امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تغییر اجتناب ناپذیر است/نقد و برسی بازیResident Evil 6
#1
تغییر. صفتی که در وجود همه ما و تمام موجودات زنده و یا غیر زنده ی اطرافمان وجود دارد. انسان ها تغییر می کنند، حیوانات، درختان، گیاهان،کوه ها و حتی طبیعت، همه با گذشت زمان تغییر می کنند. ولی اصلا تغییر چیز خوبی هست؟ تغییر باعث به وجود آمدن صفاتی جدید کم رنگ شدن و یا حتی از بین رفتن صفاتی دیگر میشود. باعث باز شدن در هایی جدید و بسته شدن در هایی دیگر می شود. نسل انسان حاصل یک تغییر بزرگ است. تکنلوژی هم حاصل یک تغییر است. پس تغییر به خودی خود، چیز بدی نیست. تغییر با توجه به شرایط اجتناب نا پذیر است.
  ولی اگر چیز هایی که برای ما مهم هستن و به دیدن آن ها بدون تغییری بزرگ عادت کرده ایم تغییر کنند، آن وقت باید چه کار کرد؟ باید جلوی آن را گرفت و یا به آن اجازه ی تغییر داد؟
در این مقاله سعی کرده ام بدون تعصب و بزرگ نمایی به نقد بازی Resident Evil 6 بپردازم و شما را به خواندن ادامه این مقاله دعوت می کنم:

[تصویر:  th?id=JN.l8gtnYdIbUeKYna63YrkeA&pid=15.1&P=0]

سازنده و ناشر : Capcom
[font=Tahoma, Helvetica, Arial, sans-serif]موتور بازیسازی: MT Framework [/font]
[font=Tahoma, Helvetica, Arial, sans-serif][font=tahoma]سبک : شوتر سوم شخص/ترسناک/بقا[/font][/font]
[font=Tahoma, Helvetica, Arial, sans-serif][font=tahoma][font=tahoma]پلتفرم : Xbox360/PS3/PC[/font][/font][/font]

[font=Tahoma, Helvetica, Arial, sans-serif][font=tahoma][font=tahoma]  با انتشار اولین RE و آشنایی ما با زامبی ها در دنیای بازی های رایانه ای، ترس جزئی جدا ناشدنی از این سری بوده. ترس از کم آوردن مهمات و گرفتار شدن میان زامبی ها و جهش یافته ها. تقریبا فرمول ساخت RE ثابت بود و در نسخه های 2و3 این سری شاهد همین حس ترس بودیم تا سال 2004. سال 2004 بود که نسخه چهارم این سری منتشر شد و موفقیت های بسیار کسب کرد. در این نسخه ما شاهد حس ترس در کنار اکشنی زیبا و قابل قبول بودیم ولی در نسخه پنجم این سری بخش اول تقریبا حذف شد و بیشتر به بخش دوم پرداخته شده بود. این نسخه با وجود اعتراض ها و شکایاتی که هواداران قدیمی به سازنده بابت نبود ترس داشتن، تبدیل به پر فروش ترین نسخه ی سری شد. بعد از اتفاقات نسخه ی پنجم کپکام قول بازگشت ترس را به هواداران داد. کپکام قصد داشت با نسخه 6 هم دل طرفداران قدیمی را دوباره به دست آورد و هم پای بازیکنان جدیدی را به دنیای RE باز کند. واقعیتی که نمیشود انکارش کرد این است که جامعه ی گیمری گسترش یافته و حالا طیف وسیعی از افراد را در بر می گیرد و حقیقت این است که این افراد تازه وارد خواهان اکشن و سینماتیک های بیشتر هستن تا ترس. کپکام با آگاه بودن از این موضوع شروع به ساخت RE6 کرد ولی نتیجه نهایی نه ترس قابل قبولی داشت و نه به درستی در آن از اکشن استفاده شده بود. سازنده در این نسخه تغییرات بزرگی انجام داد. از تغییر زاویه ی دید تا تغییراتی در گیمپلی و جا دادن  شخصیت های محبوب این سری در یک نسخه. برخی از این تغییرات بسیار خوب کار شده اند و برخی هم بسار ناامید کننده بودن. اولین کاری که کپکام انجام داد، گسترش داستان بازی برای هرچه بیشتر غرق کردن بازیکن بود.داستان این نسخه را می توان گسترده ترین داستان در این سری دانست. داستانی که در نقاط مختلف جهان دنبال میشود.[/font][/font][/font] یکی از نقاط ضعف بزرگ داستان و بازی را می توان به باز گذاشتن پایان بازی و رها کردن بازیکن میان انبوه پرسش های ایجاد شده اشاره کرد. [font=tahoma]بازی دارای 4 سناریو می باشد که داستان هر کدام به صورت جدا گانه در این حال پیوسته دنبال می شود.[/font]سناریوی [font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif]Leon تنها سناریویی بود که کمی ترس در آن به چشم می خورد ولی این ترس بسیار سطحی و ناپخته بود. بقیه ی سناریو ها تقریبا اکشن خالص هستن وبه جزء چند سکانس کوچک ترس زیادی در آن ها مشاهده نمی شود.[/font]


[font=Tahoma, Helvetica, Arial, sans-serif][font=tahoma][font=tahoma][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][تصویر:  11099_SFONDO_013814resident-evil-6-14276-1920x1200.jpg][/font][/font][/font][/font]

[font=Tahoma, Helvetica, Arial, sans-serif][font=tahoma][font=tahoma][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif]  تمامی سناریو ها از یک گیم پلی واحد بهره می برند که این را می توان یکی از عوامل خسته کننده شدن بازی دانست. اگر یکی از سناریو ها را به اتمام برسانید و بعد بخواهید به سراغ سناریوی دیگری بروید بعد از رد کردن اولین چپتر تنها چیزی که شما را به ادامه بازی وا می دارد داستان آن است؛ زیرا جزء چند سلاح خاص برای هر شخصیت تفاوت زیادی گیم پلی آن ها با هم ندارد. سیستم قدیمی ارتقاع دادن هنوز هم وجود دارد که بازیکن را به تجربه ی چندباره بازی تشویق میکند. اگر چه این ارتقاع ها تاثیر چندانی در روند بازی ندارد. گیمپلی بازی مخصوصا در سناریوی [font=tahoma] [font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif]Leon بسیار ساده است و شما می توانید بدون شلیک گلوله و تنها با حرکات رزمی زامبی ها را نابود کنید. سیستم کاور گیریی در بازی وجود دارد که در بخش لیان کار برد چندانی ندارد ولی در سناریو های دیگر یکی از پایه های اصلی بازی  است. این سیستم کاور گیری کامل و بی مشکل نیست و گاهی روی اعصاب می رود ولی در آن حد نیست که شما را از ادامه بازی باز دارد. در طول بازی با باس فایت هایی مواجه می شوید که برخی را باید با همکاری شخصیت های دیگر از سناریو های دیگر شکست دهید و برخی را باید به تنهایی و با کمک همراهتان نابود کنید. به طور کلی با باس فایت ها و بد من های قابل قبولی در طول بازی مواجه می شوید ولی هیچ کدام در حد و اندازه ی بدمن های نسخه های گذشته مانند [font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif] Nemesis نیستند. همکاران شما در هر سناریو متفاوت هستن ولی یک نکته در تمام آن ها مشترک است و آن این است که همه دچار کمبود هوش هستند(خنگن!!). امکان دارد شما مدت های طولانی منتظر او باشید در حالی که همکار شما دارد دور خودش میچرخد. این کمبود هوش مصنوعی دامان دشمنان شما را هم می گیرد. شاید از کنار یک زامبی عبور کنید و او هیچ واکنشی نشان ندهد. [/font][/font][/font][/font][/font][/font][/font]


[font=Tahoma, Helvetica, Arial, sans-serif][font=tahoma][font=tahoma][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][font=tahoma][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][تصویر:  Resident-Evil-6-preview2.jpg][/font][/font][/font][/font][/font][/font][/font]


[font=Tahoma, Helvetica, Arial, sans-serif][font=tahoma][font=tahoma][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][font=tahoma][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif]  در بخش صدا گذاری کپکام موفق عمل کرده. صدا ی برخی شخصیت ها تغییر پیدا کرده و برخی ثابت بوده.به طور کلی صدا ها به طور کامل با شخصیت ها مطابقت دارد مشکلی در این زمینه وجود ندارد. صدا های محیط مانند ریزش باران،قطار،وسایل نقلیه،سلاح ها و... همه در سطح خوبی قرار دارند. تنها نقطه ی ضعفی که می توان به این بخش گرفت صدای زامبی ها است. با وجود این که زامبی ها درکل بازی از تنوع خوبی برخوردارند و کم پیش می آید که یک زامبی را چند بار ببینید ولی صدا های تمام آن ها تقریبا یکسان است. گویا تنها از دو و یا در نهایت سه نفر برای صدا گذاری این تعداد زامبی استفاده کرده اند ولی در کل می توان صدا گذاری این بازی را بسیار خوب دانست. در بخش موسیقی می توان RE6 را یک عنوان خوب وحتی عالی دانست. ولی نقاط ضعفی هم دارد. برای مثال در بخش ها ترسناک تر بازی آن حس ترس را که باید، القا نمی کند.[/font][/font][/font][/font][/font][/font][/font]
[font=Tahoma, Helvetica, Arial, sans-serif][font=tahoma][font=tahoma][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][font=tahoma][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif]  یکی از بحث برانگیز ترین نقاط بازی بخش گرافیک آن بود. بازی در این بخش اصلا تعادل ندارد. در برخی مراحل شما را انگشت به دهان می گذارد و گاهی هم کلا از بازی ناامیدتان می کند. طراحی چهره ی شخصیت های اصلی خوب است ولی می توانست بهتر باشد ولی چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند طراحی لباس ها و مو های شخصیت ها به خصوص  [font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif]Leon است. طراحی زامبی ها عالی است ولی طراحی دشمنان دیگر(B.O.Wها)چنگی به دل نمی زند. افکت های آتش،آب و انفجار ها بسیار خوب کار شده است ولی تا عالی فاصله دارد. در این بین نمی توان از افکت باران در سناریوی [font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif]Leon و در مرحله ی قبرستان به راحتی گذشت. اوج آن را زمانی متوجه می شوید که به برخورد باران با زمین و گل شدن آن، دقت می کنید. انمیشن ها کمی مشکل دارند و در برخی موارد آزار دهنده می شوند. [font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif]تکسچرها به طور کلی خوب هستن ولی در برخی از مراحل گویا از [font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif]تکسچرهای آماده و یا  [font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif]تکسچرهای نسخه های پیشین استفاده کرده اند که بسیار ناامیدکننده است. خوشبختانه بازی دچار مشکل افت فریم نیست که با توجه به اکشن بازی قابل تقدیر است. نور پردازی بازی عالی است و برای اثبات آن کافی است به چپتر اول از سناریوی [font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif]Leon اشاره کنم.[/font][/font][/font][/font][/font][/font][/font][/font][/font][/font][/font][/font][/font]


[font=Tahoma, Helvetica, Arial, sans-serif][font=tahoma][font=tahoma][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][font=tahoma][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif][تصویر:  resident-evil-6-characters.jpg][/font][/font][/font][/font][/font][/font][/font][/font][/font][/font][/font][/font]
[font=Tahoma, Helvetica, Arial, sans-serif][font=tahoma][font=tahoma][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif] سخن آخر:[/font][/font][/font][/font]
[font=Tahoma, Helvetica, Arial, sans-serif][font=tahoma][font=tahoma][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif]  نسخه ششم از سری شیطان مقیم تغییرات بسیاری نسبت به نسخه های پیشین خود داشته است و شکی در آن نیست ولی در مورد اینکه این تغییرات مثبت بوده و یا اشتباه نمی توان یک جواب کلی داد ولی باید قبول کرد که این راهی بود که دیر یا زود کپکام باید طی می کرد. شاید بزرگ ترین اشتباه کپکام را به توان در عجله و بالا بردن توقعات از این نسخه دانست. شاید اگر این بازی نام  Resident Evil را یدک نمی کشید سرنوشتی بهتر می داشت. در کل می توان به آینده این سری امیدوار بود؛ بر عکس شعار بازی هنوز امیدی باقی مانده![/font][/font][/font][/font]

[font=Tahoma, Helvetica, Arial, sans-serif][font=tahoma][font=tahoma][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif] داستان: 9[/font][/font][/font][/font]
[font=Tahoma, Helvetica, Arial, sans-serif][font=tahoma][font=tahoma][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif] گرافیک: 8[/font][/font][/font][/font]
[font=Tahoma, Helvetica, Arial, sans-serif][font=tahoma][font=tahoma][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif]موسیقی و صدا گذاری: 9[/font][/font][/font][/font]
       گیمپلی: 7,5
ارزش کل7

از این که حوصله کردین و مقاله را مطالعه کردید ممنون

(دوستان شنونده ی نقد های شما هستم)
[font=Tahoma, Helvetica, Arial, sans-serif][font=tahoma][font=tahoma][font=Tahoma, Verdana, Arial, Calibri, Geneva, sans-serif] [/font][/font][/font][/font]
[تصویر:  dishonored-2-hd-wallpaper.jpg]
!!!!!  This Will Kill Me
پاسخ
#2
به نظر من گرافیک باید 9 می گرفت و داستان 8
پاسخ
#3
(07-09-2015, 12:15 PM)black ops 3 نوشته است: به نظر من گرافیک باید 9 می گرفت و داستان 8

 خداییش داستان خوبی داشت فقط یک سری اشکالات داشت که قابل چشم پوشی هستش.
گرافیک هم که در مقاله اشاره کردم،تعادل نداره. وقتی خوب به اجسام دقت کنی متوجه میشی.
البته نظر شما محترمه و جای خود داره.  ;)
[تصویر:  dishonored-2-hd-wallpaper.jpg]
!!!!!  This Will Kill Me
پاسخ
#4
نقد بسیار خوب و تر و تمیز و جمع و جوری بود!
تنها ایرادی که دیدم این بخش از مقدمه بود:
نقل‌قول: [font=Tahoma, Helvetica, Arial, sans-serif][font=tahoma] واقعیتی که نمیشود انکارش کرد این است که جامعه ی گیمری گسترش یافته و حالا طیف وسیعی از افراد را در بر می گیرد و حقیقت این است که این افراد تازه وارد خواهان اکشن و سینماتیک های بیشتر هستن تا ترس. کپکام با آگاه بودن از این موضوع شروع به ساخت RE6 کرد ولی نتیجه نهایی نه ترس قابل قبولی داشت و نه به درستی در آن از اکشن استفاده شده بود. سازنده در این نسخه تغییرات بزرگی انجام داد. از تغییر زاویه ی دید تا تغییراتی در گیمپلی و جا دادن  شخصیت های محبوب این سری در یک نسخه. برخی از این تغییرات بسیار خوب کار شده اند و برخی هم بسار ناامید کننده بودن. اولین کاری که کپکام انجام داد، گسترش داستان بازی برای هرچه بیشتر غرق کردن بازیکن بود.داستان این نسخه را می توان گسترده ترین داستان در این سری دانست. داستانی که در نقاط مختلف جهان دنبال میشود.[/font] یکی از نقاط ضعف بزرگ داستان و بازی را می توان به باز گذاشتن پایان بازی و رها کردن بازیکن میان انبوه پرسش های ایجاد شده اشاره کرد. بازی دارای 4 سناریو می باشد که داستان هر کدام به صورت جدا گانه در این حال پیوسته دنبال می شود.سناریوی Leon تنها سناریویی بود که کمی ترس در آن به چشم می خورد ولی این ترس بسیار سطحی و ناپخته بود. بقیه ی سناریو ها تقریبا اکشن خالص هستن وبه جزء چند سکانس کوچک ترس زیادی در آن ها مشاهده نمی شود.[/font]
ببین مثلا یکی مثل من میاد نقدتو بخونه بعد هنوز شروع نشده، میای اینا رو میگی! خب دیگه چه دلیلی داره که نقدت رو ادامه بدم؟ تمام اون چیزی که لازم بود بدونم رو تو همین یه بند گفتی و عملا هیچ نیازی به خوندن ادامه نقد نیست چون میدونیم همینا رو فقط میخوای تشریح بدی!
مقدمه باید جوری باشه که طرف ترغیب به ادامه بشه نه اینکه کلا زده بشه! این بند به هیچ وجه مناسب مقدمه نیست و بیشتر به درد نتیجه گیری میخوره
موفق باشید
[تصویر:  8f3_sfv_ed.jpg]
?So who you gonna be when the reaper come knocking
Actions speak louder than words, so stop talking
So watch me break out of this cage
I fight now, I wont change
پاسخ
#5
(07-10-2015, 12:00 AM)PWLG نوشته است: نقد بسیار خوب و تر و تمیز و جمع و جوری بود!
تنها ایرادی که دیدم این بخش از مقدمه بود:
نقل‌قول: [font=Tahoma, Helvetica, Arial, sans-serif][font=tahoma] واقعیتی که نمیشود انکارش کرد این است که جامعه ی گیمری گسترش یافته و حالا طیف وسیعی از افراد را در بر می گیرد و حقیقت این است که این افراد تازه وارد خواهان اکشن و سینماتیک های بیشتر هستن تا ترس. کپکام با آگاه بودن از این موضوع شروع به ساخت RE6 کرد ولی نتیجه نهایی نه ترس قابل قبولی داشت و نه به درستی در آن از اکشن استفاده شده بود. سازنده در این نسخه تغییرات بزرگی انجام داد. از تغییر زاویه ی دید تا تغییراتی در گیمپلی و جا دادن  شخصیت های محبوب این سری در یک نسخه. برخی از این تغییرات بسیار خوب کار شده اند و برخی هم بسار ناامید کننده بودن. اولین کاری که کپکام انجام داد، گسترش داستان بازی برای هرچه بیشتر غرق کردن بازیکن بود.داستان این نسخه را می توان گسترده ترین داستان در این سری دانست. داستانی که در نقاط مختلف جهان دنبال میشود.[/font] یکی از نقاط ضعف بزرگ داستان و بازی را می توان به باز گذاشتن پایان بازی و رها کردن بازیکن میان انبوه پرسش های ایجاد شده اشاره کرد. بازی دارای 4 سناریو می باشد که داستان هر کدام به صورت جدا گانه در این حال پیوسته دنبال می شود.سناریوی Leon تنها سناریویی بود که کمی ترس در آن به چشم می خورد ولی این ترس بسیار سطحی و ناپخته بود. بقیه ی سناریو ها تقریبا اکشن خالص هستن وبه جزء چند سکانس کوچک ترس زیادی در آن ها مشاهده نمی شود.[/font]
ببین مثلا یکی مثل من میاد نقدتو بخونه بعد هنوز شروع نشده، میای اینا رو میگی! خب دیگه چه دلیلی داره که نقدت رو ادامه بدم؟ تمام اون چیزی که لازم بود بدونم رو تو همین یه بند گفتی و عملا هیچ نیازی به خوندن ادامه نقد نیست چون میدونیم همینا رو فقط میخوای تشریح بدی!
مقدمه باید جوری باشه که طرف ترغیب به ادامه بشه نه اینکه کلا زده بشه! این بند به هیچ وجه مناسب مقدمه نیست و بیشتر به درد نتیجه گیری میخوره
موفق باشید

تشکر حتما در نقد بعدیم به این مورد دقت میکنم. 
اگر مورد دیگری هم پیدا کردید خوش حال میشم بشنوم.
[تصویر:  dishonored-2-hd-wallpaper.jpg]
!!!!!  This Will Kill Me
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  عشق فداکاری تغییر ، نقد و برسی بازی Brothers A Tale Of Two Sons kaladin 3 2,274 10-04-2019, 03:53 PM
آخرین ارسال: kaladin
  روزی روزگاری تلاش برای بقا نقدوبررسیResident Evil 4 PC FAN 0 1,220 08-02-2019, 11:02 AM
آخرین ارسال: PC FAN
  نقد و برسی بازی NFS:Payback (آقایِ کُدی گونه) mr_code 9 2,628 12-29-2017, 12:41 PM
آخرین ارسال: mr_code
Smile استخدام نویسنده نقد و برسی بازی Claydon 2 1,898 08-25-2017, 05:57 PM
آخرین ارسال: mohireza
  روزی روزگاری در قلمروی بیکرها | نقد و بررسی Resident Evil 7: Biohazard Lazaretto 4 3,477 04-23-2017, 01:19 AM
آخرین ارسال: Death Lord

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان