«با تَشکر از پویانِ امینی، بابت طراحی پوسترِمقاله»
**********
کاور بازی شباهتِ بسیار زیادی به نسخهی قبلی خود دارد ولی اندکی زیباتر و باکیفیتتر ساخته شده است
نام: Deus Ex Mankvid Divided
تاریخ انتشار: 23 آگوست 2016 (2 شهریور 1395)
سازنده: Eidos Montreal - Nixxes Software(PC)
ناشر: Square Enix
پلتفرمها: PC، Xbox One و PS4
سبک: شوتِر اولشخص / مخفیکاری / نقشآفرینی
سری Deus Ex از همان بدوِ تولد، پُلی را بهسویِ عصرِ جدید و تکامل تکنولوژی زده است. سرتاسرِ محیطِ بازی را مدرنیزه و تکنولوژی بصری و فنی به لفافه کشانده و این موضوع باعث میشود که به مغز «غامض» انسانها، رخِ دیگری از فلاسفهی موجود در قلبِ پیدایش بَشر تزریق شود. بازی معمولاََ در جابهجایی تاریخ بههیچوجه سنتشکنی نمیکند و فقط آینده و عصرِ ماشینی را در مقابلِ پردهی بزرگی از تماشاچیانِ پیروِ موضوع نظمِ نوین جهانی قرار میدهد که همهی مخاطبان در طولِ این نمایش تاسفبار، به تسلطِ کامل تکنولوژی بر بشر پی میبرند. Deus Ex توسط شرکتِ Eidos Montreal ساخته و بهوسیلهی Square Enix انتشار خواهد یافت. معمولاََ جوِ بازی متغیر نیست و از همان نسخهی اول، یک داستان را دنبال میکند که اشاره به وقایع تاسفبار نسخههای پیشین Deus Ex دارد. عنوانِ Deus Ex با ارائهی عناصری جدید، توانایی این را پیدا کرد که جزو برترینهای موجود در بین بازیهای ویدیویی باشد، این برتری نهتنها به نمایشهای فوقالعادهی نسخهی جدید بازی ارتباط خاصی ندارد، بلکه اشاره به عناوین پیشین و وارد کردنِ سبکی نو به عرصهی بازیهای رایانهای داشته است. طبقِ سُنتِ همیشگی، شخصیت اصلی این عنوان نیز، همان Adam Jensen است که روزی جزوء منتقدانِ اصلی دستگاههای مکانیکی و استفاده از آن برای بشر به شمار میرفت. وی با مبارزههای لفظی و کلامی با شرکتی که در آن به فعالیت میپرداخت، همواره سعی بر این بود که مانع تحقق یافتن پروژهی تسلطِ تکنولوژی بر جهان که به صورت غیر مستقیم اشاره به پروژهی نظم نوین جهانی داشت، شود. در طیِ عملیاتی تروریستی «Adam Jensen» برخی از اعضای بدنِ خویش را از دست میدهد و این موضوع را اجباری بر خود میبینید که از همین دستساختهی بشر برای رفعِ نیازهای شخصیاش استفاده کند. Deus Ex برای اولینبار در سال 2000 منتشر شد، عنوانی که روزی شوتر اول شخص کلاسیک و سادهای بیشتر شمار نمیرفت، حال بازیبازان را چشمانتظارِ منتشرشدنِ نسخهی جدیدش قرار داده است. پورتِ PC بازی بر عهدهی کمپانی Nixxes خواهد بود. با این که جدیدترین نسخهی بازی قرار است تا ماههای آینده وارد سفرهی بازیبازان شود ولی یک نکتهی بسیار جالب این است که Eidos همواره ریشهی سری Deus Ex را حفظ کرده است، یعنی بازی همواره در آینده رخ میدهد و بیانگر نظمِ نوین جهانی خواهد بود که هستهی اصلیِ آن را بهجای بَشر، موجودات مکانیکی و تکنولوژی تکاملیافته تشکیل میدهند. در موردِ داستانِ بازی تنها اطلاعاتی که داریم در مورد حفظِ ریشههای سابق و حضورِ پررنگ و دوبارهی آدام جنسن است که داستان با کنترلِ او پیش میرود. بازی نوعی انتقاد را با خود یدک میکشد، انتقادی خیلی سخت به اشخاصی که حاضرند با استفاده از پولهای کلانِ خود، بَشر را کاملاََ دچار انقراضِ زودرس قرار دهند.
با توجه به تریلرهای منتشر شده از بازی، همواره درک خواهیم کرد که تغییرات بسیار زیاد و اساسی را در بخشِ گیمپلی شاهد هستیم. اضافه شدن ماموریتهای جانبی مهیجتر، تبدیل شدن هر چه سریعتر فاکتورِ گیمپلی بازی را به معنای واقعی کلمهی «شاهکار» نزدیک میکند. در نسخهی جدیدِ بازی Adam Jensen به لطفِ دستگاههای مکانیکی کاملاََ یک قدرتِ فرا انسانی پیدا کرده و این قدرت به او برای مقابله با دشمنانش کمک بسزایی خواهد کرد. Deus Ex بهعنوان یک بازی در سبکِ شوترِ اولشخص، حرفهای بسیار زیادی برای گفتن دارد، این بازی در زمانی که بیشتر رقابتها سرِ برتری عناوین شوتر شرکتهایی مانند EA و Activision است، میتوانَد به راحتی خود را وارد میدان کند و حریفهای خویش را کنار بگذارد. با اینکه اطلاعات کاملی از داستانِ بازی منتشر نشده ولی با توجه به نسخههای پیشین، قطعاََ شاهدِ یک داستان غنی خواهیم بود. نسخهی قبلی بازی (Human Revolution) به دلیل وارد کردن مسائل آخرالزمانی به دنیای بازی، بِشدت توسطِ منتقدان ترد شد ولی باز هم از ارزشِ بخشهایی مانند گیمپلی و گرافیکِ آن کم نمیکرد. پس مسائل آخرالزمانی یا در نسخهی جدید بازی وجود ندارند و یا در این نسخه از بازی که کاملاََ روایت جدیدی را ارائه میدهند. «آدام جنسن» هدفِ اصلی مبارزات خود را بر علیهه گروهی بهنام Illuminati که مسئول تبعیض در جامعه هستند میداند. اگر پیگیر مسائل دینی و فرامذهبی باشید، متوجه خواهید شد که گروهی بهنامِ Illuminati وجودِ خارجی دارد و جزو اهداف این فرقه «نظمِ نوین جهانی»، یعنی تسلطِ کامل بر جهان است. معنی و مفهوم، دو موضوعی هستند که در تمامی ماموریتهای شما «حضورِ قاطعانه» خواهند داشت، شما هر ماموریت را وقتی به پایان میرسانید، یک «مفهوم» در پایان متوجه خواهید داشت.
یکی از نکات بسیارِ جالبِ نسخهی قبلی (Human Revolution)، چندگانگی بودنِ پایانِ بازی بود، این مورد کمکِ بسیار زیادی برای جذبِ مخاطب به داستانِ بازی میکرد، اگر این موضوع در نسخهی جدید بازی نیز باشد، شاهدِ یک عنوانِ بسیار بینقص در فاکتورِ داستانی خواهیم بود. «آدام جنسن» در طولِ بازی، مامور دو جبههی مختلف بهنامهای Taks Force 24 و Juggernaut Collective است. این نکته شباهت بسیار زیادی به Splinter Cell Double Agent دارد که شما در طولِ بازی، مامورِ مخفی دو سازمان مختلف بودید. پس باید این موضوع را بدانید که ممکن است اهداف دو سازمان کاملاََ در تضادِ یکدیگر باشند.
با توجه به تریلرهای منتشر شده از بازی، همواره درک خواهیم کرد که تغییرات بسیار زیاد و اساسی را در بخشِ گیمپلی شاهد هستیم. اضافه شدن ماموریتهای جانبی مهیجتر، تبدیل شدن هر چه سریعتر فاکتورِ گیمپلی بازی را به معنای واقعی کلمهی «شاهکار» نزدیک میکند. در نسخهی جدیدِ بازی Adam Jensen به لطفِ دستگاههای مکانیکی کاملاََ یک قدرتِ فرا انسانی پیدا کرده و این قدرت به او برای مقابله با دشمنانش کمک بسزایی خواهد کرد. Deus Ex بهعنوان یک بازی در سبکِ شوترِ اولشخص، حرفهای بسیار زیادی برای گفتن دارد، این بازی در زمانی که بیشتر رقابتها سرِ برتری عناوین شوتر شرکتهایی مانند EA و Activision است، میتوانَد به راحتی خود را وارد میدان کند و حریفهای خویش را کنار بگذارد. با اینکه اطلاعات کاملی از داستانِ بازی منتشر نشده ولی با توجه به نسخههای پیشین، قطعاََ شاهدِ یک داستان غنی خواهیم بود. نسخهی قبلی بازی (Human Revolution) به دلیل وارد کردن مسائل آخرالزمانی به دنیای بازی، بِشدت توسطِ منتقدان ترد شد ولی باز هم از ارزشِ بخشهایی مانند گیمپلی و گرافیکِ آن کم نمیکرد. پس مسائل آخرالزمانی یا در نسخهی جدید بازی وجود ندارند و یا در این نسخه از بازی که کاملاََ روایت جدیدی را ارائه میدهند. «آدام جنسن» هدفِ اصلی مبارزات خود را بر علیهه گروهی بهنام Illuminati که مسئول تبعیض در جامعه هستند میداند. اگر پیگیر مسائل دینی و فرامذهبی باشید، متوجه خواهید شد که گروهی بهنامِ Illuminati وجودِ خارجی دارد و جزو اهداف این فرقه «نظمِ نوین جهانی»، یعنی تسلطِ کامل بر جهان است. معنی و مفهوم، دو موضوعی هستند که در تمامی ماموریتهای شما «حضورِ قاطعانه» خواهند داشت، شما هر ماموریت را وقتی به پایان میرسانید، یک «مفهوم» در پایان متوجه خواهید داشت.
یکی از نکات بسیارِ جالبِ نسخهی قبلی (Human Revolution)، چندگانگی بودنِ پایانِ بازی بود، این مورد کمکِ بسیار زیادی برای جذبِ مخاطب به داستانِ بازی میکرد، اگر این موضوع در نسخهی جدید بازی نیز باشد، شاهدِ یک عنوانِ بسیار بینقص در فاکتورِ داستانی خواهیم بود. «آدام جنسن» در طولِ بازی، مامور دو جبههی مختلف بهنامهای Taks Force 24 و Juggernaut Collective است. این نکته شباهت بسیار زیادی به Splinter Cell Double Agent دارد که شما در طولِ بازی، مامورِ مخفی دو سازمان مختلف بودید. پس باید این موضوع را بدانید که ممکن است اهداف دو سازمان کاملاََ در تضادِ یکدیگر باشند.
اگر نسخههای قبلی را تجربه کرده باشید، قطعاََ با قابلیت «انتخابِ دیالوگِ دلخواه» در هنگام صحبت با اِنپیسیها (NPC's) و شخصیتهای درون بازی آشنا هستید. شما میتوانید کاملاََ متناسب با علاقهی خود ولی با در نظر گرفتن شرایط، یک دیالوگ مناسب را انتخاب و منتظر جواب شخصِ روبرویتان باشید. خوشبختانه در این نسخه نیز با حفظِ ریشههای قبلی، این ویژگی وجود دارد که کمک بسزایی به اتمامِ بازی میکند. موتورِ بازی، موتوری اختصاصی بهنام DON است که به لطفِ آن شاهد گرافیکی بسیارزیبا و متناسب با یک بازی نسل هشتم هستیم. یکی از قابلیتهای منحصر به فرد گیمپلی، آزادی عملِ بازیباز در طول بازی است؛ یعنی شما قادِر خواهید بود یا به صورت مخفیکاری و یا به صورتِ مبارزه با دشمنانتان ماموریت را تمام کنید. بهلطف خلاقیتِ بازیسازانِ Deus Ex Mankvid Divided، در بازی شاهدِ گجتهای خیلی منحصر به فردی هستیم که در ادامه به معرفی آنها میپَردازیم:
Tesla: دارتهای الکتریکی که برای بیهوش کردنِ دشمن استفاده میشوند، این دارتها برای مراحل به صورت «مخفیکاری» تعبیه شده است.
Smart Vision: هنگامی که در حالِ اتمامِ ماموریت هستید، دشمنان بسیاری در محیطِ فعالیت شما پراکنده هستند. Smart Vision بهشما کمک میکُند که محلِ فعالیت آنها بهعلاوهی مشخصاتشان را مشاهده و هر چه سریعتر آنها را از پای در آورید. مهم نیست در چه مکانی باشید، این وسیله تا فاصلههای بسیار دور را برای شما مشخص خواهد کرد.
Remote Hack: امکانِ هک کردنِ وسایل قفل و رمزگذاری شده از فاصلههای دور را برای شما فراهم میکند.
گجتهای مذکور برایِ اتمامِ سریعِ مراحل به شما کمکِ بسزایی میکنند و هر کدام مخصوصِ فعالیتِ خاصی ساخته شدهاند. اگر که میخواهید در مقابلِ گلولههای دشمنان در امان باشید، باید از سیستمی بهنام Titan Shield استفاده کنید، این سیستم برای شما مانند ترکیبی از یک سپر دفاعی و جلیقهی ضد گلوله عمل میکند. سازندگانِ بازی سیستمِ شخصیسازی خارقالعادهای را برای بازی ساختهاند و مانندِ دیگر بازیها برای «باز کردن» بخشهای قفل شده، مجبور هستید اعمال خاصی را انجام دهید. سری Deus Ex ابتدا متعلق به شرکت ایدوس (Eidos) نبود ولی پس از فروپاشی شرکت ایون استارم (Ion Storm)، تمامی حق و حقوق آن توسطِ ایدوس (Eidos) خریداری شد. «جین فرانکوس دوگاس» کارگردان بازی که جزو طرفداران پر و پا غرص سری قدیمی Deus Ex نیز شمرده میشود، با تمامی کش و قوسهایش بالاخره توانست شعبهای از ایدوس (Eidos) در مونترئال (Montreal) پایهگذاری کند تا تمامی تمرکز خویش را بر روی نسخهی جدید این سری بگذارد و یک عنوانِ جدید را ارائه نماید.
یکی از مشکلات نسخههای پیشین، مبارزه با باسفایتها (Boss Fight) محسوب میشود که پایانِ آن چیزی جزو شکست ما نبود. سختی بیش از حدِ مبارزه با باسفایتها باعث شد موج عظیمی از اعتراضها شرکت سازندهی بازی را در بر گیرد، جین فرانکویس دوگاس (کارگردانِ بازی) در این مورد میگوید:
از لحاظِ سیستم رنگبندی پسزمینه، همواره محیط زردرنگ قالب است ولی سازندگان این تصمیم را گرفتند طوری محیط را رنگبندی کنند که به چشمان بازیباز آسیبی نرسد. نورپردازی بازی، کاملاََ قوتِ گرافیکی را نشان میدهد، نوری که در بازی تعبیه شده جلوهی خیلی زیبایی را در بازی نمایان کرده است. یکی از قدرتهای خاصِ آدام جنسن، «نانو بلید» (Nano Blade) نام دارد، این قدرت باعث میشود که شما اگر روی یک نقطه هدف بگیرید، پس از مدتی نقطهی موردِ نظر منفجر شود. در نسخهی قبلی (Human Revolution) مشکلاتی در سیستمِ اکشن وجود داشت که بازیباز را بیشتر به سوی استفاده از سیستم مخفیکاری تشویق میکرد ولی در این نسخه شاهد یک اکشنِ بینقص هستیم. از امکاناتِ جالب بخش گیمپلی، استفاده از سیستمِ Focus Mode است که شما با استفاده از آهسته کردن زمان، قدرتِ این را پیدا میکنید که بهراحتی دشمنان روبرویتان را از بین ببرید. «البته این نکته فراموش نشود که Focus Mode بههیچ وجه نامحدود نیست».
در بازی سلاحهای متنوعی قرار دارند که هر کدام در موقعیت خاصی خودنمایی میکنند. در تریلر گیمپلی بازی شاهد سلاحهای قدرتمندی مانند EMP Grenade بودیم که نسلِ جدیدی از نارنجکهای دستی را زیر سایهی تکنولوژی نشان میدادند. یکی از قدرتهای خاصِ آدام در طولِ بازی «ایکاروس لندینگ سیستم» (Icarus landing system) نام دارد که کمک بسزایی به او در فرود آمدن، مخصوصاََ در مکانهایی که ارتفاع بسیار بلندی دارند، میکند. امکانِ Hack 2.0 (هک 2.0) برای هک کردنِ مکانهای مختلف استفاده میشود که این مورد نیز در نسخههای قبلی با همین نام وجود داشته است.
قابلیت Smart Vision برای شناسایی محیط به کمک شما میآید
Adam Jensen: آدام جنسن شخصیتِ اصلی بازی و موجودی مکانیکی است که در ابتدا ریاست بخشِ امنیت شرکتِ Sarif را بر عهده داشته ولی در ادامه و بر اثر حملاتِ تروریستی، اعضای بدنِ خویش را از دست میدهد و از تکنولوژی مکانیکی برای ادامهی زندگیِ خود استفاده میکند.
Eliza Cassan: «الیزا کیسان» مجری شبکهی Picus Tv و شبهانسان مونث بسیار پیچیدهای است.
Talos Rucker: پزشکی ماهر که همواره در جهتِ کمک کردن به بشر فعالیتهای زیادی انجام میدهد، او ریاست Augmented Rights Coalition را بر عهده دارد و در طولِ بازی کمکهای بسیاری به «آدام» میکند.
Tesla: دارتهای الکتریکی که برای بیهوش کردنِ دشمن استفاده میشوند، این دارتها برای مراحل به صورت «مخفیکاری» تعبیه شده است.
Smart Vision: هنگامی که در حالِ اتمامِ ماموریت هستید، دشمنان بسیاری در محیطِ فعالیت شما پراکنده هستند. Smart Vision بهشما کمک میکُند که محلِ فعالیت آنها بهعلاوهی مشخصاتشان را مشاهده و هر چه سریعتر آنها را از پای در آورید. مهم نیست در چه مکانی باشید، این وسیله تا فاصلههای بسیار دور را برای شما مشخص خواهد کرد.
Remote Hack: امکانِ هک کردنِ وسایل قفل و رمزگذاری شده از فاصلههای دور را برای شما فراهم میکند.
گجتهای مذکور برایِ اتمامِ سریعِ مراحل به شما کمکِ بسزایی میکنند و هر کدام مخصوصِ فعالیتِ خاصی ساخته شدهاند. اگر که میخواهید در مقابلِ گلولههای دشمنان در امان باشید، باید از سیستمی بهنام Titan Shield استفاده کنید، این سیستم برای شما مانند ترکیبی از یک سپر دفاعی و جلیقهی ضد گلوله عمل میکند. سازندگانِ بازی سیستمِ شخصیسازی خارقالعادهای را برای بازی ساختهاند و مانندِ دیگر بازیها برای «باز کردن» بخشهای قفل شده، مجبور هستید اعمال خاصی را انجام دهید. سری Deus Ex ابتدا متعلق به شرکت ایدوس (Eidos) نبود ولی پس از فروپاشی شرکت ایون استارم (Ion Storm)، تمامی حق و حقوق آن توسطِ ایدوس (Eidos) خریداری شد. «جین فرانکوس دوگاس» کارگردان بازی که جزو طرفداران پر و پا غرص سری قدیمی Deus Ex نیز شمرده میشود، با تمامی کش و قوسهایش بالاخره توانست شعبهای از ایدوس (Eidos) در مونترئال (Montreal) پایهگذاری کند تا تمامی تمرکز خویش را بر روی نسخهی جدید این سری بگذارد و یک عنوانِ جدید را ارائه نماید.
یکی از مشکلات نسخههای پیشین، مبارزه با باسفایتها (Boss Fight) محسوب میشود که پایانِ آن چیزی جزو شکست ما نبود. سختی بیش از حدِ مبارزه با باسفایتها باعث شد موج عظیمی از اعتراضها شرکت سازندهی بازی را در بر گیرد، جین فرانکویس دوگاس (کارگردانِ بازی) در این مورد میگوید:
نقلقول: نتیجهی مبارزه با باسفایتها چیزی را جزو شکستی سنگین برای ما یدک نمیکشید، درست است سعی فراوانی شد که مشکلاتِ اینچنینی بازی رفع شود، ولی این باعث نمیشد که طرفدارانِ بازی رضایت کامِل داشته باشند. در کُشتنِ باسفایتها ما خواستار آزادی عملِ مطلق بودیم؛ یعنی شما قادر باشید بهراحتی و با هر سبکی که دوستدارید باسفایت روبرویتان را شکست دهید. خوشبختانه این مشکلات با ارائهی محتوای قابل دانلودی با نام Missing Link حل شد و این اجازه به بازیباز داده شد که در طولِ بازی آزادی عمل داشته باشند، همانند نسخهی اول که در مبارزاتش به بازیباز کاملاََ آزادی میداد. همچنین قادر خواهید بود باسفایتها را با صحبت کردن شکست دهید!
سازندگانِ بازی سیستمِ شخصیسازی خارقالعادهای را برای بازی ساختهاند و مانندِ دیگر بازیها برای «باز کردن» بخشهای قفل شده، مجبور هستید اعمال خاصی را انجام دهید
گیمپلی بازی همانطور که در قبل گفته شد، آزادیعمل کامل به شما میدهد. شما قادر خواهید بود یا دشمن خویش را از بین ببرید و یا او را بیهوش کنید که این مورد بستگی به نوعِ سبکی دارد که شما از آن در طولِ بازی پیروی میکنید. بر روی داستانِ بازی حدودِ پنجسال کار شده است، پس حتماََ شاهد یک بازی کامل از نظرِ فاکتورِ داستانی خواهیم بود. اولین نسخه از بازی، توسطِ بازیساز افسانهای، وارن اسپکتور (Warren Spector) ساخته شده است. بازی که زمانی فقط یک عنوانِ ساده تلقی میشد، هماکنون شوتر اولِ شخص غنی را ارائه میدهد که تجربهی آن کاملاََ باثبات خواهد بود. گرافیکِ بازی طبقِ گفتهی سازندگان قرار است کاملاََ فارغ از باگهای گرافیکی باشد، متاسفانه در نسخهی قبلی چندین مورد ضعفِ گرافیکی دیده شد. همچنین گفته شده بازی بر روی نرخِ فریم 30 قفل شده است. دیوید انفوسی (David Anfossi) در مورد بخشِ گرافیک بازی میگوید:نقلقول: ما همواره کیفیت را مدنظر قرار نمیدهیم، بلکه تنها تلاشما محقق کردن توقعات طرفداران است.
از لحاظِ سیستم رنگبندی پسزمینه، همواره محیط زردرنگ قالب است ولی سازندگان این تصمیم را گرفتند طوری محیط را رنگبندی کنند که به چشمان بازیباز آسیبی نرسد. نورپردازی بازی، کاملاََ قوتِ گرافیکی را نشان میدهد، نوری که در بازی تعبیه شده جلوهی خیلی زیبایی را در بازی نمایان کرده است. یکی از قدرتهای خاصِ آدام جنسن، «نانو بلید» (Nano Blade) نام دارد، این قدرت باعث میشود که شما اگر روی یک نقطه هدف بگیرید، پس از مدتی نقطهی موردِ نظر منفجر شود. در نسخهی قبلی (Human Revolution) مشکلاتی در سیستمِ اکشن وجود داشت که بازیباز را بیشتر به سوی استفاده از سیستم مخفیکاری تشویق میکرد ولی در این نسخه شاهد یک اکشنِ بینقص هستیم. از امکاناتِ جالب بخش گیمپلی، استفاده از سیستمِ Focus Mode است که شما با استفاده از آهسته کردن زمان، قدرتِ این را پیدا میکنید که بهراحتی دشمنان روبرویتان را از بین ببرید. «البته این نکته فراموش نشود که Focus Mode بههیچ وجه نامحدود نیست».
در بازی سلاحهای متنوعی قرار دارند که هر کدام در موقعیت خاصی خودنمایی میکنند. در تریلر گیمپلی بازی شاهد سلاحهای قدرتمندی مانند EMP Grenade بودیم که نسلِ جدیدی از نارنجکهای دستی را زیر سایهی تکنولوژی نشان میدادند. یکی از قدرتهای خاصِ آدام در طولِ بازی «ایکاروس لندینگ سیستم» (Icarus landing system) نام دارد که کمک بسزایی به او در فرود آمدن، مخصوصاََ در مکانهایی که ارتفاع بسیار بلندی دارند، میکند. امکانِ Hack 2.0 (هک 2.0) برای هک کردنِ مکانهای مختلف استفاده میشود که این مورد نیز در نسخههای قبلی با همین نام وجود داشته است.
قابلیت Smart Vision برای شناسایی محیط به کمک شما میآید
شخصیتهای عنوانِ قبل نیز در این نسخه خودنمایی میکنند، در ادامه با این شخصیتها آشنا میشویم:
Eliza Cassan: «الیزا کیسان» مجری شبکهی Picus Tv و شبهانسان مونث بسیار پیچیدهای است.
Talos Rucker: پزشکی ماهر که همواره در جهتِ کمک کردن به بشر فعالیتهای زیادی انجام میدهد، او ریاست Augmented Rights Coalition را بر عهده دارد و در طولِ بازی کمکهای بسیاری به «آدام» میکند.
Janos Saxon: «جینوس ساک.سون» جزو مرموزترین شخصیتهای دنیای بازیها شمرده میشود. احتمالاََ قبل از این با او آشنا نبودید زیرا اولین حضور او مربوط به محتوای دانلودی Missing Link و بازی The Fall است. او جزو مبارزان سرسخت گروهِ Illuminati و مخالفان شدید گروهِ مذکور است و شما نیز در طولِ بازی شاهدِ این موضوع خواهید بود.
در ادامه به معرفی سازمانهای مخفی درونِ بازی میپردازیم:
تَسک فورس 24 (Task Force 24): جزو زیرشاخههای پلیس بین المللی اینترپل است و تمامی فعالیتهای آنها در جهتِ مبارزه با تروریست داخِلی انجام میگیرد.
جوگرناوت کالکتیو (Juggernaut Collective): این گروه، از هکرها، جاسوسان و فعالان بین المللی تشکیل شده است. گروهِ مذکور سعی بر آشکار کردنِ فعالیتهای ضدِبشری Illuminati و مبارزه با آنها را دارند.
تَسک فورس 24 (Task Force 24): جزو زیرشاخههای پلیس بین المللی اینترپل است و تمامی فعالیتهای آنها در جهتِ مبارزه با تروریست داخِلی انجام میگیرد.
جوگرناوت کالکتیو (Juggernaut Collective): این گروه، از هکرها، جاسوسان و فعالان بین المللی تشکیل شده است. گروهِ مذکور سعی بر آشکار کردنِ فعالیتهای ضدِبشری Illuminati و مبارزه با آنها را دارند.
نقلقول: دَر طولِ بازی، این دو سازمان محل فعالیتهای شما هستند..
سیستمِ تیراندازی بازی تنوع و حالتهای متفاوتی دارد، یکی از این حالات «Breach» نامگذاری شده است. «Breach» به شما امکانِ یک تیراندازی پازل مانند و مهیج را فراهم خواهد کرد. این بخش به شما این امکان را میدهد تا با پاداشی که از طریق از بین بردنِ افراد مختلف بدست میآورید، سلاحهای خویش را شخصیسازی کنید و از قدرت بسیار زیادی در تیراندازی برخوردار شوید. در واقع بخش «Breach» میتواند، «آرکیدی» برای Deus Ex Mankvid Divided باشد. پاداش بخشِ مذکور شاملِ XP، اعتبار و تعداد زیادی پوستر مربوط Deus Ex خواهد بود و شما باید با نهایت کوشش، تمام سعی خود را بر روی این موضوع بگذارید تا بتوانید با استفاده از پاداشهایی که کسب میکنید، وسایل موردنیاز خود را ارتقاء دهید. طبقِ گفتهی سازندگان، برای تحریرِ داستانِ بازی مشکلات بسیار زیادی روبرویشان قرار گرفته، خانم «ماری د مارل» بهعنوانِ نویسندهی این بازی توضیح میدهند:
نقلقول: به نظرِ من یکی از دشوارترین مسیرها برای تولیدِ یک بازی ویدیویی، بخشِ داستاننویسی آن است. ما در هنگامِ تحریر داستان باید با خود مرور کنیم که یک بازی زیبا از هر نظر را واردِ سفرهی بازیباز کنیم و باید «وی» را سَرگرم سازیم. زمانی که مشغول تحریرِ داستان برای عنوانِ DE:MD هستیم همیشه به دیگر نویسندگان گوشزد میکنم که مردم ما کاملاََ خواستارِ داستان هستند. ما میخواهیم به ریزترین جزئیات بپردازیم؛ ولی افرادی همواره پیدا میشوند که خطِ داستانی برایشان اهمیت بسیاری ندارد. پس ما داستانی را تحریر میکنیم که هم قِشر کاوشگر برای یک داستان غنی و هم قِشر بیاهمیت به فاکتورِ داستان متوجه شوند که چه موضوعی روبرویشان رقرار گرفته است، البته همواره استثنائاتی روبروی ما قرار میگیرند.َََپس با این حساب، حتماَ شاهدِ داستانی غنی هستیم که بازیباز را به زانو در خواهد آورد. همانطور که گفته شد، داستانِ بازی، قطعاََ فاکتور سرگرمکنندهای را روبروی بازیباز قرار میدهد و همچنین در نقل قولی که از خانُم «دِ مارل» شد، متوجه شدیم که محیطِ بازی بسیار وسیع و دارای رازهای فاش نشدنی زیادی خواهد بود.
به شخصه این موضوع برای من خیلی جالب است، کسانی که بازی را آزمایش میکنند همواره به دنبال سرکوب موجوداتِ مکانیکی واقع در بازی نیستند؛ بلکه با سعی و تلاش بسیار دنبال این هستند که با محیط ارتباط برقرار کنند و اطلاعات بسیاری بدست آورند. آنها ساعات بسیاری مشغول تردد در محیطِ بازی هستند تا تمامی اسرار درون بازی را دریافت کنند و آنها را کاملاََ استخراج نمایند.
طراحِ موسیقیهای بازی، «مایکل مککان» ( Micheal Mccann) نام دارد. وی برای ساختِ موسیقیهای عنوان پیشین حدود 6 سال وقت صرف کرد. با توجه به موسیقیهای نسخهی پیشین، قطعاََ در این بازی نیز شاهد موسیقیهای زیبایی خواهیم بود. یکی از شاهکارهای وی، ساختِ قطعهای بسیار زیبا بهنام «ایکاروس» (Icarus) است. این قطعه به نحوی زیبا بود که بسیار طرفدارانِ این سری، مککان را بهترین آهنگساز بازیهای ویدیویی و قطعهی Icarus را بهترین قطعهی تاریخ موسیقی بازیها میدانند.
صداگذاری کاراکتر «آدام جنسن» بر عهدهی «الیاس تافکسزیس» بوده که در نسخهی «Human Revolution» نیز صداگذاری آدام را برعهده داشته است. «الِکس ایوانوویچ» و «چیموم میلر» بهترتیب در نقشِ «تالوس راکر» و «الیاس چیکِین» ظاهر میشوند.
پَس در موردِ صداگذاری و موسیقی بازی، با عنوانِ شاهکاری روبرو خواهیم شد. صداگذاری کاراکتر «آدام جنسن» بر عهدهی «الیاس تافکسزیس» بوده که در نسخهی «Human Revolution» نیز صداگذاری آدام را برعهده داشته است. «الِکس ایوانوویچ» و «چیموم میلر» بهترتیب در نقشِ «تالوس راکر» و «الیاس چیکِین» ظاهر میشوند.
و باز نیز به پایان آمد این دفتر، ولی حکایت همچنان باقیست..! رسانههای بازی اَخبار متعددی را از عنوانِ Deus Ex Mankvid Divided منتشر کردند، درست است در نگاهِ اول این اخبار تمامی اطلاعات مثبت بازی را به تصویر میکشند ولی باید تا لحظهی انتشارِ بازی که 2 ماه دیگر است، صبر داشته باشیم. با این جمله قلمم را کنار میگذارم و دفترم را میبندم: «گر صبر کنیم زِ تریلر، شاهکار سازیم!»
«اساتید، مشکلات رو یادآور بشید تا انشالله دفعات بعدی خیلی بهتر عمل بشه. یا عَلی، مدد
«اساتید، مشکلات رو یادآور بشید تا انشالله دفعات بعدی خیلی بهتر عمل بشه. یا عَلی، مدد