03-20-2015, 04:23 PM
(آخرین ویرایش: 03-20-2015, 06:22 PM، توسط DJ-BisMark.)
با اصطلاح " کلمات در وصف آن ناکام هستند. " آشنایی دارید ؟
شاید این جملهی برگزیدهای باشد که بتوانیم به عنوان مقدمهای برای شاهکاری همچون TES V: Skyrim استفاده کنیم ! عنوانی که در تاریخ 11 نوامبر 2011 توسط Bethesda Softworks منتشر شد و هماکنون هم از آن به عنوان شاهکاری برای تاریخِ بازیهای رایانهای نام میبرند !
حیرتانگیز است ! حدود 4 سال از انتشار رسمی این بازی میگذرد اما حتی با وجودِ نداشتن قابلیت مولتیپلیر هم، تعداد پلیرهای فراوانِ این بازی در جهان جای بحثِ بسیار دارد . هزاران هزار مادهای گوناگون گرافیکی، داستانی و جانبی که هنوز هم توسط گیمران و برنامهنویسها در فضای اینترنت منتشر میشود، موفقیت این عنوان را ثابت میکند ! شاید بشود گفت بهترین کلمهای که در وصف این بازی میتوان استفاده کرد این است : "تمام نشدنی" !
سری Elder Scrolls ها همیشه خاطراتی از سبک نقشآفرینیِ متفاوتی برای ما رقم زدند. حتما Oblivion را بخاطر دارید ؟ عنوانی از این سری که در سال 2006 منتشر شد، که اتفاقاََ موفقیتِ قابلتوجهای برای این سری رقم زد. حال Bethesda با محصولی کامل تر و بهینه تر برمیخیزد. اسکایریم! سبک نقشآفرینی همواره از پرطرفدار ترین سبکها در بین گیمران به شمار میرود ، آیا عنوانی با چنین اختیاراتِ بینقص در نقشآفرینی و همچنین گیمپلی جذاب در کنارِ دنیایی با چنین وسعت عظیم، نهایت قدرت و موفقیت این بازی را نشان نمیدهد ؟
داستان بازی در جهانِ Tamriel و سرزمینی به نام Skyrim اتفاق میافتد، 200 سال بعد از Oblivion . ماجرا از آنجایی شروع میشود که آلفریک استرمکلاک (Ulfric Stormcloak) ، بزرگپادشاه (High King) را میکشد. و این واقعه ، هرج و مرج و جنگهای داخلی را در اسکایریم پدید میآورد. عدهای از طرف امپراطوری Tamriel به این سرزمین آمدهاند، این عده که خود را Imperials مینامند، معقدند که اسکایریم نیز جزوی از سرزمینِ امپراطوریست، اما در سمت دیگر اکثرِ بومیهای اسکایریم که خود را Nord مینامند، مخالفت میکنند و عقیده دارند که اسکایریم یک منطقهی آزاد است. اما فقط این نیست! مشکل واقعی و داستان اصلی زمانی شروع میشود که شما به همراه چند تن از غریبههای Stormcloak توسط Imperial ها دستگیر شدید و به محل اعـ ـدام میروید. اما دستگیری شما کاملا اشتباهی و از بخت و اقبال بد شماست! زیرا شما فقط یک رهگذر بودید و هیچ ارتباطی با این موضوع نداشتهاید. بگذریم... به محل اعـ ـدام میرسیم، مامورها به ترتیب اسامی را میخوانند. نوبت به شما میرسد ، جلو میآیید ، خود را معرفی میکنید ، مامورها به بیگناهی شما پی میبرند اما همچنان مسر به رای قبلی خود هستند. سر شما به زیر تبر قرار میگیرد، جلاد تبر خود را به قصد ضرب بالا میآورد ، اما ناگهان تاریکی، پیکر خوفناک خود را نمایان میکند و مصیبت اصلی وارد میشود ! اژدها! اژدها به شهر حمله میکند و همه به سمت خانههایشان فرار میکنند ! یکی از سربازان Stormcloak که این واقعه را معجزهای از طرف خدایان برای نجات ایشان از اعـ ـدام میداند ، به شما راه فرار را نشان میدهد . شما موفق میشوید از صحنهی اعـ ـدام بگریزید و به Whiterun میروید. ماجرای اصلی آنجاست که شما به همراه تعدادی از سربازان Whiterun موفق میشوید اژدهایی را در نزدیکی این شهر بکُشید. پس از مرگ اژدها، روح او وارد بدن شما میشود. و آنجاست که همهی حاضرین در آن صحنه، همزمان فقط یک کلمه را زمزمه میکنند: " اژدها زاده ! " از آن پس شما به هویت اصلی خود پی میبرید و میفهمید چه مسئولیت سنگینی بر قبال شماست. کشتن ابر اژدها ، رهبر اژدهایان ، " Alduin " . داستان بازی پیچ و خم بسیاری دارد ، حتی جدا از داستان اصلی، داستانهای فرعی هم هستند که حقیقتا نمیشود از جذابیت آنها هم گذشت! اما گاهی هم کمی نپختگی در جریان داستان بازی دیده میشد که نمیتوان سرسری از آنها هم گذشت.
نمره بخش داستانی: 8.5 از 10
- طبیعت بینظیر اسکایریم -
از مهم ترین عناصر موفق برای یک عنوان، ظاهر آن است! همانطور که ظاهر در تمام زمینهها همیشه حرف اول را میزند. ظاهر باید طوری باشد که ما آن را حس کنیم. اسکایریم از موتور جدید Bethesda استفاده میکند، موتوری که برای اولین بار روی این عنوان استفاده شد. طبیعت و وسعت این بازی حیرتانگیز است! جنگلهای زیبا ، آبشار های خیره کننده ، دشتهای وصیع و ... قطعات زیبایی پازلِ این بازی را پدید میآورند. اما همیشه در پازلها ، گاهی قطعات گمشده و نادیده گرفتهای هم وجود دارند. وجود برخی باگها در این بازی به وضوح دیده میشود ، که البته فکر میکنم برای چنین وسعت و اختیاری که در اختیار پلیر قرار میدهد طبیعی باشد. مشکلات گرافیکی و باگهای متعدد این بازی را میتوان با پچ های مختلف بعد از ریلیز بازی رفع کرد اما باز هم کافی نیست. گاهی کمی باگ میتواند از کیفیت مطلوب یک بازی به صورت قابل توجهای بکاهد. اما باز هم نمیتوانیم نکات مثبت گرافیکی این شاهکار را نادیده بگیریم ! طراحی هنری این بازی بینظیر است ! طبیعت دیوانهکننده ، طراحی بی نقص موجودات و نژادهای مختلف ، جزئیات خیرهکنندهی اشیاء و آیتم های بازی و... .
نمره بخش گرافیک: 8 از 10
- شفقهای قطبی چشمگیر بازی هنگام شب، دیوانه کننده نیست ؟! -
نمره بخش موسیقی و صداگذاری: 10 از 10
- میدانم، تو یک ماجراجو مثل من بودی، تا زمانی که... لطفا تمامش کن ! -
نمره بخش گیمپلی: 9 از 10
- غولها ، یکی از مخلوقات عظیمالجثهی اسکایریم -
( نوشتن این نقد برای بنده چیزی حدود 5 ساعت زمان برد ، لطفا در صورت کپی ذکر منبع رو فراموش نکنید. سپاس )
شاید این جملهی برگزیدهای باشد که بتوانیم به عنوان مقدمهای برای شاهکاری همچون TES V: Skyrim استفاده کنیم ! عنوانی که در تاریخ 11 نوامبر 2011 توسط Bethesda Softworks منتشر شد و هماکنون هم از آن به عنوان شاهکاری برای تاریخِ بازیهای رایانهای نام میبرند !
حیرتانگیز است ! حدود 4 سال از انتشار رسمی این بازی میگذرد اما حتی با وجودِ نداشتن قابلیت مولتیپلیر هم، تعداد پلیرهای فراوانِ این بازی در جهان جای بحثِ بسیار دارد . هزاران هزار مادهای گوناگون گرافیکی، داستانی و جانبی که هنوز هم توسط گیمران و برنامهنویسها در فضای اینترنت منتشر میشود، موفقیت این عنوان را ثابت میکند ! شاید بشود گفت بهترین کلمهای که در وصف این بازی میتوان استفاده کرد این است : "تمام نشدنی" !
- نام کامل: The Elder Scrolls V: Skyrim
- سازنده: Bethesda Game Studios
- ناشر: Bethesda Softworks
- پلتفرمها: PlayStation 3, Xbox 360, Microsoft Windows
- تاریخ انتشار: November 11, 2011
سری Elder Scrolls ها همیشه خاطراتی از سبک نقشآفرینیِ متفاوتی برای ما رقم زدند. حتما Oblivion را بخاطر دارید ؟ عنوانی از این سری که در سال 2006 منتشر شد، که اتفاقاََ موفقیتِ قابلتوجهای برای این سری رقم زد. حال Bethesda با محصولی کامل تر و بهینه تر برمیخیزد. اسکایریم! سبک نقشآفرینی همواره از پرطرفدار ترین سبکها در بین گیمران به شمار میرود ، آیا عنوانی با چنین اختیاراتِ بینقص در نقشآفرینی و همچنین گیمپلی جذاب در کنارِ دنیایی با چنین وسعت عظیم، نهایت قدرت و موفقیت این بازی را نشان نمیدهد ؟
- نبرد با اژدها! حس واقعی اژدهازادگی را منتقل میکند ! -
- داستان
داستان بازی در جهانِ Tamriel و سرزمینی به نام Skyrim اتفاق میافتد، 200 سال بعد از Oblivion . ماجرا از آنجایی شروع میشود که آلفریک استرمکلاک (Ulfric Stormcloak) ، بزرگپادشاه (High King) را میکشد. و این واقعه ، هرج و مرج و جنگهای داخلی را در اسکایریم پدید میآورد. عدهای از طرف امپراطوری Tamriel به این سرزمین آمدهاند، این عده که خود را Imperials مینامند، معقدند که اسکایریم نیز جزوی از سرزمینِ امپراطوریست، اما در سمت دیگر اکثرِ بومیهای اسکایریم که خود را Nord مینامند، مخالفت میکنند و عقیده دارند که اسکایریم یک منطقهی آزاد است. اما فقط این نیست! مشکل واقعی و داستان اصلی زمانی شروع میشود که شما به همراه چند تن از غریبههای Stormcloak توسط Imperial ها دستگیر شدید و به محل اعـ ـدام میروید. اما دستگیری شما کاملا اشتباهی و از بخت و اقبال بد شماست! زیرا شما فقط یک رهگذر بودید و هیچ ارتباطی با این موضوع نداشتهاید. بگذریم... به محل اعـ ـدام میرسیم، مامورها به ترتیب اسامی را میخوانند. نوبت به شما میرسد ، جلو میآیید ، خود را معرفی میکنید ، مامورها به بیگناهی شما پی میبرند اما همچنان مسر به رای قبلی خود هستند. سر شما به زیر تبر قرار میگیرد، جلاد تبر خود را به قصد ضرب بالا میآورد ، اما ناگهان تاریکی، پیکر خوفناک خود را نمایان میکند و مصیبت اصلی وارد میشود ! اژدها! اژدها به شهر حمله میکند و همه به سمت خانههایشان فرار میکنند ! یکی از سربازان Stormcloak که این واقعه را معجزهای از طرف خدایان برای نجات ایشان از اعـ ـدام میداند ، به شما راه فرار را نشان میدهد . شما موفق میشوید از صحنهی اعـ ـدام بگریزید و به Whiterun میروید. ماجرای اصلی آنجاست که شما به همراه تعدادی از سربازان Whiterun موفق میشوید اژدهایی را در نزدیکی این شهر بکُشید. پس از مرگ اژدها، روح او وارد بدن شما میشود. و آنجاست که همهی حاضرین در آن صحنه، همزمان فقط یک کلمه را زمزمه میکنند: " اژدها زاده ! " از آن پس شما به هویت اصلی خود پی میبرید و میفهمید چه مسئولیت سنگینی بر قبال شماست. کشتن ابر اژدها ، رهبر اژدهایان ، " Alduin " . داستان بازی پیچ و خم بسیاری دارد ، حتی جدا از داستان اصلی، داستانهای فرعی هم هستند که حقیقتا نمیشود از جذابیت آنها هم گذشت! اما گاهی هم کمی نپختگی در جریان داستان بازی دیده میشد که نمیتوان سرسری از آنها هم گذشت.
نمره بخش داستانی: 8.5 از 10
- طبیعت بینظیر اسکایریم -
- گرافیک
از مهم ترین عناصر موفق برای یک عنوان، ظاهر آن است! همانطور که ظاهر در تمام زمینهها همیشه حرف اول را میزند. ظاهر باید طوری باشد که ما آن را حس کنیم. اسکایریم از موتور جدید Bethesda استفاده میکند، موتوری که برای اولین بار روی این عنوان استفاده شد. طبیعت و وسعت این بازی حیرتانگیز است! جنگلهای زیبا ، آبشار های خیره کننده ، دشتهای وصیع و ... قطعات زیبایی پازلِ این بازی را پدید میآورند. اما همیشه در پازلها ، گاهی قطعات گمشده و نادیده گرفتهای هم وجود دارند. وجود برخی باگها در این بازی به وضوح دیده میشود ، که البته فکر میکنم برای چنین وسعت و اختیاری که در اختیار پلیر قرار میدهد طبیعی باشد. مشکلات گرافیکی و باگهای متعدد این بازی را میتوان با پچ های مختلف بعد از ریلیز بازی رفع کرد اما باز هم کافی نیست. گاهی کمی باگ میتواند از کیفیت مطلوب یک بازی به صورت قابل توجهای بکاهد. اما باز هم نمیتوانیم نکات مثبت گرافیکی این شاهکار را نادیده بگیریم ! طراحی هنری این بازی بینظیر است ! طبیعت دیوانهکننده ، طراحی بی نقص موجودات و نژادهای مختلف ، جزئیات خیرهکنندهی اشیاء و آیتم های بازی و... .
نمره بخش گرافیک: 8 از 10
- شفقهای قطبی چشمگیر بازی هنگام شب، دیوانه کننده نیست ؟! -
- موسیقی و صداگذاری
نمره بخش موسیقی و صداگذاری: 10 از 10
- میدانم، تو یک ماجراجو مثل من بودی، تا زمانی که... لطفا تمامش کن ! -
- گیمپلی
- غولها ، یکی از مخلوقات عظیمالجثهی اسکایریم -
- نتیچهگیری
( نوشتن این نقد برای بنده چیزی حدود 5 ساعت زمان برد ، لطفا در صورت کپی ذکر منبع رو فراموش نکنید. سپاس )
-
" .Tragedy Is Invisible. People Turn Away From It "