05-14-2016, 11:38 PM
(آخرین ویرایش: 05-14-2016, 11:57 PM، توسط Maziyar Hemmati.)
صدایی عجیب از حادثهای سحرآمیز به گوش میرسد وجینوم مجبور میشود از خانه دوستداشتنیاش بیرون شود و به دنبال صدا و ماجراجویی برود. سری عنوان های ساماروت که دارای سبکی ماجراجویی معمایی کلیکی دارد که داستان زندگی شخصی به نام جینوم را میسازد. با انتشار این 3 عناوین از کمپانی آمانیتا دیزاین، این کمپانی و همچنین این عنوان دارای شهرت زیادی شدند. دو نسخه قبلی به دلیل راحتی و کوتاهی گیم پلی تحت نسخه مرورگر اجرا میشد. دلیل اهمیت این عناوین سبک خاص و طراحی زیبای محیط بازی میباشد. حال ساماروت 3 تحت PC به بازار آمده و حجم آن را حدود ده برابر افزایش داده.
تاریخ انتشار: 24 مارچ 2016
توسعه دهنده: Amanita Design
منتشر کننده: Amanita Design
سبک: ماجراجویی، معمایی
داستان نسخه سوم هم مانند دو نسخه پیشین میباشد و ادامه نسخه دوم این عنوان را سر میگیرد. آدمکی کوچک به نام جینوم که کلاهکی مانند کلاهک خواب بر سر دارد در سیاره ای کوچک که اصلا شبیه به سیاره انسان ها است زندگی میکند. جینوم صدای پارس سگ کوچکش را میشنود و مجبور به ترک خانه خود میشود. پس از خروج از خانه کوچک خودش که تقریبا اندازه قطر این سیاره است با موجود عجیبی که به شکل یک ساز دستی است رو به رو میشود. معماهای درون بازی در ابتدا بسیار سادهاند و شما میتوانید با چند کلیک ساده آنهارا حل کنید؛ ولی داستان به همینجا ختم نمیشود، با جلو رفتن بازی داستان هم سخت میشود و شما باید از هوش و فکر خود برای حل این معماها استفاده کنید. گیم پلی این عنوان بسیار کوتاه است و نکته منفی که میتوان به آن اشاره کرد مشاهده اجباری مسیر هایی است که جینوم برای رسیدن به معماهایش باید طی کند. برای انجام این بازی شما نیازی به دانش زبان انگلیسی ندارید، چون بازی هیچ گونه دیالوگی ندارد و شما میتوانید با انجام مراحل بازی به راحتی داستان این بازی را درک کنید. طراحی محیط این بازی به صورت فوقالعادهای انجام شده، به طور مثال سایه و طراحی درختان به صورت حرفهای طراحی شده. تناسب رنگ ها خیلی زیباست. شما میتوانید با چند بار تمام کردن این بازی مراحل را به خوبی یاد گرفته و پس از آن از ویژگیهای خارقالعاده طراحی و تم بازی لذت ببرید. لازم به ذکر است که در طول بازی برای انجام بعضی از معماها باید به معماهای قبلیاش برگردید. همچنین در طول راه خود به کتابچههایی بر میخورید که باید برای حل معماهای بعدی از آن ها استفاده کنید. فراموش نکنید که تنها چیزی که در حل معماها به شما کمک میکنم مغز شماست از نکات منفی گیم پلی میتوان به بعضی از معماها اشاره کرد. در بعضی مواقع اینقدر معماها سخت و پیچیده میشوند که از جذابیت بازی می کاهد. به طور مثال برای حل یک معما باید به جاهای مختلف بازی بروید و حال فرض کنید که میخواهید یک معمای سخت را حل کنید و باید به جاهای سخت بازی هم بروید. در بعضی از مواقع به خود میگویید که اصلا چرا باید این بازی مسخره را انجام دهم!؟ همچنین شخصی که درحال انجام بازی است فکر میکند که درحال تماشای یک انیمیشن است که شخصیتی کوچک دارد محیطی را به آرامی طی میکند و شما باید هر چند وقت یک بار بر روی یک قسمت کلیک کنید و ادامه سکانس پخش شود.
طراحی فوق العاده یکی از مراحل بازی
اگر صدای پارس سگ جینوم از اول بازی حذف کنیم، موسیقی بازی همانند گرافیکش فوقالعاده صدابرداری شدهاست. موسیقی و تم بازی ترکیبی خارقالعاده از تجربهای دلچسب از این عنوان ماجراجویی میباشد. هر مکان برای خودش موسیقی خودش را دارد. به طور مثال برای سیاره اول بازی که داستان از آنجا شروع میشود آهنگی طنز گونه نواخته میشود که حسی طنز گونه را به بازیباز القا میکند. در سیارهای دیگر که در آن محیطی سرد حکم فرما است، آهنگی سرد و تقریبا ترسناک نواخته میشود که شما با خود اندیشه می کنید که درحال انجام یک عنوان ترسناک هستید و هر لحظه امکان اتفاق یک رویداد هیجان انگیز و استرس آور برای شما باشد. سازی که برای احضار روح ها نواخته میشود، فوق العاده میباشد. این ساز ها برای هر روح نیز متناسب با نوع آن متفاوت است. در بعضی از بخشها صداهایی که خود موجودات داخل بازی آن را مینوازند بسیار منحصربهفرد است. در بخش حل معماها بعد از حل هر معما یک موسیقی خاص پخش میشود که حالتی تشویق مانند دارد. بازی تقریبا دارای یک دیالوگ تکراری است و موجودات داخل آن با یک نوع صدای صوتی باهم حرف میکنند و ارتباط برقرار میکنند. البته این موضوع دلیل نمیشود که بازی در بخش صداپردازی ضعیف است. طراحی حرکات و انیمیشن بازی به صورت توصیف ناپذیری حرفهای کار شده. این نشان دهنده کار بینقض سازندگان بازی در بخش موسیقی است. همچنین اگر بازی را کامل انجام دهید متوجه میشوید که موزیک بازی بر اساس نت های شیپور میباشد. پس بازی کاملا موزیکال است. این عنوان دارای هشت سرزمین میباشد که این سرزمین ها هیچ شباهتی به همدیگر ندارند، یکی پر از رنگ های شاد و یکی دیگر پر از رنگ های مرده. در بعضی از سیاره ها مورچههایی وجود دارند که آدم خوار هستند، در یک سیاره دیگر هم سوسک هایی وجود دارند که دقیقا در اندازه همان مورچه ها اند، این نشان دهنده ضعف در طراحی گرافیک بازی است. از آن جایی که بازی فقط برای حل معما ساخته شده و یک روند را ادامه می دهد که برای بعضی افراد ممکن است حوصله سر بر باشد.همانطور که در قبل گفتیم در بعضی از بخشهای بازی باید حدود چند ثانیه به تماشای حرکات جینوم بنشینید. یک یا دو بار امکان دارد که اتفاقی نیوفتد؛ ولی بعد از تکرار چند باره در طول کلی بازی واقعا خسته کننده میشود. وقتی جینوم میخواهد سوار بر سفینهاش شود و با آن از سیارهاش خارج شود شما باید حدود 40 ثانیه به تماشای این بخش از بازی بنشینید. برخلاف بازیهایی که در این سبک هستند، این بازی اصلا کلیدی برای به جلو رفتن این بخش ندارد. اما باز هم این یک مشکل بزرگ نمیباشد و این بازی از بخش گیم پلی نمره کامل را دریافت کرده است.
سیارک های درون بازی
به غیر از آن نکته منفی درون معماها میتوان گفت که آن ها به طور فوق العادهای طراحی شدهاند، این نشان دهنده این است که روی معماهای بازی به خوبی کار شده. در بعضی از مراحل معماهای کوچکی وجود دارند که بسیار جالب هستند و شما باید آنها را حل کنید. بهتر بود که در بخش های دیگر بازی هم از این مینی معماها استفاده میکردند که تعدادشان بیشتر شود. این معماهای کوچک نسبت به بقیه معماها برای حل آنها نیاز به هوش و تفکر بالا نیستید. سیستم راهنمایی یا همان Machinarium برای این اثر آمانیتا دیزاین نیز وجود دارد. برای حل Machinarium شما باید یک مینی معمای کوچک که به صورت جای گذاری جواهرات درون جای خودشان هستند حل کنید. در این عنوان، سیستم Machinarium راحت تر از عنوان های هم سبک طراحی شده و این میتواند یکی از ضعف های بازی ساماروت 3 باشد. اگر سازندگان سعی میکردند که روی Machinarium بازی هم کار کنند و آن را روی همان سطح سخت بازی های هم سبک نگه میداشتند، شاهد بازی بهتری بودیم. به هرحال این عنوان نسبت به عناوین هم سبکش مانند Machinarium و Botanicula در سطح راضی کنندهای قرار دارد. اگر شاهد دو عنوان بالا نبودید، حتی خیلی از مشکلات گیم پلی هم به چشمتان نمیآمد.
یکی از موجودات داخل بازی
در کل میتوان گفت که این اثر آمانیتا دیزاین نسبت به دو نسخه پیشینش با هر کم و کاستیها ارزش امتحان کردن را نیز دارد. چون برای انجام این بازی نیازی به وقت و حوصله زیادی نیز ندارید، این عنوان برای سبک خاصی که دارد مورد توجه منتقدان زیادی از زوایای منفی و مثبت قرار گرفت. بدترین ایراد بازی خسته کننده بود آن است که شما میتوانید با انجام پاره وقت این موضوع را حل کرده. اگر دنبال یک اثر موزیکال هستید که رابطه خوبی بین فضای بازی و موسیقیاش برقرار باشد این عنوان، عنوان راضی کنندهای برای شما است. هوش و تفکر خود را در این بازی بسنجید.
با تشکر از اقای پویان خلفیان