امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شلیک کن وگرنه می میری | نقد و بررسی Call of Juarez:GUnslinger
#1
مقدمه:

نسخه ی قبلی Call of Zuarez،چنگی بر دل نمی زد و Techand هنوز اعتماد به نفس خود را داشت.در مراسمی رسمی از نسخه ی جدید Call of Juarez رونمایی کرد که این نسخه کمی فرق داشت.نام این نسخه Gunslinger بود.Gunslingers در زبان فارسی به معنای تفنگدار است که اگر بخواهیم کمی فارسی تر ترجمه کنیم،می شود کابوی.کابویی که از راه دوری به دهکده ای کوچک،در یک چایخانه،بر روی صندلی چوپی که صدای پوسیدن پایه هایش به گوش می رسد،می نشیند و از خاطران خود می گوید.خاطراتی که در آن راست و دروغ هایی وجود دارد.شاید این کار هرکسی باشد که کمی هم در خاطراتش مبالغه کند ولی در Gunslingers همه چیز واقعی است و نمی توانیم به پیرمرد هفتیر کش،بگوییم:دروغگو!این کلمه ایست که هرکس را تحریک می کند تا یک گلوله را حرام آن فرد کند.خب چه میشود کرد؟این جزو اخلاق و آداب هفتیرکش هاست.اگر علاقه به کابوی ها و هفتیرکشی دارید و از بچگی مثل خود ماها در بچگی با دوست و آشنا پلیس بازی می کردید،پس باید به شما بگویم که این بازی تنها برای شما ساخته شده است.تنها برای کسانی که دوست داشتند و دوست دارند و دوست خواهند داشت تا لذت شلیک گلول را در دوئل بچشند.پس با من همراه شوید تا نقدی بر عنوان جدید TechLand یعنی CoJ:Gunslinger داشته باشیم...

گلوله ای به طرف خاطرات:

قطعا با خودتان می گویید که همچین بازی،با چنین سبکی بسیار باید جذاب باشد و داستان مفصلی،داشته باشد اما فکر نکنم زیاد درست فکر کرده باشید.داستان بازی بسیار پیچده نیست و از پیچیدگی خاطی هم برخور دارد نیست.داستان بازی،بیشتر شبیه به فیلم های وسترن و تقریبا خیلی شبیه به انیمیشین رنگو است.داستان بازی Call of Juarez:Gunslinger شرح حال هفتیرکشی است که Silas Greaves نام دارد و یک جایزه بگیر درست و حسابی که در یکی از شهر های کوچک غرب برای استراحت توقف می کند و در کافه ای مشغول به استراحت می شود و از خاطرات خود در مورد،جایزه گرفتن هایش و دوئل های کشنده اش می گوید.این دقیقا همان چیزی است که در انیمیشین رنگو اتفاق افتاد،رنگو از خاطرات دروغینش می گفت که با یک گلوله هفت نفر را کشت!اما آیا خاطرات Silas Greaves دروغ هستند یا واقعیت؟آیا گیمرها و حتی من بخاطر دروغ های یک هفتیرکش دروغین وقت خود را گذاشتیم؟آیا TechLand یک دروغ محض ساخته و Ubisoft آن را منتشر کرده است؟این چیزی است که توسط بازی کننده مشخص می شود.اگر در بازی بتوانید هر مرحله را با درجه ی سخت با یک بار بازی کردن رد کنید،پس شما یک هفتیرکش واقعی و یک Silas Greaves راستگو هستید اما اگر مثل خیلی از تازه کارها باید هرمرحله را حداقل پنج بار در درجه ی آسان بازی کنند،پس معلوم می شود که آن دسته از گیمرهای تازه کار،Silas Greaves دروغگو هستند که فقط از تخیلات خود تعریف می کند.این دقیقا نکته ای است که نظر من را به خود بازی جلب کرده است و قطعا بخاطر این نکته Ubisoft حاض شده است تا این بازی بد سابقه را نشر کند!خب البته سابقه ی بد باعث بدنامی این نسخه نمی شود!این چیزی است که از منتقدان به آن توجهی ندارند!درست است که داستان Call of Juarez:Gunslinger،زیاد پیچیده نیست و به سادگی قابل درک است اما پیدیگی داستان این است که اگر دوئل باز خوبی باشید،می توانید دوست قدیمی خود را بکشید؟در داستان بازی گیمر شاهد،قتل دوستانش به دست خودش است که گاهی اوقات همه را به فکر فرو می برد.Billy The Kid یکی از این افراد است که در اوایل بازی شاهد خواهید بود که در کنار هم،از خانه ای مراقبت می کنید و زمانی که Billy به شما یک اسلحه می دهد فورا به طرف پنجره ها می روید تا خوب بجنگید ولی بعد ها از آن خانه دور شده و توسط کلانتر به زندان خواهید افتاد و Billy The Kid به کمک شما نمی آید و باید از زندان فرار کنید،از دست هفتیرکش های تازه کار خلاص شوید تا به Billy برسید و یک گلوله را حرام آن کنید...این چیزی است که همه را جذب خود می کند و همه را در اندیشه فرو می برد!بله این همان Call of Juarez قدیمی است که شاید مزخرفترین بازی سبک Gun And Run به حساب می آمد و در مقابل Red Dead یک جوجه بازی بود!ولی اینبار حرفی برای گفتن دارد.درست است که شاهد قتل دوستا خود هستید اما بیشتر اوقات در حال قتل عام دشمنان خونین هستید.مثل Jesse James یا John Wesley Hardin و... که کشتن آن ها لذت هم دارد!شاید بهترین نسخه ی سری Call of Juarez نسخه ی Boud in Blood باشد ولی باز هر نسخه ای را بگوییم به پای Red Dead نمی رسد.این روز ها سبک وسترن و کلا قدیمی و غرب وحشی،به فراموشی سپرده شده است،چه در فیلم های سینمایی که در صنعت گیم!دیگر همه ی بازی ها و فیلم ها به سبک اکشن و Sci-Fi روی آورده اند مثل بازی Remember Me که زیاد چند بر دل نمی زند!اما فعلا بحث این مقاله CoJ:G است که باید بگویم،اغراق نکرده ام اگر بگویم CoJ جزو بدترین بازی های تاریخ گیم به حساب می آید و باید بگویم که با اینکه شاید بدترین باشد اما نسبت به بازی های هم سبک خود بر دل می نشیند!فیزیک کم و داستان زیاد ساده ی آن و حتی اول شخص بودن آن باعث شده تا ما را بیشتر به خاطرات ببرد و تمامی اینها با خیلی بهتر از سومین شخص بازی Red Dead است.ولی باز همچنان خیلی از منتقدان و سایت های گیم و حتی مجلات بر این باورند که بازی CoJ:Gunsliner ارزش یک بار تجربه را دارد!خب این نظر من هم است.شاید داستان بازی ساده و پر از نقص باشد اما سادگی خیلی بهتر از سختی های گیج کننده است!زمانی که روایت داستان طوری برای منتقد و گیمر تعریف شود،که قابل درک نباشد،پس منتقد از داستان بازی چیز خاصی را درک نمی کند و ممکن است بخاطر همین از نمره ی آن کم شود اما پیچیدگی هم گاهی جذاب جلوه می شود.برای مثال عنوان Bioshock Infinte داستانی جالب و در عین حال پیچیده داشت!زمانی که از یک دنیا به دنیایی دیگر می رفتید،خون دماغ می شدید یا آن نوزاد که شاید نسخه ای کوچک از الیزابت بود،آیا این داستان پیچیده مناسب بود؟اگر 2K Gamesداستان کوتاهی را انتخاب می کرد،آیا متای BI اینقدر بالا می شد؟پس داستان بازی،بستگی به سبک و نوع بازی هم دارد!در بازی تنها خاطرات نیست بلکه در Call of Juarez شما به دروغگویی متحم می شوید و باید با یکی از کافه نشین های دوئل کنید.اگر او را بکشید،پس قطعا راست گفته اید ولی .... ولی اگر او شمارا بگشد پس دروغگویی بیش نیستید...


[تصویر:  d0eb886710289772617a506ab07538358acec66d]

تپانچه های خونین:
در بازی های غرب وحشی و وسترن و کلا هفتیرکشی،شاید بهترین گیم پلی برای این سبک بازی های،اول شخص شاید بهترین نباشد ولی در CoJ:Gunslinger بهترین گزینه است.اگر بخواهیم Red Dead را با CoJ مقایسه کنیم،قطعا Red Dead برنده ی بازی خواهد بود اما خب اگر به یاد داشته باشید داستان بازی شرح خاطرات Silas یک هفیتر کش ماهر است و برای اینکه گیمر بیشتر در داستان بازی محو شود،بهترین گزینه اول شخص بودن بازی است.اول شخص بودن بازی باعث شده تا ما بتوانیم واقعا خودمان را یک Silas Greaves فرض کنیم،یک هفتیرکش ماهر و جایزه بگیر واقعی که شاید از نظر گرافیک یا هر چیز دیگر با بعضی از بازی ها قابل مقایسه نباشد،اما خب این بار Techland برنده ی ماجرا است!معمولا بازی هایی در سبک هفتیرکشی و Gun’n’ Run زیاد هستند اما بازی خوب در چنین سبکی کم است.شاید برای یک هفتیرکشی واقعی،بهترین گزینه Red Dead باشد اما از نظر گمی پلی...شاید بهترین گزینه برای یک گیم پلی فوق العاده و یک دوئل واقعی با طعم خون،عنوان CoJ:Gunslingers باشد اما شاید با خودتان بگویید:تاوقتی که Red Dead هست،چیز دیگری نیست! اما بهتر است بدانید بازی CoJ شرح خاطرات Slias است و باید تقریبا واقعی جلوه داده شود.گیم پلی بازی باید مثل خاطرات ظهور گردد یعنی بهترین گزینه برای ظهور خاطرات،اول شخص باشد.اول شخص بودن عیبی ندارد و شاید بهتر بود از سبک سوم شخص استفاده می کردند و اما خاطرات از زبان Silas گفته می شود!پس باید کمی خودمان را با این هفتیرکش کهن سال وقف بدیم.باید خاطرات او را ما بسازیم!گیم پلی بازی نسبت به بازی های رقیب،خوب کار شده اما هنوز جای کار دارد.برای مثال زمانی که یک در دوئل می خواهید نشانه ی تیر را نتظیم کنید،زمان بازی آهسته شده و کمی نشانه گیزی سخت می شود اما خب این هم شاید یک نقشه از طرف Techland باشد تا بازی را جذاب تر کند.اگر با قوانین دوئل آشنایی داشته باشید متوجه می شوید که تنها باید یک گلوله به طرف دشمن شلیک کنید.یعنی یا می کشید یا می میرید!اما در CoJ:Gunslinger این قانون اجرا نشده و بازیکن قابلیت شلیک چند گلوله به صورت مداوم را دارد.البته یادم نبود که تکان نخوردن هم جزو قوانین است اما در CoJ:G با کلید های A و D می توانید جا خالی بدید و از کشته شدن خود جلوگیری کنید،ولی با تقلب!این قانون در بازی CoJ نیست ولی بهتر بود رعایت می شد.گیم پلی بازی به خودی خود می توانست بهتر باشد برای مثال زمانی که نزدیک دشمن می شوید می توانید با زدن کلید F با استفاده از پشت اسلحه،سینه ی دشمن را خرد کنید و این به خود خود جالب نیست زیرا بهتر بود کلید ها را تغییر می دادند و می توانید خودتان در تنظیمات انتخاب کنید و اگر مثل من یک تبنل باشید،فکر نکنم چنین کاری را انجام دهید!گیم پلی بازی بسیار جذاب کار شده و زمانی که زمان می ایستد و شما مثل یک شیشلول بند واقعی همه را Headshot می کنید،احساس می کنید که اگر شما با Silas یک دوئل داشته باشید،قطعا شما برنده می شوید.هرچه در بازی پیشرفت کنید،گیم پلی هم جذابتر می شود و بازی قابلیت های بیشتری را نسیب شما می کند برای مثال شما در دوئل می توانید جاخالی بدید یا می توانید در حال دویدن اسلحه ی خود را پر کنید و از این قبیل کار که هرچه زودتر پیشرفت کنید،زودتر لذت گیم پلی بازی را می چشید.بازی CoJ:Gunslinger از نظر گیم پلی بسیار خوب کار شده ولی نسبت به بازی Red Dead تنها یک کمبود احساس می شود،آن هم اسب سواری و شلیک از روی اسب است که در Red Dead لذت خاصی را نسیب ما می کند اما CoJ:Gunslinger ...معمولا یکی از بهترین گزینه ها بر جذاب کردن گیم پلی و استفاده از قابلیت های بازیدر زمانی که شخصیت اصلی در حال حرکت است،استفاده از وسایل نقلیه است!اگر در CoJ:Gunslinger از درشکه یا اسب بدون درشکه استفاده می شد،جذاب در واقع می شد تا اینکه با پای پیاده با برادران دالتون و شیشلول بند ها مبارزه کنید!گیم پلی بازی با اضافه شدن آبجکت های دیگر جذاب تر می شد ولی اضافه شدن گالون های نفت،بعد از منفجر شدن،صنحنه ی بازی را آرام می کند و مثل فیلم های وسترن می توانید به خوبی به حریف های دیگر شلیک کنید.یکی از نقاط قوت دیگر گیم پلی،همین صحنه آهسته شدن است که با استفاده از کمبو های به دست آورده،می توانید کلید Q را فشار دهید و برای چند ثانیه که حدودا 10 الی 15 است،دشمنان خود را در زمانی که همه جا آهسته است بکشید ولی بدانید که قابلیت شما بیشتر است و تنها دور و کنار شما آهسته می شود نه خود شما!این سبک گیم پلی باعث شده تا کمی داستان هم جالب شود یعنی زمانی که برادران دالتون را بانک،پیدا می کنید،صحنه آهسته شده و آن هارا به قتل می رسانید ولی،زمان بر می گردد و مجبور می شوید تا با آنها دوئل کنید.البته در دوئل هم چنین قابلیتی،استفاده شده است.همانطور که قبلا هم گفته بودم بهتر بود از وسایل نقلیه هم استفاده می کردند تا جذابیت بیشتری نسبت به Red Dead داشته باشد برای مثال در Crysis 3 می توانید سوار بر اتومبیل شوید یا در Red Dead با اسب سواری لذت ببرید ولی حیف که در این بازی چنین قابلیتی های ذکر نشده است.این قسمت را Techland به رقبای خود واگذار کرد!

واضح،مثل خون:
Techland در مورد گیم پلی بازی و همانطور در مورد داستان به خوبی عمل کرده است و اکنون نوبت به بخش گرافیک بازی رسیده است که نسبت به عناوین دیگر اصلا خوب کار نشده است.طراحی کاراکترها و آبجکت ها بچگانه،طراحی شده یا اسب های در تویله که قابل استفاده نیستند یا زمانی که به طرف دشمن،شلیک می کنید،خونی که از بدن دشمن سرازیر می شود مثل فیلم های هندی می ماند که اصلا طبیعی نیست.تمامی این نقاط،جزو نقاط ضعف این عنوان محسوب می شوند که اصلا خوب نیست!دوست ندارم جذابیت داستان و گیم پلی را با گرافیک عوض کنم ولی ما در این عنوان در نسل هفتم برای PC ، PSN و XBL ساخته شده است که نسبت به بازی هایی که تقریبا همراه با COJ:G عرضه شده اند،قابل مقایسه نیست!برای مثال عنوان The Last of Us هم تاریخ عرضه ی آن نزدیک به تاریخ عرضه ی COJ:G است و هم در PSN موجود است اما از لحاظ گرافیکی قابل مقایسه نیستند یا اگر بخواهیم با عناوین هم سبک مقایسه کنیم عنوان Red Dead:Redemption از لحاظر گرافیک بسیار بهتر از CoJ:G است و Rockstar قدرت گرافیک را بیشتر از قدرت داستان،گیم پلی و... داسنته است و Techland در این زمینه مقلوب Rockstar است!موتور بازیسازی بازی،Chrome بوده ولی مثل اینکه هنوز جایی در بین UDK و Fox Engine و Unreal Engine ندارد و گرافیک بازی را به خوبی نمی سازد.درست است گرافیک بازی بسیار ضعیف کار شده ولی خوبی هایی هم دارد.اگر به نمیه ی خالی لیوان نگاه کنیم،یک بازی تنفر آمیز می بینیم که فقط داستان و گیم پلی خوب دارد اما اگر لیوان پر را ببینیم،گرافیک بازی چندان هم بد نیست.زمانی که با Shut Gun یا Rifle به حرف شلیک می کنید،خون آن روی هوا پخش می شود ولی اگر پشت حریف شما یک سنگ باشد،خون روی سنگ پاشیده شده و اثر خون حریف شما روی سنگ می ماند!البته نه فقط سنگ،بلکه هرجسمی که باشد.آبجکت های زیاد جالب کار نشده اند اما تکستچر بازی خوب کار شده.درختان،سنگ ها قطعا ها و... همه و همه به خوبی کار شده است اما از لحاظ گرافیکی جالب نیستند.باگ های گرافیکی متعددی دارد اما می شود از آن ها گذشت.ولی بعضی از باگ ها واقعا غیر قابل گذشت هستند.برای مثال زمانی که من Six Shooter Double را انتخاب کردم،در یکی از دست هایش هیچی نبود!خب این جالب نیست ولی باز ای نمره ی گرافیکی این بازی می کاهد.ولی باید چشم پوشی کرد تا لذت برد!

[تصویر:  call-of-juarez-gunslinger-002.jpg]

صدای شلیک:
موسیقی و صداگذاری هم جزو عناصری هستند که در موفقیت یک بازی موثر هستند.صداگذاری و موسیقی خوب کار شده و نسبت به گرافیک بازی قابل قبول است.صدای شلیک گلوله و یا صدا Machine Gun و غیره و غیره به خوبی کار شده است.زمانی که Silas Greaves در کافه در مورد خاطراتش می گوید،صدا گذاری به خوبی کار شده یا زمانی که اهالی دهکده که در کافه هستند او را تحسین می کنند،واقعا به خوبی کار شده و می توانیم این کار Techland را تحسین کنیم!شاید صداگذاری در بازی مهم نباشد ولی در بازی که گرافیک خوبی ندارد می تواند در نمره ی کل،موثر باشد.زمانی که دربازی Silas از خاطرات خود می گوید،واقعا زیباست.زمانی که در جنگل،در حال قتل عام سرخ پوست ها هستید،صدای حمله ی آنها مثل سرخ پوست ها کار شده یا صدا Machine Gun واقعا مثل یک Machine Gun کار شده و هیچ عیب و نقصی را ندارد.متاسفانه در بازی از موسیقی خاصی استفاده نشده است و تنها یک چیز است.صدا شلیک و کشت و کشتار!بهترین دیالوگ بازی را می توانیم یک چیز انتخاب کنیم.

They saw me,but before I saw them

آنها منو دیدند،اما من قبل تر آنها را دیدم

این جذاب ترین دیالوگ این بازی می باشید...

نکات مثبت:داستان جالب،وجود Machine Gun و گیم پلی قابل قبول،دوئل های متعدد و جذاب

نکات منفی:گرافیک کم،عدم وجود اسب و درشکه در بازی،مراحل کلیشه ای

نمره ی کل:8/10

نویسنده:محمد امین فامیلی
#2
موضوع مشابه در انجمن
#3
 کپی برداری از سایت های فارسی زبان ممنوع است

بسته شد
همشهری کین، فیلم مورد علاقه ی منتقدان و گل سرسبد همه ی نظرسنجی ها، به نظرم به شدت خسته کننده است! علاوه بر این، همه ی بازی های فیلم هم بی ارزش است! حجم احترامی که به این فیلم گذاشته می شود برایم غیرقابل درک است.

اینگمار برگمان


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد و بررسی بازی مافیا officialamir 1 1,992 05-10-2023, 04:01 PM
آخرین ارسال: برنا زرین
  بررسی بازی The Quarry : فیلم خوب، بازی معمولی علی امینی 0 1,101 06-14-2022, 03:46 PM
آخرین ارسال: علی امینی
  بررسی بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga ساسان گیمر 0 1,125 04-18-2022, 11:40 AM
آخرین ارسال: ساسان گیمر
  زنگ ورزش | نقد و بررسی FIFA 14 White Fang 23 8,563 02-28-2022, 03:36 PM
آخرین ارسال: alireza663
  نقد و بررسی گوشی سامسونگ a51 pishrotech 0 1,279 10-20-2021, 07:48 PM
آخرین ارسال: pishrotech

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان