امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
5=2+2 | تحلیل مفاهیم و بررسی تئوری توطئه‌های Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
#10
(05-25-2016, 03:44 PM)Punished Snake نوشته است: تشکر

بالاخره اینجا یه فرصتیه توضیح کلی درباره ماهیت این مقاله بدم.
ببینید این قضیه یه دو دو تا چهارتای ساده‌ست. چرا باید مخاطب رسانه اون‌قدر آماده‌خور بشه که همچین مقاله‌ای رو دید سنگ‌کوب کنه؟ من نمی‌دونم کجای این متن پیچیده هست. در واقع مقابل کتاب‌ها صددرصد خیلی ساده‌ست. این مشکل مخاطب کم سن و سال رسانه‌ی گیم هست که تا یه کلمه ناشناخته بیاد وسط جمله یهو فکر کنه طرف داره چیز گنده‌ای می‌گه. تازه من تنها نویسنده‌ای نیستم که این‌طوری نوشتم. نمونه یکی مثل آقای کاوه هرندی هست که ایشونم همچین عامه‌پسند نمی‌نویسه ولی از ریش‌سفید‌های نویسندگی هستش. 
پس این حرف که تازه این سبک داره شیوع پیدا می‌کنه کاملاً اشتباهه و این نوع قالب مال قدیم‌هاست. 
و...
با کمال احترام باید بگم که به هیچ وجه با حرفتون موافق نیستم! چرا؟ پایین‌تر توضیح می‌دم خدمتتون.
قبل از هرچیزی بگم که برای شخص شما و تک‌‌تکِ ننویسنده‌های سایت احترام بسیار ویژه‌ای قائلم. پس هرچی که در ادامه می‌گم به این معنی نیست که با شخصی دشمنی دارم یا اینکه می‌خوام جملات زد‌نقیض بزنم و از این‌جور حرفا... کما اینکه تمام حرفام رو با استدلال و منتطق هم خواهم گفت تا بحث سر موضوع کش پیدا نکنه. اگر جایی احساس می‌کنید پامو از گلیمم درازتر کردم به بزرگی خودتون ببخشید...
اما برم سر اصل مطلب!
نقل‌قول: چرا باید مخاطب رسانه اون‌قدر آماده‌خور بشه که همچین مقاله‌ای رو دید سنگ‌کوب کنه؟
جناب بهرامی، کار من و شما و خیلی از نویسنده‌های دیگه این نیست که بیایم برای مردم «چرا»های عجیب و قریب درست کنیم. اول اینکه تمام قشر جامعه، مادرزاد نویسنده به دنیا نیومدن استاد! خودمون داریم می‌گیم «گیمر» نه «متخصص زبان فارسی»! مطمعن باشید هر حرفه‌ای نیاز به تجربه و تمرین داره! حکایت نوشته‌های متکلف هم همینه. نباید از قشری مثل جامعه‌ی بازی‌بازان انتظار داشته باشیم معنای واژگانی مثل «آوانگارد»، «مغز غامض و ملفوف»، «مینمالیسم» و هزاران کلمه‌ی متکلف دیگه رو در نگاه اول بدونه. حکایت همون شطرنج‌بازیه که فکر می‌کنه با یاد گرفتن حرکات مهره‌ها، کل  قواعد شطرنج رو یاد گرفته! این همون قاعده‌ی شطرنجیه که نود درصد گیمرها باهاش آشنایی ندارن. به قول عارف بزرگی که حال ندارم بگردم و ببینم کی بود S0 (2) : گر خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو... در ضمن یه نکته‌ی بسیار مهم رو هم بگم خدمتتون: همون زبان فارسی‌ای که دست نویسنده رو تو نوشتن چنین جملاتی باز گذاشته، بارها و بارها صراحتاً گفته که نباید به هیچ وجه جملات رو متکلف کرد. چرا؟ به چند دلیل: اول اینکه جملات رو از حالت روان در میاره. ثانیاً، این‌ دسته از متون فارسی به هیچ وجه مورد تأیید نویسنده‌های امروزی نیست! چون توی زبان معیار، روون بودن جملات جزو اصول اساسی در نوشتن محسوب میشه. سوماً هم اینکه شما باید متناسب به مخاطب خودتون مطلبی رو بنویسید نه قشر بالای دیپلم جامعه! نود درضد کسایی که متن شمارو می‌خونن، هنوز دیپلم هم نگرفتن!!!  بعضی اوقات اگر مقدمه‌ی این مقاله رو برای شخص رئیس جمهو.ر هم بفرستیم، توی ترجمه‌ کردن برخی لغات دچار مشکل میشن S0 (2) . بگذریم... درکل توجیهی که برای این موضوع آوردید رو شدیداً باهاش مخالفم...
نقل‌قول: در واقع مقابل کتاب‌ها صددرصد خیلی ساده‌ست
اولا اینکه هیچ‌جا نگفتن که کتاب‌ها ساده می‌نویسن! پس این هیچی... دوماً اینکه مگه شما دارین کتاب می‌نویسید؟...
و سوماً اینکه این‌جا دنیای گیمه! جامعه‌ی مجازی‌ای که از کودک 6 ساله بگیر تا پیر 90 ساله توش زندگی می‌کنه. قرار نیست تو حوزه‌ای مثل بازی‌های ویدئویی، شاهنامه‌ی فردوسی بنویسیم...

نقل‌قول: پس این حرف که تازه این سبک داره شیوع پیدا می‌کنه کاملاً اشتباهه و این نوع قالب مال قدیم‌هاست.
جناب بهرامی، بنده منظورم از این جمله فقط در حیطه‌ی جامعه‌ی گیمری بود. منتقد سینما کارش با منتقد بازی فرق داره. منتقد سیا.سی کارش با منتقد سینما فرق داره. منتقد ادبی کارش با منتقد سیا.سی فرق داره و...  منظورم این بود که این سبک تازه داره وارد دنیای ‌بازی‌های ویدئویی میشه و مطمعن باشید که بازخوردهای خوبی رو به همراه نداره...
نقل‌قول: الان مثلاً فکر می‌کنید این مقدمه رو کسی نوشته که می‌خواد ادعای فیلسوف بودن رو در بیاره و بخواد بگه با نیچه تیریپ داشته، که اشتباهه. حتی دهخدا که اومد نثر ساده‌ی فارسی رو مد کرد نوشته‌های به‌مراتب قلنبه‌سلنبه‌تری داره که این‌ها پیشش مثل وز وز مگس می‌مونه.
باور کنید من چنین جسارتی رو به خودم نمی‌دم. هرچند که نیاز نیست که شما خودتون رو به کسی اثبات کنید، کیفیت کارهای شما برای ما اثبات شده‌ست. در مورد «دهخدا» هم که فکر نمی‌کنم نیازی به توضیح باشه. شما دارین یک استاد ادبیات رو با یک نوینسنده‌ در حوزه‌ی گیم مقایسه می‌کنید؟ S0 (5) این‌طور نیست قربان. اگر قرار باشه معیارهای ادیبان رو بیاریم توی حوزه‌ی بازی، باید شروع کینم به نوشتن کتابی مثل «رزم کریتوس و زئوس» و ازش شعر بنویسیم...

مابقی حرف‌ها هم بمونه برای جای درستش جناب بهرامی. قبلا گفتم و بازم می‌گم، این مقاله به غیر از مشکل تکلف، هیچ ایراد دیگه‌ای بهش وارد نیست و چه خوب میشه اگه بعضی اوقات به‌جای ادامه‌ دادن بحث، به نظر عموم کاربران احترام بذاریم و اون‌ چیزی که می‌خوان رو بهشون تحویل بدیم. همین و بس... نیازی هم به توجیه کارها نیست، چون افرادی مثل من کوچک‌تر از این حرفان که بخوان برای نویسنده‌های توانایی مثل شما تعیین و تکلیف بکنن. مطمعنم این «ادامه‌ دارد» توی بند پایانی مقاله، یه نوشته‌ی خوب تحویلمون میده که بی‌نقض تر از «انچه‌ گذشت»شه...

اگر جسارتی کردم بنده رو ببخشید قربان...
پاسخ


پیام‌های داخل این موضوع
RE: 5=2+2 | تحلیل مفاهیم و بررسی تئوری توطئه‌های Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - توسط سجاد محمدی پور - 05-25-2016, 04:57 PM

موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد و بررسی بازی مافیا officialamir 1 1,942 05-10-2023, 04:01 PM
آخرین ارسال: برنا زرین
  بررسی بازی The Quarry : فیلم خوب، بازی معمولی علی امینی 0 1,075 06-14-2022, 03:46 PM
آخرین ارسال: علی امینی
  بررسی بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga ساسان گیمر 0 1,091 04-18-2022, 11:40 AM
آخرین ارسال: ساسان گیمر
  زنگ ورزش | نقد و بررسی FIFA 14 White Fang 23 8,425 02-28-2022, 03:36 PM
آخرین ارسال: alireza663
  نقد و بررسی گوشی سامسونگ a51 pishrotech 0 1,246 10-20-2021, 07:48 PM
آخرین ارسال: pishrotech

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان