08-15-2012, 02:58 PM
http://sakhtafzarmag.com/images/imgbase/...19ed/1.jpg
نام GTX 680 در نگاه اول به ما میگوید، این کارتگرافیک قرار است جانشینی برای GTX 580 باشد. پس باید منتظر هیولایی باشیم که لرزه بر اندام هر کسی میاندازد و حتی شکل ظاهری آن نیز تحسین برانگیز است. مشخصات فنی این کارتگرافیک در مقایسه با GTX 580 بسیار قابل توجه است و از نقطه نظر شکل ظاهری حرفهای نیز مشکلی وجود ندارد. اما مسائلی وجود دارند که باعث میشود تصور کنیم، NVIDIA برای عرضه یک کارتگرافیک قدرتمندتر، آن هم تنها با یک پردازندهگرافیکی برنامههای دیگری در ذهن دارد. قبل از آنکه به آن مسائل و حرف و حدیثها بپردازیم، بخشهای مختلف کارتگرافیک GTX 680 را بررسی خواهیمکرد.
جدول، مشخصات فنی این کارتگرافیک را در مقایسه با نسل قبل و قویترین کارتگرافیک رقیب نشان میدهد.
http://sakhtafzarmag.com/images/imgbase/...%20gtx.jpg
میتوان گفت، GTX 680 از معدود کارتهای گرافیکی است که فرکانس استاندارد پردازندهگرافيکي آن بیش از یک گیگاهرتز است. افزایش تعداد واحدهای Texture، مقدار حافظه گرافیکی و استفاده از معماری ساخت ترانزیستورهای پیشرفتهتر نیز از امتیازات GTX 680 در مقایسه با GTX 580 خواهدبود (البته رابط حافظه 256 بیتی ممکن است کمی شما را دلسرد کند!) . اما مهمترین مسئله درباره GTX 680 قیمت آن است که در سطح پایینتری از HD 7970 بوده و به همین دليل میتوان انتظار داشت، به محض ورود GTX 680 به بازار با استقبال بسیار خوبی روبهرو شود (البته در ایران قیمتها به قدری نجومی و غیرواقعی است که چندان فرقی به حال مصرفکننده نخواهدکرد!).
ظاهر GTX 680 تقریباً مشابه دیگر محصولات NVIDIA است اما تغییرات تازهای نیز در آن دیدهمیشود. اولین تغییر که به چشم میآید، در محل قرارگیری فن است که مقداری به سمت بالای کارتگرافیک متمایل شدهاست. این تغییر محل به پورتهای جلوی کارتگرافیک مربوط میشود. از آنجا که تعداد خروجیهای تصویر به دو پورت DVI، یک HDMI و یک DisplayPort افزایش پیدا کرده و محل خروجی هوا کوچکتر شدهاست، NVIDIA محل فن را کمی تغییر داده تا هوای دمیدهشده مستقیم از کارتگرافیک خارج شود.
این اولین بار است که NVIDIA در کارتگرافیک خود به شکل استاندارد از پورت DisplayPort استفاده کردهاست. البته در حال حاضر، بسیاری از سازندگان محصولات کامپیوتری از پورت mini DisplayPort در محصولات خود استفاده میکنند که هم جای کمتری اشغال میکند و هم قابلیتها و کارایی آن مشابه با پورت DisplayPort است. خبر خوب درباره این کارتگرافیک، پشتیبانی آن از فناوری 3D Vision Surround تنها با یک کارتگرافیک و پشتیبانی از حداکثر چهار صفحهنمایش است (در نسل قبل باید دو کارتگرافیک را به صورت SLI در کنار یکدیگر قرار میدادید تا ميتوانستيد از این فناوری استفاده کنید).
تغییر محل فن باعث یک تغییر دیگر نیز شدهاست. تا پیش از این، در همه محصولات NVIDIA و AMD دیده بودیم که اتصالات برق به صورت موازی کنار یکدیگر قرار میگیرند. در GTX 680 به دليل تغییر محل فن و عدم افزایش طول کارتگرافیک، دو اتصال برق شش پین روی یکدیگر قرار گرفتهاند .
دو پورت SLI نیز در محل همیشگی خود قرار دارند و به کمک آنها میتوان حداکثر چهار کارتگرافیک را در کنار یکدیگر قرار داد. برای استفاده از این کارتگرافیک به یک منبعتغذیه حداقل 550 واتی نیاز خواهیدداشت. خنککننده این کارتگرافیک تقریباً مشابه همان مدلی است که در GTX 580 دیدهمیشود
این خنککننده شامل یک فن و هیتسینک بزرگ آلومینیومی میشود اما از دالان بخار مسی که در GTX 580 و کارتهای گرافیک حرفهای AMD به کار گرفتهشده، دیگر خبری نیست. در عوض، NVIDIA سه لوله انتقال حرارت مسی در این بخش تعبیه کرده تا گرما را به صفحات آلومینیومی منتقل کند. برد کارتگرافیک نیز حقایق دیگری را برای ما آشکار میکند.
پردازندهگرافیکی برخلاف محصولات قبلی NVIDIA فاقد سطح مسی یکدست بوده و بیشتر شبیه محصولات AMD است. مدار رگولاتور پردازندهگرافیکی چهار فاز است که با توجه به توان مصرفی این کارتگرافیک کافی به نظر میرسد. مسئله دیگر، وجود یک فضای خالی برای نصب یک اتصال شش پین کنار دو اتصال برق کارتگرافیک است.
NVIDIA تا به امروز، همیشه در زمان معرفی کارتهای گرافیک جدید، نخست یک مدل قدرتمند با پردازندهگرافیکی بزرگ پانصد میلیمترمربعی که در مدلهای مختلف کارتگرافیک (شامل مدلهای Geforce، Quadro و Tesla) به کار گرفتهمیشد، معرفی میکرد تا همگان را به هیجان بیاورد! اما به نظر میرسد، پردازندهگرافیکی GK104 با ابعاد 294 میلیمترمربعی خود، آن پردازندهگرافیکی قدرتمندي نخواهدبود که قرار است در همه محصولات NVIDIA از آن استفاده شود. با توجه به میزان توان مصرفی کم و امکان افزایش بیشتر ابعاد پردازندهگرافیکی میتوان گفت، NVIDIA امکان تولید یک پردازندهگرافیکی قدرتمندتر از GK104 را نیز دارد. شاید NVIDIA منتظر است تا AMD یک رقیب برای GTX 680 تولید کند، سپس با ارائه یک مدل قویتر، دوباره رقیب دیرینه خود را در تنگنا قرار دهد (البته باید دید معماری Kepler پتانسیل افزودن SMX یا GPCهای بیشتر را دارد یا خیر).
اگر نگاهی به مقاله «سیلی محکم NVIDIA» انداخته باشید، حتماً میدانید، سیستم مدیریت رشته دستورات در معماری Kepler به نحوی است که بیشتر پردازش تصاویر گرافیکی در آن مد نظر قرار داده شده و از این بابت به پردازندهگرافیکی GF114 (که برای کارتهای گرافیک میانقیمت سری GTX 500 در نظر گرفته شده) بیشتر شباهت دارد. رابط حافظه 256 بیتی و تعداد 32 عدد واحدهای ROP نیز مشابه پردازندهگرافیکی GF114 بوده و شباهتی به یک پردازندهگرافیکی فوقحرفهای و قدرتمند ندارد!
خوشبختانه کارتگرافیک Asus GTX 680 دقیقاً زمانی به دستمان رسید که مادربوردهای Z77 را برای تست در اختیار داشتیم. به همین خاطر از فرصت استفاده کرده و از مادربورد ASRock Z77 Extreme6 به همراه پردازنده Intel Core i5 2500K به همراه هشت گیگابایت حافظه Zeppelin DDR3-1600 استفاده کردیم. قطعات دیگر، مشابه سیستم تست همیشگی است. برای مقایسه بهتر کارایی، کارت گرافیک HD 7970 را نیز مورد آزمایش قرار دادیم که نتایج آن را میتوانید در جدول مشاهده کنید. همانطور که در جدول مشاهده میشود، کارتگرافیک GTX 680 همواره در صدر قرار ندارد و گاهی اوقات HD 7970 بهتر ظاهر میشود (به خصوص در تست LuXMark که مربوط به OpenCL میشود). به همین خاطر اگر به بیشترین رکوردهای کسب شده توسط هر کارت گرافیک نگاه کنیم، در نهایت میبینیم که GTX 680 این رقابت را برنده شده و میتواند قویترین کارتگرافیک امروزی (حداقل در بازیها) باشد.
http://sakhtafzarmag.com/images/imgbase/...2%20gt.jpg
http://sakhtafzarmag.com/images/imgbase/...3%20gt.jpg
اورکلاک
ایسوس ابزار GPUTweak را برای اورکلاک این کارتگرافیک فراهم کرده که به کمک آن میتوان ولتاژ را افزایش داد و مقدار Power Target را تعیین کرد . با کمک این ابزار مقدار Power Target را روی آخرین حد ممکن (132%) قرار داده و توانستیم فرکانس Boost Clock به حداکثر 1201برسانیم (نرم افزار امکان افزایش بیش از این مقدار را نمیداد). همچنین این امکان را پیدا کردیم تا فرکانس موثر حافظه گرافیکی را نیز 100 مگاهرتز افزایش دهیم.
تیجهگيري
انگار AMD و NVIDIA برای ارائه نسل جدید از محصولات خود به محصولات فعلی رقیب نگاه کرده و هر آنچه را آنها دارند و خودشان ندارند، به کار میبرند تا محصولی جدید برای مبارزه تولید کنند. AMD برای تولید سری HD 7900 به محصولات آن زمان NVIDIA نگاه کرد و GTX 580 را هم در بازیها و هم در پردازشها و محاسباتی به جز بازیها یک محصول قدرتمند ديد. پس دست به کار شد و محصولی ارائه کرد که علاوه بر داشتن کارایی بالا در بازیها، در نرمافزارهای مختلفی که میتوانند از توان پردازشی کارتگرافیک نیز استفاده کنند، به خوبی بدرخشد. محصول نهایی با آنکه از معماری ساخت 28 نانومتری استفاده میکند اما قیمت به نسبت بالایی دارد (درست مشابه کارتهای گرافیک NVIDIA).
در مقابل، NVIDIA به کارتهای گرافیک AMD نگاه کرد. کارتهای گرافیک سری HD 6900 در مقابل کارتهای گرافیک GTX 580 یا GTX 570 ممکن بود کارایی کمتری در کاربردهایي به غیر از بازی داشتهباشند اما با در نظر گرفتن قیمت آنها، در بازیها به نسبت خوب عمل میکردند و توان مصرفی معقول و امکانات متعددی نیز داشتند. در طراحی GTX 680 این شرکت تصمیم گرفت، روی کارایی در بازیها تمرکز کند و محصولی کاربرپسند بسازد. در نهایت، GTX 680 کارتگرافیکی است که به خوبی میتواند نیاز گیمرها را برآورده سازد، در مقایسه با رقبا و نسل قبل قیمت معقول و مناسبی دارد و در ضمن توان مصرفی و سروصدای چندانی هم ندارد. پس اگر فقط دنیای بازیها را در نظر بگیریم، باید بگوییم که NVIDIA تنها به مدت سه ماه این فرصت را به AMD داده تا با HD 7970، لقب قویترین کارتگرافیک تکپردازندهای دنیا را در اختیار داشتهباشد.
منبع : ایران پرو اسپرت [/align]
نام GTX 680 در نگاه اول به ما میگوید، این کارتگرافیک قرار است جانشینی برای GTX 580 باشد. پس باید منتظر هیولایی باشیم که لرزه بر اندام هر کسی میاندازد و حتی شکل ظاهری آن نیز تحسین برانگیز است. مشخصات فنی این کارتگرافیک در مقایسه با GTX 580 بسیار قابل توجه است و از نقطه نظر شکل ظاهری حرفهای نیز مشکلی وجود ندارد. اما مسائلی وجود دارند که باعث میشود تصور کنیم، NVIDIA برای عرضه یک کارتگرافیک قدرتمندتر، آن هم تنها با یک پردازندهگرافیکی برنامههای دیگری در ذهن دارد. قبل از آنکه به آن مسائل و حرف و حدیثها بپردازیم، بخشهای مختلف کارتگرافیک GTX 680 را بررسی خواهیمکرد.
جدول، مشخصات فنی این کارتگرافیک را در مقایسه با نسل قبل و قویترین کارتگرافیک رقیب نشان میدهد.
http://sakhtafzarmag.com/images/imgbase/...%20gtx.jpg
میتوان گفت، GTX 680 از معدود کارتهای گرافیکی است که فرکانس استاندارد پردازندهگرافيکي آن بیش از یک گیگاهرتز است. افزایش تعداد واحدهای Texture، مقدار حافظه گرافیکی و استفاده از معماری ساخت ترانزیستورهای پیشرفتهتر نیز از امتیازات GTX 680 در مقایسه با GTX 580 خواهدبود (البته رابط حافظه 256 بیتی ممکن است کمی شما را دلسرد کند!) . اما مهمترین مسئله درباره GTX 680 قیمت آن است که در سطح پایینتری از HD 7970 بوده و به همین دليل میتوان انتظار داشت، به محض ورود GTX 680 به بازار با استقبال بسیار خوبی روبهرو شود (البته در ایران قیمتها به قدری نجومی و غیرواقعی است که چندان فرقی به حال مصرفکننده نخواهدکرد!).
ظاهر GTX 680 تقریباً مشابه دیگر محصولات NVIDIA است اما تغییرات تازهای نیز در آن دیدهمیشود. اولین تغییر که به چشم میآید، در محل قرارگیری فن است که مقداری به سمت بالای کارتگرافیک متمایل شدهاست. این تغییر محل به پورتهای جلوی کارتگرافیک مربوط میشود. از آنجا که تعداد خروجیهای تصویر به دو پورت DVI، یک HDMI و یک DisplayPort افزایش پیدا کرده و محل خروجی هوا کوچکتر شدهاست، NVIDIA محل فن را کمی تغییر داده تا هوای دمیدهشده مستقیم از کارتگرافیک خارج شود.
این اولین بار است که NVIDIA در کارتگرافیک خود به شکل استاندارد از پورت DisplayPort استفاده کردهاست. البته در حال حاضر، بسیاری از سازندگان محصولات کامپیوتری از پورت mini DisplayPort در محصولات خود استفاده میکنند که هم جای کمتری اشغال میکند و هم قابلیتها و کارایی آن مشابه با پورت DisplayPort است. خبر خوب درباره این کارتگرافیک، پشتیبانی آن از فناوری 3D Vision Surround تنها با یک کارتگرافیک و پشتیبانی از حداکثر چهار صفحهنمایش است (در نسل قبل باید دو کارتگرافیک را به صورت SLI در کنار یکدیگر قرار میدادید تا ميتوانستيد از این فناوری استفاده کنید).
تغییر محل فن باعث یک تغییر دیگر نیز شدهاست. تا پیش از این، در همه محصولات NVIDIA و AMD دیده بودیم که اتصالات برق به صورت موازی کنار یکدیگر قرار میگیرند. در GTX 680 به دليل تغییر محل فن و عدم افزایش طول کارتگرافیک، دو اتصال برق شش پین روی یکدیگر قرار گرفتهاند .
دو پورت SLI نیز در محل همیشگی خود قرار دارند و به کمک آنها میتوان حداکثر چهار کارتگرافیک را در کنار یکدیگر قرار داد. برای استفاده از این کارتگرافیک به یک منبعتغذیه حداقل 550 واتی نیاز خواهیدداشت. خنککننده این کارتگرافیک تقریباً مشابه همان مدلی است که در GTX 580 دیدهمیشود
این خنککننده شامل یک فن و هیتسینک بزرگ آلومینیومی میشود اما از دالان بخار مسی که در GTX 580 و کارتهای گرافیک حرفهای AMD به کار گرفتهشده، دیگر خبری نیست. در عوض، NVIDIA سه لوله انتقال حرارت مسی در این بخش تعبیه کرده تا گرما را به صفحات آلومینیومی منتقل کند. برد کارتگرافیک نیز حقایق دیگری را برای ما آشکار میکند.
پردازندهگرافیکی برخلاف محصولات قبلی NVIDIA فاقد سطح مسی یکدست بوده و بیشتر شبیه محصولات AMD است. مدار رگولاتور پردازندهگرافیکی چهار فاز است که با توجه به توان مصرفی این کارتگرافیک کافی به نظر میرسد. مسئله دیگر، وجود یک فضای خالی برای نصب یک اتصال شش پین کنار دو اتصال برق کارتگرافیک است.
NVIDIA تا به امروز، همیشه در زمان معرفی کارتهای گرافیک جدید، نخست یک مدل قدرتمند با پردازندهگرافیکی بزرگ پانصد میلیمترمربعی که در مدلهای مختلف کارتگرافیک (شامل مدلهای Geforce، Quadro و Tesla) به کار گرفتهمیشد، معرفی میکرد تا همگان را به هیجان بیاورد! اما به نظر میرسد، پردازندهگرافیکی GK104 با ابعاد 294 میلیمترمربعی خود، آن پردازندهگرافیکی قدرتمندي نخواهدبود که قرار است در همه محصولات NVIDIA از آن استفاده شود. با توجه به میزان توان مصرفی کم و امکان افزایش بیشتر ابعاد پردازندهگرافیکی میتوان گفت، NVIDIA امکان تولید یک پردازندهگرافیکی قدرتمندتر از GK104 را نیز دارد. شاید NVIDIA منتظر است تا AMD یک رقیب برای GTX 680 تولید کند، سپس با ارائه یک مدل قویتر، دوباره رقیب دیرینه خود را در تنگنا قرار دهد (البته باید دید معماری Kepler پتانسیل افزودن SMX یا GPCهای بیشتر را دارد یا خیر).
اگر نگاهی به مقاله «سیلی محکم NVIDIA» انداخته باشید، حتماً میدانید، سیستم مدیریت رشته دستورات در معماری Kepler به نحوی است که بیشتر پردازش تصاویر گرافیکی در آن مد نظر قرار داده شده و از این بابت به پردازندهگرافیکی GF114 (که برای کارتهای گرافیک میانقیمت سری GTX 500 در نظر گرفته شده) بیشتر شباهت دارد. رابط حافظه 256 بیتی و تعداد 32 عدد واحدهای ROP نیز مشابه پردازندهگرافیکی GF114 بوده و شباهتی به یک پردازندهگرافیکی فوقحرفهای و قدرتمند ندارد!
خوشبختانه کارتگرافیک Asus GTX 680 دقیقاً زمانی به دستمان رسید که مادربوردهای Z77 را برای تست در اختیار داشتیم. به همین خاطر از فرصت استفاده کرده و از مادربورد ASRock Z77 Extreme6 به همراه پردازنده Intel Core i5 2500K به همراه هشت گیگابایت حافظه Zeppelin DDR3-1600 استفاده کردیم. قطعات دیگر، مشابه سیستم تست همیشگی است. برای مقایسه بهتر کارایی، کارت گرافیک HD 7970 را نیز مورد آزمایش قرار دادیم که نتایج آن را میتوانید در جدول مشاهده کنید. همانطور که در جدول مشاهده میشود، کارتگرافیک GTX 680 همواره در صدر قرار ندارد و گاهی اوقات HD 7970 بهتر ظاهر میشود (به خصوص در تست LuXMark که مربوط به OpenCL میشود). به همین خاطر اگر به بیشترین رکوردهای کسب شده توسط هر کارت گرافیک نگاه کنیم، در نهایت میبینیم که GTX 680 این رقابت را برنده شده و میتواند قویترین کارتگرافیک امروزی (حداقل در بازیها) باشد.
http://sakhtafzarmag.com/images/imgbase/...2%20gt.jpg
http://sakhtafzarmag.com/images/imgbase/...3%20gt.jpg
اورکلاک
ایسوس ابزار GPUTweak را برای اورکلاک این کارتگرافیک فراهم کرده که به کمک آن میتوان ولتاژ را افزایش داد و مقدار Power Target را تعیین کرد . با کمک این ابزار مقدار Power Target را روی آخرین حد ممکن (132%) قرار داده و توانستیم فرکانس Boost Clock به حداکثر 1201برسانیم (نرم افزار امکان افزایش بیش از این مقدار را نمیداد). همچنین این امکان را پیدا کردیم تا فرکانس موثر حافظه گرافیکی را نیز 100 مگاهرتز افزایش دهیم.
تیجهگيري
انگار AMD و NVIDIA برای ارائه نسل جدید از محصولات خود به محصولات فعلی رقیب نگاه کرده و هر آنچه را آنها دارند و خودشان ندارند، به کار میبرند تا محصولی جدید برای مبارزه تولید کنند. AMD برای تولید سری HD 7900 به محصولات آن زمان NVIDIA نگاه کرد و GTX 580 را هم در بازیها و هم در پردازشها و محاسباتی به جز بازیها یک محصول قدرتمند ديد. پس دست به کار شد و محصولی ارائه کرد که علاوه بر داشتن کارایی بالا در بازیها، در نرمافزارهای مختلفی که میتوانند از توان پردازشی کارتگرافیک نیز استفاده کنند، به خوبی بدرخشد. محصول نهایی با آنکه از معماری ساخت 28 نانومتری استفاده میکند اما قیمت به نسبت بالایی دارد (درست مشابه کارتهای گرافیک NVIDIA).
در مقابل، NVIDIA به کارتهای گرافیک AMD نگاه کرد. کارتهای گرافیک سری HD 6900 در مقابل کارتهای گرافیک GTX 580 یا GTX 570 ممکن بود کارایی کمتری در کاربردهایي به غیر از بازی داشتهباشند اما با در نظر گرفتن قیمت آنها، در بازیها به نسبت خوب عمل میکردند و توان مصرفی معقول و امکانات متعددی نیز داشتند. در طراحی GTX 680 این شرکت تصمیم گرفت، روی کارایی در بازیها تمرکز کند و محصولی کاربرپسند بسازد. در نهایت، GTX 680 کارتگرافیکی است که به خوبی میتواند نیاز گیمرها را برآورده سازد، در مقایسه با رقبا و نسل قبل قیمت معقول و مناسبی دارد و در ضمن توان مصرفی و سروصدای چندانی هم ندارد. پس اگر فقط دنیای بازیها را در نظر بگیریم، باید بگوییم که NVIDIA تنها به مدت سه ماه این فرصت را به AMD داده تا با HD 7970، لقب قویترین کارتگرافیک تکپردازندهای دنیا را در اختیار داشتهباشد.
منبع : ایران پرو اسپرت [/align]