مشخصات بازی:
-عنوان:Tomb Raider
-ناشر:Square Enix
-سازنده:Crystal Dynamics
-پلنتفرم ها:PC|PS3|Xbox360
-سبک:Action,Adventure
*این نقد در حدود 2400 کلمه و اختصاصی گیمفا است.هرگونه کپی برداری بدون ذکر منتقد و سایت گیفا غیر قانونی است*
مقدمه:
Tomb Raider اولین بار در سال 1996 وارد بازار شد و از همان زمان تمام معادلات را در دنیای بازی ها به هم ریخت.آن هم به خاطر شخصیت زنی که دنیای سبک اکشن و ماجراجویی وجودش کمی عجیب و غریب بود.زیرا همه به این باور رسیده بودند که زنها به خاط احساسات ضعیف و شکننده ای که دارند و ترس از کشت و کشتار و خون و خونریزی نمی توانند یک ابر قهرمان باشند.در طی سالهای 1996 تا 2003 شش نسخه رسمی دیگر از این بازی به دست Core Design منتشر شد و پس از 3 سال غیبت در سال 2006 ساخت این عنوان به Crystal Dynamics سپرده شد و در مدت سه سال 3 نسخه دیگر از این بازی روانه بازار شد.اما Lara Croft که Tony Gard آن را خلق کرد پس از غیبت تقریبا طولانی در سال 2013 به دنیای بازی ها بازگشت و باری دیگر نشان داد که فقط مردان ابر قهرمان نیستند بلکه او هم توانایی به یدک کشیدن نام ابر قهرمان را دارد.اما سوال اصلی اینجاست که آیا Crystal Dynamics به راستی توانسته با تمام تغییراتی که در این بازی به وجود آورده آن را در حد و اندازه های نامش بازسازی کند؟
داستان:
داستان از آن جایی شروع می شود که Lara در سن 21 سالگی برای ادامه راه پدر باستان شناس خود سفری را به همراه دوستانش و با کشتی Endurance به سوی جنوب ژاپن آغاز می کند.تا مدتی همه چیز به خوبی پیش می رود که ناگهان بلایی آسمان بر سر این گروه نازل می شود و آن ها در جزیره ای مرموز سرگردان می شوند.Lara وقتی به هوش میاید خود را در میان لاشه های کشتی Endurance پیدا می کند و البته دور از دوستان خود.که این آغاز ماجراجویی های او برای پیدا کردن دوستانش است.اما پس از گذشت مدتی او با حقیقت تــلخـی روبرو می شود و این حقیقت ترس و واهمه او را چند برابر می کند و البته مسیر داستان را تا حدی به کلی عوض میکند.وقتی که او می فهمد عده ای به دنبال قربانی مونثی هستند تا به وسیله آن بتوانند روح ملکه طوفان یعنی Himiko را زنده کنند.البته Lara برای کشتن آنها برای نجات افرادی دیگر هیچ ترسی به خود راه نمی دهد و این نشان دهنده یـک کــرافــت واقعی است!البته او در این راه بعضی از دوستان خود را از دست می دهد.اما با همه این اتفاقات او نمی خواهد به تنهایی و بدون دوستانش این جزیره را ترک کند که فداکاری هایش کمی دور از ذهـن است!!او در همه سختی ها به خودش امیدواری می دهد و بسیار کنجکاو و ماجراجو است.اما این هم باید اضافه کرد که وحشت،ناتوانی و ناامیدی در چشمانش موج می زند و از صحبت هایش می توان فهمید که به مقبره ها علاقه ای ندارد و تا به حال آزارش به موجودی هم نرسیده است.البته باید گفـت که این جزیره و ساکنان وحـشـی آن بی شباهت به اتفاقات بازی FarCry 3 نیستند.نویسنده این بازی Rhianna Pratchett است داستان خوبی نوشته است.داستانی که در آن هیچ دل رحمی به Lara نکرده است و سناریوی کامل و پر از اتفاقات خطرناک را در آن گنجانده که این با خلق و خوی Lara کاملا مناسب است و باید این را نکته ای مثبت در این بازی دانست.به طور کل داستان در Tomb Raider با پیش زمینه ای عـالی و مناسب آغاز می شود و تا آخر بازی انگیزه شما را برای پیشروی تحریـک می کند و باید از نویسنده این بازی برای بازسازی این فرانچایز بزرگ تشـکر کرد!!
گیم پلی:
بخشی که بیشترین نگرانـی را در میان طرفداران این مجموعه به وجود آورده بود همین گیم پلـی بود که همه می ترسیدند مبادا به آن لطمه ای وارد شود اما نتیجه کار عنوانی پر هیجان تر و سرگرم کننده تر از نسخه ها قبلی بود.در این بازی صحنه ها و خاطرات بازی Uncahrted 3 به خوبی تداعی شده است و البته شباهت هایی هم با عنوان Naught- Dog(!!!)دارد اما نباید فراموش کرد که Tomb Raider همچنان یک بازی ماجراجویی با المان های بی نظیر نقش آفرینی است.چیزی که پیش از همه ما را متعجب می کند حرفه ای بودن Lara است که دشمنان را خیلی راحت از پیش رو بَرمی دارد آن هم بدون اینکه حتـی مهارت های رزمی از قبل دیده باشـد و ایـن شاید عجیب ترین و غیر واقـعی ترین نکته این بازی باشد.اما اگـر از این بدی بگذریـم گیم پلی این بازی کاملا شما را برای مدتی سرگرم می کند.وجود مراحل چالش برانگیز و البته تا حدودی متفاوت تر از قـبل هیجان این بازی را بیشتر کرده است.در کنار مراحل اصلی(که بیشتر درباره اش توضیح خواهم داد)شما شاهد مراحل فرعی خواهید بود که شما را به خوبی سرگرم می کند.قرار دادن یک سری Challenge و هم چنین پیدا کردن نقشـه های مخفی زیبایی این بازی را دوچندان کرده است.در گیم پلی همه چیز خیلی مرتب و تمیز کـار شده است.از تغییراتی که در خلق و خوی Lara صورت گرفته تا درگیری های مستقیم و چتربازی ها و هوش مصنوعی فوق العاده دشمنان که برای کشتن شما دست به هرکاری می زنند همه و همه به خوبی در جای خود قرار گرفته اند و گیم پلی تقریبا بی نقص را در نوع خود به وجود آورده اند.خوبی دیگر گیم پلی این است که شاید خطی باشد اما اصلا حوصله آدم را سَر نمی برد.فضای به یاد ماندنی سنگ ها،جنگل هایی که در آن باید منتظر اقسام جانوران بود،بالا رفتن از دکل های مخابراتی و کوه ها و فرار کردن از توده های آتش باعث شده اند که این بازی مدت ها در یـاد و خاطره گیمرهای عـزیـز بماند.چیزی که در این بازی توجه ویژه ای به آن شده شروع طوفانی و ادامه دادن این روند تا سکانس پایـان بازی است.وجود تعدادی مخـفی کاری و بودن تعدادی معما گیم پلی را دلنشین تر کرده اگرچه شاید برای حل این معماها زیاد کار سختی نباشد اما همین کار های ریز بود که Tomb Raider را واقعا در حد خودش بازسازی کرد.شکار حیوانات در گیم پلی کم رنگ تر از بقیه بخش هاست و بیشتر به مراحل فرعی شباهت دارد.سلاح ها هم در این بازی به تعداد انگشتان یک دست است و شامل سلاح های گرم و سرد است اما با آپگرید هایی که دارد می توان شما را تا حدودی راضی نگه دارد.نکته ای دیگر که در گیم پلی زیادی به چشم می خورد کاورگیری نامتعارف Lara است که وقتی به محل استقرار دشمنان نزدیک می شویم او به طور خودکار نیم خیز شده و شما را برای نبردی دیگر آماده میکند.ابتدا شاید این حالت برای شما سخت باشد اما کم کم به عادتی همیشگی در این بازی تبدیل می شود.از کاورگیری که بگذریم فصل های این گیم پلی تمرکز ویژه ای بر روی معقوله "تلاش برای بقا" دارد و این را می شود در تمامی لحظات این بازی فهمید.کار دیگر سازندگان که واقعا جای تقدیر و تشکر دارد به خوبی ارتباط دادن تمامی قسمت های نقشه به یکدیگر و اضافه کردن بخش چند نفره به این بازی است که نباید آنها را هم از یاد ببریم.البته ناگفته نماند که قسمت چند نفره بازی را Eidos Montreal به طور مستقل ساخته است که اگر آن را بازی نکرده اید چیز زیادی را از دست نداده اید.در بازی بخشهایی به نام Base Camp وجود دارد که از آنجا می توانید به سوی بقیه کمپ ها Fast Travel کنید،اسلحه های خود را آپگرید کنید و با Salvage هایی که در طول بازی به دست آورده اید تعدادی Skill خریداری کنید.Skill ها خود شامل سه بخش Brawler،Hunter و Survival هستند که هرکدام مربوط به موضوعی جداگانه است.نکته ای که بازهم به خلاقیت سازندگان برمیگردد قابلیت Survival Vision یا همان غریزه Lara است که در آن شما میتوانید مسیر خود،صخره هایی که از آنها باید بالا بروید و...را پیدا کنید.در گیم پلی بعضی از بازسازی ها به خوبی صورت نگرفته است.برای مثال همه ما بازی سبک ماجراجویی را طوری میشناسیم که در محیط آن مهمات کم باشند و به طور مداوم از مهمات خود استفاده نکنیم.ولی در گیم پلی این سری از بازی ما در هر وجب با جعبه ای از مهمات روبرو می شویم که بدین ترتیب هیچگونه ناراحتی بابت تمام شدن مهمات نداریم!!همچنین گاهی اوقات با باگ هایی روبرو می شویم که این اصلا چیزی نیست که ما از گیم پلی این بازی فوق العاده انتظار داشتیم.همان طور که می دانید زیبایی بازی Tomb Raider به Boss Fight ها بود که در این بازی فقط با یکی از آنها روبرو می شویم اما آن هم به معنای واقعی کلمه یک Boss Fight است.یک Boss Fight واقـعـی!!!به طور کل این بازی با تمام ضعف هایش یک گیم پلی سرگرم کننده را به بازیکن داده است که در آسان ترین حالت 12-13 ساعت طول می کشد و البته نباید از این گذشت که این بازی در سبک خود شاید به بهترین شکل ساخته نشده باشد اما همیشه از آن در میان گیمرها یاد می شود.
گرافیک:
انتظارها از گرافیک بازی ها در سال 2013 بسیار بالاست و Tomb Raider هم برای اینکه عنوانی شکست خورده لقب نگیرد تغییرات گرافیکی مفیدی را انجام داد.موتور گرافیکی استفاده شده در این بازی موتور انحصاری شرکت Crystal Dynamics به نام Crystal Engine است که بهترین انتخاب برای این بازی بود.همانطور که میدانید بیشتر بخش این بازی در محیط های جنگلی دنبال می شود که سرزندگی خاص خودش را دارد.نورپردازی ها بسیار فوق العاده اند و با جزئیات زیادی کار شده اند که این خود نشان دهنده این است که سازندگان وقت زیادی را صرف آن کرده اند و بدون شک به نتایج زحمت های خودشان رسیده اند.افکت نور،آتش،آب،باد و بوران بسیار زیبا و تاثیر گذار طراحی شده است.مناطق برفی هم در بازی کاملا بی عیب و نقص است و شاید اشکال گرفتن از آن کار چندان درستی نباشد.طراحی و مدل سازی حیوانات بسیارخوب است اما نکته ای که گرافیک این بازی را زیر سوال می برد طراحی نسبتا ضعیف شخصیت های بازی،دشمنان و شاید تا حدودی Lara است که شاید این کم کاری سازندگان را نشان می دهد.اعضای بدن Lara و مو های او اوج کم کاری سازندگان را نشان میدهد به طوریکه انگار اصلا هیج بازسازی روی Lara صورت نگرفته است.دشمنان نیز از تنوع کمی برخوردارند به طوریکه انگار در طول بازی یک نفر را چندین بار میکشید و او دوباره سد راهتان می شود.طراحی شخصیت های جانبی نیز چنگی به دل نمیزند.در طراحی اعضای بدن آنها از Polygon(چندضلعی)های کمی استفاده شده که البته این مشکل را در عنوان محبوب HitMan:Absolution نیز دیده بودیم.در طول بازی با Cut-Scene های تقریبا زیادی روبرو هستیم که به خوبی فیلمبرداری شده اند و همچنین زمان مناسبی را نیز دارا هستند.همخوانی لب ها با دیالوگ ها به خوبی صورت گرفته اما گاهی اوقات کمی ناهماهنگی در آن دیده میشود. کیفیت بافت ها نیز کم و بیش خوب و طراحی شعله آتش هم بسیار خوب است و تاثیرش هم در محیط تاریک کاملا طبیعی و بی عیب و نقص است.اجسام و اشخاص در بازی دارای سایه های کاملا طبیعی هستند و سایه ها هم هیچگونه لبه یا پارگی ندارند.این بازی با 30 فریم بر ثانیه اجرا می شود و دارای افت و خیز چندانی نیست.به طور کل این بازی یک عنوان خوش ساخت گرافیکی است و البته نباید از آن گذشت که Crystal Engine بار دیگر نشان داد که چیز جدیدی برای رو کردن ندارد و فقط داشته های معمول دیگر موتورها را در خود جمع کرده و Tomb Raier جدیدی به وجود آورده است.
موسیقی و صداگذاری:
صداگذاری ها همیشه باعث جذابیت بیشتر بازی و گیم پلی می شوند و در Tomb Raider نیز می توان به وضوح این موضوع را مشاهده کرد.در نسخه های گذشته Tomb Raider صداگذاری شخصیت Lara بر عهده Keeley Hawes بود و او هم در این کار کاملا موفق شده بود.اما از آنجا که Tomb Raider به طور کل زیر و رو شد پس بنابراین صداگذار او نیز عوض شد.خانم Camilla Luddington بازیگر 29 ساله بریتانیایی که برای خیلی ها نام آشنایی در صنعت سینما است صداگذار Lara در این نسخه از بازی شد.ابتدا خیلی از هواداران این مجموعه با تغییر صداگذار موافق نبودند اما اگر کمی بیشتر دقت کنیم میبینیم که Lara در نسخه های قبل یک زن بالغ بوده است ولی اکنون فقط 21 سال دارد پس صدای جوان و شکننده کاملا برازنده شخصیت اوست.زبان دشمنان روسی و ژاپنی است که بر روی لهجه آنها به خوبی کار شده است.صدای پرندگان،موش ها،آب و سلاح ها بدون اشکال است.همچنین سازندگان برای کمان Lara هم صدای مخصوصی تعیین کرده اند.موسیقی در Tomb Raider دارای دو بخش متفاوت است.اول زمانی است که موسیقی پخش نمی شود و ما در سکوتی هرسناک و باصدای انواع جانوران بازی را انجام می دهیم و دومین بخش آن زمانی است که ما با نبرد به دشمنان میپردازیم و با موسیقی هیجان انگیز آن به خوبی ارتباط برقرار می کنیم.Jason Graves پس از موفقیت در آهنگسازی مجموعه سه گانه Dead Space این بار در Tomb Raider نیز به موفقیت دست یافت و به نتیجه موردنظرش رسید.در این بازی موسیقی هیجان انگیز حکم یک اتفاق بد را دارد و در راهرو ها و مقبره ها قطعات کلاسیک بسیار زیبایی نواخته میشود که بسیار گوش نواز و تا حدودی رمز آلود است.پس به طور کل همه چیز در جای خودش قرار دارد و موسیقی کاملا در اختیار گیم پلی می باشد.
حرف آخر:
در کل این بازی حرفهای زیادی برای گفتن دارد و با صحنه های دراماتیک همه را تحت تاثیر قرار می دهد.این بازی ثابت کرد که بازسازی مجموعه های بزرگ ایده بسیار خوبی است و بازی کردن نسخه جدید Tomb Raider هم یک سرگرمی مناسب برای تمامی گیمرها است و قطعا به امتحان کردنش می ارزد.
نمرات بازی:
داستان:8.9/10
گیم پلی:9.3/10
جذابیت:9.5/10
گرافیک:8.6/10
موسیقی و صداگذاری:9.2/10
کل:9.1/10
خــب دوستــان این سومین نقدِ کامل بنده بود...[img]images/smi/s0 (25).gif[/img]
ببخشید دیر شد...[img]images/smi/s0 (83).gif[/img]
امیدوارم خوشتون اومده باشه...[img]images/smi/s0 (74).gif[/img]
نظر هم فرموش نشه...
بعضی از انسان ها عضو گروهی هستند که دست به دست هم می دهند تا آینده را بسازند، اما عده ای هم هستند که انرژی خود را به گذشته اختصاص می دهند.
MAX PAYNE
MAX PAYNE