امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اوج دیـــوانــگـــی | نقد و بررسی Far Cry 3
#11
ممنون و خسته نباشید. 

فکر کنم «فارکرای 3» آخرین بازی درست‌وحسابی بود از یوبی‌سافت انجام دادم.

ـــــــــــــــــــــــــــ

من اهل ایرادگیری و گوشزد کردن نکات نگارشی تو نقد نیستم و کار بقیه حضرات هستش، اما این مدتی که نقدهای فروم رو می‌بینم خیلی ایراد هست که باعث می‌شه منِ مخاطب نتونم تا ته مطلب رو بخونم. 
به‌عنوان یه شبه‌منتقد حرفم رو کلی می‌زنم، بزرگ‌ترین مشکل نقدها اینه که بیش‌تر مثل پیش‌نمایش می‌مونن تا نقد کردن. این‌که سیر تا پیاز داستان رو از اول تا آخرش بگید اسمش رو نمی‌شه گذاشت «نقد» داستان. می‌شه توضیح داستان. همین که یه نمای کلی از داستان گفته بشه کافیه. بعدش لازمه به نوع روایت، پیچش‌داستانی، شخصیت‌پردازی، میزان موندگاری شخصیت‌ها، پلات داستان و امثالهم پرداخته بشه که خوبن یا بدن و برا این «خوب» و «بد» بودن دلیل اورد. 

یه مشکل هم تو بعضی مقدمه‌ها و اطلاعات بازی هست. تو اطلاعات بازی لازم نیست بگید متای بازی چنده. اصلاً حرکت درستی نیستش مثلاً بگید این بازی از نطر بقیه منتقدان موفق شده و اسم بقیه سایت‌های خارجی رو بیارید برای این‌که نشون بدید یه بازی خوبه. در واقع مثل این می‌مونه آی‌جی‌اِن بیاد تو نقدش بگه: «این بازی آن‌قدر فوق‌العاده است که حتی گیم‌اسپات هم به‌ آن نمره‌ی بالایی داده و هم‌اکنون شاهد میانگین نمرات بالای بازی هستیم.» این اطلاعات رو به‌هیچ‌وجه نباید داد. 
تو بخش «سبک» هم اسم «جهان‌باز» رو نباید بیارید چون جهان‌باز سبک محسوب نمی‌شه. اگه دقت کنید تو ویکی بازی‌ها هم هیچ‌وقت تو سبک اسم جهان‌آزاد رو نمی‌یارن. 

طولانی بودن یه نقد هم ملاک بر برتریش نیست. البته یه نقد طولانی هم می‌تونه سرتاسرش نقد باشه ولی بعضی جاهای متن حس می‌کنم برای کش دادن نوشته شده. الان در حال حاضر و از قدیم‌الایام رسمه هیچ سایت خارجی نمی‌یاد نقدش رو بیش‌تر از 2000 کلمه بنویسه و اکثرشون نهایت 2000 کلمه هستن. نقد بازی‌ها مستقل هم بین 500 تا 1000 کلمه. نقدهای سینما هم حول‌وحوش همین مقدار می‌چرخن.
بخش موسیقی و گرافیک هم دیگه نقش‌شون تو نقدها خیلی‌خیلی کم‌رنگ شده و بیش‌تر به همون گیم‌پلی و داستان و مقدمه می‌پردازن تو نقد. مگر این‌که تو یه بند خیلی یکپارچه بیان موسیقی و گرافیک رو به‌هم پیوند بدن. نقد از انتقاد می‌یاد و وقتی تو اکثر بازی‌های AAA و حتی مستقل گرافیک و موسیقی اون‌قدری خوب هست که جای نقد نذاره، دیگه لازم نیست هی توش یه سری حرف‌های تکراری و خواب‌آور رو اورد در مدح و ستایش این دو بخش. 

در کنار این‌ها تیترها و مقدمه‌های مطالب خیلی قابل‌پیش‌بینی هستش. مقدمه مهم‌ترین بخشه، در واقع هنرمایی یه نویسنده تو نوشتن مقدمه هستش. سعی کنید ابتکار به‌خرج بدید تو مقدمه‌ها و متن‌هاتون که آدم خسته نشه. بهترین راه تقویت نوشتن هم گسترش دایره لغات و اصطلاحات فارسی هستش که با خوندن مقالات نویسنده‌های اسم و رسم‌دار (ترجیحاً اون‌هایی که تو نشریه می‌نویسن) درست می‌شه. کتاب خوندن هم خیلی موْثر هست رو این موضوع. 

این‌ها فعلاً بزرگ‌ترین مشکلاتی هست که تو نقد بیش‌تر دیده می‌شه. البته همه‌ اول راه همچین ایراداتی دارن و به مرور زمان درست می‌شن. 

موفق باشید.
پاسخ
#12
(05-05-2016, 11:20 PM)Punished Snake نوشته است:
ممنون و خسته نباشید. 

فکر کنم «فارکرای 3» آخرین بازی درست‌وحسابی بود از یوبی‌سافت انجام دادم.

ـــــــــــــــــــــــــــ

من اهل ایرادگیری و گوشزد کردن نکات نگارشی تو نقد نیستم و کار بقیه حضرات هستش، اما این مدتی که نقدهای فروم رو می‌بینم خیلی ایراد هست که باعث می‌شه منِ مخاطب نتونم تا ته مطلب رو بخونم. 
به‌عنوان یه شبه‌منتقد حرفم رو کلی می‌زنم، بزرگ‌ترین مشکل نقدها اینه که بیش‌تر مثل پیش‌نمایش می‌مونن تا نقد کردن. این‌که سیر تا پیاز داستان رو از اول تا آخرش بگید اسمش رو نمی‌شه گذاشت «نقد» داستان. می‌شه توضیح داستان. همین که یه نمای کلی از داستان گفته بشه کافیه. بعدش لازمه به نوع روایت، پیچش‌داستانی، شخصیت‌پردازی، میزان موندگاری شخصیت‌ها، پلات داستان و امثالهم پرداخته بشه که خوبن یا بدن و برا این «خوب» و «بد» بودن دلیل اورد. 

یه مشکل هم تو بعضی مقدمه‌ها و اطلاعات بازی هست. تو اطلاعات بازی لازم نیست بگید متای بازی چنده. اصلاً حرکت درستی نیستش مثلاً بگید این بازی از نطر بقیه منتقدان موفق شده و اسم بقیه سایت‌های خارجی رو بیارید برای این‌که نشون بدید یه بازی خوبه. در واقع مثل این می‌مونه آی‌جی‌اِن بیاد تو نقدش بگه: «این بازی آن‌قدر فوق‌العاده است که حتی گیم‌اسپات هم به‌ آن نمره‌ی بالایی داده و هم‌اکنون شاهد میانگین نمرات بالای بازی هستیم.» این اطلاعات رو به‌هیچ‌وجه نباید داد. 
تو بخش «سبک» هم اسم «جهان‌باز» رو نباید بیارید چون جهان‌باز سبک محسوب نمی‌شه. اگه دقت کنید تو ویکی بازی‌ها هم هیچ‌وقت تو سبک اسم جهان‌آزاد رو نمی‌یارن. 

طولانی بودن یه نقد هم ملاک بر برتریش نیست. البته یه نقد طولانی هم می‌تونه سرتاسرش نقد باشه ولی بعضی جاهای متن حس می‌کنم برای کش دادن نوشته شده. الان در حال حاضر و از قدیم‌الایام رسمه هیچ سایت خارجی نمی‌یاد نقدش رو بیش‌تر از 2000 کلمه بنویسه و اکثرشون نهایت 2000 کلمه هستن. نقد بازی‌ها مستقل هم بین 500 تا 1000 کلمه. نقدهای سینما هم حول‌وحوش همین مقدار می‌چرخن.
بخش موسیقی و گرافیک هم دیگه نقش‌شون تو نقدها خیلی‌خیلی کم‌رنگ شده و بیش‌تر به همون گیم‌پلی و داستان و مقدمه می‌پردازن تو نقد. مگر این‌که تو یه بند خیلی یکپارچه بیان موسیقی و گرافیک رو به‌هم پیوند بدن. نقد از انتقاد می‌یاد و وقتی تو اکثر بازی‌های AAA و حتی مستقل گرافیک و موسیقی اون‌قدری خوب هست که جای نقد نذاره، دیگه لازم نیست هی توش یه سری حرف‌های تکراری و خواب‌آور رو اورد در مدح و ستایش این دو بخش. 

در کنار این‌ها تیترها و مقدمه‌های مطالب خیلی قابل‌پیش‌بینی هستش. مقدمه مهم‌ترین بخشه، در واقع هنرمایی یه نویسنده تو نوشتن مقدمه هستش. سعی کنید ابتکار به‌خرج بدید تو مقدمه‌ها و متن‌هاتون که آدم خسته نشه. بهترین راه تقویت نوشتن هم گسترش دایره لغات و اصطلاحات فارسی هستش که با خوندن مقالات نویسنده‌های اسم و رسم‌دار (ترجیحاً اون‌هایی که تو نشریه می‌نویسن) درست می‌شه. کتاب خوندن هم خیلی موْثر هست رو این موضوع. 

این‌ها فعلاً بزرگ‌ترین مشکلاتی هست که تو نقد بیش‌تر دیده می‌شه. البته همه‌ اول راه همچین ایراداتی دارن و به مرور زمان درست می‌شن. 

موفق باشید.

سلام 

ممنون از شما که زحمت کشیدید و توضیح دادید S0 (29)

همه‌ی حرفاتونو قبول دارم و جای حرفی نیست، درمورد گرافیک و موسیقی هم درست میگید چون وقتی کامل و عالی باشه دیگه چیزی برای گفتن نمیمونه و اونطور که شما گفتید یعینی همه ی موضوع ها رو با هم بگیم بهتره ولی چون مقاله ی من موضوع ها رو به ترتیب گفته بودم مجبور شدم برای اینکه ظاهر کلی مقاله بهم نخوره، مثال بزنم یا یه چیزایی بگم که طولانی تر شه

در کل از شما ممنونم و واقعا به یکی که بیاد و اینجور مسائل رو توضیح بده نیازه البته تعداد کمی هستن و همین باعث میشه خیلی ها پیشرفت نکنن و اصلا نوشتن رو بزارن کنار

بازم از شما ممنونم S0 (29)
پاسخ
#13
مقاله خیلی بود خسته نباشید 
حالا به جز عالی بودن فارکرای 3 که یکی از بهترین بازی های نسل قبل هست  این واس چی بود واقعا دیوانه تر از واس نداریم کلا بازی خوبی بود
[تصویر:  ceb35c2332302.jpg]
پاسخ
#14
Far Cry 3 از نظر من بهترین بازی بود که من توی نسل هفت انجام داده بودم (البته نتونستم TLOU رو تجربه کنم)
حتی ویچر 3 و GTAV هم به جذابیت FC3 نبودند ولی متاسفانه یوبی‌سافت فاتحه این فرانچایز رو خوند Wall
من این بازی رو سالی دو بار انجام میدم دیگه خودتون حساب کنید چقدر میشه
به نظر من موسیقی متن بازی خیلی قشنگ بود و اصلا ضعفی نداشت
[font=GFRegular, 'Helvetica Neue', HelveticaNeue, Arial, sans-serif]The chain of retaliation is what will truly bind this board together as one[/font]

پاسخ
#15
Did i ever tell you what the definition of insanity is?
من هم از نسخه 3 و هم از دوتا ریمسترش(!) تو نسل هشت لذت بردم.
نقد زیبایی بود. خسته نباشید. به نظر من انتخاب داستانیش بیشتر ایراد حساب می‌شد. اینکه آخر داستان بهت بگه برای پایان خوب کلیک راست برای پایان بد کلیک چپ کن خیلی جالب نیست. در ضمن فکر کنم اگه به جای تلپورت از fast travel استفاده کنید بهتر باشه.
[تصویر:  tv0b_icarus_landing_system_by_ashwyerio-d6vcvnw.jpg]
پاسخ
#16
(05-06-2016, 07:26 AM)masterpourya نوشته است:
Far Cry 3 از نظر من بهترین بازی بود که من توی نسل هفت انجام داده بودم (البته نتونستم TLOU رو تجربه کنم)
حتی ویچر 3 و GTAV هم به جذابیت FC3 نبودند ولی متاسفانه یوبی‌سافت فاتحه این فرانچایز رو خوند Wall
من این بازی رو سالی دو بار انجام میدم دیگه خودتون حساب کنید چقدر میشه
به نظر من موسیقی متن بازی خیلی قشنگ بود و اصلا ضعفی نداشت

سلام

بله درست میگید کلا یوبی سافت فاتحه‌ی همه‌ی فرانچایزهاشو خوند

ولی به نظرم موسیقی بازی در بخش اسرار آمیزش، میتونست بهتر باشه نه اینکه بد بود ولی میتونست بهتر هم باشه

ممنون از نظرتون S0 (29)

(05-06-2016, 12:09 PM)Venom snake نوشته است:
Did i ever tell you what the definition of insanity is?
من هم از نسخه 3 و هم از دوتا ریمسترش(!) تو نسل هشت لذت بردم.
نقد زیبایی بود. خسته نباشید. به نظر من انتخاب داستانیش بیشتر ایراد حساب می‌شد. اینکه آخر داستان بهت بگه برای پایان خوب کلیک راست برای پایان بد کلیک چپ کن خیلی جالب نیست. در ضمن فکر کنم اگه به جای تلپورت از fast travel استفاده کنید بهتر باشه.

سلام

بله درسته هم امکان داره این قابلیت خوب باشه هم بد ولی بهتر بود که تو اواسط بازی هم میبود، ولی من به عنوان یه عنصر سبک نقش آفرینی ذکرش کردم

ممنون از نظرتون S0 (29)
پاسخ
#17
نقد بسیار جالبی بود! یک سری ایردات داشت که دوستان بهش اشاره کردن.
فقط در جوابِ جوابی که به اقای خلفیان دادی بگم که فونت پیش فرض انجمن از زیبایی خاصی برخوردار هستش، پس بهتره که فونت رو کوچیک یا بزرگ نکنید چون از زیبایی کارتون میگیره و خواننده فکر میکنم نقد از اون چیزی که هست زیاد تره و میگه یا بعدا میخونم یا نقد رو نصفه میخونه. با بولد موافقم چون باید موضوع بندتون رو با بولد کردن مشخص کنید و کار درستی انجام دادید  S0 (62) S0 (24)
بازم ممنون بابت نقدتون - به امید پیشرفت روز افزونتون شایان جان بدرود  S0 (29)
پاسخ
#18
(05-06-2016, 10:14 PM)maziyarr نوشته است: نقد بسیار جالبی بود! یک سری ایردات داشت که دوستان بهش اشاره کردن.
فقط در جوابِ جوابی که به اقای خلفیان دادی بگم که فونت پیش فرض انجمن از زیبایی خاصی برخوردار هستش، پس بهتره که فونت رو کوچیک یا بزرگ نکنید چون از زیبایی کارتون میگیره و خواننده فکر میکنم نقد از اون چیزی که هست زیاد تره و میگه یا بعدا میخونم یا نقد رو نصفه میخونه. با بولد موافقم چون باید موضوع بندتون رو با بولد کردن مشخص کنید و کار درستی انجام دادید  S0 (62) S0 (24)
بازم ممنون بابت نقدتون - به امید پیشرفت روز افزونتون شایان جان بدرود  S0 (29)

سلام

همه حرفات درسته، منتهی از لهن شما خوشم اومد و حتما رعایت میکنم ولی بعضی ها جوری با آدم صحبت میکنن و ایراد میگرن و دستور میدن به جای اینکه راهنمایی کنن
پاسخ
#19
(05-06-2016, 10:25 PM)Punks Never Die نوشته است:
(05-06-2016, 10:14 PM)maziyarr نوشته است: نقد بسیار جالبی بود! یک سری ایردات داشت که دوستان بهش اشاره کردن.
فقط در جوابِ جوابی که به اقای خلفیان دادی بگم که فونت پیش فرض انجمن از زیبایی خاصی برخوردار هستش، پس بهتره که فونت رو کوچیک یا بزرگ نکنید چون از زیبایی کارتون میگیره و خواننده فکر میکنم نقد از اون چیزی که هست زیاد تره و میگه یا بعدا میخونم یا نقد رو نصفه میخونه. با بولد موافقم چون باید موضوع بندتون رو با بولد کردن مشخص کنید و کار درستی انجام دادید  S0 (62) S0 (24)
بازم ممنون بابت نقدتون - به امید پیشرفت روز افزونتون شایان جان بدرود  S0 (29)

سلام

همه حرفات درسته، منتهی از لهن شما خوشم اومد و حتما رعایت میکنم ولی بعضی ها جوری با آدم صحبت میکنن و ایراد میگرن و دستور میدن به جای اینکه راهنمایی کنن
فعلا خودم رو در سطحی نمیبینم که بخوام ایراد بگیرم از نقد کسی ولی وظیفه هر آدم اینه که به هم نوع خودش به درستی و روی باز کمک کنه! اگه بخواییم با حرف های تندمون همدیگرو بکوبیم و... که اصلا الگوریتم زندگی بهم میخوره!  S0 (29)
پاسخ
#20
(05-06-2016, 10:25 PM)Punks Never Die نوشته است:
(05-06-2016, 10:14 PM)maziyarr نوشته است: نقد بسیار جالبی بود! یک سری ایردات داشت که دوستان بهش اشاره کردن.
فقط در جوابِ جوابی که به اقای خلفیان دادی بگم که فونت پیش فرض انجمن از زیبایی خاصی برخوردار هستش، پس بهتره که فونت رو کوچیک یا بزرگ نکنید چون از زیبایی کارتون میگیره و خواننده فکر میکنم نقد از اون چیزی که هست زیاد تره و میگه یا بعدا میخونم یا نقد رو نصفه میخونه. با بولد موافقم چون باید موضوع بندتون رو با بولد کردن مشخص کنید و کار درستی انجام دادید  S0 (62) S0 (24)
بازم ممنون بابت نقدتون - به امید پیشرفت روز افزونتون شایان جان بدرود  S0 (29)

سلام

همه حرفات درسته، منتهی از لهن شما خوشم اومد و حتما رعایت میکنم ولی بعضی ها جوری با آدم صحبت میکنن و ایراد میگرن و دستور میدن به جای اینکه راهنمایی کنن
سلام
دوست عزیز Punks Never Die
من تمام نظرات پست شما رو چک کردم. به شخصه لحن نامناسب و دستوری و ... تو هیچکدوم نظر ها ندیدم. مشکل شما دقیقا چیه؟ اینکه یکی وقت گذاشته و نقد شما رو مطالعه کرده و چهار بند واستون مشکلات نقد رو به زیبایی و با لحن دوستانه توضیح داده، بده؟ دیگه این نهایت لحن مودبانه ای بود که من در تحلیل آقای Punished Snake دیدم. دستشونم درد نکنه. در ضمن ایرادگیری و راهنمایی تقریبا یه چیزن. بستگی به دید خود طرف مقابل داره که کدومشون رو می بینه! البته گاهی راهنمایی با تمسخر و ترول همراهه که اون قضیه اش جداست... خلاصه که زحمت کسایی رو که سعی می کنن شما رو با مشکلاتتون رو به رو کنن، قدر بدونید. اگرم دوست ندارید کسی راهنمایی تون کنه و ایراداتون رو بگیره، آخر نقد به این موضوع اشاره کنید.
خسته نباشید
[تصویر:  peter_popken_03.jpg]
!Praise Prince of Persia
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد و بررسی بازی مافیا officialamir 1 1,989 05-10-2023, 04:01 PM
آخرین ارسال: برنا زرین
  بررسی بازی The Quarry : فیلم خوب، بازی معمولی علی امینی 0 1,100 06-14-2022, 03:46 PM
آخرین ارسال: علی امینی
  بررسی بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga ساسان گیمر 0 1,122 04-18-2022, 11:40 AM
آخرین ارسال: ساسان گیمر
  زنگ ورزش | نقد و بررسی FIFA 14 White Fang 23 8,556 02-28-2022, 03:36 PM
آخرین ارسال: alireza663
  نقد و بررسی گوشی سامسونگ a51 pishrotech 0 1,275 10-20-2021, 07:48 PM
آخرین ارسال: pishrotech

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان