رزیدنت ایول (به انگلیسی: Resident Evil) و (به ژاپنی: バイオハザード, Baiohazādo) نام یک بازی رایانه ای در سبک سورویوال هارور بوده که توسط شرکت کپ کام ساخته شد. این بازی، نخستین عنوان از سری فوق محبوب و فوق پرفروش رزیدنت ایول است که در سال ۱۹۹۶ و برای کنسول پلی استیشن منتشر شد. این بازی، یکی از نخستین بازی های در سبک سورویوال هارور بود. تنها در تاریکی بازی دیگری از این سبک بود که پیش از رزیدنت ایول منتشر شد. اما سبک سورویوال هارور، با بازی رزیدنت ایول، گسترده تر و عمیق تر شد [۱]. به همین دلیل، گیم اینفورمر، نخستین بازی رزیدنت ایول را، یکی از مهم ترین بازی های رایانه ای در تمام زمان ها برگزیده است [۲]. ایده ساخت این بازی، برای نخستین بار توسط شینجی میکامی مطرح شد. زمانی که شینجی میکامی، با الهام از بازی خانه زیبا به فکر ساخت بازی افتاد که در آن، عمارتی هولناک به همراه موجوداتی به نام زامبی وجود داشتند. موضوع اصلی در بازی خانه شیرین، عمارت بزرگی بود که توسط اشباح فراگرفته شده بود. زامبی هایی که پیش از این و در سال ۱۹۷۹، توسط کارگردانی ایتالیایی به نام لوسیو فالوچی به تصویر کشیده شده بود [۳][۴]. بازی رزیدنت ایول، پس از ساخت و انتشار آن در سال ۱۹۹۶ و برای کنسول پلی استیشن، چندین بار دیگر و در سال های بعد، برای کنسول های جدیدتر نیز طراحی و ساخته شد. از جمله مشهورترین این طراحی های مجدد، بازی رزیدنت ایول بازسازی شده است، که بازهم توسط شینجی میکامی و این بار برای کنسول گیم کیوب ساخته شد. به گفته میکامی رزیدنت ایول بازسازی شده، ۷۰٪ نسبت به نسخه پیشین، دچار تغییرات داستانی و ساختاری شده است. [۵]، این بازی، سرآغازی برای آغاز ساخت و فروش ده ها عنوان بازی رایانه ای، فیلم سینمایی و انیمیشنی، کتاب و رمان، موسیقی و بسیاری محصولات دیگر بود.
Resident Evil 1 یا Biohazard 1 (به ژاپنی) در 22-ام مارس 1996 در ژاپن و در 30-ام مارس در آمريكاي شمالي از طرف شرکت Capcom و Westwood Studios (براي كامپيوتر) و Nextech و Virgin Interactive برای کنسول Playstation 1 و در 6-ام دسامبر 1996 در ژاپن و در 17-ام سپتامبر در آمریکای شمالی برای ویندوز و برای کنسول های Nintendo DS و Wii و Gamecube Sega Saturn و Playstation Network در سال های 1977 تا 2008 منتشر شد. این بازی توسط Shinji Mikami و Tokuro Fujiwara طراحي و توسط Akari Kaida و Makoto Tomozawa و Masami Ueda نوشته شده. این بازی در ژانر Survival horror ، تک نفره با درجه Mature طراحی شده.
Resident Evil يك، يك بازي 3D با بك گراند از پيش تعريف (Render) شده با دوربين ثابت كه در دوره خودش بهترين گرافيك رو داشته، ميشه گفت اين بازي سخت ترين بازي نسبت به نسخه هاي بعدي خودش هست، هدف گيري در اين بازي بسيار سخت و دشوار هست و براي هدف گيري روي زامبي ها بايد تمرين زياد و تمركز داشته باشيد، مقدار خشاب و مهمات و اسپري بسيار محدود هست و بايد حتما بصورت حرفه اي بازي كنيد تا در انتهاي بازي مهمات و اسپري كم نياريد، در مقايسه با نسخه هاي بعدي Resident Evil ، اين بازي داراي سناريوي پيچيده و متغيير هست كه در زمان خودش جز ويژگي هاي مهم اين بازي بوده، در بازي بيشتر بايد از دست زامبي ها فرار كرد تا اون هارو كشت، چون اگر تا دو بار به شما ضربه بزنن كشته خواهيد شد، فضاي آيتم ها بسيار محدود هست و براي جابه جا كردن بايد از صندوق ذخيره استفاده كنيد و براي اينكار بايد چندين بار به اتاق ذخيره بازي بريد و برگرديد، براي ذخيره بازي هم مي تونيد از دستگاه تايپ به وسيله Ink Ribbon (نوار جوهري) استفاده كنيد كه البته تعداد اونها هم بسيار كمه و بايد در قسمت هاي ضروري از اونها استفاده كنيد.
Resident Evil يك، از بازي Sweet Home وام گرفته شده و قرار بوده داستان درباره يك عمارت روح زده مثه Sweet Home در ژانر Survival horror باشه. بر خلاف Resident Evil هاي بعدي، Resident Evil يك داراي صحنه (Demo) هايي هست كه بصورت واقعي فيلم برداري شده كه FMV ناميده ميشه كه بعد ها در نسخه Director's Cut هم دمو ها بصورت FMV قرار داده شده. در نسخه Director's Cut قابليت هاي زيادي به بازي از جمله Advanced Mode كه شامل زاويه جديد دوربين و آيتم هاي جديد و روش جديد مبارزه با دشمنان و اسلحه هاي قوي و لباس هاي جديد براي Jill و Chris و Rebecca هست.
در نسخه دوم Director's Cut كه DualShock Version نام داره كه در آمريكاي شمالي و ژاپن منتشر شد كه از دسته هاي داراي Vibration و Analoge پشتيباني ميكنه و همچنين داراي Soundtrack هاي جديد هست كه توسط Mamoru Samuragouchi ساخته شده. در نسخه ژاپني DualShock يك ديسك جايزه همراه با بازي بود كه شامل save data قابل دانلود و صحنه هاي از دموهاي بازي Resident Evil 1.5 نسخه لغو شده Resident Evil 2 بود. در نسخه انگليسي بازي (نسخه موجود در ايران) بسياري از صحنه هاي ترسناك شديد حذف شدن و داراي صحنه اي از Chris كه در حال روشن كردن سيگارش هست. تنها نسخه اروپايي بود كه حذفيات نداشت و دموهاي FMV بصورت رنگي بود كه ميشه گفت كامل ترين نسخه Resident Evil هست.
Resident Evil براي كنسول هاي ديگه از جمله Playstation Network (در سال 2009) و Sega Saturn و PC منتشر شد كه نسخه Sega Saturn داراي يك بازي كوتاه با زامبي هاي جديد هست و نسخه PC در اصل همون نسخه اروپايي بازي هست كه داراي حذفيات نيست اما دموهاي FMV بصورت سياه سفيد هست و همچنين داراي اسلحه ها و لباس هاي جديد براي Jill و Chris هست. Resident Evil قرار بود كه براي پورت Game Boy هم ساخته بشه كه به دليل ضعيف بودن اين پورت اين پروژه توسط Capcom لغو شد.
در سال 2006 نسخه اورجينال اين بازي براي پورت Nintendo DS تحت عنوان Deadly Silence ساخته شده كه داراي تغييرات كمي نسبت به نسخه اروجينال هست. Deadly Silence داراي نوع Classic Mode و Rebirth Mode هست كه داراي دشمنان و معماهاي جديدي هست، قابل ذكره كه اين بازي قابليت مولتي پلاير با استفاده از اينترنت پرسرعت رو داره.
نسخه آمريكايي اين بازي بهترين فروش رو نسبت به ساير داشته، بنابر گفته سرمايه گذار شركت Capcom بازي اورجينال Resident Evil بيش از 2,750,000 دلار فروش داشته و نسخه GameCube اين بازي با 1.35 ميليون كپي، در كل 1,350,000 دلار فروش داشته.
داستان
پس از طغیان کوهستان آرکلی، تیم براووی استارز، به منظور انجام تحقیقات پلیسی، به کوهستان آرکلی فرستاده شدند. این تیم در آغاز ورود خود به کوهستان، با رخداهدهای غیرمنتظره ای مواجه شدند و خود را در محاصره بدون بازگشت مخلوقات ویروس تی دیدند. هریک از اعضای این تیم درصدد برآمد تا از آرکلی بگریزند اما با آسیبی که بالگرد متحمل شده بود، این کاری سخت بود. اعضای تیم براوو در جریان تلاش خود برای فرار از آرکلی، توسط مخلوقات ویروس تی کشته می شدند و یا توانستند خود را به عمارت اسپنسر برسانند. عمارت اسپنسر (به انگلیسی: Spencer Estate)، توسط جرج تریور و به سفارش یکی از بنیانگذاران شرکت آمبرلا ساخته شده بود که کار ساخت آن از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۷ به درازا کشیده بود. این عمارت که در خود موانع گوناگون و سختی را داشت، در حقیقت پوششی برای مقر پژوهشی آمبرلا در کوهستان آرکلی بود. یک آزمایشگاه مجهز در زمینه فعالیت های ژنتیکی در درون این عمارت وجود داشت که مکانی برای آزمایش های امبرلا در پروژهٔ تایرانت بود. اعضای تیم براوو در داخل این عمارت، به تدریج کشته شدند و فقط ربکا چمبرز توانست خود را تا هنگام خروج از عمارت زنده نگاه دارد.[۶]
پس از آنکه تیم براوو مفقود گشت، استارز تیم اصلی خود را به کوهستان آرکلی فرستاد. تیم آلفا تیم نخست و اصلی گروه استارز محسوب می شد که فرماندهی آن را آلبرت وسکر برعهده داشت. این تیم درکل از شش مامور تشکیل می شد. تیم آلفا نیز همانند تیم براوو در متن طغیان کوهستان آرکلی قرار گرفت و به عمارت اسپنسر پناه برد. کریس ردفیلد و جیل ولنتاین قهرمانان اصلی این بازی هستند. این دو به همراه آلبرت وسکر و بری بارتون اعضای بازمانده تیم آلفا بودند که پس از حمله سگ ها وارد عمارت اسپنسر شدند. با پیشبرد داستان، کریس و جیل متوجه می شوند که فرمانده گروه شان یکی از پژوهشگرانی است که در استخدام شرکت آمبرلا بوده و در پروژهٔ تایرانت فعالیت می کند. با آگاه شدن کریس و جیل از خیانت وسکر، دشمنی میان این سه نفر آغاز می شود و این نبرد، داستان های اصلی بازی را در نسخه های بعدی رقم خواهد زد. وسکر با آزاد کردن تایرانت T-۰۰۲ سبب شد تا خود به دست این مخلوق کشته شود، هرچند کریس وجیل او را مرده پنداشتند، اما این یک مرگ نمایشی بود و وسکر با کمک توانایی های ژنتیکی خویش و ویلیام برکین همچنان زنده بود. کریس و جیل با نابود کردن T-۰۰۲ از آن عمارت اهریمنی فرار کردند و داستان های جذاب و گوناگونی را در نسخه های بعد نمایش دادند [۷].
گیم پلی
بازیباز، کنترل یکی از شخصیت های گروه استارز را دراختیار دارد، که در یک عمارت هولناک گرفتار شده است. این عمارت پس از آنکه دکتر مارکوسویروس تی را در محدوده کوهستان آرکلی منتشر کرد، وارد مرحله تازه ای شد. تمامی جانداران و ساکنان این عمارت، پس از ابتلا به ویروس تی، به موجود مرده و محرکی به نام زامبی تبدیل شده بودند. بازیباز باید شخصیت قابل کنترل خود را از این عمارت، که مملو از این مخلوقات
است، خارج سازد. گرافیک بازی، از شخصیت های سه بعدی و تصاویر پیش زمینه پیش ساخته تشکیل شده است.
تصویری از بازی
سبک قرارگیری دوربین نیز در جای خود جالب است و دوربین، به شکلی ثابت در فواصل خاصی از جریان گیم پلی، شخصیت را دنبال می کند. حرکت دادن شخصیت نیز در این سبک از فیلم برداری بازی رایانه ای به شکل کنترل ثابت است و همواره و در هر نقطه قرارگیری شخصیت، حرکت توسط گیم پد به شکلی ثابت می باشد. حل معماهایی در جریان بازی که از درجه سختی آسان تا بسیار دشوار هستند نیز از ویژگی های دیگر گیم پلی این بازی است. بازیباز پس از آسیب شخصیت مورد کنترل خود، می تواند برای بازیابی سلامتی، از گیاهان دارویی استفاده کند. گیاهانی با رنگ های مختلف، که هریک ویژگی درمانی خاص خود را دارند. شیوه ذخیره بازی نیز توسط یک دستگاه ماشین تحریر انجام می پذیرد؛ به این تزتیب که برای هر بار ذخیره بازی، نیاز به یک واحد جوهر مخصوص است. از دیگر ویژگی های گیم پلی این بازی، می توان به حضور و توع دشمنان در جریان بازی نام برد. دشمنان اصلی در این بازی زامبی ها، سگ های زامبی، عنکبوت های زامبی، مار بزرگ، هانتر، تایرانت و... اشاره کرد [۸][۹].
نسخه به زبان انگلیسی
این بازی، برای نخستین بار به زبان ژاپنی منتشر شد پس برای ورود به بازار جهانی و قابل درک شدن آن، نیاز به انتشار نسخه ای به زبان انگلیسی احساس شد. در جریان این تغییرات زبانی، برخی قسمت ها از داستان و میان پرده های بازی نیز تغییر یافت. بهترین نمونه برای این مطلب، حضور شخصیت کریس ردفیلد در نسخه ژاپنی بود که یک سیگار در دهان خود داشت؛ اما در نسخه های انگلیسی، چنین نبود. از دیگر تفاوت های بازی در ویرایش های منطقه ای منتشر شده، می توان به تفاوت در چگونگی پایان بازی، میزان سختی و آسانی بازی، تعداد واحدهای جوهر برای ذخیره بازی و ویژگی هدف گیری خودکار بود که در ویرایش های مختلف، دارای تفاوت بود [۲۰]. برای نسخه انگلیسی، صداگذاری ژاپنی هم قرار داده شد اما بدون استفاده ماند [۲۱][۲۲]. با موافقت میکامی، صدای صداگذاران ژاپنی، از روی بازی انگلیسی حذف شد [۲۳].
تغییر عنوان
این بازی به صورت کلی و اصلی با نام بایوهازارد (به انگلیسی: Biohazard) ساخته و روانه بازار شد؛ اما با ارائه ویرایش انگلیسی، تغییر عنوان بازی از ژاپنی به انگلیسی نیز بدیهی شد. کریس کرامر، مدیر رسانه ای کپ کام اعلام کرد که باید عنوان مناسبی در زبان انگلیسی برای بایوهازارد بیابیم که پیش تر مورد استفاده نبوده باشد. پیش تر محصولی با نام بایوهازارد در محدوده جهانی وجود داشت که سبب می شد تا عنوانی جدید و مرتبط برای نسخه انگلیسی آن انتخاب شود. کپ کام پس از بحث ها و دریافت نظرات مختلف، سرانجام عنوان رزیدنت ایول را برای این بازی انتخاب کرد. در مصاحبه گیمزرادار با کریس کرامر، او این گونه در باره انتخاب نام رزیدنت ایول توضیح داد.
«من فکر می کنم که این انتخاب بسیار قشنگی بود. به یاد نمی آورم که چرا منتظر شنیدن یک گزینه بهتر بودم. شاید به عنوانی مثل کند بودن زامبی یا چیزی شبیه به آن فکر می کردم. اما با این نام ها، پایه های بازاریابی برای این بازی ضعیف می شد. اما میکامی و کپ کام به درستی این عنوان را انتخاب کردند.
بازتاب ها
نسخه پلی استیشن این بازی، یکی از پرفروش ترین بازی های وقت، در آمریکای شمالی بود و در دیدگاه منتقدان، نقدهای مثبتی را به خود دید، گیم اسپات این بازی را یک بازی ستودنی دانست.[۴۵][۴۶] مجله Computer Gaming World نسخه ریانه این بازی را در مجموع یک بازی خوب و سرگرم کنده بود و نقدهای را بدان وارد نمود، از جمله این نقدها خشونت و درجه ترسناکی بالا در کنار گرافیک پویا، صداگذاری ضعیف، پرداختن کافی به مسائل جنسی و استفاده از ایده های جدید و بدیع برای ایجاد ترس و وحشت کلیشه ای در یک بازی ترسناک دانست. [۴۷] در مجموع، با برآوردهای کپ کام، این بازی توانست ۲٬۷۵۰٬۰۰۰ واحد به فروش برساند.[۴۸]
نسخه گیم کیوب این بازی، توانست ۱٫۳۵ میلیون نسخه به فروش برساند.[۴۹] گیم اسپات در تحلیل نسخه بازسازی شده این بازی، نسخه بازسازی شده را هنر ناب کپ کام و آن را تقریبا، بهترین عنوان از بازی رزیدنت ایول دانست.[۵۰] آی جی ان نیز نسخه بازسازی شده را متحول شده در زمینه اتمسفر بازی دانست و آن را ترسناک ترو باکیفیت تر از پیش عنوان کرد.[
=============================================================================================
Resident Evil 2
Resident Evil 2 یا Biohazard 2 (به ژاپنی) در 21-ام ژانويه 1998 در آمريكاي شمالي و در 29-ام ژانويه در ژاپن از طرف شرکت Capcom و Virgin Interactive (براي كامپيوتر) برای کنسول Playstation 1 و در 19 فوريه 1999 در ژاپن و در 28-ام فوريه در آمریکای شمالی برای ویندوز و برای کنسول های Nintendo 64 و Dreamcast و Gamecube در سال های 2000 و 2003 منتشر شد. (اين بازي در 11-ام نوامبر 2001 روي سايت Game.com و در 26-ام دسامبر 2007 براي Playstation Network منتشر شد.) این بازی توسط Hideki Kamiya طراحي و توسط Shun Nishigakii و Shusaku Uchiyama و Masami Ueda نوشته شده. این بازی در ژانر Survival horror ، تک نفره با درجه Mature طراحی شده.
Resident Evil دو در مقايسه با شماه قبلي از گرافيك بهتري برخورداره، البته اين بازي هم مثه Resident Evil يك از تصاوير از پيش تعريف شده با دوربين ثابث استفاده شده. در زماني كه شخصيت هاي بازي زخمي ميشن درجه خون به Caution و Danger تغيير ميكنه و كاراكتر دستش رو بروي شكمش ميزاره كه در صورت Danger شدن كند تر و لنگان-لنگان راه ميره، صفحه نمايش Game Over نسبت به شماره قبلي ترسناك تر و پيشرفته تره، در صورتي كه توسط زامبي كشته بشيد، صحنه خوردن زامبي ها نمايش داده ميشه و صفحه نمايش خون آلود ميشه. هدف گيري زامبي ها بصورت خودكار انجام ميشه و سختي هدف گيري در مقايسه با Resident Evil يك رو نداره.
اين بازي داراي دو ديسك با سناريوي متفاوت هست كه ديسك اول Claire Redfield و ديسك دوم Leon S. Kennedy هست كه بعد از اتمام ديسك اول با هر شخصيت بازي A و B آزاد ميشه كه درست مسير بلعكس سناريوي اول هست كه به تمام سناريو ها مربوط هست. بعد از اتمام بازي مي تونيد بازي كوتاه و شخصيت و اسلحه هاي جديد رو آزاد كنيد. اين بازي در نسخه Dual Shock هم منتشر شده كه داراي بازي كوتاه Extreme Battle با Hunk و Tofu و آزاد كردن لباس و اسلحه جديد و قابليت پذيرفتن كد بي نهايت براي اسلحه ها هست. اين بازي در سال 1999 براي پورت PC تحت عنوان Resident Evil 2 Platinum منتشر شد كه شامل امكانات موجود در Dual Shock به اضافه گالري تصاوير هست. نسخه Sega Dreamcast اين بازي هم در همون سال منتشر شد كه تغييرات نسبي در نمايش درجه سلامتي شخصيت ها ايجاد شده بود، نسخه ژاپني Dreamcast كه Biohazard 2 Value Plus نام داره حاوي يك ديسك اضافي بود كه بازي دموهاي بازي Resident Evil - Code: Veronica و موسيقي متن مربوطه در ژاپن منتشر شده بود رو دربر داشت.
داستان
ویلیام برکین، دانشمند برجسته شرکت آمبرلا سرانجام موفق به کشف ویروس جی شد. او و آلبرت وسکر درتلاش بودند تا از شرکت آمبرلا جدا شده و فعالیت خود را به شکل مستقل از این شرکت پیگیری کنند. در همین راستا، برکین مایل بود تا ویروس کشف شده توسط خود را، به ارتش ایالات متحده بفروشد. اوزول ای اسپنسر از این ماجرا با خبر شد و کریستین هانری را مامور ضبط ویروس جی، برای شرکت آمبرلا انتخاب نمود. هانری نیز با فرستادن هانک به شهر راکون و آزمایشگاه زیرزمینی آمبرلا در این شهر، او را مامور بازپس گیری نمونه های ویروس جی قرار داد. هانک یک نظامی زبده بود. او و تیمش، پس از ورود به آزمایشگاه ویروس را طلب کردند اما پس از یک درگیری، مجبور به تیراندازی به ویلیام برکین شدند و نمونه های ویروس جی و تی را ضبط کردند. برکین یک نمونه از ویروس جی را که دراختیار داشت به خود تزریق کرد و در ادامهف با جهش های ژنتیکی گسترده ای مواجه شد. جهش هایی که ساختار او را دچار تغییرات گشترده ای نمود. او در پی انتقام از هانک و تیم او برامد و در جریان این کار، به صورت تصادفی، ویروس تی در فاضلاب آزمایشکاه و اندکی بعد در فاضلاب شهر راکون شیوع یافت. این رخداد سبب شد تا در مدت زمان بسیار کوتاهی، همه موجودات زنده و شهروندان شهر راکون، به زامبی تبدیل شوند و رفته رفته اندک شهروند سالمی بود که مورد گزش زامبی قرار نگرفته باشد. بدین ترتیب، شهر راکون دچار یک طغیان عمومی شد.[۳][۴]
داستان بازی رزیدنت ایول ۲ در ۲۹ سپتامبر ۱۹۹۸، یعنی دو ماه و پنج روز پس از رویداد های رزیدنت ایول ۱ می باشد. پس از طغیان شهر راکون و در این زمان دو شخصیت وارد ماجرا می شوند: پلیس تازه کاری به نام لیان اسکات کندی که اولین روزهای کارش را سپری می کند بی خبر وارد شهر شده و با یک زامبی نیمه جان روبرو می شود. بعد از میان بردن آن به ششکل اتفاقی با دختری جوان به نام کلر ردفیلد آشنا می شود. کلر، خواهر کریس ردفیلد، و یک دانشجوی ۱۹ ساله است که برای دیدن برادرش به شهر راکون آمده است. هر دو با اتومبیل پلیس در حال فرار از منطقه هستند که ناگهان یک زامبی که در عقب خودرو بیهوش بوده سر بر میاورد و با آنها درگیر می شود لیان ترمز شدیدی می کند و زامبی به بیرون پرتاب می شود اما یک کامیون با سرعت در تعقیب آنهاست و سعی در از بین بردن آنها دارد لحظه کوتاهی قبل از این که کامیون به اتوموبیل برخورد کند لئون و کلر به بیرون می پرند و از اینجا دو کاراکتر بازی از هم جدا می شوند و قرار ملاقات خود را در ساختمان اداره پلیس راکون سیتی می گزارند. لیان و کلر به گونه ای متفاوت خود را به اداره پلیس شهر راکونR.P.D رساندند.[۵]
کلر ردفیلد
کلر پس از ورود به ساختمان پلیس، همانی را می بیند که انتظارش را داشت، ساختمان پلیس نیز در تسخیر زامبی ها است و پلیس ها و افسسرها، خود به خون آشام تبدیل شده بودند. کلر در جستجوی برادرش بود که در این زمان او با یک افسر پلیس به نام ماروین براناف ملاقات می کند، ماروین از چگونگی شیوع ویروس در اداره پلیس با کلر صحبت می کند، و به کلر می گوید که کریس در این باره به آنها هشدار داده بود. کلر خود را به دفتر گروه S.T.A.R.S رسانده و بر روی میز کار برادرش یک دفترچه از او را پیدا می کند، که در اینجا متوجه می شود که برادرش از شهر خارج شده است. کلر در ادامه با شری برکین، دختر ویلیام برکین رو به رو می شود. شری که یک دختر بچهٔ کوچک است در آغاز از کلر ترسیده و از او فرار می کند. با پیشبرد بازی شری با کلر همرا می شود و برای خروج از شهر با هم، تلاش می کنند. کلر و شری خود را به آزمایشگاه فوق محرمانه آمبرلا در شهر راکون که در اعماق زمین بود رساندند و با دنیایی جدید در زیر خاک آشنا شدند. کلر در ادامه با ویلیام برکین که پس از تزریق ویروس G (که خودش آن را کشف کرده بود)[۶] به خودش، به یک هیولا تبدیل شده بود رو به رو شد و با او مبارزه کرد و او را برای بار نخست شکست داد، اما این پایان ماجرا نبود و کلر چندین بار دیگر نیز با او مبارزه کرد. هر بار ویلیام یک مرحله تکامل یافته تر و خطرناک تر از گذشته می شد. در نهایت کلر موفق شد تا این هیولا را که دیگر بسیار بزرگ و ترسناک شده بود را نابود کند.در پایان، کلر، شری و لیان که پیش از او در قطار بودند، از شهر خارج شدند.[۷][۸]
لیان اسکات کندی
لیان از یک ورودی دیگر خود را به ادارهٔ پلیسی می رساند که قرار بود از آن پس در آنجا خدمت کند. ولی او در آغاز ورود خود به اداره پلیس با زامبی ها روبه رو شد، همکارانش به خون آشام تبدیل شده بودند. با پیشبرد بازی، لیان برای نخستین بار با ایدا وانگ رو به رو می شود. ایدا از طرف یک سازمان نا مشخص، ماًمور شده بود تا به هر شکل ممکن ویروس G را پیش از نابودی شهر به دست بیاورد. ایدا به لیان به گونه ای دیگر وانمود کرد که برای پیدا کردن دوستش، ((جان)) وارد اداره پلیس شده و از لیان درخواست کمک کرد. لیان از همهٔ رویداد هایی که در شهر رخ داده بود و از جریان ویروس ها بی اطلاع بود. او فقط یک پلیس تازه کار بود. آن دو در تلاش برآمدند تا از شهر خارج شوند. با پیشبرد بازی ویروس G به دست لیان می افتد و ایدا آن را از لیان طلب می کند. در این زمان آنت برکین (همسر ویلیام و مادر شری برکین، که پژوهشگر آمبرلا نیز بود) به طرف آن دو تیر اندازی می کند و بعد خودش می میرد، ایدا پس از تیر اندازی در حال سقوط بود که توسط لیان از سقوط نجات یافت، اما با اصرار ایدا، دست لیان را رها و سقوط کرد. لیان نیز ویروس را به پایین پرتاب کرد. در ادامه لیان پیش از راه اندازی قطار با آخرین هیولا رو به رو می شود. پس از چند لحظه از گذشتن نبرد، زنی نامشخص یک پرتابگر راکت دستی برای لیان می اندازد و لیان به کمک آن، هیولا را نابود می کند. آن زن ایدا بود و لیان متوجه شد که ایدا زنده است و ویروس G را نیز به دست آورده است. لیان با راه اندازی قطار با کلر و شری از شهر خارج می شوند.[۹][۱۰]
گیم پلی
گیم پلی تلفیقی اکشن-ماجرایی-ترسناک این بازی که در سایر قسمت های رزیدنت ایول مشابه است شامل حل معماهای آسان و متوسط و پیداکردن کلیدها، اشیاء و جاگذاری یا ترکیب آنها برای استفاده بعدی و از بین بردن دشمنان معمولی و غول ها به طرز زیبایی کار شده است اما با ترکیب دید سوم شخص دوربین این بازی با دیگر بازی ها تمایز پیدا کرد و مانند شماره اول بسیار مورد توجه قرار گرفت. استفاده از دو درجه سختی و وجود دو کاراکتر با تفاوت های مختلف در داستان و اسلحه ها و سرگذشت نیز باعث شد که این بازی چند بار توسط یک فرد بازی شود.
نکته های جالب
در زمان ساخت بازی، و پس از رسیدن به مرحله های آزمایشی، ساخت بازی به دلایل فنی متوقف شد. هیدکی کامیا و گروهش برای بار دیگر، آغاز به ساخت بازی کردند. که نسخهٔ موجود رزیدنت ایول ۲ نیز، همان است. در بازی متوقف شده، شخصیت زن الزا واکر نام داشت و گرافیک و گیم پلی آن تسبت به نسخهٔ پیشین تفاوتی نداشت. نسخه ی متوقف شده رزیدنت ایول ۱٫۵ نام گرفت اما هرگز وارد بازار نشد.[۱۱]
پس از هر بار به پایان رساندن بازی آیتم های مخفی جدیدی آزاد می شود، از حمله می توان از یک بازی کوتاه (The Fourth Survivor ) که با HUNK انجام می شود و بازی Battle که در آن ۴ شخصیت کلر، لیان، ایدا و کریس حضور دارند نام برد.[۱۲]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Resident Evil 1 یا Biohazard 1 (به ژاپنی) در 22-ام مارس 1996 در ژاپن و در 30-ام مارس در آمريكاي شمالي از طرف شرکت Capcom و Westwood Studios (براي كامپيوتر) و Nextech و Virgin Interactive برای کنسول Playstation 1 و در 6-ام دسامبر 1996 در ژاپن و در 17-ام سپتامبر در آمریکای شمالی برای ویندوز و برای کنسول های Nintendo DS و Wii و Gamecube Sega Saturn و Playstation Network در سال های 1977 تا 2008 منتشر شد. این بازی توسط Shinji Mikami و Tokuro Fujiwara طراحي و توسط Akari Kaida و Makoto Tomozawa و Masami Ueda نوشته شده. این بازی در ژانر Survival horror ، تک نفره با درجه Mature طراحی شده.
Resident Evil يك، يك بازي 3D با بك گراند از پيش تعريف (Render) شده با دوربين ثابت كه در دوره خودش بهترين گرافيك رو داشته، ميشه گفت اين بازي سخت ترين بازي نسبت به نسخه هاي بعدي خودش هست، هدف گيري در اين بازي بسيار سخت و دشوار هست و براي هدف گيري روي زامبي ها بايد تمرين زياد و تمركز داشته باشيد، مقدار خشاب و مهمات و اسپري بسيار محدود هست و بايد حتما بصورت حرفه اي بازي كنيد تا در انتهاي بازي مهمات و اسپري كم نياريد، در مقايسه با نسخه هاي بعدي Resident Evil ، اين بازي داراي سناريوي پيچيده و متغيير هست كه در زمان خودش جز ويژگي هاي مهم اين بازي بوده، در بازي بيشتر بايد از دست زامبي ها فرار كرد تا اون هارو كشت، چون اگر تا دو بار به شما ضربه بزنن كشته خواهيد شد، فضاي آيتم ها بسيار محدود هست و براي جابه جا كردن بايد از صندوق ذخيره استفاده كنيد و براي اينكار بايد چندين بار به اتاق ذخيره بازي بريد و برگرديد، براي ذخيره بازي هم مي تونيد از دستگاه تايپ به وسيله Ink Ribbon (نوار جوهري) استفاده كنيد كه البته تعداد اونها هم بسيار كمه و بايد در قسمت هاي ضروري از اونها استفاده كنيد.
Resident Evil يك، از بازي Sweet Home وام گرفته شده و قرار بوده داستان درباره يك عمارت روح زده مثه Sweet Home در ژانر Survival horror باشه. بر خلاف Resident Evil هاي بعدي، Resident Evil يك داراي صحنه (Demo) هايي هست كه بصورت واقعي فيلم برداري شده كه FMV ناميده ميشه كه بعد ها در نسخه Director's Cut هم دمو ها بصورت FMV قرار داده شده. در نسخه Director's Cut قابليت هاي زيادي به بازي از جمله Advanced Mode كه شامل زاويه جديد دوربين و آيتم هاي جديد و روش جديد مبارزه با دشمنان و اسلحه هاي قوي و لباس هاي جديد براي Jill و Chris و Rebecca هست.
در نسخه دوم Director's Cut كه DualShock Version نام داره كه در آمريكاي شمالي و ژاپن منتشر شد كه از دسته هاي داراي Vibration و Analoge پشتيباني ميكنه و همچنين داراي Soundtrack هاي جديد هست كه توسط Mamoru Samuragouchi ساخته شده. در نسخه ژاپني DualShock يك ديسك جايزه همراه با بازي بود كه شامل save data قابل دانلود و صحنه هاي از دموهاي بازي Resident Evil 1.5 نسخه لغو شده Resident Evil 2 بود. در نسخه انگليسي بازي (نسخه موجود در ايران) بسياري از صحنه هاي ترسناك شديد حذف شدن و داراي صحنه اي از Chris كه در حال روشن كردن سيگارش هست. تنها نسخه اروپايي بود كه حذفيات نداشت و دموهاي FMV بصورت رنگي بود كه ميشه گفت كامل ترين نسخه Resident Evil هست.
Resident Evil براي كنسول هاي ديگه از جمله Playstation Network (در سال 2009) و Sega Saturn و PC منتشر شد كه نسخه Sega Saturn داراي يك بازي كوتاه با زامبي هاي جديد هست و نسخه PC در اصل همون نسخه اروپايي بازي هست كه داراي حذفيات نيست اما دموهاي FMV بصورت سياه سفيد هست و همچنين داراي اسلحه ها و لباس هاي جديد براي Jill و Chris هست. Resident Evil قرار بود كه براي پورت Game Boy هم ساخته بشه كه به دليل ضعيف بودن اين پورت اين پروژه توسط Capcom لغو شد.
در سال 2006 نسخه اورجينال اين بازي براي پورت Nintendo DS تحت عنوان Deadly Silence ساخته شده كه داراي تغييرات كمي نسبت به نسخه اروجينال هست. Deadly Silence داراي نوع Classic Mode و Rebirth Mode هست كه داراي دشمنان و معماهاي جديدي هست، قابل ذكره كه اين بازي قابليت مولتي پلاير با استفاده از اينترنت پرسرعت رو داره.
نسخه آمريكايي اين بازي بهترين فروش رو نسبت به ساير داشته، بنابر گفته سرمايه گذار شركت Capcom بازي اورجينال Resident Evil بيش از 2,750,000 دلار فروش داشته و نسخه GameCube اين بازي با 1.35 ميليون كپي، در كل 1,350,000 دلار فروش داشته.
داستان
پس از طغیان کوهستان آرکلی، تیم براووی استارز، به منظور انجام تحقیقات پلیسی، به کوهستان آرکلی فرستاده شدند. این تیم در آغاز ورود خود به کوهستان، با رخداهدهای غیرمنتظره ای مواجه شدند و خود را در محاصره بدون بازگشت مخلوقات ویروس تی دیدند. هریک از اعضای این تیم درصدد برآمد تا از آرکلی بگریزند اما با آسیبی که بالگرد متحمل شده بود، این کاری سخت بود. اعضای تیم براوو در جریان تلاش خود برای فرار از آرکلی، توسط مخلوقات ویروس تی کشته می شدند و یا توانستند خود را به عمارت اسپنسر برسانند. عمارت اسپنسر (به انگلیسی: Spencer Estate)، توسط جرج تریور و به سفارش یکی از بنیانگذاران شرکت آمبرلا ساخته شده بود که کار ساخت آن از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۷ به درازا کشیده بود. این عمارت که در خود موانع گوناگون و سختی را داشت، در حقیقت پوششی برای مقر پژوهشی آمبرلا در کوهستان آرکلی بود. یک آزمایشگاه مجهز در زمینه فعالیت های ژنتیکی در درون این عمارت وجود داشت که مکانی برای آزمایش های امبرلا در پروژهٔ تایرانت بود. اعضای تیم براوو در داخل این عمارت، به تدریج کشته شدند و فقط ربکا چمبرز توانست خود را تا هنگام خروج از عمارت زنده نگاه دارد.[۶]
پس از آنکه تیم براوو مفقود گشت، استارز تیم اصلی خود را به کوهستان آرکلی فرستاد. تیم آلفا تیم نخست و اصلی گروه استارز محسوب می شد که فرماندهی آن را آلبرت وسکر برعهده داشت. این تیم درکل از شش مامور تشکیل می شد. تیم آلفا نیز همانند تیم براوو در متن طغیان کوهستان آرکلی قرار گرفت و به عمارت اسپنسر پناه برد. کریس ردفیلد و جیل ولنتاین قهرمانان اصلی این بازی هستند. این دو به همراه آلبرت وسکر و بری بارتون اعضای بازمانده تیم آلفا بودند که پس از حمله سگ ها وارد عمارت اسپنسر شدند. با پیشبرد داستان، کریس و جیل متوجه می شوند که فرمانده گروه شان یکی از پژوهشگرانی است که در استخدام شرکت آمبرلا بوده و در پروژهٔ تایرانت فعالیت می کند. با آگاه شدن کریس و جیل از خیانت وسکر، دشمنی میان این سه نفر آغاز می شود و این نبرد، داستان های اصلی بازی را در نسخه های بعدی رقم خواهد زد. وسکر با آزاد کردن تایرانت T-۰۰۲ سبب شد تا خود به دست این مخلوق کشته شود، هرچند کریس وجیل او را مرده پنداشتند، اما این یک مرگ نمایشی بود و وسکر با کمک توانایی های ژنتیکی خویش و ویلیام برکین همچنان زنده بود. کریس و جیل با نابود کردن T-۰۰۲ از آن عمارت اهریمنی فرار کردند و داستان های جذاب و گوناگونی را در نسخه های بعد نمایش دادند [۷].
گیم پلی
بازیباز، کنترل یکی از شخصیت های گروه استارز را دراختیار دارد، که در یک عمارت هولناک گرفتار شده است. این عمارت پس از آنکه دکتر مارکوسویروس تی را در محدوده کوهستان آرکلی منتشر کرد، وارد مرحله تازه ای شد. تمامی جانداران و ساکنان این عمارت، پس از ابتلا به ویروس تی، به موجود مرده و محرکی به نام زامبی تبدیل شده بودند. بازیباز باید شخصیت قابل کنترل خود را از این عمارت، که مملو از این مخلوقات
است، خارج سازد. گرافیک بازی، از شخصیت های سه بعدی و تصاویر پیش زمینه پیش ساخته تشکیل شده است.
تصویری از بازی
سبک قرارگیری دوربین نیز در جای خود جالب است و دوربین، به شکلی ثابت در فواصل خاصی از جریان گیم پلی، شخصیت را دنبال می کند. حرکت دادن شخصیت نیز در این سبک از فیلم برداری بازی رایانه ای به شکل کنترل ثابت است و همواره و در هر نقطه قرارگیری شخصیت، حرکت توسط گیم پد به شکلی ثابت می باشد. حل معماهایی در جریان بازی که از درجه سختی آسان تا بسیار دشوار هستند نیز از ویژگی های دیگر گیم پلی این بازی است. بازیباز پس از آسیب شخصیت مورد کنترل خود، می تواند برای بازیابی سلامتی، از گیاهان دارویی استفاده کند. گیاهانی با رنگ های مختلف، که هریک ویژگی درمانی خاص خود را دارند. شیوه ذخیره بازی نیز توسط یک دستگاه ماشین تحریر انجام می پذیرد؛ به این تزتیب که برای هر بار ذخیره بازی، نیاز به یک واحد جوهر مخصوص است. از دیگر ویژگی های گیم پلی این بازی، می توان به حضور و توع دشمنان در جریان بازی نام برد. دشمنان اصلی در این بازی زامبی ها، سگ های زامبی، عنکبوت های زامبی، مار بزرگ، هانتر، تایرانت و... اشاره کرد [۸][۹].
نسخه به زبان انگلیسی
این بازی، برای نخستین بار به زبان ژاپنی منتشر شد پس برای ورود به بازار جهانی و قابل درک شدن آن، نیاز به انتشار نسخه ای به زبان انگلیسی احساس شد. در جریان این تغییرات زبانی، برخی قسمت ها از داستان و میان پرده های بازی نیز تغییر یافت. بهترین نمونه برای این مطلب، حضور شخصیت کریس ردفیلد در نسخه ژاپنی بود که یک سیگار در دهان خود داشت؛ اما در نسخه های انگلیسی، چنین نبود. از دیگر تفاوت های بازی در ویرایش های منطقه ای منتشر شده، می توان به تفاوت در چگونگی پایان بازی، میزان سختی و آسانی بازی، تعداد واحدهای جوهر برای ذخیره بازی و ویژگی هدف گیری خودکار بود که در ویرایش های مختلف، دارای تفاوت بود [۲۰]. برای نسخه انگلیسی، صداگذاری ژاپنی هم قرار داده شد اما بدون استفاده ماند [۲۱][۲۲]. با موافقت میکامی، صدای صداگذاران ژاپنی، از روی بازی انگلیسی حذف شد [۲۳].
تغییر عنوان
این بازی به صورت کلی و اصلی با نام بایوهازارد (به انگلیسی: Biohazard) ساخته و روانه بازار شد؛ اما با ارائه ویرایش انگلیسی، تغییر عنوان بازی از ژاپنی به انگلیسی نیز بدیهی شد. کریس کرامر، مدیر رسانه ای کپ کام اعلام کرد که باید عنوان مناسبی در زبان انگلیسی برای بایوهازارد بیابیم که پیش تر مورد استفاده نبوده باشد. پیش تر محصولی با نام بایوهازارد در محدوده جهانی وجود داشت که سبب می شد تا عنوانی جدید و مرتبط برای نسخه انگلیسی آن انتخاب شود. کپ کام پس از بحث ها و دریافت نظرات مختلف، سرانجام عنوان رزیدنت ایول را برای این بازی انتخاب کرد. در مصاحبه گیمزرادار با کریس کرامر، او این گونه در باره انتخاب نام رزیدنت ایول توضیح داد.
«من فکر می کنم که این انتخاب بسیار قشنگی بود. به یاد نمی آورم که چرا منتظر شنیدن یک گزینه بهتر بودم. شاید به عنوانی مثل کند بودن زامبی یا چیزی شبیه به آن فکر می کردم. اما با این نام ها، پایه های بازاریابی برای این بازی ضعیف می شد. اما میکامی و کپ کام به درستی این عنوان را انتخاب کردند.
بازتاب ها
نسخه پلی استیشن این بازی، یکی از پرفروش ترین بازی های وقت، در آمریکای شمالی بود و در دیدگاه منتقدان، نقدهای مثبتی را به خود دید، گیم اسپات این بازی را یک بازی ستودنی دانست.[۴۵][۴۶] مجله Computer Gaming World نسخه ریانه این بازی را در مجموع یک بازی خوب و سرگرم کنده بود و نقدهای را بدان وارد نمود، از جمله این نقدها خشونت و درجه ترسناکی بالا در کنار گرافیک پویا، صداگذاری ضعیف، پرداختن کافی به مسائل جنسی و استفاده از ایده های جدید و بدیع برای ایجاد ترس و وحشت کلیشه ای در یک بازی ترسناک دانست. [۴۷] در مجموع، با برآوردهای کپ کام، این بازی توانست ۲٬۷۵۰٬۰۰۰ واحد به فروش برساند.[۴۸]
نسخه گیم کیوب این بازی، توانست ۱٫۳۵ میلیون نسخه به فروش برساند.[۴۹] گیم اسپات در تحلیل نسخه بازسازی شده این بازی، نسخه بازسازی شده را هنر ناب کپ کام و آن را تقریبا، بهترین عنوان از بازی رزیدنت ایول دانست.[۵۰] آی جی ان نیز نسخه بازسازی شده را متحول شده در زمینه اتمسفر بازی دانست و آن را ترسناک ترو باکیفیت تر از پیش عنوان کرد.[
=============================================================================================
Resident Evil 2
Resident Evil 2 یا Biohazard 2 (به ژاپنی) در 21-ام ژانويه 1998 در آمريكاي شمالي و در 29-ام ژانويه در ژاپن از طرف شرکت Capcom و Virgin Interactive (براي كامپيوتر) برای کنسول Playstation 1 و در 19 فوريه 1999 در ژاپن و در 28-ام فوريه در آمریکای شمالی برای ویندوز و برای کنسول های Nintendo 64 و Dreamcast و Gamecube در سال های 2000 و 2003 منتشر شد. (اين بازي در 11-ام نوامبر 2001 روي سايت Game.com و در 26-ام دسامبر 2007 براي Playstation Network منتشر شد.) این بازی توسط Hideki Kamiya طراحي و توسط Shun Nishigakii و Shusaku Uchiyama و Masami Ueda نوشته شده. این بازی در ژانر Survival horror ، تک نفره با درجه Mature طراحی شده.
Resident Evil دو در مقايسه با شماه قبلي از گرافيك بهتري برخورداره، البته اين بازي هم مثه Resident Evil يك از تصاوير از پيش تعريف شده با دوربين ثابث استفاده شده. در زماني كه شخصيت هاي بازي زخمي ميشن درجه خون به Caution و Danger تغيير ميكنه و كاراكتر دستش رو بروي شكمش ميزاره كه در صورت Danger شدن كند تر و لنگان-لنگان راه ميره، صفحه نمايش Game Over نسبت به شماره قبلي ترسناك تر و پيشرفته تره، در صورتي كه توسط زامبي كشته بشيد، صحنه خوردن زامبي ها نمايش داده ميشه و صفحه نمايش خون آلود ميشه. هدف گيري زامبي ها بصورت خودكار انجام ميشه و سختي هدف گيري در مقايسه با Resident Evil يك رو نداره.
اين بازي داراي دو ديسك با سناريوي متفاوت هست كه ديسك اول Claire Redfield و ديسك دوم Leon S. Kennedy هست كه بعد از اتمام ديسك اول با هر شخصيت بازي A و B آزاد ميشه كه درست مسير بلعكس سناريوي اول هست كه به تمام سناريو ها مربوط هست. بعد از اتمام بازي مي تونيد بازي كوتاه و شخصيت و اسلحه هاي جديد رو آزاد كنيد. اين بازي در نسخه Dual Shock هم منتشر شده كه داراي بازي كوتاه Extreme Battle با Hunk و Tofu و آزاد كردن لباس و اسلحه جديد و قابليت پذيرفتن كد بي نهايت براي اسلحه ها هست. اين بازي در سال 1999 براي پورت PC تحت عنوان Resident Evil 2 Platinum منتشر شد كه شامل امكانات موجود در Dual Shock به اضافه گالري تصاوير هست. نسخه Sega Dreamcast اين بازي هم در همون سال منتشر شد كه تغييرات نسبي در نمايش درجه سلامتي شخصيت ها ايجاد شده بود، نسخه ژاپني Dreamcast كه Biohazard 2 Value Plus نام داره حاوي يك ديسك اضافي بود كه بازي دموهاي بازي Resident Evil - Code: Veronica و موسيقي متن مربوطه در ژاپن منتشر شده بود رو دربر داشت.
داستان
ویلیام برکین، دانشمند برجسته شرکت آمبرلا سرانجام موفق به کشف ویروس جی شد. او و آلبرت وسکر درتلاش بودند تا از شرکت آمبرلا جدا شده و فعالیت خود را به شکل مستقل از این شرکت پیگیری کنند. در همین راستا، برکین مایل بود تا ویروس کشف شده توسط خود را، به ارتش ایالات متحده بفروشد. اوزول ای اسپنسر از این ماجرا با خبر شد و کریستین هانری را مامور ضبط ویروس جی، برای شرکت آمبرلا انتخاب نمود. هانری نیز با فرستادن هانک به شهر راکون و آزمایشگاه زیرزمینی آمبرلا در این شهر، او را مامور بازپس گیری نمونه های ویروس جی قرار داد. هانک یک نظامی زبده بود. او و تیمش، پس از ورود به آزمایشگاه ویروس را طلب کردند اما پس از یک درگیری، مجبور به تیراندازی به ویلیام برکین شدند و نمونه های ویروس جی و تی را ضبط کردند. برکین یک نمونه از ویروس جی را که دراختیار داشت به خود تزریق کرد و در ادامهف با جهش های ژنتیکی گسترده ای مواجه شد. جهش هایی که ساختار او را دچار تغییرات گشترده ای نمود. او در پی انتقام از هانک و تیم او برامد و در جریان این کار، به صورت تصادفی، ویروس تی در فاضلاب آزمایشکاه و اندکی بعد در فاضلاب شهر راکون شیوع یافت. این رخداد سبب شد تا در مدت زمان بسیار کوتاهی، همه موجودات زنده و شهروندان شهر راکون، به زامبی تبدیل شوند و رفته رفته اندک شهروند سالمی بود که مورد گزش زامبی قرار نگرفته باشد. بدین ترتیب، شهر راکون دچار یک طغیان عمومی شد.[۳][۴]
داستان بازی رزیدنت ایول ۲ در ۲۹ سپتامبر ۱۹۹۸، یعنی دو ماه و پنج روز پس از رویداد های رزیدنت ایول ۱ می باشد. پس از طغیان شهر راکون و در این زمان دو شخصیت وارد ماجرا می شوند: پلیس تازه کاری به نام لیان اسکات کندی که اولین روزهای کارش را سپری می کند بی خبر وارد شهر شده و با یک زامبی نیمه جان روبرو می شود. بعد از میان بردن آن به ششکل اتفاقی با دختری جوان به نام کلر ردفیلد آشنا می شود. کلر، خواهر کریس ردفیلد، و یک دانشجوی ۱۹ ساله است که برای دیدن برادرش به شهر راکون آمده است. هر دو با اتومبیل پلیس در حال فرار از منطقه هستند که ناگهان یک زامبی که در عقب خودرو بیهوش بوده سر بر میاورد و با آنها درگیر می شود لیان ترمز شدیدی می کند و زامبی به بیرون پرتاب می شود اما یک کامیون با سرعت در تعقیب آنهاست و سعی در از بین بردن آنها دارد لحظه کوتاهی قبل از این که کامیون به اتوموبیل برخورد کند لئون و کلر به بیرون می پرند و از اینجا دو کاراکتر بازی از هم جدا می شوند و قرار ملاقات خود را در ساختمان اداره پلیس راکون سیتی می گزارند. لیان و کلر به گونه ای متفاوت خود را به اداره پلیس شهر راکونR.P.D رساندند.[۵]
کلر ردفیلد
کلر پس از ورود به ساختمان پلیس، همانی را می بیند که انتظارش را داشت، ساختمان پلیس نیز در تسخیر زامبی ها است و پلیس ها و افسسرها، خود به خون آشام تبدیل شده بودند. کلر در جستجوی برادرش بود که در این زمان او با یک افسر پلیس به نام ماروین براناف ملاقات می کند، ماروین از چگونگی شیوع ویروس در اداره پلیس با کلر صحبت می کند، و به کلر می گوید که کریس در این باره به آنها هشدار داده بود. کلر خود را به دفتر گروه S.T.A.R.S رسانده و بر روی میز کار برادرش یک دفترچه از او را پیدا می کند، که در اینجا متوجه می شود که برادرش از شهر خارج شده است. کلر در ادامه با شری برکین، دختر ویلیام برکین رو به رو می شود. شری که یک دختر بچهٔ کوچک است در آغاز از کلر ترسیده و از او فرار می کند. با پیشبرد بازی شری با کلر همرا می شود و برای خروج از شهر با هم، تلاش می کنند. کلر و شری خود را به آزمایشگاه فوق محرمانه آمبرلا در شهر راکون که در اعماق زمین بود رساندند و با دنیایی جدید در زیر خاک آشنا شدند. کلر در ادامه با ویلیام برکین که پس از تزریق ویروس G (که خودش آن را کشف کرده بود)[۶] به خودش، به یک هیولا تبدیل شده بود رو به رو شد و با او مبارزه کرد و او را برای بار نخست شکست داد، اما این پایان ماجرا نبود و کلر چندین بار دیگر نیز با او مبارزه کرد. هر بار ویلیام یک مرحله تکامل یافته تر و خطرناک تر از گذشته می شد. در نهایت کلر موفق شد تا این هیولا را که دیگر بسیار بزرگ و ترسناک شده بود را نابود کند.در پایان، کلر، شری و لیان که پیش از او در قطار بودند، از شهر خارج شدند.[۷][۸]
لیان اسکات کندی
لیان از یک ورودی دیگر خود را به ادارهٔ پلیسی می رساند که قرار بود از آن پس در آنجا خدمت کند. ولی او در آغاز ورود خود به اداره پلیس با زامبی ها روبه رو شد، همکارانش به خون آشام تبدیل شده بودند. با پیشبرد بازی، لیان برای نخستین بار با ایدا وانگ رو به رو می شود. ایدا از طرف یک سازمان نا مشخص، ماًمور شده بود تا به هر شکل ممکن ویروس G را پیش از نابودی شهر به دست بیاورد. ایدا به لیان به گونه ای دیگر وانمود کرد که برای پیدا کردن دوستش، ((جان)) وارد اداره پلیس شده و از لیان درخواست کمک کرد. لیان از همهٔ رویداد هایی که در شهر رخ داده بود و از جریان ویروس ها بی اطلاع بود. او فقط یک پلیس تازه کار بود. آن دو در تلاش برآمدند تا از شهر خارج شوند. با پیشبرد بازی ویروس G به دست لیان می افتد و ایدا آن را از لیان طلب می کند. در این زمان آنت برکین (همسر ویلیام و مادر شری برکین، که پژوهشگر آمبرلا نیز بود) به طرف آن دو تیر اندازی می کند و بعد خودش می میرد، ایدا پس از تیر اندازی در حال سقوط بود که توسط لیان از سقوط نجات یافت، اما با اصرار ایدا، دست لیان را رها و سقوط کرد. لیان نیز ویروس را به پایین پرتاب کرد. در ادامه لیان پیش از راه اندازی قطار با آخرین هیولا رو به رو می شود. پس از چند لحظه از گذشتن نبرد، زنی نامشخص یک پرتابگر راکت دستی برای لیان می اندازد و لیان به کمک آن، هیولا را نابود می کند. آن زن ایدا بود و لیان متوجه شد که ایدا زنده است و ویروس G را نیز به دست آورده است. لیان با راه اندازی قطار با کلر و شری از شهر خارج می شوند.[۹][۱۰]
گیم پلی
گیم پلی تلفیقی اکشن-ماجرایی-ترسناک این بازی که در سایر قسمت های رزیدنت ایول مشابه است شامل حل معماهای آسان و متوسط و پیداکردن کلیدها، اشیاء و جاگذاری یا ترکیب آنها برای استفاده بعدی و از بین بردن دشمنان معمولی و غول ها به طرز زیبایی کار شده است اما با ترکیب دید سوم شخص دوربین این بازی با دیگر بازی ها تمایز پیدا کرد و مانند شماره اول بسیار مورد توجه قرار گرفت. استفاده از دو درجه سختی و وجود دو کاراکتر با تفاوت های مختلف در داستان و اسلحه ها و سرگذشت نیز باعث شد که این بازی چند بار توسط یک فرد بازی شود.
نکته های جالب
در زمان ساخت بازی، و پس از رسیدن به مرحله های آزمایشی، ساخت بازی به دلایل فنی متوقف شد. هیدکی کامیا و گروهش برای بار دیگر، آغاز به ساخت بازی کردند. که نسخهٔ موجود رزیدنت ایول ۲ نیز، همان است. در بازی متوقف شده، شخصیت زن الزا واکر نام داشت و گرافیک و گیم پلی آن تسبت به نسخهٔ پیشین تفاوتی نداشت. نسخه ی متوقف شده رزیدنت ایول ۱٫۵ نام گرفت اما هرگز وارد بازار نشد.[۱۱]
پس از هر بار به پایان رساندن بازی آیتم های مخفی جدیدی آزاد می شود، از حمله می توان از یک بازی کوتاه (The Fourth Survivor ) که با HUNK انجام می شود و بازی Battle که در آن ۴ شخصیت کلر، لیان، ایدا و کریس حضور دارند نام برد.[۱۲]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------