12-08-2015, 02:35 AM
انسان در نبردی جاوید تکامل یافته است
نبرد بین خیر و شر.
نبردی که از ابتدا تا انتها با ماست.
نبرد برای بقا،نبرد برای پیشرفت،نبرد برای تمدن.
شاید در نگاه اول بتوان این معانی را در کتب تاریخ و یا در کلام سیاستمداران یافت ولی شاید بتوان تفسیری دیگری نیز کرد.
اگر از دریچه ی بازی به این کلمات نگاه کنیم به انبوهی از عناوین بزرگ و کوچک بر می خوریم که در آن هیچ چیزی جز جنگ معنا ندارد.
شاید کمی کلیشه به نظر برسد،جنگ و جنگ و جنگ...
آیا تاریخ هم اینقدر کلیشه است؟
ملت های زیادی در طول تاریخ بشری آمده اند و رفته اند جنگ های زیادی شکل گرفته و تمدن هایی به وجود آمده و نابود شده و حال نام آن ها را تاریخ گذاشته ایم.
اگر در تاریخ سیر و سفر کنیم احتمال دارد گهگاهی آرزو کنیم ای کاش فلان اتفاق هرگز نمی افتاد.
ای کاش فلان جنگ هرگز شکل نمی گرفت.
ای کاش می شد تاریخ را عوض کنم ای کاش می شد تاریخ خودم را بسازم.تاریخ خودت را بساز.
در سری بازی Total War این امر میسر شده.شعار اصلی این سری از بازی Make Your Own HISTORY است، یعنی خودت تاریخ خودت را بساز.
حالا این شمایید که قلم فرسای تاریخ شده اید.
نویسنده ی کتب تاریخ الان شمایید.
جنگ جویان به فرمان شما هستند یک ملت شما را صدا می کند.
جنگی تمام عیار منتظر توست.
این تویی که تصمیم می گیری تمدنی بی نظیر بسازی و یا با انتخاب های نا به خردانه ملتی را به ورطه ی نابودی بکشانی.
و این داستان نبردی تمام عیار است.
هنگامی که صحبت از ساخت یک بازی با موضوع تاریخی و با ژانر Strategy به میان می آید عوامل زیادی نیاز است تا یک عنوان را موفق کند و یا آنرا به نابودی بکشاند.
سازندگان سری بازی Total War در وحله ی اول باید گفت ذهنی خلاق دارند ولی همیشه خلاقیت برای یک عنوان ضامن موفقیت نیست کم نبوده اند عناوین اسم و رسم داری که در سال های گذشته رو به زوال گذاشته اند.
پشتوانه ی تاریخی و استفاده ی درست و به جا از عناصر مختلف س.ی.ا.س.ی و دینی موجود در هر جامعه نیز برای ساخت یک عنوان تاریخی لازم به نظر می رسد همچنین بهره بردن از کیفیت سمعی و بصری مناسب دوران ساخت عنوان نیز عملا ضروری است.
البته در این بین نمی توان از بازی بی نظیر شرکت Telltale games یعنی Walking Dead نیز چشم پوشی کرد که علارقم ضعف در بعضی از قسمت ها به دلیل قدرتمند بودن سایر بخشها خصوصا داستان بازی به توفقیات زیادی دست پیدا کرد.
به هر حالCreative Assembly با دانستن این موضوع قدم به صنعت بازی های رایانه است گذاشت.
صنعتی که ورود به آن راحت ولی ماندگاری در آن بسیار سخت است.
در این سری از مقاله قصد دارم تا با هم نگاهی به سری Total War بیاندازیم تا هم تجدید خاطرات با این عناوین سری داشته باشیم و هم نقد و برسی اجمالی بر هر عنوان از عناوین Total War داشته باشیم و راز ماندگاری سری Total War را را باهم برسی کنیم.
قسمت اول: ظهور
1-خیزش Shogun ها:
نام بازی:SHOGUN: Total War
تاریخ انتشار:13 JUNE 2000/24 خرداد سال 1379
پلتفرم:PC
ژانر بازی: Strategy
درجه سنی:Teen
سازنده: Creative Assembly
ناشر: Electronic Arts
شاید کمی جاه طلبانه به نظر برسد که عنوان بی اسم و رسمی بخواهد در اولین قدم به سمت تاریخ مشرق زمین برود.
ولی Creative Assembly این کار را کرد.
دوره ی سنگوکو توسط آن ها انتخاب شد.
روزگاری که سیستم فئودالیسم در ژاپن حکمفرما بود و حکام منطقه ای هر یک خود را Shogun می نامیدند و به قتل و غارت می پرداختند و این وسط این مردم بوند که همیشه متضرر می شدند.
ژاپن غرق در جنگ صحنه ی تاخت و تاز Samurai ها و شمشیر های افسانه ای شان یعنی katana شده بود.
ظلم و ستم و فساد در اوج قرار گرفته و جدال های سیاسی و مذهبی صلح و دوستی را از سرزمین خورشید تابان دور کرده بود.
سازندگان بازی نیز با الهام از این موضوع سعی در به تصویر کشاندن این موضوع کرده اند که البته با توجه به تاریخ انتشار بازی یعنی سال 2000 قابل قبول است.
شما در وحله ی اول با انتخاب یکی از قبیله های موجود به دنیای تاریک ژاپن وارد می شوید.
اکثر اوقات بازی در خاک اصلی و فعلی ژاپن دنبال می شود.
سیستم دیپلماسی موجود در بازی تنها به چند پیشنهاد ساده ختم می شود.
جنگ،صلح،اتحاد،تجارت.
هر چند می توان این ها را الفبای دیپلماسی نام برد ولی نداشتن جزئیات را می توان ضعف نام برد که البته با توجه به زمان انتشار بازی قابل قبول است و چه بسا سازندگان شاهکار کرده اند.
گرافیک بازی نیز در زمان خود شاید جزو بهترین ها بوده و چشم نواز ولی با گذشت قریب به 16 سال از زمان انتشار بازی نمی توان خیلی انتظار داشت.
صداگذاری بازی چندان متنوع نیست ولی قابل قبول است.
جنگ های بازی اگرچه از نظر تعداد کوچک هستند ولی در زمان خود قابل قبول بوده و شاید بتوان لقب عالی را به آن داد هوش مصنوعی هم در حد قابل قبولی است.
2-دوران سیاهی.
نام بازی:Medieval:TOTAL WAR
تاریخ انتشار:19 AUGUST 2002/28 مرداد 1381
پلتفرم:PC
ژانر بازی:Strategy
درجه سنی:Teen
سازنده:Creative Assembly
ناشر: Activision
در گام دوم سازندگان به عصر سیاه اروپا یعنی قرون وسطی رفتند.
پس از انتشار نسخه ی اول سری Total War انتظارات از بازی بیشتر شده بود و توقع می رفت سازندگان این بار دست پر تر برگشته و علاوه بر رفع نقاط ضعف نسخه ی قبلی به تقویت نقاط قوت نسخه ی قبلی هم بپردازند.
خوب در یک کلام باید بگویم موفق شدند!
محیطی پر جزئیات از جنگل های اروپایی تا یخچال های طبیعی آلپ و سواحل مدیترانه نوید برتری بازی در زمینه ی گرافیک در عصر خویش در بین عناوین هم سبک را می داد.
با بهبود هوش مصنوعی و همچنین افزودن مسائل دینی و اجتماعی آن زمان درون بازی گیم پلی بازی به قدر زیادی غنی شده بود و انتظارات از بازی نه تنها بر آورده شده بلکه به حد بهتری از آن چیزی که تصور می شد ظاهر شد.
البته نقاط تاریکی نیز در بازی بود همچون هوش مصنوعی سربازان در میدان جنگ و بی اثر بودن بلایای طبیعی در روند کلی بازی ولی به هر حال در عصر خود Medival Total War توانست جایگاه سری Total War را محکم کند و دلیلی بر ادامه این سری باشد.
البته ناگفته نماند انتشار DLC ،Medieval: Total War - Viking Invasion، نیز در کسب موفقیت برای این بازی بی تاثیر نبود.
استفاده از Viking ها این فرصت را برای سازندگان ایجاد کرد که نگرشی دیگر از جنگ و زندگی که نشات گرفته از زندگی به سبک Viking ها بود وارد این بازی شود و جذابیت های این بازی را دو چندان کند.
در قسمت بعدی به سراغ Rome: Total War و Medieval II: Total War خواهیم رفت و خواهیم دید که آیا نسخه های بعدی این سری به اندازه ی نسخه ی قبلی موفق بودند و یا خیر.
یک زمانی مدیر بخش pc سایت گیم ایمگ بودم....