبدیل به یک پروژه حساس برای ناتی داگ شود، پروژهای که دیگر اصلاً آن اهمیتی که یک بسته الحاقی دارد را نداشته و به اندازه یک بازی جدید و کامل، اهمیت پیدا کرده است. یکی از مسائلی که برخی نسبت به آن نگرانی پیدا کردهاند، طول The Lost Legacy و البته قیمت آن است. به شخصه انتظار ندارم که بازی بیش از ۴ یا در بالاترین حد، ۵ ساعت گیم پلی داشته باشد و قیمت احتمالی آن هم ۲۰ یا شاید هم ۳۰ دلار خواهد بود، هر چند که خریداران نسخه لوکس یا بسته Expelorer نسخه چهارم به طور رایگان در هنگام عرضه به The Lost Legacy دسترسی خواهند داشت. در آینده هم مطمئناً اطلاعات بیشتری در مورد مدت زمان گیم پلی این بازی و قیمت آن به اشتراک گذاشته خواهد شد. هنوز معلوم نیست که The Lost Legacy چه زمانی عرضه خواهد شد ولی به شخصه انتظار دارم تا در سه ماهه دوم یا سوم سال ۲۰۱۷، میتوانیم منتظر عرضه آن باشیم.
Life begins at the end of your comfort zone