12-16-2015, 12:32 PM
کمپانی AMD، یکی از دو غول صنعت کارت گرافیک در جهان، امروز از GPUOpen رونمایی کرد. این ویژگی در پاسخ به ویژگی GameWorks رقیب دیرینه خود، یعنی کمپانی انویدیا رونمایی شده است. GPUOpen هدف دارد که به توسعه دهندگان بازی یک دسترسی مستقیم به سخت افزار GPU بعلاوه کلکسیون بزرگی از از افکتهای گرافیکی منبع باز (open source)، ابزارها، کتابخانهها و SDKها را بدهد.
GPUOpen وارد میشود!
طبق گفتههای تیم سرخ، پلتفرم GPUOpen شامل تکنولوژیهای گرافیکی TressFX 3.0، GeometryFX، ShadowFX و AOFX (حالت جدیدی از Ambient Occlusion) بعلاوه SDK هدست LiquidVR، نمونه کدهای دایرکس ۱۱ و دایرکس ۱۲، ابزارهای محاسبه و چندین SDK دیگر خواهد بود.
تکنولوژیها و ویژگیهای GPUOpen
همانطور که در مقدمه خبر نیز اشاره شد، ویژگی بسیار خارقالعاده و عالی GPUOpen، ویژگی منبع باز (open source) بودنش است. کمپانی AMD برای GPUOpen از یک مجوزنامه آسان MIT (مجوز آسان استفاده رایگان از نرمافزارها که دارای محدودیت بسیار کمی بوده و سازگاری بسیار عالی دارد) استفاده میکند که برخلاف ویژگی GameWorks کمپانی انویدیا که منبع کاملا بستهای دارد و توسعه دهندگان امکان بهینه سازی آن را فقط برای کارت گرافیکهای انویدیا دارند؛ میتوان تکنولوژیهای GPUOpen را برای تمامی کارت گرافیکها و سخت افزارهای مختلف بهینه سازی کرد. تازه این پایان کار نبوده و کدهای GPUOpen در GitHub نیز منتشر میشوند. به این معنا که توسعه دهندگان میتوانند به صورت کاملا آزاد کدهای موجود در این ویژگی را تغییر داده و یا منابع آن را بدون هیچگونه مسایل حقوقی و قانونی، بهبود دهند.
GPUOpen منبع باز بوده و کدهای آن در GitHub منتشر میشود
با این حال، این موضوع که GPUOpen مورد توجه توسعه دهندگان و ناشران قرار بگیرد یا خیر، مشخص نیست. اما موردی که کاملا مشخص است این است که کمپانی AMD نهایت تلاش خود را جهت ایجاد امکانات و بستر راحتتر برای بازیبازان و توسعه دهندگان میکند و این موضوع بسیار عالی است.
منبع