09-12-2016, 06:25 PM
(09-12-2016, 05:45 PM)BadBoyNeverDie نوشته است: سلام داش حالت چطوره؟
خوبم، فدات
چنباری خواستم باهات وارد صحبت بشم ولی گمونم کائنات جلومو گرفت
خب خدا رو شکر الان فرصتش پیش اومد
1. برداشت کلیت از صنعت سرگرمی چیه (فیلم، بازی، تی وی و...)؟
برداشتی که یه مخاطب عام داره، باید سرگرم کنه تا من ازش لذت ببرم. اگر این وسط یه خورده ذهنمو به لحاظِ چالشی قلقلک بده، چه بهتر. سینما مدیوم تصویره، بازی مدیوم تجربهی مستقیمِ کاربر هست با فعل و انفعالاتِ داخل بازی.
2. بهترین نوع هنرو تو چی دیدی؟
سوالت خیلی کلیه ولی هر هنری اگر روی قاعده ساخته بشه، قطعا از نظر مخاطب میشه بهترین هنری که تجربه کرده.به نظرم هنر ادبیات الان دیگه به بلوغ خودش رسیده ولی سینما و گیم نه. هنوز خیلی راه دارن. پس هنوز بهترینِ خودشون نشدن.
3. به نظرت بازی های رایانه ای اونقد کوچیک و پایین تر از سینما و امثالشون نیستن که بشه از دیدی جز یه سرگرمی ساده بهش نگاه کرد و صرفا از دید فلسفه و روانشناسی هم بهش نگاه کرد؟
اصل اول هم برای سینما و هم برای گیم سرگرمی هست و اگر مخاطب خسته و زده بشه، به نظرم اون سینما یا گیم شکست خورده است. قبل از ظهور گیم، همه فکر میکردن که سینما فقط برای سرگمیِ ساده هست و سطحش از ادبیات (که ماقبل سینما بود) پایین تره. ولی الان سینما داره رشد میکنه و بیشتر از سرگرمی شده. مطمئن باش این قاعده برای بازی و گیم هم رخ میده.
اما گیم و سینما چقدر میتونن فلسفه بافی کنن و دید روانشناسانه داشته باشن؟ تو سینما هنوز در حال تجربههای درست و غلط هستیم و تو بازی هم به نظرم هنوز بهش نرسیدیم.
4. گفته بودی که بازی خوب نباید قربانی یه داستان عالی بشه و صرفا همه جنبه ها باید رعایت بشن، این موضوع تو سینما هم برقراره؟ (حرف اول یه فیلمو داستانش میزنه)
داستان و قصه و هر نوع انتزاعی، بیرون از سینما و گیم هستن. مثلا قصه، نحوهی روایتِ قصه و در واقع فرم و تکنیک معلوم میکنن که آیا قصه، قصهی خوبی درونِ اثر (و نه بیرون از اون) از آب در میاد یا نه. در واقع هنر فیلم ساز و بازی ساز، سرِ "چه گفتن" نیست، سرِ "چگونه گفتن" هست. برای همینه که برای شخص من، نحوهی روایت قصه از خود قصه مهمتره. تو فیلم هم همینه.
5. به نظرت برتری هایی که صنعت بازی نسبت به باقی چیزا داره یا خواهد داشت چی هستن؟
ادبیات با فضاسازی و تخیل، سینما از طریق قاب و تصویر، تجربه رو به مخاطب ارائه میده ولی بازی به نظرم خودش تجربه کردن به عین و حس هست. چیزی که نه ادبیات داره و نه سینما.
6. کامل ترین بازی از نظرت که همه شرایطی که تو ذهنت ایجاد کردی رو رعایت کرده چیه؟
هر بازی رو باید دید که چقدر از پس ادعایی که داره برمیاد، هرچه این میزان بالاتر باشه، نتیجه بازیِ خوبی میشه. مثلا Braid بازیِ هنری، نیمچه فلسفی و خلاقانیه یا حتی Witness. این بازیها ادعایی که دارن رو از طریقِ درستش میسازن، یعنی هرچی که میگن، تا حد زیادی "بازی" شده، نه چیزِ دیگه.
7. در نهایت به نظرت روزی سینما به فراموشی سپرده میشه و بازی جایگزین اون؟
ممکنه به حاشیه بره و بیشتر ترجیح داده بشه نسبت به بقیه چیزها، ولی فراموش؟ بعید میدونم.
ممنون
خواهش میکنم، سعی کردم کامل جواب داده باشم