09-08-2014, 07:33 AM
خب خب خب، نوبت رسید به بازیِ FC3...
2 سال پیش وقتی بازی اومد، من به دلیل لذتی زیادی که از گیمپلی بازی بردم، رویِ خیلی از مشکلات بازی سرپوش گذاشتم! ولی حقیقت مشخص بود، فار کرای 3 در حد توانش نبود که بهترین بازیِ سال بشه. میگید چرا؟ یه نگاهی به بازی هایی که برایِ گوتی انتخاب شده بودن بندازید؛ مثلا دیسآنرد، بتزدا جوری بازی رو ساخته بود که به نظرم تو اون سال هیچ رقیبی نداشت و فارکرای اصلا به پایِ اون نمیرسید. فارکرای خیلی چیزا کم داشت!
"جیسون برودی" شخصیت اصلی بازی بدون هیچ دلیلی بعد از گذشت نیم ساعت از شروع بازی از یک آدم ترسو تبدیل به یه قهرمان میشه! و این موضوع رسایِ ضعف یوبی در ساخت یک داستان باثبات رو میرسونه. شخصیت منفی بازی، "واس"، خیلیا عاشقش شدن، ولی نمیدونم چرا من چیزی جز یه آنتاگونیست که فقط بلد بود همه رو به فحش بکشه ندیدم! البته در بخش داستانی نباید از پیچش هایِ زیادی که داشت غافل شد، که در عین هیجان، جذابش هم میکرد. ولی همین پیچش هایِ زیاد باعث گیج شدن بازیباز هم میشد، که سازنده ها هم بعد از دیدن این که همه تویِ افهام داستان موندن، میاومدن خودشون جای تا جای داستان رو به صورت جزبه جز میگفتن؛ که این نشون میده اونا در ساختن یک داستان واضح هم ضعف داشتن.
پس، داستان: 6
گیمپلی بازی چیزی بود که همه از سریِ فارکرای انتظار داشتن؛ یک عنوان جهان باز با آزادی عمل و تنوع فراوان. گانپلی بازی رو شاید نشه با عناوینی مثل دووم یا هاف لایف مقایسه کرد، امّا در حدی بود که ایرادی ازش گرفته نشه! سیستم سخصی سازیِ بازی در یک کلام محشر بود! منی که تا 40 ساعت این بازی رو انجام دادم و حدودا تا 89 درصد کاملش کردم، هیچ گونه تکرار مکرراتی در این بخش ندیدم و همیشه چیزی برای نشون دادن داشت که در اوج ظرافت، تنوع رو هم به همراه میاورد. محیط بازی بسیار بزرگ بود، امّا ایرادی که بهش وارده کم بودن جزئیات نسبت وسعته که ممکنه گیمر رو خسته کنه، البته فک نکنم به لطف جنگل هایِ زیبایی که این بازی داره کسی ولش کنه! سیستم شکار و حیات وحش چیزی از واقعیت کم نداره؛ یک بار که داشتم تویِ بازی ول میچرخیدم تو جنگل دیدم یه دسته سگ وحشی به یه دسته آهو حمله کردن و تونستن دوتاشون رو شکار کنن! این صحنه چیزی از مستند راز بقا کم نداشت. [img]images/smi/s0 (25).gif[/img] سیستم کرفتینگ بازی بسیار عالی بود و در عین حال لذت بخش هم بود، من به شخصه و به عنوان یه منتقد میتونم بگم بهترین سیستم ساختی و سازی بوده که من در یک بازی اکشن ادونچر شوتر ([img]images/smi/s0 (43).gif[/img]) دیدم. گیم پلی بازی خیلی وسیع بود و میتونست به راحتی 30 الی 40 ساعت از وقت شمارو پاش بذاره... آها، داشت یادم میرفت... [img]images/smi/s0 (25).gif[/img] یکی از معدود مشکلات دیگه ایِ هم که به گیم پلی وارده، تنوع بسیار کم NPC ها و دشمناست که خیلی هم تویِ چشم میاد.
گیمپلی: 8.5
Dunia 2 موتور ساخت فارکرای3 در واقع یکی از زیر ساخت هایِ کرای انجین محسوب میشه! به همین دلیل تکسچر ها و محیط شباهت بی بدیعی به سریِ کرایسیس داره. این موتور در پردازش جنگل و برگ درخت و گل و سمبل چیزی کم نذاشته، در همین حین که از جنگل میگذرید نورپردازی هم غوغا میکنه. البته باگ ها هم کم نزاشتن و از سرکول بازی بالا میرن؛ باگ تو این بازی رو همه جا میشه دید از مچ شخصیت اصلی گرفته، تا بیرون پریدن خرس از قفسش بدون باز شدن در قفس. [img]images/smi/s0 (43).gif[/img] تکسچر ها گاهی اوقات تو ذوق میزنن، اصلا نرم نیستن؛ به طوری که وقتی یک درخت می بینید به هیچ وجه لطافت اون منتقل نمیشه. [img]images/smi/s0 (25).gif[/img] گرافیک بازی در نگاه اول خیلی خوب به نظر میاد ولی اگه با نگاه منتقدانه بهش نگاه کنیم مشکلات زیادی داره!
گرافیک: 7.5
افکت هایِ صدایِ محیط، صداگذاری، موسیقی ها، دیالوگ ها و... همه در سطح خیلی بالایی قرار دارن. محیط بازی خیلی خوب صداگذاری شده بود؛ به عنوان مثال صدایِ حیوانات در این بازی میتونه راضی کننده باشه، امّا وقتی با جت اسکی بر پهنه ی دریا حرکت میکنید، اصلا احساس شادابی و سرزندگی نمیکنید. که همه چیز از زیر سر همین صدا گذاری بدش بلند میشه [img]images/smi/s0 (25).gif[/img] صداگذار ها هم خوب کار کردن؛ صدا گذار واس میتونه برگ برندهی این بخش فارکرای3 باشه... موسیقی ها هم به لطف برایان تایلر حرفی برای گفتن باقی نمیزاره! و امّا دیالوگ ها، شاید خیلیا مثل شخصیت پردازیِ واس با دیالوگ های اون هم حال کردن، ولی بنده اصلا اینجور حسی رو نداشتم! شاید تنها دیالوگی میتونه از این شخصیت ماندگار بشه اینه: [img]images/smi/s0 (25).gif[/img] " تاحالا معنی واقعی دیوانگی رو بهت گفتم؟"[img]images/smi/s0 (37).gif[/img] که یه جمله درست درمون وسط اون همه فحشه.[img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
صداگذاری، موسیقی و غیره: 8.5
فارکرای3 بازی بسیار سرگرم کننده ایِ که در پناه گیم پلی و آزادی عمل بسیار بالاش تونست منتقدان رو مجذوب خودش کنه. اگه این بازی رو از دست دادین الان بهترین فرصت برای انجامشه...
نمره: 7.75
2 سال پیش وقتی بازی اومد، من به دلیل لذتی زیادی که از گیمپلی بازی بردم، رویِ خیلی از مشکلات بازی سرپوش گذاشتم! ولی حقیقت مشخص بود، فار کرای 3 در حد توانش نبود که بهترین بازیِ سال بشه. میگید چرا؟ یه نگاهی به بازی هایی که برایِ گوتی انتخاب شده بودن بندازید؛ مثلا دیسآنرد، بتزدا جوری بازی رو ساخته بود که به نظرم تو اون سال هیچ رقیبی نداشت و فارکرای اصلا به پایِ اون نمیرسید. فارکرای خیلی چیزا کم داشت!
"جیسون برودی" شخصیت اصلی بازی بدون هیچ دلیلی بعد از گذشت نیم ساعت از شروع بازی از یک آدم ترسو تبدیل به یه قهرمان میشه! و این موضوع رسایِ ضعف یوبی در ساخت یک داستان باثبات رو میرسونه. شخصیت منفی بازی، "واس"، خیلیا عاشقش شدن، ولی نمیدونم چرا من چیزی جز یه آنتاگونیست که فقط بلد بود همه رو به فحش بکشه ندیدم! البته در بخش داستانی نباید از پیچش هایِ زیادی که داشت غافل شد، که در عین هیجان، جذابش هم میکرد. ولی همین پیچش هایِ زیاد باعث گیج شدن بازیباز هم میشد، که سازنده ها هم بعد از دیدن این که همه تویِ افهام داستان موندن، میاومدن خودشون جای تا جای داستان رو به صورت جزبه جز میگفتن؛ که این نشون میده اونا در ساختن یک داستان واضح هم ضعف داشتن.
پس، داستان: 6
گیمپلی بازی چیزی بود که همه از سریِ فارکرای انتظار داشتن؛ یک عنوان جهان باز با آزادی عمل و تنوع فراوان. گانپلی بازی رو شاید نشه با عناوینی مثل دووم یا هاف لایف مقایسه کرد، امّا در حدی بود که ایرادی ازش گرفته نشه! سیستم سخصی سازیِ بازی در یک کلام محشر بود! منی که تا 40 ساعت این بازی رو انجام دادم و حدودا تا 89 درصد کاملش کردم، هیچ گونه تکرار مکرراتی در این بخش ندیدم و همیشه چیزی برای نشون دادن داشت که در اوج ظرافت، تنوع رو هم به همراه میاورد. محیط بازی بسیار بزرگ بود، امّا ایرادی که بهش وارده کم بودن جزئیات نسبت وسعته که ممکنه گیمر رو خسته کنه، البته فک نکنم به لطف جنگل هایِ زیبایی که این بازی داره کسی ولش کنه! سیستم شکار و حیات وحش چیزی از واقعیت کم نداره؛ یک بار که داشتم تویِ بازی ول میچرخیدم تو جنگل دیدم یه دسته سگ وحشی به یه دسته آهو حمله کردن و تونستن دوتاشون رو شکار کنن! این صحنه چیزی از مستند راز بقا کم نداشت. [img]images/smi/s0 (25).gif[/img] سیستم کرفتینگ بازی بسیار عالی بود و در عین حال لذت بخش هم بود، من به شخصه و به عنوان یه منتقد میتونم بگم بهترین سیستم ساختی و سازی بوده که من در یک بازی اکشن ادونچر شوتر ([img]images/smi/s0 (43).gif[/img]) دیدم. گیم پلی بازی خیلی وسیع بود و میتونست به راحتی 30 الی 40 ساعت از وقت شمارو پاش بذاره... آها، داشت یادم میرفت... [img]images/smi/s0 (25).gif[/img] یکی از معدود مشکلات دیگه ایِ هم که به گیم پلی وارده، تنوع بسیار کم NPC ها و دشمناست که خیلی هم تویِ چشم میاد.
گیمپلی: 8.5
Dunia 2 موتور ساخت فارکرای3 در واقع یکی از زیر ساخت هایِ کرای انجین محسوب میشه! به همین دلیل تکسچر ها و محیط شباهت بی بدیعی به سریِ کرایسیس داره. این موتور در پردازش جنگل و برگ درخت و گل و سمبل چیزی کم نذاشته، در همین حین که از جنگل میگذرید نورپردازی هم غوغا میکنه. البته باگ ها هم کم نزاشتن و از سرکول بازی بالا میرن؛ باگ تو این بازی رو همه جا میشه دید از مچ شخصیت اصلی گرفته، تا بیرون پریدن خرس از قفسش بدون باز شدن در قفس. [img]images/smi/s0 (43).gif[/img] تکسچر ها گاهی اوقات تو ذوق میزنن، اصلا نرم نیستن؛ به طوری که وقتی یک درخت می بینید به هیچ وجه لطافت اون منتقل نمیشه. [img]images/smi/s0 (25).gif[/img] گرافیک بازی در نگاه اول خیلی خوب به نظر میاد ولی اگه با نگاه منتقدانه بهش نگاه کنیم مشکلات زیادی داره!
گرافیک: 7.5
افکت هایِ صدایِ محیط، صداگذاری، موسیقی ها، دیالوگ ها و... همه در سطح خیلی بالایی قرار دارن. محیط بازی خیلی خوب صداگذاری شده بود؛ به عنوان مثال صدایِ حیوانات در این بازی میتونه راضی کننده باشه، امّا وقتی با جت اسکی بر پهنه ی دریا حرکت میکنید، اصلا احساس شادابی و سرزندگی نمیکنید. که همه چیز از زیر سر همین صدا گذاری بدش بلند میشه [img]images/smi/s0 (25).gif[/img] صداگذار ها هم خوب کار کردن؛ صدا گذار واس میتونه برگ برندهی این بخش فارکرای3 باشه... موسیقی ها هم به لطف برایان تایلر حرفی برای گفتن باقی نمیزاره! و امّا دیالوگ ها، شاید خیلیا مثل شخصیت پردازیِ واس با دیالوگ های اون هم حال کردن، ولی بنده اصلا اینجور حسی رو نداشتم! شاید تنها دیالوگی میتونه از این شخصیت ماندگار بشه اینه: [img]images/smi/s0 (25).gif[/img] " تاحالا معنی واقعی دیوانگی رو بهت گفتم؟"[img]images/smi/s0 (37).gif[/img] که یه جمله درست درمون وسط اون همه فحشه.[img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
صداگذاری، موسیقی و غیره: 8.5
فارکرای3 بازی بسیار سرگرم کننده ایِ که در پناه گیم پلی و آزادی عمل بسیار بالاش تونست منتقدان رو مجذوب خودش کنه. اگه این بازی رو از دست دادین الان بهترین فرصت برای انجامشه...
نمره: 7.75