09-06-2015, 04:26 PM
تومب رایدر یه بازی خیلی خیلی قدیمی تر از آنچارتد هستش و اولین نسخش سال 1996 به بازار اومد. تعداد نسخه هایی هم که ازش اومده خیلی خیلی بیشتر بوده و اکثرا مولتی پلفترم هم بودن. اما خب اولین نسخه آنچارتد سال 2007 به بازار اومد، یعنی حدودا 10 سال بعد از اولین نسخه تومب رایدر. البته آنچارتد توی همین 8 سالی که اومده (راستش 8 سال هم مدت زمان زیادی هست دیگه) تونسته تاثیرات خیلی خیلی زیادی توی سبک اکشن-ادونچر بزاره. مطمئنا توی این بازی الهاماتی از تومب رایدر گرفته شده، اما خب نکات جدید زیادی هم با خودش آورده و استاندارد های جدیدی کلا وضع کرده.
یکی از تفاوت های جالب تومب رایدر و آنچارتد اینه که محیط آنچارتد خیلی خیلی رنگی تر و سر زنده تر از محیط تومب رایدر هستش، طنز توی بازی خیلی خیلی بیشتره و حس اکشن هم علاوه بر ادونچر به خوبی به بازیکن منتقل میشه. تومب رایدر راجع به یه زن جوون و ماجراجو، یعنی لارا کرفت هستش که هدفش توی بازی ها صرفا پیدا کردن یه مقبره قدیمی و اینا نیست، بلکه تلاش فوق العاده زیاد لارا برای بقا در هر شرایطی رو به تصویر میکشه. در حالی که به نظرم آنچارتد بیشتر پیرامون همون داستان اصلی یعنی تلاش برای پیدا کردن چیزی که میخواین هستش. لارا توی اکثر نسخه ها هم تنها هست و ماجراجویی هاش و تلاشش برای بقا رو خودش به تنهایی انجام میده، اما خب نیتن کلی رفیق هم داره که بهش کمک های زیادی میکنن.
به نظر من که تومب رایدر بیشتر از این که یه بازی اکشن باشه، یه بازی ماجراجویی هست. اما حس اکشن و ماجراجویی توی آنچارتد هر دو میشه گفت که به یه اندازه به بازیکن منتقل میشن. حس هیجان و اکشن توی تومب رایدر هم کاملا وجود داره، اما خب به یه شکل دیگه هست و مثلا همیشه از طریق نبرد های لارا با دشمنا منتقل نمیشه و بیشتر از همون جنگ و نبرد لارا با طبیعت و تلاش فوق العاده زیادش برای بقای خودش هست به نظر من. اما توی آنچارتد بازیکن اکثرا داره با دشمنا مبارزه میکنه، اما خب مطمئنا باید خیلی خیلی سریع باشه و همین ها هم باعث میشن که علاوه بر حس ادونچری که وجود داره، حس اکشن خیلی بیشتری هم به وجود بیاد. شاید بهتر باشه که بگم که توی آنچارتد اکشن و ادونچر کاملا به هم وابسطه هستن و رابطه مستقیم دارن. یعنی اکثر اوقات اگه ادونچر باشه، اکشن هم هست یا مثلا برعکس. اگه مثلا تریلر های E3 از دو نسخه جدید این دو بازی رو ببینین و یا نگاهی به دو نسخه قبلیشون بندازین کاملا متوجه حرفام میشین.
یکی از تفاوت های جالب تومب رایدر و آنچارتد اینه که محیط آنچارتد خیلی خیلی رنگی تر و سر زنده تر از محیط تومب رایدر هستش، طنز توی بازی خیلی خیلی بیشتره و حس اکشن هم علاوه بر ادونچر به خوبی به بازیکن منتقل میشه. تومب رایدر راجع به یه زن جوون و ماجراجو، یعنی لارا کرفت هستش که هدفش توی بازی ها صرفا پیدا کردن یه مقبره قدیمی و اینا نیست، بلکه تلاش فوق العاده زیاد لارا برای بقا در هر شرایطی رو به تصویر میکشه. در حالی که به نظرم آنچارتد بیشتر پیرامون همون داستان اصلی یعنی تلاش برای پیدا کردن چیزی که میخواین هستش. لارا توی اکثر نسخه ها هم تنها هست و ماجراجویی هاش و تلاشش برای بقا رو خودش به تنهایی انجام میده، اما خب نیتن کلی رفیق هم داره که بهش کمک های زیادی میکنن.
به نظر من که تومب رایدر بیشتر از این که یه بازی اکشن باشه، یه بازی ماجراجویی هست. اما حس اکشن و ماجراجویی توی آنچارتد هر دو میشه گفت که به یه اندازه به بازیکن منتقل میشن. حس هیجان و اکشن توی تومب رایدر هم کاملا وجود داره، اما خب به یه شکل دیگه هست و مثلا همیشه از طریق نبرد های لارا با دشمنا منتقل نمیشه و بیشتر از همون جنگ و نبرد لارا با طبیعت و تلاش فوق العاده زیادش برای بقای خودش هست به نظر من. اما توی آنچارتد بازیکن اکثرا داره با دشمنا مبارزه میکنه، اما خب مطمئنا باید خیلی خیلی سریع باشه و همین ها هم باعث میشن که علاوه بر حس ادونچری که وجود داره، حس اکشن خیلی بیشتری هم به وجود بیاد. شاید بهتر باشه که بگم که توی آنچارتد اکشن و ادونچر کاملا به هم وابسطه هستن و رابطه مستقیم دارن. یعنی اکثر اوقات اگه ادونچر باشه، اکشن هم هست یا مثلا برعکس. اگه مثلا تریلر های E3 از دو نسخه جدید این دو بازی رو ببینین و یا نگاهی به دو نسخه قبلیشون بندازین کاملا متوجه حرفام میشین.