09-06-2015, 02:43 AM
سالیانی دور نبود که وضعیت عناوین شبیهساز فوتبال دقیقا برعکس شرایط کنونی بود و عنوان فوتبالی ناشر ژاپنی، یعنی Konami با نام Pro Evolution Soccer حرف اول را بین عناوین شبیهساز فوتبال میزد و شرکت Electronic Arts با عنوان FIFA زیر سایهی محبوبیت PES قرار داشتند. در واقع این مسئله تا پایان نسل ششم بازیهای رایانهای نیز ادامه داشت. ولی با آغاز نسل هفتم کمکم ورق برگشت و Konami طی پروسهای چندساله با اشتباهات فراونی که در مورد این فرنچایز مرتکب شد نه تنها قافیه را کاملا به رقیب باخت و جایگاه نخست خود را از دست داد بلکه بسیاری از طرفداران پروپاقرص خود که قبلا سمت FIFA هم نمیرفتند را نیز از دست داد و گوی و میدان را به رقیب خود واگذار کرد. Electronic Arts نیز از این اشتباهات پیدرپی ناشر ژاپنی حداکثر استفاده را برد و با بهبود هر سالهی عنوان خود توانست FIFA را به برترین بازی شبیهساز فوتبال در دنیا تبدیل کند به نحوی که اکنون در برخی کشورها مثل انگلستان حتی زمانی که نسخهی جدید این بازی قرار است عرضه شود هنوز گاها نسخهی قبلی FIFA نیز در لیست عناوین پرفروش به چشم میخورد.
بگذریم… با این پیش زمینهی ناامید کنندهای که از Konami در خصوص بازیهای سالهای اخیر این سری در ذهن داشتم زمانی که این شرکت در مورد نسخهی PES 2016 که در واقع اولین نسخهی نسل هشتمی این سری نیز محسوب میشود صحبت میکرد، امید و اعتماد زیادی به صحبتهای این شرکت نداشتم و با وجود این که یکی دو سالی است Konami از انجین قدرتمند FOX برای ساخت این سری استفاده میکند باز هم حرفهای سازندگان را در مورد شروع یک انقلاب در این سری زیاد جدی نمیگرفتم. گذشت تا زمانی که نسخهی دموی Pro Evolution Soccer 2016 چندی قبل منتشر شد و طبق عادت این نسخه را برای پلی استیشن ۴ دانلود کردم تا تجربه کنم.
همکاران اشاره میکنند تصاویر با کیفیت نسل هشتم به دستمان رسیده است!
تفاوت گیمپلی با نسخهی ۲۰۱۵؟… تفاوتی به اندازهی یک نسل
عقاب آسیا کیه؟!
در مبحث تعادل گیمپلی بازی هنگام حمله میتوان گفت سازندگان موفق شدهاند سیستم مناسبی را در بازی پیاده سازی کنند به طوری که پس از تجربهی چند روزهی بازی به این نتیجه رسیدهام که روش خاصی برای گل زدن بر دیگری برتری ندارد و میتوان از طریق سانتر و شوت و … به گل رسید بدون این که احساس کنید فلان روش برای گل زدن خیلی راحتتر است. حال این که خودتان تصمیم داشته باشید بر اساس سبک خاص بازی خودتان از یک روش برای گل زدن استفاده کنید دیگر بستگی به شما دارد و بازی دست شما را در انتخاب تاکتیکهای مختلف باز میگذارد. البته بعید نیست که بالاخره گیمرهای بسیار با پشتکار در سراسر دنیا مدتی بعد از انتشار نسخهی اصلی روشی خاص را برای اسان گل زدن پیدا کنند که البته امیدواریم نتوانند تا تعادل بازی به هم نخورد.
نکتهی نه چندان جالبی که طی بازی با تیمهای مختلفی که در این دمو حضور دارند، با آن برخورد کردم و البته اصلا مشخص نیست که بتوان را آن را جزو نقاط ضعف بازی قلمداد کرد، قدرت بیش از حد تیم ملی برزیل در این نسخه است که حتی بازیکنان ذخیره و نه چندان مطرح آن نیز بسیار قدرتمندتر از بازیکنان سایر تیمها عمل میکنند که کمی غیر طبیعی است. درست است که Konami در این نسخه تمرکز ویژه ای بر روی Neymar که بازیکن تیم ملی برزیل است داشته است ولی باز هم این دلیل بر قدرتمند ساختن بیش از حد این تیم نمیشود. البته همانطور که اشاره کردم نمیتوان از هماکنون این را یک نقطه ضعف برای بازی به حساب اورد چون غول هایی مانند زئال مادرید و بارسلونا در این دمو حضور ندارند تا قدرت برزیل را در برابر آنها بسنجیم و در مورد تعادل تیمها قضاوت نهایی را انجام دهیم. در زمینهی گزارش بازی به هیچ وجه نمیتوان نظری داد زیرا که این دمو فاقد گزارشگر میباشد. امیدواریم گزارش این نسخه نیز مانند سایر بخشهای بازی کمی از آن حالت تکراری و ضعیف فاصله بگیرد.
جایی که ۲ عدد از برترین سرگرمیهای دنیا در هم ادغام میشوند… گیم و فوتبال
بگذریم… با این پیش زمینهی ناامید کنندهای که از Konami در خصوص بازیهای سالهای اخیر این سری در ذهن داشتم زمانی که این شرکت در مورد نسخهی PES 2016 که در واقع اولین نسخهی نسل هشتمی این سری نیز محسوب میشود صحبت میکرد، امید و اعتماد زیادی به صحبتهای این شرکت نداشتم و با وجود این که یکی دو سالی است Konami از انجین قدرتمند FOX برای ساخت این سری استفاده میکند باز هم حرفهای سازندگان را در مورد شروع یک انقلاب در این سری زیاد جدی نمیگرفتم. گذشت تا زمانی که نسخهی دموی Pro Evolution Soccer 2016 چندی قبل منتشر شد و طبق عادت این نسخه را برای پلی استیشن ۴ دانلود کردم تا تجربه کنم.
زمانی که داور سوت آغاز بازی را زد و دقایقی از آن گذشت واقعا باور نمیکردم که چنین حس و حالی داشته باشم. بازی فوقالعاده به نظر میرسید و گویی در حال بازی کردن نسخههای قدیمی این سری با رنگ و رویی تازه بودم. همه چیز عالی و زیبا و به نظر میرسید، از سرعت بازی گرفته تا کنترل بازیکنان و … همه و همه جذاب و دوستداشتنی بودند. به راستی قدرت FOX Engine را در این بازی میشد حس کرد. پس از یکی دوساعت که صرف بازی کردم واقعا نظرم تغییر کرده بود و به حرفهای Konami در خصوص این بازی ایمان اوردم. گویا انقلابی در این سری در راه است. انقلابی که جرقهی آن از نسخهی Pro Evolution Soccer 2016 زده شده است، آن هم چه جرقهای!
طراحی چهرهها در بازی بسیار زیبا کار شده است… البته Bale گویا زیاد راضی نیست!
همکاران اشاره میکنند تصاویر با کیفیت نسل هشتم به دستمان رسیده است!
پس از مقدمهای در بارهی این سری و نسخهی جدید بازی برای شروع تحلیل و پیش نمایش بازی به سراغ مبحث گرافیک میرویم. بازی Pro Evolution Soccer 2016 نخستین بازی از این سری است که پای به نسل هشتم بازیهای رایانهای میگذارد و قطعا هواداران و منتقدان انتظار دارند که گرافیک بازی دستخوش تغییرات مثبت زیادی شده باشد، به ویژه به جهت استفاده از موتور قدرتمند FOX که به تازگی هنرنمایی آن را در شاهکار جدید استاد Kojima یعنی Metal Gear Solid 5 دیدهایم. از همان لحظهی نخست که وارد مسابقه میشوید و بازی، بازیکنان را در تونل ورودی زمین نمایش میدهد متوجه تفاوت این نسخه با عناوین قبلی سری میشوید و طراحی چهرهی بازیکنان و شبیهسازی آنها واقعا زیبا به نظر میرسد. جلوههای گرافیکی بازی هنگام مسابقه و نورپردازی استادیومها بسیار بهتر و طبیعیتر از قبل کار شده است و همچنین در طراحی تماشاگران بازی نیز پیشرفتهایی مشاهده میشود.
چمن مسابقه طبیعیتر از گذشته به نظر میرسد و به ویژه در مسابقاتی که شب برگزار میشود با تاثیر نورافکنهای ورزشگاه روی آن بسیار زیبا و چشمنواز است. از آنجا که این نسخه، نسخهی دموی بازی میباشد و تنها دو استادیوم در ان وجود دارند نمیتوان زیاد در مورد طراحی تمام ورزشگاههای بازی اظهار نظر کرد ولی همین ۲ استادیومی که در بازی حضور دارند (ورزشگاه Juventus و ورزشگاه Corinthians) زیبا و دقیق و پرجزئیات طراحی شدهاند.
به طور کلی و با تجربهی نسخهی دموی این بازی میتوان گفت گرافیک بازی دستخوش تغییرات مثبت زیادی شده است که بازی را برای ورود به نسل هشتم آماده میکنند و میتوان به کیفیت مطلوبتر گرافیکی در نسخهی نهایی امیدوار بود.
فیزیک بازی در برخوردها به طور فوقالعاده ای بهبود یافته است.
تفاوت گیمپلی با نسخهی ۲۰۱۵؟… تفاوتی به اندازهی یک نسل
میرسیم به صحبت در مورد مهمترین بخش بازی یعنی گیمپلی. فاکتوری که در یک عنوان شبیهساز ورزشی تمامی فاکتورهای دیگر مثل گرافیک و موسیقی و … را تحتالشعاع خود قرار میدهد و به تنهایی میتواند سبب موفقیت یا شکست مفتضحانهی عنوانی در این سبک باشد. بگذارید از ابتدا شروع کنیم. پس از اجرای بازی و ورود به منوی اولیهی مشاهده میکنیم که طراحی کلی بخش انتخاب منوها نسبت به قبل تغییر کرده است و در دسترستر به نظر میرسند. البته تنها منویی که در این بخش قابل انتخاب می باشد Exhibition میباشد زیرا با نسخهی دمو طرف هستیم و نمیتوانیم در تمام قسمتهای بازی سرک بکشیم. شاید تعجب کنید که چرا بخش منوهای بازی را در قسمت گیمپلی مطرح کردم ولی موضوع اینجاست که در یک عنوان شبیهساز فوتبالی که مدام با منوهای بازی سروکله میزنیم و خصوصا هنگام مسابقه و جهت چیدن ترکیب و … باید دائما از آنها استفاده کنیم، پس طراحی خوب و در دسترس بودن منوها ی بازی به نوعی به گیمپلی آن هم ارتباط دارند و اگر بازیکن از همان شروع کلنجار رفتن با منوها حس خوب و راحتی نسبت به استفاده از آنها داشته باشد و همه چیز را در دسترس خود ببیند قطعا در چشمانداز کلی او نسبت به بازی تاثیر خواهد داشت.
پس از منوی اولیه به قسمت انتخاب تیم میرسیم که از لحاظ چشمانداز کلی مشابه گذشته میباشد و اصلا کار سختی برای انتخاب تیم نخواهید داشت. در این نسخه شاهد حضور تیمهای AS Roma و Juventus از باشگاههای ایتالیا، Corinthians و Palmeiras از باشگاههای برزیل و تیم Bayern Munich از المان هستیم به همراه دو تیم ملی Brazil و France. برای تجربهی بازی با سایر تیمها و باشگاههای قدرتمندتری مثل رئال مادرید و … باید تا انتشار بازی نهایی صبر کنیم. حتما میدانید که Konami همچنان توانسته است لایسنس مسابقات جام باشگاههای اروپا را در انحصار خود نگه دارد که هر چند در برابر نسخهی رقیب که تقریبا لایسنس تمام لیگها و مسابقات را دارد نکتهی بزرگی محسوب نمیشود ولی به هر حال برای شروع یک روند رو به رشد نکتهی مناسبی به شمار میرود زیرا مسابقات جام باشگاههای اروپا معتبرترین مسابقات باشگاهی دنیا به حساب میآید. همچنین در نسخهی نهایی بازی شاهد وجود باشگاههای برزیل نیز برای نخستین بار در این بازی خواهیم بود.
Konami مانور ویژهای روی در اختیار داشتن لایسنس لیگ قهرمانان اروپا داده است… یه فوق لیسانس هم بگیر اسم تیما رو درست کن!
پس از انتخاب تیم وارد بخش چیدن ترکیب و انتخاب استادیوم و… میشویم که تغییر خاصی نسبت به قبل به خود ندیدهاند و انتخابها به راحتی در دسترس هستند. در بخش جابجایی و چیدمان بازیکن و انتخاب تاکتیک و موارد تیمی و فردی نیز بازی تم کلی نسخههای قبل را حفظ کرده است و تنها با تغییرات گرافیکی جزئی در بخش نمایش اسم و حالت بازیکنان که البته زیاد به چشم نمیایند روبرو هستیم. منظور از بیان این نکته، ضعف بازی در این قسمت نیست زیرا نسخههای قبلی بازی مشکل خاصی در این زمینه نداشتند که لازم باشد در این قسمت تغییراتی صورت بگیرد و تمامی انتخابها و بازیکنان و تاکتیکهای مختلف به راحتی در اختیار ما قرار دارند تا هر طور که علاقمند هستیم تاکتیک تیمی و نفرات خود را تنظیم کنیم و البته از طرفی دیگر ایجاد تغییرات زیاد در این بخش در هر نسخهی جدید کار جالبی به نظر نمیرسد زیرا هر بار طرفداران و علاقمندان که در نسخهی قبلی به یک نوع منوی سیستم چیدمان نفرات و تاکتیک عادت کردهاند با انتشار بازی بعدی باید تمام دانستههایشان را دور بریزند و به یک منوی جدید چیدمان عادت کنند که این اصلا مناسب نیست.
بعد از انتخاب نفرات و تاکتیک و … به بخش اصلی بازی میرسیم. سوت آغاز مسابقه به صدا در میاید. از اینجا به بعد است که بازی آماده است تا شما را شگفتزده کند. پس از چند پاسکاری اولیه و دقایقی که در بازی سپری کنید اولین نکتهی بارزی که به چشم میآید بالاتر رفتن سرعت کلی بازی نسبت به نسخهی کند و خشک ۲۰۱۵ و همچنین بهبود سیستم پاسکاری و رسیدن پاسها به همتیمیها میباشد. حرکت توپ بر روی زمین نیز بسیار نرمتر و باورپذیرتر از قبل به نظر میرسد.
از تغییرات انقلابی که در این نسخه مشاهده میشود و برای پی بردن به آن تنها دقایقی زمان نیاز دارید، بهبود فوقالعادهی فیزیک بازی در برخورد بازیکنان با یکدیگر میباشد که نقش بسیار بسیار مهمی در بالا بردن کیفیت این نسخه ایفا میکند. در این بازی شاهد برخوردها، تکلها و کشمکشهای بسیار ظبیعیتری در بازی هستیم که نتایج آن را رفتار و نوع بازی شما رقم میزند نه شانس و اتفاقاتی که کاملا از کنترل شما خارج است. به نظر میرسد تغییر انجین بازی و همجنین کوچ به نسل هشتم واقعا در مبحث فیزیک بازی تاثیرگذار بودهاند و بازی را بسیار زیبا کردهاند.
واکنشهای دروازهبانان به مراتب پیشرفته تر و سریعتر شده است.
عقاب آسیا کیه؟!
دیگر پیشرفت مهمی که در گیمپلی بازی مشاهده میشود بهبود رفتار و واکنشهای دروازهبانان میباشد که دیگر شاهد حرکات عجیب و غریب و خوردن گلهای ناشیانه توسط آنها نیستیم و یا لا اقل بنده طی تجربهی چند روزهی خود از این نسخه شاهد آن نبودهام. اکنون دروازهبانان واکنشهای بسیار بهتری نسبت به توپهایی که از جناحین به روی دروازه سانتر میشوند و یا شوتهایی که به سمت آنها شلیک میشود، از خود نشان میدهند.
در مورد مبحث داوری بازی بد نیست نگاهی به بازی سپاهان و نفت بیاندازیم تا آقای نصیرزاده روی تصاویر صحبت کنند! ببخشید… در مورد داوری بازی تاکنون و طی تجربهای که از این دمو داشتهام مورد ضعیفی را مشاهده نکردهام و داوران تصمیمات مناسبی را اتخاذ کردهاند و در واقع من تاکنون از بخش داوری ضربه نخوردهام! در این نسخه شاهد برخی اخراجهای عجیب و غریب و کارت زردهای شتاب زده و بیجا نیستیم که البته این بخش نیز به مانند بخش واکنشهای دروازه بانان موردی است که شاید نیازمند زمان زیادی باشد تا خود را نشان دهد و تا مدتی بعد از انتشار نسخهی اصلی بازی نمیتوان در مورد آن اظهار نظر قطعی داشت ولی در مجموع آقای اصفهانیان قضاوت خوبی داشت!… ای بابا بس کن دیگه. پیش نمایشت رو بنویس… چشم.
انیمیشنهای حرکات بازیکنان هنگام کنترل توپ و یا دریبل زدن بازیکنان دیگر و شوت زدن بسیار بهبود یافته است و شاهد انیمیشنهایی از جنس نسل هشتم هستیم که نرم و باورپذیر به نظر میرسند. شبیهسازی بازیکنان و نوع رفتار و حرکات و استایل خاص آنها به ویژه در مورد ستارههایی مانند Neymar Jr بسیار دقیق و مو به مو انجام گرفته است به گونهای که از دور نیز کاملا قابل شناسایی در زمین هستند. همچنین کنترل بازیکن زنندهی گل پس از گلزنی در اختیار شما قرار میگیرد و میتوانید حرکات مختلفی را با او انجام دهید و یا با دکمهای او را به انجام شادیهای مختلفی که قبلا برای او قرار دادهاید، مجبور کنید.
[img=0x0]https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/08/PES-2013-red-card-referee.png[/img]
فغانی یا قهرمانی؟ مسئله این است…
در مبحث تعادل گیمپلی بازی هنگام حمله میتوان گفت سازندگان موفق شدهاند سیستم مناسبی را در بازی پیاده سازی کنند به طوری که پس از تجربهی چند روزهی بازی به این نتیجه رسیدهام که روش خاصی برای گل زدن بر دیگری برتری ندارد و میتوان از طریق سانتر و شوت و … به گل رسید بدون این که احساس کنید فلان روش برای گل زدن خیلی راحتتر است. حال این که خودتان تصمیم داشته باشید بر اساس سبک خاص بازی خودتان از یک روش برای گل زدن استفاده کنید دیگر بستگی به شما دارد و بازی دست شما را در انتخاب تاکتیکهای مختلف باز میگذارد. البته بعید نیست که بالاخره گیمرهای بسیار با پشتکار در سراسر دنیا مدتی بعد از انتشار نسخهی اصلی روشی خاص را برای اسان گل زدن پیدا کنند که البته امیدواریم نتوانند تا تعادل بازی به هم نخورد.
در مورد تعادل گیمپلی در فاز دفاعی بازی باید گفت این نسخه خیلی خیلی از قسمت قبلی در این زمینه بهتر عمل میکند و با وجود این که من از همان ابتدا درجه سختی بازی را بر روی Super Star قرار دادم ولی مشاهده کردم با دقت و تمرکز بالا و تجربهی کافی در این سری (که خوشبختانه دارم) و البته انتخاب تیم خوب میتوان واقعا در برابر گل خوردن مقاومت کرد. اگر نسخهی قبل را بازی کرده باشید کاملا معنی حرفم را متوجه شدهاید زیرا در نسخهی ۲۰۱۵ و وقتی که بازی را بر روی درجهی Super Star قرار میدادید زمانهایی در بازی پیش میآمد که اصلا مهم نبود شما رئال مادرید هستید و دارید جانانه و با دقت دفاع میکنید زیرا انگار خدا مقرر کرده بود که باید گل بخورید و ضعیفترین تیم دنیا به راحتی به شما گل میزد به گونهای که انگار شما هیچ نقشی در بازی ندارید و اینجا بود که دلتان میخواست زمین و زمان را به هم بریزید. معلومه دلم پره، نه؟!
این هم از سلفی گرفتن کاپیتان محبوب رمیها که در بازی نیز وجود دارد.
نکتهی نه چندان جالبی که طی بازی با تیمهای مختلفی که در این دمو حضور دارند، با آن برخورد کردم و البته اصلا مشخص نیست که بتوان را آن را جزو نقاط ضعف بازی قلمداد کرد، قدرت بیش از حد تیم ملی برزیل در این نسخه است که حتی بازیکنان ذخیره و نه چندان مطرح آن نیز بسیار قدرتمندتر از بازیکنان سایر تیمها عمل میکنند که کمی غیر طبیعی است. درست است که Konami در این نسخه تمرکز ویژه ای بر روی Neymar که بازیکن تیم ملی برزیل است داشته است ولی باز هم این دلیل بر قدرتمند ساختن بیش از حد این تیم نمیشود. البته همانطور که اشاره کردم نمیتوان از هماکنون این را یک نقطه ضعف برای بازی به حساب اورد چون غول هایی مانند زئال مادرید و بارسلونا در این دمو حضور ندارند تا قدرت برزیل را در برابر آنها بسنجیم و در مورد تعادل تیمها قضاوت نهایی را انجام دهیم. در زمینهی گزارش بازی به هیچ وجه نمیتوان نظری داد زیرا که این دمو فاقد گزارشگر میباشد. امیدواریم گزارش این نسخه نیز مانند سایر بخشهای بازی کمی از آن حالت تکراری و ضعیف فاصله بگیرد.
به طور کلی و با جمعبندی نکاتی که در مورد بازی مطرح شد، باید گفت در یک کلام بازی بسیار جذاب و لذتبخش به نظر میرسد به خصوص برای طرفداران این سری که مدتهاست در تب و تاب انتشار یک بازی سطح بالا مانند نسخههای خاطرهانگیز قدیمی در این سری هستند. پیشرفت گیمپلی بازی به وضوح در تمامی زمینه ها مشخص است. Konami برخلاف تمام اشتباهاتی که در سالهای اخیر در مورد این سری و البته دیگر بازیهای خود مرتکب شده است در این یک مورد گویا راه درست را انتخاب کرده است و قصدی جدی مبنی بر بازگرداندن سری PES به روزهای اوجش دارد که البته کاری بسیار سخت و مسیری بسیار طاقت فرسا را پیش رو دارد و با وجود قدرتی مانند FIFA سختتر هم میشود اما طرفداران میتوانند امیدوار باشند که سری محبوبشان در شرف وقوع انقلابی مثبت قرار داد، انقلابی که با Pro Evolution Soccer 2016 آغاز خواهد شد.
بازی Pro Evolution Soccer 2016 در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ برابر با ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ منتشر خواهد شد.
عنوانی امیدوار کننده…