10-29-2014, 10:30 PM
(آخرین ویرایش: 12-24-2014, 03:02 PM، توسط Devil Prince.)
نقد و بررسی Prince of Persia
نام بازی : Prince of Persia
نسخه: چهارمین نسخه ی این بازی
سال انتشار :2008
استدیو سازنده :Ubisoft Montreal
ناشر :Ubisoft
شاید زمانی که استدیوی Ubisoft Montreal اعلام کرد قصد استفاده از یک داستان جدید برای سری محبوب Prince of Persia را دارد، خیلی از منتقدان و طرفداران این سری از این کار Ubisoft تعجب کردند چراکه همه ی نسخه های قبلی، داستانی بر اساس «Sands of Time» یا شن های زمان داشتند و بسیار هم موفق بودند ولی این سازنده ی خوش ذوق تصمیم خود را گرفته بود تا با ایجاد یک داستان جدید در نسخه ی چهارم این بازی،روح تازه ای دربدن این بازی بدمد.حال با نقد و بررسی این عنوان می خواهیم ببینیم که آیا این سازنده در کار خود موفق بوده است یا خیر...
خلاصه ای از داستان|
داستان بازی با یک پیشنمایش بسیار کوتاه و گنگ آغاز میشود؛شخصی مرموز و سیاه پوش در حال صحبت با کسی است بعد از پایان مکالمات آنها که نامفهوم است،بلا فاصله بازی آغاز می شود؛ جوانی ناشناس در طوفان شن به سختی قدم بر می دارد و در حال صدا کردن کسی است.ناگهان زیر پایش خالی می شود و به سمت پایین سقوط می کند اما به کمک مهارت هایش به زیبایی خود را به پایین میرساند.ناگهان صدایی می شنود...دختری مرموز در حال فرار از دست تعدادی سرباز است و برای گم کردن سربازان به همان چاله ای که جوان در آن افتاده بود، می پرد و سربازان او را گم می کنند..شخصیت اصلی از روی کنجکاوی دختر مرموز را دنبال می کند و به او در فرار از دست سربازان کمک میکند اما در هنگام عبور از پل سربازانی که به دنبال ELIKA (نام دختر مرموز) بودند پل را خراب میکنند و شخصیت اصلی سقوط می کند و در این هنگام است که راز دختر فاش می شود...او بصورتی جادویی شخصیت اصلی را نجات میدهد ولی شخصیت اصلی فرصتی برای تشکر ندارد چراکه آن دو سرباز برای کشتن او پا به میدان میگذارند.ناگهان یکی از آنها فریاد میکشد:«از پرنسس فاصله بگیر!»شخصیت اصلی که گیج شده بود، به مبارزه با آنها میپردازد و اینجاست که همه چیز پیچیده تر می شود.شخصیت اصلی بعد از شکست دادن سربازان به همراه ELIKA راهی مکانی به اسم«TEMPLE»میشود بعد از ورود متوجه میشوید که اهریمن «AHRIMAN»،خدای تاریکی در این مکان زندانی شده است و درخت زندگی«Tree of Life» از فرار او جلوگیری می کند...شخصیت اصلی سعی می کند به درخت نزدیک شود اما ناگهان فردی سیاه پوش به او نزدیک میشود وبه او حمله میکند...او پدر ELIKA است و برای دور کردنELIKA از شخصیت اصلی شروع به مبارزه می کند اما بعد از شکست کار غیر منتظره ای انجام می دهد؛او درخت را از بین می برد و اهریمن را آزاد می کند و ...
تحلیل داستان|
داستان بازی در یک کلام بی نظیر است.روایت زیبا،شخصیت پردازی قوی،وجود رابطه ی بسیار مستحکم بین شخصیت ها و... این بازی را از نظر داستان به یک شاهکار تبدیل کرده است.شاید شما هم به شباهت های داستان BIOSHOK INFINITE و این عنوان پی برده باشد؛شروعی بسیار گنگ که عامل اصلی پیشروی در بازی است و پایانی غیر قابل پیشبینی و شکه کننده.اما بغیر از داستان،شخصیت پردازی بی نظیر شخصیت اصلی و ELIKA و رابطه ی بسیار مستحکم و جالب این دو شخصیت به قدری عالی کار شده است که این دو شخصیت را به یکی از بهترین زوج های دنیای بازی های ویدیویی تبدیل کرده است به طوری که بعد از یک ساعت کاملا با آنها ارتباط بر قرار می کنید.همچنین دیالوگ های این بازی بصورت کاملا حرفه ای نوشته شده است و دیالوگ ها در شناخت هر چه بهتر شخصیت ها کمک شایانی کرده اند. حال برای آشنایی بیشتر با شخصیت ها و دشمنان اصلی(BOSSES) بازی با ما همراه شوید...
PRINCE
شخصیت اصلی بازی که با نام PRINCE شناخته می شود؛هر چند هیچکس او را با این نام صدا نمی زند! شوخ طبعی و پرحرفی او سبب شده است که به یکی از بهترین شخصیت های دنیای بازی ها تبدیل شود.یکی دیگراز ویژگی های منحصر به فرد او این است که طعنه آمیزصحبت می کند؛ چه با دشمن، چه با دوست و همراه خودش،ELIKA.هرچند او بسیار شوخ طبع است اما به هیچ وجه بی خیال نیست؛او در موقیت های حساس و در هنگام تصمیم گیری های سخت،کاملا جدی می شود و با عقل و درایت عمل می کند.از دیگر ویژگی های او می توان به علاقه ی او به طلا و ثروت اشاره کرد. قبل از وقایع بازی،شغل او ماجراجویی و جست وجو برای گنج بوده است که سرانجام در یکی از جست وجو هایش به غاری پر از طلا و جواهرات می رسد و مقداری از آنها را به قاطر خود بار میزند اما در راه بازگشت به خانه در اثر طوفان شن، قاطر خود را گم می کند و از اینجا وقایع داستان بازی آغاز می شود.یکی از رفتارهای عجیب او این است که اصلا دوست ندارد درباره ی گذشته و خانواده اش صحبت کند و به گفته ی خودش هیچ خانواده ای ندارد. نکته ی جالب درباره ی PRINCE این است که خیلی ها معتقدند شخصیت EZIO از سری Assassins’Creed با الهام از او ساخته شده است.
EILIKA
فرزند شاه«AHURA» (آهورا) که از بچگی مادرش مرده است.او دارای شخصیتی آرام و مهربان است که حاضر است جان خود را برای سرزمین خود فدا کند؛او همچنین شخصیتی مرموز دارد و همه ی راز هایش را فاش نمی کند.قدرت های او نیز به وسیله ی «TEMPLE» بوجود آمده اند که باعث می شود اهریمن برای بدست آوردن او هر کاری بکند.او شخصیتی بسیار مصمم دارد و برای رسیدن به اهداف اش هر کاری می کند.
WARRIOR
یک دشمن بزرگ جثه که به گفته ی ELIKA زمانی پادشاه یک سرزمین جنگ زده بوده است؛او برای نجات مردم و سرزمین اش،روح خود را به اهریمن می فروشد تا در عوض اهریمن قدرت لازم برای شکست دشمن را به او عطا کند اما اهریمن به قول خود عمل نمی کند و او را برای همیشه به تسلط خود در می آورد و مردم او از بین می روند.از جمله ویژگی های او می توان به خشم همیشگی او اشاره کرد به گونه ای که هر گاه میخواهید با او مبارزه کنید باید منتظر خراب شدن محیط اطراف باشید.یکی دیگر از ویژگی های این دشمن این است که نمی توان با روش های معقولِ مبارزه به او آسیب رساند.
CONCUBINE
شخصیتی پرحرف که تنها PRINCE از پس او بر می آید.گفته می شود او قبل از فروش روح اش به اهریمن،بسیار زیبا بوده است اما کسی دلیل فروش روح اش به اهریمن را نمی داند. یکی از ویژگی های او این است که سعی می کند با به وسوسه انداختن دشمن،او را فریب دهد؛اگر این روش جواب ندهد با یادآوری خاطرات تلخ ،دشمن خود را ضعیف می کند.گفته می شود او سلاح اصلی اهریمن برای از بین بردن ELIKA است. چراکه در هنگام روبرویی با او، ELIKA در ماده ای سیاه رنگ گیر می افتد و قدرت اش کاهش می یابد.
ALCHEMIST
عاقل ترین دشمنی که در بازی وجود دارد.طبق گفته های ELIKA او زمانی مشهور ترین و دانا ترین کمیاگر سرزمین بازی بوده است؛اما به دلیل خودخواهی روح خود را به اهریمن اهدا کرد و به خدمت او درآمد و در عوض به آرزوی دیرینه ی خود،یعنی تبدیل به فردی فنا ناپذیر رسید؛چیزی که آن را دلیل برتری اش نسبت به PRINCE می داند.
HUNTER
مرموز ترین دشمن حاضر در بازی چراکه در طول بازی حتّی یک کلمه هم صحبت نمی کند.گفته می شود او نیز زمانی می توانست صحبت کند اما به دلیل این که سعی کرد در برابر اهریمن مقاومت کند،اهریمن او را برای همیشه سر کوب کرد.از جمله ویژگی های منحصربه فرد او می توان به سلاح سه تیغ او اشاره کرد که می تواند در کسری از ثانیه آن را به یک تیغ واحد تبدیل کند.همچنین او مبارز بسیار قهّاری است و از روش های منحصر به فردی برای مبارزه استفاده می کند.
AHRIMAN & ORMAZD
ORMAZD،خدای روشنایی ،برادر و دشمن اهریمن.گفته می شود او و اهریمن زمانی با یکدیگر رابطه ی خوبی داشتند و برای ایجاد توازن در عالم با یکدیگر همکاری می کردند اما روزی فرا رسید که اهریمن تصمیم گرفت همه چیز را نابود و بر دنیا حکومت کند.او جنگی بزرگ را آغاز کرد اما در نهایت از برادر خود شکست خورد و ORMAZD او را در مکانی به نام TEMPLE زندانی کرد و اشخاصی به نام AHURAS را برای محافظت از TEMPLE قرار داد و سپس برای همیشه ناپدید شد. تنها نشانی که از او باقی مانده است،SEEDS OF LIGHT یا دانه های روشنایی است که در سراسر دنیای بازی پراکنده شده است.
تصویری از یکی از دشمنان معمولی بازی که در حال حمله به PRINCEاست.
جهنمی که اهریمن به راه انداخت.
گیم پلی|
گیم پلی بازی Prince of Persia به دو بخش تقسیم می شود؛مبارزه و سکو بازی یا همان حرکات پلتفرم.ابتدا به بخش مبارزه می پردازیم.در این بخش بازی عمل کرد بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته است.تنوع بالا در انجام حرکات،دشمنان و باس های قدرتمند،حرکات بسیار نرم در هنگام ضربه زدن از جمله عواملی اند که بخش مبارزه ی این عنوان را بسیار سرگرم کننده کرده اند.برای مثال دست شما در مبارزه با دشمنان بسیار باز است و با این که سلاح های موجود در بازی تنها سه نوع اند اما با ترکیب حرکات این سلاح ها با یک دیگر به مجموعه ای از چند ضرب ها خواهید رسید که چه در بخش تنوع و چه در بخش انیمیشن به زیبایی تمام کار شده اند.اما باید بگویم که حتی با وجود موارد ذکر شده ممکن است بعد از گذشت مدتی، مبارزه با دشمن های ساده و معمولی برایتان تکراری شود و سعی کنید از مبارزه با آنها اجتناب کنید؛البته این قضیه درباره ی مبارزه با دشمنان اصلی(Bosses) صدق نمی کند چراکه هر گاه که با آنها مواجه می شوید، نسبت به دفعه ی قبلی پیشرفت به سزایی کرده اند.برای مثال بعد از چند دفعه مبارزه با HUNTER،او ماده ای سیاه رنگ را به طرف چشم های شما پرتاب می کند و برای چند ثانیه قدرت بینایی را از شما می گیرد.اما دلیل دیگری که باعث جزابیت باس ها می شود این است که ویژگی های ظاهری و رفتاری آنها در شیوه ی مبارزه آنها تاثیر می گذارد برای مثال HUNTER به دلیل جثه ی کوچکی که دارد بسیار سریع حرکت می کند یا WARRIOR به دلیل جثه ی بزرگ و وزن زیاد به کندی حرکت می کند.انیمیشن های مبارزه نیز بسیار نرم زیبا ودر عین حال واقع گرایانه طراحی شده اند به طوری که تعجب می کنید این عنوان در سال 2008 منتشر شده است.اما شاید صحنه ی ابتدایی هر مبارزه که شامل چرخش به دور میدان نبرد برای بارانداز کردن دشمن یکی از خاطره انگیز ترین بخش های مبارزه است که با این کار می توانید برای چند ثانیه دشمن را زیر نظر بگیرید و با نوع حرکت او آشنا شوید.و اما می رسیم به بخش حرکات پلتفرم بازی که نقطه ی قوت اصلی بازی است به طوری که تا آن زمان هیچ بازی دیگری در این بخش به گرد پای این عنوان هم نمی رسید.حرکات نرم و زیبا،تنوع بالا در موانع،قدرت های ماورایی،حرکات پارکور زیبا و سیستم Climing پیشرفته سبب شده است که بازی در این بخش بی نظیر عمل کند.از همان ابتدای بازی حرکات نرم شخصیت اصلی هنگام حرکت کردن، پریدن و بالا رفتن از دیوارها وصخره ها شما را وادار به تحسین این عنوان می کند به طوری که از خودتان می پرسید چگونه ممکن است حرکات در یک بازی نسل هفتمی که 6 سال پیش منتشر شده است، از حرکات عنوانی مانند Middle Earth:Shadow of Mordor که حتی یک سال هم از انتشار آن نمی گذرد نرم تر و روان تر است؟ باید خاطر نشان کنم که حرکات پلتفرم بازی تنها به گرفتن از لبه ی دیوار و بالا رفتن از آن ختم نمی شود بلکه بسیار گسترده تر از آن است به نحوی که شما هرگز از این قسمت گیمپلی خسته نخواهید شد به ویژه با داشتن برخی حرکات پارکور و همچنین برخی قدرت های ماورایی ELIKA که باعث
متنوع شدن این بخش شده اند.حال میخواهیم این قدرت های ELIKA را بررسی کنیم:
BREATH of ORMAZD
نفس ارمزد ویژگی است که به کمک آن میتوانید بر روی دیوار راست بدوید البته به کمک ELIKA.
HAND of ORMAZD
به کمک ویژگی دست ارمزد،ELIKA دستی نامرئی را میگرد و PRINCE را به سمت بالا پرتاب می کند.
WINGS of ORMAZD
[img]http://img2.wikia.nocookie.net/__cb20090627192444/princeofpersia/en/images/3/3b/Wings_of_Ormazd's_Plate.jpg[/img]
بال های ارمزد باعث می شوند ELIKA به پرواز در بیاید.این وسط وظیفه ی PRINCE چیست؟ واضح است؛هدایت ELIKA.
FOOT of ORMAZD
[img]http://img2.wikia.nocookie.net/__cb20090627192346/princeofpersia/en/images/4/46/Step_of_Ormazd's_Plate.jpg[/img]
پای ارمزد قابلیتی است که با آن PRINCE به کمک ELIKA پرش های بزرگی انجام میدهد.این قابلیت شباهت زیادی با ویژگی دست ارمزد دارد.
تصاویری از گیم پلی بازی|
گرافیک|
گرافیک بازی بسیار عالی است بطوری که این سبک گرافیک در کم تر بازی دیده شده است.گرافیک بازی مانند یک نقاشی بسیار زیبا و دلنشین است و استفاده از رنگ های گرم در بازی سبب شده است که حس آرامش عجیبی در شما ایجاد شود.طراحی و مدل سازی شخصیت های بازی نیز با ظرافت تمام انجام شده است.جزئیات صورت شخصیت اصلی و ELIKA هم با توجه به سال انتشار بازی بسیار بالاست به گونه ای که در مقایسه با عناوین هم دوره مانند GTA IV یک سر و گردن بالا تر قرار می گیرد.اما مهم ترین نقطه ی قوت بازی در بخش گرافیک،مربوط به گرافیک هنری این عنوان می شود که در یک کلام بی نظیر است؛البته چند مشکل کوچک در این بخش مشاهده می شود مثل طراحی نه چندان جالب برخی از منظره ها که قابل چشم پوشی اند.در نهایت باید بگویم که این عنوان در بخش گرافیک،در سطح بالایی قرار می گیرد.
موسیقی و صداگذاری|
در بخش صداگذاری عملکرد بازی قابل تحسین است.صداگذاری بی نظیر شخصیت ها که واقعا عالی کار شده است؛به ویژه صداگذاری شخصیت PRINCE با صدای NOLAN NORTH که یکی از دلایل شهرت این صداگذار شده است.همچنین افکت های بازی واقعا عالی و طبیعی هستند،مثل صدای برخورد دو شمشیر با یکدیگر. اما در بخش موسیقی اگرچه موسیقی های بی کلام بسیار زیبا و دلنشینی به گوش می رسد اما به دلیل تعداد کم این موسیقی ها،بعد از مدتی گوش کردن به آن ها برایتان خسته کننده می شود.
نکات مثبت+ : داستان عالی همراه با پایان شکه کننده - گیم پلی متنوع و سرگرم کننده - شخصیت پردازی بی نظیرِ PRINCE
گرافیک زیبا – طراحی عالی شخصیت ها - صداگذاری عالی.
نکات منفی- : تکراری شدن مبارزه با دشمنان معمولی – موسیقی های کم تعداد که پس از مدتی تکراری می شوند – مشکلات کوچک در بخش گرافیک.
داستان:10/10 گیم پلی:9.5/10 گرافیک:9.5/10 موسیقی و صداگذاری:9.5/10
امتیاز کل:9.5/10
بخش پیشنهادات|
این بخش در انتهای هر نقد و بررسی قرار دارد و من در آن به شما چند آهنگ معرفی می کنیم...آهنگ های این هفته :
YAS:AZ MOST KE BAR MOST و SEAN KINGSTON: PARTY ALL NIGHT
!Praise Prince of Persia