امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی عملکرد عنوان Rise of the Tomb Raider در پلتفرم PC
#1
به نام خدا

[تصویر:  clbtjuniu1d8xhid4k0s.jpeg]

عنوان Rise of the Tomb Raider ساخته استودیو Crystal Dynamics، دنباله ای بر نسخه ریبوت شده 2013 و یازدهمین نسخه از فرانچایز 20 ساله Tomb Raider است که در تاریخ 28 ژانویه برای ویندوز منتشر شد. لارا کرافتی که در اولین ماجراجویی خود همواره برای زنده ماندن تلاش میکرد، پس از رویارویی شدن با موجودی جاودانه، به مدت یک سال تحقیقاتی برای درک و اثبات زندگی ابدی انجام میدهد. این تحقیقات سرانجام او را منجر به انجام ماموریتی خطرناک برای کشف شهر افسانه ای "Kitezh" میکند. شهری که در تندرا های سیبری در روسیه تاسیس شده و حال ناپدید شده است. 

[تصویر:  3sqd1j0d4zdkitvngkek.jpg]

نسخه PC بازی به لطف هردو کمپانی تولید کننده کارت های گرافیک یعنی AMD و انویدیا، کیفیت بصری بهتری نسبت به نسخه Xbox One ارائه میدهد. استفاده از تکنولوژی +HBAO انویدیا باعث شده نورپردازی بازی هرچه بیشتر به واقعیت نزدیک شود. از طرفی PureHair شرکت AMD را داریم که شبیه سازی موهای لارا را به بهترین شکل انجام داده است. در این تست ما کارایی 20 کارت گرافیکی مختلف در 3 رزولوشن FHD, WQHD و Ultra HD را مورد بررسی قرار میدهیم. درایور استفاده شده برای کارت های انویدیا نسخه 361.75 و کارت های AMD نسخه 16.1 میباشد.

کیفیت بصری بازی

از لحاظ گرافیک و جلوه های بصری، Rise of the Tomb Raider بسیار خوب است و در تمام نقاط(چه دور چه نزدیک) زیبا به نظر میرسد. از کات سینهایی که با دقت فراوان طراحی شده گرفته تا محیط های واقع گرایانه و نورپردازی مثال زدنی، همگی عالی ظاهر شده اند و اتمسفری با جزئیات عالی خلق کرده اند.

[تصویر:  p5qik4mqhpecmt1x0wn8.jpg]

Square Enix برای تجربه این عنوان در تنظیمات High و میانگین فریم ریت 60، کارت گرافیک GTX 970/R9 290X و 8 گیگابایت حافظه رم در کنار پردازنده Core i7 3770K/FX 8350 را پیشنهاد داده است که ما نیز این گفته را تایید میکنیم.

حداقل سیستم مورد نیاز
سیستم عامل: ویندوز 7 نسخه 64 بیت
کارت گرافیک: GTX 650 یا AMD HD7770 با حافظه 2 گیگابایت
حافظه رم: 6 گیگابایت
پردازنده: Intel Core i3 2100 یا معدل آن (برای AMD)
DirectX: نسخه 11

تصاویری از گیم پلی بازی (ریسایز شده)

[تصویر:  6engak3iqmcbvo4qutka_thumb.jpg][تصویر:  nh3jc5lrbe6ynzk3xxkz_thumb.jpg][تصویر:  9428q5c1zlm0v88u8asr_thumb.jpg]
[تصویر:  uhama7mkgttadesxuakp_thumb.jpg][تصویر:  xj1v5i8yuh0slazpd6lj_thumb.jpg][تصویر:  96ehbw18uyjwbom36ism_thumb.jpg]
[url=http://*****/viewer.php?file=uhama7mkgttadesxuakp.jpg]
بازی از ابزار داخلی برای بنچمارک گیری بهره نمیبرد. به همین دلیل قسمتی از یک مرحله را برای گرفتن میانگین فریم ریت برروی تنظیمات Very high (همراه با HBAO و PureHair) انتخاب کردیم. اولین باگی که با آن برخورد کردیم، گزینه Vsync بازی بود که در حالت Full Screen غیر فعال میشد. برای رفع این مشکل گزینه Exclusive Full Screen را فعال کنید. 

کارت های گرافیک مورد استفاده:
:NVIDIA GeForce
GTX 770
GTX 780 Ti
GTX 950 2GB
GTX 960 2GB
GTX 970
GTX 980
GTX 980 Ti
GTX Titan
GTX Titan X
:AMD Radeon
R9 285 2GB
R9 290 
R9 290X
R9 370 4GB
R9 380 2GB
R9 380X
R9 390X 8GB
R9 Fury
R9 Fury X
R9 NANO

[تصویر:  1on58r88lzcr6xy82lln.jpg]

سیستم تست نیز طبق معمول برپایه چیپست X99 اینتل، پردازنده Core i7 5960X است. تمامی ویژگی های ذخیره انرژی پردازنده غیر فعال شده و فرکانس کاری نیز برروی 4.40 گیگاهرتز تنظیم شده است. سیستم عامل مورد استفاده نیز ویندوز 10 همراه با آخرین آپدیت های عرضه شده است.

FCAT Frame Time

Frame Time: به طور خلاصه مدت زمان لازم برای رندر کردن یک فریم قابل نمایش برروی مانیتور. این مورد دقیقا نقطه مقابل فریم ریت است. یعنی هرچه فریم ریت بیشتر باشد، فریم تایم نیز کمتر است. (و برعکس)
Latency:برای مثال یک فریم از بازی 20 و دیگری 30 میلی ثانیه زمان میبرد که در این صورت با Micro Stutter (لگ های کوچک) مواجه میشوید. 
نکته: فریم ریت اهمیت بیشتری نسبت به Frame Time دارد و عملکرد کلی بازی است. (تعداد فریمی که در ثانیه تولید میشود.)

تست Frame Time | رزولوشن 2560x1440p

[تصویر:  2j0ibcbuwktj5hc3wdoy.jpg]

تست در اولین مرحله بازی یعنی Ascension بود. عملکرد کلی دو کارت بسیار نزدیک بود اما هنگامی که باد شروع به وزش کرد، (ثانیه 20 به بعد) کارت Fury یک مقدار لحظات سخت تری را تجربه کرد!(به علت تجمع بیشتر دانه های برف) اما در کل، به هیچ وجه هیچ میکرو لگی مشاهده نشد و هردو کارت تجربه خوبی ارائه دادند.

رزولوشن Full HD | تنظیمات Very High 

[تصویر:  rql6b81ra5h41ykfm64n.png]

برای عناوین سوم شخص، میانگین 30 الی 35 فریم نیز خوب و قابل قبول است اما پایین تر از 30 فریم، به تجربه لطمه وارد میکند. اکثر مواقع در صورتی که فریم ریت پایینی دریافت میکنید، کم کردن یا غیر فعال کردن تنظیمات سنگین بازی موجب افزایش چشمگیر کارایی میشود. برای مثال میتوانید در رزولوشن های بالاتر مانند Ultra HD کاملا Anti Aliasing را غیر فعال کنید. عملکرد بازی از یک لحاظ نامناسب است! ممکن است طی کات سین ها شما 30 فریم دریافت کنید که در گیم پلی با تغییر زاویه دید دوربین، میزان فریم ریت شما به عدد بالاتری مانند 65 تغییر کند. از این رو میانگین فریم ریت ممکن است نا امید کننده به نظر برسد. ظاهرا کارت های AMD در این رزولوشن از مشکلات مربوط به API Overhead رنج میبرند. چیزی که باعث شده در رزولوشن های بالاتر، شاهد عملکرد بهتر و معقولانهتری باشیم.

رزولوشن WQHD | تنظیمات Very High 

[تصویر:  rn31gu54547vua8vg2u0.png]

همانطور که گفته شد، فریم ریت بازی طی صحنه های مختلف، ممکن است تفاوت زیادی داشته باشد. رزولوشن انتخابی اکثر گیمر های حرفه ای، WQHD یا همان Wide Quad HD است که کیفیت خیلی بهتری نسبت به Full HD ارائه میدهد. برای دریافت کارایی قابل قبول در این رزولوشن، حداقل GTX 970 یا R9 290 پیشنهاد ماست. تفاوت کارایی میان Fury X و GTX 980 Ti نیز در نوع خود جالب بود.

رزولوشن Ultra HD | تنظیمات Very High 

[تصویر:  sjj8zd7pngoxgin25oy0.png]

رزولوشنی که معمولا با نام 4K، Ultra HD یا UHD یاد میشود. تقریبا 4 هزار پیکسل افقی. (3840x2160) که از لحاظ تعداد پیکسل نیز 4 برابر یک مانیتور Full HD معمولی است (8 مگاپیکسل دربرابر 2 مگاپیکسل) در این حالت کارت گرافیک شما 4 برابر پیکسل بیشتری رندر میکند که طبیعتا بار پردازشی بسیار سنگینی را به همراه دارد. کارت های AMD با انواع مشکلات مواجه شدند. (تجربه نویسنده) گویا درایور انویدیا بهینه تر عمل کرده است اما به هر حال، بالاترین تنظیمات است! با تنظیم برخی از آپشن های گرافیکی کارایی بهتری دریافت خواهید کرد. 

مصرف حافظه گرافیکی در رزولوشن های مختلف

[تصویر:  4dhuvzh2p5ki95d6s89q.png]

مصرف Rise of the Tomb Raider از لحاظ حافظه گرافیکی منطقیست. همانطور که مشاهده میکنید برای Full HD به بیش از 3 گیگابایت حافظه گرافیکی نیاز دارید. (نکته: برای کارت های 2 گیگ مشکل خاصی مشاهده نشد) برای رزولوشن 1440P حداقل به 4 گیگ و برای 2160P، به بالاتر از 4 گیگ نیاز پیدا خواهید کرد. توجه کنید که در صورت مصرف بیش از اندازه حافظه گرافیکی، اکثر عناوین مقداری از Shader ها، بافت ها و ... را در HDD/SSD ذخیره میکنند. از این رو اگر مشکلاتی مانند فریز یا تاخیر در بارگذاری بافت ها را تجربه کردید، Anti Aliasing را کاهش دهید یا تنظیمات بازی را برروی High تنظیم کنید. (بیشتر کیفیت Very high برای بافت باعث این مشکل میشود) (یکی از دلایلی که برای سیستم گیم SSD پیشنهاد میشود. S0 (24) )

جمع بندی

[تصویر:  zf59nb6w51y4agy9krul.jpg]

تست بازی تجربه خوبی بود. Square Enix عنوانی منتشر کرده که قطعا ناامید کننده نیست. صادقانه بگوییم Rise of the Tomb Raider بسیار لذت بخش و چشم نواز است. پورت بازی نسبتا خوب است اگر چه آپدیت هایی که بعد از منتشر شد هربازی عرضه میشوند کارایی کلی بازی را بهبود میبخشند. همانطور که گفته شد، بازی از مشکلاتی مانند ناپایداری فریم ریت رنج میبرد(به علت محیط ها و سکانس های مختلف) به همین دلیل ممکن است به میانگین فریم ریت کمی لطمه وارد شود. اما در کل، اگر از علاقه مندان سبک Action/Adventure هستید، به هیچ وجه این عنوان را از دست ندهید.

guru3d.com
***
درایور AMD به تازگی منتشر شده. هرچند باگ هایی داره اما کارایی بازی رو بهتر کرده. حتما آپدیت میشه S0 (24)
پاسخ
#2
تشکر
خب با توجه به تصاویر مقایسه ایی و.. و عملکردی که روی نسخه ی PC داشت، باید بگم بازی روی PC پورت خیلی خوبی داشته...
افکت های آب، کیفیت و فیزیک برف، نورپردازی چشم نواز و زیبا، کیفیت بالای بافتها و... باعث شدند تا ROTTR به عنوانی زیبا در کنار گرافیک و جلوه های بصری تبدیل بشه
پس از تلاش فراوون بازی بالاخره 100% شد S0 (29)
[تصویر:  ihqvu3n66h4fvp07srt3.jpg]
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آنالیز عملکرد بازی Dark Souls III برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی E.M.I.N.E.M 1 1,504 05-03-2016, 12:23 PM
آخرین ارسال: Writer Bot
  بررسی‌ها نشان می‌دهد کنسول داران بیشتر برای واقعیت مجازی اشتیاق دارند Mahd.1 3 1,835 03-22-2016, 06:14 PM
آخرین ارسال: ERFAN RP
  تماشا کنید: بررسی عملکرد کارت گرافیک های R9 390 و GTX 970 در نسخه بتا Hitman K.I.A.N 0 1,251 02-24-2016, 01:19 AM
آخرین ارسال: K.I.A.N
  انویدیا باندل Rise of the Tomb Raider را معرفی کرد Rasoul_76 1 1,556 01-08-2016, 07:56 PM
آخرین ارسال: ehsan1377
  مقاله : آنالیز عملکرد عنوان Rainbow Six: Siege برروی پلتفرم PC Seed 1 1,682 12-11-2015, 01:34 PM
آخرین ارسال: Station

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان