امتیاز موضوع:
  • 9 رأی - میانگین امتیازات: 4.11
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اژدهازاده‌ی تمام نشدنی! | نقد و بررسی عنوان The Elder Scrolls V: Skyrim
#1
با اصطلاح " کلمات در وصف آن ناکام هستند. " آشنایی دارید ؟


شاید این جمله‌ی برگزیده‌ای باشد که بتوانیم به عنوان مقدمه‌ای برای شاهکاری همچون TES V: Skyrim استفاده کنیم ! عنوانی که در تاریخ 11 نوامبر 2011 توسط Bethesda Softworks منتشر شد و هم‌اکنون هم از آن به عنوان شاهکاری برای تاریخِ بازی‌های رایانه‌ای نام می‌برند !
حیرت‌انگیز است ! حدود 4 سال از انتشار رسمی این بازی می‌گذرد اما حتی با وجودِ نداشتن قابلیت مولتی‌پلیر هم، تعداد پلیرهای فراوانِ این بازی در جهان جای بحثِ بسیار دارد . هزاران هزار مادهای گوناگون گرافیکی، داستانی و جانبی که هنوز هم توسط گیمران و برنامه‌نویس‌ها در فضای اینترنت منتشر می‌شود، موفقیت این عنوان را ثابت می‌کند ! شاید بشود گفت بهترین کلمه‌ای که در وصف این بازی می‌توان استفاده کرد این است : "تمام نشدنی" !


[تصویر:  087oi6t00of16mahu1oz.png]
  • نام کامل: The Elder Scrolls V: Skyrim
  • سازنده: Bethesda Game Studios
  • ناشر: Bethesda Softworks
  • پلتفرم‌ها: PlayStation 3, Xbox 360, Microsoft Windows
  • تاریخ انتشار: November 11, 2011
 
 
سری Elder Scrolls ها همیشه خاطراتی از سبک نقش‌آفرینیِ متفاوتی برای ما رقم زدند. حتما Oblivion را بخاطر دارید ؟ عنوانی از این سری که در سال 2006 منتشر شد، که اتفاقاََ موفقیتِ قابل‌توجه‌ای برای این سری رقم زد. حال Bethesda با محصولی کامل تر و بهینه تر برمی‌خیزد. اسکایریم! سبک نقش‌آفرینی همواره از پرطرفدار ترین سبک‌ها در بین گیمران به شمار می‌رود ، آیا عنوانی با چنین اختیاراتِ بی‌نقص در نقش‌آفرینی و همچنین گیم‌پلی جذاب در کنارِ دنیایی با چنین وسعت عظیم، نهایت قدرت و موفقیت این بازی را نشان نمی‌دهد ؟
 
[تصویر:  86ds9cs7k8yjrf3awyix.jpg]
- نبرد با اژدها! حس واقعی اژدهازادگی را منتقل می‌کند ! -
 
  • داستان
 
داستان بازی در جهانِ Tamriel و سرزمینی به نام Skyrim اتفاق می‌افتد، 200 سال بعد از Oblivion . ماجرا از آنجایی شروع می‌شود که آلفریک استرمکلاک (Ulfric Stormcloak) ، بزرگ‌پادشاه (High King) را می‌کشد. و این واقعه ، هرج و مرج و جنگ‌های داخلی را در اسکایریم پدید می‌آورد. عده‌ای از طرف امپراطوری Tamriel به این سرزمین آمده‌اند، این عده که خود را Imperials می‌نامند، معقدند که اسکایریم نیز جزوی از سرزمینِ امپراطوریست، اما در سمت دیگر اکثرِ بومی‌های اسکایریم که خود را Nord می‌نامند، مخالفت می‌کنند و عقیده دارند که اسکایریم یک منطقه‌ی آزاد است. اما فقط این نیست! مشکل واقعی و داستان اصلی زمانی شروع می‌شود که شما به همراه چند تن از غریبه‌های Stormcloak توسط Imperial ها دستگیر شدید و به محل اعـ ـدام می‌روید. اما دستگیری شما کاملا اشتباهی و از بخت و اقبال بد شماست! زیرا شما فقط یک رهگذر بودید و هیچ ارتباطی با این موضوع نداشته‌اید. بگذریم... به محل اعـ ـدام می‌رسیم، مامورها به ترتیب اسامی را می‌خوانند. نوبت به شما می‌رسد ، جلو می‌آیید ، خود را معرفی می‌کنید ، مامورها به بی‌گناهی شما پی می‌برند اما همچنان مسر به رای قبلی خود هستند. سر شما به زیر تبر قرار می‌گیرد، جلاد تبر خود را به قصد ضرب بالا می‌آورد ، اما ناگهان تاریکی، پیکر خوفناک خود را نمایان می‌کند و مصیبت اصلی وارد می‌شود ! اژدها! اژدها به شهر حمله می‌کند و همه به سمت خانه‌هایشان فرار می‌کنند ! یکی از سربازان Stormcloak که این واقعه را معجزه‌ای از طرف خدایان برای نجات ایشان از اعـ ـدام می‌داند ، به شما راه فرار را نشان می‌دهد . شما موفق می‌شوید از صحنه‌ی اعـ ـدام بگریزید و به Whiterun می‌روید. ماجرای اصلی آنجاست که شما به همراه تعدادی از سربازان Whiterun موفق می‌شوید اژدهایی را در نزدیکی این شهر بکُشید. پس از مرگ اژدها، روح او وارد بدن شما می‌شود. و آنجاست که همه‌ی حاضرین در آن صحنه، همزمان فقط یک کلمه را زمزمه می‌کنند: " اژدها زاده ! " از آن پس شما به هویت اصلی خود پی می‌برید و می‌فهمید چه مسئولیت سنگینی بر قبال شماست. کشتن ابر اژدها ، رهبر اژدهایان ، " Alduin " . داستان بازی پیچ و خم بسیاری دارد ، حتی جدا از داستان اصلی، داستان‌های فرعی هم هستند که حقیقتا نمی‌شود از جذابیت آنها هم گذشت! اما گاهی هم کمی نپختگی در جریان داستان بازی دیده می‌شد که نمی‌توان سرسری از آنها هم گذشت.
نمره بخش داستانی: 8.5 از 10
 


[تصویر:  oqhkqyo5wswmyg76aa2r.jpg]
- طبیعت بی‌نظیر اسکایریم -
  • گرافیک
 
از مهم ترین عناصر موفق برای یک عنوان، ظاهر آن است! همانطور که ظاهر در تمام زمینه‌ها همیشه حرف اول را می‌زند. ظاهر باید طوری باشد که ما آن را حس کنیم. اسکایریم از موتور جدید Bethesda استفاده می‌کند، موتوری که برای اولین بار روی این عنوان استفاده شد. طبیعت و وسعت این بازی حیرت‌انگیز است! جنگل‌های زیبا ، آبشار های خیره کننده ، دشت‌های وصیع و ... قطعات زیبایی پازلِ این بازی را پدید می‌آورند. اما همیشه در پازل‌ها ، گاهی قطعات گمشده و نادیده گرفته‌ای هم وجود دارند. وجود برخی باگ‌ها در این بازی به وضوح دیده می‌شود ، که البته فکر می‌کنم برای چنین وسعت و اختیاری که در اختیار پلیر قرار می‌دهد طبیعی باشد. مشکلات گرافیکی و باگ‌های متعدد این بازی را می‌توان با پچ های مختلف بعد از ریلیز بازی رفع کرد اما باز هم کافی نیست. گاهی کمی باگ می‌تواند از کیفیت مطلوب یک بازی به صورت قابل توجه‌ای بکاهد. اما باز هم نمی‌توانیم نکات مثبت گرافیکی این شاهکار را نادیده بگیریم ! طراحی هنری این بازی بی‌نظیر است ! طبیعت دیوانه‌کننده ، طراحی بی نقص موجودات و نژادهای مختلف ، جزئیات خیره‌کننده‌ی اشیاء و آیتم های بازی و... .
نمره بخش گرافیک: 8 از 10



[تصویر:  b4oe3wsltfhjwa53exwp.jpg]
- شفق‌های قطبی چشم‌گیر بازی هنگام شب، دیوانه کننده نیست ؟! -
  • موسیقی و صداگذاری
می‌رسیم به بخش حیرت‌انگیز دیگر بازی ، موسیقی و صداگذاری! به یک رستوران در بازی می‌رویم. موسیقی پس‌زمینه ، صدای پختِ غذا ، نوشیدن مشروبـ ـات توسط NPC ها ، خُرد شدن و جویده شدن نان و... همه و همه حس واقع‌گرایانه‌ی محیط را به گیمر منتقل می‌کنند. اما فقط این نیست. تنوع صدا در نقاط مختلف این سرزمین فوق‌العادست. صدای سوز و طوفان در قسمت‌های برفی و کوهستانی اسکایریم ، صدای زیبا و گوش‌نواز آبشار ها در قسمت‌های آبی ، صدای پرندگان ، نسیم‌ها و... . باز هم صداگذاری بی‌نظیر بازی فقط در این موارد خلاصه نمی‌شود ! تنوع مکالمات در میان تمام شخصیت‌های بازی به قدری زیاد است که شما با کمی گشت و گذار بین شهرهای این سرزمین کاملا متوجه این موضوع خواهید شد. موسیقی بی نقص بازی هم که جای خود ! فقط همین را بگویم که شاید بار ها تجربه کرده باشید که جذابیت موسیقی اصلی در مِنوی بازی شما را به قدری جذب می‌کند که هرگز نمی‌خواهید از مِنو خارج شوید ! جدا از موسیقی اصلی، موسیقی‌های فرعی نیز دنیای خود را دارد ! موسیقی آرام و خوفناک در غار ها ، موسیقی هیجان‌انگیز و اکشن در هنگام نبرد های تن به تن ، موسیقی زیبا و آرامش‌بخش در میانِ طبیعت ، حتی موسیقی پس‌زمینه در رستوران‌ها که توسط مطرب نواخته می‌شود. حقیقتاََ که این قسمت از عنوان هیچ نقدی درش وارد نیست ! موسیقی این بازی توسط آقا Jeremy Soule ساخته شده است، می‌توانید آلبوم‌های کامل این بازی را از سایت گیمفا و این لینک دریافت نمایید.
نمره بخش موسیقی و صداگذاری: 10 از 10


[تصویر:  zvv0fhgppuhmhxnhr6jt.jpg]
- می‌دانم، تو یک ماجراجو مثل من بودی، تا زمانی که... لطفا تمامش کن ! -


  • گیم‌پلی
اسکایریم نیز مانند عناوین قدیمی Bethesda از استراتژی خاص خود بهره می‌برد و سنت‌شکنی نکرده است. عناوینی همچون Oblivion. شما در ابتدا با گزینه‌های متنوعی که در اختیار شما قرار می‌گیرد قادرید شخصیت خود را آن طور که می‌پسندید بسازید. تنوع نژاد و جزئیات در این انتخابات به قدری کافیست که هرگز از تکرار دوباره‌ی این مراحل سیر نمی‌شوید. حتی با اتمام مراحل اصلی بازی، تعداد Quest های فرعی آنقدر زیاد و غیر قابل شمارش است که به نحوی می‌توان در وصفش واژه‌ی "بی‌نهایت" را به کار برد ! شما هرگز از اتمام این مراحل سیر نخواهید شد زیرا مراحل بازی بی‌نهایت هستند ! تنوع انتخابات همانطور که در سری نسخه‌های Elder Scrolls وجود دارند ، اینجا هم به وضوح دیده می‌شود. شما در سرزمین اسکایریم کارهای زیادی برای انجام دارید. می‌توانید زره‌ای به تن کرده، شمشیر خود را تیز نموده، و نقش یک سرباز یا جنگجو را به دوش بکشید. حتی در وجهِ دیگری می‌توانید یک قاتل یا مزدور شوید. یا شاید اصلا نیازی به خشونت نباشد! شمشیر خود را غلاف می‌کنید ، شب هنگام وارد یک خانه می‌شوید و کاملاََ مخفیانه به وسایل خانه دستبرد می‌زنید و اموالشان را می‌دزدید ، اینطور شما به یک دزد تبدیل میشوید ! یا حتی می‌توانید به دشت و کوهستان زده و با آموزش فنون مختلف جادوگری، خود را تبدیل به یک جادوگر ماهر و کاربلد کنید ! راه‌های بسیاری در این سرزمین وجود دارند که تجربه‌ی هرکدام از آن ها عاری از لطف نیست. یکی از نکات عجیب و حیرت‌انگیز در بخش گیم‌پلی بازی، کتاب‌های درون بازی‌ـست. تنوع و تعداد این کتاب ها آنقدر زیاد است که خواندن تمام این کتاب‌ها مدت بسیار زیادی را می‌گیرد. هزاران کتاب گوناگون هرکدام با بیش از 50 صفحه که حتی برخی از آن‌ها کم پیدا هستند و نمی‌توانید در کتاب‌خانه‌ها آن ها پیدا کنید. برای پیدا کردن این کتاب‌ها باید به کوهستان ها زده و سرما و طوفان را پشت سر بگذارید، یا در تاریک‌ترین غارهای اسکایریم به جستجو بپردازید، اما مراقب باشید! غارهای تاریک اسکایریم هیچگاه امن نبوده‌اند، هر لحظه ممکن است یک هیولای خوفناک از درونِ تاریکی به سمت شما هجوم بیاورد و... بـوم ! مهارت‌های متنوع و مختلفی در بازی دیده می‌شود. از جمله این مهارت‌ها می‌توان به مهارت تیراندازی ، شمشیرزنی با یک دست، شمشیرزنی با دو دست، جادوگری یا حتی مهارت‌ اجتماعی اشاره کرد. مهارت اجتماعی؟ شاید پیش خود معنای دقیق این کلمه را درک نکرده‌اید. برایتان می‌گویم! فرض کنید وارد یک فروشگاه اسلحه‌فروشی می‌شویم، از میان اسلحه‌ها ، خنجر شیشه‌ای (Glass Dagger) را انتخاب میکنیم، قیمت آن 500 سکه است. اما ما به راحتی با افزایش حرفه‌ی اجتماعی و مهارت سخن خود می‌توانیم قیمت سلاح را تا 350 سکه پایین بیاوریم! مهارت‌های دیگری نیز وجود دارد مانند مهارت "دزدکی حرکت کردن" (Sneak) که در سرقت‌های مخفیانه و حرکات پنهانی به ما کمک می‌کند. گیم‌پلی این بازی به قدر عجیبی اعتیاد آور است. همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردم، حدود 4 سال تا امروز از تاریخ انتشار این عنوان می‌گذرد اما هنوز بازی‌بازان از ادامه‌ی تجربه‌ی این شاهکار سیر نمی‌شوند. در کنار این همه جذابیت در گیم‌پلی ، ضعف‌های کوچکی نیز در این بخش موجودند که در میان‌ آن‌ها می‌توان به هوش مصنوعی پایین NPC ها اشاره کرد. اگر یکبار این کار را تجربه کرده باشید متوجه این موضوع خواهید شد : هنگام روز وارد یک کمپ دشمن شده و تصمیم میگیرید مخفیانه چیزی بدزدید یا شخص خاصی را به قتل برسانید. متاسفانه تنها اثری که در گیم‌پلیِ دزدکی حرکت کردن یا Sneak وجود دارد ، مهارت آن است که شما با افزایش عددیِ آن، حتی می‌توانید در روشنایی روز در مقابل چشمان سربازان دشمن دزدکی حرکت کنید بدونِ اینکه حتی ذره‌ای وجود شما را احساس کنند ! یا مثال دیگری درموردِ هوش مصنوعی پایین این بازی می‌زنم. اژدهایی به شهر Winterhold حمله می‌کند ، مردم به سمت خانه‌هایشان فراری‌اند و شما به همراه چند تن از نگهبانان و جادوگران شهر به مبارزه با اژدها می‌تازید ، هوش مصنوعی NPC ها در این موارد به قدری پایین است که فقط کافیست ترکشی از جادوی شما که به سمت اژدها پرتاب شده ، به گوشه‌ای از زره یکی از نگهبانان شهر بخورد... کل شهر، اژدها را بیخیال شده و به شما هجوم می‌آورند! البته طراحی هوش مصنوعی برای چنین دنیای عظیمی با این تعداد NPC های غیر قابل شمارش که هرکدام برای خودشان داستانی دارند ، کار بسیار دشواریست، اما از Bethesda انتظار می‌رفت کمی بیشتر در این موارد تمرکز کند تا ما شاهد برخی قسمت‌های خشک بازی نباشیم.
نمره بخش گیم‌پلی: 9 از 10



[تصویر:  q4e8zf9hk9siuetj507n.jpg]
- غول‌ها ، یکی از مخلوقات عظیم‌الجثه‌ی اسکایریم -



  • نتیچه‌گیری
اسکایریم عنوانی کم‌نقص است. کم‌نقص از این لحاظ که نکات مثبت بازی حتی اجازه‌ی کمی تامل درمورد نکات منفی که به وضوح در جریان بازی دیده می‌شود را نمی‌دهد ! صداگذاری خارق‌العاده ، گرافیک خیره‌کننده ، داستان جذاب و گیم‌پلی اعتیادآور در کنار باگ‌های گرافیکی و هوش مصنوعی پایین شخصیت‌ها ، ترکیبی دوست‌داشتنی از یک شاهکار خارق‌العاده و پُرباگ برای ما رقم زده است! قطعا عنوان "اسکایریم" یکی از شاهکارهای تاریخ بازی‌های رایانه‌ایست! حداقل یک‌بار تجربه‌ی این شاهکار برای هر گیمری الزامی می‌باشد .


[تصویر:  j7ojwe93e0ch7kt2mko0.jpg]

( نوشتن این نقد برای بنده چیزی حدود 5 ساعت زمان برد ، لطفا در صورت کپی ذکر منبع رو فراموش نکنید. سپاس )
[تصویر:  04uigg5da65b7inl96yk.jpg]
-
" .Tragedy Is Invisible. People Turn Away From It "
پاسخ
#2
مقاله ی بسیار جالبی بود. فقط یه چند نکته که دوست دارم بگم:

یکی اینکه بهتره به جای گفتن کلماتی مثل " ماد " معادل انگلیسی شون رو به کار ببری. این جوری بهتر جلوه می کنه!

دوم اینکه اگه نگی " مولتی پلیر " بهتره. به هر حال این یه واژه ی انگلیسیه! اگه بگی چند نفره زیبا تره.

سوم این که در طول نقد بارها و بارها علامت " ! " دیدم که زیاد جالب نیست! درسته باشه خوبه ولی زیاد از حد یه کم زیبا جلوه نمی کنه.

راستش در بخش گرافیک با کلمه ی " ظاهر " زیاد حال نکردم و به نظرم اگه معادلاشو به کار ببری بهتر بشه ( در همین بخش به اشتباه نوشتی توجه‌ای در حالی که باید توجهی باشه.)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
می دونم که این نکاتی که گفتم خیلی سخت گیرانه است ولی برای این که نقدت در حد پرفکت باشه رعایتشون لازمه!

به جرئت می تونم بگم که از بین نقد های منتشر شده، جذاب ترین نقدی بود که خونده بودم. اصولا نویسنده های مبتدی برای اولین نقدهاشون این چنین کلمات زیبایی به کار نمی برن ولی با نقد شما خیلی حال کردم.
اینکه در پایان هر بخش هم نمره ی مربوطه رو گفتی برام جالب بود.

در کل عالی بود. خسته نباشی :)
پاسخ
#3
(03-20-2015, 04:59 PM)M-ahmady نوشته است: مقاله ی بسیار جالبی بود. فقط یه چند نکته که دوست دارم بگم:

یکی اینکه بهتره به جای گفتن کلماتی مثل " ماد " معادل انگلیسی شون رو به کار ببری. این جوری بهتر جلوه می کنه!

دوم اینکه اگه نگی " مولتی پلیر " بهتره. به هر حال این یه واژه ی انگلیسیه! اگه بگی چند نفره زیبا تره.

سوم این که در طول نقد بارها و بارها علامت " ! " دیدم که زیاد جالب نیست! درسته باشه خوبه ولی زیاد از حد یه کم زیبا جلوه نمی کنه.

راستش در بخش گرافیک با کلمه ی " ظاهر " زیاد حال نکردم و به نظرم اگه معادلاشو به کار ببری بهتر بشه ( در همین بخش به اشتباه نوشتی توجه‌ای در حالی که باید توجهی باشه.)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
می دونم که این نکاتی که گفتم خیلی سخت گیرانه است ولی برای این که نقدت در حد پرفکت باشه رعایتشون لازمه!

به جرئت می تونم بگم که از بین نقد های منتشر شده، جذاب ترین نقدی بود که خونده بودم. اصولا نویسنده های مبتدی برای اولین نقدهاشون این چنین کلمات زیبایی به کار نمی برن ولی با نقد شما خیلی حال کردم.
اینکه در پایان هر بخش هم نمره ی مربوطه رو گفتی برام جالب بود.

در کل عالی بود. خسته نباشی  :)

سپاس مبین جان ،

توی دو نکته‌ی اول و دوم منظورت به کار بردن معالات پارسیِ اصطلاحاته دیگه؟ بله درست میگی، درسته این قانون رو در اکثر قسمت‌های مقاله رعایت کردم اما چند جاش همین اشکالو داره که دفعه بعدی سعی می‌کنم بیشتر روی این مورد کار کنم.

در مورد نکته سوم هم؛ من اتفاقا مثل تو خیلـــی روی این نکته تاکید دارم و حساسم ! همین علامت تعجب ! اگه نگاه کنی میبینی من تو بعضی از قسمت‌های مقاله یه سری از جاهایی که باید این علامت رو میزاشتم رو نزاشتم ! چون دوست ندارم از این علامت زیاد استفاده شه توی مقاله‌هام. ولی خُب چون یه سری از مقاله‌های نقدِ من کمی هم با چاشنیِ طنز همراهه مجبورم یه سری جاهاش از این " ! " استفاده کنم چون در غیر این صورت یه جورایی خشک به نظر میاد حرفام .

بله حرفت درسته ، توجهی صحیحه ، اشتباه املایی بنده بود .

--------------------------------------------------------


خواهش می‌کنم... بنده نقدها و نکات شما رو به چشم "پیشرفت" نگاه می‌کنم
و مطمئنم شما از روی دلسوزی این نکات رو برام ذکر میکنی




مرسی ، شما لطف داری
با اینکه مقاله‌ی بنده توسط شما و دوستان مورد قبول واقع شده ،
بازم سعی میکنم هر روز بهتر و بهتر شم .
البته با پشتیبانی و تشویق شما !
به هر حال این حرف‌های شما برای من یک نوع انرژی مثبته و واسه ادامه‌ی راه خیلی بهم انگیزه میده! سپاس!
[تصویر:  04uigg5da65b7inl96yk.jpg]
-
" .Tragedy Is Invisible. People Turn Away From It "
پاسخ
#4
تکرار می کنم که یکی از بهترین نقد هایی بود که توی فروم دیدم.

بدون شک شما استعداد خیلی زیادی داری و نباید با این ایرادهایی که من گفتم نا امید بشی

اینایی هم که من گفتم خیلی سخت گیرانه است و من به این دلیل گفتم که برای نقد های بعدیت هیچ گونه اشکالی نداشته باشی.

درمورد علامت تعجب، هر چقدر هم جمله ی تاکیدی داشته باشی اگه سعی کنی جمله ها رو کوتاه و گیراتر کنی مطمئنا هم خواننده لذت می بره و هم کیفیت نوشته بالا میره. اینجوری کمتر هم از اون علامت استفاده میشه.
پاسخ
#5
(03-20-2015, 05:34 PM)M-ahmady نوشته است: تکرار می کنم که یکی از بهترین نقد هایی بود که توی فروم دیدم.

بدون شک شما استعداد خیلی زیادی داری و نباید با این ایرادهایی که من گفتم نا امید بشی

اینایی هم که من گفتم خیلی سخت گیرانه است و من به این دلیل گفتم که برای نقد های بعدیت هیچ گونه اشکالی نداشته باشی.

درمورد علامت تعجب، هر چقدر هم جمله ی تاکیدی داشته باشی اگه سعی کنی جمله ها رو کوتاه و گیراتر کنی مطمئنا هم خواننده لذت می بره و هم کیفیت نوشته بالا میره. اینجوری کمتر هم از اون علامت استفاده میشه.

شما لطف داری ... تشکر S0 (74)
[تصویر:  04uigg5da65b7inl96yk.jpg]
-
" .Tragedy Is Invisible. People Turn Away From It "
پاسخ
#6
مقدمتون عالی و بی نظیر بود-این بازی واقعا پایان ناپذیره…
[تصویر:  STALKER_2.jpg]
پاسخ
#7
خسته نباشید دوست عزیز... S0 (74)
واقعا چطور جرات کردی به نقد اسطوره ی دنیای گیم بپردازی؟ ها؟ جواب بده...(شوخی کردم)
اول از همه باید بگم که قلم فوق العاده روانی داری و اگه تحت تعلیم افراد متخصص قرار بگیری(که گرفتی)، می تونی به یکی از بهترین های گیمفا تبدیل بشی...
چند تا مشکلتو میگم امیدوارم ناراحت نشی (حقیقتا هدفم بهتر شدنته نه تحقرت).
مقدمه ات عالی بود ولی بی نقص نبود. اگه در مورد نسخه های قبلی هم یه توضیحی می دادی بی نقص می شد. چیزی که از همون اول نظر منو جلب کرد، جمله بندی فوق العاده حرفه ای شما بود (چیزی که هنوز بعضی اعضای تحریریه ی اصلی سایت توش مشکل دارن!!!) 
بخش داستانی رو فقط تعریف کردی (البته خیلی قشنگ اینکارو انجام دادی). ولی در واقع تحلیلش نکردی که ایشاالله اساتید آموزش های لازم در این بخش رو ارائه خواهند داد.( سوالی در این مورد داشتی، در خدمتم)
کاش یکم بیشتر در مورد گرافیک توضیح می دادی چون واقعا کم کاری کردی در حق این اسطوره .
گیم پلی  این عنوان رو اگه بخواهیم به رشته ی نقد ببریم، یه کتاب 200 صفحه ای میشه نوشت ولی تو حداقل 5 صفحه شو می نوشتی. ولی با این حال همین قدری هم که نوشتی قابل تقدیره.
یه چیزی که تو نقدت دیدم اینه که ترکیب خاصی از نوشتار محاوره ای و ادبی رو به کار بردی که دلم نمیاد بگم اشتباهه. به هر حال هرکی یه سبکی داره دیگه...(این سبک واقعا دلنشینه؛ حداقل واسه من)
مثالا با این جملت کاملا ارتباط برقرار کردم:

نقل‌قول: فقط کافیست ترکشی از جادوی شما که به سمت اژدها پرتاب شده ، به گوشه‌ای از زره یکی از نگهبانان شهر بخورد... کل شهر، اژدها را بیخیال شده و به شما هجوم می‌آورند!
ته مایع طنزش که فوق العاده بود. قشنگ دردمو زنده کردی. خدا بگم چیکارت کنه... چیزی که قابل تقدیره، تعادلی هست که بین سبک محاوره ای و ادبی نوشتت بر قرار کردی...
و اما بخشی که منو به طرز عجیبی تحت تاثیر قرار داد، موسیقی و صداگذاری بود؛ به طرزی که اشک در چشمام خیمه زد. شاید دلیلش عظمت این بازی باشه. البته شما هم به عنوان یک منتقد (ترجیح میدم بگم راوی کار بلد) به بهترین نحو این بخش رو توضیح دادی طوری که اونایی بازی رو تجربه نکردن، توجیح و خاطرات افرادی مثل من رو زنده کرد ( دوباره گریم در اومد).
راستی اون تصویر آخر واسه نکات مثبت و منفی واقعا فوق العاده است(به ما هم یاد بده بی زحمت)
در کل خسته نباشی و آرزوی بهترینا رو برات دارم... :D  
با هر چی آقای M- Ahmady گفت هم موافقم....

عید همتون مبارک پیشاپیش...امیدوارم هرچی از خدا می خواهید نصیبتون کنه...
                                                                                                           .....MA 77 Out


 
 
[تصویر:  peter_popken_03.jpg]
!Praise Prince of Persia
پاسخ
#8
نقدت خیلی خوب و دلچسب بود دادا
فقط شرمنده من زیاد با تیترت نتونستم ارتباط برقرار کنم دقیقا منظورت از اژدهازاده ی تمام نشدنی چیه ؟ شاید من متوجه نشدم
پاسخ
#9
(03-20-2015, 08:04 PM)Clonel Kovolsky نوشته است: مقدمتون عالی و بی نظیر بود-این بازی واقعا پایان ناپذیره…

سپاس از لطف شما

(03-20-2015, 08:52 PM)MA 77 نوشته است: خسته نباشید دوست عزیز... S0 (74)
واقعا چطور جرات کردی به نقد اسطوره ی دنیای گیم بپردازی؟ ها؟ جواب بده...(شوخی کردم)
اول از همه باید بگم که قلم فوق العاده روانی داری و اگه تحت تعلیم افراد متخصص قرار بگیری(که گرفتی)، می تونی به یکی از بهترین های گیمفا تبدیل بشی...
چند تا مشکلتو میگم امیدوارم ناراحت نشی (حقیقتا هدفم بهتر شدنته نه تحقرت).
مقدمه ات عالی بود ولی بی نقص نبود. اگه در مورد نسخه های قبلی هم یه توضیحی می دادی بی نقص می شد. چیزی که از همون اول نظر منو جلب کرد، جمله بندی فوق العاده حرفه ای شما بود (چیزی که هنوز بعضی اعضای تحریریه ی اصلی سایت توش مشکل دارن!!!) 
بخش داستانی رو فقط تعریف کردی (البته خیلی قشنگ اینکارو انجام دادی). ولی در واقع تحلیلش نکردی که ایشاالله اساتید آموزش های لازم در این بخش رو ارائه خواهند داد.( سوالی در این مورد داشتی، در خدمتم)
کاش یکم بیشتر در مورد گرافیک توضیح می دادی چون واقعا کم کاری کردی در حق این اسطوره .
گیم پلی  این عنوان رو اگه بخواهیم به رشته ی نقد ببریم، یه کتاب 200 صفحه ای میشه نوشت ولی تو حداقل 5 صفحه شو می نوشتی. ولی با این حال همین قدری هم که نوشتی قابل تقدیره.
یه چیزی که تو نقدت دیدم اینه که ترکیب خاصی از نوشتار محاوره ای و ادبی رو به کار بردی که دلم نمیاد بگم اشتباهه. به هر حال هرکی یه سبکی داره دیگه...(این سبک واقعا دلنشینه؛ حداقل واسه من)
مثالا با این جملت کاملا ارتباط برقرار کردم:


نقل‌قول: فقط کافیست ترکشی از جادوی شما که به سمت اژدها پرتاب شده ، به گوشه‌ای از زره یکی از نگهبانان شهر بخورد... کل شهر، اژدها را بیخیال شده و به شما هجوم می‌آورند!
ته مایع طنزش که فوق العاده بود. قشنگ دردمو زنده کردی. خدا بگم چیکارت کنه... چیزی که قابل تقدیره، تعادلی هست که بین سبک محاوره ای و ادبی نوشتت بر قرار کردی...
و اما بخشی که منو به طرز عجیبی تحت تاثیر قرار داد، موسیقی و صداگذاری بود؛ به طرزی که اشک در چشمام خیمه زد. شاید دلیلش عظمت این بازی باشه. البته شما هم به عنوان یک منتقد (ترجیح میدم بگم راوی کار بلد) به بهترین نحو این بخش رو توضیح دادی طوری که اونایی بازی رو تجربه نکردن، توجیح و خاطرات افرادی مثل من رو زنده کرد ( دوباره گریم در اومد).
راستی اون تصویر آخر واسه نکات مثبت و منفی واقعا فوق العاده است(به ما هم یاد بده بی زحمت)
در کل خسته نباشی و آرزوی بهترینا رو برات دارم... :D  
با هر چی آقای M- Ahmady گفت هم موافقم....

عید همتون مبارک پیشاپیش...امیدوارم هرچی از خدا می خواهید نصیبتون کنه...
                                                                                                           .....MA 77 Out


 
 


سپاس محمد امین جان ...
لطف داری ... تمجیدت منو تحت تاثیر قرار داد .
بله درسته ، بخش گرافیکی و گیم‌پلی این عنوان جای بحثِ بسیاری داره خصوصاََ گیم‌پلی که کتاب 300 صفحه که هیچ، دنیایی داره برا خودش!
ولی خُب همونطور که در جریانی این فقط یک پروژه موقتی برای آکادمیه و نقد و بررسی کامل و رسمی نیست.

آره ، آخه می‌دونی من دلم نمیاد وقتی مقاله برای چنین شاهکارهایی می‌نویسم ، نوشته‌هام خیــلی خشک و رسمی به نظر بیان ! مخصوصا اینکه خواننده‌های این مطالب اکثراََ گیمرهان (همشون تقریبا دیگه!) و به نظرم لازم نیست تو بخش نگارشی، خــیلی هم زیادی خشک و رسمی کار کرد !

ها ها :)))
بله درسته، من سعی می‌کنم توی مقاله‌هام کمی هم از چاشنی طنز استفاده کنم که خواننده هنگام خوندن مقاله احساس خستگی نکنه.

شما لطف داری عزیزم... بنده فقط یک نویسنده‌ی عادی ام! مخلص شما . . .

اون عکس آخر هم (بخش نمرات) فقط کمی به مهارت فتوشاپ احتیاج داره که اگه کمکی لازم داشتی بنده در خدمتم .

مرسی از نظرت
سال نو مبارک

(03-20-2015, 09:52 PM)badboyX نوشته است: نقدت خیلی خوب و دلچسب بود دادا
فقط شرمنده من زیاد با تیترت نتونستم ارتباط برقرار کنم دقیقا منظورت از اژدهازاده ی تمام نشدنی چیه ؟ شاید من متوجه نشدم

سپاس کسری جان ،
تیترِ مقاله از کلمه‌ای که برای توصیف این بازی استفاده کردم ریشه میگیره
" تمام نشدنی! "
و از اونجایی که داستان بازی کلاََ بر محور شخصیت اصلی یا اژدهازاده می‌چرخه، این دو کلمه رو با هم ترکیب کردم به عنوان تیتر این مقاله قرار دادم.
[تصویر:  04uigg5da65b7inl96yk.jpg]
-
" .Tragedy Is Invisible. People Turn Away From It "
پاسخ
#10
نقد خوبی بود امید وارم که به چیزی که لیاقتشوداری برسی
در سخت ترین شرایط بازی میکنم اما نمیگزارم سرنوشتم را بازی دهند
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد و بررسی بازی مافیا officialamir 1 1,757 05-10-2023, 04:01 PM
آخرین ارسال: برنا زرین
  بررسی بازی The Quarry : فیلم خوب، بازی معمولی علی امینی 0 934 06-14-2022, 03:46 PM
آخرین ارسال: علی امینی
  بررسی بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga ساسان گیمر 0 952 04-18-2022, 11:40 AM
آخرین ارسال: ساسان گیمر
  زنگ ورزش | نقد و بررسی FIFA 14 White Fang 23 7,848 02-28-2022, 03:36 PM
آخرین ارسال: alireza663
  نقد و بررسی گوشی سامسونگ a51 pishrotech 0 1,101 10-20-2021, 07:48 PM
آخرین ارسال: pishrotech

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان