امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
زامبی کشی در مقیاس وسیع! | آنچه از Days Gone می دانیم
#1
نویسنده:مصطفی زاهدی

شرکت سونی از همان ابتدای نسل هشتم، در زمینه عناوین انحصاری، قابل قبول ظاهر شد، از انتشار Infamous Second Son, Killzone shadowfall در همان سال اول عرضه ی Ps4 گرفته، تا Bloodborne, Uncharted , Gran Turismo, Horizon zero dawn و البته God of War در ادامه نسل هشتم و سالهای پس از عرضه ی PS4. این روند همچنان ادامه داشته و اکنون که نسل هشتم در اخر چرخه خود قرار دارد، همچنان عناوین پر و پیمان و قابل توجهی مانند: Ghost of Tsushima, Death Stranding و البته The Last of us Part two در آینده به طور انحصاری عرضه خواهند شد. یکی از این عناوین مورد انتظار که در آوریل سال ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد، عنوان Days Gone است. عنوانی انحصاری کنسول PlayStation 4 که حال و هوای اخرالزمانی داشته و عنوانی جهان آزاد  به شمار می آید. از همان روزهای اولیه معرفی، این عنوان طرفداران نسبتا زیادی برای خود دست و پا کرد و به خصوص عملکرد فوق العاده دیگر عنوان زامبی محور انحصاری سونی، یعنی The last of us, به صورت ناخودآگاه انتظارات از Days Gone بالاتر رفت و جهان آزاد بودن این عنوان، موجب انتظار ببش از حد طرفداران برای تجربه این عنوان شد. اکنون که چندماهی تا انتشار این بازی باقی مانده است، در مقاله پیش رو اطلاعاتی که از این بازی در دسترس ما قرار داشته است را با یکدیگر مرور میکنیم. با گیمفا همراه باشید.

[font=IRANSans, tahoma, sans-serif][تصویر:  709966-e1543027532350.png][/font]
بلاشک Days Gone یکی از مورد انتظارترین عناوین سال ۲۰۱۹ محسوب می شود. انحصاری بودن بازی در کنار جهان دازاد بودن و تم آخرالزمانی بازی، طرفداران زیادی برای این بازی دست و پا کرده است. در این مقاله اطلاعات مربوط به این بازی را مرور می کنیم. با گیمفا همراه باشید…

درمورد داستان بازی اطلاعاتی کلی در دسترس هستند، اجازه دهید انها را با یکدیگر مرور کنیم. شخصیت اول بازی و فردی که بازیبازان کنترل او را بر عهده خواهند گرفت Deacon St john نام دارد. او موتورسواری بسیار قهار است که به نوعی مزدور یا اصطلاحا Mercenary به شمار می رود و در ازای خدماتی که ارائه می‌دهد، پول، وسایل یا موارد دیگری را به‌عنوان دستمزد و یا پاداش دریافت می کند. در مورد جزئیات داستان بازی اطلاعات دقیق تری در دست نیست و هدف Deacon, دشمنان و دوستان او، و اتفاقات کلی داستان کاملا نامشخص هستند. از طرف دیگر با توجه به مهارت های Deacon و تنها بودن همیشگی او در طول نمایش های بازی، به نظر می رسد Deacon شخصیتی مستقل بوده که کاملا می تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد و می‌تواند به تنهایی هم برای بقا تلاش کند. هر چند واقعا هر گونه پیش داوری و قضاوت در مورد داستان، شخصیت پردازی و ریزه کاری های مربوط به آن، بسیار زود و غیر منطقی است، و سیاست سونی و سازنده بازی SIE Bend studio، در خودداری از ارائه اطاعات بیش تر را نیز باید در راستای تازه نگه داشتن داستان و جلوگیری از افشای جزئیات حیاتی مرتبط با آن دانست. تنها نکته جزئی که در مورد داستان بازی مشخص شده است این است که بازی دو سال پس از اغاز شیوع بیماری جریان دارد و کل جهان و کشورهای زمین، درگیر مشکلات مربوط به زامبی ها، که البته در بازی از انها با نام Freakers یاد می شود، هستند.

[font=IRANSans, tahoma, sans-serif][تصویر:  snaps-about-ign-e3-on-ign-kg-14973167371...580559.jpg][/font]
بنابر گفته سازندگان، خرس-زامبی یا همان Bear freaker, هم باس فایت محسوب می شود و هم دشمن معمولی. باید دید سازندگان از حیث تنوع Freakers ها چقدر می توانند موفق ظاهر شوند.

تمام چیزی که از داستان و جزئیات مربوط به ان در دسترس همگان است، همین چند خطی است که خلاصه و مختثر خدمت شما عرض کردم. بهتر است تمرکز را روی بخش جامع تر و مهم تر گیم پلی بگذاریم. خب همانطور که قبلا اشاره کردم، days gone عنوانی جهانی ازاد به شمار می رود و یکی از ویژگی‌های مهم عناوین جهان ازاد، به خصوص اگرآخرالزمانی هم باشند، مفهوم گشت و گذار یا همان exploration است. ان طور که شنیده ایم و در تریلر ها دیده ایم، علاوه بر مناطق نیمه متروک و یا ساختمانی بلا استفاده، مناطق شهری مختلف در جای جای بازی وجود دارد که خانه افراد و مردم مختلف به شمار می روند. و البته خوب بدیهی است دوست یا دشمن بودن این افراد مشخص نیست و احتمالا شاهد هر دو گروه دوست و دشمن باشیم. حتی ممکن است در قالب مراحل اصلی یا فرعی، کار بازیبازان پاکسازی پایگاه ها و مناطق مسکونی دشمنان انسانی خود باشد. علاوه بر لذت گشت و گذار و چرخش آزادانه در محیط، در عناوینی که بقا بسیار پررنگ تر ازعناوین معمول است، جست و جو برای یافتن آیتم ها و موارد مختلف، بسیار حیاتی شمرده می شود. از پیدا کردن بنزین برای موتور Deacon گرفته، تا مواردی چون مهمات و بسته ها و آیتم های مربوط به سلامتی و بازیابی خون، و احتمالا یکسری منابع اولیه که در ساخت وسایل مختلف و پیچیده‌تر به کار خواهند آمد، همه و همه در نوبه خود برای ادامه بازی ضروری هستند. طبق گفته سازندگان، گاهی اوقات ممکن است فردی که به منطقه ای پر از زامبی، یا به طور درست تر Freakers حمله کند و ان منطقه تعداد بسیار زیادی زامبی در خود جای داده باشد، به همان اندازه که کشتن دشمنان به تعداد بالا سخت و چالش انگیز است، به همان اندازه ممکن است که آیتم هایی که در آن ناحیه برای جمع کردن وجود داشته باشند بیشتر و بهتر باشند.

[تصویر:  dg-screen-ps4-e32017-005-final-149732828...7_480w.png]
دشمنان و دوستان انسانی بسیار تعیین کننده و تاثیر گذار هستند و می توانند روند بازی را به کل تغییر دهند. باید دید ایا شاهد سیستم انتخابی جهت انتخاب هم پیمانان در بازی خواهین بود یا خیر. بد نیست به این نکته هم اشاره کنم که باس آخر بازی، یک انسان است.

درمورد وسعت و بزرگی نقشه بازی هم بایدبگویم اطلاع دقیقی از چند و چون نقشه بازی در دسترس نیست و به طور کلی، فقط می توان حدس هایی پراکنده در این باره داشت که درست و غلط بودن این حدس ها خود نیز نامعلوم است. اما از کمیت و بزرگی نقشه بازی که بگذریم، برخی از بازیبازان و مخاطبان، یک دغدغه بزرگ را در بخش کیفیت دارند. آیا بازی از حیث محتوا، مانند مراحل اصلی و فرعی، فعالیت های جانبی، گشت و گذار و موارد اینچنینی، کامل و قابل قبول عمل خواهد کرد و می تواند نقشه احتمالا بزرگ بازی را رنگ و بویی تازه و زیبا ببخشد یا اینکه ممکن استدبا عناونی بزرگ و کم عمق و محتوا طرف باشیم؟ در جواب این ابهام باید بگویم برای جواب نهایی باید تا زمان انتشار بازی و تجربه ان صبر کرد، اما با توجه به عملکرد فوق العاده سونی در باب عناوین انحصاری، حتی عناوین جهان ازاد انحصاری، به نظر نمی رسد سونی و سازنده بازی، SIE Bend games کم کاری به خرج داده و از حیث محتوا و عمق بازی، کم کاری کنند. به خصوص اینکه بر کسی پوشیده‌ نیست که Days Gone یکی از مورد انتظار ترین عناوین سال ۲۰۱۹ به شمار می رود و هم سونی و هم SIE Bend Games به خوبی به این مسأله واقف اند.

[font=IRANSans, tahoma, sans-serif][تصویر:  dg-screen-ps4-e32018-00007-1528813019-15...666676.png][/font]
یکی از ویژگی های جذاب این بازی از همان نمایش اولیه، که به مذاق بسیار از زامبی دوستان خوش آمده، تعداد بالای زامبی های موجود در بازی است. سلاح های موجود هم بسیار قدرتمند هستند و به نوعی طراحی شده انذ که قابلیت مقابله با صدها Freakers را به مخاطبان و بازیبازان بدهند. در تصویر،Deacon یک Machine gun در دست دارد.

می رسیم به جایی که جذاب ترین بخش بزای گیمرهای این سبک به شمار می رود، گیم پلی. همان طور که احتمالا در نمایش های مختلف و متعدد کوچک و بزرگ بازی دیده اید، گیم پلی بازی بر اساس دو بخش تیراندازی، و مبارزات تن به تن بنا شده است. در بخشی تیراندازی سلاح های مختلف مانند کلت های کمری، Shotgun, انواع Rifle و حتی Machine gun در بازی وحود دارد که با استفاده‌ از آنها می تواند در مقیاس بالا و وسیع از خجالتFreakers ها در بیایید!!!. گان پلی بازی هم به استناد گیم پلی های منتشر شده از بازی، نرم و جذاب و خوب به نظر می رسد، هر چند در نگاه اول ممکن است یک مقدار خشک به نظر برسد. در بخش مبارزات تن به تن اما صادقانه بخواهم عرض کنم باید بگویم انتظار عملکرد بهتری از Days Gone داشته ام. بخش مبارزات تن به تن این بازی، و به خصوص مبارزات با سلاح سرد های به نظرم کمی بیش از حد ساده به نظر می رسد و همچنین از حیث حرکات بدن فکر می کنم کمی خشک و غیر واقعی باشد. به خصوص انکه در تریلر ها گاهی هنگام حمله با سلاح سرد، دوربین بازی هم کمی دجار مشکل می شد. در کل فکر میکنم بخش گان پلی و تیراندازی بازی بسیار جامع تر و کامل تر از بخش مبارزات بازی باشد. البته ممکن است به علت اهمیت بیشتر  تیرانذازی یا گان پلی برای سازندگان، آنها اولویت خود را بر روی این بخش گذاشته باشند که به نظر می رسد همین اتفاق افتاده است.

[font=IRANSans, tahoma, sans-serif][تصویر:  709965-e1543027719251.png][/font]
نبردی بس نابرابر!!!

در کنار بخش مبارزات تن به تن و تیرانذازی بازی، موضوعی که سازندگان مانور زیادی روی آن داده اند و در نمایش های بازی هم شاهد ان بودیم، عنصر مخفی کاری است. معمولا در بازیهای زامبی محور بیشتر اوقات مشکلات با سر و صدای زیاد و درگیری های شدید حل می ود، تا راه حلی جمع و جور تر و بیصدا تر، اما به نظر می رسد مخفی کاری در بخش های مختلف بازی، و به خصوص هنگام درگیری با دشمنان انسانی بازی بسیار تعیین کننده خواهد بود. همانطور که در نمایش E3 بازی هم دیدیم، این امکان وجود دارد که مخفیانه به پایگاه دشمنان و نفوذ کرد و سپس، خیل عظیم Freakers ها را مستقیما به سمت انها هدایت کرد تا آنها خودشان از خجالت یکدیگر در بیایند و شما هم بیرون میدان لبخند زنان به خود بابت استراتژی که انتخاب کرده اید فتخار کنید!!! همچنین به نظر می رسد این کار می تواند در موارد مختلف کاربرد داشته باشد و احتمالا هنگام درگیری در پایگاه و مناطقی که تعداد دشمنان شما در آنجا زیاد است، هدایت گروه زامبی ها به سمت آنها می تواند باعث شود تعداد قابل توجهی از آنها کشته شوند و بنابراین کار شما ساده تر گردد. البته طبیعتا این انتخاب های گنجانده شده در بازی در نهایت به خود بازیباز  بر می گردد که از چه روشی برای انجام بازی و سپری کردن مراحل لذت می برید.

[font=IRANSans, tahoma, sans-serif][تصویر:  dg-screen-ps4-e32017-003-final-149732828...8_480w.png][/font]
حرف آخری نداری داداش؟!

تا اینجای مقاله، بیش تر نکات کلی را با هم مرور کردیم، اما وقت ان است کمی دقیق تر و ریز تر به سراغ جزئیات برویم. کارگردان بازی Days gone, اقای John Garvin در طی مصاحبه‌ای با Gameinformers, اطلاعات جالبی را به اشتراک گذاشته است که در ادامه نگاهی به این اطلاعات خواهیم انداخت
  • کلمه زامبی، هیچگاه در بازی و در بین گفتگو ها استفاده نمی شود، بلکه به آنها Freakers گفته می شود.

  • خرس زامبی یا اصطلاحا Freaker bear, هم به عنوان باس فایت محسوب می شود، و هم دشمنی معمولی

  • گیم پلی بازی جذاب و سرگزم کننده خواهد بود

  • تیم سازنده بازی، و در راس ان John Garvin, از مقایسه این عنوان در بخش های مختلف با The last of us, بسیار ناراضی هستند و به شدت از این امر متنفر هستند

  • تنها شباهت این بازی به TLOU, بنابر گفته سازندگان این است که هر دو بازی Action adventure هستند که در آنها باید دشمنانی را بکشید، که زامبی نیستند ولی به آنها شباهت دارند

  • Deacon که  شخصیت اصلی بازی است، در واقع اسم حیوان خانگی Garvin است و St john هم خیابانی است که در آنجا بزرگ شده است.

  • مخاطبان به Deacon اهمیت خواهند داد و از حرف ها و کارهای او لذت خواهند برد. او شوخ طبع و باخال است

  • Deacon تنها شخصیت قابل بازی است

  • Deacon توانایی شنا کردن را دارد، اما در بازی به علت روایت و طراحی بازی این امکان وجود ندارد

  • قابلیت شخصی سازی لباس ها یا همان Outfit در بازی وجود ندارد

  • در مواقعی خاص، کلاه Deacon می چرخد و جهت آن عوض می شود

  • بازی را می توان در ۳۰ ساعت به پایان رساند

  • موتور Deacon ممکن است خراب شود و از کار بیفتد

  • امکان درامدن چرخ‌های موتور او وجود ندارد

  • به ازای انجام برخی حرکات خاص و بدل کاری ها با موتورسیکلت، امتیاز دریافت خواهید کرد

  • ممکن است موتور خود را گم کنید و محبور باشید آن را پیدا کنید

  • شما می توانید رنگ موتور سیکلت را تغییر دهید، شتاب آن را افزایش دهید، سرعت  آن را ارتقا دهید و موارد مختلف موتور سیکلت را بهبود دهید

  • قابلیت Fast travel در بازی وجود دارد

  • بازی در روی سی فریم ثابت اجرا می شود

  • الگوهای مختلف اب و هوایی در بازی وجود دارند

  • بخشی مانند Photo mode در بازی وجود خواهد داشت

  • Days Gone بخش چندنفره ندارد

  • جزئیات مختلف، مانند این نکته که چند Freakers را کشته اید قابل مشاهده هستند

  • شما بعد از اتمام بخش داستانی می توانید بازی را ادامه دهید

  • نمی توانید بدون کشتن دشمنان بازی را به انتها برسانید و تمام کنید

  • ارز و پول داخل بازی Credit نام دارد

  • مناطق بزرگ و کوچک مسکونی مختلفی در جای جای بازی وجود دارد

  • در طول بازی فلاش بک های مختلفی وجود خواهد داشت

  • در طول بازی، شایعه شهر یا مکانی مصون از Freakers ها را نخواهید شنید

  • شما می توانید هنگامی که روی موتور هستید با پایگاه در ارتباط باشید

  • شهر Minesota به کل زیر آب است

  • شما علت وقوع فاجعه و بیماری همه گیر را خواهید فهمید

  • بخش داستانی بازی در قالب Chapter های مختلف قابل بازی است

  • نبرد نهایی و باس فایت آخر، یک انسان است

  • هیچ بچه ای در بازی وجود نخواهد داشت
موارد بالا، مهم ترین مواردی بودند که Garvin در مصاحبه خود به انها اشاره کرد.



[تصویر:  dg-screen-ps4-e32017-004-final-149732828...1_480w.png]

مخفی کاری بنابر روش و علاقه ما می تواند پر رنگ یا کم رنگ باشد. به نظر می رسد سازندگان در نظر دارند حق انتخاب گسترده ای به بازیبازان بدهند تا با روش مورد علاقه خود بازی را انجام دهند. البته بدیهی است مخفی کاری همیشه امکان پذیر نیست و در بسیاری از موارد باید دست به سلاح سرد و گرم ببرید.

سخن پایانی:


ممکن است برایتان سوال باشد که چرا این مقاله کمی کوتاه است، باید خدمت شما عزیزان عرض کنم هنگامیکه میخواستم این مقاله را بنویسم تصور می کردم خیل عظیمی از اطلاعات در دسترس هستند که بتوانم از انها استفاده کنم. اما برخلاف تصور، جزئیات زیادی از بخش های مختلف بازی به بیرون ارائه نشده است. به نظر می رسد sony تمامی تلاش خود را دارد تا محتویات و جزئیات بازی زا تازه و دست نخورده نگه دارد و مخاطبان را به بهترین شکل ممکن راضی کند. با این وجود باید دید در چند ماه آینده چه اتفاقاتی در رابطه با این بازی رخ می دهد و آیا شاهد انتشار اطلاعات و جزئیات بیشتری خواهیم بود یا خیر…
[تصویر:  797620_mushishi_wallpaper_1920x1080_for_...tablet.jpg]
پاسخ
#2
منتظر نظرات شما هستیم!
[تصویر:  797620_mushishi_wallpaper_1920x1080_for_...tablet.jpg]
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  [مقاله] ماجراجویی ادامه دارد | هر آنچه که دوست داریم در Uncharted 5 ببینیم White Beard 0 1,222 08-13-2019, 06:14 AM
آخرین ارسال: White Beard
  آفریقای وحشی با چاشنی زامبی:نقد وبررسی عنوان Resident Evil5 S.T.A.R.S 9 4,746 10-21-2016, 08:05 PM
آخرین ارسال: S.T.A.R.S
  زامبی‌کشی رنگارنگ! | مصاحبه با تهیه‌کننده‌ی Call of Duty: Infinite Warfare Destiny 1 1,663 09-19-2016, 12:29 PM
آخرین ارسال: mohammad6701
  بررسی داستان سری زامبی call of duty + پست اپدیت شد mohammad6701 6 3,723 09-19-2016, 11:53 AM
آخرین ارسال: mohammad6701
  جنگجویان زمان| نقد و بررسی بازی DARKEST OF DAYS Funny Man 2 2,652 06-30-2016, 07:02 PM
آخرین ارسال: Funny Man

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان