10-23-2015, 04:15 PM
خیلی وقت است که بازی Assassin’s creed Unity به بازار عرضه شده و میتوان گفت نوشتن این مقاله کار بیهوده ای است. اما به وفور در هر سایتی میشود مشاهده کرد که دیدگاهها با این بازی نسبت به کل سری عوض شده است و بعضا، وقتی اسم این بازی میآید ناخودآگاه باگهای خندهدار به ذهن خطور میکند. برای همین به خاطر اینکه شاید بتوان کمی نظرات را نسبت به این بازی عوض کرد این مقاله را مینویسم و خوشحال میشم که نظرات شما رو بدونم.
تذکر: این نوشته کاملا با نظرات شخصی خود نویسنده، نوشته شده است و از هیچ منبعی ترجمه نشده است.
سال پیش بود که مورد انتظارترین بازی سال منتشر شد. بازیای که پیرامون آن تبلیغات بسیاری انجام شد و گیمرها چنان به خاطر آن هایپ شده بودند، که همه انتظار نمره متا بالاتر از 90 را برای آن داشتند. همه این عنوان را مدعا سرسخت گوتی میدانستند. همه تعریف و تمجید میکردند و تریلرهای بازی باعث شده بود تا انتظارات از بازی فوق العاده بالا رود.
این عنوان Assassin’s creed Unity بود که این همه سر و صدا به راه انداخت. اخبار این بازی، شده بود خوراک خبری سایتهای گیم؛ مانور زیادی روی این بازی داده میشد؛ یوبیسافت از ساختهاش کاملا مطمئن بود. اعتماد به نفس کاذب یوبیسافت باعث انتشار تعداد زیادی تریلر سینماتیک و in-game شده بود. هیچکس حتی فکر نمیکرد که این عنوان به این سختی از نظر نمره شکست بخورد و دیدگاه همه گیمرها را نسبت به فرانچایز Assassin’s creed، برای همیشه متحول کند. اما چه چیزی باعث این شکست شد؟
عواملی همچون:
باگهای فنی زیاد
هوش مصنوعی ضعیف بازی هنگام مخفی کاری
مشکلات فنی نظیر لگ زدن و افت فریم وحشتناک
باگهای بازی بسیار زیاد بودند. البته بدون آپدیت؛ لگ و افت فریم بسیار زیادی در بازی مشاهده میشد. هوش مصنوعی در بازی هنگام بازی عادی فوق العاده و هنگام بازی مخفیکاری به طرز وحشتناکی افت میکرد و سربازان به یک مشت آدم کور و کر تبدیل میشدند.
اما مشکلات این بازی بزرگ صرفا به خاطر مشکلات فنی و کم کاری یوبیسافت در این موضوع شناخته میشود. نکات مثبت بازی بسیار زیاد بود؛ اما به خاطر نکات فنی اصلا به چشم نیاید و ذهنیت گیمرها آنقدر نسبت به بازی خراب شده بود که، بعضی اوقات به داستان و شخصیتپردازی بازی هم ایراد میگرفتند. ایراداتی که اگر این مشکلات فنی نبودند، اصلا به چشم نمیامدند.
وقت این است که نکات مثبت این بازی را با هم بررسی کنیم و یادی دوباره با این عنوان تازه کنیم.
1_ گرافیک
واقعا راجع به این مبحث صحبتی نمیشه کرد. گرافیک واقعا شاهکار بود. گرافیکی که در حالت Ultra High بهترین گرافیک در بین تمامی بازیهایی هست که تا به حال منتشر شده است. شاید بعضی ها بگویند که ویچر گرافیک بهتری دارد؛ اما شما در کدام بازی این همه npc را میبینید. این draw distance خوب را دارید. این همه آبجکت متحرک دارید؟ این نورپردازی بی نظیر را میبینید؟ بعضی اوقات هنگامی که بازی به اوج خود میرسید آدم حس دیدن فیلم میکرد. طراحی انیمیشنهای شخصیتها هم، به زیبایی تمام طراحی شده بود و اصلا حس غیر واقعی بودن را منتقل نمیکرد. طراحی بافتها و تکسچرها هم از نقاط قوت این باز در زمینه گرافیک بود.
خداوکیلی بازی از نظر گرافیک عالی عمل کرده. دانگرید هم خیلی کمتربود. البته نسبت به بازیهای دیگه که فرق تریلر با بازی مثل فرق بازیهای قدیمی با جدید است.
2_ شخصیت پردازی
شخصیت پردازی آرنو و الیز واقعا عالی کار شده بود. شاید بعضیها بگویند که خیلی از اساسینهای قبلی الهام گرفته بودند برای طراحی شخصیتها؛ اما شما حس همزاد پنداری با آرنو دارید را نمیتوانید با ادوارد یا حتی کانر داشته باشید. شخصیت پردازی آرنو را میشود در سطح الطیر یا حتی اتزیو دانست. بیشک اگر آرنو در بازیهای دیگری هم از این سری ظاهر میشد میتوانست محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند. اما بعضی مواقع آرنو قابل پیشبینی میشد و این شاید به عنوان یک نقطه ضعف در این بخش دید.
شخصیت پردازی الیز هم که بسیار زیبا بود. حتی میشد گفت از شخصیت پردازی آرنو هم یک پله بالاتر بود.
به نظر شخصی من، این بازی نمره قبولی را در این مبحث هم گرفته بود اما به این بخش مشکلاتی هم نظیر آبکی بودن(!) شخصیتهای دیگر به بازی نسبت داده شد.
3_فضاسازی
یوبیسافت در این مبحث گل کاشت. فضا سازی که انجام شده بود بی نظیر بود. کاملا حس خوب Ac II و Brotherhood را دوباره با کیفیت بیشتری منتقل میکرد. پاریس بسیار بزرگ بود. گاهی اوقات میشد که فقط در شهر بگردم و ماجراهای شهر را ببینم یا نقاط مخفی را کشف کنم. خیلی اوقات از بناها با آرنو بالا میرفتم تا شهر را از بالا ببینم. تک تک جزئیات تا دوردستها دیده میشد. حتی npc ها از بالا هم حرکت داشتند. چیزی که در بازی های قبلی سری چندان به چشم نمیآمد.
4_ داستان
داستان این بازی یک روایت درام و زیبا را همراه داشت. حکایت علاقه میان دو نفر. بدون پرداختن به حاشیههای نامربوط این علاقه (چیزی که به وفور در بازیهای دیگر مشاهده شده و خواهد شد) حکایت انتقام و ظلم. آشنایی با شخصیتهای مختلف. دیالوگهای میان همه این افراد که هیچوقت قدیمی نمیشدند. داستان فردی که سه نفر در زندگی اش که برایش عزیز بودند را از دست داد. شاید داستان این بازی به خوبی و عمق بازیهای دیگر سری نباشد، اما به جرئت از خیلی از بازیها از نظر داستانی سرتر است.
5_ گیمپلی
گیمپلی این بازی نوآورانه بود. از Phantom Blade بگیر تا امکان شخصی سازی بی نظیر شخصیت اعم از لباس، سلاحهای متنوع، رنگ لباس و ... همه نقاط قوت این بازی در گیمپلی بودند. پارکور روی آبجکتهای سر راه آرنو باعث میشد سرعت بازی افزایش پیدا کند. اضافه شدن سلاحهای پرتابی، انواع اسلحهها، بمب دود زا، درخت قابلیتها، بخش چندنفره و کوآپ، ماموریتهای مخفی، ماموریتهای جانبی که حتی نمیشود تمام آنها را شمرد، ماموریتهای اتفاقی در شهر، سیستم کاور گیری که واقعا جای خالی اش در بازیهای قبلی حس میشد، هیجان مبارزه با سربازان بدون کانتراتک زدن و خیلی نکات مثبت در گیمپلی. این قسمت هم از نظر شخصی خودم نمره قبولی را میگرفت.
6_ موسیقی
موسیقیهای بازی بسیار زیبا کار شده بودند. گرچه به پای شاهکار جسپر کید در سه بازی اول نمیرسید، اما با جو بازی هماهنگی داشت.
خب، حالا که نقاط قوت این بازی را گفتیم نوبت به نکات منفی بازی میرسد. در واقع میخواهم جوری شود که به همه چیز با هم پرداخته شود.
1_ باگ و باگ و باگ و ...
این عنوان از نظر فنی واقعا نمره ای نمیگیرد. البته این حرف برای قبل از آپدیتهای بازی است. این آپدیتها بخش زیادی از باگها و مشکلات بازی را رفع کردند. اما ضربه محکمی بود باهای روز اول. عمده مشکلات هم مربوط به نسخه pc این عنوان میشد. عدم بهینه سازی درست باعث شکست این عنوان از نظر فنی شد. یوبیسافت آنقدر عجله کرد که میشود گفت بازی را تقریبا ناقص عرضه کرد.
2_ عدم بهینه سازی صحیح
افت فریم، لگ، باگ و گرافیکی بیشتر از حد توان کنسولها. همین گرافیک بیشتر از حد، علاوه بر این که یک نقطه قوت است، یک نقطه ضعف هم برای این عنوان محسوب میشود. در واقع گرافیک اینقدر بالا بود که کنسولها نمیتوانستند کامل آن را پردازش کنند. برای همین بعضی قسمتها پردازش نمیشدند؛ به عنوان مثال صورت برخی کاراکترها این شکلی میشد:
البته مشکلات از این دست در pc های قوی به حداقل میرسید، اما مشکلات در کنسولها و کامپیوترهای ضعیف هنوز جولان میدادند. شاید اگر یوبیسافت روی این عنوان بیشتر کار کرده بود، میتوانست از این بخش هم نمره قبولی بگیرد.
3_ هوش مصنوعی پایین
یونیتی، بسیار از نظر هوش مصنوعی عالی کار شده بود. اما هنگام مخفی کاری از یکی از بدترین هوش مصنوعیها در بازیها بهره میبرد. هنگام مخفی کاری فقط کافی بود که از رو به رو به دشمن نزدیک نشوید. اگر این یک اصل را در نظر میگرفتید، دیگر هرکاری که میخواستید میکردید دشمن متوجه شما نمیشد مگر اینکه برگردد و شما را نگاه کند. البته این مشکلی نیست که مختص به یونیتی باشد. بیشتر بازیهای مخفی کاری از این نقص رنج میبند؛ حتی بازی Metal gear solid V: the phantom pain هم از همین مشکل رنج میبرد؛ البته نه به این شدت. اما در بقیه بخشها این بازی انقلابی در هوش مصنوعی بود. سربازان بسیار سخت شکست میخوردند و اصلا مثل AC IV نمیتوانستید همه را بکشید و با خیال راحت قدم بزنید. بلکه در اکثر موارد که با دشمنان قوی رو به رو میشوید، باید یک بمب دودزا بیندازید و فرار کنید. تازه هنگامی که فرار هم میکنید دشمنان دنبالتان میگذارند و به دنبال شما حتی تا بالای ساختمانها هم میآیند و باید یکجا حتما قایم شوید تا رفته رفته شما را نادیده بگیرند.
4_ هایپ شدید
بله، در واقع مشکل اصلی که باگ است زایده هایپ شدید بازیکنان است. اینقدر تریلرهای زیبا و رنگارنگ و تصاویر خیره کننده ای از بازی بیرون آمده بود که همه انتظارات نسبت به بازی بالا رفته بود. میشود گفت از بس تریلر بیرون داده بودند که کل بازی را میشد از تریلرها حدس زد!
بله... این حکایتی بود از یکی از شاهکارهای شکست خورده صنعت گیم. واقعا اگر یوبیسافت بیشتر روی این بازی کار میکرد، متا اسکور این بازی به شدت بالا میرفت و حتی ممکن بود Ac II را هم از این نظر پشت سر بگذارد. نظرات خودتون رو راجع به این بازی در این تاپیک بنویسید. خوشحال میشم نظراتتون رو راجع به این بازی بدونم.
از اعتبار و حمایت و کلیکتون روی دکمه تشکر هم ممنونم.
موفق باشید.