04-16-2016, 06:30 PM
معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانهای بر لزوم گران کردن بازیهای خارجی برای توجیهپذیر شدن سرمایهگذاری در حوزه بازیهای ایرانی تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، جواد امیری در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه مشکلاتی در زمینه کپی رایت در کشور داریم و تولید و توزیع بازیهای رایانهای عملا توجیه اقتصادی برای شرکتهای ناشر ندارد، افزود: اولا اگر کسی بتواند با توجه شرایط جدیدی که بر کشور حاکم است و شرایط شرکتهای خارجی در پسابرجام، از طریق شرکتهای اصلی کپی رایت محصولات خارجی را دریافت کند، به عنوان اولین مجموعه فرهنگی این موضوع را به رسمیت خواهیم شناخت و مجوز آن بازی را به شرکت دیگری نخواهیم داد.
وی ادامه داد: در مرحله دوم خودمان یک کپی رایت داخلی راه انداختیم و از طریق مزایده بازیهای خارجی را به شرکتها واگذار میکنیم. این مکانیزم هم به این صورت است که هر ماه بازیها که قرار است انتشار بینالمللی پیدا کنند، با هماهنگی انجمن ناشرین در ماه 20 بازی انتخاب میشود، افراد ناشر درخواست خود را برای دریافت بازی ارائه میدهند و به ازای هر 500 هزار تومان که در زمینه حمایت از بازیهای رایانهای سرمایهگذاری کردند، کوپن مجازی دریافت میکنند، برای بازیها پیشنهادات خود را ارائه میدهند و در نهایت شرکتی که در مزایده بیشترین پیشنهاد را داشته باشد آن بازی را برنده میشود. معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره مزایده میان شرکتها برای واگذاری بازیهای خارجی توضیح داد: اواخر سال 94 شیوهنامهای به موسسات و شرکتهای مجاز ناشر تبیین و ابلاغ کردیم که در آن جزئیات برگزاری مزایده در سال جاری به اطلاع عموم رسید و هدف از تدوین این شیوهنامه این بود که ناشرین مجاز چراغ راهی برای سال 95 پیش رو داشته باشند و بر اساس آن برنامههایشان را تنظیم کنند. امیری هدف از اجرای این طرح را افزایش قیمت بازیهای خارجی در بازار ایران با ایجاد انحصار دانست و بیان کرد: مشکل عمده ما این است که بازیهای خارجی با بهترین کیفیت با نازلترین قیمت در بازار توزیع میشود ولی بازیهای ایرانی با توجه به عدم رعایت کپی رایت عملا قدرت رقابت با بازیهای خارجی را نخواهد داشت و در نتیجه ساخت و تولید و تکثیر و توزیع آن توجیهی نداشته و عملا تولیدکننده ایرانی از پیش شکستخورده است. وی در ادامه اظهار کرد: بازیهای روز خارجی در دنیا کمتر از 60 دلار عرضه نمیشود اما همان بازی به فاصله 24 تا 48 ساعت در بازار ایران به قیمت 2000 تومان به فروش میرسد و تولید ملی را زیر سوال میبرد و شما با هر کیفیتی هم بازی بسازید مطمئنا گیمر ایرانی به سمت خرید بازی ایرانی نمیرود.
معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانهای همچنین خاطرنشان کرد: ما در برابر نرمافزار ویندوز که محصول انحصاری مایکروسافت است قدرت رقابت نداریم و ناچاریم از چیزی که اعلام میکند تبعیت کنیم، اما بازیهای ایرانی از کیفیت مناسبی برخوردارند و توان رقابت را دارند که با اندکی گران شدن بازی و توجیهپذیر شدن ساخت بازی عملا بازیهای کیفی ساخته شود، کما اینکه در حال حاضر هم بازیهای شرکتهای ما در حوزه موبایل با نمونههای خارجی برابری میکند.
معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانهای همچنین خاطرنشان کرد: ما در برابر نرمافزار ویندوز که محصول انحصاری مایکروسافت است قدرت رقابت نداریم و ناچاریم از چیزی که اعلام میکند تبعیت کنیم، اما بازیهای ایرانی از کیفیت مناسبی برخوردارند و توان رقابت را دارند که با اندکی گران شدن بازی و توجیهپذیر شدن ساخت بازی عملا بازیهای کیفی ساخته شود، کما اینکه در حال حاضر هم بازیهای شرکتهای ما در حوزه موبایل با نمونههای خارجی برابری میکند.